FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Ver in toeren doortrekken. Erg?
JimmyWoohdinsdag 13 oktober 2009 @ 04:43
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.

Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.

Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .

[ Bericht 5% gewijzigd door JimmyWooh op 13-10-2009 04:54:06 ]
Stoomhamerdinsdag 13 oktober 2009 @ 05:47
Inderdaad is er geen exact te bepalen toerental waarbij direct schade optreedt. Dit is natuurlijk afhankelijk van vele variabelen en die zijn zelfs bij motoren van hetzelfde bouwtype enigzins verschillend in bedrijf. Wel kun je in het algemeen stellen dat hoe hoger het toerental hoe groter de belasting voor de motor en dus zul je met jouw handelwijze een groter risico lopen op schade dan wanneer je onder het rode gebied blijft.
PerryVogelbekdierdinsdag 13 oktober 2009 @ 06:11
Het scheelt natuurlijk ook nog behoorlijk of je dit met koude of echt warme motor doet..
RaymondKdinsdag 13 oktober 2009 @ 07:06
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 06:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Het scheelt natuurlijk ook nog behoorlijk of je dit met koude of echt warme motor doet..
Ja, en ik weet niet wat voor temperatuurmeter je mini heeft? Leest i de koelvloeistof?
Bij m'n kever meet ik namelijk de olietemperatuur, en die is pas op 80 graden na een half uur snelweg rijden.

Gemiddelde temperatuurmeter in een auto geeft na 10 minuten al de 90 graden aan, maar dan is je motor absoluut nog niet op bedrijfstemperatuur.

Verder kun je wel op verhoogde slijtage rekenen bij doortrekken.
PerryVogelbekdierdinsdag 13 oktober 2009 @ 07:11
Klopt, het duurt wel ff voordat de olie echt warm is.. Bij mij duurt het +- 30 a 45 minuten rijden..
Eerder dan dat zou ik ook niet doortrekken, anders slijt de boel wel een stuk sneller
fraggie1975dinsdag 13 oktober 2009 @ 07:17
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.

Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.

Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .
waarom denk je dat dat gedeelte rood gemaakt is ?
niet omdat het gezond is voor de motor...
OxygeneFRLdinsdag 13 oktober 2009 @ 07:47
Het heeft zo zijn voordelen en nadelen. Voordeel is dat je motor kwik blijft en eventueel vuil aan de kleppen etc even goed los komt. Nadeel is natuurlijk dat je motor flink belast wordt. Mijn rood begint bij 5500 en kom daar nooit boven.
DumDaDumdinsdag 13 oktober 2009 @ 08:27
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
Ik heb een oude mini uit '89. Het rode gebied begint bij 5750 rpm.

Ik trek hem regelmatig voor de fun door in 6500rpm. Ik blijf daar echt maar max 2 seconden ofzo.. daarna schakelen. Soms nog beetje doortrekken.

Ik vroeg mij af, of dit wel verantwoord is. Het is inderdaad niet verantwoord om minuut in rode regionen te vertoeven.. maar paar seconden? Is dat erg?

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .
Het kan wel, en het is soms ook goed om de motor ff zwaar te belasten. Wordt ie niet 'lui' van doordat de koolaanslag vermindert.

Maar regelmatig? Je moet zeker weten dat je bv goeie / verse olie hebt. Dan nog kunnen bij een oudere motor oliekanaaltjes verstopt geraakt zijn, of de pakkingen (koppakking) zijn mogelijk minder sterk dan nieuw.

Ook kan -al ontstane- koolaanslag gaan gloeien, waardoor je, vooral bij zware belasting van de motor voortijdige ontsteking ofwel pingelen kunt krijgen.

BTW, ik zou wel schakelen bij waar het rode gebied begint. Het heeft nl niet veel zin zo ver door te trekken; de motor bouwt meestal snel vermogen af nadat ie heeft gepiekt. En die piek ligt een stukkie voor het rode gebied.

Bovendien is een motor gebalanceerd tot een bepaald toerental, en (ver?) in het rode gebied kan dus onbalans ontstaan. En daar heb je met bv een oudere BMW-zescilinder lijnmotor al minder last van dan met jouw viercilinder.

En weet je zeker dat die motorrijders (flink) doortrekken tot in het rode gebied? Als een motor gaat 'hikken' tegen de toerenbegrenzer aan lijkt me dat niet prettig..... Veel motoren hebben bovendien een hoger toelaatbaar toerental, dus dat doortrekken wat jij hoort kan best wel eens ''gewoon' tot de toerenbegrenzer bij 14.500 toeren zijn.....
kabelhaspeldinsdag 13 oktober 2009 @ 08:31
Indien warm totaal GEEN probleem.
DumDaDumdinsdag 13 oktober 2009 @ 08:32
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 08:31 schreef kabelhaspel het volgende:
Indien warm totaal GEEN probleem.
Ongenuanceerd....

Er zijn mitsen en maren; zie ook mijn reactie hierboven ^^
DumDaDumdinsdag 13 oktober 2009 @ 08:36
Trouwens een (leuk?) bestandje van mijn MR2 in een 0-160-0 sprint. Rode lijn ligt bij 7600 toeren

Toyota MR2 1989 acceleratie 0-160 km/h
MrDrakodinsdag 13 oktober 2009 @ 08:57
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 04:43 schreef JimmyWooh het volgende:
...

Ik zie de motorrijders hem altijd flink in het rode gebied trekken. Waarom zou dat bij auto's anders zijn .
Mja die motorrijders die em in de begrenzer trekken voor de lol zijn ook mafketels,
als je al rijdend op de motor flink het gas open draait loopt ie bij mij door tot 14.000rpm voor ie de rode zone aan tikt.. nogal een verschil met een auto motor
helldeskrdinsdag 13 oktober 2009 @ 09:03
Met oudere machientjes moet je een beetje voorzichtig omgaan.
Ik rij zelf een ouwe Bedford diesel uit 77
44 kw motortje 4 versnellingen.
Zeker als hij koud is heel snel opschakelen naar de 4 en dan de rest doortrekken.
Te lang in zijn 3 dat vind tie echt niet leuk.
Maharbaldinsdag 13 oktober 2009 @ 10:59
Je kunt natuurlijk ook doen net als deze:


Gewoon voorbij het rode gebied jakkeren .

Bij mij begint het rode gebied net 200/300 toeren verder dan dat m'n toerenbegrenzer zit. Zo zit ik dus eigenlijk niet zo heel vaak in het rode gebied. Geruststellend . Ik dacht dat de meeste auto's dat hadden, dat het dus eigenlijk bijna niet eens kon om te veel/lang in het rode gebied te komen, je toerenbegrenzer zorgt er immers vaak voor dat je weer terugschiet in toeren (uit het rode gebied wellicht) etc.
Sounddragondinsdag 13 oktober 2009 @ 11:06
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
Maharbaldinsdag 13 oktober 2009 @ 11:46
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
Over je max koppel ben je al redelijk snel heen. Het gaat er toch ook om dat je in de volgende versnelling weer rond je max koppel zit? Daarom schakel je, mits je zo snel mogelijk wilt, niet op het toerental waar je max koppel zit, omdat je dan weer meer terugvalt. Of heb ik het nou verkeerd?
lyolyrcdinsdag 13 oktober 2009 @ 11:47
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
Koppel, daar gaat het inderdaad om! Voor atmosferische motoren ligt het maximaal koppel bij een hoger toerental dan veel moderne motoren met turbo's en of compressors. Die laatste hoef je helemaal niet meer hoog in de toeren te jagen om goed van de plek te komen.

Een vergelijking met motorfietsen is natuurlijk onzin. De motor daarvan heeft een veel kleinere slag en kan daardoor veel hogere toeren draaien. Daarbij komt nog dat het atmosferische motoren zijn.
Sounddragondinsdag 13 oktober 2009 @ 11:49
Nét ervoor als het FF kan, zodra de curve begint te dalen moet je schakelen

Als je een auto hebt die gebouwd is om sportief te rijden, heeft de fabrikant de bak zo uitgedokterd dat dat sort off 'vanzelf' gaat, zonder dat je in de buurt van het rood hoeft te komen
Maharbaldinsdag 13 oktober 2009 @ 11:58
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:49 schreef Sounddragon het volgende:
Nét ervoor als het FF kan, zodra de curve begint te dalen moet je schakelen

Als je een auto hebt die gebouwd is om sportief te rijden, heeft de fabrikant de bak zo uitgedokterd dat dat sort off 'vanzelf' gaat, zonder dat je in de buurt van het rood hoeft te komen
Apart. Vanaf ~3500 toeren gaat ie bij mij als een malle versnellen en dat blijft aanhouden tot 5500/6000 (rood begint bij uuuuh, 6200 oid), terwijl m'n max koppel rond de 4800 hoort te zitten.

Mij is altijd geleerd om, als je snel vooruit wilt, wat later (maar wel voor het rode) te schakelen, zodat je bij het opschakelen weer rond je max koppel zit.

I iz confused.

Dit is dus wat ik bedoel:

The trick here is to keep your engine in the meaty part of the torque curve, as your acceleration curve will match your torque curve - meaning if your torque peak is at 3000rpm, that's the RPM your car accelerates the hardest. How do you keep the engine in the best part of the curve? Shift when you will be at an RPM where the car will make more torque AFTER you shift than in your current gear.
Sounddragondinsdag 13 oktober 2009 @ 12:11
Kijk eens op je toerenteller wat er precies aan toeren vanaf gaat als je schakelt; meestal rond de 1000 - 1500 RPM per versnelling.
Bij jou schat ik dan een beetje in dat hij bij 4000 op zijn top is, en dan schakel je dus bij 5500, om precies weer op het punt uit te komen waar hij het naar zijn zin heeft, en dat je het langste kunt profiteren van het koppel..
Eigenlijk zou het dus al 500 RPM eerder kunnen volgens je eigen zeggen

Dat laatste stukkie voor het rood is dus nergens goed voor, want dan zou je dus constant boven de piek van je koppel rijden
Maharbaldinsdag 13 oktober 2009 @ 12:17
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:11 schreef Sounddragon het volgende:
Kijk eens op je toerenteller wat er precies aan toeren vanaf gaat als je schakelt; meestal rond de 1000 - 1500 RPM per versnelling.
Bij jou schat ik dan een beetje in dat hij bij 4000 op zijn top is, en dan schakel je dus bij 5500, om precies weer op het punt uit te komen waar hij het naar zijn zin heeft, en dat je het langste kunt profiteren van het koppel..
Eigenlijk zou het dus al 500 RPM eerder kunnen volgens je eigen zeggen

Dat laatste stukkie voor het rood is dus nergens goed voor, want dan zou je dus constant boven de piek van je koppel rijden
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.

Nu ik het zo lees, snap ik de berekening niet helemaal. Care to elaborate on my gear ratio's?

Eerste versnelling: 3.83
Tweede: 2.20
Derde: 1.40
Vierde: 1.00
Vijfde: 0.81
DumDaDumdinsdag 13 oktober 2009 @ 12:18
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Sounddragon het volgende:
Nog nooit iemand zich verdiept in koppelcurves ??
Doortrekken is goed voor de motor, maar niet tot aan het rood; nergens voor nodig.

Ik kom bijna nooit in de buurt van het rood als ik het voor het zeggen heb.. helaas rijd ik prive 75% van de tijd in een automaat, en die flikt het ook als je hem doortrapt..

Redlinen is BS, meestal ben je al lang voor die tijd over je max koppel heen, en verziek je dus alleen je blok, help je het milieu naar de klote en de Shell direktie aan meer geld..


No more, no less..
Op het toerental waar je koppelcurve piekt is de motor het meest efficient in haar verbranding. Op het toerental waar (het koppel x het toerental) piekt ontwikkelt je motor de meeste kracht of vermogen.

Wil je zo snel mogelijk, trek je door tot (iets na) de vermogenspiek. Hoe hoger je blijft / terugvalt op de grafiek, des te beter. Meestal valt het koppel / vermogen heel snel na de piek steil af, zodat je snel moet schakelen. Maar heel soms kan het vermogen een stuk na de piek nog hoger zijn dan het vermogen waarin je terugvalt als je schakelt. Daar kan je gebruik van maken.
DumDaDumdinsdag 13 oktober 2009 @ 12:26
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Mijn koppel is op 4300 toeren op z'n piek. Ik schakel vaak rond de 6000, waardoor ie weer ongeveer naar z'n piek terugvalt. Ik zal eens even kijken of ik m'n gear-ratios ergens kan optrommelen, kan ik mooi even uitrekenen hoeveel dat ding terugvalt.

Nu ik het zo lees, snap ik de berekening niet helemaal. Care to elaborate on my gear ratio's?

Eerste versnelling: 3.83
Tweede: 2.20
Derde: 1.40
Vierde: 1.00
Vijfde: 0.81


Je vergeet mss de eindoverbrenging?

-edit-
Oh nee, toch niet voor de terugval in toeren
Maharbaldinsdag 13 oktober 2009 @ 12:33
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:26 schreef DumDaDum het volgende:

[..]

Je vergeet mss de eindoverbrenging?

-edit-
Oh nee, toch niet voor de terugval in toeren
Ik ben niet zo'n super rekenaar. Ik snap de berekening niet helemaal die aan het terugval in toeren ten grondslag ligt. Ik heb begrepen dat ik in de eerste versnelling dus op 3,83:1 zit en in de tweede op 2,20:1. Nu moet ik dus 2,20:1 gedeeld door 3,83:1 doen om te kijken met wat voor breukdeel ik terug ga vallen in toeren?
oshirodinsdag 13 oktober 2009 @ 12:58
Als je klepveren niet zo lekker meer zijn vindt je blokje dit helemaaaaaal niet leuk.
Barcaconiadinsdag 13 oktober 2009 @ 13:05
BanSuSaidinsdag 13 oktober 2009 @ 18:14
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 13:05 schreef Barcaconia het volgende:

Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?
Maharbaldinsdag 13 oktober 2009 @ 19:12
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:14 schreef BanSuSai het volgende:

[..]

Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?
Voor zover ik kan zien begint het met 40 km/u. Hij staat dus niet stil in het filmpje.
Barcaconiadinsdag 13 oktober 2009 @ 19:20
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:14 schreef BanSuSai het volgende:

[..]

Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?
Neuh, fout in de boordcomputer, de toerenteller leest gewoon 3-4000rpm te veel
Sounddragondinsdag 13 oktober 2009 @ 19:54
Teller tjoening

Als je dat met je km teller flikt, loopt je auto standaard de teller uit, moet je alleen altijd een flying start maken, anders val je dus weer door de mand door je toerenteller.. hebben best veel van die joekiejoekie tjoening filmpjes op 'Tube last van
GizartFRLdinsdag 13 oktober 2009 @ 22:02
Af en toe met warme motor geen probleem.
Mijn broertje had een dTurbo en maakte eigenlijk nooit veel toeren. Een keer in de zoveel tijd nam ik zijn auto mee naar mijn werk ( 10 km 80km/h weg, 5 km 100 km/h en 25 km snelweg).
Even een paar keer tot het rode gebied trekken terwijl de motor op bedrijfstemperatuur was ( paar zwarte roetwolken uit de uitlaat. ) en dan was ie weer lekker schoon en reed ook weer beter ( volgens mijn broertje dan).
BanSuSaiwoensdag 14 oktober 2009 @ 00:16
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:02 schreef GizartFRL het volgende:
Af en toe met warme motor geen probleem.
Mijn broertje had een dTurbo en maakte eigenlijk nooit veel toeren. Een keer in de zoveel tijd nam ik zijn auto mee naar mijn werk ( 10 km 80km/h weg, 5 km 100 km/h en 25 km snelweg).
Even een paar keer tot het rode gebied trekken terwijl de motor op bedrijfstemperatuur was ( paar zwarte roetwolken uit de uitlaat. ) en dan was ie weer lekker schoon en reed ook weer beter ( volgens mijn broertje dan).
Tot het rode gebied, ja.

Maar IN het rode gebied. Wat zijn de marges hierin?

Nog 1000 rpm extra kan nog wel?
El_Liberalistewoensdag 14 oktober 2009 @ 00:37
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 10:59 schreef Maharbal het volgende:
Je kunt natuurlijk ook doen net als deze:


Gewoon voorbij het rode gebied jakkeren .

Bij mij begint het rode gebied net 200/300 toeren verder dan dat m'n toerenbegrenzer zit. Zo zit ik dus eigenlijk niet zo heel vaak in het rode gebied. Geruststellend . Ik dacht dat de meeste auto's dat hadden, dat het dus eigenlijk bijna niet eens kon om te veel/lang in het rode gebied te komen, je toerenbegrenzer zorgt er immers vaak voor dat je weer terugschiet in toeren (uit het rode gebied wellicht) etc.
Da's een 'highly modified engine' en een standaard toerenteller, dus dat filmpje lijkt me weinig relevant
Sounddragonwoensdag 14 oktober 2009 @ 01:39
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 00:16 schreef BanSuSai het volgende:

[..]

Tot het rode gebied, ja.

Maar IN het rode gebied. Wat zijn de marges hierin?

Nog 1000 rpm extra kan nog wel?
De marges hierin verschillen per motor, als je teveel toeren maakt kunnen je drijfstangbouten het begeven, dan heb je een vreemde bult in je motorkap, of een zijuitgang extra in je blok of je kleppen gaan zweven en raken je zuigers, het resultaat laat zich raden..

Rood is rood en dat betekent vaak: niet doen .. soms gaat het goed, soms gaat het niet goed... het gaat in ieder geval nooit láng goed
Isdatzowoensdag 14 oktober 2009 @ 01:57
Och, moet wel kunnen als de motor warm is. Anders had de fabrikant de toerenbegrenzer wel eerder in laten grijpen.

Niet dat ik daarmee zeg dat het verstandig is om constant in 't rood te rijden, maar af en toe tot in het rode gebied doortrekken kan heus geen kwaad.

Hier begint 't rode lijntje bij 15.500 ofzo . Hoogste koppel ligt bij 12.nogwat dus meestal schakel ik rond de 14k op. Bij doortrekken dan. Als ik er over nadenk kom ik eigenlijk amper in 't rode gebied.. 't is voor mij niet sneller.
RaymondKwoensdag 14 oktober 2009 @ 07:12
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 01:57 schreef Isdatzo het volgende:
Och, moet wel kunnen als de motor warm is. Anders had de fabrikant de toerenbegrenzer wel eerder in laten grijpen.

Niet dat ik daarmee zeg dat het verstandig is om constant in 't rood te rijden, maar af en toe tot in het rode gebied doortrekken kan heus geen kwaad.

Hier begint 't rode lijntje bij 15.500 ofzo . Hoogste koppel ligt bij 12.nogwat dus meestal schakel ik rond de 14k op. Bij doortrekken dan. Als ik er over nadenk kom ik eigenlijk amper in 't rode gebied.. 't is voor mij niet sneller.
In de jaren 80 mini van TS zijn ze de toerenbegrenzer vergeten...
Overigens zijn er zelfs leasemaatschappijen die de toerenbegrenzing laten verlagen om de wagens tegen Josties te beschermen.

Als je hard op wil trekken zou je idd. beter de koppelcurve van een mini proberen te vinden en die af te spiegelen tegen je snelheid, om zo je optimale schakelmoment te bepalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door RaymondK op 14-10-2009 07:29:33 ]
vannellewoensdag 14 oktober 2009 @ 08:15
Wat een ingewikkeld verhaal voor zoiets simpels als op tijd schakelen.
Je merkt toch dat de versnelling minder wordt? Schakelen!
Als je al met koppelcurves icm toerenteller moet gaan werken heb je duidelijk geen gevoel voor auto- of motorrijden.
Je merkt toch wanneer je moet schakelen? Als je er al een schema bij moet pakken weet je iig zeker dat je te laat schakelt.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 08:43
Leuk verhaal dat van die koppelkromme maar is zo krom als wat natuurlijk.
KosterTwoensdag 14 oktober 2009 @ 08:59
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 08:15 schreef vannelle het volgende:
Wat een ingewikkeld verhaal voor zoiets simpels als op tijd schakelen.
Je merkt toch dat de versnelling minder wordt? Schakelen!
Als je al met koppelcurves icm toerenteller moet gaan werken heb je duidelijk geen gevoel voor auto- of motorrijden.
Je merkt toch wanneer je moet schakelen? Als je er al een schema bij moet pakken weet je iig zeker dat je te laat schakelt.
Dit slaat echt kant nog wal...
Het gaat hier niet om zuinig of relaxt rijden, het gaat om performance, en daarbij kan het juiste schakelmoment een verschil maken in de grootte van honderdste of tiende van seconden. In dat geval komt je gevoel toch echt iets tekort en heb je gewoon koppelkromme's en vermogenscurves nodig om vooraf te bepalen wat het gunstigste is voor een specifieke motor.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 09:22
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 08:59 schreef KosterT het volgende:

[..]

Dit slaat echt kant nog wal...
Het gaat hier niet om zuinig of relaxt rijden, het gaat om performance, en daarbij kan het juiste schakelmoment een verschil maken in de grootte van honderdste of tiende van seconden. In dat geval komt je gevoel toch echt iets tekort en heb je gewoon koppelkromme's en vermogenscurves nodig om vooraf te bepalen wat het gunstigste is voor een specifieke motor.
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.
RaymondKwoensdag 14 oktober 2009 @ 09:44
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 08:15 schreef vannelle het volgende:
Wat een ingewikkeld verhaal voor zoiets simpels als op tijd schakelen.
Je merkt toch dat de versnelling minder wordt? Schakelen!
Als je al met koppelcurves icm toerenteller moet gaan werken heb je duidelijk geen gevoel voor auto- of motorrijden.
Je merkt toch wanneer je moet schakelen? Als je er al een schema bij moet pakken weet je iig zeker dat je te laat schakelt.
Ik weet niet wat je voor je ziet, maar ik bedoel niet dat men met een papiertje op het stuur gaat zitten kijken wanneer te schakelen.
Als je het niet wil begrijpen reageer dan niet.
Analyze van de koppeltoerenkromme is stap 1 als het aankomt op prestaties.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 09:51
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 09:44 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je voor je ziet, maar ik bedoel niet dat men met een papiertje op het stuur gaat zitten kijken wanneer te schakelen.
Als je het niet wil begrijpen reageer dan niet.
Analyze van de koppeltoerenkromme is stap 1 als het aankomt op prestaties.
Zal best maar het hoort niet je schakelgedrag te beïnvloeden. Zeker niet bij niet-getjoende auto's.
kabelhaspelwoensdag 14 oktober 2009 @ 10:05
De beste koppelkromme is overigens een rechte.
Denk daar maar eens over na.
OxygeneFRLwoensdag 14 oktober 2009 @ 10:16
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 10:05 schreef kabelhaspel het volgende:
De beste koppelkromme is overigens een rechte.
Denk daar maar eens over na.
Die bestaan niet want koppel houd een keer op en neemt af. Denk daar maar eens over na.
lyolyrcwoensdag 14 oktober 2009 @ 10:50
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 09:22 schreef Googolplexian het volgende:
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.
Jij hebt nog nooit een vermogens- en koppelkromme gezien, dat blijkt wel. Anders had je geweten dat het maximaal vermogen vlak bij het maximaal toerental wordt gegenereerd. Veel verder doortrekken is er dan niet bij. Voorbij het maximaal koppel is er vaak nog wel meer versnelling mogelijk. Dat valt bij de moderne turbomotoren trouwens wel mee, want die bieden vaak een maximaal koppel dat over een breed toerenbereik is uitgesmeerd.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:00
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Jij hebt nog nooit een vermogens- en koppelkromme gezien, dat blijkt wel. Anders had je geweten dat het maximaal vermogen vlak bij het maximaal toerental wordt gegenereerd. Veel verder doortrekken is er dan niet bij.
Grappig ...

Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Maybach 57 S (2006) : 1357.0 N·m @ 2000 rpm
Bugatti EB Veyron 16.4 (2005) : 1250.0 N·m @ 2200 rpm
Koenigsegg CCXR Edition (2007) : 1060.0 N·m @ 5600 rpm
Weber Sportscars F1 (2008) : 1050.0 N·m @ 3800 rpm
Mercedes-Benz SL 65 AMG Roadster (2006) : 1000.7 N·m @ 2000 rpm

Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Maharbalwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:09
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Grappig ...

Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Maybach 57 S (2006) : 1357.0 N·m @ 2000 rpm
Bugatti EB Veyron 16.4 (2005) : 1250.0 N·m @ 2200 rpm
Koenigsegg CCXR Edition (2007) : 1060.0 N·m @ 5600 rpm
Weber Sportscars F1 (2008) : 1050.0 N·m @ 3800 rpm
Mercedes-Benz SL 65 AMG Roadster (2006) : 1000.7 N·m @ 2000 rpm

Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
En nu alledaagse auto's !
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:18
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

En nu alledaagse auto's !
Zucht ... gaat het niet om ... hier wel om;
quote:
* Shift at the redline, not at the torque peak!

Walk through an example. You're hammering down the track in 1st gear. Engine RPM is 6000, just past the engine's torque peak. Do you shift? Well, if you do, the engine will be pulled down to 3600 RPM, and 2nd gear will send 246 ft-lb of torque to the wheels (actually, to the differential first, which amplifies the torque by a constant factor and sends it to the wheels). Don't you think it would be better to hold it in first gear? Torque is dropping off, but it's still 389 ft-lb at 7000 RPM, right before the 7200 RPM redline. So, for this powertrain, first gear is *always* the best deal for acceleration, at any speed, except that you can't accelerate past the redline.

The 1-2 shift at 7200 RPM pulls the engine down to 4400 RPM, where 2nd will deliver 265 ft-lb of torque. Not only did you win by maintaining the high torque of 1st all the way to 7200 RPM, you are now better off in second gear.

Same thing goes for the 2-3 shift. 2nd gear output torque at the redline is still greater than 3rd gear output torque at any engine speed, so you wind her out as far as she'll go before you shift to 3rd. Same for the 3-4, same for the 4-5.

But, you ask, isn't your acceleration greatest at the torque peak? Yes, it is! But only within that gear. The next gear down will give you even greater acceleration at the same speed, unless the vehicle speed is too high for that gear.
Sounddragonwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:18
And.. NA motoren aub

Geblazen motoren hebben bijna altijd een superlaag beginnende koppelcurve (zodra de turbo(s) op druk zijn).. zoek er maar eens eentje met een compressor, dat is nóg gekker..

Een normale motor zit meestal tussen de 3000 en 4500, vaak afhankelijk van het aantal kleppen
lyolyrcwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:21
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:
Grappig ...

Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Maybach 57 S (2006) : 1357.0 N·m @ 2000 rpm
Bugatti EB Veyron 16.4 (2005) : 1250.0 N·m @ 2200 rpm
Koenigsegg CCXR Edition (2007) : 1060.0 N·m @ 5600 rpm
Weber Sportscars F1 (2008) : 1050.0 N·m @ 3800 rpm
Mercedes-Benz SL 65 AMG Roadster (2006) : 1000.7 N·m @ 2000 rpm

Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Ik zal je nog een keer quoten:
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 09:22 schreef Googolplexian het volgende:
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.
Jij begon over het piekvermogen. Ik zeg dat een motor bij zijn piekvermogen al bijna aan zijn maximaal toerental zit. Dus ver doortrekken is er dan niet meer bij.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:23
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:21 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik zal je nog een keer quoten:
[..]

Jij begon over het piekvermogen. Ik zeg dat een motor bij zijn piekvermogen al bijna aan zijn maximaal toerental zit. Dus ver doortrekken is er dan niet meer bij.
Dus doortrekken tot aan het rood?
Barcaconiawoensdag 14 oktober 2009 @ 13:29
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Grappig ...

Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm

Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Je hebt gelijk in deze discussie, maar even om terug te komen op dat late schakelen:
Een S-klasse V12 die je noemt (S600, de AMG kon ik niet vinden) heb ik even als voorbeeld gepakt. Ik heb de gegevens in een excel sheet geplakt met max. vermogencijfers en max. koppelcijfers erbij, dan een grafiek gemaakt met de verhoudingen van de v.bak en eindaandrijving en bandenmaat.
Dan kom je er op uit dat als je net over het maximale vermogen (5000rpm) schakelt de toerenval om en nabij de 2100 toeren is.
Dan val je dus terug van 5100 naar 3000. Dat is zelfs nog hoger dan de plaats waar het maximale koppel ligt (1900rpm) dus eigenlijk was het ook al niet schadelijk geweest om eerder te schakelen. De toerenval wordt alleen maar hoger naarmate je verder klimt in toeren. Het is dus niet handig om bij een dergelijke auto naar het rode gebied door te trekken maar gewoon tussen het max koppel en max RPM blijven is beter.
Het zijn geen VTEC's he

Mijn bevindingen, of je het als bewijs ziet moet je zelf weten De JPG compressie heeft het plaatje wel verneukt maar het punt is duidelijk denk ik:
http://i35.tinypic.com/w1qsdy.jpg
lyolyrcwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:29
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:23 schreef Googolplexian het volgende:
Dus doortrekken tot aan het rood?
Met welk doel?

Bij het maximaal vermogen is de verbranding het efficiëntst, maar je hebt ook een draaikolk in je benzinetank. Je kunt ook iets voorbij het maximaal koppel doortrekken en vervolgens schakelen, dan is de versnelling het efficiëntst en het verbruik een stuk lager.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:32
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:29 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Met welk doel?

Bij het maximaal vermogen is de verbranding het efficiëntst, maar je hebt ook een draaikolk in je benzinetank. Je kunt ook iets voorbij het maximaal koppel doortrekken en vervolgens schakelen, dan is de versnelling het efficiëntst en het verbruik een stuk lager.
Omdat je meer dan één versnelling hebt.
Doel is dus gunstiger uitkomen in de volgende versnelling.

edit : Het gaat nog steeds over max performance, he. Niet ineens het gesprek naar zuinig rijden wenden
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:34
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:29 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Je hebt gelijk in deze discussie, maar even om terug te komen op dat late schakelen:
Een S-klasse V12 die je noemt (S600, de AMG kon ik niet vinden) heb ik even als voorbeeld gepakt. Ik heb de gegevens in een excel sheet geplakt met max. vermogencijfers en max. koppelcijfers erbij, dan een grafiek gemaakt met de verhoudingen van de v.bak en eindaandrijving en bandenmaat.
Dan kom je er op uit dat als je net over het maximale vermogen (5000rpm) schakelt de toerenval om en nabij de 2100 toeren is.
Dan val je dus terug van 5100 naar 3000. Dat is zelfs nog hoger dan de plaats waar het maximale koppel ligt (1900rpm) dus eigenlijk was het ook al niet schadelijk geweest om eerder te schakelen. De toerenval wordt alleen maar hoger naarmate je verder klimt in toeren. Het is dus niet handig om bij een dergelijke auto naar het rode gebied door te trekken maar gewoon tussen het max koppel en max RPM blijven is beter.
Het zijn geen VTEC's he

Mijn bevindingen, of je het als bewijs ziet moet je zelf weten De JPG compressie heeft het plaatje wel verneukt maar het punt is duidelijk denk ik:
http://i35.tinypic.com/w1qsdy.jpg
Nice Alleen ga ik er van uit dat AMG de bak daar wel op heeft aangepast.

Wat betreft dat het geen VTECs zijn ... true. Maar ze plakken dat rood op de toerenteller er niet voor niets. Toerenbegrenzer slaat vaak nog een paar honderd toeren later in en het blok kan natuurlijk nog veel meer hebben.
Barcaconiawoensdag 14 oktober 2009 @ 13:37
Dat ontken ik ook niet. Ik heb met mijn circuitauto de toerenbegrenzer weggehaald en als ik niet echt oplet rijd ik wel eens het rode gebied voorbij de toerenteller uit. Ik zeg niet dat het goed is, maar ze kunnen het wel hebben voor een enkele keer.

Ik wilde alleen even duidelijk maken dat je niet tot het rood of het het rood hoeft te accelereren om ideaal op te trekken. Dat ligt namelijk 100% aan de versnellingsbak.
Helaas zijn er weinig mensen die dit soort gegevens interessant vinden en kun je van de meeste auto's alleen het max RPM en max koppel vinden. Als je geluk hebt staat er dan bij op welk toerental dat bereikt is maar dan houdt het wel een heel eind op. Van de S600 kon ik toevallig wel de bakverhoudingen vinden.
lyolyrcwoensdag 14 oktober 2009 @ 13:47
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:32 schreef Googolplexian het volgende:
Omdat je meer dan één versnelling hebt.
Doel is dus gunstiger uitkomen in de volgende versnelling.

edit : Het gaat nog steeds over max performance, he. Niet ineens het gesprek naar zuinig rijden wenden
In dat geval moet je zodanig schakelen dat je precies voor het maximaal koppel uitkomt in de volgende versnelling. Zoals ik al eerder zei, hebben moderne turbomotoren vaak een breed uitgesmeerd maximaal koppel. Ik denk dat je dan moet zorgen dat je ergens middenin dat gebied uitkomt bij schakelen. Zo'n breed maximaal koppel is volgens mij niet een turbo-eigenschap, maar een fabrieksmatige vermindering van het maximaal koppel om de versnellingsbak te beschermen.
Maharbalwoensdag 14 oktober 2009 @ 14:12
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:18 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Zucht ... gaat het niet om ... hier wel om;
[..]


O nee, ik gaf je geen ongelijk. Zoiets (maar dan minder gedetailleerd) had ik hierboven ook al gepost. Ik dacht dat het alleen misschien wat realistischer zou zijn als er alledaagse motoren zouden worden gebruikt.
Aibmiwoensdag 14 oktober 2009 @ 14:53
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:47 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

In dat geval moet je zodanig schakelen dat je precies voor het maximaal koppel uitkomt in de volgende versnelling. Zoals ik al eerder zei, hebben moderne turbomotoren vaak een breed uitgesmeerd maximaal koppel. Ik denk dat je dan moet zorgen dat je ergens middenin dat gebied uitkomt bij schakelen. Zo'n breed maximaal koppel is volgens mij niet een turbo-eigenschap, maar een fabrieksmatige vermindering van het maximaal koppel om de versnellingsbak te beschermen.
Bedoel je koppel aan de motor of aan de wielen? Als je aan de wielen bedoelt klopt het wel, maar wielkoppel is recht evenredig met motorvermogen.. Wat betekent dat je altijd een zo hoog mogelijk motorvermogen wilt benutten!
Barcaconiawoensdag 14 oktober 2009 @ 14:59
Wielkoppel recht evenredig aan motorvermogen? Daar ben je me even kwijt.
Vermogen is over de hele aandrijflijn hetzelfde, tenminste, als je daar wat kleine verliezen van afhaalt.
Koppel vermenigvuldig je met de overbrengingsverhoudingen. Dat wil zeggen dat als je 300 krukasPK's hebt, waar je er bijvoorbeeld 250 van aan het wiel overhoudt, de 200 krukas Nm's door de overbrengingen al 1000 geworden kunnen zijn.
Aan de motor is het koppel en vermogen nog gebonden.
Aibmiwoensdag 14 oktober 2009 @ 15:10
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wielkoppel recht evenredig aan motorvermogen? Daar ben je me even kwijt.
Vermogen is over de hele aandrijflijn hetzelfde, tenminste, als je daar wat kleine verliezen van afhaalt.
Koppel vermenigvuldig je met de overbrengingsverhoudingen. Dat wil zeggen dat als je 300 krukasPK's hebt, waar je er bijvoorbeeld 250 van aan het wiel overhoudt, de 200 krukas Nm's door de overbrengingen al 1000 geworden kunnen zijn.
Aan de motor is het koppel en vermogen nog gebonden.
Ik drukte me misschien wat te gemakkelijk/gehaast uit. Maar denk dat we wel hetzelfde bedoelen Zijn we het in ieder geval eens dat motorkoppel maal toerental / vermogen / wielkoppel aan elkaar gekoppeld zijn?
Barcaconiawoensdag 14 oktober 2009 @ 15:12
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:10 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Ik drukte me misschien wat te gemakkelijk/gehaast uit. Maar denk dat we wel hetzelfde bedoelen Zijn we het in ieder geval eens dat motorkoppel maal toerental / vermogen / wielkoppel aan elkaar gekoppeld zijn?
Toerental/vermogen/motorkoppel: Ja, dat is een feit. Wielkoppel uiteindelijk ook als je aandrijfverliezen in het vermogen meeneemt en overbrengingsverhoudingen in het koppel.
2cvwoensdag 14 oktober 2009 @ 15:16
Mijn vorige auto was lichtelijk versleten en versleten motoren schijnen harder te draaien. Resultaat: het ding ging 10 km/u harder dan de fabrieksopgave en dan stond de toerenteller in het rood.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 15:20
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:16 schreef 2cv het volgende:
Mijn vorige auto was lichtelijk versleten en versleten motoren schijnen harder te draaien. Resultaat: het ding ging 10 km/u harder dan de fabrieksopgave en dan stond de toerenteller in het rood.
Klopt ... niet altijd maar vaak geven motoren meer output als ze het loodje gaan leggen.
Was altijd erg grappig als Honda F1 (en vooral B.A.R.) ineens harder gingen want dan zat er weer een mooie plof aan te komen

[ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 14-10-2009 15:28:40 ]
2cvwoensdag 14 oktober 2009 @ 15:22
Ik vind het wel jammer dat ik de motor nooit ECHT heb laten ploffen.
Faxiewoensdag 14 oktober 2009 @ 15:44
't Is toch eigenlijk redelijk simpel?

Op een gegeven moment zal de vermogensterugval dusdanig groot geworden zijn dat doortekken in de huidige versnelling minder versnelling van de auto zal geven dan als je zou doorschakelen. En op dat punt moet je dus schakelen.

En dat zal een stukje voorbij het max vermogenspunt zijn.

En om dat punt te weten te komen zul je inderdaad met koppelkrommes, vermogenscurves en bakverhoudingen moeten rekenen.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Barcaconiawoensdag 14 oktober 2009 @ 15:46
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:44 schreef Faxie het volgende:
't Is toch eigenlijk redelijk simpel?

Op een gegeven moment zal de vermogensterugval dusdanig groot geworden zijn dat doortekken in de huidige versnelling minder versnelling van de auto zal geven dan als je zou doorschakelen. En op dat punt moet je dus schakelen.

En dat zal een stukje voorbij het max vermogenspunt zijn.

En om dat punt te weten te komen zul je inderdaad met koppelkrommes, vermogenscurves en bakverhoudingen moeten rekenen.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat heb ik toch inmiddels al duidelijk gemaakt?
Faxiewoensdag 14 oktober 2009 @ 15:53
Ow daar zal ik wel overheen gelezen hebben dan.

Zijn we het er in ieder geval over eens
kabelhaspelwoensdag 14 oktober 2009 @ 16:21
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 10:16 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Die bestaan niet want koppel houd een keer op en neemt af. Denk daar maar eens over na.
Zo recht mogelijk dan.
Denk daar maar eens over na.
lyolyrcwoensdag 14 oktober 2009 @ 16:50
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:21 schreef kabelhaspel het volgende:
Zo recht mogelijk dan.
Denk daar maar eens over na.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat dit afvallende koppel te maken had met wrijving in de motor, onder andere van de nokkenassen. Laatst las ik dat de nieuwe MultiAir-motor van Alfa Romeo door de nieuwe klepbediening een stuk minder wrijvingsverlies heeft. Dit heeft onder andere tot gevolg er minder motorremming is bij loslaten van het gas. Heeft iemand al een koppelkromme gezien van deze nieuwe motor?
kabelhaspelwoensdag 14 oktober 2009 @ 20:21
Bullshit, op een gegeven moment heeft een motor geen koppel meer om te leveren.
Googolplexianwoensdag 14 oktober 2009 @ 20:37
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:21 schreef kabelhaspel het volgende:
Bullshit, op een gegeven moment heeft een motor geen koppel meer om te leveren.
En waar komt dat door?
Barcaconiawoensdag 14 oktober 2009 @ 20:40
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:37 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

En waar komt dat door?
Ik had net al een heel stuk daarover getiept maar toch maar weer verwijderd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat kabelhaspel daar over denkt inderdaad
JF_woensdag 14 oktober 2009 @ 21:41
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En waar komt dat door?
Zwevende kleppen? Onvoldoende lucht? Te trage verbranding? Kies maar uit...
Cumshooterzaterdag 17 oktober 2009 @ 19:32
een vriend heeft ook zo'n mini
en die trekt m altijd door tot het maximale
BanSuSaizaterdag 17 oktober 2009 @ 21:21
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 19:32 schreef Cumshooter het volgende:
een vriend heeft ook zo'n mini
en die trekt m altijd door tot het maximale
Klassieke mini, bedoel je?

Dan gaat ie zeker vaak kapot, niet?
Turquaz52maandag 19 oktober 2009 @ 00:41
tvp
green_powermaandag 19 oktober 2009 @ 01:35
Een 20 jaar oude auto met een (naar ik aanneem) 20 jaar oude motor... 20 jaar slijtage aan alle onderdelen, 20 jaar onderhoud waarvan je hoogstwaarschijnlijk het onderhoud niet weet en dan proberen om een grens die 20 jaar geleden is aangegeven te overtreffen door het 20 jaar oude motortje ff flink in de toeren te trekken...

Kun je nu al je eigen vraag beantwoorden?

Verder, je komt hier advies vragen, op een algemeen autoforum, waarom niet dezelfde vraag op een mini forum stellen?

Ik heb hier nog niemand iets over het ontwerp van het motortje horen roepen (onderliggende nokkenas met stoterstangen) en wat voor extra slijtage dit kan hebben in 20 jaar t.o.v. een bovenliggende nokkenas motor. Extra mechanische onderdelen zorgen voor extra slijtage etc. etc.

Aan de andere kant, het in en uitbouwen van zo`n motortje is vast wel zelf te doen en een motortje op de sloop zal ook de wereld niet kosten... Dus ja, waarom niet lekker doorscheuren tot ie doorscheurt?
Sobrainemaandag 19 oktober 2009 @ 14:53
Waarom hebben ze een zone waarin het rood word?

Dat is echt niet voor de grap/sier/lol of wat dan ook. Het is niet verstandig dit te doen. Natuurlijk gaat het niet direct stuk, maar als je dit altijd doet dan slijt je motor uiteindelijk 2 keer sneller dan wanneer je normaal rijd. Voor een keertje niet erg maar maak er geen hobby van. Daar komt bij waarom zou je willen doortrekken tot voorbij het rode gedeelte? Omdat iedereen je dan ziet en hoort? Stoer hoor
Ivo1985dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:32
Ik rijd in een klassieke Mini met injectieblokje. Verder dan 6000 rpm kom ik niet, wegens toerenbegrenzing.

Ik gebruik deze auto dagelijks (500 km per week) en de toerenteller gaat, mits de motor warm is, echt wel eens naar het maximum. Het blijft leuk zo af en toe, die stoplichtsprintjes.

Bedenk wel dat je Mini een gietijzeren blok heeft. Voordat dat blok, en dus ook de olie, goed is opgewarmd duurt wel een flinke poos. De standaard koelvloeistof-temperatuurmeter geeft na pakweg 10 minuten al aan dat de motor warm is. Ik heb echter ook een olietemperatuurmeter en dan is duidelijk te zien dat pas na een half uur snelweg rijden de motor op temperatuur is.

De 5750 rpm kan in elk geval wel kortstondig iets overschreden worden, mits de motor goed onderhouden wordt en de olie goed warm is.
BanSuSaiwoensdag 21 oktober 2009 @ 03:10
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik rijd in een klassieke Mini met injectieblokje. Verder dan 6000 rpm kom ik niet, wegens toerenbegrenzing.

Ik gebruik deze auto dagelijks (500 km per week) en de toerenteller gaat, mits de motor warm is, echt wel eens naar het maximum. Het blijft leuk zo af en toe, die stoplichtsprintjes.

Bedenk wel dat je Mini een gietijzeren blok heeft. Voordat dat blok, en dus ook de olie, goed is opgewarmd duurt wel een flinke poos. De standaard koelvloeistof-temperatuurmeter geeft na pakweg 10 minuten al aan dat de motor warm is. Ik heb echter ook een olietemperatuurmeter en dan is duidelijk te zien dat pas na een half uur snelweg rijden de motor op temperatuur is.

De 5750 rpm kan in elk geval wel kortstondig iets overschreden worden, mits de motor goed onderhouden wordt en de olie goed warm is.
Thnx Ivo.

Verassend dat je de mini dagelijks gebruikt. Het zijn niet de meest betrouwbare, zeg maar. Het blijven leuke bakkies, die mini's. Neem aan dat je een SPi hebt?

Heb eentje met carburateur..
Ivo1985woensdag 21 oktober 2009 @ 18:50
k heb een MPi.

Betrouwbaarheid valt best mee, zolang ie maar goed onderhouden wordt. Mijn motorblokje is altijd dealeronderhouden (Bij de vorige eigenaar in Duitsland door de Rover-dealer, ik heb hem in Nederland bij een Mini-garage in onderhoud) en heeft altijd netjes op tijd z'n beurten gehad.

Mijn andere Mini (1100cc carburateur) is kwa betrouwbaarheid een ander verhaal. Die is door de vorige eigenaar nogal verwaarloosd, en daarmee heb ik het ene probleem na het andere. Het gaat nog veel tijd en geld kosten om daar al het achterstallig onderhoud weg te werken. Om nog maar niet te spreken over nieuw plaatwerk wat hier en daar nodig is. Maar uiteindelijk wordt dat ook weer een betrouwbare Mini. Alleen wat minder geschikt voor dagelijks gebruik als een MPi. Een originele Mini uit 1978 is toch wat kariger en minder comfortabel uitgerust.
BanSuSaiwoensdag 21 oktober 2009 @ 19:22
1100 zijn ook niet de meest relaxte motortjes inderdaad. 1000 is dan zelfs vele malen betrouwbaarder dan een 1100 / 1275 A+ carburateur.

Ik heb geen idee hoe mijne onderhouden is. Wat ik wel weet, is dat-ie aanzienlijk veel olie verbruikt. Zo'n 3 liter op 100 km. .

[ Bericht 0% gewijzigd door BanSuSai op 21-10-2009 20:17:45 ]