Noem eens een voordeel van het fractioneel reserve bankieren, en geef ook aan waarom dat voordeel specifiek via die weg tot stand moet komen en waarom dat voordeel de nadelen van fractioneel reserve bankieren overstijgt. Ik vraag mij überhaupt af hoe je hier een zinnige kosten-batenvergelijking op los kunt laten, allereerst zijn de baten en kosten niet voor iedereen gelijk, en ook kwantificeren is denk ik niet mogelijk.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:43 schreef DS4 het volgende:
Ik ben jurist en econoom. En ook als econoom zeg ik je: die oproep was stupide. En verwar ajb jouw mening over het bankwezen niet met de waarheid. Het is een opvatting. Het banksysteem werkt gewoon, maar heeft ook mindere punten. De voordelen wegen echter ruimschoots op tegen de nadelen.
Nou, ik had niet verwacht dat zoveel mensen het Lakeman prive kwalijk zouden nemen...die man die is zijn leven niet meer zeker als ik af en toe de reacties lees...quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:04 schreef Monidique het volgende:
Zal die Lakeman al wat bodyguards hebben ingehuurd? Hoe dan ook, weinig aan de hand voor mij, ik krijg m'n geld wel, maar ik hoop dat die Lakeman en zijn slachtofferschapen hier nog flink last van gaan krijgen.
Ik wacht met enige opgetogenheid af wanneer het fractioneel reserve bankieren nou eens ter sprake komt. Niemand kan nu meer om het probleem van dat systeem heen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, ik had niet verwacht dat zoveel mensen het Lakeman prive kwalijk zouden nemen...die man die is zijn leven niet meer zeker als ik af en toe de reacties lees...
Dat vraag ik me dus af. Hoeveel mensen heeft hij zo gedupeerd of hoeveel mensen zullen het hem echt gevaarlijk kwalijk nemen?quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:18 schreef capricia het volgende:
[quote]
die man die is zijn leven niet meer zeker als ik af en toe de reacties lees...
Heb je het commentaar bij de telegraaf wel eens gezien. Jeetje!quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af. Hoeveel mensen heeft hij zo gedupeerd of hoeveel mensen zullen het hem echt gevaarlijk kwalijk nemen?
Dat is zeker een discussie waard. Liever snel dan laat.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik wacht met enige opgetogenheid af wanneer het fractioneel reserve bankieren nou eens ter sprake komt. Niemand kan nu meer om het probleem van dat systeem heen.
Ik waardeer hem wel met deze actie en de situatie rond DSB, het is een levendig voorbeeld voor de toch wat droge theorie die aan het fractioneel reserve bankieren ten grondslag ligt, je kunt dus makkelijker beargumenteren dat het fractioneel reserve bankieren moet verdwijnen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:24 schreef capricia het volgende:
Maar om dit nu op 1 man af te rekenen vind ik absurd.
Nee, ik lees die site niet.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb je het commentaar bij de telegraaf wel eens gezien. Jeetje!
Helemaal mee eens, waar ook eens duidelijkheid over moet zijn is het volgende, als je geld naar de bank brengt, dan moet duidelijk zijn wat de bank ermee doet, veel mensen denken namelijk echt dat ze een "bewaar" functie hebben, met andere woorden, ze denken dat het geld de kluis in gaat, en dat ze er het uithalen als je het komt "ophalen". Enige tijd geleden kwam ik een prachtig betoog van iemand tegen die de vergelijking maakte met een parkeergarage. Hij zei, als je nou je auto naar de parkeergarage brengt, dan weet je dat als je 12 uur later terugkomt, dat ie er gewoon staat, en daar betaal je voor.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik wacht met enige opgetogenheid af wanneer het fractioneel reserve bankieren nou eens ter sprake komt. Niemand kan nu meer om het probleem van dat systeem heen.
DSB is ook een goede bank, alleen relatief klein, en dat maakt je natuurlijk extra kwetsbaar voor een bankrun, ik vind ook dat de AFM zwaar gefaald heeft, na de uitlatingen van Lakeman hadden ze gelijk een statement naar buiten moeten brengen waarin de situatie uitgelegd moest worden. Ik vind het trouwens ook schandalig dat allerlei media zich door een zot laten voorliegen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:51 schreef gebrokenglas het volgende:
Ongelovelijk; en ik maar denken dat de DSB een goede bank is, stabiel enzo. Ik had zelfs een tijdje terug overwogen om (een deel van) mijn spaarcenten daar te stallen. Djeez.
Mwoah het bankwereldje is aan de top vrij klein, ik vermoed dat iedereen wel van elkaar weet wat er zo ongeveer speelt.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:58 schreef voyeur het volgende:
Ik ben niet zo van het complot denken, maar ik vind het toch verdacht dat Zalm totaal niet functioneert bij DSB, vervolgens vertrekt en we nu een soort afrekening zien door DNB. Bos heeft gelijk verklaard dat Zalm het prima vond dat er een onderzoek kwam wat op zich al een onzin statement is. Voor dat besluit is de instemming van (voormalige) bestuurders natuurlijk niet nodig.
Ik denk dat Zalm belastende informatie over de bedrijfsvoering bij DSB doorgespeeld heeft naar Bos om een ander dealtje binnen te halen. Bos heeft vervolgens DNB erop gezet en toen het plan nog niet lukte kwam er een heel handig lek 's nachts.
Het diende natuurlijk historisch wel een doel: dat spaargeld onder die matrassen vandaan te halen en in de economie te pompen. Ik vind een beperking tot 20.000 per persoon echter ruim voldoende om dat doel te halen. Wie meer heeft gaat toch nadenken over vermogensmanagement en die hoeft niet langer beschermd. Anders wil ik als belastingbetaler ook een percentage van de rente hebben van die mensenquote:Op maandag 12 oktober 2009 18:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het DGS is misdadig, verliezen worden collectief gemaakt, opbrengsten blijven privaat en gaan naar de eigenaren van de onderneming. Voorstanders van het DGS zouden eens met de gemiddelde (dus niet degene die van de banken geprofiteerd hebben) IJslander moeten gaan praten, zij gaan met hoge lasten geconfronteerd worden omdat hun overheid een deposito's garandeerde.
Als het niet meer wordt gegarandeerd, dan zal ik (en met mij vele anderen) niet snel mijn spaargeld bij een bank neerzetten. Als ik dan toch mijn geld bij een bank neerzet, dan zal ik bij het minste of geringste gerucht mijn geld weer bij de bank weghalen (en met mij weer vele anderen), wat een bankrun bevordert. Oftewel zal dan veel meer geld verdwijnen in een oude sok of onder het matras, wat me niet echt wenselijk lijkt voor de economie.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:15 schreef raptorix het volgende:
Waarom zou je spaargelden moeten garanderen? Rente is de beloning die je krijgt voor het risico wat je loopt, kortom de mensen worden al maandelijks gecompenseerd.
Niks mis mee om je geld in een oude sok te stoppen, of doe het ietsje moderner: koop er iets waardevols voor, bijvoorbeeld een huis, of gewoon een mooie gouden ketting.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als het niet meer wordt gegarandeerd, dan zal ik (en met mij vele anderen) niet snel mijn spaargeld bij een bank neerzetten. Als ik dan toch mijn geld bij een bank neerzet, dan zal ik bij het minste of geringste gerucht mijn geld weer bij de bank weghalen (en met mij weer vele anderen), wat een bankrun bevordert. Oftewel zal dan veel meer geld verdwijnen in een oude sok of onder het matras, wat me niet echt wenselijk lijkt voor de economie.
Wat was er mis met de oude garantieregling? Tot 38/40K ofzo. Dat is een stuk goedkoper dan 100K. En de kleine mensch maakt dat toch niet uit...desnoods spreid je je geld.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als het niet meer wordt gegarandeerd, dan zal ik (en met mij vele anderen) niet snel mijn spaargeld bij een bank neerzetten. Als ik dan toch mijn geld bij een bank neerzet, dan zal ik bij het minste of geringste gerucht mijn geld weer bij de bank weghalen (en met mij weer vele anderen), wat een bankrun bevordert. Oftewel zal dan veel meer geld verdwijnen in een oude sok of onder het matras, wat me niet echt wenselijk lijkt voor de economie.
Oude regeling is wat mij betreft ook niks mis mee, dan spreid ik wel wat meer. Het is wel wat goedkoper dan de huidige grens, maar het overgrote deel valt toch nog steeds onder de oude grens, dus of het nu een heel stuk goedkoper is...quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat was er mis met de oude garantieregling? Tot 38/40K ofzo. Dat is een stuk goedkoper dan 100K. En de kleine mensch maakt dat toch niet uit...desnoods spreid je je geld.
http://www.spitsnieuws.nl(...)ijn_best_gedaan.htmlquote:Zalm: Ik heb mijn best gedaan
Gerrit Zalm heeft zich als financieel directeur van DSB, 'met succes ingezet voor een verbetering van het beleid'. Dit schreef hij vandaag in een persoonlijke verklaring over zijn rol bij DSB.
Begin juli 2007 begon Zalm als economisch adviseur bij de bank van Dirk Scheringa. Enkele maanden later werd hij financieel directeur. Volgens Zalm zelf heeft hij een 'breed verbeteringsprogramma' doorgevoerd, met als speerpunten kostenbeheersing, professionalisering van de besluitvorming, versterking van de financiële afdelingen en een beperking van de kredietrisico's.
"Wat het laatste betreft zijn de kengetallen van schuld in verhouding tot woningwaarde bij hypotheken in de loop van 2008 drastisch verbeterd", aldus Zalm.
'De economie' bestaat niet. Een economie is een grote kluwe van mensen met bepaalde wensen waartussen handel plaats vindt. Ieder individu heeft weer een ander belang. Kringloopwinkels hebben belang bij mensen die weinig te besteden hebben, autoverkopers zien juist weer liever iemand die veel te besteden heeft. De boer wil hoge melkprijzen, de consument vind 30 cent voor een liter wel erg fijn. Soms komen die belangen bij elkaar en vindt er een transactie plaats, handel. Maar dat betekent nog lang niet dat iedereen ergens voordeel bij heeft of iedereen ergens nadeel bij heeft.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:21 schreef MrBadGuy het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |