Waarom doet dat ertoe? Privatisering kan werken op de rails maar misschien niet bij snelwegen. Dit heeft geen enkele relevantie wat betreft de discussie over de privatisering van de treinverbindingen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:08 schreef IntercityAPT het volgende:
En daarnaast, als privatisatie zo goed zou zijn, waarom gebeurt dat dan niet voor de snelwegen? Waarom zouden we van de snelwegen geen rommeltje maken? Waarom geen tolpoortjes? De argumenten hiervoor kun je evengoed aan het OV hangen.
Relevantie heeft het zeker wel. Ik stel de voordelen van privatisatie in het algemeen ter discussie door te vragen waarom dit niet bij de snelwegen heeft plaatsgevonden. De argumenten hiervoor kun je evengoed aan het OV hangen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:16 schreef waht het volgende:
[..]
Waarom doet dat ertoe? Privatisering kan werken op de rails maar misschien niet bij snelwegen. Dit heeft geen enkele relevantie wat betreft de discussie over de privatisering van de treinverbindingen.
Ik ben niet bekend met de discussie rondom snelwegen maar ik kan wel redenen verzinnen waarom het niet heeft plaatsgevonden. Een gok: de potentiële voordelen van privatisatie van snelwegen wogen niet op tegen de nadelen, ook gezien de maatschappelijke functie die snelwegen vervullen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:21 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Relevantie heeft het zeker wel. Ik stel de voordelen van privatisatie in het algemeen ter discussie door te vragen waarom dit niet bij de snelwegen heeft plaatsgevonden.
Het woord 'privatiseren' vind ik nog steeds beetje vreemd klinken aangezien de NS nog steeds onderdeel is van de rijksoverheid. Het is overgedragen in een losse NV constructie zodoende daarbij is Prorail er uitgehaald om alle partijen belang te geven op het spoor.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:08 schreef IntercityAPT het volgende:
En daarnaast, als privatisatie zo goed zou zijn, waarom gebeurt dat dan niet voor de snelwegen? Waarom zouden we van de snelwegen geen rommeltje maken? Waarom geen tolpoortjes? De argumenten hiervoor kun je evengoed aan het OV hangen.
De betere dienstregelingen kun je zelf heel makkelijk terugvinden op www.ns.nl, plan uw reis. Zo heeft Veolia in Zuid-Limboland op de lijn tussen Maastricht en Heerlen de dienstregeling grof verdubbeld. Oude dienstregeling was: sneltrein om .08 en stoptrein om .26 (rest van het uur niets). Stop- en sneltrein kwamen vervolgens binnen 10 minuten achter elkaar binnen op Heerlen. Nieuwe dienstregeling: 2 stop- en 2 sneltreinen per uur, in een kwartiersdienst. Plus nieuwe, moderne treinen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat de overheid door privatisering minder geld kwijt is aan het spoor is natuurlijk een open deur. Dat er meer mensen met de trein vervoerd worden kan aan van alles liggen (economische situatie, fileproblematiek, milieubewustzijn van de bevolking, etc.). En voor de beweringen dat de dienstregelingen beter en de klanten tevredener zijn sinds de privatisering zou ik graag eens een bron willen zien.
De NS heeft de dienstregeling om de eerder aangehaalde lijn jarenlang hetzelfde gehouden, ondanks de schrale bediening van diverse stations aan het traject (1 trein per uur!). Nu zijn dat twee treinen per uur, met vier treinen per uur per richting op de 'grotere' stations (Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen). D'r is trouwens recent ook nog even een nieuw station de dienstregeling in geschoven (Heerlen de Kissel).quote:Het zal je, denk ik, niet meevallen om aan te tonen dat het spoorvervoer verbeterd is door privatisatie. En al helemáál onmogelijk wordt het om aannemelijk te maken dat die verbetering er niet zou zijn geweest zonder die privatisering.
Nou, een bron heb ik niet echt, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom iemand ontevreden zou zijn over nieuwe treinen, hogere frequentie, meer stations en meer conducteurs. Want dat is wat je op de meeste lijnen die niet meer van NS zijn ziet gebeuren.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
En voor de beweringen dat de dienstregelingen beter en de klanten tevredener zijn sinds de privatisering zou ik graag eens een bron willen zien.
Maar bijvoorbeeld de busdienst naar Maaseik (= België) komt te vervallen omdat die niet in de besteksomschrijving staat. Het gaat er dus niet zozeer om of aanbesteding hét antwoord is, maar om datgene wat gevraagd wordt. Waarom kan een overheid nu opeens wel allemaal eisen hebben terwijl dat voorheen niet kon? Bij mijn weten zijn er niet massaal wetten herschreven, dus het moet iets anders zijn.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef justanick het volgende:
[..]
De betere dienstregelingen kun je zelf heel makkelijk terugvinden op www.ns.nl, plan uw reis. Zo heeft Veolia in Zuid-Limboland op de lijn tussen Maastricht en Heerlen de dienstregeling grof verdubbeld. Oude dienstregeling was: sneltrein om .08 en stoptrein om .26 (rest van het uur niets). Stop- en sneltrein kwamen vervolgens binnen 10 minuten achter elkaar binnen op Heerlen. Nieuwe dienstregeling: 2 stop- en 2 sneltreinen per uur, in een kwartiersdienst. Plus nieuwe, moderne treinen.
[..]
De NS heeft de dienstregeling om de eerder aangehaalde lijn jarenlang hetzelfde gehouden, ondanks de schrale bediening van diverse stations aan het traject (1 trein per uur!). Nu zijn dat twee treinen per uur, met vier treinen per uur per richting op de 'grotere' stations (Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen). D'r is trouwens recent ook nog even een nieuw station de dienstregeling in geschoven (Heerlen de Kissel).
Dit is allemaal gebeurt sinds de lijn is aanbesteed.
Overigens lijkt het er zeer sterk op (voorzichtig omschreven) dat de aanbestedingen wel degelijk positief effect hebben gehad op de reizigersaantallen. Bij veel van de aanbesteede lijnen stijgen die nl harder dan overall. Dat moet een reden hebben. Een betere dienstverleningen (en bijvoorbeeld aansluitende bussen die rustig even wachten op een vertraagde trein) bieden een uitstekende verklaring.
De aanbestedingen geschiedden regionaal ipv top-down landelijk. Sommige provincies zijn op dat punt best slim bezig. Anderzijds zijn de bedrijven die er op inschrijven ook wat frisser dan de NS (qua blik op de situatie). Nieuwe bezems vegen schoonquote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar bijvoorbeeld de busdienst naar Maaseik (= België) komt te vervallen omdat die niet in de besteksomschrijving staat. Het gaat er dus niet zozeer om of aanbesteding hét antwoord is, maar om datgene wat gevraagd wordt. Waarom kan een overheid nu opeens wel allemaal eisen hebben terwijl dat voorheen niet kon? Bij mijn weten zijn er niet massaal wetten herschreven, dus het moet iets anders zijn.
Dat klopt. Maar ook die bezems slijten...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:18 schreef justanick het volgende:
[..]
De aanbestedingen geschiedden regionaal ipv top-down landelijk. Sommige provincies zijn op dat punt best slim bezig. Anderzijds zijn de bedrijven die er op inschrijven ook wat frisser dan de NS (qua blik op de situatie). Nieuwe bezems vegen schoon.
Daarom is een aanbesteding iedere 15 jaar geen verkeerd ideequote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar ook die bezems slijten...
Vaker douchen dan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:57 schreef JohnDope het volgende:
1. Het stinkt in de trein.
Tja, iedereen, dus ook aso's, reizen met het OV. Gelukkig, anders zou de O snel wegvallen.quote:2. Er zitten te veel asociale mensen in de trein (en dan bedoel ik niet eens al die lieden die keiharde muziek lopen te draaien op hun ei-pods of keihard lopen te bellen, maar ik bedoel voornamelijk die agressievelingen en andere opgefokte lui).
Dan pas je je reistijden daar toch op aan?quote:3. De trein is altijd te laat.
We moeten als Nederland toch ergens iets unieks kunnen laten zien.quote:4. Als het een beetje vriest of wanneer er een blaadje op de rails ligt, zijn er ook weer problemen (die andere landen niet eens kennen)
Over een paar weken, als de benzineprijzen weer stijgen, valt dat wel weer mee.quote:5. De trein is extreem duur.
Maar wel bijna, terwijl jij je auto nog op een kwartier lopen probeert te parkeren.quote:6. De trein brengt je nooit precies op de bestemming af.
Zijn ze al mee bezig om te veranderen.quote:7. Treinen rijden veel te weinig.
Nou, vul maar aan?quote:etc etc.
1. Dat is een meningquote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:57 schreef JohnDope het volgende:
1. Het stinkt in de trein.
2. Er zitten te veel asociale mensen in de trein (en dan bedoel ik niet eens al die lieden die keiharde muziek lopen te draaien op hun ei-pods of keihard lopen te bellen, maar ik bedoel voornamelijk die agressievelingen en andere opgefokte lui).
3. De trein is altijd te laat.
4. Als het een beetje vriest of wanneer er een blaadje op de rails ligt, zijn er ook weer problemen (die andere landen niet eens kennen)
5. De trein is extreem duur.
6. De trein brengt je nooit precies op de bestemming af.
7. Treinen rijden veel te weinig.
etc etc.
Het personeel is het probleem niet. Als een ander bedrijf op delen van het net de concessie zou verwerven, kunnen ze een deel van het personeel overnemen. Dat zie je ook gebeuren bij aanbesteding van de buslijnen. Het kan zelfs zo zijn dat dergelijke dingen ook als eis worden opgegeven bij aanbesteden van de concessie. Bovendien is het voor een ander bedrijf gemakkelijk om ervaren personeel over te nemen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:11 schreef Palmboom313 het volgende:
Een openbare aanbesteding na 2015 doen voor het hoofdrailnet zou het domste kunnen zijn wat het kabinet zou kunnen beslissen. Zoals: wat ga je doen met al die machinisten, conducteurs en servicemedewerkers doen die er nu zijn? Gaat het nieuwe bedrijf rijden met de oud NS treinen of worden die gewoon bij het grof vuil gezet. Geef je nu NS aan dat ze door mogen rijden na 2015 kunnen ze verder gaan met de vernieuwing van de treinen (lees plan V en T ---> SLT)
Dat soort dingen worden nu juist bij een aanbesteding geregeld. Dingen waar je de NS nu niet toe kunt dwingen. Als je nu tegen de NS zegt dat ze vanaf 2015 moeten gaan concurreren, dan MOETEN ze wel hun best gaan doen. Als ze er nu de kantjes vanaf gaan lopen, dan weten ze zeker dat ze in 2015 gaan verliezen. Er is niets beter voor de NS om vanaf 2015 ook het hoofdnet in stukken te gaan aanbesteden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:11 schreef Palmboom313 het volgende:
Een openbare aanbesteding na 2015 doen voor het hoofdrailnet zou het domste kunnen zijn wat het kabinet zou kunnen beslissen. Zoals: wat ga je doen met al die machinisten, conducteurs en servicemedewerkers doen die er nu zijn? Gaat het nieuwe bedrijf rijden met de oud NS treinen of worden die gewoon bij het grof vuil gezet. Geef je nu NS aan dat ze door mogen rijden na 2015 kunnen ze verder gaan met de vernieuwing van de treinen (lees plan V en T ---> SLT)
Toen Veolia in Limburg het vervoer overnam van Hermes hebben ze ook al het oude personeel overgenomen. Het probleem zit veel meer bij de leiding (de managers) en de overheid: beiden zijn te star en staan niet open voor vernieuwingen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:11 schreef Palmboom313 het volgende:
Een openbare aanbesteding na 2015 doen voor het hoofdrailnet zou het domste kunnen zijn wat het kabinet zou kunnen beslissen. Zoals: wat ga je doen met al die machinisten, conducteurs en servicemedewerkers doen die er nu zijn? Gaat het nieuwe bedrijf rijden met de oud NS treinen of worden die gewoon bij het grof vuil gezet. Geef je nu NS aan dat ze door mogen rijden na 2015 kunnen ze verder gaan met de vernieuwing van de treinen (lees plan V en T ---> SLT)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |