Wat betreft misbruik maken en oplichting, daar kan de plaatselijke bevolking ook wat van hoor.quote:Op donderdag 3 juni 2010 09:30 schreef dieselnoi het volgende:
Er worden hier weer foute adviezen gegeven. Spijtig dat buitenlanders altijd weer misbruik van de situatie maken. Zuid-oost Azie heeft echt een prachtige natuur en cultuur. Maar ik heb hier ook echt veel shit gezien wat gewoon niet door de beugel kan.
Dat is echt jammer. Ik heb vaak het idee dat toeristen/buitenlanders hier onverdiend gegigantisch veel respect krijgen en daar ook echt misbruik van maken.
Ik vind het nogal blijk geven van een naieve houding. Ik weet niet of je zelf ervaring hebt anders dan als toerist zijnde, maar het omkopen heet tea money en is gewoon verwacht, als je bijvoorbeeld (als local zijnde) een paspoort aanvraagt schuif je de ambtenaar ook een paar dollar toe om het in plaats van binnen drie weken, binnen drie dagen te krijgen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 14:24 schreef dieselnoi het volgende:
Nou iemand die aangeeft dat hij een ambtenaar (of meerdere) heeft omgekocht. Iemand die voorstelt om gewoon zonder rijbewijs te gaan rijden. Daarmee overtreed je gewoon de wet. Of vervalsen van officiele documenten.
Kijk dit zijn dingen waar ik mij aan erger. Je word met het hoogste respect en gastvrijheid behandeld maar vervolgens lap je gewoon de regels aan je laars en toen je ook geen enkele respect voor de bevolking en cultuur.
En waarom is dat dan wel niet?quote:Je zit daar maar een beetje als profiteur.
Tuurlijk worden mensen boos op je. Niemand vind het leuk als je negatief over hun land praat. En Thai kunnen erg trots zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 03:15 schreef dieselnoi het volgende:
Nou dat vind ik niet. Ik heb het een paar keer gehad over corruptie met thaise mensen en ze werden echt gewoon boos op mij. Dus daar klopt niets van. Misschien dat de locale politieagent wel warm word van een paar baht maar de hogere opgeleiden kunnen het echt niet waarderen.
En als het al door de locale bevolking gedaan wordt dan hoef je zelf daar toch niet aan mee te doen. Corruptie is slecht en hoort gewoon aangepakt te worden. Op welk niveau of waar het dan ook afspeeld. Zo simpel is het.
De dingen die ik opnoemde vind ik wel extreme gevallen hoor. Dat zou je echt niet in nederland doen. Waarom in thailand dan wel? Alleen omdat de pakkans klein is? Vind ik een slechte ethiek.
Nee zo simpel is het niet, ik spreek in dit geval (ook) voor Laos, waar het qua corruptie nog een graadje erger is. Zoals Breaky al zei, hier is het ten eerste heel oneerlijk (Trouwen met een buitenlander kost handevol geld voor niets, water/elektriciteit is duurder, als je pech hebt betaal je ook nog eens meer huur.).quote:Op vrijdag 4 juni 2010 03:15 schreef dieselnoi het volgende:
Zo simpel is het.
Het etissch aspect is niet zo belangrijk voor mij. Ik wil gewoon een normaal leven hier kunnen opbouwen. Dat gaat niet als ik overal hard tegen in ga.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:54 schreef pickup52 het volgende:
[..]
Nee zo simpel is het niet, ik spreek in dit geval (ook) voor Laos, waar het qua corruptie nog een graadje erger is. Zoals Breaky al zei, hier is het ten eerste heel oneerlijk (Trouwen met een buitenlander kost handevol geld voor niets, water/elektriciteit is duurder, als je pech hebt betaal je ook nog eens meer huur.).
Breekpunt voor mij is dat als de regels niet eerlijk zijn ik ik me er er uit ethisch oogpunt ook niet aan hoef te houden. Daar komt ook het verschil van de pakkans kijken, als die hoog is hou je je alleen daarom al aan de regels, terwijl als die laag is dat juist geen belemmering vormt.
Hartelijk dank voor deze reactie maar ook aan de anderen met reacties!!quote:Op donderdag 3 juni 2010 06:10 schreef breaky het volgende:
[..]
Goede voorbereiding is het halve werk! Sinds dit je eerste keer zou zijn dat je gaat verhuizen naar het buitenland:
- Hou je huis nog even aan als het mogelijk is. Zorg dat je terug kunt naar Nederland mocht het fout gaan.
- Zorg dat je geld op je bank hebt.
- Neem alleen het hoognodige mee vanuit je thuisland.
- Informeer bij je gemeente, werk etc. over je zorgverzekering, eventule uitschrijving. pensioen etc.
- Neem de tijd...neem geen overhaaste beslissingen.
- Zorg dat je in je nieuwe thuisland al een soort basis hebt. Een slaap plaats is uiteraard erg handig.
- Informeer van te voren of je evt. medicijnen of benodigdheden ook in Laos verkrijgbaar zijn. (Voorbeeldje
voor mij zelf: Ik heb gehoorapparaten maar de batterijen daarvoor kan ik dus niet in Laos kopen)
- Zorg dat je globaal op de hoogte bent van de normen en waarden in je nieuwe thuisland.
Etc etc....
Welk forum is dat dan?quote:Op maandag 19 juli 2010 20:11 schreef pickup52 het volgende:
Lees ik net dat een van de meest 'bekende' regulars van het enige andere forum dat ik lees net een bargirl vermoord heeft, haar daarna in stukjes gehakt hebbende ergens in de jungle gedumpt heeft .
Toch vreemd als je zo lang vrolijk op het internet praat met mensen... Echt bizar..
http://www.phuketgazette.(...)010/article8967.html
Ha ha, ja....quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:47 schreef myawaddee het volgende:ps. het moge duidelijk zijn dat ik met thaise getrouwd ben anders werd het een ander verhaal qua werk en huis/grond en de hele mikmak.
Ik ben net terug uit Phuket voor een paar daagjes relaxen. Veels te kort en wil dus graag eens een keer terug komen om te kunnen duiken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 13:57 schreef KNAK het volgende:
Ben, al sinds een week of 2, eindelijk woonachtig in Phuket, ik heb het al flink naar mn zin hier :p
Sorry voor het late antwoord maar hier komt ie;quote:Op zondag 15 augustus 2010 08:40 schreef Gaoxing het volgende:
Heeft een van de Thaissprekenden enig idee welke slang bedoeld wordt met Moo Luam, of iets wat daarop lijkt?
edit: never mind.... mijn Thai in paniek blijkt niet geweldig: het is waarschijnlijk een Ngu LaiEn die bijt niet makkelijk
nog een edit: of was het ngu Leuam? Een soort python die ontzettend agressief is? Oh dear.....
Ach als je 1 uurtje per dag leert kun je na een maandje de basics welquote:Op woensdag 18 augustus 2010 10:19 schreef KNAK het volgende:
........Thai script![]()
Heb gisteren mijn eerste les gehad in het lezen en schrijven. allereerst de consonants, 44 stuks o.i.d.wat een kl*tezooi is dat om dat allemaal te onthouden, al lukt het redelijk. Over een jaar of wat kan ik concurreren met Flammie :p
Maar Thai sucken in het uitleggen van hun eigen taalquote:Op woensdag 18 augustus 2010 11:06 schreef KNAK het volgende:
Ben nu bezig met de low class consonants, met vowels = middle tone.
Het is lastig, maar ook weer niet. het is kwestie van onthouden. Begrijpen doe ik het wel. Lastig is dat na je dit dit onder de knie hebt, een volgende opdracht voor je neus staat : het begrijpen van wat je nou eigenlijk leest. Woorden, de betekenis, met de tonen erbij genomen. gaat nog wel een tijdje duren voor ik op een dergelijk niveau ben.
Mocht ik inderdaad iets niet duidelijk vinden dan hoor je het wel, al zal dat alleen as ik vanuit het Nederlands iets niet begrijpen daar ik dus overal om me heen Thai heb die vloeiend engels spreken die me ook al helpen.
Uit de Telegraaf.quote:Tonnen verdwenen
Ambassade in Bangkok doorgelicht
door Johan van den Dongen
BANGKOK - Een speciaal team van Buitenlandse Zaken landt vandaag in het geheim in Bangkok om signalen over misstanden op de ambassade te onderzoeken. Er zou sprake zijn van corruptie en machtsmisbruik.De hele ambassade wordt vanaf morgen doorgelicht. Volgens diplomatieke bronnen moest de komst van het team geheim blijven, maar heeft de plaatsvervangend ambassadeur Hans van Santen zijn mond voorbij gepraat over de verrassingsoperatie, tot woede van de top van het ministerie.
Paspoorten
Het onderzoeksteam gaat na wat er klopt van verontrustende meldingen over hoge ambtenaren op de ambassade, onder wie de ambassadeur zelf.
Volgens verklaringen tegenover De Telegraaf zou er zijn geknoeid met paspoortaanvragen en naturalisaties. Ook zijn Nederlanders in nood op een onthutsende manier bejegend door de consulaire afdeling, blijkt uit een uitvoerig verslag van een familie die hulp zocht na de plotselinge dood van een gezinslid.
Tonnen geroofd
Het onderzoek naar corruptie en machtsmisbruik is in een stroomversnelling gekomen door de grootschalige fraude op de ambassade die begin dit jaar werd ontdekt.
Een Thaise accountant die al meer dan tien jaar voor de Nederlandse ambassade werkte, verduisterde 350.000 euro aan Nederlands schatkistgeld. De man, Phasith Somboon, is kortgeleden door de Thaise rechter veroordeeld tot 28 jaar gevangenis. Het hoofd administratie en bedrijfsvoering in die tijd, verantwoordelijk voor het toezicht op de financiën, kwam er met een interne berisping van af. Hij is weg uit Bangkok en heeft nu een baan op het ministerie in Den Haag, op de afdeling financieel economische zaken.
Ambassadepersoneel is verbijsterd dat deze diplomaat, die volgens hen had moeten signaleren dat Somboon veertien maanden lang geld wegsluisde (na financieel onderzoek blijkt het zelfs om 450.000 euro belastinggeld te gaan) ondanks de blunder is 'weggepromoveerd'. Medewerkers brengen de diplomaat bovendien in verband met een eerder geval van fraude op Sri Lanka tijdens zijn dienstperiode daar. "Onbegrijpelijk hoe deze man de hand boven het hoofd wordt gehouden", zeggen ze.
Onzuiver
Ambassademedewerker Dirk-Jan van Beek is naar eigen zeggen "totaal beduusd geraakt van de onzuivere rapportages die naar Nederland worden gestuurd, de declaraties die telkens net voor of over het randje zijn en het eigenbelang dat telkens boven de menselijke hulpverzoeken wordt gesteld. Alleen al op mijn afdeling worden per jaar tonnen belastinggeld verkwanseld."
Van Beek uitte begin dit jaar zijn grieven aan Van den Hout. Volgens hem is de situatie op de ambassade na dat gesprek niet verbeterd en brokkelt de steun aan Van den Hout in rap tempo af. "Toen Bangkok dit voorjaar in vuur en vlam stond en iedereen gevaar liep door de onlusten, bleek Van den Hout met zijn gezin en kokkin zijn toevlucht te hebben gezocht in vijfsterrenhotel Shangri-La, op een paar kilometer afstand van zijn residentie. Niemand van de ambassade had hij daarvan in kennis gesteld.
Ik kwam erachter doordat ik piketdienst had en op de noodtelefoon van de ambassade werd gebeld door het hotel met de vraag wanneer Van den Hout kwam inchecken. Uiteindelijk belandde de hotelfactuur bij ons, de rekening is voor de belastingbetaler."
Buitenlandse Zaken bevestigt dat er na gemelde misstanden ter plaatse onderzoek wordt verricht.
Nguu Leuam is inderdaad, zoals ik al schreef geloof ik, een soort python. Ik dacht dat we te maken hadden met een nguu lai so yai. Geen idee wat het was, het beest is niet meer gesignaleerd.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 03:28 schreef Flammie van alles over slangen :-)
Ik heb wel vaker negatieve geluiden gehoord over de Nederlandse Ambassade te Bangkok. Als dit waar is dan is dat natuurlijk zwaar fout. Het zal wel met een sisser aflopen.quote:
Helaas. Toen wij onze Yamaha Mio kochten zat er ook alleen maar een Thaise owners manual bij en zover ik weet komen die manuals niet in een andere taal. (Heb er ook nog naar gevraagd)quote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:39 schreef KNAK het volgende:
Andere vraag
Iemand toevallig in Thailand en in het bezit van een Suzuki Skydrive...ik heb geen owners manual in 't engels, enkel in Thai en zover ben ik nog lang niet dat te kunnen lezen :p
Ik heb zelf alleen maar heel prettige ervaringen met ze, maar ik ken ook meer negatieve verhalen, ja. En best veel mensen zijn niet zo erg dol op Van den Hout, ik denk dat dat veelal een 'personality clash' is, en hij is vrij uitgesproken. Maar hij is hier nog niet zo lang, en ik neem aan dat een groot deel van de veronderstelde onregelmatigheden al langer lopen dan die anderhalf jaar die hij in BKK zit.quote:Op zondag 29 augustus 2010 07:30 schreef breaky het volgende:
Ik heb wel vaker negatieve geluiden gehoord over de Nederlandse Ambassade te Bangkok. Als dit waar is dan is dat natuurlijk zwaar fout. Het zal wel met een sisser aflopen.
Geen problemen, ben gewoon erg nieuwsgierig wat de manual zegt over bepaalde zaken, maintenance etc. Heb nu 400km erop zitten en vraag me af wanneer en wat er moet gebeuren. Heb ook al overal rondgevraagd en iets in het engels hebben ze niet.quote:Op zondag 29 augustus 2010 07:35 schreef breaky het volgende:
[..]
Helaas. Toen wij onze Yamaha Mio kochten zat er ook alleen maar een Thaise owners manual bij en zover ik weet komen die manuals niet in een andere taal. (Heb er ook nog naar gevraagd)
Heb je problemen met je scooter dan?
De weinige ervaringen die ik zelf met de ambassade heb waren ook positief. Van andere expats hier die vaker in Bangkok komen of in Thailand gewoond hebben, heb ik ook wat negatieve verhalen gehoord. De heer van den Hout heb ik welgeteld een keer gezien toen hij op uitnodiging van een nieuw hotel in Luang Prabang op bezoek was.quote:Op zondag 29 augustus 2010 10:14 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik heb zelf alleen maar heel prettige ervaringen met ze, maar ik ken ook meer negatieve verhalen, ja. En best veel mensen zijn niet zo erg dol op Van den Hout, ik denk dat dat veelal een 'personality clash' is, en hij is vrij uitgesproken. Maar hij is hier nog niet zo lang, en ik neem aan dat een groot deel van de veronderstelde onregelmatigheden al langer lopen dan die anderhalf jaar die hij in BKK zit.
Dat ze tijdens de protesten naar een hotel verkast zijn was niet zo raar: de ambassade (en residentie) was van geen enkele kant meer te bereiken. Maar dat andere gezinnen van ambassadepersoneel ook midden in de ellende zaten, maar geen vervangende woonruimte mochten zoeken is dan weer wat minder. Dat ze uiteindelijk naar NL zijn gegaan was een blunder van formaat, vind ik.
Goed idee. Die scooters zijn trouwens redelijk foolproof. De Yamaha hoeft alleen 1 keer per 3000 km nieuwe olie te hebben. We hebben in 3 jaar nu 'm een keer wat grotere beurt laten geven.quote:Op zondag 29 augustus 2010 17:23 schreef KNAK het volgende:
[..]
Geen problemen, ben gewoon erg nieuwsgierig wat de manual zegt over bepaalde zaken, maintenance etc. Heb nu 400km erop zitten en vraag me af wanneer en wat er moet gebeuren. Heb ook al overal rondgevraagd en iets in het engels hebben ze niet.
Dan maar met een Thai naar de shop, daar maar vragen...helaas
Gefeliciteerd! Ik ging de fout in bij het sla-ommen...had de meeste vragen fout maar toch nog gehaald (vraag niet hoequote:Op maandag 30 augustus 2010 15:25 schreef KNAK het volgende:
....en heb um gehaald... 3 eur kost ie, was 4 uur kwijt.
Oogtestje, reflextestje, 45min video kijken
praktijk : stoppen, richting aangeven, slalommen om een paar pionnetjes, stukkie recht rijden op een smal strookje en klaar
Theorie : 30 vragen, 23 moeten goed zijn,..uhh.... 4 ervan over hoe je moet parkeren, wat fout is al kijkend naar fotos's.. En mag nu dus op elke motor stappen .. tevoor woorden
ach ja...
Ik moet het papiertje ook nog een keer gaan halen, maar ik heb er niet zon haast mee. Rijbewijs wordt me zo af en toe gevraagd, maar als ik zeg dat ik hem thuis heb ligen maakt het ook niet uit. een 2 weken verlopen kentekenbewijs kostte wel 30.000 kip (3 euro). Inmiddels 6 weken verlopen, moet hem namelijk vernieuwen in Udomsai en dat is ongeveer het einde van de wereld. (en dat komt weer omdat ik hem 2ehands gekocht heb van iemand die daarvandaan komt, even niet bij stilgestaanquote:Op vrijdag 3 september 2010 11:54 schreef breaky het volgende:
Ik had voor het examen alleen beschikking over de oude verlopen chinese motor fiets (Honda Wave kloon) van mijn schoon vader dus dat ging mij niet echt goed af.Verder was alles alleen in het Laotiaans qua theorie.
Maar inderdaad...uiteindelijk is het wel een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld Nederland. Dan moet ik er wel bijzeggen dat in ieder geval voor motor (fietsen) hier het maximum op 250cc zit en de meeste mensen een 100cc motorfiets hebben. Dus je hebt in Nederland ook meer training nodig omdat je voor een nieuwe motor al gauw bij 600cc begint
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |