abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85427977
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 10:19 schreef KNAK het volgende:
........Thai script :')

Heb gisteren mijn eerste les gehad in het lezen en schrijven. allereerst de consonants, 44 stuks o.i.d. :') wat een kl*tezooi is dat om dat allemaal te onthouden, al lukt het redelijk. Over een jaar of wat kan ik concurreren met Flammie :p
Ach als je 1 uurtje per dag leert kun je na een maandje de basics wel :D Als je iets niet begrijpt of als er iets niet duidelijk is dan hoor ik het graag overigens :)
  woensdag 18 augustus 2010 @ 11:06:51 #227
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85428227
Ben nu bezig met de low class consonants, met vowels = middle tone.
Het is lastig, maar ook weer niet. het is kwestie van onthouden. Begrijpen doe ik het wel. Lastig is dat na je dit dit onder de knie hebt, een volgende opdracht voor je neus staat : het begrijpen van wat je nou eigenlijk leest, woorden, de betekenis, met de tonen erbij genomen. Gaat nog wel een tijdje duren voor ik op een dergelijk niveau ben.

Mocht ik inderdaad iets niet duidelijk vinden dan hoor je het wel, al zal dat alleen asls ik vanuit het Nederlands iets niet begrijp zijn daar ik dus overal om me heen Thai heb die vloeiend engels spreken die me ook al helpen. :)
Mai pben rai~!
pi_85428618
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 11:06 schreef KNAK het volgende:
Ben nu bezig met de low class consonants, met vowels = middle tone.
Het is lastig, maar ook weer niet. het is kwestie van onthouden. Begrijpen doe ik het wel. Lastig is dat na je dit dit onder de knie hebt, een volgende opdracht voor je neus staat : het begrijpen van wat je nou eigenlijk leest. Woorden, de betekenis, met de tonen erbij genomen. gaat nog wel een tijdje duren voor ik op een dergelijk niveau ben.

Mocht ik inderdaad iets niet duidelijk vinden dan hoor je het wel, al zal dat alleen as ik vanuit het Nederlands iets niet begrijpen daar ik dus overal om me heen Thai heb die vloeiend engels spreken die me ook al helpen. :)
Maar Thai sucken in het uitleggen van hun eigen taal :D Net zoals ik suck in het uitleggen van Nederlandsch. Vooral straks bij zware grammar vragen zullen je Thaise homies gaan zweten vriend >BD . Thais zullen je heel graag bijstaan wanneer het om de "krab" taal gaat, wat basically de taal is dat ze willen dat farangs leren zodat zij verder kunnen met het dagelijkse taalgebruik.

Hallo krab
hoe gaat het met je krab?
met mij ook alles goed krab!
Wat heb je vandaag gedaan krab!!1

krab krba en nog krabber dan krab krab :D

Want volgens hun cultuur moet de farang beleefd zijn. Ik kreeg dan ook vage blikken toen ik zei dat ik niet beleefd wil zijn maar gewoon normaal zoals iedereen :P Dat kon dan ook niet door de beugel en gesteund hierin werd ik allerminst. Nu is het gewoon meelullen met de boys in de lannaclub met echt taalgebruik en dat is cool. De mensen die me het hardste tegenwerken grappen nu het hardste mee.

Ik zie het als volgt: Je leert lezen en schrijven en dat is super :D Dat is het belangrijkste van alles naast je dagelijkse oefening. De native speakers moet je gebruiken als gesprekspartner. Zij zullen er altijd zijn wanneer je wil spreken en zijn gewoon een goede bron (de beste) om naar te luisteren. Het meeste ga je zelf doen. Nadat je klaar bent met lezen en schrijven (als er vragen zijn hoor ik het graag) ga je elke dag spreken, lezen, schrijven en luisteren. Het zal allemaal vanzelf gaan. Mochten er echter vragen zijn over Thaise grammatica of waarom je bepaalde woorden moet gebruiken dan kan ik wat frustratie wegnemen "Thaise uitleg: -dat is nou eenmaal gewoon zo" door het je met regeltjes uit te leggen :) Dat bespaart je enorm veel tijd en een slechte dag.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:39:05 #229
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85739517
paar dagen verder en heb een zooi low/middle class consonants, short/long vowels, dead ending, live ending etc al onder de knie, de eerste woorden kan ik al schrijven. Voorheen vond ik de toon bepalen altijd erg lastig. Als je het eenmaal de script kan lezen weet je ook gelijk wat het moet zijn. Eindelijk wordt alles een beetje duidelijk als ik Thaise ondertiteling voorbij zie komen

Kan niet wachten tot ik een jaar verder ben.... denk dat ik het allemaal heel snel oppak, vooralsnog gaat het erg goed en begrijp ik vrijwel alles meteen. Denk dat uiteindelijk de uitdaging ligt bij weten WAT er gezegd wordt, maw, de betekenis van woorden.

Andere vraag

Iemand toevallig in Thailand en in het bezit van een Suzuki Skydrive :') ...ik heb geen owners manual in 't engels, enkel in Thai en zover ben ik nog lang niet dat te kunnen lezen :p
Mai pben rai~!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:24:19 #230
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_85779468
Woepsie:

quote:
Tonnen verdwenen
Ambassade in Bangkok doorgelicht

door Johan van den Dongen
BANGKOK - Een speciaal team van Buitenlandse Zaken landt vandaag in het geheim in Bangkok om signalen over misstanden op de ambassade te onderzoeken. Er zou sprake zijn van corruptie en machtsmisbruik.De hele ambassade wordt vanaf morgen doorgelicht. Volgens diplomatieke bronnen moest de komst van het team geheim blijven, maar heeft de plaatsvervangend ambassadeur Hans van Santen zijn mond voorbij gepraat over de verrassingsoperatie, tot woede van de top van het ministerie.
Paspoorten

Het onderzoeksteam gaat na wat er klopt van verontrustende meldingen over hoge ambtenaren op de ambassade, onder wie de ambassadeur zelf.
Volgens verklaringen tegenover De Telegraaf zou er zijn geknoeid met paspoortaanvragen en naturalisaties. Ook zijn Nederlanders in nood op een onthutsende manier bejegend door de consulaire afdeling, blijkt uit een uitvoerig verslag van een familie die hulp zocht na de plotselinge dood van een gezinslid.
Tonnen geroofd
Het onderzoek naar corruptie en machtsmisbruik is in een stroomversnelling gekomen door de grootschalige fraude op de ambassade die begin dit jaar werd ontdekt.
Een Thaise accountant die al meer dan tien jaar voor de Nederlandse ambassade werkte, verduisterde 350.000 euro aan Nederlands schatkistgeld. De man, Phasith Somboon, is kortgeleden door de Thaise rechter veroordeeld tot 28 jaar gevangenis. Het hoofd administratie en bedrijfsvoering in die tijd, verantwoordelijk voor het toezicht op de financiën, kwam er met een interne berisping van af. Hij is weg uit Bangkok en heeft nu een baan op het ministerie in Den Haag, op de afdeling financieel economische zaken.
Ambassadepersoneel is verbijsterd dat deze diplomaat, die volgens hen had moeten signaleren dat Somboon veertien maanden lang geld wegsluisde (na financieel onderzoek blijkt het zelfs om 450.000 euro belastinggeld te gaan) ondanks de blunder is 'weggepromoveerd'. Medewerkers brengen de diplomaat bovendien in verband met een eerder geval van fraude op Sri Lanka tijdens zijn dienstperiode daar. "Onbegrijpelijk hoe deze man de hand boven het hoofd wordt gehouden", zeggen ze.
Onzuiver
Ambassademedewerker Dirk-Jan van Beek is naar eigen zeggen "totaal beduusd geraakt van de onzuivere rapportages die naar Nederland worden gestuurd, de declaraties die telkens net voor of over het randje zijn en het eigenbelang dat telkens boven de menselijke hulpverzoeken wordt gesteld. Alleen al op mijn afdeling worden per jaar tonnen belastinggeld verkwanseld."
Van Beek uitte begin dit jaar zijn grieven aan Van den Hout. Volgens hem is de situatie op de ambassade na dat gesprek niet verbeterd en brokkelt de steun aan Van den Hout in rap tempo af. "Toen Bangkok dit voorjaar in vuur en vlam stond en iedereen gevaar liep door de onlusten, bleek Van den Hout met zijn gezin en kokkin zijn toevlucht te hebben gezocht in vijfsterrenhotel Shangri-La, op een paar kilometer afstand van zijn residentie. Niemand van de ambassade had hij daarvan in kennis gesteld.
Ik kwam erachter doordat ik piketdienst had en op de noodtelefoon van de ambassade werd gebeld door het hotel met de vraag wanneer Van den Hout kwam inchecken. Uiteindelijk belandde de hotelfactuur bij ons, de rekening is voor de belastingbetaler."
Buitenlandse Zaken bevestigt dat er na gemelde misstanden ter plaatse onderzoek wordt verricht.
Uit de Telegraaf.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:36:12 #231
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_85779820
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 03:28 schreef Flammie van alles over slangen :-)
Nguu Leuam is inderdaad, zoals ik al schreef geloof ik, een soort python. Ik dacht dat we te maken hadden met een nguu lai so yai. Geen idee wat het was, het beest is niet meer gesignaleerd.

En ja, ik weet dat je me nog steeds aan het lezen/schrijven wilt hebben, maar sorry: met een fulltime studie, een gezin en een paar vrijwilligersbaantjes gaat dat 'm echt niet meer worden :@ Ik was vastbesloten om het wel te doen, maar ja... soms loopt het leven net iets anders dan je verwacht...
  zondag 29 augustus 2010 @ 07:30:27 #232
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85825286
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 18:24 schreef Gaoxing het volgende:
Woepsie:
[..]

Uit de Telegraaf.
Ik heb wel vaker negatieve geluiden gehoord over de Nederlandse Ambassade te Bangkok. Als dit waar is dan is dat natuurlijk zwaar fout. Het zal wel met een sisser aflopen.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  zondag 29 augustus 2010 @ 07:35:43 #233
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85825291
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:39 schreef KNAK het volgende:

Andere vraag

Iemand toevallig in Thailand en in het bezit van een Suzuki Skydrive :') ...ik heb geen owners manual in 't engels, enkel in Thai en zover ben ik nog lang niet dat te kunnen lezen :p
Helaas. Toen wij onze Yamaha Mio kochten zat er ook alleen maar een Thaise owners manual bij en zover ik weet komen die manuals niet in een andere taal. (Heb er ook nog naar gevraagd)

Heb je problemen met je scooter dan?
Modus Vivendi!
  zondag 29 augustus 2010 @ 10:14:15 #234
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_85826042
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 07:30 schreef breaky het volgende:
Ik heb wel vaker negatieve geluiden gehoord over de Nederlandse Ambassade te Bangkok. Als dit waar is dan is dat natuurlijk zwaar fout. Het zal wel met een sisser aflopen.
Ik heb zelf alleen maar heel prettige ervaringen met ze, maar ik ken ook meer negatieve verhalen, ja. En best veel mensen zijn niet zo erg dol op Van den Hout, ik denk dat dat veelal een 'personality clash' is, en hij is vrij uitgesproken. Maar hij is hier nog niet zo lang, en ik neem aan dat een groot deel van de veronderstelde onregelmatigheden al langer lopen dan die anderhalf jaar die hij in BKK zit.

Dat ze tijdens de protesten naar een hotel verkast zijn was niet zo raar: de ambassade (en residentie) was van geen enkele kant meer te bereiken. Maar dat andere gezinnen van ambassadepersoneel ook midden in de ellende zaten, maar geen vervangende woonruimte mochten zoeken is dan weer wat minder. Dat ze uiteindelijk naar NL zijn gegaan was een blunder van formaat, vind ik.
  zondag 29 augustus 2010 @ 17:23:32 #235
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85838871
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 07:35 schreef breaky het volgende:

[..]

Helaas. Toen wij onze Yamaha Mio kochten zat er ook alleen maar een Thaise owners manual bij en zover ik weet komen die manuals niet in een andere taal. (Heb er ook nog naar gevraagd)

Heb je problemen met je scooter dan?
Geen problemen, ben gewoon erg nieuwsgierig wat de manual zegt over bepaalde zaken, maintenance etc. Heb nu 400km erop zitten en vraag me af wanneer en wat er moet gebeuren. Heb ook al overal rondgevraagd en iets in het engels hebben ze niet.
Dan maar met een Thai naar de shop, daar maar vragen...helaas
Mai pben rai~!
  zondag 29 augustus 2010 @ 17:45:47 #236
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85839576
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 10:14 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ik heb zelf alleen maar heel prettige ervaringen met ze, maar ik ken ook meer negatieve verhalen, ja. En best veel mensen zijn niet zo erg dol op Van den Hout, ik denk dat dat veelal een 'personality clash' is, en hij is vrij uitgesproken. Maar hij is hier nog niet zo lang, en ik neem aan dat een groot deel van de veronderstelde onregelmatigheden al langer lopen dan die anderhalf jaar die hij in BKK zit.

Dat ze tijdens de protesten naar een hotel verkast zijn was niet zo raar: de ambassade (en residentie) was van geen enkele kant meer te bereiken. Maar dat andere gezinnen van ambassadepersoneel ook midden in de ellende zaten, maar geen vervangende woonruimte mochten zoeken is dan weer wat minder. Dat ze uiteindelijk naar NL zijn gegaan was een blunder van formaat, vind ik.
De weinige ervaringen die ik zelf met de ambassade heb waren ook positief. Van andere expats hier die vaker in Bangkok komen of in Thailand gewoond hebben, heb ik ook wat negatieve verhalen gehoord. De heer van den Hout heb ik welgeteld een keer gezien toen hij op uitnodiging van een nieuw hotel in Luang Prabang op bezoek was.

Er is nu wel een consulaat geopened in Vientiane! Dus dat is wel positief! :)
Modus Vivendi!
  zondag 29 augustus 2010 @ 17:50:48 #237
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85839728
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 17:23 schreef KNAK het volgende:

[..]

Geen problemen, ben gewoon erg nieuwsgierig wat de manual zegt over bepaalde zaken, maintenance etc. Heb nu 400km erop zitten en vraag me af wanneer en wat er moet gebeuren. Heb ook al overal rondgevraagd en iets in het engels hebben ze niet.
Dan maar met een Thai naar de shop, daar maar vragen...helaas
Goed idee. Die scooters zijn trouwens redelijk foolproof. De Yamaha hoeft alleen 1 keer per 3000 km nieuwe olie te hebben. We hebben in 3 jaar nu 'm een keer wat grotere beurt laten geven.
Modus Vivendi!
  zondag 29 augustus 2010 @ 18:38:16 #238
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85841346
Ik heb geen idee. Ik heb in NL een 50cc Runner gehad,.. of, ik heb um nog maar staat ergens weg te rotten en die had eerst een kleine onderhoudsbeurt nodig, daarna een grote, en beide dus voor de 1000km. ging er een beetje vanuit dat deze machine ook zoiets nodig heeft. Zal het wel vragen @ Suzuki shop.

Morgen overigens een moto licence halen :') theorie en praktijk test afleggen... ben benieuwd... rij nu 3 weken zonder en 't schijnt dat het 500 baht kost als je 'gepakt' wordt. Wel zo handig om toch maar een rijbewijs te hebben, met name ook voor de verzekering. En zo settle ik meer en meer in de Thaise routine... Hier wonen is toch wel erg plesant!!
Mai pben rai~!
  maandag 30 augustus 2010 @ 15:25:14 #239
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85873916
....en heb um gehaald... 3 eur kost ie, was 4 uur kwijt.

Oogtestje, reflextestje, 45min video kijken

praktijk : stoppen, richting aangeven, slalommen om een paar pionnetjes, stukkie recht rijden op een smal strookje en klaar :')

Theorie : 30 vragen, 23 moeten goed zijn,..uhh.... 4 ervan over hoe je moet parkeren, wat fout is al kijkend naar fotos's.. En mag nu dus op elke motor stappen .. te :') voor woorden

ach ja...
Mai pben rai~!
  woensdag 1 september 2010 @ 02:24:37 #240
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85937292
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 15:25 schreef KNAK het volgende:
....en heb um gehaald... 3 eur kost ie, was 4 uur kwijt.

Oogtestje, reflextestje, 45min video kijken

praktijk : stoppen, richting aangeven, slalommen om een paar pionnetjes, stukkie recht rijden op een smal strookje en klaar :')

Theorie : 30 vragen, 23 moeten goed zijn,..uhh.... 4 ervan over hoe je moet parkeren, wat fout is al kijkend naar fotos's.. En mag nu dus op elke motor stappen .. te :') voor woorden

ach ja...
Gefeliciteerd! Ik ging de fout in bij het sla-ommen...had de meeste vragen fout maar toch nog gehaald (vraag niet hoe :P )
Modus Vivendi!
  woensdag 1 september 2010 @ 11:21:52 #241
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_85942153
Als je het rijbewijs voor de motor in Thailand niet haalt dan is er echt wat mis met je. Zelf heb ik het motor en autorijbewijs en beide zijn niet echt moeilijk (vond auto iets lastiger zelf).
mai pen rai
  woensdag 1 september 2010 @ 18:53:34 #242
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85957665
genoeg mensen (op verschillende Thai fora te vinden) die een 2e ronde nodig hebben of meer. Ach, nu maar richting auto denken, al vraag ik me af of dat wel zo handig is, hier een auto. Stikt van de motor/scooter en allerlei ander 2-wielerig gebeuren dat links en rechts je auto dan voorbij schiet. Denk niet dat ik zin heb om mensen op de motorkap te hebben liggen. Daarnaast is Phuket niet zo heel groot en is het makkelijk te doen op de motor. Alleen regen is een beetje irritant in de natte maanden.

Auto praktijk lastiger neem ik aan dat je bedoeld?
Mai pben rai~!
  vrijdag 3 september 2010 @ 11:54:13 #243
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_86016347
Ik had voor het examen alleen beschikking over de oude verlopen chinese motor fiets (Honda Wave kloon) van mijn schoon vader dus dat ging mij niet echt goed af. :P Verder was alles alleen in het Laotiaans qua theorie.

Maar inderdaad...uiteindelijk is het wel een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld Nederland. Dan moet ik er wel bijzeggen dat in ieder geval voor motor (fietsen) hier het maximum op 250cc zit en de meeste mensen een 100cc motorfiets hebben. Dus je hebt in Nederland ook meer training nodig omdat je voor een nieuwe motor al gauw bij 600cc begint :9~
Modus Vivendi!
pi_86057500
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 11:54 schreef breaky het volgende:
Ik had voor het examen alleen beschikking over de oude verlopen chinese motor fiets (Honda Wave kloon) van mijn schoon vader dus dat ging mij niet echt goed af. :P Verder was alles alleen in het Laotiaans qua theorie.

Maar inderdaad...uiteindelijk is het wel een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld Nederland. Dan moet ik er wel bijzeggen dat in ieder geval voor motor (fietsen) hier het maximum op 250cc zit en de meeste mensen een 100cc motorfiets hebben. Dus je hebt in Nederland ook meer training nodig omdat je voor een nieuwe motor al gauw bij 600cc begint :9~
Ik moet het papiertje ook nog een keer gaan halen, maar ik heb er niet zon haast mee. Rijbewijs wordt me zo af en toe gevraagd, maar als ik zeg dat ik hem thuis heb ligen maakt het ook niet uit. een 2 weken verlopen kentekenbewijs kostte wel 30.000 kip (3 euro). Inmiddels 6 weken verlopen, moet hem namelijk vernieuwen in Udomsai en dat is ongeveer het einde van de wereld. (en dat komt weer omdat ik hem 2ehands gekocht heb van iemand die daarvandaan komt, even niet bij stilgestaan :) )
  woensdag 8 september 2010 @ 12:07:51 #245
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_86199381
Wat kost zo'n motor (scooter) daar nou? En als ik gewoon een honda cbr wil kopen? (dat is zeker bijna niet op te rijden daar?) En wat kost het levensonderhoud? Ik zit te denken om er een minor te volgen 5 maanden, :)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  woensdag 8 september 2010 @ 15:32:36 #246
24329 KNAK
ff w88,......
pi_86206449
Heb zelf een Suzuki Skydrive 125cc gekocht

Geweldig apparaart 8-) dat terzijde, heeft me THB 49000 gekost. Vooralsnog geen spijt van, beter dan een auto ondanks her en der wat regen. Phuket zit (zoals andere grote steden) vol met scooters, motors en andere 2 en 3 wielers dat het me een beetje onprettig lijkt hier een auto te besturen, heb weinig zin om iemand de vernieling in te rijden maar dat ben ik, iemand zonder auto rijbewijs en verder ook totaal geen ervaring

Honda CBR ook sappig om te hebben, zal best wel tot zn recht komen

De meeste Thai rijden voornamelijk op Honda's, 100 / 125cc. Honda Click, Honda airwave of blade of wat dan ook. Deze en andere populaire modellen zijn zo rond de THB 30 a 35000. Tweedehands altijd wat goedkoper. Listig om van een particulier te kopen.

Scootertje/brommertje is wel te doen, pss alleen erg op met name in de avonden, vooral in weekend. Als er een alcoholcontrole gehouden wordt sla je stijl achterover als je het aantal bezopen rijders telt :p
Mai pben rai~!
  woensdag 8 september 2010 @ 15:43:20 #247
24329 KNAK
ff w88,......
pi_86206903
Levensonderhoud? Als je je als toerist gaat gedragen dan tikt het wel aan. Elke dag in restaurants eten @ toeristen trekpleisters, of wanneer je zelf kookt naar dure supermarkten gaat. denk dat ik makkelijk 1500 tot 2000 baht per dag verslijt op die manier.

Het kan veel goedkoper, lokale versmarkten wat misschien onfris of hectisch overkomt, maar deze hebben vaker betere producten voor zeker half de prijs.

Uit eten kan je voor THB 30 doen, heerlijk lokaal op camping stoeltjes tussen de lokalen,en vreten maar,,,,,

Als je een vorm van luxe wil hebben kost dat wat, aan de andere kansanders is het makkelijk een heel erg low budget verblijf te hebben, ligt dus aan jezlf wat je wilt en wat je je kan veroorloven
Mai pben rai~!
pi_88884846
Leeft men nog? Ik ben blij als ik weer terug ben in het Oosten :).
  vrijdag 19 november 2010 @ 02:01:29 #249
24329 KNAK
ff w88,......
pi_88889556
* KNAK leeft nog volop

2 maanden verder en kan nu volop lezen en schrijven, volledig alle tonen onder controle, nu alleen nog weten wat het allemaal betekent :') Dat gaat wel een jaartje duren :p

Vermaak me prima hier
Mai pben rai~!
  vrijdag 19 november 2010 @ 02:35:10 #250
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_88889768
Die scooter komt rechtstreeks uit Buck Rogers. Dus je leeft nog? :P
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')