SJANGHAI - Nog even en Marat Safin hangt definitief zijn racket aan de wilgen. Maar voordat hij na het Masterstoernooi van Parijs stopt, deelt hij nog een paar sneren uit aan tenniscollega's Andy Roddick en Tomas Berdych.
Marat Safin baalt van zijn tenniscollega's. Foto: REUTERS Volgens Safin verzon Berdych een blessure in de tweede ronde van het Masterstoernooi in Sjanghai, die de Tsjech uiteindelijk in drie sets won (3-6 6-4 6-4). "Word eens volwassen", smaalde Safin na de nederlaag. Hij weigerde na afloop van de partij zijn tegenstander een hand te geven.
"Kom op, hij is 26, dan moet je kunnen omgaan met de omstandigheden. Als je verliest, moet je een man zijn en als een man verliezen. Niet de fysiotherapeut op de baan roepen en tijd rekken, om vervolgens als een gek te gaan rennen en vanuit alle hoeken winners slaan. Hij heeft vast 10.000 excuses klaar, maar dat maakt me geen reet uit. Of je speelt, of je speelt niet. Dus als je besluit te tennissen, dan moet je gewoon je bek houden en spelen."
Ook Andy Roddick kreeg een veeg uit de pan van de lichtgeraakte Rus. De Amerikaan klaagde na zijn opgave in Sjanghai dat het seizoen veel te lang is en blessures in de hand werkt. Hij legde niet alleen de nadruk op zichzelf, maar ook op Roger Federer en Andy Murray, die voorafgaand aan het toernooi al afzegden.
"In 2004 hadden we deze discussie ook, tijdens de Olympische Spelen. Roddick was daar ook bij, maar toen kreeg ik de schuld dat ik teveel speelde", reageert Safin. "Ik riep toen ook dat het seizoen te lang was. Alle andere gasten vielen me aan, alsof ik degene was die een stomme opmerking had gemaakt. En nu maar lopen klagen dat het seizoen te lang is, omdat ze bij bosjes geblesseerd uitvallen. Ze moeten gewoon eens wat meer nadenken, in plaats van alleen maar aan geld. Met nadenken kun je je carrière een paar jaar verlengen", eindigde Safin met wijze woorden.