abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73553303
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:09 schreef DeepChord het volgende:

[..]

Lijkt me wel vervelend, als iemand concludeert dat je hem/haar niet aankijkt en dan zo vermanend zegt "waarom kijk je mij niet aan?!". Dan wordt het misschien nog wel moeilijker ineens wél te kijken.
Ja dat is zo. Maar het gebeurd ook niet vaak.(gelukkig) Meestal kijk ik gewoon in de richting van de persoon die praat. En dat werkt.

Oh trouwens:
Een goede tip als je een moeilijk gesprek met iemand hebt gewoon vragen of je die persoon niet hoeft aan te kijken. Dan kan je beter concentreren op wat er gezegd wordt. Dat zei een goede vriendin laatst tegen mij. Dat werkt voor haar zoon ook.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  † In Memoriam † zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:42:54 #52
21636 Feestkabouter
pi_73553773
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:51 schreef DeepChord het volgende:
Beste mensen. Even een vraag van een totaal andere orde:
Het schijnt een van de problemen bij autisme moeite met oogcontact te zijn. Nou heb ik daar zelf lang niet altijd last van, en meestal kan ik mensen gewoon goed aankijken. Maar af en toe doet het soort van pijn aan mijn ogen en voelt het gewoon ronduit vervelend om iemand aan te kijken.
Hoe manifesteert dat zich nou bij jullie (als er überhaupt al sprake van is), want ik vraag me af of wat ik ervaar nou met autisme samenhangt of het "gewoon" een kenmerk is dat bij mij hoort.
ik kijk (net als DeHovenier) naar het gezicht in het algemeen. naar ogen en mond afwisselend, of (als je niet te dichtbij bent) je ziet beide tegelijk.
het zien van de mond betekent voor mij betere verstaanbaarheid, vooral in een kroeg of zo. als ik een bbc-programma kijk vanuit bed (QI bijvoorbeeld) en ik luister alleen, kost het me meer moeite om alles te verstaan dan wanneer ik werkelijk kijk naar de tv.

wat ik me kan voorstellen: ik heb (en jij waarschijnlijk ook) een hoop dingen aangeleerd, zo ook het aankijken. misschien heb jij het aankijken van mensen iets te heftig aangeleerd, dat je extra je ogen opent (zonder dat je je er nu nog bewust van bent). ik kan me voorstellen dat dat pijn gaat doen. zolang er een spleetje open is tussen je oogleden dan is dat voldoende. probeer gewoon richting het gezicht van iemand te kijken zoals je naar een gezicht op tv kijkt, en doe niet extra je best: dat hoeft niet.

vraag: maakt het uit of het echt goeie bekenden zijn die je heel erg vertrouwt, of anderen?
misschien dat je bij de eerste groep sowieso al wat relaxter bent.
  † In Memoriam † zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:44:29 #53
21636 Feestkabouter
pi_73553827
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:06 schreef TheVotary het volgende:
Voor de deelnemers aan dit topic met gevoel voor humor en niet al te lange tenen. Er is in Amerika een serie van start gegaan genaamd 'Community' waarin 1 van de hoofdrolspelers iemand is met Asperger. Ik lig elke keer weer dubbel om die gast.
in The Big Bang Theory ligt de Asperger van 1 van de rollen er ook erg dik bovenop. Eerste serie is bij Veronica uitgezonden aantal maanden geleden, ik geloof dat ik 2 of 3 seizoenen gedownload heb, kan er erg om lachen (maar nog steeds niet alles gekeken).
pi_73556683
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 12:01 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Als ik niet zo moe was geweest had ik ook gegaan. Volgende keer ben ik er misschien weer.
Waarschijnlijk als je vaker komt kom je meer in contact met andere bezoekers.
Ik ga in ieder geval wel vaker naar die soos.
[..]

Dankje

Inderdaad wat jij zegt.
Aha, het is je wel bevallen dus. Ik twijfel nog. Voor mij is het voor het educatieve, om de ‘autistische cultuur’ te leren kennen. Met een andere persoon had ik trouwens nog wel een aardig gesprek gehad. Is het trouwens vrij normaal dat mensen met autisme lang over zichzelf kunnen praten? Ik merk op forums dat sommige mensen met autisme heel lange levensverhalen schrijven.
pi_73556918
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:42 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

vraag: maakt het uit of het echt goeie bekenden zijn die je heel erg vertrouwt, of anderen?
misschien dat je bij de eerste groep sowieso al wat relaxter bent.
Bij vrienden heb ik er over het algemeen geen last van, maar bij mijn vader dan soms weer wel. (wat verklaart kan worden door het feit dat ik jarenlang geen denderende relatie met hem gehad heb)

Mede door het feit dat het bij mij over het algemeen bij vreemden plaatsvindt probeer ik het te rationaliseren onder het mom van dat anderen het ook vast niet altijd even fijn vinden om vreemden in de ogen aan te kijken.
Daarom was ik benieuwd hoe het nou bij jullie zit. .
pi_73557006
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:10 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Aha, het is je wel bevallen dus. Ik twijfel nog. Voor mij is het voor het educatieve, om de ‘autistische cultuur’ te leren kennen. Met een andere persoon had ik trouwens nog wel een aardig gesprek gehad. Is het trouwens vrij normaal dat mensen met autisme lang over zichzelf kunnen praten? Ik merk op forums dat sommige mensen met autisme heel lange levensverhalen schrijven.
Blijkbaar wel dus. Dat autisten veel over zichzelf praten.
Dat was ook mijn inzet om maar die soos te gaan.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_73557636
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:10 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ik merk op forums dat sommige mensen met autisme heel lange levensverhalen schrijven.
Komt dat misschien niet omdat het een mooi medium is om hele epistels over je leven te plaatsen? Het is nou eenmaal wat makkelijker om met een teksteditor een levensloop te verwoorden en daar af en toe wat dingen aan toe te voegen en te verwijderen die je niet helemaal bevallen. Vervolgens heb je het in een wip op een forum geplaatst.
Ook denk ik dat het voor een autist moeilijker is om via mens-tot-mens contact een heel levensverhaal te formuleren.
Ik zou met 3 minuten wel klaar zijn, ik vergeet ook continu details en voor ik het weet schiet ik weer 10 jaar in mijn leven verder. .
pi_73558112
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:20 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Blijkbaar wel dus. Dat autisten veel over zichzelf praten.
Dat was ook mijn inzet om maar die soos te gaan.
Vandaar dat ik er niet tussen kom... ik kijk in het begin ook vaak even de kat uit de boom.
Als ze echt vooral over zichzelf praten, dan besteed ik mijn tijd liever aan een buikdansfeestje of zo.
Vooralsnog denk ik wel dat de soos voor herhaling vatbaar is.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:54:23 #59
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_73558125
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:19 schreef tijnbrein het volgende:
Dat ziet er leuk uit. Alhoewel ik denk dat het voor de meeste eerder pijnlijk herkenbaar is dan grappig. Voor mij ook denk ik.
Ik vermoed dat het ook vooral als serie moet slagen, onderwerpen zijn van minder belang.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_73558685
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:53 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Vandaar dat ik er niet tussen kom... ik kijk in het begin ook vaak even de kat uit de boom.
Als ze echt vooral over zichzelf praten, dan besteed ik mijn tijd liever aan een buikdansfeestje of zo.
Vooralsnog denk ik wel dat de soos voor herhaling vatbaar is.
Dan zie ik je de volgende keer wel
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:54 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het ook vooral als serie moet slagen, onderwerpen zijn van minder belang.
Dat is waar
14 SHADES OF GREY
pi_73560785
Nu, op BBC 3, de docu The Autistic me
Er gaat niets boven Groningen
pi_73567540
kan m niet afspelen is ie elders terug te kijken?
pi_73569732
Ik heb overigens 3 afleveringen van the community gekeken, wat een leuke serie! Aspergers komt er mijn inziens niet zo naar voren maar ik ben dan ook geen expert dus misschien dat er anderen zijn die zich er in herkennen? Die jongen heeft een tic om filmfeitjes op te sommen en heel snel achter elkaar te praten, het enige wat ik herken van wat ik tot nu toe weet is een erg goed geheugen en een obsessie voor films.
Wel een hele mooie situatie was dat ze een test deden om mensen te laten wachten in een ruimte en kijken hoe lang t duurt voor ze hun breakpoint bereikten. Die jongen bleef als laatste over na 26 uur wachten op een stoel. Vond hij dat vervelend? Ja. Waarom zei hij er dan niets van? Omdat het meisje vroeg of hij wilde wachten en ze had gezegd dat hij een vriend was.

Wat ik tot nu toe lees en info vergaar zie ik de wereld liever door AS ogen. Geen gedoe gedraai en gezeik uit eigen belang.
Bijv. ik ben gewoon lekker mijzelf en nu word ik uitgemaakt voor bejaarde omdat ik vind dat nuance en subtiliteit tegenwoordig ver te zoeken is.

Maar de serie is leuk!
pi_73572810
Vanochted The Shining uitgelezen van Stephen King, was gisteravond tegen 7 uur begonnen en ik had hem om 4 uur 's ochtends uit
Children of the night. What music they make.
pi_73572850
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:40 schreef DeHovenier het volgende:
Vanochted The Shining uitgelezen van Stephen King, was gisteravond tegen 7 uur begonnen en ik had hem om 4 uur 's ochtends uit
En is het een goed boek?
14 SHADES OF GREY
pi_73573155
Zeker, beter dan de film denk ik. Ik heb de film niet gezien, maar in het boek gaat het veel meer om wat het hotel met die Jack doet.
pi_73573206
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:49 schreef DeHovenier het volgende:
Zeker, beter dan de film denk ik. Ik heb de film niet gezien, maar in het boek gaat het veel meer om wat het hotel met die Jack doet.
Ik ken beide niet.
14 SHADES OF GREY
pi_73573737
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:50 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik ken beide niet.
pi_73573777
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:07 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Sorry ik weet dat een gebrek heb aan algemene ontwikkeling
14 SHADES OF GREY
pi_73573858
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:09 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Sorry ik weet dat een gebrek heb aan algemene ontwikkeling

Zometeen beginnen aan The Stand, die heeft 1200 pagina's
pi_73573885
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:12 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Zometeen beginnen aan The Stand, die heeft 1200 pagina's
Dat heb je morgen zeker wel uit
14 SHADES OF GREY
pi_73574069
Morgen moet ik werken
pi_73574129
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:19 schreef DeHovenier het volgende:
Morgen moet ik werken
Jammer ik ook al
14 SHADES OF GREY
pi_73577681
ik heb de film wel gezien. Incl. een vriendin die om de haverklap zei, kijk uit, nu wordt t spannend
  zondag 11 oktober 2009 @ 16:13:58 #75
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_73577915
Hebben jullie ervaring, met het volgende?
Situatie: vroeger ging ik soms lange treinreizen maken. Nu weet ik, dat ik toen, altijd over mijn grenzen ben gegaan van wat ik aankon. Mijn moeder ziet graag gebeuren, dat ik het treinreizen weer ga doen, ook omdat ze mij dan niet, elk weekend van de groep, moeten ophalen.
Maar ik zie dat niet zo zitten . Maar ik denk: het is toch veel belangrijker dat ik nu heb geleerd mijn grenzen aan te geven, dan dat ik mij zelfstandig gedraag (terwijl dat heelveel ''kost''), en mijn eigen grenzen dan overschreid?
Ik weet dat ik in een (heel), andere situatie ben dan de users in dit topic. Maar het zou mooi zijn als jullie mij, konden helpen, hoe ik dit moet vertellen/uitleggen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')