abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77104270
Even een vraagje:
Ik wil eind van dit jaar naar India, via Dubai vind ik momenteel de goedkoopste tickets. Niet dat ik nu al wil boeken, ik hou het alleen een beetje in de gaten.
Maar: ik heb een stempel van Israel in mn paspoort staan, ik weet dat ik daarmee Dubai (en meer landen) niet in kom, maar hoe zit het met overstappen? Moet je dan weer door de douane en opnieuw inchecken, of blijf je achter de douane?
  donderdag 21 januari 2010 @ 17:44:51 #252
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_77105452
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:11 schreef Hoothoot het volgende:
Even een vraagje:
Ik wil eind van dit jaar naar India, via Dubai vind ik momenteel de goedkoopste tickets. Niet dat ik nu al wil boeken, ik hou het alleen een beetje in de gaten.
Maar: ik heb een stempel van Israel in mn paspoort staan, ik weet dat ik daarmee Dubai (en meer landen) niet in kom, maar hoe zit het met overstappen? Moet je dan weer door de douane en opnieuw inchecken, of blijf je achter de douane?
In transit passeer je toch geen douane? Geen probleem dus. De keren dat ik in transit in Dubai was moest ik althans nooit mijn pas bovenhalen.
When all things seem to end, the future still remains..
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:15:01 #253
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_77108943
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:11 schreef Hoothoot het volgende:
Even een vraagje:
Ik wil eind van dit jaar naar India, via Dubai vind ik momenteel de goedkoopste tickets. Niet dat ik nu al wil boeken, ik hou het alleen een beetje in de gaten.
Maar: ik heb een stempel van Israel in mn paspoort staan, ik weet dat ik daarmee Dubai (en meer landen) niet in kom, maar hoe zit het met overstappen? Moet je dan weer door de douane en opnieuw inchecken, of blijf je achter de douane?
Als je achter de douane blijft hoef je je geen zorgen te maken, dan kom je niet door de paspoortcontrole, ik ga er dan wel even vanuit dat je bij Emirates hebt geboekt en een doorvlucht hebt bij Emirates welke je op een ticket hebt gekocht. Dan wordt alles doorgelabeld en kan je 'airside' blijven.

Overigens, je komt Iran niet binnen met een stempel uit Israel, maar Dubai gewoon wel hoor, althans, het lukt mij altijd zonder problemen. Dus mocht je een ticket boeken met een eventule lange overstap omdat deze voordeliger is, kan je in principe gewoon de stad in mocht je dat willen.

Voor India, kan je wellicht ook even kijken met vertrek vanaf London, ik zal niet zozeer Air India aanraden, maar met Jet Airways is opzich niets mis. En deze heeft het opzich vrij moeilijk om de vliegtuigen vol te krijgen, dus een goed tarief moet wel te vinden zijn. (Je moet dan wel naar London, maar vliegt dan rechtstreeks, wel moet je het ticket dan apart boeken, aangezien alleen vluchten met vertrek uit London een dergelijk goedkoop tarief hebben).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_77109575
Dat je Dubai wel in komt met zo'n stempel wist ik niet, als ik google op "stempel + israel + dubai" dan komt er toch net iets te vaak naar boven dat het niet mag. En zo'n risico zou ik liever niet willen nemen.
Heb nog nooit met een overstap gereisd, dus heb geen idee hoe zoiets werkt. Maar als je gewoon achter de douane kunt blijven zou ik dus met Emirates kunnen vliegen. Vanaf Londen zag ik goedkope tickets met Kingfisher-nogwat, via Mumbay naar Chennai (wat de uiteindelijke bestemming moet worden).
Maar goed, 't is nog lang geen tijd om te boeken, maar nu weet ik in elk geval dat ik wel via Dubai kan vliegen, fijn!
pi_77137028
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 12:48 schreef Guppyfriend het volgende:
Hoi

Afgelopen dinsdag zijn wij van Bangkok naar Amsterdam gevlogen, via Parijs. We zouden volgens de planning om 08:35 uur aan moeten komen in Amsterdam, maar zijn uiteindelijk om 12:00 uur geland. Behoorlijke vertraging dus.

Nu heb ik wel eens gehoord dat ook vliegtuigmaatschappijen een compensatie aanbieden bij het oplopen van een flinke vertraging. Maar ik kon er niet helemaal uit wat betreft het hoe en wat. Wat moet ik precies doen?

We vlogen met Air France/KLM, maar op hun websites kan ik niet goed vinden waar ik zijn moet.

Alvast bedankt voor de tips!
Ik vind die vertragen eigenlijk nog wel meevallen. Afgelopen zomer een vertraging van meer dan 25 uur gehad op Curacao naar Amsterdam. EUclaim is er wel druk mee bezig om 3600 euro los te peuteren bij KLM.
  Moderator vrijdag 22 januari 2010 @ 13:14:30 #256
155227 crew  Guppy
dus
pi_77137306
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ik vind die vertragen eigenlijk nog wel meevallen. Afgelopen zomer een vertraging van meer dan 25 uur gehad op Curacao naar Amsterdam. EUclaim is er wel druk mee bezig om 3600 euro los te peuteren bij KLM.
Jezus...

Tja, zoals ik al zei, het is relatief. Het kan altijd erger, maar ik was gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_77137730
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:14 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Jezus...

Tja, zoals ik al zei, het is relatief. Het kan altijd erger, maar ik was gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
Klopt, je kunt het proberen al denk ik dat je vergoeding (als je die al krijgt) echt minimaal zal zijn. KLM is ook heel afhoudend en reageert telkens op het laatste moment. Ze zijn al bezig sinds begin september of een compensatie te verhalen op de KLM. Ze zijn nu de laatste brief verzonden. Als de KLM nu nog niet uitbetaald doen ze de stap naar de rechter.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:55:11 #258
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_77153073
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:25 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Klopt, je kunt het proberen al denk ik dat je vergoeding (als je die al krijgt) echt minimaal zal zijn. KLM is ook heel afhoudend en reageert telkens op het laatste moment. Ze zijn al bezig sinds begin september of een compensatie te verhalen op de KLM. Ze zijn nu de laatste brief verzonden. Als de KLM nu nog niet uitbetaald doen ze de stap naar de rechter.
Als KLM voor de rechter wordt gedaagd, en ze worden in het ongelijk gesteld, dan zullen ze worden veroordeeld conform de boetes van de EU norm, daar zullen ze niet onderuit komen.
Al heb je in sommige betwistbare gevallen wel een soort EU claim nodig om uberhaubt tot een schadevergoeding te komen, als gewone man heb je niet alle data welke zij hebben, en een luchtvaartmaatschappij zal natuurlijk niet mee willen werken, want dat kost geld.
Want ik vermoed dat hier, ondanks dat EU claim zal zeggen dat het simpel is, nog wel een aantal twistpunten zijn die KLM graag vastgelegd wil zien.

Andersom werkt het overigens ook, KLM koopt maar al te graag mensen af die 'denied boarding' zijn als ze een treinreis vanuit Antwerpen bijvoorbeeld niet genomen hebben, want KLM weet ook wel dat als dit echt getoetst wordt voor de rechter dit ondanks de ticketvoorwaarden helemaal niet zo'n uitgemaakte zaak is, vandaar dat ze gauw tegemoet komen met vergoeding van de ticketprijs. Daarnaast vertragen ze nu al voor 1,5 jaar een rechtszaak voor mensen die niet toegelaten werden tot een vlucht omdat ze een eerste vlucht niet genomen hebben, KLM, is er alles aan gelegen om hier maar geen jurispendentie over op te bouwen, want dat zal in de toekomst grote gevolgen kunnen hebben voor de marktpositie van de luchtvaartmaatschappijen. (Ik kan er helaas geen openbare documenten over vinden, want dit is echt een interessante zaak).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_77212291
Hoop dat ik hier goed zit. Ik heb namelijk een vraag over het vervoer naar Weeze. Ik vlieg as zaterdagmiddag naar Marrakech en kom donderdagavond om 23.15 weer terug.
Hoe kom ik het goedkoopst naar Weeze? Ik zag dat er bussen gaan vanaf Nijmegen en Venlo, maar vroeg me af of er nog een goedkopere optie is. Op de site van het vliegveld werd ik doorverwezen naar bahn.de, maar dat was uiteindelijk net zo duur als de bus.
En dan de tweede vraag: we landen donderdagavond dus redelijk laat en de enige optie die dan nog mogelijk is, is de (dure) bus naar Utrecht. Er is ook nog een bus naar Nijmegen maar dan halen we de trein naar Utrecht niet meer. Is er een redelijke kans dat we een lift kunnen krijgen? Heeft een van jullie dat wel eens gedaan? En is het echt nodig om die bustickets van tevoren te boeken?

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken!
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 17:18:21 #260
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_77215290
Weet iemand de seatplan van Martinair boeing 767-300-ER? Ik kan hem op seatguru niet vinden.
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_77215362
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:18 schreef BwennieBren het volgende:
Weet iemand de seatplan van Martinair boeing 767-300-ER? Ik kan hem op seatguru niet vinden.
Wat wil je weten? Pas nog met een 767-300 van Martinair naar Curacao geweest.
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 17:31:26 #262
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_77215758
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:20 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Wat wil je weten? Pas nog met een 767-300 van Martinair naar Curacao geweest.
Hoe de Comfort Class is want ik kon gratis upgraden, wat ik dus ook heb gedaan, zit in stoel 4C.
Is dat wat of scheelt niet veel bij Economy Class, qua beenruimte dan. Die 10% extra beenruimte zegt me niet zoveel
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_77215854
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:31 schreef BwennieBren het volgende:

[..]

Hoe de Comfort Class is want ik kon gratis upgraden, wat ik dus ook heb gedaan, zit in stoel 4C.
Is dat wat of scheelt niet veel bij Economy Class, qua beenruimte dan. Die 10% extra beenruimte zegt me niet zoveel
Ja dat scheelt erg veel. Wij hebben toen ook Comfort Class gezeten. 10% lijkt niet zoveel maar je merkt het duidelijk. Ook zijn de stoelen breder dan die in de Economy. Echt ideaal
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 17:36:10 #264
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_77215941
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:33 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ja dat scheelt erg veel. Wij hebben toen ook Comfort Class gezeten. 10% lijkt niet zoveel maar je merkt het duidelijk. Ook zijn de stoelen breder dan die in de Economy. Echt ideaal
Oh top! en bedankt voor je reactie!
Ik heb er zin in nog 18,5 uurtjes wachten
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_77215967
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:36 schreef BwennieBren het volgende:

[..]

Oh top! en bedankt voor je reactie!
Ik heb er zin in nog 18,5 uurtjes wachten
Waar ga je heen?
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 17:38:52 #266
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_77216030
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Waar ga je heen?
Naar Aruba, even lekker bijtanken
ben je daar ook geweest?
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_77216347
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:38 schreef BwennieBren het volgende:

[..]

Naar Aruba, even lekker bijtanken
ben je daar ook geweest?
Ja 1x op vakantie. 4x in Curacao
Maar veel plezier daar
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 17:48:51 #268
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_77216393
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:47 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ja 1x op vakantie. 4x in Curacao
Maar veel plezier daar
dankjewel! gaat helemaal lukken
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_77229622
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:48 schreef MarkaD het volgende:
Hoop dat ik hier goed zit. Ik heb namelijk een vraag over het vervoer naar Weeze. Ik vlieg as zaterdagmiddag naar Marrakech en kom donderdagavond om 23.15 weer terug.
Hoe kom ik het goedkoopst naar Weeze? Ik zag dat er bussen gaan vanaf Nijmegen en Venlo, maar vroeg me af of er nog een goedkopere optie is. Op de site van het vliegveld werd ik doorverwezen naar bahn.de, maar dat was uiteindelijk net zo duur als de bus.
En dan de tweede vraag: we landen donderdagavond dus redelijk laat en de enige optie die dan nog mogelijk is, is de (dure) bus naar Utrecht. Er is ook nog een bus naar Nijmegen maar dan halen we de trein naar Utrecht niet meer. Is er een redelijke kans dat we een lift kunnen krijgen? Heeft een van jullie dat wel eens gedaan? En is het echt nodig om die bustickets van tevoren te boeken?

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken!
Ik heb een aantal keren vanaf Weeze gevlogen. De gok van een lift zou ik niet aanraden. Het ligt echt in de middle of nowhere en als de gok niet lukt dan ben je aangewezen op een taxi....

Als er een busaanbieding is zou ik die nemen. Dan weet je zeker dat je weg komt. Weet niet of je die tickets wel of niet van tevoren moet kopen. Even bellen?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_77311120
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:25 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

Ik heb een aantal keren vanaf Weeze gevlogen. De gok van een lift zou ik niet aanraden. Het ligt echt in de middle of nowhere en als de gok niet lukt dan ben je aangewezen op een taxi....

Als er een busaanbieding is zou ik die nemen. Dan weet je zeker dat je weg komt. Weet niet of je die tickets wel of niet van tevoren moet kopen. Even bellen?
Dankjewel, we hebben inmiddels toch een bus geboekt
pi_77320486
Kan je bij Qatar Airways gewoon onbeperkt drank bestellen in Economy class, en is dat inclusief gin-tonic enzo? Ik weet dat dit vorig jaar bij Malaysia Airlines sowieso kon, maar weet iemand hoe dat zit bij Qatar Airways?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_77320520
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:55 schreef ozzietukker het volgende:

Daarnaast vertragen ze nu al voor 1,5 jaar een rechtszaak voor mensen die niet toegelaten werden tot een vlucht omdat ze een eerste vlucht niet genomen hebben,
Goeie zaak, wat heb ik een hekel aan dat soort mensen Goedkope vluchten op de kop tikken door te vliegen vanuit een andere markt en dan vervolgens niet willen vliegen vanuit die markt
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77320597
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 01:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Goeie zaak, wat heb ik een hekel aan dat soort mensen Goedkope vluchten op de kop tikken door te vliegen vanuit een andere markt en dan vervolgens niet willen vliegen vanuit die markt
Tis toch ook onzin dat je meer betaald voor een vlucht Amsterdam-whatever-Amsterdam dan voor Londen-Amsterdam-whatever-Amsterdam-Londen
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_77320921
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 01:59 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Tis toch ook onzin dat je meer betaald voor een vlucht Amsterdam-whatever-Amsterdam dan voor Londen-Amsterdam-whatever-Amsterdam-Londen
Uhm nee.... Ik snap dat het er zo uitziet voor de leek, maar het heeft te maken met marktontwikkeling en het feit dat er een dienst verleend wordt.

Een lege stoel kan niet worden opgeslagen in een magazijn voor een volgende vlucht. Elke lege stoel is weggegooid geld voor een vliegmaatschappij. Daarom moet men aan winstmaximalisatie doen middels het systeem van boekingsklasses met verschillende prijzen. Wanneer je dit combineert met het moeten ontwikkelen van andere markten, zoals Duitsland, Engeland enz. dan is het niet zo raar dat voor andere markten lagere prijzen nog beschikbaar kunnen zijn.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77324382
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 01:46 schreef MoneyTalks het volgende:
Kan je bij Qatar Airways gewoon onbeperkt drank bestellen in Economy class, en is dat inclusief gin-tonic enzo?
Je kunt gewoon alcoholische dranken krijgen bij Qatar Airways. Alleen op vluchten van/naar Saudi Arabie is dat waarschijnlijk niet mogelijk. Of er specifiek gin-tonic op het menu staat, dat weet ik niet. Het is 'onbeperkt' in de zin dat je er niet voor hoeft te betalen, maar de crew zal wel z'n instructies hebben om dronkenschap te voorkomen.
pi_77325133
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 10:12 schreef jaco het volgende:

[..]
Het is 'onbeperkt' in de zin dat je er niet voor hoeft te betalen, maar de crew zal wel z'n instructies hebben om dronkenschap te voorkomen.
Ik heb wel eens in een vlucht richting Curacao naast een aangeschoten Frank Rijkaard en Johan Neeskens gezeten
  woensdag 27 januari 2010 @ 10:56:13 #277
62913 Blik
The one and Only!
pi_77325704
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 10:40 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ik heb wel eens in een vlucht richting Curacao naast een aangeschoten Frank Rijkaard en Johan Neeskens gezeten
Ik denk dat bekende mensen wel een potje kunnen breken bij de stewardessen, die willen ook geen klacht van een Bekende Nederlander aan hun broek krijgen
  woensdag 27 januari 2010 @ 19:46:00 #278
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_77347785
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 02:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Uhm nee.... Ik snap dat het er zo uitziet voor de leek, maar het heeft te maken met marktontwikkeling en het feit dat er een dienst verleend wordt.

Een lege stoel kan niet worden opgeslagen in een magazijn voor een volgende vlucht. Elke lege stoel is weggegooid geld voor een vliegmaatschappij. Daarom moet men aan winstmaximalisatie doen middels het systeem van boekingsklasses met verschillende prijzen. Wanneer je dit combineert met het moeten ontwikkelen van andere markten, zoals Duitsland, Engeland enz. dan is het niet zo raar dat voor andere markten lagere prijzen nog beschikbaar kunnen zijn.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Vroeger mocht je bijvoorbeeld als Nederlander geen ticket op de Duitse of Belgische markt kopen, maar sinds de eenwording van de EU is die regel ook overboord gegaan, aangezien dat juridisch onmogelijk is gemaakt voor een luchtvaartmaatschappij door de EU.

Nu houden veel luchtvaartmaatschappijen (dus niet alleen KLM) zich nog vast aan de strohalm dat je moet vliegen zoals het ticket is uitgegeven en dat je geen vluchten kan laten vervallen. Op die manier doen ze op oneerlijke wijze aan marktbescherming. (Het is namelijk wel van de zotte dat een rechtstreekse vlucht duurder is dan een vlucht met tussenstop, zeker als de vliegafstand hierdoor langer wordt).
Ik begrijp ook het belang van yieldmanagement van de maatschappijen, en ook ik snap dat de luchtvaartmaatschappijen nu aan marktbescherming doen, ze doen het namelijk allemaal, niet voor niets zal een uitspraak in het nadeel van KLM ervoor zorgen dat het voor alle maatschappijen moet gaan gelden, vandaar dat KLM dit tot op de bodem zal uitprocedren om te voorkomen dat ze in een nadelinge positie komen ten opzichte van andere maatschappijen. Maar dat hier juridische duidelijkheid over moet komen is zeker.
Daarnaast valt het overigens te betwijfelen of het de maatschappij meer kost als je met een bepaalde vlucht niet meevliegt, de maatschappij neemt immers het gewicht ook niet mee waardoor je (in theorie, want die 100 KG passagier maakt echt niet uit) brandstof bespaard. Ook zal een beetje maatschappij zijn vluchten overboeken om ervoor zorg te dragen dat je een goed gevuld toestel hebt.

Een negatieve uitspraak voor KLM en andere maatschappijen kan er zelf toe bijdragen dat het aantal intra-europese vluchten wordt verminderd omdat er minder transferpassagiers zullen zijn, en dat zal het milieu weer ten goede kunnen komen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_77350015
Waarom is dit marktbescherming? Het is juist competitie; je kan een product kopen dat iets minder goed is (met overstap) voor een lagere prijs. Lufthansa biedt goedkopere tickets aan met vertrek vanaf Schiphol, omdat ze niet kunnen concurreren op de reistijd. Dus gaan ze onder de prijs zitten van een rechtstreekse vlucht. Je moet er immers toch ook voor zorgen dat je vluchten zowel heen als terug zo vol mogelijk zitten.

En als je abonnee wordt van een krant krijg je toch ook korting op het eerste jaar, terwijl je buurman hetzelfde product krijgt, maar dan voor een hogere prijs. Die instapprijs is zodanig bepaald, dat ze klanten naar het product lokken, door goedkoper (en niet noodzakelijkerwijs beter) te zijn dan de concurrent.
pi_77350115
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 19:46 schreef ozzietukker het volgende:
Een negatieve uitspraak voor KLM en andere maatschappijen kan er zelf toe bijdragen dat het aantal intra-europese vluchten wordt verminderd omdat er minder transferpassagiers zullen zijn, en dat zal het milieu weer ten goede kunnen komen.
Dat ben ik met je eens; het opent waarschijnlijk wel een hele nieuwe markt voor low cost carriers tussen de grote steden, zoals in de VS en eigenlijk ook al steeds meer in Europa gebeurt door bijvoorbeeld Easyjet.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 20:35:28 #281
45833 crew  Fogel
pi_77350598
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 02:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Uhm nee.... Ik snap dat het er zo uitziet voor de leek, maar het heeft te maken met marktontwikkeling en het feit dat er een dienst verleend wordt.

Een lege stoel kan niet worden opgeslagen in een magazijn voor een volgende vlucht. Elke lege stoel is weggegooid geld voor een vliegmaatschappij. Daarom moet men aan winstmaximalisatie doen middels het systeem van boekingsklasses met verschillende prijzen. Wanneer je dit combineert met het moeten ontwikkelen van andere markten, zoals Duitsland, Engeland enz. dan is het niet zo raar dat voor andere markten lagere prijzen nog beschikbaar kunnen zijn.
OK, en wat is je houding ten opzichte twee tickets boeken om het hogere tarief te ontlopen omdat je niet aan het minimum aantal nachten (zoals bij KLM en Lufthansa) komt?
Bijvoorbeeld: Reis 1 van plek A naar B, weken later terug naar A, en tussendoor reis 2 vanaf plek B naar plek A en weken later weer naar plek B?
Vaak kan je de terugreizen van zowel reis 1 als reis 2 wegmikken, en dan heb je het overboekingsprobleem omdat je niet op komt dagen. Maar... als je beide vluchten helemaal maakt, is het dan nog steed "immoreel" volgens jou omdat je eigenlijk 2 maal het volle pond had moeten betalen omdat je op beide reizen minder dan 3 nachten weg bent geweest?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_77350822
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:35 schreef Fogel het volgende:
OK, en wat is je houding ten opzichte twee tickets boeken om het hogere tarief te ontlopen omdat je niet aan het minimum aantal nachten (zoals bij KLM en Lufthansa) komt?

Maakt het uit als mensen het er toch voor betalen?
  woensdag 27 januari 2010 @ 20:41:02 #283
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_77350933
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:25 schreef DutchTrain het volgende:
Waarom is dit marktbescherming? Het is juist competitie; je kan een product kopen dat iets minder goed is (met overstap) voor een lagere prijs. Lufthansa biedt goedkopere tickets aan met vertrek vanaf Schiphol, omdat ze niet kunnen concurreren op de reistijd. Dus gaan ze onder de prijs zitten van een rechtstreekse vlucht. Je moet er immers toch ook voor zorgen dat je vluchten zowel heen als terug zo vol mogelijk zitten.

En als je abonnee wordt van een krant krijg je toch ook korting op het eerste jaar, terwijl je buurman hetzelfde product krijgt, maar dan voor een hogere prijs. Die instapprijs is zodanig bepaald, dat ze klanten naar het product lokken, door goedkoper (en niet noodzakelijkerwijs beter) te zijn dan de concurrent.
Het is marktbescherming omdat je opstappers in Nederland discrimineerd op prijs, uiteindelijk vlieg je toch in hetzelfde toestel naar de eindbstemming. Dat zou opzich nog geen probleem zijn, maar je verplicht iemand een vlucht te maken, terwijl die ook zonder die vlucht op eigen gelegenheid met een andere manier naar een luchthaven zou kunnen gaan. Het zou niet uit moeten maken welke vlucht je wel of niet maakt, als je het vluchtproces maar niet verstoord. (Dus wel bagage inchecken tot eindbestemming en dan eerder uitstappen zorgt terecht voor een 'boete' van de maatschappij, hoewel daar de kanttekening moet worden gemaakt dat de maatschappijen op dit moment normaliter niet toestaan dat je je bagage naar een bepaalde bestemming wilt inchecken).

Uiteraard zie ik het vooral van een passagiersuitgangspunt, maar het is helemaal niet verkeerd om alle ticketvoorwaarden eens te toetsen in juridische zin. Dan ontstaat er gelijk duidelijkheid.
(Voor tickets welke een 'verplichte' treinreis heeft is deze er al, KLM heeft in alle mij bekende gevallen deze rechtszaken voortijdig stopgezet door de passagier te compenseren, en zo al zelf aangegeven hier niet zo sterk te staan als ze beweren, logisch, want je verstoort hiermee geen enkele vluchtuitvoering.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 20:45:40 #284
45833 crew  Fogel
pi_77351192
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:39 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Maakt het uit als mensen het er toch voor betalen?
Voor twee retours (waarvan je de terugreis op beiden niet gebruikt) tegen een lager tarief dan een retour met minder dan 3 nachten? De luchvaartmaatschappij heeft dan wel "verlies"

Maar nee, mij maakt het niks uit.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_77351292
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 19:46 schreef ozzietukker het volgende:
Vroeger mocht je bijvoorbeeld als Nederlander geen ticket op de Duitse of Belgische markt kopen, maar sinds de eenwording van de EU is die regel ook overboord gegaan, aangezien dat juridisch onmogelijk is gemaakt voor een luchtvaartmaatschappij door de EU.
Het argument daarvoor is dan ook helder: je mag aan een Nederlander geen andere prijs vragen voor hetzelfde product dan je een Duitser of Fransman rekent. Dat is discriminatie.
quote:
Nu houden veel luchtvaartmaatschappijen (dus niet alleen KLM) zich nog vast aan de strohalm dat je moet vliegen zoals het ticket is uitgegeven en dat je geen vluchten kan laten vervallen. Op die manier doen ze op oneerlijke wijze aan marktbescherming.
Hier is de kwalificatie 'oneerlijk' veel minder duidelijk. Een ticket Dusseldorf-Amsterdam-New York is een andere dienst als een ticket Amsterdam-New York. Ik ben het weliswaar met je eens dat het vreemd is dat de eerste goedkoper is dan de laatste, maar dat is aan de maatschappij om te bepalen en die hebben daar hun redenen voor. Jij kunt als passagier besluiten of je die prijs wilt betalen.

Een ticket is een kontrakt tussen passagier en maatschappij. Er zijn rechten en plichten voor beide partijen. Voor het ticket Dusseldorf-Amsterdam-New York is het een voorwaarde dat de passagier in Dusseldorf in checkt.

Je kunt immers ook geen happy meal halen bij de Mc Donalds en die opeten in een duur restaurant omdat je de atmosfeer daar prettiger vindt.

Ik zie de KLM die rechtszaak niet direkt verliezen.
  woensdag 27 januari 2010 @ 20:51:18 #286
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_77351532
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Voor twee retours (waarvan je de terugreis op beiden niet gebruikt) tegen een lager tarief dan een retour met minder dan 3 nachten? De luchvaartmaatschappij heeft dan wel "verlies"

Maar nee, mij maakt het niks uit.
Niet voor niets pakken de low-cost aanbieders hierdoor marktaandeel weg bij de gevestigde luchtvaartmaatschappijen, en dat is alleen maar gezonder concurrentie.
BA is een heel goed voorbeeld, die verkoopt ook enkele reizen zonder dat het een echte meerprijs is, ze moeten ook wel.

En dan heb je airliners zoals Finnair die opeens alleen nog maar hele dure one-way tickets aanbieden, terwijl ze dit vroeger wel goedkoop deden. Dat is een korte termijnvisie die nu opzich best geld in het laadje zal opbrengen, maar aangezien ze ook op de onboard service bezuinigen, zal een budgetairliner niet al te lang op zich laten wachten om in dit gat te springen en wordt de uiteindelijke opbrengst hierdoor minder.

Waar Lufthansa en KLM nu nog op rekenen zijn de zakenreizigers waar de werkgever de tickets voor betaald, maar ook dat zal niet oneindig zijn. Als je zelf je tickets betaald kies je voor oplossingen zoals retourtickets waarvan je het retour niet gebruikt. (Want dit zogenaamde grijsvliegen kan door een airline niet aangepakt worden, ze kunnen nooit aantonen dat je geboekt hebt met de intentie om de vlucht niet te maken).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 20:51:47 #287
45833 crew  Fogel
pi_77351558
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:47 schreef jaco het volgende:

[..]


Je kunt immers ook geen happy meal halen bij de Mc Donalds en die opeten in een duur restaurant omdat je de atmosfeer daar prettiger vindt.
Mag ik wel een Mcdonalds menu (van een type wat precies hetzelfde is in Duitsland en Nederland) in Duitsland halen en vervolgens in Nederland bij een McDonalds opeten?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  woensdag 27 januari 2010 @ 21:00:11 #288
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_77352132
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:47 schreef jaco het volgende:

Een ticket is een kontrakt tussen passagier en maatschappij. Er zijn rechten en plichten voor beide partijen. Voor het ticket Dusseldorf-Amsterdam-New York is het een voorwaarde dat de passagier in Dusseldorf in checkt.

Je kunt immers ook geen happy meal halen bij de Mc Donalds en die opeten in een duur restaurant omdat je de atmosfeer daar prettiger vindt.

Ik zie de KLM die rechtszaak niet direkt verliezen.
Ik zie KLM die rechtszaak ook niet direct winnen.

Maar goed, het draait ook om die voorwaarden, mag een maatschappij die wel stellen, zijn die plichten die de luchtvaartmaatschappij de passagier oplegt wel rechtsgeldig, en zo ja op welke gronden.

De vergelijking Happy Meal halen en dan opeten in een duur restaurant gaat hier ook helemaal niet op, dat zou zijn als je een economy ticket koopt en dan in de business klasse gaat zitten omdat je het daar beter vindt, dat is natuurlijk niet toegestaan want dat is daadwerkelijk een ander product.
Nu gaat het erom dat je uiteindelijk in hetzelfde product terecht komt, nameljk dezelfde vlucht in de klasse waar je geboekt hebt.
Nogmaals, ik zie het vanuit een passagiersoogpunt, maar als ik een treinkaartje koop Den Bosch - Amsterdam kan ik toch ook pas in Utrecht opstappen als ik besluit om eerst van Den Bosch naar Utrecht te gaan met de auto?
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_77359575
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 19:46 schreef ozzietukker het volgende:


Nu houden veel luchtvaartmaatschappijen (dus niet alleen KLM) zich nog vast aan de strohalm dat je moet vliegen zoals het ticket is uitgegeven en dat je geen vluchten kan laten vervallen. Op die manier doen ze op oneerlijke wijze aan marktbescherming. (Het is namelijk wel van de zotte dat een rechtstreekse vlucht duurder is dan een vlucht met tussenstop, zeker als de vliegafstand hierdoor langer wordt).
Waarom is dat van de zotte? Je moet langer reizen als je twee vluchten moet maken en je hebt een overstap. Het product dat je dan koopt is dan een stuk minder aantrekkelijk dan wanneer je direct kunt vliegen. Dit minder aantrekkelijk zijn moet je dan toch compenseren door de prijs te verlagen?

Het is een dienst die geleverd wordt, er wordt geen product geproduceerd dat verkocht kan worden door een simpele kosten berekening. Een lege stoel kun je niet opslaan in een magazijn. Het is een heel ander spelletje.


Ik begrijp ook het belang van yieldmanagement van de maatschappijen, en ook ik snap dat de luchtvaartmaatschappijen nu aan marktbescherming doen, ze doen het namelijk allemaal, niet voor niets zal een uitspraak in het nadeel van KLM ervoor zorgen dat het voor alle maatschappijen moet gaan gelden, vandaar dat KLM dit tot op de bodem zal uitprocedren om te voorkomen dat ze in een nadelinge positie komen ten opzichte van andere maatschappijen. Maar dat hier juridische duidelijkheid over moet komen is zeker.
[/quote]
Waar jij marktbescherming zegt, zeg ik marktontwikkeling. Wil KLM meer omzet draaien, meer winst maken om dit natuurlijk weer vervolgens te kunnen investeren in een betere dienstverlening, dan zal er aan marktontwikkeling gedaan moeten worden. Als alle Nederlanders de goedkope tickets opkopen en de rest van Europa ook nog eens via AMS moet reizen om ergens heen te gaan, dan kun je je extra omzet in andere landen wel vergeten.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77359657
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:25 schreef DutchTrain het volgende:
Waarom is dit marktbescherming? Het is juist competitie; je kan een product kopen dat iets minder goed is (met overstap) voor een lagere prijs. Lufthansa biedt goedkopere tickets aan met vertrek vanaf Schiphol, omdat ze niet kunnen concurreren op de reistijd. Dus gaan ze onder de prijs zitten van een rechtstreekse vlucht. Je moet er immers toch ook voor zorgen dat je vluchten zowel heen als terug zo vol mogelijk zitten.
Het is idd een marketingstrategie. En een marketingstrategie heb je om uiteindelijk meer geld te verdienen. En met meer geld kun je nieuwe vliegtuigen kopen, bestaande vliegtuigen up-to-date maken met personal entertainment systemen enz.

De meeste mensen denken dat het grote bedrijf de grote boeman is die hen zoveel mogelijk geld afhandig wil maken, maar er zijn achterliggende redenen waarom de dingen werken zoals ze werken.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77359780
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:47 schreef jaco het volgende:

[..]

Het argument daarvoor is dan ook helder: je mag aan een Nederlander geen andere prijs vragen voor hetzelfde product dan je een Duitser of Fransman rekent. Dat is discriminatie.
Het is een dienst, geen product. Dat maakt het een geheel ander spelletje.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77359820
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:35 schreef Fogel het volgende:

[..]

OK, en wat is je houding ten opzichte twee tickets boeken om het hogere tarief te ontlopen omdat je niet aan het minimum aantal nachten (zoals bij KLM en Lufthansa) komt?
Bijvoorbeeld: Reis 1 van plek A naar B, weken later terug naar A, en tussendoor reis 2 vanaf plek B naar plek A en weken later weer naar plek B?
Vaak kan je de terugreizen van zowel reis 1 als reis 2 wegmikken, en dan heb je het overboekingsprobleem omdat je niet op komt dagen. Maar... als je beide vluchten helemaal maakt, is het dan nog steed "immoreel" volgens jou omdat je eigenlijk 2 maal het volle pond had moeten betalen omdat je op beide reizen minder dan 3 nachten weg bent geweest?
Dat is gewoon slim en daar heb ik geen probleem mee.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 23:32:26 #293
45833 crew  Fogel
pi_77359934
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat is gewoon slim en daar heb ik geen probleem mee.
Zelfs als je door deze contructie twee delen van de tickets weggooid? Want dat is op zich hetzelfde als niet op de feeder flights meegaan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_77359974
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:00 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Nogmaals, ik zie het vanuit een passagiersoogpunt, maar als ik een treinkaartje koop Den Bosch - Amsterdam kan ik toch ook pas in Utrecht opstappen als ik besluit om eerst van Den Bosch naar Utrecht te gaan met de auto?
De NS en de KLM zijn wat dat betreft niet te vergelijken. De NS hoeft geen ingewikkeld tariefssysteem te gebruiken om zodoende beter aan marktontwikkeling te kunnen doen. De NS heeft geen concurrentie en opereert niet buiten de Nederlandse markt.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 23:34:53 #295
45833 crew  Fogel
pi_77360050
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

De NS en de KLM zijn wat dat betreft niet te vergelijken. De NS hoeft geen ingewikkeld tariefssysteem te gebruiken om zodoende beter aan marktontwikkeling te kunnen doen. De NS heeft geen concurrentie en opereert niet buiten de Nederlandse markt.
Trek de vergelijking door naar het VK, daar hebben de treinen wel een ingewikkeld tariefsysteem en er is concurrentie...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_77360100
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:32 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zelfs als je door deze contructie twee delen van de tickets weggooid? Want dat is op zich hetzelfde als niet op de feeder flights meegaan.
Nee want het stoort de marktontwikkeling van een andere markt niet.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77360683
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

Trek de vergelijking door naar het VK, daar hebben de treinen wel een ingewikkeld tariefsysteem en er is concurrentie...
Ok maar dat is dus in NL niet van toepassing. En ik weet niet hoe men daar omgaat met het tussenin opstappen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77360863
Daarbij vind ik het hele gedoe hieromtrent ook een beetje zielig egoistisch geklaag. Hoor je diezelfde klagers ook over het feit dat er in de Business Class tickets worden verkocht voor 2000 tot 8000 euro en dat er in fysiek opzicht helemaal geen goede reden is om de een 2000 te laten betalen en de ander 8000 euro?

Dat is ongelofelijk oneerlijk, maar wees er blij mee als simpele economy class passagier want juist door de dure business class tickets wordt er eerder winst gemaakt. Zou KLM dit afschaffen moeten de economy class tickets duurder worden om dezelfde omzet te behalen. Maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn he?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Moderator donderdag 28 januari 2010 @ 07:38:13 #299
45833 crew  Fogel
pi_77364894
In Business zijn er maar 3 tariefgroepen, waarvan alleen (bij KLM) de world holiday fares een beperking hebben in de flexibiliteit, de rest is volledig flexibel. Doordat ze zo flexibel zijn, weet de luchtvaartmaatschappij nooit of de reiziger wel of niet op komt dagen op de vlucht die geboekt is. Om die onzekerheid qua opvulling tegen te gaan, is de prijs een stuk hoger. In economy is de rest van het alfabet te boeken, en de volledig flexibele economytickets zijn niet veel goedkoper dan een business class ticket, soms zelfs duurder! De economytickets met veel restricties zijn juist een soort van gegarandeerd inkomen, omdat je er vanuit kan gaan dat de reiziger inderdaad komt. Doet deze dat niet is er nog niets aan de hand, want het geld krijgt deze reiziger, in tegenstelling tot mensen met flexibele tickets niet terug.
De luchtvaartmaatschappijen weten dat een bepaald percentage niet op komt duiken, en daardoor werken ze ook met het overboekingsprincipe. Het is erger voor een maatschappij als alle business class passagiers besluiten om met een ander vervoermiddel (van een andere maatschappij) thuis te komen dan restricted fare economy passagiers. Van de laatste groep hebben ze in ieder geval geld gekregen en hoeven er verder geen service voor te verlenen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_77364905
Weet iemand of KLM ook richting het najaar met wereldeal weken komt? of is het eenmalig per jaar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')