Ik had verwacht dat die garage de Laguna zou inruilen voor een 2e hands Twingo of Clio. Dan zijn de maandlasten gewoon meteen veel lager en geld voor een vakantie hebben ze voorlopig toch niet dus daarvoor hoeven ze ook geen grote auto te hebben. 2 Volwassenen en 2 kleine kinderen+kinderwagen en zooi past prima een een Twingo. Wegenbelasting a ¤12 per maand, goedkopere verzekering en flink minder brandstof verbruik en op de koop toe heeft een kleine auto doorgaans ook nog lagere onderhoudskosten.
Daarmee zou John een lange-termijn oplossing voor de autokosten te pakken hebben.
Nu is het een half jaar wat minder kosten, en daarna weer de volle mep betalen. Niet dat het niet gul is van het garagebedrijf, alle lof voor hen dat ze dit zomaar doen terwijl ze nergens toe verplicht zijn. Maar het gebaar sluit niet helemaal aan op het doel, daarin had John wellicht wat meer kunnen sturen.
Overigens. Zo overdreven was de schuld van ¤11.000 niet eens. Ging nog ¤1000 vanaf voor het verkopen van de rommel op zolder en nog het vakantiegeld van Michel. Netto ook minstens ¤1000.
Wat er dan overblijft, is iets minder dan de (grotendeels studie)schuld die ik in m'n eentje moet ophoesten met een starters-salaris. En dan ben ik ook in hooguit 3 jaar schadevrij (bij positieve salarisontwikkeling sneller) EN kan ik ondertussen redelijk prettig leven. Deze maand weer ¤300 afgelost. En elke maand betaal ik weer 2 euro minder rente (= 2 euro meer aflossen!) Ik doe het wel zonder John en Marieke