abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73453445
Hallo,

Even een korte vraag. Is het mogelijk een huis te kopen en tegelijkertijd te trouwen? Dat betekent dan dus dat we op dag 1 trouwen en op dag 2 het nieuwe huis ingaan? Ik weet niet of dit mogelijk is gezien het feit dat je dan dus moet tekenen voor de hypotheek terwijl je nog niet getrouwd bent.

Alvast bedankt!
pi_73453461
je hoeft niet te trouwen om een huis te kunnen kopen..
Ja doei.
pi_73453490
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:41 schreef motorbloempje het volgende:
Dat snap ik, maar dit heeft wel de voorkeur gezien de problemen die kunnen ontstaan als je niet getrouwd bent.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:42:54 #4
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_73453497
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:41 schreef motorbloempje het volgende:
dit dus..
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:43:02 #5
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73453500
je hoeft niet te trouwen om een huis te kunnen kopen dus waarom zou dat niet kunnen?

En wat voor problemen indien je niet getrouwd bent??
Als je samen het huis koopt ben je fifty fifty eigenaar. Of je nou getrouwd bent of niet. Enige reden die ik kan bedenken om eerst te trouwen/partnerschap registreren is dat de nalatenschap dan automatisch geregeld is.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_73453508
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:42 schreef Deefje het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dit heeft wel de voorkeur gezien de problemen die kunnen ontstaan als je niet getrouwd bent.
welke problemen denk je dat het oplevert dan?
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:45:14 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73453569
Interessante vraag. Wat moet je bijv. allemaal bij de notaris vast laten leggen als je een huis koopt en je bent níet getrouwd? En als je dan alsnog trouwt, wat verandert dat daaraan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_73453581
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:43 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

welke problemen denk je dat het oplevert dan?
Je zult toch allerlei dingen moeten regelen als je gaat samenwonen. Als je niet getrouwd bent, staat het huis op 1 naam. Als een van beide iets gebeurt, heeft de familie automatisch recht op de helft van het huis. Mochten er kinderen komen, dan is de vader niet automatisch wettelijke vader. etc.
pi_73453605
hadden jullie geen samenlevingscontract?
Ja doei.
pi_73453644
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:46 schreef motorbloempje het volgende:
hadden jullie geen samenlevingscontract?
We hebben nog helemaal niks. Ik zat erover te denken hoe dit op te lossen namelijk. Wat beter/makkelijk is. Trouwen willen we namelijk sowieso.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:48:42 #11
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73453682
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:45 schreef Deefje het volgende:

[..]

Je zult toch allerlei dingen moeten regelen als je gaat samenwonen. Als je niet getrouwd bent, staat het huis op 1 naam. Als een van beide iets gebeurt, heeft de familie automatisch recht op de helft van het huis. Mochten er kinderen komen, dan is de vader niet automatisch wettelijke vader. etc.
Een ongetrouwd stel kan ook prima een huis kopen op 2 namen hoor. Dat staat echt los van trouwen.

Wat je zegt over de nalatenschap klopt. Wat kinderen betreft moet je inderdaad even naar stadhuis en een formuliertje naar het kantongerecht brengen voor erkenning en gezag.

Maar wat ik altijd zeg; als je een jonge relatie hebt (zeg minder dan 6 jaar ofzo) koop dan niet op 2 namen een huis. Als het mis gaat levert dat zoveel gezeik op. Koop gewoon op 1 naam (kostwinnaar bijvoorbeeld) en als je daarna een keer gaat trouwen ben je opeens beide eigenaar.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:48:50 #12
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_73453684
quote:

[..]

En jullie willen trouwen om dit te ondervangen? Dan kan je toch ook gewoon een samenlevingscontract nemen?
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_73453687
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:45 schreef Lienekien het volgende:
Interessante vraag. Wat moet je bijv. allemaal bij de notaris vast laten leggen als je een huis koopt en je bent níet getrouwd? En als je dan alsnog trouwt, wat verandert dat daaraan?
Je kunt een huis kopen zonder dat je getrouwd bent.. De notaris boeit het ook niet, hoewel het wel wenselijk is een testament te hebben. Immers, stel jullie krijgen beiden een ongeluk en overlijden, maar hij wat eerder, dan gaat het huis naar jouw ouders ipv beide ouders.. Stel hij overlijdt en het huis staat op zijn naam, dan gaat het naar zijn ouders.
Als je getrouwd bent verandert er niets, alleen dat alles dan fifty fifty is..

Wij hebben ook eerst een huis gekocht en een paar maanden later zijn we getrouwd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yel op 07-10-2009 12:50:20 (tikfout) ]
pi_73453698
nou ja, de huurwoning die mijn vriend en ik huren staat op ons beider naam, ik zie niet in waarom dat bij een koopwoning ook niet sowieso zou kunnen? Weet niet of toeslagpartner (kunnen) zijn genoeg is om dat te kunnen doen of dat je een samenlevingscontract (of trouwakte) moet kunnen tonen..
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:49:55 #15
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73453723
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:48 schreef Nijns het volgende:

[..]

En jullie willen trouwen om dit te ondervangen? Dan kan je toch ook gewoon een samenlevingscontract nemen?
Trouwen/partnerschap is stukken goedkoper.
pi_73453758
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:49 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Trouwen/partnerschap is stukken goedkoper.
Dat dus.
pi_73453788
Ik heb geen zin eerst een samenlevingscontract op te laten zetten voor een paar honderd euro, als je een paar maanden later toch gaat trouwen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:52:02 #18
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73453790
Hebben jullie al een wat langere relatie?
pi_73453792
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:51 schreef Deefje het volgende:

[..]

Dat dus.
En leuker..
pi_73453798
dus je trouwt omdat het goedkoper is? niet omdat je het graag wilt doen omdat je de rest van je leven samen wilt blijven ?
Ja doei.
pi_73453810
quote:

[..]

Je zult toch allerlei dingen moeten regelen als je gaat samenwonen. Als je niet getrouwd bent, staat het huis op 1 naam.
Nee hoor, kan prima op beider namen staan.
quote:
Als een van beide iets gebeurt, heeft de familie automatisch recht op de helft van het huis.
Da's een onderdeel voor het op te stellen testament.
quote:
Mochten er kinderen komen, dan is de vader niet automatisch wettelijke vader. etc.
Dat heeft dan weer niets met een huis kopen te maken, toch?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_73453813
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef _Flash_ het volgende:
Hebben jullie al een wat langere relatie?
Tegen de tijd dat we gaan samenwonen zitten we rond de 2 jaar.
pi_73453820
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef motorbloempje het volgende:
dus je trouwt omdat het goedkoper is? niet omdat je het graag wilt doen omdat je de rest van je leven samen wilt blijven ?
Zeker wel. Huwelijk is belangrijk voor mij.
pi_73453826
ook voor hem?
Ja doei.
pi_73453836
[/R&P] Sorry

Ja doei.
pi_73453851
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Nee hoor, kan prima op beider namen staan.
[..]

Da's een onderdeel voor het op te stellen testament.
[..]

Dat heeft dan weer niets met een huis kopen te maken, toch?
We willen een hypotheek op 1 naam.
pi_73453867
quote:
dus je trouwt omdat het goedkoper is?
Logisch toch?
quote:
niet omdat je het graag wilt doen omdat je de rest van je leven samen wilt blijven ?
Daar hoef je toch niet voor te trouwen?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_73453870
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:53 schreef motorbloempje het volgende:
ook voor hem?
Ik ben de man, haha. Zij ook ja.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:54:25 #29
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73453879
Nee een samenlevingscontract is romantisch....
quote:
pi_73453913
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:53 schreef Deefje het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat gewoon hoor...
pi_73453917
note the ' '
Ja doei.
pi_73453918
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:54 schreef _Flash_ het volgende:
Nee een samenlevingscontract is romantisch....
[..]

Precies. We gaan gezellig samenwonen, lekker contractje tekenen, dan kun je beter meteen trouwen. Ik vind het kansloos eerst 5 jaar samen te wonen en dan te bedenken, ach, laten we eens gaan trouwen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 oktober 2009 @ 12:56:35 #33
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73453951
En waarom wil je trouwen en daarna meteen in huis? Je kunt ook trouwen en dan een huisje kopen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73453960
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:56 schreef Sjeen het volgende:
En waarom wil je trouwen en daarna meteen in huis? Je kunt ook trouwen en dan een huisje kopen
jah.. het klinkt allemaal zo geforceerd
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:57:30 #35
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73453984
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:53 schreef Deefje het volgende:

[..]

Huis op 2 namen = hypotheek op 2 namen

Huis op 2 namen + 1 die de hypotheek betaalt + 2 jaar een relatie = m.i. een flink groot risico op toekomstige troubles. Ga eerst eens een paar jaar normaal samenwonen in een huurhuisje/appartement.
pi_73454004
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:57 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Huis op 2 namen = hypotheek op 2 namen

Huis op 2 namen + 1 die de hypotheek betaalt + 2 jaar een relatie = m.i. een flink groot risico op toekomstige troubles. Ga eerst eens een paar jaar normaal samenwonen in een huurhuisje/appartement.
dat 'dan kunnen we net zo goed meteen trouwen' deed 't 'm...
Ja doei.
pi_73454016
quote:
Ja, maar ik heb geen zin te trouwen en dan bij 1 van de ouders te gaan overnachten voor de huwelijksnacht. Bovendien vind ik het juist leuk te trouwen op dag 1 en dag 2 het nieuwe huis in te gaan. Kan dat met de hypotheek regelen etc? Als ik het goed begrijp zou dat betekenen dat de hypotheek dan automatisch op 2 namen komt?
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 oktober 2009 @ 12:59:03 #38
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73454044
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:56 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

jah.. het klinkt allemaal zo geforceerd
het doet mij denken aan een jeugdvriendin, ook van huis uit getrouwd en in koophuis getrokken. Twee jaar later gescheiden en huis in de verkoop. Maar goed, het kan natuurlijk ook heel anders lopen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73454049
oh, jullie wonen allebei nog bij de ouders?

tip van flip: ga eerst allebei op jezelf wonen en leer zelfstandig zijn zodat je mocht het fout gaat niet ineens met je handen in het haar zit
Ja doei.
pi_73454066
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:59 schreef motorbloempje het volgende:
oh, jullie wonen allebei nog bij de ouders?

tip van flip: ga eerst allebei op jezelf wonen en leer zelfstandig zijn zodat je mocht het fout gaat niet ineens met je handen in het haar zit
Ik ben geen 18. Dit is geen pubertopic.
pi_73454090
wat heeft eerst zelfstandig wonen te maken met puber zijn? Al ben je 35 als je het ouderlijk huis verlaat....
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:00:36 #42
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73454100
Laat me raden, het was haar idee?

Nee, even zonder gekheid. Als je toch het huis in je eentje kan betalen (je wil hypotheek op 1 naam) waarom het huis nu al op 2 namen en waarom trouwen? Bewijs eerst de relatie maar eens.

Ik vind het altijd zo ontzettend naief om na een jaartje of wat samen te gaan trouwen of zelfs samen een huis te kopen.
pi_73454144
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:00 schreef _Flash_ het volgende:
Laat me raden, het was haar idee?

Nee, even zonder gekheid. Als je toch het huis in je eentje kan betalen (je wil hypotheek op 1 naam) waarom het huis nu al op 2 namen en waarom trouwen? Bewijs eerst de relatie maar eens.
Omdat ik niet ga samenwonen met het idee dat het misschien wel eens over kan gaan. Ik ben een beetje van de oude stempel.
pi_73454183
1 van de 2 is streng gelovig, ik gok zij.
pi_73454215
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:02 schreef Scorpie het volgende:
1 van de 2 is streng gelovig, ik gok zij.
Absoluut niet. Maar nu graag OT.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:05:54 #46
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73454292
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:01 schreef Deefje het volgende:

[..]

Omdat ik niet ga samenwonen met het idee dat het misschien wel eens over kan gaan. Ik ben een beetje van de oude stempel.
Dat doet niemand. Toch gaan relaties uit. Zoek maar eens in WGR op Fok! naar topics over relaties die uit gaan waarbij het huis verkocht moet worden / mensen elkaar moeten uitkopen / touwtrekkerij / schulden / afhankelijkheid etc.
pi_73454314
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:05 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Dat doet niemand. Toch gaan relaties uit. Zoek maar eens in WGR op Fok! naar topics over relaties die uit gaan waarbij het huis verkocht moet worden / mensen elkaar moeten uitkopen / touwtrekkerij / schulden / afhankelijkheid etc.
Klopt ja. Maar dat was mijn vraag niet. Ik verken alleen de mogelijkheden.
pi_73454328
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:05 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

dat.

nee, je gaat niet met de insteek 'ik ga trouwen met mijn toekomstige ex!' een huwelijk in

maar ZEKER WETEN dat het niet fout gaat en je daarom niet voor dingen indekken en/of verzekeren is wel echt.. niet slim..
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:08:28 #49
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73454390
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:03 schreef Deefje het volgende:

[..]

Absoluut niet. Maar nu graag OT.
Ontopic zoals gezegt, je kan prima trouwen en een hypotheek afsluiten / huis kopen. Wellicht is het wel handig hier van te voren met je verstrekker over te praten. Dan kan hij er rekening mee houden.

Bepaal verder de waarde die je aan de diverse adviezen hecht.
pi_73454394
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:06 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat.

nee, je gaat niet met de insteek 'ik ga trouwen met mijn toekomstige ex!' een huwelijk in

maar ZEKER WETEN dat het niet fout gaat en je daarom niet voor dingen indekken en/of verzekeren is wel echt.. niet slim..
En daarom is trouwen dus wel een optie zodat alles geregeld is mocht er iets gebeuren.
pi_73454422
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:08 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Ontopic zoals gezegt, je kan prima trouwen en een hypotheek afsluiten / huis kopen. Wellicht is het wel handig hier van te voren met je verstrekker over te praten. Dan kan hij er rekening mee houden.

Bepaal verder de waarde die je aan de diverse adviezen hecht.
Goed plan.
pi_73454458
ja, maar meteen een huis kopen en 'dan meteen maar gaan trouwen', klinkt niet echt.. euh.. overtuigend 'splendid', maargoed.. je bent natuurlijk slechts een virtueel persoontje hier op Fok!.

ik zou dus als advies geven: ga dan eerst samenwonen zonder te trouwen (of liever: ga allebei het huis uit apart en daarna samenwonen) en daarna eens kijken of je nog steeds wilt trouwen. Daar hoef je geen 10 jaar mee te wachten, maar je hebt nog nooit met elkaar samen gewoond, voor ECHT langere periode samen doorgebracht en echt van elkaar afhankelijk geweest als je nog thuis bij je ouders woont. Geloof me, dat soort dingen zijn echt anders

maargoed, succes
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:12:11 #53
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73454496
En als het je puur om de huwelijksnacht gaat; het consumeren kan natuurlijk ook in een mooi hotel. Dan heb je zelfs een leuke nacht extra. Je huwelijksnacht en later je eerste nacht in een nieuw huis.

Trouwens, het lijkt met in de praktijk erg moeilijk om af te stemmen, dat trouwen en tekenen op 1 dag. De datum van je huwelijk moet je meestal ruim van te voren afspreken en het zoeken, vinden, onderhandelen en het afspreken van een opleverdatum is aan zoveel onzekere factoren gebonden..... Stem dat maar eens af, ook met de agenda van de notaris.
pi_73454507
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:11 schreef motorbloempje het volgende:
ja, maar meteen een huis kopen en 'dan meteen maar gaan trouwen', klinkt niet echt.. euh.. overtuigend 'splendid', maargoed.. je bent natuurlijk slechts een virtueel persoontje hier op Fok!.

ik zou dus als advies geven: ga dan eerst samenwonen zonder te trouwen (of liever: ga allebei het huis uit apart en daarna samenwonen) en daarna eens kijken of je nog steeds wilt trouwen. Daar hoef je geen 10 jaar mee te wachten, maar je hebt nog nooit met elkaar samen gewoond, voor ECHT langere periode samen doorgebracht en echt van elkaar afhankelijk geweest als je nog thuis bij je ouders woont. Geloof me, dat soort dingen zijn echt anders

maargoed, succes
Ik heb een tijd buiten huis gewoond, dus weet wel hoe dat is. Samenwonen zonder iets te regelen is ook vragen om problemen, dus vandaar deze vraag wat makkelijker is. Je moet sowieso iets regelen.
pi_73454518
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:12 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, het lijkt met in de praktijk erg moeilijk om af te stemmen, dat trouwen en tekenen op 1 dag. De datum van je huwelijk moet je meestal ruim van te voren afspreken en het zoeken, vinden, onderhandelen en het afspreken van een opleverdatum is aan zoveel onzekere factoren gebonden..... Stem dat maar eens af, inclusief de agenda van de notaris.
goeie! als ik al zie hoe druk onze trouwdag geplanned is
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:14:22 #56
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73454582
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:12 schreef Deefje het volgende:

[..]

Ik heb een tijd buiten huis gewoond, dus weet wel hoe dat is. Samenwonen zonder iets te regelen is ook vragen om problemen, dus vandaar deze vraag wat makkelijker is. Je moet sowieso iets regelen.
Detailvraag, is het plan dat jullie beiden evenveel meebetalen aan de hypotheekrente, aflossing/sparen en huishoudkosten?

Ik denk dat als je beide een vaste fulltime baan hebt en een huis vind dat jullie beiden alleen op je eigen inkomen zouden kunnen dragen dat je je plannen wel door kan zetten.

Als het zo is dat er 1 kostwinnaar is, dan zorgt een huis op 2 namen m.i. niet voor het 'goed regelen' maar juist voor meer risico.
pi_73454634
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:14 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Detailvraag, is het plan dat jullie beiden evenveel meebetalen aan de hypotheekrente, aflossing/sparen en huishoudkosten?
Ja
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:18:07 #58
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73454694
Zie aanvulling in mijn post hier boven
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:20:52 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73454789
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:14 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Ik denk dat als je beide een vaste fulltime baan hebt en een huis vind dat jullie beiden alleen op je eigen inkomen zouden kunnen dragen dat je je plannen wel door kan zetten.

Als het zo is dat er 1 kostwinnaar is, dan zorgt een huis op 2 namen m.i. niet voor het 'goed regelen' maar juist voor meer risico.
Kun je dat laatste eens toelichten? Wat voor risico bedoel je?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:27:32 #60
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73455030
Omdat indien de relatie uitgaat er dan iemand uitgekocht moet worden die niet heeft meebetaald. Of andersom, in het geval van een gedaalde waarde van het huis, dat iemand die al geen/weinig inkomen heeft met een restschuld blijft zitten.

Als het huis op 1 naam staat is er gewoon duidelijkheid en kan de ander zonder financiele risico's vertrekken.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:30:20 #61
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73455129
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:27 schreef _Flash_ het volgende:
Omdat indien de relatie uitgaat er iemand uitgekocht moet worden die niet heeft meebetaald. Of andersom in het geval van een gedaalde waarde van het huis, dat iemand die al geen/weinig inkomen heeft met een restschuld blijft zitten.
Maar als je trouwt in gemeenschap van goederen, dan komt het huis toch automatisch op beider naam te staan? Dus heb je dan ook het probleem dat je hier schetst?
pi_73455181
Laat ik me niet uitlaten over het "direct vanuit het ouderlijk huis trouwen" gedeelte, dat heeft eenieder voor mij prima verwoord....

Je wilt de dag na je huwelijk je nieuwe huis betrekken. Dat kan, maar bedenk je dat je een huis eerst koopt, dan een paar maanden (meestal) moet wachten op de overdracht, vervolgens een boel opknap en inricht werk te doen hebt voordat je er in kunt.

Al deze tijd en inspanning valt tegelijk met de voobereidingen van je huwelijk, wat ook geen kleinigheid is.
Bereid je dus in ieder geval voor op een erg hecktische tijd, waarin je bijzonder veel moet regelen en veel onder druk zult staan.

Juridisch heb je vanaf het moment van het tekenen van de koopakte tot het moment van trouwen een "probleem". Dat wil zeggen: er is dan niets geregeld voor het geval er iets met een van jullie gebeurd. Ik ga er voor het gemak van uit, als je aanstaande vrouw in de periode van een paar maanden voor jullie huwelijk overlijd, jij niet staat te springen om het geplande huis te gaan bewonen. Het lijkt me dan ook niet echt een groot probleem als dat huis verkocht moet worden om haar familie haar aandeel terug te betalen..... daarnaast neem ik aan dat dit andersom ook het geval is.

Al met al zie ik eigenlijk geen enkele noodzaak voor samenlevingscontracten of andere juridische (en dus dure) voorzieningen voor de tussenliggende periode.... vraag je dus goed af waarom je iets wilt dicht timmeren, en of dat wel echt nodig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Flying_Phoenix op 07-10-2009 13:36:26 (tikfout) ]
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:32:16 #63
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73455201
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar als je trouwt in gemeenschap van goederen, dan komt het huis toch automatisch op beider naam te staan? Dus heb je dan ook het probleem dat je hier schetst?
Jep, daar gaat het toch om?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:35:55 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73455333
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:32 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Jep, daar gaat het toch om?
Ja, maar je zegt alleen nog niet met zoveel woorden dat je dan op huwelijkse voorwaarden trouwen zou adviseren.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:39:27 #65
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73455461
Ik zou eerder adviseren *niet* te trouwen als je relatie nog geen 2 jaar in leven is.

Begrijp me goed, in principe vind ik niet dat er iets mis is met trouwen of samen een huis bezitten. Alleen wees nou verstandig en doe dat pas als je wat langer bij elkaar bent. Ik snap best dat het nu voelt als ware liefde en wellicht heb je samen dingen meegemaakt en/of verwerkt die de relatie als 100% zeker en bewezen doen aanvoelen. Maar wacht nou maar gewoon nog even. Dat kan toch geen kwaad? Als de relatie al zo zeker is, waarom kan je dan niet nog even een paar jaar wachten?

Maarja dat is de eeuwige discussie in dit soort topics.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:41:27 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73455548
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:39 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zou eerder adviseren *niet* te trouwen als je relatie nog geen 2 jaar in leven is.
Maar we zitten niet in R&P.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:42:38 #67
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_73455595
quote:
Ik vind het een beetje vaag allemaal.

Of je koopt eerst een huis of je gaat eerst trouwen en koop dan een huis.
En dat van bij je ouders op de huwelijksnacht Zo kun je nog wel talloze dingen verzinnen waarom je perse een huis de dag er na wilt hebben.

Als je gaat trouwen word alles gezamenlijk (als je dat zo vastlegt) ook de schulden
Of denk ik dan echt verkeert?
oja, wat hierboven ook al is gezegd. Voordat je daadwerkelijk in je huis zit gaat meestal wel een tijd overheen (na het tekenen van de koopakte)

[ Bericht 6% gewijzigd door raimen op 07-10-2009 13:48:18 ]
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:44:32 #68
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73455648
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar we zitten niet in R&P.

Ik praat over de financiele risico's, jij trekt half relatie-advies uit mij door een end door te vragen; en vervolgens kom je met die opmerking?
pi_73455743
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:31 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Laat ik me niet uitlaten over het "direct vanuit het ouderlijk huis trouwen" gedeelte, dat heeft eenieder voor mij prima verwoord....

Je wilt de dag na je huwelijk je nieuwe huis betrekken. Dat kan, maar bedenk je dat je een huis eerst koopt, dan een paar maanden (meestal) moet wachten op de overdracht, vervolgens een boel opknap en inricht werk te doen hebt voordat je er in kunt.

Al deze tijd en inspanning valt tegelijk met de voobereidingen van je huwelijk, wat ook geen kleinigheid is.
Bereid je dus in ieder geval voor op een erg hecktische tijd, waarin je bijzonder veel moet regelen en veel onder druk zult staan.

Juridisch heb je vanaf het moment van het tekenen van de koopakte tot het moment van trouwen een "probleem". Dat wil zeggen: er is dan niets geregeld voor het geval er iets met een van jullie gebeurd. Ik ga er voor het gemak van uit, als je aanstaande vrouw in de periode van een paar maanden voor jullie huwelijk overlijd, jij niet staat te springen om het geplande huis te gaan bewonen. Het lijkt me dan ook niet echt een groot probleem als dat huis verkocht moet worden om haar familie haar aandeel terug te betalen..... daarnaast neem ik aan dat dit andersom ook het geval is.

Al met al zie ik eigenlijk geen enkele noodzaak voor samenlevingscontracten of andere juridische (en dus dure) voorzieningen voor de tussenliggende periode.... vraag je dus goed af waarom je iets wilt dicht timmeren, en of dat wel echt nodig is.
ja, dat ook

je gaat dus trouwen (yay, ja zeggen)

daarna een contract tekenen voor een huis (yay! contract getekend).

dan heb je echt niet meteen de sleutels, laat staan dat jullie spullen (bed ) er in staan..
of wil je op je trouwdag ook nog Van der Velde 't Veentje aan laten treden?
Ja doei.
pi_73455836
Volgens mij is het enige financiele risico de inbreng in het huis..... daar staan gewoon bakstenen tegenover... dus als je uit elkaar gaat, verkoop je het huis en verdeel je de eventuele opbrengst (die er wel niet zal zijn na aflossing van de hypotheek), naar verwachting kom je alleen de kosten koper die je meefinanciert te kort, maar als dit binnen een half jaar na de overdracht gebeurd, dan kun je die weer grotendeels terugvorderen.... zo groot is dat financiele risico dus niet.

Allereerst omdat de financiele component al niet super groot is, en daarnaast omdat de waarschijnlijkheid van uit elkaar gaan voor het huwelijk voltrokken is ook erg klein is...... in de 2 jaar daarna heb je het over een andere waarschijnlijkheid, maar dan is alles geregeld conform het BW vanwege het huwelijk....
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:50:16 #71
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73455856
Nou motorbloempje, ik neem aan dat het gaat om het tekenen bij de overdracht en niet van het koopcontract. Dan krijg je namelijk normaal gesproken meteen de sleutels. (Het is immers dan echt jullie huis.)

Wij zijn toen bij ons huis er ook meteen een nachtje gaan slapen. Leuk, aardig en romantisch, maar op een luchtbedje is de lol er bij mij snel af In theorie kan je natuurlijk meteen 's middags of 's avonds je bed er neerzetten, maar natuurlijk wil bijna iedereen eerst klussen en al dan niet flink poetsen.
pi_73455882
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:50 schreef _Flash_ het volgende:
Nou motorbloempje, ik neem aan dat het gaat om het tekenen bij de overdracht en niet van het koopcontract. Dan krijg je namelijk normaal gesproken meteen de sleutels. (Het is immers dan echt jullie huis.)

Wij zijn toen bij ons huis er ook meteen een nachtje gaan slapen. Leuk, aardig en romantisch, maar op een luchtbedje is de lol er bij mij snel af In theorie kan je natuurlijk meteen 's middags of 's avonds je bed er neerzetten, maar natuurlijk wil bijna iedereen eerst klussen en al dan niet flink poetsen.
ik neem helemaal niets aan, want ik dacht dat het ging over een (voorlopig) contract tekenen maar dat kan ook wat anders zijn..

maar dan nog... idd wie weet wat voor ranzige mensen er in hebben gewoond.

TS: heb je al een huis op het oog? Of moet je uberhaupt nog gaan zoeken?
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:51:21 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73455891
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:44 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Ik praat over de financiele risico's, jij trekt half relatie-advies uit mij door een end door te vragen; en vervolgens kom je met die opmerking?
Nee, ik trek nergens relatieadvies uit je. Jij benoemt een risico en ik vraag of je in dat geval huwelijkse voorwaarden zou adviseren.

En je had je post nog aangevuld na mijn reactie. Ik reageerde daarom met een one-liner op een one-liner en bedoelde juist dat het hier niet ging om relatieadvies.
pi_73456014
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:51 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ik neem helemaal niets aan, want ik dacht dat het ging over een (voorlopig) contract tekenen maar dat kan ook wat anders zijn..

maar dan nog... idd wie weet wat voor ranzige mensen er in hebben gewoond.

TS: heb je al een huis op het oog? Of moet je uberhaupt nog gaan zoeken?
Huis op het oog. Afspraken gepland met adviseurs. Maar m.i. moet je iets regelen zodra je gaat samenwonen.
pi_73456060
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:41 schreef Deefje het volgende:
Hallo,

Even een korte vraag. Is het mogelijk een huis te kopen en tegelijkertijd te trouwen? Dat betekent dan dus dat we op dag 1 trouwen en op dag 2 het nieuwe huis ingaan? Ik weet niet of dit mogelijk is gezien het feit dat je dan dus moet tekenen voor de hypotheek terwijl je nog niet getrouwd bent.

Alvast bedankt!
Ik lees hier toch dat hij op dag 2 zijn nieuwe huis wil ingaan? Volgens mij geeft TS aan dat hij in de periode voor zijn huwelijk alles in stelling wil brengen om 2 bijzondere dagen achter elkaar te hebben. Ik neem hierbij aan dat hij rekening houdt met een veiligheidsmarge en dus een week voor zijn huwelijk zijn bed daar al neergezet heeft en alles klaar heeft staan.....als je dat ver genoeg van te voren plant en voldoende tijd reserveert voor klussen en tegenvallende zaken bij het klussen, dan zou ik niet weten waarom dit onhaalbaar is hoor....
pi_73456125
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:55 schreef Deefje het volgende:

[..]

Huis op het oog. Afspraken gepland met adviseurs. Maar m.i. moet je iets regelen zodra je gaat samenwonen.
Klopt, maar je WILT toch niet gaan samenwonen? Begrijp ik het nu zo verkeerd.... ? Je planning is toch : huis kopen, trouwen, huis betrekken...?

Dan ben je toch gewoon getrouwd als je samen in een woning trekt? Dan is er geen sprake meer van samenwonen hoor!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:00:15 #77
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73456167
Punt is Flying_Phoenix, dat voor TS volgens mij het een een voorwaarde is voor het ander.
Dus een huis hebben omdat ze trouwen (huwelijk beginnen in nieuw huis)
En trouwen omdat ze een huis hebben (zekerheid bij overlijden etc.)

Dus dan moet alles wel op 1 dag. En dat is onhaalbaar aangezien je nooit op 1 dag het verkoopcontract kan tekenen, de hypotheek kan tekenen en voor de overdracht kan tekenen.
pi_73456176
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:56 schreef Flying_Phoenix het volgende:

[..]

Ik lees hier toch dat hij op dag 2 zijn nieuwe huis wil ingaan? Volgens mij geeft TS aan dat hij in de periode voor zijn huwelijk alles in stelling wil brengen om 2 bijzondere dagen achter elkaar te hebben. Ik neem hierbij aan dat hij rekening houdt met een veiligheidsmarge en dus een week voor zijn huwelijk zijn bed daar al neergezet heeft en alles klaar heeft staan.....als je dat ver genoeg van te voren plant en voldoende tijd reserveert voor klussen en tegenvallende zaken bij het klussen, dan zou ik niet weten waarom dit onhaalbaar is hoor....
Precies. Rest mijn vraag of het mogelijk is een koopcontract + hypotheek te regelen zonder dat je getrouwd bent (aangezien dit theoretisch gezien nog dag 0 is)?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:02:12 #79
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73456232
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:00 schreef Deefje het volgende:

[..]

Precies. Rest mijn vraag of het mogelijk is een koopcontract + hypotheek te regelen zonder dat je getrouwd bent (aangezien dit theoretisch gezien nog dag 0 is)?
Tuurlijk, waarom niet?
Zolang je samen opgeteld goed bent voor het geld, zal het de bank een worst wezen wat jullie relatievorm is.
pi_73456294
maar moet je dan niet sowieso de huwelijksnacht ergens anders doorbrengen?
Ja doei.
pi_73456316
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:04 schreef motorbloempje het volgende:
maar moet je dan niet sowieso de huwelijksnacht ergens anders doorbrengen?
Nee, want dat komt dus het dag 1 + dag 2 principe.
pi_73456352
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Tuurlijk, waarom niet?
Zolang je samen opgeteld goed bent voor het geld, zal het de bank een worst wezen wat jullie relatievorm is.
Dus je tekent samen voor de hypotheek + koopcontract. Zodra je gerouwd bent, zijn alle juridische en financiële zaken ook direct geregeld? Begrijp ik dat goed?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:08:45 #83
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73456419
Volgens mij is het koopcontract, hypotheekcontract en de overdracht nooit op 1 dag te doen.
Normaal gesproken zitter er drie weken tussen koopcontract en overdracht.

Je moet erg sterk in je schoenen staan om definitief het koopcontract (waar een boete clausule in staat!!!!) te tekenen zonder periode van voorbehoud.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:11:52 #84
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73456502
Mag ik iets voorstellen:

- Huis uitzoeken, onderhandelen en voorlopig koopcontract tekenen.
- In de paar weken erna de hypotheek rondmaken en een huwelijksdatum prikken (weer een weekje of wat na overdracht).
- Overdracht huis
- Klussen, verven, bed neerzetten
- Trouwen en meteen die nacht je nieuwe huis betrekken / inwijden.

Wie kan hier nog een gat in schieten?
pi_73456535
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:11 schreef _Flash_ het volgende:
Mag ik iets voorstellen:

- In de paar weken erna de hypotheek rondmaken en een huwelijksdatum prikken (weer een weekje of wat na overdracht).
- Overdracht huis

lijkt mij puik
Ja doei.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:13:09 #86
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73456539
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:06 schreef Deefje het volgende:

[..]

Dus je tekent samen voor de hypotheek + koopcontract. Zodra je gerouwd bent, zijn alle juridische en financiële zaken ook direct geregeld? Begrijp ik dat goed?
Ligt eraan welke juridische en financiële zaken je bedoelt.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:19:26 #87
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73456724
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:42 schreef Deefje het volgende:

[..]

Voor wie heeft dit de voorkeur?
De ambtenaar die je gaat trouwen? de hypotheker? de bank? henk die je elke keer tegenkomt in de supermarkt?
pi_73457472
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:11 schreef _Flash_ het volgende:
Mag ik iets voorstellen:

- Overdracht huis

haha, ziet er puik uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')