Dat snap ik, maar dit heeft wel de voorkeur gezien de problemen die kunnen ontstaan als je niet getrouwd bent.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:41 schreef motorbloempje het volgende:
je hoeft niet te trouwen om een huis te kunnen kopen..
dit dus..quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:41 schreef motorbloempje het volgende:
je hoeft niet te trouwen om een huis te kunnen kopen..
welke problemen denk je dat het oplevert dan?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:42 schreef Deefje het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dit heeft wel de voorkeur gezien de problemen die kunnen ontstaan als je niet getrouwd bent.
Je zult toch allerlei dingen moeten regelen als je gaat samenwonen. Als je niet getrouwd bent, staat het huis op 1 naam. Als een van beide iets gebeurt, heeft de familie automatisch recht op de helft van het huis. Mochten er kinderen komen, dan is de vader niet automatisch wettelijke vader. etc.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:43 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
welke problemen denk je dat het oplevert dan?
We hebben nog helemaal niks. Ik zat erover te denken hoe dit op te lossen namelijk. Wat beter/makkelijk is. Trouwen willen we namelijk sowieso.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:46 schreef motorbloempje het volgende:
hadden jullie geen samenlevingscontract?
Een ongetrouwd stel kan ook prima een huis kopen op 2 namen hoor. Dat staat echt los van trouwen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:45 schreef Deefje het volgende:
[..]
Je zult toch allerlei dingen moeten regelen als je gaat samenwonen. Als je niet getrouwd bent, staat het huis op 1 naam. Als een van beide iets gebeurt, heeft de familie automatisch recht op de helft van het huis. Mochten er kinderen komen, dan is de vader niet automatisch wettelijke vader. etc.
En jullie willen trouwen om dit te ondervangen? Dan kan je toch ook gewoon een samenlevingscontract nemen?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:45 schreef Deefje het volgende:
[..]
Je zult toch allerlei dingen moeten regelen als je gaat samenwonen. Als je niet getrouwd bent, staat het huis op 1 naam. Als een van beide iets gebeurt, heeft de familie automatisch recht op de helft van het huis. Mochten er kinderen komen, dan is de vader niet automatisch wettelijke vader. etc.
Je kunt een huis kopen zonder dat je getrouwd bent.. De notaris boeit het ook niet, hoewel het wel wenselijk is een testament te hebben. Immers, stel jullie krijgen beiden een ongeluk en overlijden, maar hij wat eerder, dan gaat het huis naar jouw ouders ipv beide ouders.. Stel hij overlijdt en het huis staat op zijn naam, dan gaat het naar zijn ouders.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:45 schreef Lienekien het volgende:
Interessante vraag. Wat moet je bijv. allemaal bij de notaris vast laten leggen als je een huis koopt en je bent níet getrouwd? En als je dan alsnog trouwt, wat verandert dat daaraan?
Trouwen/partnerschap is stukken goedkoper.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:48 schreef Nijns het volgende:
[..]
En jullie willen trouwen om dit te ondervangen? Dan kan je toch ook gewoon een samenlevingscontract nemen?
Dat dus.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:49 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Trouwen/partnerschap is stukken goedkoper.
Nee hoor, kan prima op beider namen staan.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:45 schreef Deefje het volgende:
[..]
Je zult toch allerlei dingen moeten regelen als je gaat samenwonen. Als je niet getrouwd bent, staat het huis op 1 naam.
Da's een onderdeel voor het op te stellen testament.quote:Als een van beide iets gebeurt, heeft de familie automatisch recht op de helft van het huis.
Dat heeft dan weer niets met een huis kopen te maken, toch?quote:Mochten er kinderen komen, dan is de vader niet automatisch wettelijke vader. etc.
Tegen de tijd dat we gaan samenwonen zitten we rond de 2 jaar.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef _Flash_ het volgende:
Hebben jullie al een wat langere relatie?
Zeker wel. Huwelijk is belangrijk voor mij.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef motorbloempje het volgende:
dus je trouwt omdat het goedkoper is?niet omdat je het graag wilt doen omdat je de rest van je
leven
samen
wilt
blijven
?
We willen een hypotheek op 1 naam.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nee hoor, kan prima op beider namen staan.
[..]
Da's een onderdeel voor het op te stellen testament.
[..]
Dat heeft dan weer niets met een huis kopen te maken, toch?
Logisch toch?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef motorbloempje het volgende:
dus je trouwt omdat het goedkoper is?
Daar hoef je toch niet voor te trouwen?quote:niet omdat je het graag wilt doen omdat je de rest van jeleven
samen
wilt
blijven
?
quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:52 schreef motorbloempje het volgende:
dus je trouwt omdat het goedkoper is?niet omdat je het graag wilt doen omdat je de rest van je
leven
samen
wilt
blijven
?
Precies. We gaan gezellig samenwonen, lekker contractje tekenen, dan kun je beter meteen trouwen. Ik vind het kansloos eerst 5 jaar samen te wonen en dan te bedenken, ach, laten we eens gaan trouwen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:54 schreef _Flash_ het volgende:
Nee een samenlevingscontract is romantisch....
[..]
jah.. het klinkt allemaal zo geforceerdquote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:56 schreef Sjeen het volgende:
En waarom wil je trouwen en daarna meteen in huis? Je kunt ook trouwen en dan een huisje kopen
quote:
dat 'dan kunnen we net zo goed meteen trouwen' deed 't 'm...quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:57 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Huis op 2 namen = hypotheek op 2 namen
Huis op 2 namen + 1 die de hypotheek betaalt + 2 jaar een relatie = m.i. een flink groot risico op toekomstige troubles. Ga eerst eens een paar jaar normaal samenwonen in een huurhuisje/appartement.
Ja, maar ik heb geen zin te trouwen en dan bij 1 van de ouders te gaan overnachten voor de huwelijksnacht. Bovendien vind ik het juist leuk te trouwen op dag 1 en dag 2 het nieuwe huis in te gaan. Kan dat met de hypotheek regelen etc? Als ik het goed begrijp zou dat betekenen dat de hypotheek dan automatisch op 2 namen komt?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:56 schreef Sjeen het volgende:
En waarom wil je trouwen en daarna meteen in huis? Je kunt ook trouwen en dan een huisje kopen
het doet mij denken aan een jeugdvriendin, ook van huis uit getrouwd en in koophuis getrokken. Twee jaar later gescheiden en huis in de verkoop. Maar goed, het kan natuurlijk ook heel anders lopenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:56 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
jah.. het klinkt allemaal zo geforceerd
Ik ben geen 18. Dit is geen pubertopic.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:59 schreef motorbloempje het volgende:
oh, jullie wonen allebei nog bij de ouders?tip van flip: ga eerst allebei op jezelf wonen en leer zelfstandig zijn zodat je mocht het fout gaat niet ineens met je handen in het haar zit
Omdat ik niet ga samenwonen met het idee dat het misschien wel eens over kan gaan. Ik ben een beetje van de oude stempel.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:00 schreef _Flash_ het volgende:
Laat me raden, het was haar idee?
Nee, even zonder gekheid. Als je toch het huis in je eentje kan betalen (je wil hypotheek op 1 naam) waarom het huis nu al op 2 namen en waarom trouwen? Bewijs eerst de relatie maar eens.
Absoluut niet. Maar nu graag OT.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:02 schreef Scorpie het volgende:
1 van de 2 is streng gelovig, ik gok zij.
Dat doet niemand. Toch gaan relaties uit. Zoek maar eens in WGR op Fok! naar topics over relaties die uit gaan waarbij het huis verkocht moet worden / mensen elkaar moeten uitkopen / touwtrekkerij / schulden / afhankelijkheid etc.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:01 schreef Deefje het volgende:
[..]
Omdat ik niet ga samenwonen met het idee dat het misschien wel eens over kan gaan. Ik ben een beetje van de oude stempel.
Klopt ja. Maar dat was mijn vraag niet. Ik verken alleen de mogelijkheden.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:05 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat doet niemand. Toch gaan relaties uit. Zoek maar eens in WGR op Fok! naar topics over relaties die uit gaan waarbij het huis verkocht moet worden / mensen elkaar moeten uitkopen / touwtrekkerij / schulden / afhankelijkheid etc.
dat.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:05 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat doet niemand. Toch gaan relaties uit. Zoek maar eens in WGR op Fok! naar topics over relaties die uit gaan waarbij het huis verkocht moet worden / mensen elkaar moeten uitkopen / touwtrekkerij / schulden / afhankelijkheid etc.
Ontopic zoals gezegt, je kan prima trouwen en een hypotheek afsluiten / huis kopen. Wellicht is het wel handig hier van te voren met je verstrekker over te praten. Dan kan hij er rekening mee houden.quote:
En daarom is trouwen dus wel een optie zodat alles geregeld is mocht er iets gebeuren.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dat.
nee, je gaat niet met de insteek 'ik ga trouwen met mijn toekomstige ex!' een huwelijk in![]()
maar ZEKER WETEN dat het niet fout gaat en je daarom niet voor dingen indekken en/of verzekeren is wel echt.. niet slim..
Goed plan.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:08 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Ontopic zoals gezegt, je kan prima trouwen en een hypotheek afsluiten / huis kopen. Wellicht is het wel handig hier van te voren met je verstrekker over te praten. Dan kan hij er rekening mee houden.
Bepaal verder de waarde die je aan de diverse adviezen hecht.
Ik heb een tijd buiten huis gewoond, dus weet wel hoe dat is. Samenwonen zonder iets te regelen is ook vragen om problemen, dus vandaar deze vraag wat makkelijker is. Je moet sowieso iets regelen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:11 schreef motorbloempje het volgende:
ja, maar meteen een huis kopen en 'dan meteen maar gaan trouwen', klinkt niet echt.. euh.. overtuigend 'splendid', maargoed.. je bent natuurlijk slechts een virtueel persoontje hier op Fok!.
ik zou dus als advies geven: ga dan eerst samenwonen zonder te trouwen (of liever: ga allebei het huis uitapart en daarna samenwonen) en daarna eens kijken of je nog steeds wilt trouwen. Daar hoef je geen 10 jaar mee te wachten, maar je hebt nog nooit met elkaar samen gewoond, voor ECHT langere periode samen doorgebracht en echt van elkaar afhankelijk geweest als je nog thuis bij je ouders woont. Geloof me, dat soort dingen zijn echt anders
maargoed, succes
goeie! als ik al zie hoe druk onze trouwdag geplanned isquote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:12 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, het lijkt met in de praktijk erg moeilijk om af te stemmen, dat trouwen en tekenen op 1 dag. De datum van je huwelijk moet je meestal ruim van te voren afspreken en het zoeken, vinden, onderhandelen en het afspreken van een opleverdatum is aan zoveel onzekere factoren gebonden..... Stem dat maar eens af, inclusief de agenda van de notaris.
Detailvraag, is het plan dat jullie beiden evenveel meebetalen aan de hypotheekrente, aflossing/sparen en huishoudkosten?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:12 schreef Deefje het volgende:
[..]
Ik heb een tijd buiten huis gewoond, dus weet wel hoe dat is. Samenwonen zonder iets te regelen is ook vragen om problemen, dus vandaar deze vraag wat makkelijker is. Je moet sowieso iets regelen.
Jaquote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:14 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Detailvraag, is het plan dat jullie beiden evenveel meebetalen aan de hypotheekrente, aflossing/sparen en huishoudkosten?
Kun je dat laatste eens toelichten? Wat voor risico bedoel je?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:14 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Detailvraag, is het plan dat jullie beiden evenveel meebetalen aan de hypotheekrente, aflossing/sparen en huishoudkosten?
Ik denk dat als je beide een vaste fulltime baan hebt en een huis vind dat jullie beiden alleen op je eigen inkomen zouden kunnen dragen dat je je plannen wel door kan zetten.
Als het zo is dat er 1 kostwinnaar is, dan zorgt een huis op 2 namen m.i. niet voor het 'goed regelen' maar juist voor meer risico.
Maar als je trouwt in gemeenschap van goederen, dan komt het huis toch automatisch op beider naam te staan? Dus heb je dan ook het probleem dat je hier schetst?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:27 schreef _Flash_ het volgende:
Omdat indien de relatie uitgaat er iemand uitgekocht moet worden die niet heeft meebetaald. Of andersom in het geval van een gedaalde waarde van het huis, dat iemand die al geen/weinig inkomen heeft met een restschuld blijft zitten.
Jep, daar gaat het toch om?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar als je trouwt in gemeenschap van goederen, dan komt het huis toch automatisch op beider naam te staan? Dus heb je dan ook het probleem dat je hier schetst?
Ja, maar je zegt alleen nog niet met zoveel woorden dat je dan op huwelijkse voorwaarden trouwen zou adviseren.quote:
Maar we zitten niet in R&P.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:39 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zou eerder adviseren *niet* te trouwen als je relatie nog geen 2 jaar in leven is.
Ik vind het een beetje vaag allemaal.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:56 schreef Sjeen het volgende:
quote:
ja, dat ookquote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:31 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Laat ik me niet uitlaten over het "direct vanuit het ouderlijk huis trouwen" gedeelte, dat heeft eenieder voor mij prima verwoord....
Je wilt de dag na je huwelijk je nieuwe huis betrekken. Dat kan, maar bedenk je dat je een huis eerst koopt, dan een paar maanden (meestal) moet wachten op de overdracht, vervolgens een boel opknap en inricht werk te doen hebt voordat je er in kunt.
Al deze tijd en inspanning valt tegelijk met de voobereidingen van je huwelijk, wat ook geen kleinigheid is.
Bereid je dus in ieder geval voor op een erg hecktische tijd, waarin je bijzonder veel moet regelen en veel onder druk zult staan.
Juridisch heb je vanaf het moment van het tekenen van de koopakte tot het moment van trouwen een "probleem". Dat wil zeggen: er is dan niets geregeld voor het geval er iets met een van jullie gebeurd. Ik ga er voor het gemak van uit, als je aanstaande vrouw in de periode van een paar maanden voor jullie huwelijk overlijd, jij niet staat te springen om het geplande huis te gaan bewonen. Het lijkt me dan ook niet echt een groot probleem als dat huis verkocht moet worden om haar familie haar aandeel terug te betalen..... daarnaast neem ik aan dat dit andersom ook het geval is.
Al met al zie ik eigenlijk geen enkele noodzaak voor samenlevingscontracten of andere juridische (en dus dure) voorzieningen voor de tussenliggende periode.... vraag je dus goed af waarom je iets wilt dicht timmeren, en of dat wel echt nodig is.
ik neem helemaal niets aan, want ik dacht dat het ging over een (voorlopig) contract tekenenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:50 schreef _Flash_ het volgende:
Nou motorbloempje, ik neem aan dat het gaat om het tekenen bij de overdracht en niet van het koopcontract. Dan krijg je namelijk normaal gesproken meteen de sleutels. (Het is immers dan echt jullie huis.)
Wij zijn toen bij ons huis er ook meteen een nachtje gaan slapen. Leuk, aardig en romantisch, maar op een luchtbedje is de lol er bij mij snel afIn theorie kan je natuurlijk meteen 's middags of 's avonds je bed er neerzetten, maar natuurlijk wil bijna iedereen eerst klussen en al dan niet flink poetsen.
Nee, ik trek nergens relatieadvies uit je. Jij benoemt een risico en ik vraag of je in dat geval huwelijkse voorwaarden zou adviseren.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:44 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
![]()
Ik praat over de financiele risico's, jij trekt half relatie-advies uit mij door een end door te vragen; en vervolgens kom je met die opmerking?
Huis op het oog. Afspraken gepland met adviseurs. Maar m.i. moet je iets regelen zodra je gaat samenwonen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:51 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik neem helemaal niets aan, want ik dacht dat het ging over een (voorlopig) contract tekenenmaar dat kan ook wat anders zijn..
maar dan nog... iddwie weet wat voor ranzige mensen er in hebben gewoond.
TS: heb je al een huis op het oog? Of moet je uberhaupt nog gaan zoeken?
Ik lees hier toch dat hij op dag 2 zijn nieuwe huis wil ingaan? Volgens mij geeft TS aan dat hij in de periode voor zijn huwelijk alles in stelling wil brengen om 2 bijzondere dagen achter elkaar te hebben. Ik neem hierbij aan dat hij rekening houdt met een veiligheidsmarge en dus een week voor zijn huwelijk zijn bed daar al neergezet heeft en alles klaar heeft staan.....als je dat ver genoeg van te voren plant en voldoende tijd reserveert voor klussen en tegenvallende zaken bij het klussen, dan zou ik niet weten waarom dit onhaalbaar is hoor....quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:41 schreef Deefje het volgende:
Hallo,
Even een korte vraag. Is het mogelijk een huis te kopen en tegelijkertijd te trouwen? Dat betekent dan dus dat we op dag 1 trouwen en op dag 2 het nieuwe huis ingaan? Ik weet niet of dit mogelijk is gezien het feit dat je dan dus moet tekenen voor de hypotheek terwijl je nog niet getrouwd bent.
Alvast bedankt!
Klopt, maar je WILT toch niet gaan samenwonen? Begrijp ik het nu zo verkeerd.... ? Je planning is toch : huis kopen, trouwen, huis betrekken...?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:55 schreef Deefje het volgende:
[..]
Huis op het oog. Afspraken gepland met adviseurs. Maar m.i. moet je iets regelen zodra je gaat samenwonen.
Precies. Rest mijn vraag of het mogelijk is een koopcontract + hypotheek te regelen zonder dat je getrouwd bent (aangezien dit theoretisch gezien nog dag 0 is)?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:56 schreef Flying_Phoenix het volgende:
[..]
Ik lees hier toch dat hij op dag 2 zijn nieuwe huis wil ingaan? Volgens mij geeft TS aan dat hij in de periode voor zijn huwelijk alles in stelling wil brengen om 2 bijzondere dagen achter elkaar te hebben. Ik neem hierbij aan dat hij rekening houdt met een veiligheidsmarge en dus een week voor zijn huwelijk zijn bed daar al neergezet heeft en alles klaar heeft staan.....als je dat ver genoeg van te voren plant en voldoende tijd reserveert voor klussen en tegenvallende zaken bij het klussen, dan zou ik niet weten waarom dit onhaalbaar is hoor....
Tuurlijk, waarom niet?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:00 schreef Deefje het volgende:
[..]
Precies. Rest mijn vraag of het mogelijk is een koopcontract + hypotheek te regelen zonder dat je getrouwd bent (aangezien dit theoretisch gezien nog dag 0 is)?
Nee, want dat komt dus het dag 1 + dag 2 principe.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:04 schreef motorbloempje het volgende:
maar moet je dan niet sowieso de huwelijksnacht ergens anders doorbrengen?![]()
Dus je tekent samen voor de hypotheek + koopcontract. Zodra je gerouwd bent, zijn alle juridische en financiële zaken ook direct geregeld? Begrijp ik dat goed?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Tuurlijk, waarom niet?
Zolang je samen opgeteld goed bent voor het geld, zal het de bank een worst wezen wat jullie relatievorm is.
lijkt mij puikquote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:11 schreef _Flash_ het volgende:
Mag ik iets voorstellen:
- Huis uitzoeken, onderhandelen en voorlopig koopcontract tekenen.
- In de paar weken erna de hypotheek rondmaken en een huwelijksdatum prikken (weer een weekje of wat na overdracht).
- Overdracht huis
- Klussen, verven, bed neerzetten
- Trouwen en meteen die nacht je nieuwe huis betrekken / inwijden.
Wie kan hier nog een gat in schieten?
Ligt eraan welke juridische en financiële zaken je bedoelt.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:06 schreef Deefje het volgende:
[..]
Dus je tekent samen voor de hypotheek + koopcontract. Zodra je gerouwd bent, zijn alle juridische en financiële zaken ook direct geregeld? Begrijp ik dat goed?
Voor wie heeft dit de voorkeur?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:42 schreef Deefje het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dit heeft wel de voorkeur gezien de problemen die kunnen ontstaan als je niet getrouwd bent.
haha, ziet er puik uit.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:11 schreef _Flash_ het volgende:
Mag ik iets voorstellen:
- Huis uitzoeken, onderhandelen en voorlopig koopcontract tekenen.
- In de paar weken erna de hypotheek rondmaken en een huwelijksdatum prikken (weer een weekje of wat na overdracht).
- Overdracht huis
- Klussen, verven, bed neerzetten
- Trouwen en meteen die nacht je nieuwe huis betrekken / inwijden.
Wie kan hier nog een gat in schieten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |