Ah, de plannen breiden zich uit...
Omdat de huidige bakverhouding niet bepaald lang is (er zit een 1:5,86 differentieel op

) gaat er waarschijnlijk een versnellingsbak op van een turbodiesel. Het makkelijke is dat het gewoon bolt-on is, hoef niks te veranderen, zelfs de snelheidsmeterkabel kan er gewoon op.
Hiermee daalt het toerental bij 120 km/h van 4500 (ja echt waar) naar 3500 toeren, wat een stuk aangenamer is. Ik ben toch van plan om lange stukken te gaan rijden, ook naar het buitenland (ritje Noordkaap via Rusland).
Dan is het toch mooi als je toerental wat lager komt te liggen, want als je eenmaal op snelheid bent dan ligt je verbruik gewoon lager. Schakelmomenten zullen wel anders komen te liggen, en trekkracht onderin wordt wat lager, maar ik ben toch niet van plan om met een treingewicht van 5500 kg recht een berg op te rijden.
Het mooie van een andere versnellingsbak met andere bakverhoudingen en hetzelfde differentieel is dat de snelheidsmeteraandrijving gewoon hetzelfde blijft, EN er blijft een hoop trekkracht in lage versnellingen over. De bak van de turbodiesel is gewoon langer, dus hogere top, maar toch veel kracht onderin. Omdat je hoger in toeren rijdt met een benzinemotor moet je toch later overschakelen (dus rijd je relatief gezien een versnelling lager) en is de verspreiding van het vermogen niet echt een probleem.
Het idee (wat voorlopig nog toekomstmuziek is) is om er na een tijdje (als in: aantal jaren) een andere motor in te bouwen, ook op LPG, maar liever een V6-je om beter met het verkeer mee te komen. De 100pk die er nu in zit valt toch wel tegen, en een viercilinder met turbo is gewoon een saaie bende

.
Als ik daarmee bezig ben doe ik voordat de pijpen van de cilinderbanken naar elkaar toe komen sowieso Y-stukken met vlinderkleppen, en bouw ik de sidebars om tot sidepipes

. Nog wel even kijken hoe dat zit met dempers en alles.
Punt is echter dat een PRV V6 (type Z) zoals in de Renault Alpine, Renault Safrane, Renault 25 en 30 (+turbo's) zat waarschijnlijk zonder ook maar iets aan te passen aan de versnellingsbak gehangen kan worden. De vraag is nu echter of een PRV V6 in de motorruimte past, omdat die een aparte blokhoek van 90 graden heeft. Hij is dus erg breed. Die kans is eerlijk gezegd erg klein.
Een andere optie is om te kiezen voor een latere V6, zoals de ES-motor van PSA. Ook bekend als de L-motor. Die zal waarschijnlijk niet direct op de versnellingsbak passen dus moet er een ander koppelingshuis gemaakt worden. Dit blok is echter maar 60 graden en daarmee smaller. Zal dus waarschijnlijk beter passen, al is dat nog steeds maar de vraag. Als er iemand met een Xantia of Laguna V6 zijn motor op kan meten op het breedste punt zou dat briljant zijn

.
Maar goed, dat is toekomstmuziek. Eerst maar even de huidige boel geregeld krijgen, en ik krijg misschien een bende RVS aangeleverd om er een bullbar, sidebars en dakbalk van te maken.
[ Bericht 13% gewijzigd door oshiro op 01-11-2009 16:47:10 ]
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." -
Arnold J. Rimmer, Red Dwarf ||
Last.fm