quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:40 schreef DeVinger het volgende:[..]
Vertel eens wat meer over Vitesseperiode.
Spelers, seizoensverloop, ben benieuwd

Die Vitesseperiode heb ik in een paar maanden gespeeld, dus van de eerste seizoenen weet ik niet meer alle spelers

.
Maar in het eerste seizoen had ik alleen een transfervrije verdediger gehaald (El Moussaoui van Den Haag). Ik las hier iets over de AZ Tommy tactiek (waarvan ik de link niet meer heb), en die bleek zo goed dat Vitesse met die tactiek kampioen werd.
De seizoenen daarop heb ik me vooral gericht op het aantrekken van goedkope talentvolle spelers. Zo heb ik een linksback bij RBC weggeplukt (regen) voor 100K die door mijn opvolger voor bijna 13 miljoen is verkocht. En ik heb na seizoen 1 Honda gekocht, dat bleek ook een goede zet

. Ik kocht toen ook Demidov, een Noorse verdediger en zijn landgenoot Falch Meidell. Samen deden ze het erg goed, moet ik zeggen.
Seizoen 3 had ik wat meer geld te besteden. Toen heb ik Abel Aguilar transfervrij gehaald en een paar miljoen aan Gerardo Cortez uitgegeven. De fans vonden dat geen goede aankoop, totdat hij toch wel goed bleek te spelen. Toen sloten ze hem in hun hart

.
Het vierde seizoen waren er weinig wijzigingen in mijn elftal. De belangrijkste was dat ik Demidov verkocht en Sansoni transfervrij vertrok. Toen ik Peso (een Israelische regen) en Papadopoulos gekocht. Dat bleek een ijzersterke verdediging.
In seizoen 4 ging het in de competitie nog makkelijker dan de seizoenen daarvoor. Hoewel we in de beker nooit succesvol waren, ging het in de CL was aardig. In seizoen 2 en 4 bereikten we de tweede ronde, en in seizoen 3 werden we derde in de groep. Vooral seizoen 4 was een mooi resultaat, omdat we in een groep met Arsenal, Werder Bremen en Girondines de Bordeaux tweede werden. Thuis stuntten we zelfs door met 1-0 van Arsenal te winnen.
In de volgende ronde was Barcelona echter te sterk. In de thuiswedstrijd wonnen we verrassend met 1-0. De uitwedstrijd ging 80 minuten goed. Toen stonden we weliswaar met 1-0 achter, maar we kregen kansen op de gelijkmaker. Alleen kregen toen wat spelers van Barca het op hun heupen en stond het binnen 5 minuten ineens 4-0

.
Van de traditionele top 3 kon alleen Ajax de laatste 2 seizoenen nog een beetje bovenin meedraaien, door 3e te worden. Feyenoord en PSV waren toen al wat afgegleden. Feyenoord eindigde als 11e en 13e in mijn 3e en 4e seizoen bij Vitesse. Seizoen 3 begonnen ze met Huub Stevens, maar in de winterstop werd hij vervangen door Gert-Jan Verbeek. Aan het eind van het seizoen vloog ook hij eruit. Als Feyenoorder, bood ik mijn diensten toen aan, tot onvrede van het Vitessebestuur. Maar Feyenoord zag meer heil in Stanley Menzo. En dus maakte ik Vitesse nog een keer kampioen.
Eind van het seizoen werd Menzo er ook uitgegooid, en dit keer gingen ze wel in op mijn sollicitatie. Dus ik ben nu de 4e trainer van Feyenoord in 2 jaar. Het bestuur bleek ook weinig ambitieus. Ze wilden een veilige plek in de middenmoot. Ik heb ze dus maar gezegd dat we gewoon gaan meedoen voor het kampioenschap. Een beetje ambitie mag je wel verwachten, lijkt me

.
De selectie was een zooitje toen ik aankwam. Zo'n 35 spelers in het eerste, een stuk of 30 in het tweede en nog iets van 10 jeugdspelers. Ik dacht eerst dat er over de 100 spelers waren, maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Sommige spelers werden niet alleen in de jeugd of het eerste, maar ook bij het tweede elftal weergegeven

.
Menzo had vlak voor zijn vertrek nog wat aankopen gedaan. Eentje heeft nog niet bij de wedstrijdselectie gezeten, en de ander blijkt beter dan ik had verwacht. Daarnaast heb ik nog een regenjeugdspeler van Heerenveen aangetrokken en een jonge Noorse spits (ook regen) van Vitesse. En ik heb Paul Bosvelt, mijn assistent van Vitesse, naar Feyenoord gehaald. Vlemmings heb ik er uit gegooid. Er moest maar eens een frisse wind gaan waaien

.
Uiteindelijk heb ik het eerste elftal opgeschoond. Bij het tweede verliepen 15 contracten, die heb ik allemaal niet verlengd. Kwaliteit van de selectie gaat boven kwantiteit bij mij

.
We hebben nu 4 competitiewedstrijden gespeeld, en het gaat niet slecht:
Feyenoord - NEC 3-0
Feyenoord - AZ 0-0
PSV - Feyenoord 0-2
Willem II - Feyenoord 0-1
En in de beker wonnen we thuis met 3-0 van De Graafschap.
Tot slot is het misschien nog wel aardig om de wijzigingen in de ere- en eerste divisie te vermelden.
Sinds eerste seizoen (2008/2009) zijn de volgende clubs gepromoveerd en gedeegradeerd:
Promotie 2008/2009: VVV
Degradatie 2008/2009: FC Volendam
Promotie 2009/2010: FC Den Bosch
Degradatie 2009/2010: Willem II
Promotie 2010/2011: Excelsior, RKC
Degradatie 2010/2011: FC Den Bosch, Roda JC
Promotie 2011/2012: FC Den Bosch, Fc Zwolle, Willem II
Degradatie 2011/2012: Ado Den Haag, De Graafschap, Heracles