Dat uitgerekend jij dit zegt maakt deze zin wel heel erg grappig.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je bent echt het toppunt van wereldvreemdheid.
quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal nergens. Ik zeg alleen dat jij geen voorbeeld kunt geven van een website die uit Nederland naar het buitenland is verplaatst, waarbij de Nederlandse beheerder in Nederland is aangeklaagd en vrijgesproken.
Hij vermeldde er toch niet bij over welke wereld hij het had?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:07 schreef Tokus het volgende:
[..]
Dat uitgerekend jij dit zegt maakt deze zin wel heel erg grappig.
Kom maar op dan, met die bronnenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:26 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik kan zelfs 2 bronnen geven als ik wil. En ik weet zeker dat er nog veel meer gevallen zijn.
(Eerst stond er iets anders, maar blijkbaar zeg je zelf ook al aan dat je je daarmee alleen maar meer aan het vastkletsen was.)quote:
En ook The Pirate Bay is geen Nederlandse site die niet door Nederlandse beheerders wordt gerund. De beheerders zijn in hun eigen land, ondanks al deze verhuizingen, veroordeeld. Ik weet het, de zaak zal nog jaren duren met hogere beroepen en dergelijke, maar de huidige stand van zaken is dat ze veroordeeld zijn.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:09 schreef JohnDope het volgende:
pssst De_Hertog hier is je bron: The Pirate Bay verhuist naar Nucleaire bunker
Het wordt tijd dat één van de artiesten gewoon eens zegt 'hier wil ik niets mee te maken hebben' en uit de Buma stapt. Ik kan me niet voorstellen dat artiesten wel blij worden van de handelswijze van de Buma.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 09:26 schreef BUG80 het volgende:
Ik heb het filmpje van Geenstijl eens bekeken en ik voel me er niet bepaald gerust op dat artiesten in Nederland worden vertegenwoordigd door dit soort lui.
Men begint zich voorzichtig te roeren.. Zie bv:quote:Op donderdag 8 oktober 2009 09:30 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat één van de artiesten gewoon eens zegt 'hier wil ik niets mee te maken hebben' en uit de Buma stapt. Ik kan me niet voorstellen dat artiesten wel blij worden van de handelswijze van de Buma.
Mooi, laten we hopen op het bekende spreekwoord met schapen en een dam. En als een van die schapen dan een bekend schaap is komt het nog in het nieuws ook, dan kan de Buma helemaal inpakken.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 09:41 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Men begint zich voorzichtig te roeren.. Zie bv:
http://www.bbrussen.nl/20(...)hterhaald-instituut/
http://eerstehulpbijplaat(...)ief-aan-de-sena.html
quote:Artiesten weten nog even niet wat ze van Buma/Stemra plannen vinden
Dinsdag lichtte Buma/Stemra de onlangs bekend gemaakte tarieven voor het embedden op websites toe. Ook een dag later heerst er nog ongeloof over “de doodsteek voor de Nederlandse blogwereld”. Doodsteek omdat volgens de letter van Buma’s wet behalve Youtube ook individuele blogger die een filmpje van de videosite op zijn site embed straks moet betalen voor die openbaarmaking. Dit alles namens de artiesten, de rechthebbenden.
Al tijdens de persconferentie die Buma/Stemra dinsdag gaf om de internetlicenties toe te lichten, meldden zich via Twitter meerdere artiesten die zich te pletter schrokken. Meerdere bands die lid zijn van de organisatie, vroegen zich af hoe de auteursrechtenorganisatie dit in haar hoofd kon halen. Maar een Tweet is nog wat anders dan een gesprek. 3VOOR12 belde drie artiesten en vroeg ze: “voor of tegen?”
Anne Soldaat
* Lid Buma/Stemra: ja
* Opbrengst per jaar: “enkele duizenden euro’s”
* Aantal filmpjes embed op eigen website: > 10
* Voor of tegen heffing: “Eh.., mag ik eh zeggen?
”Ik denk bij dit soort dingen altijd, dat lost de muzikantenvakbond wel voor me op.” Een echte onderbouwde mening heeft Anne Soldaat dan ook niet over de door Buma/Stemra, geeft hij toe. Soldaat zegt – afhankelijk van zijn verrichtingen in een jaar – tot enkele duizenden euro’s te ontvangen van Buma/Stemra. En daar is hij blij mee. Hij weet dan ook niet zo goed of hij nu voor of tegen de nieuwe heffing is: “Ik ben nooit een activist geweest. Eerlijk is eerlijk, ik ben dankbaar voor alle kruimels die op mijn bord vallen. Maar als creatieve en gepassioneerde bloggers hiervan de dupe worden, is dat natuurlijk zonde. Het is op dit moment een wild-westen als het gaat om audio en video op internet en het embedden daarvan. Ik weet niet of dat een vloek of een zegen is. We hebben er publicitair ook veel aan als artiest.”
Jiggy Djé
* Opbrengst per jaar: “In het jaar van een release duizenden euro’s”
* Aantal filmpjes embed op eigen website: > 12
* Voor of tegen heffing: “Niet zomaar tegen.”
“Je eerste reactie is ‘Nee!!’ . Je vrijheid wordt beperkt, het is publiciteit en ga zo maar door. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik er wel iets langer over na zou willen denken. In principe is regelgeving omtrent auteursrecht niet voor niets in het leven geroepen. Ter bescherming van de artiest. En je kunt ook andere vragen stellen. Gaan mensen het dan straks niet meer doen omdat het geld kost? Of filter je de professional van de zolderkamerzeur die alles op zijn blog plakt. Als je de lat wat hoger legt, wordt het totaal aanbod misschien wel beter. En dat hele promo-verhaal, daar valt ook over te twisten. Voor een site die zichzelf serieus neemt , en dat klinkt een beetje lullig, maar je begrijpt wat ik bedoel, zo’n site maakt dan misschien wat bewustere keuzes? Begrijp me niet verkeerd: ik zeg daarmee niet dat dit hele initiatief goed is. Maar ik ben zeker niet zomaar tegen. Ik ben wel benieuwd hoe ze dit willen dichttimmeren. Hoe stuur je iemand een rekening voor het embedden als het op een website met een of ander exotisch eilanddomein staat.”
Nobody Beats The Drum (Rogier van der Zwaag)
* Opbrengst per jaar: “een paar honderd euro per persoon”
* Aantal filmpjes embed op eigen website: 10
* Voor of tegen heffing: “Een slecht plan”
“Een heel slecht plan! Kijk, wij verdienen niet zo veel aan Buma/Stemra inkomsten. Onze muziek komt niet zo snel op 3FM. Maar dankzij YouTube is onze clip ‘The Drum' bijna een half miljoen keer bekeken. Daar hebben we geen geld voor gekregen, maar we zien het dan ook als promotie. Zonder de embedmogelijkheden had die clip niet zo’n hype in de blogosphere kunnen worden. “ Het idee van een tarief vindt Van der Zwaag niet geheel belachelijk, maar hij zou willen dat de artiest de mogelijkheid heeft om een uitzondering te maken. “Dan kan de artiest zelf bepalen waar hij wel of niet getoond wordt. Dan kan het dus altijd tegen betaling, tenzij een artiest toestemming heeft gegeven dat het gratis embed mag worden. Dat zou wel te gek zijn.”
Het doet er toch niet toe uit welk land dat bedrijf komt, het feit blijft gewoon dat de eigenaren van de Piratebay hun site naar het buitenland hebben verplaatst en nu dus niet meer onder de zweedse overheid vallen en de zweedse overheid hun dus niks meer kan maken.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 09:30 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
En ook The Pirate Bay is geen Nederlandse site die niet door Nederlandse beheerders wordt gerund. De beheerders zijn in hun eigen land, ondanks al deze verhuizingen, veroordeeld. Ik weet het, de zaak zal nog jaren duren met hogere beroepen en dergelijke, maar de huidige stand van zaken is dat ze veroordeeld zijn.
Je hebt dus nog steeds geen gelijk.
Ook op dit punt faal je dus.quote:Hallo Buma. Wat doen we nu?
Haha, we hebben je. Want hoe zit dat nou? We moeten gaan dokken voor embedden van content. Maar wat nou als de rechthebbende zélf de mogelijkheid geeft om videoclipjes op je eigen site te zetten? SonyBMG heeft namelijk een eigen muzieksite waar iedereen gebruik van mag maken. En Buma/Stemra zegt onder andere namens SonyBMG de embedgelden te gaan incasseren terwijl SonyBMG zegt: Jongens, verspreiden die videoclips. "Maak je eigen MTV, vul je fantastische fansite aan, wij helpen je." Hallo Buma, stop er mee. Het deugt niet, het is onhoudbaar, het wringt. En stagiairs aannemen helpt ook geen f*ck.
bron: geenstijl.
Jij stelde dat veel Nederlandse site-eigenaren hun site naar Amerika hebben verplaatst en op die manier rechtszaken hebben gewonnen. Je hebt nog geen enkel voorbeeld kunnen geven van een site waar dat daadwerkelijk mee gebeurd is. Dan kun je je halfbakken voorbeelden wel proberen goed te praten, maar daarmee heb je nog altijd niet je eigen stelling onderbouwd - eerder ontkracht.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:54 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het doet er toch niet toe uit welk land dat bedrijf komt, het feit blijft gewoon dat de eigenaren van de Piratebay hun site naar het buitenland hebben verplaatst en nu dus niet meer onder de zweedse overheid vallen en de zweedse overheid hun dus niks meer kan maken.
Ik heb nooit gezegd dat ik het eens ben met de Buma of dat ik deze heffing terecht vind.quote:Ook op dit punt faal je dus.
quote:BREKEND Buma Stemra haalt bakzeil: embedtarieven van de baan. Straks meer op www.nosheadlines.nl
Jammer dat ze nu al bakzeil halen. Ik had graag gezien dat ze het nog even gingen doorzetten zodat er vragen ging komen naar de geldigheid van Buma als gehaal, meer artiesten weg zouden lopen daar, enzovoorts.quote:
quote:Persbericht: Buma / Stemra komt internetgebruikers tegemoet
9-10-2009
Hoofddorp, 9 oktober 2009 - Buma / Stemra behartigt de belangen van auteurs en componisten van muziek. Deze beroepsgroep is verheugd over de toename van het gebruik van hun repertoire op het internet maar moet vaststellen dat daar vaak geen redelijke vergoedingen tegenover staan.
Tegen die achtergrond heeft Buma / Stemra op 1 oktober jl. haar tarieven voor 2010 gepubliceerd voor gebruik van muziek op het internet. Onderdeel daarvan was het tarief voor niet-bedrijfsmatig muziekgebruik door middel van zgn. embedded files. Dit onderdeel van het tarief heeft tot grote commotie geleid bij een breed publiek en in de volksvertegenwoordiging.
Deze commotie heeft Buma / Stemra niet onberoerd gelaten. Buma / Stemra heeft na overleg binnen haar branche organisatie, VOICE, besloten om het tarief voor niet-bedrijfsmatig gebruik van muziek in embedded files niet ten uitvoer te brengen (zoals particuliere profielen op sociale netwerken).
Buma / Stemra blijft van mening dat er een vergoeding dient te zijn voor auteurs en componisten van muziek voor het gebruik van hun werk, ook op het internet. Om tot een dergelijke vergoeding te komen gaat Buma / Stemra in overleg met betrokken partijen. Ook zullen VOICE en Buma / Stemra gezamenlijk overleg zoeken met de Minister van Justitie over dit onderwerp.
Over Buma/Stemra
Buma/Stemra behartigt in Nederland de belangen van binnen- en buitenlandse muziekauteurs en uitgevers. De kerntaak van Buma/Stemra bestaat uit de exploitatie (incasseren en uitkeren van vergoedingen) en het management van muziekauteursrechten voor bij haar aangesloten componisten, tekstdichters en muziekuitgeverijen. Buma/Stemra voert haar diensten op een zakelijke en efficiënte wijze uit via belangenbehartiging en dienstverlening met de hoogste kwaliteit tegen de laagst mogelijke kosten. Buma/Stemra beschermt het muziekauteursrecht en ondersteunt het cultureel (nationaal) muziekproduct.
They'll be backquote:
http://www.bof.nl/persbericht091009.htmlquote:Ten eerste is de vraag of voor embedden überhaupt een vergoeding kan worden gevraagd. Buma negeert deze vraag, door aan te geven dat zij bedrijfsmatig embedden wel zal belasten. Ten tweede is de vraag wat als bedrijfsmatig moet worden aangemerkt: is iemand die een blog met advertenties publiceert, ook bedrijfsmatig actief?
Wat een overtrokken reactie op een luchtige opmerking. Jouw met emotie beladen uitroepen richting Buma vond ik simpelweg een grappige onderschrijving van je gebruikersnaam. Dat is al.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 01:44 schreef emokid het volgende:
[..]
Wat impliceer je precies? Je mag het ook PM'en gezien je offtopic gaat, dat lijkt mij een beter plan. Ik verwacht morgen een PM met beredenering.
Hallo! Daar zijn we weer!quote:Ook bloggers die inkomsten generen met hun eigen site, worden beschouwd als bedrijfsmatige sites. Daarbij maakt Buma/Stemra geen onderscheid tussen kleine of grote sites. Eén advertentie op de site is genoeg om als bedrijfsmatig aangemerkt te worden.
Dat zal dus de ondergang betekenen van vele goede muzieksites.quote:
Man dat gaat ze never ever lukken. Genoeg manieren om er onderuit te komen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 18:37 schreef Mysterion het volgende:
[..]
Dat zal dus de ondergang betekenen van vele goede muzieksites.![]()
En aangezien er ook geadverteerd wordt op Hyves zullen ze vast wel een manier vinden om ook de Hyvers geld uit de zak te kloppen.
http://twitter.com/pimvandewerkenquote:Een brief van #buma aan rechthebbenden in de mailbox. De motivatie om fairplay in te voeren: de omzet bleef achter... Fucking graaiers.
ik vind ze net een stel kleutersquote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:16 schreef icemotion het volgende:
[..]
http://twitter.com/pimvandewerken
En idd.. ze zijn wel koppig daar bij de Buma.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |