Tja we zitten er dan ook niet alleen om de Afghaanse bevolking, zoals ik al eerder zei.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:29 schreef IHVK het volgende:
Als er om de haverklap burgerdoden vallen gaan de Afghanen zich afvragen of het wel zo slecht was onder het Taliban regime.
Niet alleen of helemaal niet?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:31 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Tja we zitten er dan ook niet alleen om de Afghaanse bevolking, zoals ik al eerder zei.
1) Tegengaan terrorisme en onderdrukkingquote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:31 schreef IHVK het volgende:
Okey laten we het zo stellen.
Waarom is men deze missie begonnen?
Wat is het doel van deze missie?
Wanneer denken we dat dat doel is geslaagd?
Zie bovenstaande post, ze zijn wel een onderdeel, maar niet de hoofdzaak. Ik denk dat de westerse landen over het algemeen meer geven om de veiligheid van hun eigen steden ipv wat geitenhoeders (crux gezegd) in Afghanistan.quote:
Maar iets willen is 1, het kunnen uitvoeren is 2.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:29 schreef IHVK het volgende:
Als er om de haverklap burgerdoden vallen gaan de Afghanen zich afvragen of het wel zo slecht was onder het Taliban regime.
Wat voor onderdrukking?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
1) Tegengaan terrorisme en onderdrukking
2) Tegengaan van terrorisme en onderdrukking
3) Als er geen Taliban meer is in grote getallen, en de bevolking vrij is.
Zoals ik al zei. Dat de Taliban een zooi geschifte gekken zijn wisten we al.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:34 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar iets willen is 1, het kunnen uitvoeren is 2.
De Taliban brengen moedwillig die burgers in gevaar!
De onderdrukking van de plaatselijke bevolking, en naar mijn weten werden de mensenrechten daar frequent geschonden, ik neem dus aan dat ze wel enige hulp van ons mogen verwachten als we er toch eenmaal zitten. Ik zou Afghanistan niet zijn binnengevallen puur om hun omstandigheden, want dan kan je de halve wereld wel binnenvallen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:37 schreef IHVK het volgende:
[..]
Wat voor onderdrukking?
Misschien is iets voor jou onderdrukking maar voor een Afghaan de gewoonste zaak van de wereld?
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is een oorlog, lopen huilen om een paar burgerslachtoffers is nogal hypocriet
En dat rechtvaardigt hun acties?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:39 schreef IHVK het volgende:
[..]
Zoals ik al zei. Dat de Taliban een zooi geschifte gekken zijn wisten we al.
Maar goed die zijn ook aan de macht gekomen toen Afghanistan weer eens zeer gewelddadig werd bezet door iemand. En een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Oja ik zeg er ook meteen bij dat de Taliban getraind zijn door de CIA tegen de Russen. En door Amerikaans toedoen aan de macht zijn gekomen.
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:42 schreef Dragorius het volgende:
[..]
En dat rechtvaardigt hun acties?Totaal irrelevant dus
Dat gebeurt dan ook niet. In geval van twijfel wordt er helemaal niet gevuurd.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:55 schreef Dagonet het volgende:
Je kan er ook niet klakkeloos van uitgaan dat ze vijandig zijn en er dan maar voor de zekerheid een bom op droppen onder het motto waar gehakt wordt vallen spaanders.
Het was een reactie op mijn post over hoe het dan beter moet, en dat die burgerslachtoffers worden veroorzaakt omdat zij in die huizen gaan zitten, bij die burgers.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:43 schreef IHVK het volgende:
[..]
![]()
Waar kom ik op voor de Taliban? Of zeg ik dat hun acties gerechtvaardigd zijn?
Ik bracht even wat historistisch perspectief in de discussie. Niks mis mee.
bron? Want ik wil mijn mening best bijstellen als het niet klopt. En hoe zijn ze aan de macht gekomen?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:47 schreef Monidique het volgende:
De Taliban zijn niet getraind door de Amerikanen tegen de Russen. De Taliban zijn bewapend en getraind door de Pakistaanse geheime dienst om macht uit te oefenen in Afghanistan, onder andere tegen Indiase invloed.
Mushar Al Shaktar, 2e commandant der taliban strijdersquote:
Terrorisme houdt je niet tegen, laat staan dat je het op deze manier doet.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
1) Tegengaan terrorisme en onderdrukking
2) Tegengaan van terrorisme en onderdrukking
3) Als er geen Taliban meer is in grote getallen, en de bevolking vrij is.
Sja, van alles? Er is genoeg te vinden internet, zoals het cliché helaas luidt (Taleban ISI). Natuurlijk was dit wel in de context van de nasleep van de Afghaanse bezetting, waarin de CIA geld en wapens gaf aan Arabische en Afghaanse strijders. Dat is echter wat anders dan de Taliban (Taliban en moedjahedien vochten natuurlijk gewoon tegen elkaar).quote:
Door minder kogels te incasseren dan de de vijand.quote:En hoe zijn ze aan de macht gekomen?
1. De Amerikanen wilden controle over Afghanistan om diverse redenen. De hoofd-'reden' was dat 'de 9/11-terroristen' daarvandaan zouden komen, hetgeen niet waar is aangezien het merendeel Saoedi-Arabisch was, maar ach. Komen we op vraag 2:quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:31 schreef IHVK het volgende:
Okey laten we het zo stellen.
Waarom is men deze missie begonnen?
Wat is het doel van deze missie?
Wanneer denken we dat dat doel is geslaagd?
Ik verdiep me juist in het papier, en niet in de werkelijke gang van zaken daar. Ik laat me niet beïnvloeden door emoties over dode geitenhoeders en hun vrouwlief en kindlief. Ik ga er gewoon van uit waarom we in dat land zitten, wat er gebeurt met onze strijdkrachten i.c.m. de taliban, en hoe er op gereageerd wordt. De consequenties van de acties laten me koud, er werd me gevraagd naar wat het westen er deed (iets wat Superworm ook goed weergeeft) en niet naar de mensen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:54 schreef vijfhonderd het volgende:
[..]
Jammer dat je je niet in de materie verdiept.
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik heb net een weekban er op zitten omdat ik m'n mening gaf over het lot van Iraanse militairen, dus ik hou m'n mond maar over onschuldige burgers, want dat wordt blijkbaar niet geapprecieerd.
En de aanklacht? Het opvolgen van bevelen?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:37 schreef Dagonet het volgende:
Aangezien voor een in de lucht schietende agent al een volledig onderzoek wordt ingesteld verwacht ik hier niet meer dan hetzelfde, de piloten moeten voor de rechter zichzelf verdedigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |