abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 oktober 2009 @ 05:06:03 #151
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_73446340
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 17:19 schreef sp3c het volgende:
verbaast me een beetje dat in deze discussie de meest heldere koppen steeds lid lijken te zijn van D66
Het verbaast mij dat er nog überhaupt discussie is. In dat opzicht zijn er geen heldere koppen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_73446683
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 04:26 schreef sp3c het volgende:
ja god zeg hadden we maar iemand als jou in de buurt gehad voor de start van de NATO acties in Rwanda
dan hadden we al lang gewonnen van die negers!
quote:
al je tegenstanders uitmaken voor hersenloos is nogal een zwaktebod, zeker als je dingen verteld die aantoonbaar onjuist zijn simpelweg omdat je nog te lui bent om google te gebruiken
Ik denk dat daar ook een belangrijk verschil zit: ik zie jou als discussiepartner en jij ziet mij als tegenstander:)
quote:
als ´de burgers´ meelezen dan zijn ze denk ik niet zo onder de indruk van de MIVD atm ... ik ben het iig niet
Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig. De dienst verricht haar taken liever wat in de luwte. Met openheid, maar in de luwte. Voor het beeindrücken van de burger hebben we de vlootdagen, toch? [/quote]
Mu!
  Moderator woensdag 7 oktober 2009 @ 11:05:22 #153
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73450579
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 07:47 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

nou ik weet niet wat jij over Rwanda hebt gelezen maar dat lijkt me nogal sterk
van wagt er in Rwanda gebeurt is doet de gemiddelde Talib het 17x dun in de broek
quote:
[..]

Ik denk dat daar ook een belangrijk verschil zit: ik zie jou als discussiepartner en jij ziet mij als tegenstander:)
al je discussiepartners die het niet met je eens zijn dan

point remains the same
quote:
[..]

Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig. De dienst verricht haar taken liever wat in de luwte. Met openheid, maar in de luwte. Voor het beeindrücken van de burger hebben we de vlootdagen, toch?
[/quote]

hey ik begon er niet over
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 7 oktober 2009 @ 11:16:29 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73450907
verder doet het er helemaal niet toe wie waar werkzaam is, we zitten nog altijd op fok! en internet en het blijft een online discussieforum met voor en tegenstanders (van de missie dus ja slimmerikken) en ook mensen die niet weten hoe de vork in de steel zit kunnen gewoon meekletsen

for the record, ik geloof Singlecoil wel
hij verteld een onduidelijk, onsamenhangend verhaal gestoeld op assumpties, halve waarheden en foute quotes, verdedigd die slecht, luistert niet naar anderen en strooit hier en daar met een persoonlijke aanval en een beetje bullshit

klinkt mij als militaire inlichtingendienst in de oren en if it walks like a duck, talks like a duck ...

geloofde denk ik ook in Saddam zijn saringassproeiende, kernenergie aangedreven, waterstofcluterbom dragende, supersonic cruisende onbemande Mirage F1´s gok ik
pi_73453309
Mu!
  Moderator woensdag 7 oktober 2009 @ 12:38:54 #156
236264 crew  capricia
pi_73453371
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 11:16 schreef sp3c het volgende:
verder doet het er helemaal niet toe wie waar werkzaam is, we zitten nog altijd op fok! en internet en het blijft een online discussieforum met voor en tegenstanders (van de missie dus ja slimmerikken) en ook mensen die niet weten hoe de vork in de steel zit kunnen gewoon meekletsen

hij verteld een onduidelijk, onsamenhangend verhaal gestoeld op assumpties, halve waarheden en foute quotes, verdedigd die slecht, luistert niet naar anderen en strooit hier en daar met een persoonlijke aanval en een beetje bullshit

klinkt mij als militaire inlichtingendienst in de oren en if it walks like a duck, talks like a duck ...

geloofde denk ik ook in Saddam zijn saringassproeiende, kernenergie aangedreven, waterstofcluterbom dragende, supersonic cruisende onbemande Mirage F1´s gok ik

Eens! Mooie post hoor, sp3c!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 7 oktober 2009 @ 12:45:28 #157
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73453579
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 11:16 schreef sp3c het volgende:

+10 hilarisch!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73454861
Zie je ?
Bom erop, naar huis en aan het werk jullie
quote:
wo 07 okt 2009, 12:34 | http://www.telegraaf.nl/b(...)p_Afghanistan__.html
Ratelband: Atoombom op Afghanistan

AMSTERDAM - Emile Ratelband, die in 2008 naar Afghanistan afreisde om daar de aanwezige Nederlandse militairen een hart onder de riem te steken, heeft een eenvoudige oplossing voor de problemen in het land. "Ik ben zelf in Afghanistan geweest en als ik daar dan ben denk ik bij mezelf: gooi er een bom op, dan is het hele probleem opgelost. Wat een zooitje is het daar zeg”, aldus Ratelband in een interview met Spiritueelcafetv.
pi_73456150
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:22 schreef henkway het volgende:
Zie je ?
Bom erop, naar huis en aan het werk jullie
[..]
Help! Nee! Niet aan het werk, hoor! We willen schooltjes bouwen en door de woestijn crossen en een beetje dollen met die haatbaarden!
Mu!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:22:34 #161
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73456822
Ietsje labiel... Eerst vrede prediken. Eerst prediken dat de internationale wapenhandel er achter zit. Eerst prediken over alle burgerslachtoffers.

En dan moet er een atoombom op, omdat Emile R. dat zegt!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73460806
Nee, ik zei een bom op die opiumvelden die jullie staan te bewaken
gewoon weggaan daar je hebt daar niets te zoeken, jullie zijn bezetters

Dat opbouwen komt toch niets van terecht, ga maar in Afrika waterputten graven
Ze hebben nog gelijk ook
quote:
wo 07 okt 2009, 15:25
Taliban: wij bedreigen geen andere landen
KABUL - De radicaalislamitische Talibanbeweging vormt naar eigen zeggen geen bedreiging voor het Westen.
Wel blijven de militanten zich verzetten tegen de internationale troepenmacht in Afghanistan. Dat meldde de Taliban woensdag in een verklaring op de eigen website www.shahamat.org.
Het is woensdag precies acht jaar geleden dat Amerikaanse militairen met hulp van Afghaanse krijgsheren een offensief lanceerden tegen het Talibanbewind. Dat werd ten val gebracht tijdens hevige gevechten die vijf weken duurden.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 17:57:04 #163
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73462962
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 07:47 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

[..]

[..]

Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig. De dienst verricht haar taken liever wat in de luwte. Met openheid, maar in de luwte. Voor het beeindrücken van de burger hebben we de vlootdagen, toch?
[/quote]

die negers.. Mivd

zoek een andere baan man.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_73464132
edit: fout!

[ Bericht 94% gewijzigd door Bob-B op 07-10-2009 19:29:12 (je bent de enige die het NATO alfabet kent) ]
Mu!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:59:29 #166
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73473720
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:34 schreef henkway het volgende:

Ze hebben nog gelijk ook
[..]

"jullie"? Stel nou dat ik mezelf in het geheel niet aangesproken voel. Om redenen die in DEF al ik-weet-niet-hoe-vaak gepost zijn. Mag dat van jou? Of moet ik toch naar Afrika om waterputten te graven (wat trouwens rete-slecht is voor het milieu, maar dat terzijde)?
- Privacy Matters
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 09:13:50 #167
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73478100
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:34 schreef henkway het volgende:

Ze hebben nog gelijk ook
[..]

waarom Afrika wel en Afghanistan niet?

waarom is het daar nuttiger?
pi_73478219
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 09:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom Afrika wel en Afghanistan niet?

waarom is het daar nuttiger?
Met een beetje goede wil kun je wel meerdere gebieden vinden waar het "nuttig" is een missie op te starten , maar je moet keuzes maken in het leven.

Voorlopig zit je als Nederland in een lastig parket omtrent de beslissing om weg te gaan, of te blijven (politiek gezien dan). Als je puur naar de Afghaanse burgerbevolking kijkt zou je zeggen dat je moet blijven, temeer je niet weet wat er zal gebeuren als je weg zou gaan (al het werk en slachtoffers voor niets ?).

Voor het blijven (lijkt ?) geen politiek draagvlak te zijn ? Zou je dus landen moeten vinden, die Nederland willen aflossen (en dan wel structureel graag, niet dat 20 Slowaken, 15 Bulgaren geneuzel).

Obama heeft, m.i. terecht, gezegd dat de Westerse Wereld niet achterover kan blijven leunen en toekijken hoe de VS de kastanjes uit het vuur aan het halen is. De diplomatieke druk die op Nederland gelegd wordt, zou best wel eens verlegd mogen worden richting Frankrijk en/of Duitsland, maar dan met name de eerste alhoewel we daar niet zoveel van mogen verwachten.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 11:38:16 #169
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73481538
nou vergis je niet, Frankrijk heeft zeker het laatste jaar flink uitgebreid hoor, zelfs Eurocopter Tiger is inmiddels al een tijdje operationeel aanwezig daar

de Duitsers aan de andere kant ...
maja nog meer Duitsers zal ook weinig indruk maken zolang ze niets mogen doen, kost alleen maar meer ruimte om al dat bier in te vliegen en op te slaan, nu vechten die de laatste tijd wel wat meer maar dat heeft meer te maken met het feit dat ze de vijand gewoon tot de voordeur hebben laten oprukken zonder er wat aan te doen

Obama en co moeten zich er hard voor gaan maken dat iedereen volgens hetzelfde regelboekje gaat meedoen, heb je gelijk een paar duizend extra gevechtstroepen beschikbaar
pi_73481938
Ook zo'n drogreden, dat "de VS de kastanjes uit het vuur halen". Er zijn meer niet-VS troepen in Afghanistan dan VS-troepen, de De Kastanje hebben ze nog steeds niet uit het vuur gehaald, trouwens.
Maar goed, als ik Obama goed begrijp gaat die dus ook inkrimpen?

(Het argumen dat "we de talibaan daarbijin de kaart spelen" lijkt me trouwens een non-argument - we zijn toch niet in oorlog met de talibaan?)
Mu!
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 12:08:19 #171
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73482405
dat was het geval

op het moment zijn er meer Amerikaanse militairen actief dan alle andere nationaliteiten samen, dat of het scheelt maar heel weinig
Obama heeft de focus juist verlegd naar Afghanistan die wil dat niet terugbouwen, die heeft ze net gestuurt ... hij wil dat de rest ook meer mensen stuurt en dat sommige partners beter hun best gaan doen
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 12:35:09 #172
236264 crew  capricia
pi_73483046
Maar goed, ik durven te hopen dat de democratie in ons land zo goed functioneert, dat onze regering het meerderheidsstandpunt van ons als bevolking respecteert.
Maw: We gaan daar weg.

Ik ben echter bang dat ze toch hun eigen politieke spelletje spelen en daar langer willen blijven onder druk van de Nato en de VS.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73483095
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:08 schreef sp3c het volgende:
dat was het geval

op het moment zijn er meer Amerikaanse militairen actief dan alle andere nationaliteiten samen, dat of het scheelt maar heel weinig
Niet dus, er zitten meer niet-amerikaanse strijdkrachten
Mu!
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 12:46:51 #174
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73483329
naar ISAF en OEF/A worden naar schatting 45.000 manschappen ingezet?

voor een totaal van 70.000 buitenlanders
  donderdag 8 oktober 2009 @ 12:51:35 #175
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73483443
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:36 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Niet dus, er zitten meer niet-amerikaanse strijdkrachten
Als je alleen de ISAF strijdkrachten telt wel, ja. Maar de US hebben daarnaast ook nog operatie Enduring Freedom lopen, en de hoeveelheid manschappen die daaronder vallen (en dus niet onder ISAF) laat de balans doorslaan in het voordeel van de US.
- Privacy Matters
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 12:58:12 #176
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73483640
en met de recente uitbreidingen komt het zonder OEF ook akelig dicht in de buurt voor zover ik weet als ze er al niet overheen zijn

bovendien doen die Amerikanen gewoon meer
ze trekken per hoofd meer kooltjes uit het vuur als bv een Duitse militair in Afghanistan
pi_73485805
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:58 schreef sp3c het volgende:
en met de recente uitbreidingen komt het zonder OEF ook akelig dicht in de buurt voor zover ik weet als ze er al niet overheen zijn

bovendien doen die Amerikanen gewoon meer
ze trekken per hoofd meer kooltjes uit het vuur als bv een Duitse militair in Afghanistan
hahaha...en dat blijkt uit

1) het aantal gebouwde schooltjes
2) het aantal onschuldige burgerslachtoffers
3) het aantal gevangen osama's

of nog iets anders (dat je zou kunnen onderbouwen).

Nogmaals, binnen ISAF zitten meer niet-amerikanen dan amerikanen. Mag je de canadezen ook nog meetellen
Mu!
pi_73485877
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:35 schreef capricia het volgende:
Maar goed, ik durven te hopen dat de democratie in ons land zo goed functioneert, dat onze regering het meerderheidsstandpunt van ons als bevolking respecteert.
Maw: We gaan daar weg.
Ik hoop dat de regering uitgaat van argumenten voors en tegens, en niet uitgaat van een peiling van Maurice de Hond.
pi_73485959
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:58 schreef sp3c het volgende:
Is Duitsland al zover dat ze inmiddels volledig meedoen tijdens operaties?. Een tijdlang deden ze bij uitzendingen niet meer dan geneeskundigen etc. sturen. In ieder geval geen gevechtstroepen, dit i.v.m. hun verleden. (Stond volgens mij iets over in hun grondwet ?).
pi_73486028
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:10 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ik hoop dat de regering uitgaat van argumenten voors en tegens, en niet uitgaat van een peiling van Maurice de Hond.
...of zoiets dufs als een motie van de 2de kamer...
Mu!
pi_73486154
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:12 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Is Duitsland al zover dat ze inmiddels volledig meedoen tijdens operaties?. Een tijdlang deden ze bij uitzendingen niet meer dan geneeskundigen etc. sturen. In ieder geval geen gevechtstroepen, dit i.v.m. hun verleden. (Stond volgens mij iets over in hun grondwet ?).
nee hoor, twee weken terug hebben ze al weer enthousiast een dorpje incluis inwoners met de grond gelijk gemaakt, omdat er talibaan zouden zitten...er wordt een onderzoek ingesteld...mooie tijden herleven...
Mu!
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 14:48:56 #182
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73487212
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:08 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

hahaha...en dat blijkt uit

1) het aantal gebouwde schooltjes
2) het aantal onschuldige burgerslachtoffers
3) het aantal gevangen osama's

of nog iets anders (dat je zou kunnen onderbouwen).
nee uit het aantal klachten dat er over de hele linie over hun manier van optreden

dingen als de QRF die in een hinderlaag gelopen Italianen niet komt helpen omdat die onder RC West vielen enzo terwijl hemelsbreed de Duitsers er veel dichterbij zaten
sterker nog, ik geloof dat de Noren zelf een sector zijn gaan runnen met hun eigen medevac helikopters omdat ze niet goed met de Duitsers konden werken
quote:
Nogmaals, binnen ISAF zitten meer niet-amerikanen dan amerikanen. Mag je de canadezen ook nog meetellen
nee dat het om ISAF troepen gaat zeg je nu pas niet nogmaals en dat is ten eerste geen correcte weergave bovendien komt het tegenwoordig met meer dan 31000 van de bijna 70000 akelig dicht in de buurt

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 08-10-2009 15:00:36 ]
  donderdag 8 oktober 2009 @ 14:50:19 #183
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73487250
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:17 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

nee hoor, twee weken terug hebben ze al weer enthousiast een dorpje incluis inwoners met de grond gelijk gemaakt, omdat er talibaan zouden zitten...er wordt een onderzoek ingesteld...mooie tijden herleven...
Een dorpje, of een gestolen tankauto?
- Privacy Matters
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 14:55:09 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73487417
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:12 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

wel gevechtstroepen tegenwoordig maar de battlegroup is geloof ik even groot als dat van Nederland ... alleen hebben ze wel twee keer zoveel manschappen in het land

PRT Kunduz is bv onevenredig groot en kan op het moment niet goed aan het werk omdat het er gewoon te link is en het regent geloof ik nog steeds langeafstands raketten op PRT Feyzabad dus die zullen ook wel niet naar buiten mogen

daarnaast hebben ze een heel vreemd mandaat mee, zo mag er bv niet geschoten worden op terugtrekkende tegenstanders dus dat is wel heel makkelijk een gevecht afbreken
gewoon omdraaien en weglopen ...

oude tijden herleven voorlopig nog niet iig
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 15:01:45 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73487638
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:50 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Een dorpje, of een gestolen tankauto?
een district

maar of het met de grond gelijk is gemaakt ... ik betwijfel het

http://en.wikipedia.org/wiki/Chahar_Dara_District_Offensive
  donderdag 8 oktober 2009 @ 15:56:24 #186
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73489558
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

een district

maar of het met de grond gelijk is gemaakt ... ik betwijfel het

http://en.wikipedia.org/wiki/Chahar_Dara_District_Offensive
Een gestolen tankauto dus, lees September maar. 7km buiten Kunduz. Waarbij volgens sommige bronnen de burgerdoden brandstof stonden te tappen uit gestolen tankautos op aangeven en onder toezicht van de Taliban.

De Taliban, die er steeds vaker op wordt betrapt doelbewust burgers als bescherming te gebruiken, die doelbewust aanvallen op burgerdoelen uitlokt, en zo burgers opoffert voor het bereiken van hun doelen. Burgerdoden zijn namelijk niet acceptabel in de westerse publieke opninie. Hun strategie werkt: half Europa wil zo langzamerhand dat de troepen naar huis komen.
- Privacy Matters
pi_73493550
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:56 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Een gestolen tankauto dus, lees September maar. 7km buiten Kunduz. Waarbij volgens sommige bronnen de burgerdoden brandstof stonden te tappen uit gestolen tankautos op aangeven en onder toezicht van de Taliban.

De Taliban, die er steeds vaker op wordt betrapt doelbewust burgers als bescherming te gebruiken, die doelbewust aanvallen op burgerdoelen uitlokt, en zo burgers opoffert voor het bereiken van hun doelen. Burgerdoden zijn namelijk niet acceptabel in de westerse publieke opninie. Hun strategie werkt: half Europa wil zo langzamerhand dat de troepen naar huis komen.
De Afghanen die de mensen die in het verzet zitten, tegen de bezetters, helpen een handje met bewaking, het is maar net hoe je het wilt lezen he??

Kun je je voorstellen dat jullie info erg, heel erg gekleurd is>??

Het is vaak zo, dat als soldaten weer thuis zijn, hun de schellen van de ogen vallen, en dan zeggen ze terecht dat ze het niet wisten

Als je nu echt eerlijk bent he, is de oorlog in Aghanistan een rechtse christenhobby??

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 08-10-2009 18:50:46 ]
pi_73494781
heeeel erg gekleurd...jullie vergeten dat de talibaan gewoon burgers ZIJN. Dat is nu juist het lastige aan zo'n guerilla, en daarom valt er niks te winnen (tenzij je de duitsers even de vrije hand geeft natuurlijk)
Mu!
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:30:48 #189
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73496762
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:59 schreef henkway het volgende:

[..]

De Afghanen die de mensen die in het verzet zitten, tegen de bezetters, helpen een handje met bewaking, het is maar net hoe je het wilt lezen he??

Kun je je voorstellen dat jullie info erg, heel erg gekleurd is>??

Het is vaak zo, dat als soldaten weer thuis zijn, hun de schellen van de ogen vallen, en dan zeggen ze terecht dat ze het niet wisten

Als je nu echt eerlijk bent he, is de oorlog in Aghanistan een rechtse christenhobby??
Henk, het komt je vast niet goed uit dat ik het maar gewoon even duidelijk voor je neerzet na al mijn hints:

Ik ben geen militair. Ook geen Christen trouwens, ik ben 100% atheïst.

Valt je wereldbeeld nu in duigen, aangezien ook burgers pro-inzet kunnen zijn?
- Privacy Matters
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:32:33 #190
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73496854
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:38 schreef SingleCoil het volgende:
heeeel erg gekleurd...jullie vergeten dat de talibaan gewoon burgers ZIJN. Dat is nu juist het lastige aan zo'n guerilla, en daarom valt er niks te winnen (tenzij je de duitsers even de vrije hand geeft natuurlijk)
Euh, als je de Conventie van Geneve er even bij pakt, dan zul je zien dat de Taliban geen gewone burgers zijn.
- Privacy Matters
pi_73505369
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:32 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Euh, als je de Conventie van Geneve er even bij pakt, dan zul je zien dat de Taliban geen gewone burgers zijn.
Euh...daar zegt de CvG niks over...CvG (3, die bedoel je neem ik aan, of 4) spreekt zich uit over hoe krijgsgevangenen en inwoners van bezet gebied behandeld moeten worden. Er staat ook in hoe je kunt bepalen of iemand een burger is, of een militair,of een "onwettige verzetsstrijder". Er staat niks in over Talibaan en ook niet wat je wel en niet mag doen in tijden van oorlog. Daarvoor moet je bij de conventies van Den Haag zijn, maar die zijn ook niet heel duidelijk over hoe nu precies om te gaan met guerilla's.

maar meer toe de point:vind je dat burgers het recht hebben hun land te verdedigen nadat hun "officiele" verdediging is gevallen?
Mu!
  donderdag 8 oktober 2009 @ 23:01:07 #192
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73505610
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 22:54 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Euh...daar zegt de CvG niks over...CvG (3, die bedoel je neem ik aan, of 4) spreekt zich uit over hoe krijgsgevangenen en inwoners van bezet gebied behandeld moeten worden. Er staat ook in hoe je kunt bepalen of iemand een burger is, of een militair,of een "onwettige verzetsstrijder". Er staat niks in over Talibaan en ook niet wat je wel en niet mag doen in tijden van oorlog. Daarvoor moet je bij de conventies van Den Haag zijn, maar die zijn ook niet heel duidelijk over hoe nu precies om te gaan met guerilla's.
Volgens de regels vallen de Taliban onder "onwettige strijders".
quote:
maar meer toe de point:vind je dat burgers het recht hebben hun land te verdedigen nadat hun "officiele" verdediging is gevallen?
Ik vind dat burgers na het vallen van hun 'officiele verdediging' (die er niet was omdat Afghanistan al sinds het vertrek van de Russen geen officeel gezag meer hadden) hun 'officieel (en internationaal erkende) gezag' dienen te volgen. De Loya Jirga heeft tussen 2001 en 2006 tot 3 maal toe het gezag van Karzai erkend en gesanctioneerd. De UN heeft zijn gezag erkend. De uitslag van de jongste verkiezingen doet daar niks aan af: de Taliban is al jarenlang actief met anti-NATO aanslagen. De Taliban draagt geen uniform, heeft geen echte hierarchie, en ze plegen misdaden tegen hun eigen burgers. Het zijn gewoon "unlawful combattants".
- Privacy Matters
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:24:12 #193
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73508003
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:38 schreef SingleCoil het volgende:
En hier ga je dus weer de fout in, dat zijn ze namelijk niet.
En de Duitsers de vrije hand geven? Wat insinueer je nu?

Ten tweede, de Nederlandse krijgsmacht is inmiddels battle proven, het Duitse niet.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:28:26 #194
236264 crew  capricia
pi_73508114
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]

En hier ga je dus weer de fout in, dat zijn ze namelijk niet.
En de Duitsers de vrije hand geven? Wat insinueer je nu?

Ten tweede, de Nederlandse krijgsmacht is inmiddels battle proven, het Duitse niet.
kom op zeg.. Taliban zijn idd ook ergens burgers, alleen met een heel andere overtuiging dan jij en ik.
Krijgsgevangenen zijn het in ieder geval niet volgens de VS. Dus is de conventie van Geneve niet op hun van toepassing, gezien Guantanamo.
Of zijn er nog andere categorieen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:40:24 #195
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73508423
Nee, dat zijn het niet.
Zo kun je alles wel ergens naar terugleiden.. dan zijn Militairen ook wel ergens burgers.
Grens moet getrokken worden en een officieel en ook door ons erkend offcieel internationaal orgaan heeft besloten dat het geen burgers zijn maar onwettige strijders.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:46:12 #196
236264 crew  capricia
pi_73508550
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:40 schreef Pumatje het volgende:
Nee, dat zijn het niet.
Zo kun je alles wel ergens naar terugleiden.. dan zijn Militairen ook wel ergens burgers.
Grens moet getrokken worden en een officieel en ook door ons erkend offcieel internationaal orgaan heeft besloten dat het geen burgers zijn maar onwettige strijders.
dus geen burgerrechten, maar ook geen rechten van krijgsgevangenen? Een soort in between categorie, nergens recht op.. Zeg, Zijn de mensenrechten wel op hun van toepassing?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 08:38:18 #197
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73510960
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:46 schreef capricia het volgende:

[..]

dus geen burgerrechten, maar ook geen rechten van krijgsgevangenen? Een soort in between categorie, nergens recht op.. Zeg, Zijn de mensenrechten wel op hun van toepassing?
Natuurlijk zijn ze dat. Even los van wat de VS voor regels hebben aangehouden: Unlawful combattants hebben ook gewoon een status binnen de Conventie van Geneve. Simpel gezegd: die van burger in de vorm van gewone crimineel. Ze hebben wel degelijk burgerrechten, maar het zijn geen burgers. Net zo min als een Nederlandse militair burgerrechten heeft, maar geen burger is.
De VS hebben geprobeerd dat te omzeilen door ze buiten de VS gevangen te houden, maar zelfs het Hooggerechtshof van de VS wil daar niet aan. Volgens het Hooggerechtshof zijn die gevangenen op territorium dat door de VS wordt gecontroleerd, en dus vallen ze onder Amerikaans recht.
- Privacy Matters
pi_73511383
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 23:01 schreef RonaldV het volgende:
Ik vind dat burgers na het vallen van hun 'officiele verdediging' (die er niet was omdat Afghanistan al sinds het vertrek van de Russen geen officeel gezag meer hadden) hun 'officieel (en internationaal erkende) gezag' dienen te volgen. De Loya Jirga heeft tussen 2001 en 2006 tot 3 maal toe het gezag van Karzai erkend en gesanctioneerd. De UN heeft zijn gezag erkend. De uitslag van de jongste verkiezingen doet daar niks aan af: de Taliban is al jarenlang actief met anti-NATO aanslagen. De Taliban draagt geen uniform, heeft geen echte hierarchie, en ze plegen misdaden tegen hun eigen burgers. Het zijn gewoon "unlawful combattants".
Diezelfde redenering volgende hadden nederlandse oud-verzetstrijders dus ook als unlawfull combattants vervolgt moeten worden?
Mu!
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:45:29 #199
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73512126
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 09:08 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Diezelfde redenering volgende hadden nederlandse oud-verzetstrijders dus ook als unlawfull combattants vervolgt moeten worden?
Dat werden ze ook. En bovendien pleegden ze geen misdaden tegen de eigen burgers (collaboratuers uitgezonderd), zoals de Taliban doen tegen kinderen die alleen maar naar school gaan.
Lees de Derde Conventie, artikel 4A lid 2 maar, dan weet je waar het verzet aan moet voldoen om als gewone krijgsgevangene behandeld te worden:
(a) gecommandeerd worden door een commandant die de verantwoording draagt voor zijn ondergeschikten
(b) beschikken een vast onderscheidingsteken welke van een afstand herkenbaar is
(c) wapens openlijk dragen
(d) operaties uitvoeren in overeenstemming met de wetten en gewoontes van oorlogsvoering.
De Taliban voldoen vrijwel nooit aan (a), in het geheel niet aan (b) en zelden aan (d), en doorgaans niet aan (c). Om als krijgsgevangene in aanmerking te komen dien je te voldoen aan alle 4.
- Privacy Matters
pi_73513526
Ja, dat begrijpk. Maar dat geldt dus alleen voor het behandelen als krijgsgevangenen. Wat hier veel meer de vraag is: als ik in Afghanistan als Talibaan rondloop, gewoon ongewapend, op weg naar mijn geitenhoederij of zo, mag ik dan bijv. aangevallen worden, uitsluited vanwege het feit dat ik Talibaan ben? ALs bijv. de Talibaan een vrachtauto met benzine stelen, is dat dan niet meer een zaak van de locale politie? Waarom bemoeit het leger zch hiermee? Of ziet men de Talibaan wel als vijandelijk leger?
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')