Nagenoeg vier jaar geleden hebben twee vrienden en ik onszelf in een dronken bui wat baldadig gedragen, wat ten koste ging van een boompje en een prullenbak. Dom als we waren zijn we ondanks deze misdragingen vrolijk verder gegaan met "chillen" en drinken en binnen no-time stond de politie dus ook voor onze neus en zijn we meegenomen naar het bureau. Na een nachtje ontnuchteren in de cel zijn we de volgende ochtend vrijgelaten en alle drie opgezadeld met een (terechte) boete van ¤350. Na de toezegging van een agent dat de zaak hiermee afgedaan was, heb ik het hele voorval achter me gelaten en me sindsdien ook als een voorbeeldig burger opgesteld

Een half jaar later ontving (vreemd genoeg alleen) ik ineens een factuur van de gemeente, waarin ons vriendelijk verzocht werd binnen twee weken een bedrag van ongeveer DRIEDUIZEND euro over te maken. Na enig research op internet heb ik telers nagenoeg identieke bomen voor minder dan ¤100 zien verkopen, waarna ik besloten heb dit bedrag niet als een kip zonder kop over te maken. Binnen de gestelde termijn van twee weken zijn een vriend en ik naar het gemeentehuis gegaan, waar ons verteld werd dat een medewerker zo snel mogelijk contact met ons op zou nemen om een afspraak te maken.
Zo'n 2 jaar

later heb ik nooit meer iets gehoord over de hele affaire gehoord en de beloofde afspraak is dus ook nooit gemaakt. Plots lag er echter ineens weer een factuur van de gemeente in de bus, die identiek was aan de voorgaande en waarin ons weer verzocht werd deze binnen twee weken te voldoen. Opnieuw ben ik naar het gemeentehuis geweest, om deze keer zelf een afspraak te maken, die er deze keer ook daadwerkelijk van kwam. De vrouw die ik sprak had echter nagenoeg geen inzicht over de hele zaak en uiteindelijk is het er alleen op neergekomen dat zij contact op zou nemen met het politie bureau om te vragen of wij daadwerkelijk een boete betaald hadden en ook de toezegging gekregen hadden dat het hele gebeuren daarmee afgehandeld was.
Vandaag was ik buiten een sigaret aan het roken toen de telefoon ging en ik dus een medewerker van het gemeentehuis aan de telefoon kreeg. We zijn inmiddels 1,5 jaar verder na het gesprek bij het gemeentehuis en het is zelfs al vier jaar geleden dat het voorval zelf plaats vond. Ik werd gevraagd een dezer dagen bij het gemeentehuis langs te komen voor een gesprek met de burgemeester en uiteindelijk hebben we voor volgende week een afspraak gemaakt.
Wat ik me nu afvraag is, wtf kan ik hier van verwachten? Een ultimatum; "of binnen nu en 2 weken dokken of je draait de bak in", een evoluatie gesprek; "heb je jezelf sindsdien goed gedragen, zoja laten we het voorval voor wat het is" of kan ik iets anders verwachten?
Ben benieuwd of iemand bekend is met een dergelijke situatie en als dat het geval is zou ik daar graag meer over horen. Ik zal sowieso na mijn gesprek met de burgemeester nog laten horen wat er uiteindelijk uit voort gekomen is.