abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 september 2009 @ 23:48:13 #51
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73199219
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:42 schreef Harlon het volgende:

[..]

D'66 is momenteel de partij die het redelijkst overkomt. Wil realistischer te werk gaan. Aan de ene kant hebben mensen Wilders, daar hoef ik geen woorden aan vuil te maken, aan de andere kant een idioot die blaat over een kenniseconomie en vervolgens plannen oppert waardoor studeren een godsvermogen gaat kosten en tussendoor nog wat christelijke symboolpolitiek er doorheen jast. Als je dan 1 persoon ertussen hebt lopen die wel z'n kop gebruikt en zowaar nog zinnige dingen zegt, tja. Niet veel andere keuze hè?
Maar dat duurt maar even, de zwakheid van D'66 is hun vrijzinnigheid. Op een gegeven moment willen de meeste mensen toch een duidelijkere koers, daarom weten ze nooit lang hun populariteit vast te houden.

Daarbij heeft D'66 voor mij iets teveel vertrouwen in het goede van de mens. Dat zie je terug in hun voorstellen voor democratische hervormingen, hun vertrouwen in de vrije markt, maar dus ook in hun liberale immigratiebeleid en de zachte aanpak van misdaad. D'66 is een positief ingestelde partij, terwijl veel mensen uiteindelijk toch meer gedreven worden door negatieve zaken.
  maandag 28 september 2009 @ 23:54:33 #52
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73199417
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik had het ook al uitgezocht en het was niet exact mijn vraag. 1994 heb ik eruit gelaten omdat daar de tweede partij in de regering zetels verliest. Mijn vragen waren:
1) Is het voorgekomen dat de tweede regeringspartij zetels wint?
2) Winnen ze dan meer zetels dan de grootste regeringspartij?
3) Overklassen ze dan de regeringspartij?

Vooral dat laatste blijkt niet gemakkelijk te zijn.
Dat de tweede partij groter dan de grootste regeringspartij wordt gebeurt ook niet zo vaak, maar dat is niet zo vreemd. Dit omdat het CDA en zijn voorgangers vaak met de VVD geregeerd hebben. En de VVD was in zulke coalities altijd een flinke slag kleiner dan KVP of CDA.
  maandag 28 september 2009 @ 23:55:53 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73199459
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:48 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Maar dat duurt maar even, de zwakheid van D'66 is hun vrijzinnigheid. Op een gegeven moment willen de meeste mensen toch een duidelijkere koers, daarom weten ze nooit lang hun populariteit vast te houden.

Daarbij heeft D'66 voor mij iets teveel vertrouwen in het goede van de mens. Dat zie je terug in hun voorstellen voor democratische hervormingen, hun vertrouwen in de vrije markt, maar dus ook in hun liberale immigratiebeleid en de zachte aanpak van misdaad. D'66 is een positief ingestelde partij, terwijl veel mensen uiteindelijk toch meer gedreven worden door negatieve zaken.
Je zal er niet de grootste partij mee worden en blijven. Maar een duidelijke koers op het bovenstaande spreekt altijd een interessante groep kiezers aan. Verder is de vrijzinnigheid juist een herkenbaar sterk punt voor mensen die een hekel hebben aan paternalisme. Daar lijkt me niets onduidelijk aan. Over heb je het pver pragmatisme?
pi_73199530
Pvda is gewoon afgestorven en terecht. Elk voorgenomen standpunt is anders uitgevoerd dan ze beloofd hadden.

Dan heb ik het over de JSF, afghanistan missie, niet bezuigingen op onderwijs, medische zorg.

Het is niet alleen op de PvdA af te schuiven maar dat gedraai en handjeklap met elkaar in de gristen-coalitie is gewoon voor iedereen slecht.
Pvda had gewoon ook nooit met het CDA in een coalitie moeten gaan, dat is de doodsteek voor veel leden van hun. Altijd maar toegeven en toch maar weer afzien van je eigen standpunten.

Nee, niet gek dat die partij niet populair is.

Persoonlijk zie ik alle huidige coalitie partijen vertrekken naar een dieptepunt maar helaas de verdeeldheid onder de bevolking zorgt voor alleen maar meer versplintering in het kabinet.

Komende 4 kabinetten zal er weinig uitgevoerd worden naar mijn verwachting.
  dinsdag 29 september 2009 @ 00:02:01 #55
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73199661
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je zal er niet de grootste partij mee worden en blijven. Maar een duidelijke koers op het bovenstaande spreekt altijd een interessante groep kiezers aan. Verder is de vrijzinnigheid juist een herkenbaar sterk punt voor mensen die een hekel hebben aan paternalisme. Daar lijkt me niets onduidelijk aan. Over heb je het pver pragmatisme?
Niet per se, maar hun vrijzinnigheid komt er in mijn optiek op neer dat ze geen vaste ideologie of levensbeschouwing hanteren (hoewel het in de regel vaak neerkomt op een vorm van liberalisme). Dat betekent dat ze soms de meest verstandige kunnen zijn omdat ze verder kunnen denken dan een bepaald kader, maar of jij dat als kiezer zo ziet hangt af van welke uitgangspunten je er zelf op nahoudt
pi_73199758
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:41 schreef Arglist het volgende:

[..]

Onder 't mom dat 't land toch geregeerd zal moeten worden.
Wat ook zo is, tenslotte. Voor een linkse regering waren er niet genoeg zetels (PvdA + SP + GroenLinks = 65) en een rechtse coalitie kwam één zetel tekort (CDA + VVD + PVV + D66 = 75), dus er moest tot een andere oplossing gekomen worden.
pi_73199781
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 00:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Wat ook zo is, tenslotte. Voor een linkse regering waren er niet genoeg zetels (PvdA + SP + GroenLinks = 65) en een rechtse coalitie kwam één zetel tekort (CDA + VVD + PVV + D66 = 75), dus er moest tot een andere oplossing gekomen worden.
Hopelijk kan de PvdA dat in de campagne uitspelen
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 29 september 2009 @ 00:21:16 #58
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_73200094
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 00:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat was de realiteit van toen inderdaad. PvdA heeft veel in moeten leveren, maar in zekere zin de verantwoordelijkheid genomen tot regeren. Alleen mijn verwijt aan ze is dat de fractie totaal aan daadkracht heeft ingeleverd met Hamer als fractievoorzitter. In plaats van dat ze juist met hun fractie weerstand boden aan de punten die ze in de formatiebesprekingen niet door konden drukken, hebben ze dit verzuimd en is de fractie geslachtofferd voor de eenheid binnen het kabinet. Ik zou zelfs durven te stellen dat Hamer geslachtofferd is, dat er enigszins opzettelijk de onjuiste persoon op een kritische plaats is geplaatst, wat slecht uitpakt. Ook was er een andere knul uit de fractie, een Utrechtenaar die bepleitte dat Marokkanen jongeren 'vernederd' moesten worden, waardoor de fractie wat verkrampt, populistisch punten probeerde te scoren, wat volgens mij nog voor slechtere publiciteit zorgde. Het is een opeenvolging van ongelukkige momenten, maar ik denk dat niks verloren is voor de PvdA eigenlijk, het kan zomaar omdraaien natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arglist op 29-09-2009 00:30:49 ]
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  dinsdag 29 september 2009 @ 00:32:42 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73200284
De Pvda kon weinig anders dan regeren. Dat is ze niet kwalijk te nemen. Bovendien hebben ze vaker met het CDA in de regering gezeten.

Een fout is wel geweest om met de CU in een kabinet te gaan zitten. Als de Pvda meer moeite had gedaan om de SP of Groenlinks (Fenke was wel gedraaid denk ik) binnen te halen dan had Balkenende IV er misschien compleet anders uitgezien. Helemaal vreemd waren later die uitlatingen van Vogelaar dat het CDA helemaal niet zo stond te springen op de deelname van de CU.

Tweede punt is dat ze enkele principiele punten inleverden in ruil voor polderdingetjes en procentjes hier en daar die weinig tot de verbeelding spreken. Dan had men wellicht beter de formatie kunnen laten mislukken. Dan was het CDA wel bijgedraaid.
pi_73200287
Als actief PvdA licht zal ik mijn mening delen:

-We missen een sterke leider. Bos is een mooie man om te zien, maar hij valt door de mand als het om politiek aankomt. Dit zien de mensen. Ze zien een leider die mooie praatjes heeft, maar inhoudelijk weinig presteert. ZIe Zalm debacle nu. PvdA verliest daardoor haar geloofwaardigheid. Dit geldt niet alleen voor Bos, maar ook voor andere partij prominenten.
-We laten ons dingen door de coalitie aannaaien waarvoor wij in een slecht beeld komen te staan. Voor deze dingen staan wij helemaal niet. Zie bijvoorbeeld hoe makkelijk de christenunie dingen doorheen drukt die door een groot bevolking niet gesteund worden. Koopzondagen bijvoorbeeld.. Hierdoor krijgt het publiek een verkeerd beeld van de PvdA.
-Goed kader van de PvdA wordt weggepromoveerd. Het is bij een politicus gebruikelijk om na zijn politieke carriere een goed baantje te vinden zoals commesaris van de koningin of burgemeester van een stad. Bij Aboutaleb een persoon die verschillende mensen tijdens het integratiedebat kan binden werd hij al weggepromoveerd na niet 1 ambtstermijn in de regering.

Deze 3 dingen met elkaar gecombineerd zorgen ervoor dat mensen hun geloof in de PvdA verliezen en van partij switchen of thuisblijven tijdens de verkiezingen. Dit berokkent de PvdA grote schade in de peilingen.

Er is echter hoop, ik zie onder jongeren in de PvdA een groot afkeer tegen dit soort politiek en ik hoop dat iemand van hen doorstoot naar de top om zo de PvdA van binnenuit te veranderen.

Gegroet
Actieve PvdA'er
  dinsdag 29 september 2009 @ 00:37:41 #61
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_73200360
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 00:32 schreef Originele_Naam het volgende:
Als actief PvdA licht zal ik mijn mening delen:

-We missen een sterke leider. Bos is een mooie man om te zien, maar hij valt door de mand als het om politiek aankomt. Dit zien de mensen. Ze zien een leider die mooie praatjes heeft, maar inhoudelijk weinig presteert. ZIe Zalm debacle nu. PvdA verliest daardoor haar geloofwaardigheid. Dit geldt niet alleen voor Bos, maar ook voor andere partij prominenten.
-We laten ons dingen door de coalitie aannaaien waarvoor wij in een slecht beeld komen te staan. Voor deze dingen staan wij helemaal niet. Zie bijvoorbeeld hoe makkelijk de christenunie dingen doorheen drukt die door een groot bevolking niet gesteund worden. Koopzondagen bijvoorbeeld.. Hierdoor krijgt het publiek een verkeerd beeld van de PvdA.
-Goed kader van de PvdA wordt weggepromoveerd. Het is bij een politicus gebruikelijk om na zijn politieke carriere een goed baantje te vinden zoals commesaris van de koningin of burgemeester van een stad. Bij Aboutaleb een persoon die verschillende mensen tijdens het integratiedebat kan binden werd hij al weggepromoveerd na niet 1 ambtstermijn in de regering.

Deze 3 dingen met elkaar gecombineerd zorgen ervoor dat mensen hun geloof in de PvdA verliezen en van partij switchen of thuisblijven tijdens de verkiezingen. Dit berokkent de PvdA grote schade in de peilingen.

Er is echter hoop, ik zie onder jongeren in de PvdA een groot afkeer tegen dit soort politiek en ik hoop dat iemand van hen doorstoot naar de top om zo de PvdA van binnenuit te veranderen.

Gegroet
Actieve PvdA'er
In feite zeg jij oa ook dat de fractie is geslachtofferd? Naar mijn mening is dit ook zeker het geval, terwijl het juist een groot wapen had kunnen zijn van de PvdA, een soort 2 fronten oorlog, in de kamer goedmaken wat in de coalitie verloren is gegaan. Echter heerst wel vaak het gevaar dat een kabinet ook zomaar uit elkaar zou kunnen vallen, en dat wilde het PvdA ook zeker niet op hun geweten hebben. Met al die moties van tegenwoordig....
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  dinsdag 29 september 2009 @ 00:37:43 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73200361
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 00:02 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Niet per se, maar hun vrijzinnigheid komt er in mijn optiek op neer dat ze geen vaste ideologie of levensbeschouwing hanteren (hoewel het in de regel vaak neerkomt op een vorm van liberalisme). Dat betekent dat ze soms de meest verstandige kunnen zijn omdat ze verder kunnen denken dan een bepaald kader, maar of jij dat als kiezer zo ziet hangt af van welke uitgangspunten je er zelf op nahoudt
Volgens mij verwar je vrijzinnigheid met pragmatisme.

Vrijzinnigheid is juist dat je staat voor een zo groot mogelijke vrijheid van het individu en zo min mogelijk overheidsbemoeienis met het persoonlijk leven van mensen. Dat lijkt me vrij duidelijk.
pi_73200366
We kunnen er lang en kort over lullen. Maar samengevat zijn het de Marokkanen die de PvdA de das om doen.

Zonder integratieproblematiek zou de PvdA nog steeds scoren als een trein. Maar dat heulen met moslims was voor een seculiere partij het domste wat men doen kon.
pi_73200752
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 00:37 schreef Arglist het volgende:

[..]

In feite zeg jij oa ook dat de fractie is geslachtofferd? Naar mijn mening is dit ook zeker het geval, terwijl het juist een groot wapen had kunnen zijn van de PvdA, een soort 2 fronten oorlog, in de kamer goedmaken wat in de coalitie verloren is gegaan. Echter heerst wel vaak het gevaar dat een kabinet ook zomaar uit elkaar zou kunnen vallen, en dat wilde het PvdA ook zeker niet op hun geweten hebben. Met al die moties van tegenwoordig....
Dit klopt inderdaad. Als je kijkt naar de fractievoorzitter van de PvdA, Mariëtte Hamer, ze straalt weinig leiderschap uit. Ze is meer het hondje van Bos en de regering. Het probleem met de PvdA is dat zij te graag willen regeren. In 2003 had de PvdA 42 zetels tegenover 44 van CDA. Het kwam niet tot een coalitie omdat CDA teveel moesten toegeven op hun standpunten. Het werd een ander kabinet. In 2006 haalde de PvdA 33 zetels. Nu wilde de de CDA wel, mede omdat ze wisten dat ze makkelijker een kleinere coalitiegenoot konden overruelen. Bos die maar al te graag minister wilde worden hapte toe. Hij kreeg een coalitie van CDA, Christenunie en PvdA. Een coalitie waarmee de PvdA niks kan. Daarom krijgt de PvdA de nadelen van deze regering en niet de voordelen. Als je kijkt naar problemen rondom integratie en onderwijs. De CDA brandt ze handen daar niet aan, de PvdA levert de ministers en vangt de klappen als het misgaat zoals nu het geval is.
  dinsdag 29 september 2009 @ 07:50:18 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73201715
Maargoed ik denk dat de Pvda of een andere linkse stroming uiteindelijk wel terugkomt gezien hun uitgangspunten wel blijven gelden.

Er is simpelweg behoefte aan een partij die opkomt voor mensen met een kleine portemonnee, met middelmatige baankansen of mensen die het leven niet mee zit. Het is nodig daar een modern antwoord op te formuleren. Iets dat in de huidige samenleving past. Ik moet zeggen dat Groenlinks op de goede weg is.
pi_73202172
Inderdaad een brede linkse partij zal altijd blijven bestaan. Is het niet de PvdA dan komt er wel een alternatief.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73202212
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 08:44 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad een brede linkse partij zal altijd blijven bestaan. Is het niet de PvdA dan komt er wel een alternatief.
Natuurlijk. Dat alternatief is er al: de PVV, die steeds meer naar links opschuift.
pi_73202719
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 07:50 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed ik denk dat de Pvda of een andere linkse stroming uiteindelijk wel terugkomt gezien hun uitgangspunten wel blijven gelden.

Er is simpelweg behoefte aan een partij die opkomt voor mensen met een kleine portemonnee, met middelmatige baankansen of mensen die het leven niet mee zit. Het is nodig daar een modern antwoord op te formuleren. Iets dat in de huidige samenleving past. Ik moet zeggen dat Groenlinks op de goede weg is.
Ja, het groenlinks dat de ontslagbescherming en WW wil afschaffen komt daar echt voor op....
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_73202758
PvdA heeft inderdaad weinig binnengehaald deze coalitie. Wat ze binnen hebben gehaald is heel minimaal: aow-leeftijd verhoging op een manier die ze niet wilden, gratis kinderopvang op een manier die ze niet wilden en die wijkenaanpak (wat een eenmalig, niet structureel project is).

Voor de rest hebben ze alleen maar het CDA weten tegen te houden, wat een goed ding is maar daar win je geen stemmen mee.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73202853
Al had de PvdA wel iets binnengehaald, het had maar weinig uitgehaald.
pi_73203039
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:20 schreef Klopkoek het volgende:
PvdA heeft inderdaad weinig binnengehaald deze coalitie. Wat ze binnen hebben gehaald is heel minimaal: aow-leeftijd verhoging op een manier die ze niet wilden, gratis kinderopvang op een manier die ze niet wilden en die wijkenaanpak (wat een eenmalig, niet structureel project is).

Voor de rest hebben ze alleen maar het CDA weten tegen te houden, wat een goed ding is maar daar win je geen stemmen mee.
Je vergeet het generaal pardon, bepaalde milieumaatregelen (lees: belastingen), verhoging ontwikkelingssamenwerking, afschaffing noclaim op de zorgverzekering, etc. De PvdA heeft genoeg zaken binnengehaald. Een groot deel van de bevolking zat alleen niet te wachten op deze zaken. Daarnaast is de sociaaldemocratie steeds minder in trek.
pi_73203076
Generaal pardon was al geregeld, milieumaatregelen waren een technische aangelegenheid omdat je anders boetes van Brussel krijgt (schande trouwens dat Nederland op dit punt enkel aan de minimumvoorwaarden wil voldoen! Dit zogenaamd linkse land).

Je praat poep nikk
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73203108
En OSW budget is niet verhoogd. Dat staat al jaaaaaaren vast op 0.8% van het BNP
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73203150
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:37 schreef nikk het volgende:

[..]

Je vergeet het generaal pardon, bepaalde milieumaatregelen (lees: belastingen), verhoging ontwikkelingssamenwerking, afschaffing noclaim op de zorgverzekering, etc. De PvdA heeft genoeg zaken binnengehaald. Een groot deel van de bevolking zat alleen niet te wachten op deze zaken. Daarnaast is de sociaaldemocratie steeds minder in trek.
Exact.
pi_73203179
Nee, een groot gedeelte van de bevolking zit te wachten op een onbetaalbare ziektekostenverzekering natuurlijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')