dat laatste is wel heel erg naïefquote:Op maandag 28 september 2009 12:45 schreef Nebo het volgende:
[..]
Dat wilde er bij hem niet in
Hij was ook echt heel boos dat je bij het voltooien van de Bachelor een Bachelor of arts hebt bij filo en bij psycho Bachelor of science
edit: hij vond zelfs dat psychologie dichter bij een religie stond dan bij een wetenschap
Dan moet je hem uit de tent lokken door hem te proberen wetenschap te definiëren zonder dat psychologie daar binnen valtquote:Op maandag 28 september 2009 12:45 schreef Nebo het volgende:
[..]
Dat wilde er bij hem niet in
Hij was ook echt heel boos dat je bij het voltooien van de Bachelor een Bachelor of arts hebt bij filo en bij psycho Bachelor of science
edit: hij vond zelfs dat psychologie dichter bij een religie stond dan bij een wetenschap
Wiskunde Aquote:Op maandag 28 september 2009 12:44 schreef Nebo het volgende:
Heb je wiskunde A of B gehad? Als je wiskunde B hebt gehad dan zal statistiek je echt enorm meevallen. Ik heb daar een opgevoerde kinderjuf voor als docente die dingen zo uitgebreid uitlegt dat ik me daar echt verveel, terwijl mensen met wiskunde A soms met hun mond openhingen omdat ze er geen reet van snapten.
Het probleem met psychologie is gewoon dat het in veel aspecten subjectief is en daardoor in veel gevallen moeilijk falsifieerbaar, en dat wordt niet als wetenschappelijk ervaren. Die beste jongen is best een gedreven filosoof, maar heeft wat sommige dingen gewoon oogklepjes op (is in dit soort gevallen best komischquote:Op maandag 28 september 2009 12:48 schreef SpankmasterC het volgende:
[..]
Dan moet je hem uit de tent lokken door hem te proberen wetenschap te definiëren zonder dat psychologie daar binnen valtgaat hem echt niet lukken!
(al vind ik zelf wel dat psychologie een beetje enthousiast is, ik ken geen enkele andere tak van de wetenschap die zo snel achter elkaar zulke uiteenlopende theorieën accepteert)
quote:Op maandag 28 september 2009 12:54 schreef Nebo het volgende:
[..]
Het probleem met psychologie is gewoon dat het in veel aspecten subjectief is en daardoor in veel gevallen moeilijk falsifieerbaar, en dat wordt niet als wetenschappelijk ervaren. Die beste jongen is best een gedreven filosoof, maar heeft wat sommige dingen gewoon oogklepjes op (is in dit soort gevallen best komisch)
quote:Traditioneel worden de wetenschappen in twee grote groepen ingedeeld:
de formele wetenschappen en de ervaringswetenschappen.
1. Tot de formele of deductieve wetenschappen rekent men de logica en de wiskunde. De uitspraken of stellingen die men erin vindt, worden bekomen zonder gebruik te maken van de ervaring. Men beperkt zich tot het onderzoek naar en het gebruik van een aantal denkwetten, en maakt bijvoorbeeld logische afleidingen van stellingen uit axioma's volgens vooraf vastgelegde regels. Deze wetenschappen leren op zichzelf niets over de werkelijkheid rondom ons, maar ze verschaffen ons wel symboolsystemen of vormen, die bruikbaar zijn om deze werkelijkheid uit te drukken; daarom noemt men ze "formeel".
2. De ervaringswetenschappen, ook empirische of inductieve wetenschappen genoemd, zijn die waarin wordt onderzocht hoe de werkelijkheid, dat wil zeggen de totaliteit van alle dingen, in mekaar zit. Men noemt ze ervaringswetenschappen omdat wordt aangenomen dat betrouwbare kennis over de werkelijkheid slechts bereikbaar is door een beroep te doen op ervaring. In het bijzonder betreft het ervaringsgegevens, of "empirische data", die we via de zintuigen bekomen. Hoewel scherpe scheidingslijnen niet kunnen worden getrokken, is het nuttig om de ervaringswetenschappen in drie deelgroepen te onderscheiden.
* De natuurwetenschappen (zoals de natuurkunde, scheikunde, biologie en geologie) die de wetten van de dode materie en van de levende wezens bestuderen;
* de gedragswetenschappen of sociale wetenschappen (ook menswetenschappen genoemd), waarin het gedrag van de mens als individu of in groep wordt onderzocht (hiertoe behoren ondermeer de psychologie, sociologie, economie), en
* de cultuurwetenschappen , die de produkten van de menselijke creativiteit tot voorwerp hebben (zoals kunst en literatuur). Hiertoe behoren de filologieën, de kunst- en literatuurwetenschap, de linguïstiek (of taalstudie), de rechtswetenschap, de archeologie en de geschiedenis.
Natuur-, gedrags- en cultuurwetenschappen
De grenzen tussen (1) de natuurwetenschappen, (2) de gedragswetenschappen en (3) de cultuurwetenschappen zijn moeilijk scherp te trekken. Er bestaan bijvoorbeeld wetenschappen over het gedrag van dieren (dierenpsychologie en ethologie) die bij (1) en (2) thuishoren; de studie van de techniek veronderstelt soms kennis van (1) en (3); de geschiedenis kan ook als een soort sociologie beoefend worden (2 en 3); de menselijke fysiologie en neurofysiologie hebben raakvlakken met de psychologie (1 en 2), enzovoort.
Vaak maakt men een onderscheid tussen "natuurwetenschappen" en "geesteswetenschappen" (ook "humane" wetenschappen genoemd); deze laatste moeten dan (2) en (3) omvatten. Dit onderscheid is echter verouderd. Zo staan de methodes van bijvoorbeeld de psychologie dichter bij de natuurwetenschappen dan bij de filologie, en bovendien is de term "geesteswetenschappen" vaag en misleidend.
Soms noemt men de natuurwetenschappen, samen met de wiskunde, exacte wetenschappen. Ook deze benaming is onhoudbaar. Alle wetenschappen moeten streven naar exactheid, dat wil zeggen dat ze een ondubbelzinnige taal dienen te gebruiken. De ene wetenschap kan dit evenwel beter dan de andere; zo is de natuurkunde exacter dan de biologie, maar deze laatste is niet meer exact dan sommige takken van de psychologie of de linguïstiek.
In de praktijk kan men soms een onderscheid maken tussen "zuivere" en "toegepaste" wetenschappen. Deze laatste hebben betrekking op technieken waarbij de wetenschappelijke gegevens worden gebruikt om menselijke noden te bevredigen en om praktische problemen op te lossen. Zo wordt de kennis van de fysica en de chemie in de ingenieurswetenschappen gebruikt; deze van de menselijke biologie en fysiologie in de geneeskunde; deze van de psychologie in de psychodiagnostiek en psychotherapie, enzovoort.
Uit het voorgaande blijkt dat de "Faculteit Wetenschappen" eigenlijk de "Faculteit Natuurwetenschappen" zou moeten heten en dat de wiskunde en de logica in een aparte faculteit thuishoren, wegens het heel speciaal karakter van deze wetenschappen. De huidige benamingen zijn echter historisch gegroeid in een periode toen nog niet alle wetenschappen waren ontstaan.
Tenslotte hoort men soms nog de term "positieve wetenschappen". Hiermee bedoelde men in de 19e eeuw die wetenschappen die op gegevens - feiten - berusten (m.a.w. de ervaringswetenschappen). Ze werden geplaatst tegenover de wetenschappen die men als "speculatief" beschouwde (d.w.z. bestaande uit bespiegelingen). Aangezien men evenwel kan aantonen dat ook de geschiedenis, de rechtswetenschap, de literatuurwetenschap, enzovoort kunnen worden opgebouwd op basis van nauwkeurig feitenmateriaal, is ook dit onderscheid niet erg nuttig. Alleen de speculatieve gedeelten van de wijsbegeerte en de theologie kunnen strikt genomen als "niet-positief" worden beschouwd.
Nee, het is er eentje die heilig overtuigd is over wat hij vindt dat waar isquote:Op maandag 28 september 2009 12:57 schreef RitseB het volgende:
Of hij probeert je uit je tent te lokken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 28 september 2009 13:31 schreef Reintji het volgende:
Ook een psycho Nebo!DOOR FIVE!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welk jaar zit je?
DavidDuchovny: Alle programma's op SBS 6 zijn van grootse kwaliteit
Jeweet ouwe! Een en al klasse die Spankers!quote:Op maandag 28 september 2009 13:47 schreef Poit het volgende:
Spank komt binnen en het niveau verhoogt
Ouwe lullen moeten er ook zijn om de jonge lullen in een goed daglicht te zettenquote:Op maandag 28 september 2009 13:47 schreef Reintji het volgende:
[..]
Dat zou slechts mijn status als oude lul definitief bevestigen.
1996-2001 SWI. Zat sowieso in de sociaal, A&O hoek. Veel statistiek trouwens, heel veel. Daarna andere studie gedaan omdat ik toch iets meer de medische kant op wilde. Was sowieso een beetje een parkeerstudie voor mij, ben noord nederlands kampioen uitloten. Veel van mijn jaargenoten trouwens ook. Wel veel dames inderdaad, mentorgroepjes van 12 met steevast één of twee heren.quote:Op maandag 28 september 2009 13:55 schreef Nebo het volgende:
[..]
Ouwe lullen moeten er ook zijn om de jonge lullen in een goed daglicht te zetten
Een en al!quote:Op maandag 28 september 2009 13:53 schreef SpankmasterC het volgende:
[..]
Jeweet ouwe! Een en al klasse die Spankers!
Courage was dat hondje toch? Geweldige tekenfilmseriequote:Op maandag 28 september 2009 14:06 schreef Nebo het volgende:
Poit, jij doet me met die laatste reactie even denken aan het kleine teentje van de voet van die oude opa in de cartoon met dat bange, roze hondje! (wat trouwens een briljant programma is, die afleveringen moet ik weer eens opzoeken; vooral die met die vieze kapper)
Ik ben verliefd.. Op wie? wist ik het maar...quote:
Welke film is dat?quote:
Awesome, hoe duur?quote:Op maandag 28 september 2009 16:14 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Welke film is dat?
Ik heb net een vingerskateboardje gekocht incl extra wieltjes, truckverhoogdingen en zo'n schroefsetje enzo
10eu maar, 8eu heb je ze zonder die extra zooi.quote:
Weet niet welke film, vond ik de mooiste foto van scarlettquote:Op maandag 28 september 2009 16:14 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Welke film is dat?
Ik heb net een vingerskateboardje gekocht incl extra wieltjes, truckverhoogdingen en zo'n schroefsetje enzo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zal wel nep zijn
Do androids dream of electric sheep?
quote:Op maandag 28 september 2009 17:18 schreef RitseB het volgende:ontzettend nep. Scarlett heeft heul andere tepels.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zal wel nep zijnAre you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |