abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 november 2009 @ 11:29:45 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75104977
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 11:19 schreef kitao het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)ncident-Kunduz.dhtml

Zal deze affaire en die van Opel kunnen leiden tot een spoedige val van het Duitse kabinet en welke gevolgen heeft het als in NRW de zittende christendemocraten en liberalen naar huis worden gestuurd voor de huidige regering ?
Nee, dit leid niet tot het vallen van de regering.
En de SPD in NRW is zo machtsgeil dat ze waarschijnlijk zelfs voor rood rood coalitie gaan en daarmee hun eigen graf verder graven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 29 november 2009 @ 18:08:11 #252
262650 kitao
prikplaatje
pi_75115450
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:

Nee, dit leid niet tot het vallen van de regering.
En de SPD in NRW is zo machtsgeil dat ze waarschijnlijk zelfs voor rood rood coalitie gaan en daarmee hun eigen graf verder graven.
Zou niet best zijn inderdaad.
Stiekem even op de kaart gekeken maar die deelstaat lijkt mij toch zo'n beetje het economische hart van Duitsland.
Indien de SPD werkelijk sterk genoeg is om daar een rood-rood coalitie te vormen , dan moet dit toch een gevoelige knauw zijn in de macht van de huidige regering ?

quote:
De deelstaat staat vooral bekend om het zeer uitgebreide industriële en stedelijke Ruhrgebied (Essen, Dortmund, Duisburg, Oberhausen, Gelsenkirchen en Bochum), maar ook om de aangrenzende stedelijke gebieden langs de Rijn (Krefeld, Düsseldorf, Neuss, Leverkusen, Keulen en Bonn). Samen noemt men dit de Rijn-Ruhrregio en het is de grootste en belangrijkste economische regio van Duitsland. Andere belangrijke steden zijn Bielefeld, Münster, Wuppertal, Mönchengladbach en het historische Aken

Met 18 miljoen inwoners op 34.080 km² is het de qua oppervlakte vierde en qua inwonertal grootste deelstaat van Duitsland. De hoofdstad is Düsseldorf.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Rijnland-Westfalen

megalomaniac
  zondag 29 november 2009 @ 18:13:11 #253
45206 Pietverdriet
pi_75115605
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:08 schreef kitao het volgende:

[..]

Stiekem even op de kaart gekeken maar die deelstaat lijkt mij toch zo'n beetje het economische hart van Duitsland.
dat was het 40 jaar geleden wellicht, maar nu is dat beieren
quote:
Indien de SPD werkelijk sterk genoeg is om daar een rood-rood coalitie te vormen , dan moet dit toch een gevoelige knauw zijn in de macht van de huidige regering ?

[ afbeelding ]
[..]

ROTFLMAO
De SPD die samen met die Linke moet regeren is een teken van zwakte, vroegah kon de SPD in NRW in haar eentje regeren, het was een bastion van de Sociaaldemocraten.
Nu kunnen ze wellicht geeneens een meerderheid krijgen met die linke samen en moet het een rood rood groene coalitie worden.
pi_75115626
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:08 schreef kitao het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[..]

Juist HIER zou de FDP moeten kunnen scoren. Handel en een afkeer van het gristenconservatieve Beieren leeft hier veel meer.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 29 november 2009 @ 18:16:23 #255
45206 Pietverdriet
pi_75115709
Beieren is echt niet meer zo conservatief hoor, dat is voorbij. De CSU is ook helemaal niet meer zo sterk in Beieren.
  zondag 29 november 2009 @ 18:59:10 #256
262650 kitao
prikplaatje
pi_75117127
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:

ROTFLMAO

Gaan we schelden ?

Staat toch echt in die Wiki dat NRW het , en ik quote :
quote:
de grootste en belangrijkste economische regio van Duitsland
is.
megalomaniac
  zondag 29 november 2009 @ 19:28:49 #257
45206 Pietverdriet
pi_75118235
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:59 schreef kitao het volgende:

[..]

Gaan we schelden ?
Zoek dat maar eens op op wiki
quote:

Staat toch echt in die Wiki dat NRW het , en ik quote :
[..]

is.
GDP per capita ligt in Beieren toch echt een slordige 5000 euro hoger.
pi_75125690
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dat was het 40 jaar geleden wellicht, maar nu is dat beieren
Beieren is weliswaar het meest welvarend, maar dat wil niet zeggen dat het ook de economisch meest invloedrijke deelstaat is. NRW is alleen al qua inwonertal veruit de grootste deelstaat en heeft nog steeds grote stedelijke kernen met grote bedrijven (zoals Evonik in Essen, veel Japanse en internationale hoofdkantoren in Düsseldorf, etc.) en moet dus wel heel hard z'n best doen om níét de economisch meest invloedrijke deelstaat te zijn.

Anders gezegd: is Luxemburg het economisch hart van Europa, omdat het GDP per capita er veruit het hoogst is?
quote:
[..]

ROTFLMAO
De SPD die samen met die Linke moet regeren is een teken van zwakte, vroegah kon de SPD in NRW in haar eentje regeren, het was een bastion van de Sociaaldemocraten.
Nu kunnen ze wellicht geeneens een meerderheid krijgen met die linke samen en moet het een rood rood groene coalitie worden.
Is de tijd in West-Duitsland al rijp dat überhaupt iemand samen met de Linke wil regeren?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2009 21:59:43 ]
pi_75132057
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:55 schreef Igen het volgende:

Is de tijd in West-Duitsland al rijp dat überhaupt iemand samen met de Linke wil regeren?

De Linke zal per definitie nooit willen regeren, tenzij met de SPD...
ze zijn eigenlijk gewoon niets anders dan de afgesplistete linkervleugel van de SPD die meer naar het midden gerukt is onder Schröder (waarbij je de kabinetten in veel gevallen bv als rechtser kunt betitelen dan het eerste kabinet Merkel) en bestaan bij gratie van het kritiek leveren op een sociaal-realistische koers bij de SPD.

De Linke zal domweg niets te zoeken hebben in een coalitie met de CDU of FDP, omdat ze dan hu eigen bestaansrecht ondergraven...
Coalities met de SPD is de enige mogelijkheid, en op Bundesland-ebene al langer een optie (bv Brandenburg heeft een Rood-Rode coalitie, evenals de stad Berlijn, welke relatief goed functioneert), maar op Ladelijk gebied s er momenteel geen direkte sprake van, hooguit vernmoed ik wel dat het zeker een thema zal worden bij komende verkiezingen maar ook dan met de vraag of als de SPD niet te makkelijk deze coalitie openlaat, veel 'linksen' sneller voor de Linke kiezen en veel centrum-kiezers afgeschrikt worden (in wets-duitsland hangt rondom de Linke nog altijd sterk de reuk van de SED en oud-communisten uit oost-duitsland)...

Overigens, ik denk ook dat NRW politiek gezien wel degelijk een 'leidende' rol speelt voor de economie... échter, politiek gezien is het zeker niet al te machtig en lijkt juist qua politieke fracties een relatief minimale rol te spelen...
in de CDU is bv Hessen een stevge factor en in zowel de SPD alswel de CDU is Niedersachsen een goede bais voor politici ..
NRW is wel binnen de FDP een belagrijke basis gewest waaruit veel leidende politici kwamen (Genscher, Mölleman en Westerwelle zelf), maar die hebben bijna nooit functies in de Landstag gehad

[ Bericht 15% gewijzigd door RM-rf op 30-11-2009 01:04:30 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')