Tussen Den haag HS en Schipholquote:Op maandag 28 september 2009 08:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.quote:Op maandag 28 september 2009 13:12 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Tussen Den haag HS en Schiphol
Tussen Mariahoeve en Hoofddorp jaquote:Op maandag 28 september 2009 13:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.
Met de wind mee?quote:Op maandag 28 september 2009 13:15 schreef Peterselieman het volgende:
Wel alleen de Thalys natuurlijk
Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.quote:Op maandag 28 september 2009 13:53 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Geheel ander vraagje, las vandaag iets over magnetische remmen. Maakt dat zo'n groot verschil tussen de aantrekkingskracht tussen rails en remblok en de zwaartekracht van het gewicht dat al op de wielstellen drukt (en dus ook op de remblokken en de rails) dat dat nodig is? Is het rendement niet nihil?
Hoewel alle kleine beetjes bij een noodremming helpen zou het nog meer helpen als de rem de wielen van de rails tilt of niet? (De schade aan de rails ligt aanzienlijk lager dan bij een flink beschadigd treinstel + claims van gewonden) Al is het natuurlijk wel fijn dat je na een wat minder ingrijpende noodremming gewoon verder kan rijden.
Nee gaat om blokken die fysiek contact maken met de rails en ondertussen magnetisch zijn zodat ze wat harder op de rails "getrokken" worden.quote:Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaat het hier serieus om magnetische blokken staal die _KLOENK_ op de rails geplakt worden?Alle passagiers *SPLUDDER* tegen de voorruit aan natuurlijk
Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:57 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.
Dat bedoel je toch?
Je onderschat de kracht denk ik.quote:Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:
Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.
Het smelten van de spoorstaafquote:Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:
De andere vorm, die niet fysiek contact maakt met de rails, is niet toegestaan vanwege verstoring van de ATB en het smelten van de spoorstaaf.
De magneetrem wordt ook alleen gebruikt voor noodremmingen en als parkeerremquote:Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet van de ICM dat ze een blok hebben dat ze bij lange stilstand op de rails kunnen zetten, zodat de trein geen meter verrijdt. Lijkt me dat dat wel iets magnetisch is.
Lijkt me niet aan te bevelen om mee te remmen. Dan is ABS een stuk beter, als gaat de trein daar wel wat van schokken.
Mijn vraag kwam nav een artikel in de railhobby. Voor een summiere uitleg zie de wikiquote:Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je onderschat de kracht denk ik.
De railrem wordt niet op de rails gedrukt, want dan zou je de trein uit de rails kunnen duwen. Er zit een vrij ingewikkelde permanent-magneet in die elektrisch te activeren is (zoiets, het is dus geen elektromagneet). Ik heb dat ding wel eens een zware ijzeren plaat zien optillen bij een demonstratie.
Daarbij gebruikt men wervelstromen. Zie ook in mijn vorige post aangehaalde wikipedia artikelquote:Op maandag 28 september 2009 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Het smelten van de spoorstaafZo'n vaart zal dat heus niet lopen lijkt me. En waarom zou jouw magnetische railrem de ATB niet verstoren en mijn magnetische schijfrem wel?
Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...quote:Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:
oh ik had het dus niet over die wervelstroommagneetremmen waarover gesproken wordt in dat wiki-artikel
Ik begrijp je niet helemaal denk ik? Het heeft iig niks te maken met wielen. De magneetrem in deze is gewoon een ankerquote:Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...
Ah zo. Nee dat soort systemen zijn meer geschikt voor het rustig afremmenquote:Op maandag 28 september 2009 14:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik doelde op een soort schijfrem-actig iets, alleen dan niet "aangedreven" door blokken, maar door magnetische inductie. Zeg maar een halfrond plaat die ronddraait tussen 2 magneten. Als je de magneten activeert zal de halfronde plaat ernstig gestimuleerd worden om tussen die 2 magneten in te blijven hangen. Natuurkundeprofje van vroegah
Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.quote:Op maandag 28 september 2009 14:31 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.
nu.nlquote:Het Centraal Station in Amsterdam is maandagmiddag gedeeltelijk ontruimd wegens een verdacht pakketje.
Š ANP
De perrons twee en drie zijn niet meer toegankelijk voor het publiek, liet een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten weten.
De melding van het verdachte pakketje kwam rond twintig over twee binnen. Het voorwerp ligt in een trein die bij een van de twee perrons stond. Een specialist van de politie is onderweg om het pakketje te onderzoeken.
Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?quote:Op maandag 28 september 2009 14:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.
Inmiddels:quote:Op maandag 28 september 2009 14:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Zeker weer eoa klapjosti die zijn broodtrommel vergeten is
Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....quote:Op last van de politie is maandagmiddag al het treinverkeer rondom het Centraal Station stilgelegd, zo meldt AT5.
Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?quote:Op maandag 28 september 2009 14:58 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?
Net op de radio: loos alarm.quote:Op maandag 28 september 2009 15:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Inmiddels:
[..]
Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....
Hoewel ik dit soort passages ergens niet helemaal geruststellend vind, maar okeequote:Een bommenspecialist van de politie stelde rond tien voor drie vast dat er geen sprake was van een bom. Wat het dan voor pakketje was, kon de woorvoerster niet zeggen.
Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.quote:Op maandag 28 september 2009 16:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?
quote:Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft
Uit mijn artikelen begrijp ik dat het een samenwerking is tussen kracht van bovendruk (de wielstellen met de trein) en aantrekking naar de rails toe. Dubbelop zegmaar.quote:Op maandag 28 september 2009 16:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat je iets essentieels mist tussen "drukken" en "trekken"Je drukt die balk dan niet tegen de rails, want dan zou je onderdruk op de wielen creëren en mogelijk de trein juist uit de rails duwen, zoals Duvel al aangaf. Je legt die balk op de rails, die zich er magnetisch hard aan vast zuigt. Denk ik dan
Maar goed, het is niet mijn vakgebied
![]()
Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblokquote:Overigens:
[..]
Whut?![]()
Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.quote:Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.
Overwegende het feit dat een magneetrem alleen wordt gebruikt bij noodremmingen en parkeerstand.
Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft
Is de vraag: Geeft de magnetische aantrekking tussen rails en rem zoveel extra kracht dat dit echt rendabel is? Het gewicht van de trein zelf drukt hier immers ook al op.
Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?quote:Op maandag 28 september 2009 16:57 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblok
Ja misschien is rendabel niet helemaal het goede woord. Maar het moet ook in verhouding staan met de prijs die ervoor betaald word. Anders kan men net zo goed gevulde jerrycans aan een touwtje naar buiten gooien om af te remmen.quote:Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.
Geen materiele schade hopen wequote:Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?
Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flensquote:Op maandag 28 september 2009 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaaf. Een ontsporing zonder materiële schade
Die beelden krijg je volgens mij om de paar maanden te zien.quote:Op maandag 28 september 2009 11:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoezo, niet profielvrij?![]()
[ afbeelding ]
Dit, deze of toch deze remmen vast ook goedquote:Op maandag 28 september 2009 19:46 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flens
Zonder meer. "HC, noodremming, gooit u even een snel ankertje uit?"quote:Op maandag 28 september 2009 21:03 schreef Peter het volgende:
[..]
Dit, deze of toch deze remmen vast ook goed![]()
Arie leest mee?quote:Op maandag 28 september 2009 21:22 schreef James1988 het volgende:
Over noodremmingen gesproken... de Fyra (V 17.45 Asd) maakte er daarstraks eentje, midden op de HSL-Zuid tussen wat kassen in (Zoetermeer, geloof ik). Een minuut of twee later reed de boel weer.
In Rotterdam even met de trainmanager staan praten (Hoi Arie :w) en hij wist mij te vertellen dat die loc wel vaker dat soort kuren heeft. Even de computer resetten en men kan weer verder...
Lijkt me niet de bedoeling, stel je voor dat een goederentrein Rotterdam - Milaan door een Traxx wordt gereden, en men iedere 20 minuten tot stilstand komt en de computer moet resetten... wordt een lang ritje dan
Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.quote:Op maandag 28 september 2009 21:34 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Arie leest mee?![]()
Resetten, dat moesten ze toch ook steeds met die railhoppers?
Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?quote:Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft
Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormdequote:Op maandag 28 september 2009 21:50 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |