http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)kiger-dan-ooit.dhtmlquote:Vrouwen zijn ongelukkiger dan ooit
Vrouwen zijn rijker, gezonder en hoger opgeleid, maar toch ongelukkig. FOTO PIXELIO.DE
ROTTERDAM - Vrouwen zijn ongelukkiger dan ooit, zo staat te lezen op Express.be. De zakensite beroept zich op een aantal studies die aantonen dat de vrouwelijke gemoedstoestand er sinds 1972 enkel op achteruit gaat. De stress die huidige vrouwen vandaag voelen, is groot ondanks alle kansen die ze krijgen.
Vrouwen zijn rijker dan ooit, gezonder en hoger opgeleid dan pakweg 40 jaar geleden. En toch wringt er iets want de algemene gemoedstoestand gaat bergafwaarts. En dit terwijl mannen, volgens onderzoek, zich steeds vrolijker gaan voelen.
Opmerkelijk is dat alle vrouwen zich slechter in hun vel voelen. Gehuwd of single, kinderloos of niet, blank of zwart, zelfs waar ze wonen doet er niet toe. Marcus Buckingham, één van de onderzoekers, stelt vast dat dames tevredener aan hun leven beginnen, maar met de leeftijd ongelukkiger worden. Paradoxaal genoeg geldt dat voor heren niet, zij worden gelukkiger met de jaren.
Die somberheid is gelinkt aan hun huwelijk, geld- en materiële zaken. Het huishouden is steeds minder een reden tot somberheid omdat ze de voorbije jaren een betere taakverdeling kennen met de partner. Volgens Betsy Wharton, co-auteur van 'The Paradox of Declining Female Happiness' zijn het kinderen die je leven overhoop gooien. Al zijn er volgens haar weinig vrouwen die dat kunnen en willen toegeven.
Tijdsgebrek is een niet te onderschatten factor. Volgens de onderzoekers hebben vrouwen vaak het gevoel dat hoe meer interessante zaken zich hun leven afspelen, hoe minder tijd ze eraan kunnen besteden. Ook het biologische en hormonale speelt een rol en het feit dat vrouwen veel harder en perfectionistischer zijn voor zichzelf. Bovendien moeten ze voldoen aan het schoonheidsideaal en wordt van hen verwacht dat ze er op hun zestigste nog als een dertiger bijlopen.
26/09/09 08u55
Was jij niet in dat jaar geboren?quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:17 schreef sigme het volgende:
Gelukkig tvp.
Bevestigend antwoord op een ontkennende vraag: Doch.quote:
Ja. Maar niet wanneer er een voortdurend media-bombardement is dat vrouwen pas echt tot hun recht komen wanneer ze ook carriére maken en een ontzettend volwaardig en interessant leven leidenquote:Op zaterdag 26 september 2009 21:16 schreef Plots het volgende:
Komt door de emancipatie. Als vrouwen gewoon een simpeler leven zouden leiden (want vrouwen zijn simpel) als bijvoorbeeld huisvrouw, dan zouden ze een stuk gelukkiger zijn.
Het lijkt wel of ik Schopenhauer zelf lees.quote:Van zichzelf is een vrouw vormloos, zij schikt zich naar wat ze denkt dat van haar verwacht wordt.
Maar waarom waren ze dan niet gelukkig?quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:16 schreef Plots het volgende:
Komt door de emancipatie. Als vrouwen gewoon een simpeler leven zouden leiden (want vrouwen zijn simpel) als bijvoorbeeld huisvrouw, dan zouden ze een stuk gelukkiger zijn.
Oh ja.quote:
quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:08 schreef OldJeller het volgende:
Carrière maken en je kinderen maar dumpen op de crèche, dát is raar. Neem dan geen kinderen.
Om LXIV voor te zijn:quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar waarom waren ze dan niet gelukkig?
Vrouwen ervaar ik over het algemeen als gecompliceerd, niet als simpel..
Ik merk de laatste jaren bij sommige vrouwen ook heel erg dat ze juist de moderne opvatting van de 'geemancipeerde, zelfstandige zakelijk adepte, sterke vrouw' loslieten voor wat zij zelf als prettig ervaarden.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:02 schreef Tinkepink het volgende:Ik ben een werkende vrouw mét twee kinderen en sinds jaren niet zo gelukkig geweest. Mijn man en kinderen trouwens ook
![]()
Overigens is het feminisme niet iets van de laatste 30 jaar, maar vooral iets van het begin van de vorige eeuw. Waar TS op doelt is al de derde feministisch golf en het wordt hoog tijd voor nummer 4
![]()
Die moet plaatsvinden in de hoofden van de vrouwen. Het hóeft namelijk niet altijd perfect, en dat schijnt de gemiddelde vrouw wel te denken. Zolang ze dat perfectionisme niet los kunnen laten blijft het geluk ook ver weg.
Zoals ik al zei, volgens mij worden de meeste vrouwen vooral onderdrukt door hun eigen gedachten en verwachtingenquote:Op zaterdag 26 september 2009 22:05 schreef Odysseuzzz het volgende:
"Als vrouwen er nou echt zo’n moeite mee hebben dat ze onderdrukt worden door mannen, dan moeten ze onderhand maar een keertje aangeven door wie ze dan onderdrukt willen worden. " ~Theo.
Dat geldt denk ik voor alle mensen in een relatief vrije samenleving. Je moet leren niet alleen de mogelijkheden, maar ook de grenzen te zien.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:06 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, volgens mij worden de meeste vrouwen vooral onderdrukt door hun eigen gedachten en verwachtingen
Ja, de overheid kan alleen maar blij zijn met 2 "werkende" mensen per gezin.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:06 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, volgens mij worden de meeste vrouwen vooral onderdrukt door hun eigen gedachten en verwachtingen
Ja, dat klopt. Maar hier ging het om vrouwen. En vrouwen móeten zoveel. Vooral van zichzelf en elkaar. Een lekker wijf zijn met een strak sportief lijf, een beest in bed, een geweldige moeder, een perfecte schoonmaakster, kok, de ideale vriendin, vrouw en dochter en daarnaast ook de succesvolle carrierevrouw.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dat geldt denk ik voor alle mensen in een relatief vrije samenleving. Je moet leren niet alleen de mogelijkheden, maar ook de grenzen te zien.
Man, mijn vrouw wordt gek als ze haar verstand niet kan gebruiken voor iets anders dan luiers en flesjes. Dolblij dat er zoiets bestaat als een creche. En dolblij dat we een kind hebben - eentje die het leuk vindt op de opvang bovendien.quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:08 schreef OldJeller het volgende:
Carrière maken en je kinderen maar dumpen op de crèche, dát is raar. Neem dan geen kinderen.
Tja. Het valt blijkbaar niet altijd mee je weer snel aan te passen aan de geciviliseerde maatschappij. Als kanttekening wil ik overigens wel plaatsen dat een groot deel van de Engelse legerpopulatie sowieso uit (lichte) criminelen bestaat. In plaats van de bak in mag je ook kiezen voor het leger. Logisch dat er daarna toch een aantal alsnog de bak in draait. Criminelen zijn trouwens in de geschiedenis prima vechters gebleken.quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh ja..
Gezien dat 10% van de gevangenispopulatie in Groot Brittanie uit veteranen bestaat?
Ik herken dat van die gelukkige mannen trouwens ook niet speciaal, ik zie vrij veel boze heren. Blaten op het internet enzo. Dat de wereld naar de verdoemenis gaat en alles vroeger beter was. Klinkt mij niet bijster gelukkig, maar misschien vergis ik me in de gemene man.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:17 schreef JernyBodal het volgende:
Wat een gelul. Who cares wat vrouwen van tegenwoordig zichzelf allemaal aandoen. Maar er misbruik van, dat is veel leuker!
quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:17 schreef LXIV het volgende:
Mannen zul je echt niet zo snel zich werkelijk verantwoordelijk voor het huishouden zien voelen, make-up zien gebruiken of lekkere huilbuien met vriendinnen zien houden. Omdat het zijn aard niet is te behagen maar om te heersen. Daarom is die tweestrijd en dus ook die stress er niet.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:20 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
In welke wereld leef jij? Ik ken helemaal geen vrouwen die lekkere huilbuien bij hun vriendinnen hebben en zeker de helft van de mannen in mijn omgeving voelt zich verantwoordelijk voor het huishouden. De andere helft niet, maar dat is net zo goed hun goed recht.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
, al zal menig vrouw hardnekkig het tegendeel beweren.
Je hebt net je gelijk bewezen. Tegen zoveel domheid kan ik niet op.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:28 schreef Scorpie het volgende:
Het leven is voor vrouwen gewoon te veeleisend. Ze kunnen never nooit niet tippen aan de mannelijke verwachtingspatronen. De wereld wordt gedomineerd door mannen, en vrouwen blijven wat dat betreft ondergeschikt en minder gekwalificeerd.
Ik ben zelf ook schuldig. Ik push m'n vriendin ook bepaalde ideaalbeelden van mijzelf (al onderschreef/onderschrijft zij die zelf) te verwezenlijken nu ik vind dat die ondersneeuwen in de relatie.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:15 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar hier ging het om vrouwen. En vrouwen móeten zoveel. Vooral van zichzelf en elkaar. Een lekker wijf zijn met een strak sportief lijf, een beest in bed, een geweldige moeder, een perfecte schoonmaakster, kok, de ideale vriendin, vrouw en dochter en daarnaast ook de succesvolle carrierevrouw.
Dat gaat niet.
Ik ben bijvoorbeeld een zeer slechte schoonmaakster, een matige vriendin (welk sociaal leven?), niet zo sportief als ik wel zou willen zijn en zeker niet altijd een beest in bed (moe
) of de ideale dochter.
Daarentegen kook ik erg goed, zie ik er nog toonbaar uit, vinden mijn kinderen mij erg lief, gaat het goed op mijn werk en is mijn man nog steeds erg blij met me. Prioriteiten for the win.
Uiteindelijk wel denk ik ja. Ik heb echt hele toffe vrouwen gekend die voor geen enkele man hoeven onder te doen in wat doorgaans als mannelijk gebied wordt gezien.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:28 schreef Scorpie het volgende:
Het leven is voor vrouwen gewoon te veeleisend. Ze kunnen never nooit niet tippen aan de mannelijke verwachtingspatronen. De wereld wordt gedomineerd door mannen, en vrouwen blijven wat dat betreft ondergeschikt en minder gekwalificeerd.
Mannelijke domheid heeft de wereld vorm gegeven.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Je hebt net je gelijk bewezen. Tegen zoveel domheid kan ik niet op.
Ja, dat soort wijven eindigen al die R&P lieve, gevoelige jongens mee.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:52 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ach, sommigen willen zich toch alleen maar geëmancipeerd voelen wanneer het ze uitkomt.
Werkelijk waar, van die "hoogopgeleide" vrouwen die zich helemaal niet met het huishouden/koken willen bezig houden.. Dan zijn ze nog niet afgestudeerd en hebben ze nog niet eens een baan...![]()
"Later ik als ik een huisje ga kopen, wil ik het liefst meteen iemand die voor me schoonmaakt en kookt".
Komop wat ben je? 16 ?
Ik doe het huishouden/schoonmaak ook niet graag, maar het hoort er nog steeds bij "kind", ook al ben je zo geëmancipeerd als de pest.
En tijdens vakanties: "Gelukkig betaald vriendlief mijn vakantie"
Ten eerste dom van die vriend, ten tweede :
Lekker misbruik maken van het geëmancipeerd zijn dan..
Zingen in het koor, helpen op de school van de kinderen, bestuursfuncties bij de lokale sportvereniging, huiselijke karweitjes, vrijwilligerswerk, etc. etc.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:16 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Man, mijn vrouw wordt gek als ze haar verstand niet kan gebruiken voor iets anders dan luiers en flesjes. Dolblij dat er zoiets bestaat als een creche. En dolblij dat we een kind hebben - eentje die het leuk vindt op de opvang bovendien.
En bovendien, als kinderen eenmaal naar school gaan, wat moet een vrouw dan gaan doen, breien ofzo?![]()
We krijgen gewoon een nieuwe adelstand. Sjieke dames die personeel hebben, en een zaaddonor..quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:52 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ach, sommigen willen zich toch alleen maar geëmancipeerd voelen wanneer het ze uitkomt.
Werkelijk waar, van die "hoogopgeleide" vrouwen die zich helemaal niet met het huishouden/koken willen bezig houden.. Dan zijn ze nog niet afgestudeerd en hebben ze nog niet eens een baan...![]()
"Later ik als ik een huisje ga kopen, wil ik het liefst meteen iemand die voor me schoonmaakt en kookt".
Het gaat er niet om dat ze zich thuis zou vervelen, het gaat erom dat ze graag dingen met haar verstand doet, en daar heb je doorgaans toch wel een baan voor nodig. De dingen die jij daarboven noemt zijn nou niet bepaald cognitief uitdagend te noemen - afgezien van dat bestuur misschien, al is dat nou ook niet echt raketwetenschap.quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Zingen in het koor, helpen op de school van de kinderen, bestuursfuncties bij de lokale sportvereniging, huiselijke karweitjes, vrijwilligerswerk, etc. etc.
Kan op zo hoog niveau als ze wil, maar in haar eigen tijd.. niet dat ze perse de kinderen ergens anders moet onderbrengen omdat ze moet werken.
Mooie illustratie. Wat kan de mening van een ander jou interesseren? Oh wacht, je bent een vrouw.quote:Op zondag 27 september 2009 09:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
Komt niet door de emancipatie, komt doordat vrouwen ook nu geen keuze hebben. Je MOET een goede baan, je MOET dit, je MOET dat, je MOET zus, je moet ZO.
Als jij lekker thuis wil gaan zitten met een kind aan je tiet word je ook met de nek aangekeken.
Als ik op mijn werk zeg, joh alles leuk en aardig, maar met 4 dagen per week red ik het ook, kijkt iedereen me aan of ik niet goed snik ben...
Het gros van de mensen is idd lui. Denk ook aan de ~1 miljoen "arbeidsongeschikten" in Nederland. Niet geheel toevallig zitten daar disproportioneel veel jonge vrouwen tussen.quote:Op zondag 27 september 2009 11:41 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ken allemaal mannen die niets liever zouden willen dan parttime of helemaal niet meer werken, en het liefst zoveel mogelijk thuis papa zijn voor de kinderen. Ik denk dat dat verlangen gewoon menselijk is, niet per se iets van vrouwen.
Wellicht waren dat niet de beste voorbeelden waarbij er flink op iemands cognitieve vermogen aanspraak wordt gemaakt, maar ik wilde er temeer op wijzen dat er wél activiteiten zijn (op vrijwillige basis) waar verstand nodig is. Vaak ligt het maar aan jezelf hoe ingewikkeld je het wil maken.quote:Op zondag 27 september 2009 09:45 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat ze zich thuis zou vervelen, het gaat erom dat ze graag dingen met haar verstand doet, en daar heb je doorgaans toch wel een baan voor nodig. De dingen die jij daarboven noemt zijn nou niet bepaald cognitief uitdagend te noemen - afgezien van dat bestuur misschien, al is dat nou ook niet echt raketwetenschap.
Ze kan ook deeltijd gaan studeren, maar dan is het ook een stuk handiger als 't kind naar de opvang is. Niks mis mee, imo.
Dat heeft niets met lui te maken.quote:Op zondag 27 september 2009 11:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het gros van de mensen is idd lui. Denk ook aan de ~1 miljoen "arbeidsongeschikten" in Nederland. Niet geheel toevallig zitten daar disproportioneel veel jonge vrouwen tussen.
Leg uit, want ik proef zeer weinig misogynie. Wat jij als 'vrouwenhaat' ziet, zien anderen als 'vrouwenliefde'. Wat is immers haat aan het willen zien van vrouwen daar waar zij het gelukkigst zijn? De afkeer hier is tegen de 'dwang' die ontstaat door verwachtingen van wat vrouwen zouden moeten doen of willen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
Och god, alle vrouwenhaters verzamelen zich weer. Ja, alle vrouwen zijn zo en ze denken allemaal zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |