OK tis dus niet zo dat jullie inkomens op die gezamenlijke rekening worden gestort.. hoe zit dat met uit eten gaan enzo, betalen jullie omstebeurt, en kleding ik neem aan dat jij daar meer aan uitgeeft als je vent, dat betaal je dan uit je eigen bankrekening?quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:17 schreef Mirjam het volgende:
gezamenlijke rekening waar we beiden een gelijk bedrag op storten voor alle vaste lasten, en verder doen we ongeveer evenredig veel boodschappen, tanken om de beurt, etc.
ja, om de beurt eigenlijk. we houden niet een boekje bij waarin we afstrepen wie wat doet ofzo. de ene keer gaan we wat meer uit eten dan de andere keer, zo werkt dat nu eenmaal.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:19 schreef marcusa het volgende:
[..]
OK tis dus niet zo dat jullie inkomens op die gezamenlijke rekening wordt gestort.. hoe zit dat met uit eten gaan enzo, betalen jullie omstebeurt, en kleding ik neem aan dat jij daar meer aan uitgeeft als je vent, dat betaal je dan uit je eigen bankrekening?
ok I get it..quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:21 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ja, om de beurt eigenlijk. we houden niet een boekje bij waarin we afstrepen wie wat doet ofzo. de ene keer gaan we wat meer uit eten dan de andere keer, zo werkt dat nu eenmaal.
de rest doen we idd van onze eigen rekeningen.
maargoed, als zijn geld op is, dna krijgt hij gerust 20 euro mee voor een pokeravondje, wat ik dan ook niet terug hoef ofzo. als mijn geld op is, krijg ik weer wat van hem als ik het nodig heb, etc.
we hebben vrij hoge maandlasten, dus we moeten altijd wel even op het geld van de ander teren zeg maar, maar dat loopt prima.
Automatische overschrijvingquote:Op zaterdag 26 september 2009 00:24 schreef marcusa het volgende:
ik vind het eigenlijk wel een gedoe dat je elke keer geld moet storten (maandelijks) op die gezamenlijke rekening.. het moet op een andere manier toch efficienter kunnen denk ik..
CD van jou, CD van mij....quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:36 schreef Rekkie het volgende:
Alles samen, maar ja alles is ook van ons samen
super ik denk dat wij dan ook zo een gezamenlijke rekening gaan openen, en dan automatisch elke maand een vast bedrag over laten boeken voor de vaste lasten...quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:40 schreef revpolen het volgende:
gesamelijke rekening openen, beide storten we de helft op die rekening en betalen de hypotheek, eten enzo daarvan. en ons eigen geld is voor ons zelf, zo hebben we nooit ruzie over ja maar jij koopt dit enzo..
want het is ej eigen geld!
was het niet van plan, was da dan?quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:46 schreef Rekkie het volgende:
Ga je ook een samenlevingscontact op laten maken?
wat is een samenlevingsovereenkomst, wat houdt het in?quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:55 schreef capricia het volgende:
Wij hebben een samenlevingsovereenkomst. En al onze inkomens komen binnen op 1 en/of rekening. Dus onze gezamelijke rekening. Daar hebben we beiden een pinpas van, dus beiden betalen daar alles van.
Voordelen? Je hebt vastgelegd hoe de verdeling zal zijn als je uit elkaar gaat.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:56 schreef marcusa het volgende:
[..]
wat is een samenlevingsovereenkomst, wat houdt het in?
kan je misschien uitleggen wat de voordelen en nadelen ervan zijn?![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Samenlevingsovereenkomstquote:Op zaterdag 26 september 2009 00:56 schreef marcusa het volgende:
[..]
wat is een samenlevingsovereenkomst, wat houdt het in?
kan je misschien uitleggen wat de voordelen en nadelen ervan zijn?![]()
stel je hebt geen samenlevingscontract opgesteld, en dus ook niet vastgelegd hoe de verdeling zal zijn als we uit elkaar gaan.. dan heeft mijn vriendin die bij mij komt intrekken toch geen poot om op te staan of liggen de zaken anders als ik denk? het is als het gaat om het aspect van de verdeling meer belangrijk voor haar toch om zo een samenlevingscontract te hebben als ik (als hoofdbewoner zijnde)? of kan ze zomaar zonder dat contract beslag laten leggen op mijn HD TV of koelkast die ik al jaren geleden had gekocht.quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:00 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Voordelen? Je hebt vastgelegd hoe de verdeling zal zijn als je uit elkaar gaat.
Nadelen? Het is niet gratis.
Aan te bevelen? Ja absoluut!
Ze kan inderdaad aanspraak maken op de inboedel omdat jij die in hebt gebracht in de samenleving (om het zo maar even te zeggen) Bij de woning is dat iets anders (indien koop en hij staat op jouw naam)quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:08 schreef marcusa het volgende:
[..]
stel je hebt geen samenlevingscontract opgesteld, en dus ook niet vastgelegd hoe de verdeling zal zijn als we uit elkaar gaan.. dan heeft mijn vriendin die bij mij komt intrekken toch geen poot om op te staan of liggen de zaken anders als ik denk? het is als het gaat om het aspect van de verdeling meer belangrijk voor haar toch om zo een samenlevingscontract te hebben als ik (als hoofdbewoner zijnde)? of kan ze zomaar zonder dat contract beslag laten leggen op mijn HD TV of koelkast die ik al jaren geleden had gekocht.
Hoe heb je het dan geregeld met je pensioenaanspraken e.d.?quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:03 schreef saaw het volgende:
Wij hebben geen gezamelijke rekening want de enige echt gezamelijke kosten zijn de huur.
Ik maak automatisch mijn deel van de huur naar hem over en hij maakt dat automatisch over naar de huurbaas.
Verder betalen we ongeveer gelijk aan boodschappen, huishoudelijke dingen, etc en gewoon onze eigen overige uitgaven zoals kleding, sport, uitgaan, etc zelf.
Als de een even minder geeld heeft betaalt de ander even wat meer en andersom. Hou het niet echt bij verder maar het gaat al jaren goed zo.
Heb ook geen samenlevingscontract oid en was dat ook niet van plan. We hebben allebei onze eigen spullen en alles waar twijfel over bestaat wordt gewoon verdeeld mochten we ooit uit elkaar gaan.
op welk moment wordt zo een samenleving gecreeërd eigenlijk, als je snapt wat ik bedoel? is dat op het moment wanneer zij geld afdraagt voor de huur?quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:19 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ze kan inderdaad aanspraak maken op de inboedel omdat jij die in hebt gebracht in de samenleving (om het zo maar even te zeggen) Bij de woning is dat iets anders (indien koop en hij staat op jouw naam)
Ik studeer nog en hij heeft een eigen bedrijf dus dat is voorlopig nog niet van toepassing.quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe heb je het dan geregeld met je pensioenaanspraken e.d.?
Nee, inschrijving op het adres lijkt me een aardig ijkpuntquote:Op zaterdag 26 september 2009 01:53 schreef marcusa het volgende:
[..]
op welk moment wordt zo een samenleving gecreeërd eigenlijk, als je snapt wat ik bedoel? is dat op het moment wanneer zij geld afdraagt voor de huur?
dus zowel hij als zij 2 keer de helft? dan heb je dubbel geldquote:
dat lijkt me ook de beste optie...quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:49 schreef MissHobje het volgende:
Hier een gezamelijke rekening geopent, daar huur/vaste lasten en boodschappen van doen, verder wat je zelf wil kopen van je eigen rekening, werkt prima
Wij hebben dan ook een bedrag afgesproken wat we storten op die gezamelijke rekening, en je salaris laat je gewoon storten op je eigen rekeningquote:Op zaterdag 26 september 2009 12:59 schreef marcusa het volgende:
[..]
dat lijkt me ook de beste optie...![]()
alleen een gezamenlijke rekening waar ook de inkomens op worden gestort lijkt me niets, omdat de een misschien meer uitgeeft aan persoonlijke dingen zoals kleding etc, terwijl juist de ander meer geld verdient.. grote kans op onenigheid.
Als je dat wilt doen, dan is het volgens mij nog wat vroeg om te gaan samenwonen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:05 schreef marcusa het volgende:
hoe doen jullie dat met afschriften van jullie gezamenlijke rekening, controllen/checken jullie ook precies elke afschrijving na..
ik heb geen idee hoe zo een samenlevingscontract eruit ziet, kan je misschien vertellen welke punten je daarin hebt opgenomen?quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:06 schreef Great_Expectations het volgende:
Samenlevingscontract en een gezamenlijke rekening (die we de "vreetrekening" noemen), waar we maandelijks een vast bedrag op storten. Dat bedrag is naar rato van onze netto inkomens.
Van de vreetrekening wordt de woonlasten, GWE, normale boodschappen etc. betaald. Persoonlijke uitgaven (incl ziektekostenverzekering) gaan van de eigen rekeningen. Ook privé aankopen gaan van de eigen rekening.
Het is iets wat je bij een notaris laat doen. Dus je gaat naar een notaris, die stelt je allerlei intieme vragen, geeft een advies over hoe je dingen kunt regelen, maakt een concept, legt dit aan je voor, maakt een definitieve versie die in jullie bijzijn wordt voorgelezen en getekend. En vraagt daar vervolgens een idioot hoog bedrag voor, want eigenlijk is het een standaardtekst waar jullie namen in plakt.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:11 schreef marcusa het volgende:
[..]
ik heb geen idee hoe zo een samenlevingscontract eruit ziet, kan je misschien vertellen welke punten je daarin hebt opgenomen?
aan welk bedrag moet ik dan denken?quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:15 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Het is iets wat je bij een notaris laat doen. Dus je gaat naar een notaris, die stelt je allerlei intieme vragen, geeft een advies over hoe je dingen kunt regelen, maakt een concept, legt dit aan je voor, maakt een definitieve versie die in jullie bijzijn wordt voorgelezen en getekend. En vraagt daar vervolgens een idioot hoog bedrag voor, want eigenlijk is het een standaardtekst waar jullie namen in plakt.
Maar één van de dingen die er in staat, is bijvoorbeeld dat je alles wat nodig is voor het runnen van je huishouden betaalt van een gemeenschappelijke rekening. En dat alle dingen gemeenschappelijk bezit zijn, behalve het huis en tenzij je (bijv met facturen) kunt aantonen dat je iets van je eigen geld hebt betaald.
Dus eigenlijk leg je in een samenlevingscontract die dingen vast die prettig zijn voor als je weer uit elkaar gaat.
Mijn mening is dat je het anders moet bekijken. Stel de 1 verdient 2000 netto en de ander 1000, moet je eigenlijk zien als samen verdien je 3000 netto. Daar moet alles van betaald worden en als je dus wat wil kopen moet je daarover praten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:59 schreef marcusa het volgende:
[..]
dat lijkt me ook de beste optie...![]()
alleen een gezamenlijke rekening waar ook de inkomens op worden gestort lijkt me niets, omdat de een misschien meer uitgeeft aan persoonlijke dingen zoals kleding etc, terwijl juist de ander meer geld verdient.. grote kans op onenigheid.
En waarom? Ik controleer de rekening regelmatig, zo hebben wij een prima inzicht in hoe wij er financieel voorstaan. Alle financiële zaken zijn bij beide bekend, geen dubbeltje op zijn kant hierquote:Op zaterdag 26 september 2009 13:07 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Als je dat wilt doen, dan is het volgens mij nog wat vroeg om te gaan samenwonen..
quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:17 schreef Mirjam het volgende:
gezamenlijke rekening waar we beiden een gelijk bedrag op storten voor alle vaste lasten, en verder doen we ongeveer evenredig veel boodschappen, tanken om de beurt, etc.
Klopt, maar ik ging er vanuit dat marcusa bedoelde dat je controleert of je partner niet stiekem privé aankopen doet van de gezamenlijke rekening.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:32 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
En waarom? Ik controleer de rekening regelmatig, zo hebben wij een prima inzicht in hoe wij er financieel voorstaan. Alle financiële zaken zijn bij beide bekend, geen dubbeltje op zijn kant hier![]()
Je moet toch precies weten wat er in komt en uit gaat? Hoe kan je anders weten hoe je er voor staat?
Ergens tussen de 300 en 500 euro.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:28 schreef marcusa het volgende:
[..]
aan welk bedrag moet ik dan denken?![]()
Dat is nou precies waar zo'n samenlevingscontract voor bedoeld is, om dat soort dingen vooraf helder te regelen. En een samenlevingscontract opgesteld door een notaris heeft ook geldigheid voor de buitenwereld, wat relevant kan zijn voor de belastingdienst, uitkeringsinstanties, pensioen, etc.quote:stel je hebt geen samenlevingscontract, maar je kan wel met facturen aantonen dat je dit en dit hebt gekocht dan moet dat toch geen probleem zijn, dan zou je voor dat aspect geen samenlevingscontract hoeven te hebben, toch of niet??
ik ben toch wel benieuwd wat mijn vriendin allemaal precies zou kunnen eisen of waar ze aanspraak op heeft mocht het mislopen in het geval dat we geen samenlevingscontract hebben opgesteld.
dit is het enige goede antwoord.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:17 schreef Mirjam het volgende:
Inderdaad moet je elkaar wel kunnen vertrouwen. Ik heb bijvoorbeeld een credit card, zou daar geld ongezien van kunnen gebruiken. Vooral omdat ik 99% van de keren de financiën doe.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:02 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Klopt, maar ik ging er vanuit dat marcusa bedoelde dat je controleert of je partner niet stiekem privé aankopen doet van de gezamenlijke rekening.
Het enige juiste antwoord is: Daar waar jullie beide mee kunnen leven.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:06 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
dit is het enige goede antwoord.
dat is best wel veel geld, maar in principe ook goed te doen als het contract eenmaal echt van pas komt..quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:05 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Ergens tussen de 300 en 500 euro.
[..]
Dat is nou precies waar zo'n samenlevingscontract voor bedoeld is, om dat soort dingen vooraf helder te regelen. En een samenlevingscontract opgesteld door een notaris heeft ook geldigheid voor de buitenwereld, wat relevant kan zijn voor de belastingdienst, uitkeringsinstanties, pensioen, etc.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:35 schreef marcusa het volgende:
[..]
dat is best wel veel geld, maar in principe ook goed te doen als het contract eenmaal echt van pas komt..
maar zo een samenlevingscontract ik vind dat best wel zakelijk allemaal, het is voor mij net als trouwen onder huwelijkse voorwaarden, je geeft van te voren eigenlijk al de indruk dat het mis kan gaan, of je wekt/kweekt argwaan, je bent al bezig met het scheidingsproces voordat zij bij je is ingetrokken bij wijze van spreke..
ik ga toch liever zonder samenlevingscontract samenwonen, go with the flow met het gevoel voor eeuwig bij elkaar te blijven en kinderen te nemen in de toekomst..
Als je leeft op een roze wolk, dan gaat er ook niemand dood.quote:Op zaterdag 26 september 2009 15:13 schreef junkiexp het volgende:
[..]
En als je vriend/vriendin plotseling komt te overlijden ?
Dan gaan al haar bezittingen standaard naar haar familie, dus ook de helft van de hypotheek bijvoorbeeld.
Wij hebben netjes vast gelegd dat alles dan van mij wordt, of van haar.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 15:48 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Als je leeft op een roze wolk, dan gaat er ook niemand dood..
Dat dusquote:Op zaterdag 26 september 2009 16:26 schreef Karina het volgende:
Toen ik nog samenwoonde gingen allebei de salarissen gewoon op 1 gezamenlijke rekening en daar werd alles van betaald, boodschappen huur/hypotheek later, uit eten, vakanties maar ook privé dingen (kleding of gewoon iets leuks voor jezelf), nooit problemen over gehad.
Mijn ex verdiende meer dan ik, maar ook dat was geen probleem. Geen van beide had een hele dure hobby of zo, dus daarover kon ook geen ruzie over ontstaan, maar al was dat wel zo geweest, dan had mij niet zoveel uitgemaakt, als je rondkomt dan zou het verder ook geen probleem hoeven te zijn.
ok maar ik heb het hier over een sociale huurwoning... wat hebben die ouders dan nog te eisen of waar hebben ze aanspraak op als zij kom te overlijden in geval van geen samenlevingscontract?quote:Op zaterdag 26 september 2009 15:13 schreef junkiexp het volgende:
[..]
En als je vriend/vriendin plotseling komt te overlijden ?
Dan gaan al haar bezittingen standaard naar haar familie, dus ook de helft van de hypotheek bijvoorbeeld.
Wij hebben netjes vast gelegd dat alles dan van mij wordt, of van haar.
ik vind het wel vervelend als je dan elke keer moet overleggen als je iets voor jezelf wil kopen of uitgeven en dat je gewoon niet spontaan je geld kunt besteden..quote:Op zaterdag 26 september 2009 16:26 schreef Karina het volgende:
Toen ik nog samenwoonde gingen allebei de salarissen gewoon op 1 gezamenlijke rekening en daar werd alles van betaald, boodschappen huur/hypotheek later, uit eten, vakanties maar ook privé dingen (kleding of gewoon iets leuks voor jezelf), nooit problemen over gehad.
Mijn ex verdiende meer dan ik, maar ook dat was geen probleem. Geen van beide had een hele dure hobby of zo, dus daarover kon ook geen ruzie over ontstaan, maar al was dat wel zo geweest, dan had mij niet zoveel uitgemaakt, als je rondkomt dan zou het verder ook geen probleem hoeven te zijn.
gezamenlijke rekening voor vaste lastenquote:Op zaterdag 26 september 2009 18:31 schreef saaw het volgende:
Bij een huurwoning lijkt een gezamelijke rekening en/of samenlevingscontract me een beetje overdreven maar heb het er samen eens over en zoek een manier die voor jullie allebei comfortabel is.
Ik moet daar persoonlijk niet aan denken, dat gestort op een gezamenlijke rekening. Althans, het storten van je salaris daarop. Ik kan me nog wel iets voorstellen bij een gezamenlijke rekening waar je beiden maandelijks een bedrag op stort. Maar je salarissen op een hoop gooien... niet mijn (ons) ding. Wij leiden beiden zo onze levens, met verschillende uitgavenpatronen, en ik zou het ongemakkelijk vinden als we dan van één rekening zouden putten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 16:26 schreef Karina het volgende:
Niks. Maar zoals je in het andere topic hebt ontdekt: als je uit elkaar gaat, hou jij niet per se je woning, alleen maar omdat jij 'hoofdhuurder' bent. Als je met bonje uit elkaar gaat, en zij verdient weinig en jij redelijk wat, heeft zij mogelijk meer recht op jullie woning dan jij.quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:26 schreef marcusa het volgende:
[..]
ok maar ik heb het hier over een sociale huurwoning... wat hebben die ouders dan nog te eisen of waar hebben ze aanspraak op als zij kom te overlijden in geval van geen samenlevingscontract?
Ja, precies. Je moet voor jezelf inschatten hoe groot het risico is wat je loopt zonder samenlevingscontract. Als je nog jong bent, zonder kinderen en je woont in een huurwoning, dan is het risico vrij klein. Heb je een hypotheek, dan kun je eigenlijk niet zonder contract. Heb je kinderen, dan wordt je bijna gedwongen tot geregistreerd partnerschap of trouwen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:31 schreef saaw het volgende:
Bij een huurwoning lijkt een gezamelijke rekening en/of samenlevingscontract me een beetje overdreven maar heb het er samen eens over en zoek een manier die voor jullie allebei comfortabel is.
Dat moet je natuurlijk zelf weten... zeker als de inboedel je niets interesseert.quote:
quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:16 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Dat moet je natuurlijk zelf weten... zeker als de inboedel je niets interesseert.
Zoals gezegd:
"CD van jou, CD van mij"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:30 schreef Renesite het volgende:
Totdat ze een vriend kijgt die d'r een beetje beinvloed en hopla, dag dag plasma scherm, stereo, laptop, bank, eethoek, volgende TV, waterbed, wasmachine en vriezer.
Dan nog ligt het aan de situatie. Als de ene partner een compleet ingerichte (huur)woning heeft en de ander die erbij komt wonen en neemt nauwelijks meer dan een tas met kleren mee, dan is het best ongelijk verdeeld.quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:16 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Ja, precies. Je moet voor jezelf inschatten hoe groot het risico is wat je loopt zonder samenlevingscontract. Als je nog jong bent, zonder kinderen en je woont in een huurwoning, dan is het risico vrij klein.
Nee, maar je hoort het wel vakerquote:Op zaterdag 26 september 2009 20:33 schreef marcusa het volgende:
[..]
praat je uit ervaring?![]()
I know how to please my woman
quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:28 schreef marcusa het volgende:
[..]
ik denk dat we beiden dondersgoed weten wie voor wat heeft betaald... ik zie mijn vriendin niet zo snel iets eisen wat ze niet betaald heeft..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee ik zag mijn ex dat ook niet doen_!
quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:38 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nee ik zag mijn ex dat ook niet doen_!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:34 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nee, maar je hoort het wel vaker | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
Dat hoe je een ander ook vertrouwt, het altijd mis kan gaan en dat er zeker veel gezeik om kan komen.quote:
Oh het was een bevestiging.....quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:53 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dat hoe je een ander ook vertrouwt, het altijd mis kan gaan en dat er zeker veel gezeik om kan komen.
De vraag is of je alle risico's van te voren moet benoemen en afdekken. Ik zou het niet willen. Als mijn lief me verlaat en kinderachtig alle spullen en het huis wil hebben, dan betaal ik liever die prijs dan dat ik 'm van te voren een papier laat tekenen waarin staat dat dat MIJN stoel en MIJN auto en weet ik veel.quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:53 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dat hoe je een ander ook vertrouwt, het altijd mis kan gaan en dat er zeker veel gezeik om kan komen.
Tja je kunt natuurlijk blijven ontkennen dat die risico's er zijn of ze niet willen benoemen..... dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:58 schreef sigme het volgende:
[..]
De vraag is of je alle risico's van te voren moet benoemen en afdekken. Ik zou het niet willen. Als mijn lief me verlaat en kinderachtig alle spullen en het huis wil hebben, dan betaal ik liever die prijs dan dat ik 'm van te voren een papier laat tekenen waarin staat dat dat MIJN stoel en MIJN auto en weet ik veel.
Och weet je, er is bij mij nog nooit een liefste weggelopen met medenemen van mijn spullen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:18 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Tja je kunt natuurlijk blijven ontkennen dat die risico's er zijn of ze niet willen benoemen..... dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Lieve schat...... het was niets persoonlijks hoor wat ik heb geroepen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 21:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Och weet je, er is bij mij nog nooit een liefste weggelopen met medenemen van mijn spullen.
Geen idee wat er ontkennend aan is trouwens. Weet je het zelf wel?
Maar waarom zeg je dan dat ze het ontkent? Ze erkent dat de risico's er zijn en dat ze die vervolgens neemtquote:Op zaterdag 26 september 2009 21:24 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Lieve schat...... het was niets persoonlijks hoor wat ik heb geroepen.
Zoals gezegd, de risico's zijn eenmaal aanwezig, het is aan de TS (of anderen) in dit geval om dat te ondervangen of die risico's te nemen voor wat het is.
Heeft je vriendin goed voor elkaar dan, haha!quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:39 schreef Markster het volgende:
ligt aan salaris, bij ons betaal ik alles, behalve de boodschappen.
maar ik verdien ook 3x zoveel, mede omdat ik 6 jaar ouder ben
ja beetje wel he. Maar ik weet wel dat als zij meer zou verdienen, dat ze ook meer zou betalen. dat heet liefdequote:Op zaterdag 26 september 2009 22:46 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Heeft je vriendin goed voor elkaar dan, haha!
Wie is 'ze'?quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:38 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Maar waarom zeg je dan dat ze het ontkent? Ze erkent dat de risico's er zijn en dat ze die vervolgens neemt
Beetje raar dat je haar dan quote en op haar posts ingaat maar het zal welquote:Op zaterdag 26 september 2009 22:53 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja? Maar zoals gezegd, dat was meer algemeen, niet persoonlijk.
Zij reageert op mij, ik reageer op haar..... big deal, ontopic houden zorgt voor overzicht etc etcquote:Op zaterdag 26 september 2009 22:59 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Beetje raar dat je haar dan quote en op haar posts ingaat maar het zal wel
Sorry, maar dit vind ik een onhandig systeem omdat je totaal geen overzicht hebt van wat er in en uit gaat op deze manier. Stel dat jij in een maand schoenen van 200 euro koopt en je vriendin koopt ook iets duurs. Heb je dan wel genoeg geld op die rekening staan om de vaste lasten te betalen? Mij lijkt het handiger om een aparte rekening te hebben voor vaste uitgaven die echt betaald moeten worden zoals de huur/gas,water,licht/verzekeringen/boodschappen etc. en een eigen (of samen een aparte) rekening met de rest voor kleding en spulletjes voor jezelf.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:55 schreef capricia het volgende:
Wij hebben een samenlevingsovereenkomst. En al onze inkomens komen binnen op 1 en/of rekening. Dus onze gezamelijke rekening. Daar hebben we beiden een pinpas van, dus beiden betalen daar alles van.
Als je door een aankoop van 200 euro en nog een aankoop moet afvragen of je wel genoeg geld hebt om je vaste lasten te betalen, moet je imo afvragen of die schoenen van 200 euro wel gerechtvaardigd kunnen worden.quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:07 schreef ivetje het volgende:
[..]
Sorry, maar dit vind ik een onhandig systeem omdat je totaal geen overzicht hebt van wat er in en uit gaat op deze manier. Stel dat jij in een maand schoenen van 200 euro koopt en je vriendin koopt ook iets duurs. Heb je dan wel genoeg geld op die rekening staan om de vaste lasten te betalen? Mij lijkt het handiger om een aparte rekening te hebben voor vaste uitgaven die echt betaald moeten worden zoals de huur/gas,water,licht/verzekeringen/boodschappen etc. en een eigen (of samen een aparte) rekening met de rest voor kleding en spulletjes voor jezelf.
Het was maar een voorbeeld. Ik bedoel ermee dat je dan dus elke uitgave moet overleggen met elkaar en moet checken of het wel kan enzo. Het lijkt mij onhandig om niet echt overzicht te hebben over de rekening en aan het eind van de maand maar zien wat er over is. Maar dat is mijn mening hoor. Prima als het bij jullie wel werktquote:Op zaterdag 26 september 2009 23:14 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Als je door een aankoop van 200 euro en nog een aankoop moet afvragen of je wel genoeg geld hebt om je vaste lasten te betalen, moet je imo afvragen of die schoenen van 200 euro wel gerechtvaardigd kunnen worden.
Wij doen ook alles van 1 rekening (bij ons maakt dat toch niet meer uit) en elke maand, wordt het restant saldo automatisch naar de spaarrekening geboekt en iedere maand verbaas ik mij er weer over wat we telkens overhouden, dus het ook met 1 rekening zeker zeer goed gaan hoor.
Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat er geen overzicht zou zijn? Iedereen heeft tegenwoordig bijna internet bankieren, hoe makkelijk kan het zijn......quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:22 schreef ivetje het volgende:
[..]
Het was maar een voorbeeld. Ik bedoel ermee dat je dan dus elke uitgave moet overleggen met elkaar en moet checken of het wel kan enzo. Het lijkt mij onhandig om niet echt overzicht te hebben over de rekening en aan het eind van de maand maar zien wat er over is. Maar dat is mijn mening hoor. Prima als het bij jullie wel werkt![]()
Overigens ben ik wel benieuwd of er meer mensen zijn die ook een vast bedrag sparen per maand. Hoe doen anderen dat? Wij sparen nu bv. ieder elke maand 200 euro op een gezamelijke spaarrekening.
Je krijgt gewoon een bankafschrift hoorquote:Op zaterdag 26 september 2009 23:07 schreef ivetje het volgende:
[..]
Sorry, maar dit vind ik een onhandig systeem omdat je totaal geen overzicht hebt van wat er in en uit gaat op deze manier.
Dat inderdaad, of je 'internet-bankiert'quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:26 schreef D. het volgende:
[..]
Je krijgt gewoon een bankafschrift hoor
ookquote:Op zaterdag 26 september 2009 23:28 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Dat inderdaad, of je 'internet-bankiert'
Da's een eigen keuze geweest danquote:Op zaterdag 26 september 2009 23:31 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Wij krijgen namelijk geen afschriften meer
quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:32 schreef D. het volgende:
[..]
Da's een eigen keuze geweest dan
Ons is dat ook gevraagd, maar wij wilden ze nog wel blijven ontvangen
Ik heb dat idee, omdat je dus beide gewoon alles van die rekening betaald. Ik ga een dag shoppen en mijn vriend doet dat diezelfde dag ook even. Of hij koopt idd iets wat niet is overlegt ofzo en wat vrij duur is. Het idee dat je beide gewoon vanalles uitgeeft van 1 rekening lijkt me onhandig. Of je moet idd de hele tijd gaan zitten internetbankieren of alles overleggen. Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben, omdat je elkaar dus eigenlijk goed moet controleren ivm de uitgaven en je moet je dus ook verantwoorden. Nu heeft mijn vriend geen idee wat ik koop van mijn eigen geld en hoef ik me ook niet te verantwoorden als er 200 euro weg is van mijn rekening. Dat zou ik wel moeten denk ik als het van onze gezamelijke rekening an gaat. Dan wil hij wel weten waar het is gebleven en dat zou ik zelf gewoon niet fijn vinden. Ik heb geen zin om elke uitgave te verantwoorden aan hem, want ik vind het ook lekker om zelf geld uit te geven. Hij hoeft niet alles te wetenquote:Op zaterdag 26 september 2009 23:25 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat er geen overzicht zou zijn? Iedereen heeft tegenwoordig bijna internet bankieren, hoe makkelijk kan het zijn......
Of je het nu op 1 bult gooit, of je verdeelt het in 2 bulten, als jullie beide gaan shoppen en allebei iets duurs kopen, blijft er per saldo toch hetzelfde over?quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:37 schreef ivetje het volgende:
[..]
Ik heb dat idee, omdat je dus beide gewoon alles van die rekening betaald. Ik ga een dag shoppen en mijn vriend doet dat diezelfde dag ook even. Of hij koopt idd iets wat niet is overlegt ofzo en wat vrij duur is. Het idee dat je beide gewoon vanalles uitgeeft van 1 rekening lijkt me onhandig. Of je moet idd de hele tijd gaan zitten internetbankieren of alles overleggen. Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben, omdat je elkaar dus eigenlijk goed moet controleren ivm de uitgaven en je moet je dus ook verantwoorden. Nu heeft mijn vriend geen idee wat ik koop van mijn eigen geld en hoef ik me ook niet te verantwoorden als er 200 euro weg is van mijn rekening. Dat zou ik wel moeten denk ik als het van onze gezamelijke rekening an gaat. Dan wil hij wel weten waar het is gebleven en dat zou ik zelf gewoon niet fijn vinden. Ik heb geen zin om elke uitgave te verantwoorden aan hem, want ik vind het ook lekker om zelf geld uit te geven. Hij hoeft niet alles te wetenIk vertel het wel altijd aan hem hoor, we hebben geen geheimen. Maar met 1 rekening zou ik toch het idee hebben dat hij echt alles weet en dat vind ik persoonlijk geen fijn gevoel. En ook onhandig met verjaardagen. Ziet ie meteen op het afschrift waar ik iets gekocht heb en van welk bedrag
Ik heb het idee dat het helemaal niet gezellig is bij jullie thuisquote:Op zaterdag 26 september 2009 23:37 schreef ivetje het volgende:
[..]
Ik heb dat idee, omdat je dus beide gewoon alles van die rekening betaald. Ik ga een dag shoppen en mijn vriend doet dat diezelfde dag ook even. Of hij koopt idd iets wat niet is overlegt ofzo en wat vrij duur is. Het idee dat je beide gewoon vanalles uitgeeft van 1 rekening lijkt me onhandig. Of je moet idd de hele tijd gaan zitten internetbankieren of alles overleggen. Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben, omdat je elkaar dus eigenlijk goed moet controleren ivm de uitgaven en je moet je dus ook verantwoorden. Nu heeft mijn vriend geen idee wat ik koop van mijn eigen geld en hoef ik me ook niet te verantwoorden als er 200 euro weg is van mijn rekening. Dat zou ik wel moeten denk ik als het van onze gezamelijke rekening an gaat. Dan wil hij wel weten waar het is gebleven en dat zou ik zelf gewoon niet fijn vinden. Ik heb geen zin om elke uitgave te verantwoorden aan hem, want ik vind het ook lekker om zelf geld uit te geven. Hij hoeft niet alles te wetenIk vertel het wel altijd aan hem hoor, we hebben geen geheimen. Maar met 1 rekening zou ik toch het idee hebben dat hij echt alles weet en dat vind ik persoonlijk geen fijn gevoel. En ook onhandig met verjaardagen. Ziet ie meteen op het afschrift waar ik iets gekocht heb en van welk bedrag
tuurlijk, maar dat is dan je eigen saldo en je eigen spaargeld...quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:39 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Of je het nu op 1 bult gooit, of je verdeelt het in 2 bulten, als jullie beide gaan shoppen en allebei iets duurs kopen, blijft er per saldo toch hetzelfde over?
vind ik wel een extreme conclusie...quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:46 schreef D. het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het helemaal niet gezellig is bij jullie thuis
Als je allebei gewoon nog je privé uitgaven doet van je eigen rekening, dan kun je ook nog eens een echt cadeautje kopen, of elkaar uit eten nemen. Als het allemaal van de grote hoop komt, dan is dat toch niet leuk meer.quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:37 schreef ivetje het volgende:
[..]
Ik heb dat idee, omdat je dus beide gewoon alles van die rekening betaald. Ik ga een dag shoppen en mijn vriend doet dat diezelfde dag ook even. Of hij koopt idd iets wat niet is overlegt ofzo en wat vrij duur is. Het idee dat je beide gewoon vanalles uitgeeft van 1 rekening lijkt me onhandig. Of je moet idd de hele tijd gaan [..]
Ik zou niet goed worden van dat 'gemierenneuk'.quote:Op zondag 27 september 2009 12:06 schreef Angst het volgende:
[..]
vind ik wel een extreme conclusie...
Er hoefde helemaal niet overlegd te worden, ieder kocht gewoon wat hij/zij wilde kopen, waren nooit problemen mee. Het enige waarover werd overlegd waren dingen die je allebei gebruikt, een nieuwe televisie bijvoorbeeld, maar wat was dan meer zo van "welke zullen we nemen".quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:28 schreef marcusa het volgende:
[..]
ik vind het wel vervelend als je dan elke keer moet overleggen als je iets voor jezelf wil kopen of uitgeven en dat je gewoon niet spontaan je geld kunt besteden..
Dat jij op zijn kosten gaat leven is iets wat hij en jij accepteert als je op deze voorwaarde gaat samenleven. Dat is niet anders en wat zou er erg aan zijn? Jullie gaan toch samen verder?quote:Op zondag 27 september 2009 12:50 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik ga over een half jaartje ook samenwonen met mijn vriend, en we zijn nu ook aan het kijken wat een eerlijke en redelijke manier is om de financien te delen.
Hij werkt fulltime, ik studeer nog, en ik zal in zijn koophuis intrekken. Liefst zou ik de helft van alle vaste lasten betalen, maar dat gaat gewoon niet. Hij heeft een goed salaris, ik een studielening, en tegen die tijd ook een bijbaantje. We zijn dus ook aan het puzzelen om het eerlijk verdeeld te krijgen. Ik zou het heel rot vinden als hij meer zou betalen, en ik gedeeltelijk op zijn kosten zou leven, maar feitelijk kan het niet anders. Dat is denk ik iets waar ik me overheen zou moeten zetten, maar ik heb er erg veel moeite mee.
Zijn er meer in zo een situatie, en hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ja dus,,,, verandert niets aan het feit dat je eventuele vaste lasten niet zou kunnen betalen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:05 schreef Angst het volgende:
[..]
tuurlijk, maar dat is dan je eigen saldo en je eigen spaargeld...
quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:46 schreef D. het volgende:
[..]
Ik zit ook in die situatie, ik heb eerder in het topic een lange post erover geplaatst, moet je ff omhoog scrollen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:50 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik ga over een half jaartje ook samenwonen met mijn vriend, en we zijn nu ook aan het kijken wat een eerlijke en redelijke manier is om de financien te delen.
Hij werkt fulltime, ik studeer nog, en ik zal in zijn koophuis intrekken. Liefst zou ik de helft van alle vaste lasten betalen, maar dat gaat gewoon niet. Hij heeft een goed salaris, ik een studielening, en tegen die tijd ook een bijbaantje. We zijn dus ook aan het puzzelen om het eerlijk verdeeld te krijgen. Ik zou het heel rot vinden als hij meer zou betalen, en ik gedeeltelijk op zijn kosten zou leven, maar feitelijk kan het niet anders. Dat is denk ik iets waar ik me overheen zou moeten zetten, maar ik heb er erg veel moeite mee.
Zijn er meer in zo een situatie, en hoe hebben jullie dat aangepakt?
Hoelang woon jij al samen, Dipkip?quote:Op zondag 27 september 2009 13:43 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik zit ook in die situatie, ik heb eerder in het topic een lange post erover geplaatst, moet je ff omhoog scrollen.
Waar slaat dit nou weer opquote:Op zaterdag 26 september 2009 23:46 schreef D. het volgende:
[..]
Bij ons gaat dat dus echt nooit zo en dit schrijf ik echt niet om een leuker plaatje te geven.quote:Op zondag 27 september 2009 20:50 schreef ivetje het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer opWe "mierenneuken" helemaal niet over uitgaven etc. zoals iemand hier aangeeft. Bij ons is het juist heel duidelijk. Ieder heeft gewoon lekker z'n eigen geld wat ie mag verbrassen of doen wat ie wil. Ik heb persoonlijk juist het idee dat je gemierenneuk krijgt als alles op 1 hoop gaat. Zeker als de 1 meer verdient dan de ander. Juist dan krijg je in mijn ogen het gedoe met "ja, maar jij hebt vorige week iets van ... euro gekocht en ik heb dat niet gedaan". De uitgaven lopen op die manier gewoon scheef en je geeft naar mijn idee geld uit van de ander. Daar zou ik me zelf niet lekker bij voelen. Wij hebben juist helemaal geen problemen over geld, want alle gezamelijke dingen gaan van de gezamelijke rekening. Meer is er toch niet dat verdeelt moet worden? Wat je met je eigen overgebleven geld doet moet je zelf weten en daar zijn wij beide heel blij mee en kunnen daar prima mee leven. En het is bij ons erg gezellig hoor
maar eh...dit is MIJN mening he. Prima als jullie er anders over denken, maar om het nou meteen ongezellig te noemen en mierenneukerig vind ik ook wel ver gaan hoor. Zeker als je iemand totaal niet kent zoals hier.
Ik vind dat jij je behoorlijk negatief uitlaat over anderen, alleen maar omdat zij hun privé-leven op een andere manier inrichten dan jij.quote:Op zondag 27 september 2009 22:03 schreef Stali het volgende:
[..]
Bij ons gaat dat dus echt nooit zo en dit schrijf ik echt niet om een leuker plaatje te geven.
Volgens mij lees jij het verkeerd... hij reageert juist op Ivetje die er heilig van overtuigd is dat als je alles op 1 rekening doet, dat het dan niet overzichtelijk zou zijn......quote:Op zondag 27 september 2009 22:10 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Ik vind dat jij je behoorlijk negatief uitlaat over anderen, alleen maar omdat zij hun privé-leven op een andere manier inrichten dan jij..
He? Hoe bedoel je dat?quote:Op zondag 27 september 2009 22:10 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Ik vind dat jij je behoorlijk negatief uitlaat over anderen, alleen maar omdat zij hun privé-leven op een andere manier inrichten dan jij..
Dan nog. Wij doen hier vanaf dag 1 (nouja, wellicht dag 2 of 3quote:Op zondag 27 september 2009 22:03 schreef Stali het volgende:
Daarom denk ik dat het handig is om in dit topic te vermelden hoelang men al samen is.
Wat jij beschrijft daar kan ik inkomen als je nog maar kort samen bent. Maar wanneer jij nu schrijft dat je al pakweg 7 jaar samenwoont, dan komt dat op mij een beetje vreemd over.
Eigenlijk is dat hier ook zo gegaan. Ik heb wel een periode wat meer thuisgebracht dan mijn partner maar hij is veel meer gaan verdienen, dus daar kom ik echt nooit meer boven.quote:Op zondag 27 september 2009 22:19 schreef D. het volgende:
[..]
Dan nog. Wij doen hier vanaf dag 1 (nouja, wellicht dag 2 of 3) al samen.
Bij mij komt dit dus over alsof je je moet verantwoorden voor een grote uitgave. Daar heb ik geen zin in, want mijn vriend vind sommige dingen die ik koop onzinnig (6 paar uggs bv.quote:Op zondag 27 september 2009 22:03 schreef Stali het volgende:
[..]
Bij ons gaat dat dus echt nooit zo en dit schrijf ik echt niet om een leuker plaatje te geven.
Het is een pot en de grote uitgaven doen we altijd samen. Goh, wat vind jij hiervan, zoals Karina ook al schreef. In mijn ogen is hetgeen je eerder beschreef net kinderlijk zakgeld wat jullie moeten hebben om te kunnen verbrassen.
quote:Op zondag 27 september 2009 22:25 schreef Stali het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat hier ook zo gegaan. Ik heb wel een periode wat meer thuisgebracht dan mijn partner maar hij is veel meer gaan verdienen, dus daar kom ik echt nooit meer boven.
Op zich kan ik me voorstellen dat wanneer je heel jong bent, een relatie krijgt, gaat samenwonen dat het nog wat aftasten is en dat je niet zomaar al je geld in die prille liefde stort.
Daar ben ik niet van overtuigd, maar in MIJN ogen is het handiger. Ik heb al 6 keer aangegeven dat iemand anders daar best anders over kan denken hoor en ik wil ook helemaal niet dat iedereen ons voorbeeld aanneemt ofzo. Maar hoe wij het doen is voor ONS een hele goed oplossing, aangezien we beide vrij regelmatig grote uitgaven doen. Ik hou bijvoorbeeld erg van designer-spullen en mijn vriend z'n hobby is computers. Als we bij elke uitgave moeten overleggen werkt voor ons gewoon niet.quote:Op zondag 27 september 2009 22:12 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Volgens mij lees jij het verkeerd... hij reageert juist op Ivetje die er heilig van overtuigd is dat als je alles op 1 rekening doet, dat het dan niet overzichtelijk zou zijn......
1 paar ugs is al onzinnig, maar da's een geheel andere discussiequote:Op zondag 27 september 2009 22:42 schreef ivetje het volgende:
... sommige dingen die ik koop onzinnig (6 paar ugs bv.)
Dat is idd een hele andere discussiequote:Op zondag 27 september 2009 22:46 schreef D. het volgende:
[..]
1 paar ugs is al onzinnig, maar da's een geheel andere discussie
Ik heb niet het gevoel dat ik dingen moet verantwoorden. Wel hebben we allebei de gewoonte om echt grote uitgaven, zeg van meer dan 2000 euro, gewoon eerst even kenbaar te maken aan elkaar. Soms ook gewoon even overleggen. Maar niet verantwoorden, nee, dat gevoel heb ik niet.quote:Op zondag 27 september 2009 22:42 schreef ivetje het volgende:
[..]
Bij mij komt dit dus over alsof je je moet verantwoorden voor een grote uitgave. Daar heb ik geen zin in, want mijn vriend vind sommige dingen die ik koop onzinnig (6 paar ugs bv.) en ik vind sommige dingen van hem onzinnig (laptop terwijl deze het nog doet). Als we dat samen moeten gaan overleggen krijg je elke keer weer het gedoe van "waarom heb je het nodig blablabla". Dat is hoe ik het zie als het op 1 hoop komt. Nu hebben we gewoon ieder een bedrag wat we zelf verdient hebben en waar we dus mee kunnen doen wat we willen, zonder dat we daar verantwoording voor hoeven af te leggen tegenover de ander.
DIt heeft weining te maken met bankrekening samen of nietquote:Op zondag 27 september 2009 23:36 schreef heaven7 het volgende:
Of idd, als ik eens een paar dure schoenen wil kopen en het kan financieel, dat ik daar geen toestemming voor hoed te vragen. .
Ja natuurlijk wel, als ik dat doe en ik zit zijn geld daaraan uit te geven en hij kan daardoor bv zelf niks meer kopenquote:Op zondag 27 september 2009 23:38 schreef Rekkie het volgende:
[..]
DIt heeft weining te maken met bankrekening samen of niet
Tuurlijk niet.... als jij 1000 euro hebt, dan heb je 1000 euro of dat nu op 1 of 2 of 3 rekeningen staat.quote:Op zondag 27 september 2009 23:40 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Ja natuurlijk wel, als ik dat doe en ik zit zijn geld daaraan uit te geven en hij kan daardoor bv zelf niks meer kopenZeker als hij 3000 euro inbrengt en ik 1000 zou dat gewoon niet prettig voelen, alsof ik zijn geld aan (in zijn ogen zinloze) producten uitgeef.
Dus eigenlijk wil jij verdoezelen dat je veel te dure schoenen koopt waarmee je kast toch al uitpuilt maar je amper een paar tientjes over hebt voor de verjaardag van je vriend?quote:Op zondag 27 september 2009 23:36 schreef heaven7 het volgende:
Ik ben het eens met Ivetje. Tuurlijk is het 'ons' geld maar een stukje eigen is ook best prettig. Al is het alleen maar dat mijn vriend niet op de afschriften hoeft terug te zien wat ik voor hoeveel voor zijn verjaardag heb gekocht bvOf idd, als ik eens een paar dure schoenen wil kopen en het kan financieel, dat ik daar geen toestemming voor hoef te vragen. Als je alles op 1 hoop gooit zou ik toch wel het gevoel hebben dat dat moet, zeker als mijn vriend meer inbrengt dan ik (wat gaat gebeuren). Hij vindt schoenen namelijk behoorlijk nutteloze aankopen en ik wil geen schuldgevoel hebben als ik dat eens wil doen.
Wij willen dus 3 rekeningen. 1 gezamelijke voor geld voor vaste lasten en allebei een eigen rekening.
De meeste mensen zijn het hier anders roerend eens dat je financieel de lasten deelt maar eigen geld houdt om te besteden. Men wil amper zeggen hoelang de liefde aan de gang is en verder is het natuurlijk niet zo heel verbazingwekkend dat met name de vrouwen in dit topic vertellen dat ze geld liever ongezien willen verbrassen.quote:Op zondag 27 september 2009 23:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen hier er klakkeloos vanuit lijken te gaan dat samenwonen automatisch betekent dat je je geld deelt. Dat hoeft toch helemaal niet?
Ik begrijp juist niet waarom je het apart zou willen houden. Het is geen probleem hoor, iedereen moet natuurlijk doen wat voor hem werkt, maar ik snap dat niet. Als je gaat samenwonen, ga je er in mijn ogen vanuit dat je de rest van je leven bij elkaar blijft. Waarom dan de uitgaven delen? Wat maakt het nu uit dat de een wat meer verdient dan de ander? Je kunt toch niet de rest van je leven alles blijven delen. Hoe zou je dat gaan doen met kinderen? 'Ja, ik heb vandaag schoenen voor hem/haar gekocht, dan jij volgende week de olvarit hoor!'. Ik zie dat gewoon niet voor me. Het lijkt me onpraktisch en net alsof je nog steeds niet echt dingen samen wilt delen.quote:Op maandag 28 september 2009 01:16 schreef Duderella het volgende:
Wat is het nut van alles op één rekening? Dat je een gezamenlijke rekening hebt vanwaar je de vaste lasten betaalt, á la, maar hoezo moeten die twee salarissen op één hoop?
Nu hebben wij het waarschijnlijk erg luxe, want we verdienen beiden riant en liggen eerlijk gezegd nooit wakker van welke uitgave dan ook, maar dan nog. Ook toen ik het nog niet zo breed had en samenwoonde, had ik gewoon een eigen rekening. Ik begrijp het kennelijke ideaal niet achter 'alles op één hoop.' Alsof dat het ultieme teken van echte liefde is of zo.
Mwah, das ook niet helemaal zo. Want ik ken meerdere mensen die samengewoond hebben en dat idee nooit hebben gehad.quote:Op maandag 28 september 2009 07:55 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik begrijp juist niet waarom je het apart zou willen houden. Het is geen probleem hoor, iedereen moet natuurlijk doen wat voor hem werkt, maar ik snap dat niet. Als je gaat samenwonen, ga je er in mijn ogen vanuit dat je de rest van je leven bij elkaar blijft. Waarom dan de uitgaven delen? Wat maakt het nu uit dat de een wat meer verdient dan de ander? Je kunt toch niet de rest van je leven alles blijven delen. Hoe zou je dat gaan doen met kinderen? 'Ja, ik heb vandaag schoenen voor hem/haar gekocht, dan jij volgende week de olvarit hoor!'. Ik zie dat gewoon niet voor me. Het lijkt me onpraktisch en net alsof je nog steeds niet echt dingen samen wilt delen.
Dan moet je er dus gewoon niet aan beginnen.quote:Op maandag 28 september 2009 08:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mwah, das ook niet helemaal zo. Want ik ken meerdere mensen die samengewoond hebben en dat idee nooit hebben gehad.
Ik vroeg me idd ook al af hoe je gescheiden rekeningen hebt icm kinderen. Lijkt me gewoon niet handig.quote:Op maandag 28 september 2009 08:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dan moet je er dus gewoon niet aan beginnen.
Maar sommige mensen leven wèl in de echte wereld, en die beseffen dat, hoe goed de intenties ook mogen zijn, veel relaties niet voor de eeuwigheid zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 08:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dan moet je er dus gewoon niet aan beginnen.
Hier ook, al jaren.quote:Op zondag 27 september 2009 14:05 schreef Swetsenegger het volgende:
Wij hebben zelfs maar 1 rekening.
Als het op je eigen rekening staat hoef je niet te gaan lopen tellen elke maand of je wel geld hebt voor het 1 of anderquote:Op zondag 27 september 2009 23:43 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Tuurlijk niet.... als jij 1000 euro hebt, dan heb je 1000 euro of dat nu op 1 of 2 of 3 rekeningen staat.
Ik zeg ook niet dat iedereen die gaat samenwonen eeuwig bij elkaar blijft, maar dat moet wel de insteek zijn, anders moet je het gewoon niet doen. En ook ik leef in de echte wereld, wij hebben heel verstandig een samenlevingscontract opgesteld. Dit is echter écht in het uiterste 'voor het geval dat' - want we gaan er geen moment vanuit dat het nodig zal zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 09:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
Maar sommige mensen leven wèl in de echte wereld, en die beseffen dat, hoe goed de intenties ook mogen zijn, veel relaties niet voor de eeuwigheid zijn.
En on-topic: het Duderella-model, met inleg op gezamenlijke rekening naar rato van inkomen waaruit gewoon al het gezamenlijke betaald wordt (wonen, autorijden, eten etc.).
Iedereen heeft het hier steeds over verantwoorden, maar dat hoef ik ook niet hoor - ook al gaat alles van een gezamenlijke rekening en betaalt hij uiteindelijk meer. Ik geef meer uit aan kleding e.d., hij trekt dat wel weer recht met cd's of een playstation 3, om maar iets te noemen. Je hoeft toch niet allebei exact hetzelfde aan jezelf uit te geven? Bij het boodschappen doen zeg je toch ook niet 'ja, eeh, ik wil die pindakaas niet betalen hoor, alleen jij eet daarvan!'? Wat maakt het nu uit wie er meer verdient of meer uitgeeft.quote:Op maandag 28 september 2009 09:43 schreef Aventura het volgende:
Als je kinderen hebt kun je toch allebei meer op de huisrekening storten? Kwestie van inschatten hoeveel het kind per maand kost. Het lijkt me zeer onprettig als ik niet ook zelf een betaalrekening had. Ik wil me niet hoeven te verantwoorden als ik een keer dure make-up koop ofzo.
Dat zeg ik toch helemaal niet? Iedereen moet doen wat voor hem werkt, alleen geef ik aan dat ik het principe van aparte rekeningen niet begrijp. Ik snap niet waarom mensen per se geld 'voor zichzelf' willen houden als je al hebt besloten sámen te wonen.quote:Op maandag 28 september 2009 09:58 schreef heaven7 het volgende:
Alsof 1 gezamelijke rekening hét bewijs is dat je altijd samen wil blijven met iemand en aparte rekeningen niet.
Dat ligt aan jezelf, het is niets minder overzichtelijk dan op meerdere rekeningen imoquote:Op maandag 28 september 2009 09:55 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Als het op je eigen rekening staat hoef je niet te gaan lopen tellen elke maand of je wel geld hebt voor het 1 of anderAlles op 1 hoop vind ik onoverzichtelijk.
Wie roept dat dan?quote:Op maandag 28 september 2009 09:58 schreef heaven7 het volgende:
Alsof 1 gezamelijke rekening hét bewijs is dat je altijd samen wil blijven met iemand en aparte rekeningen niet.
Hoezo samensmelten tot 1 invidu? Door 1 bankrekening?quote:Op maandag 28 september 2009 10:06 schreef heaven7 het volgende:
Ik vind van wel. Imo dus. Dat je gaat samenwonen betekent niet dat je samensmelt tot 1 individu ofzo.. Ik, en mijn vriend ook, vind het prettig zelf controle te hebben en niet elke uitgave te hoeven verantwoorden. Mijn salaris zal aanzienlijk minder worden dan die van mijn partner, ik wil niet op zijn salaris teren en wil eigen dingen (zoals dure laarzen bv) gewoon van mijn inkomsten betalen.
En hou zou je dat doen als je kinderen zou hebben en 1 van beiden besluit om meer voor de kinderen te zorgen en minder te werken? (meestal de vrouw)quote:Op maandag 28 september 2009 10:06 schreef heaven7 het volgende:
Ik vind van wel. Imo dus. Dat je gaat samenwonen betekent niet dat je samensmelt tot 1 individu ofzo.. Ik, en mijn vriend ook, vind het prettig zelf controle te hebben en niet elke uitgave te hoeven verantwoorden. Mijn salaris zal aanzienlijk minder worden dan die van mijn partner, ik wil niet op zijn salaris teren en wil eigen dingen (zoals dure laarzen bv) gewoon van mijn inkomsten betalen.
quote:Op maandag 28 september 2009 10:02 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom mensen per se geld 'voor zichzelf' willen houden als je al hebt besloten sámen te wonen.
quote:Dat je gaat samenwonen betekent niet dat je samensmelt tot 1 individu ofzo..
Nogmaals, wat let je om iets eigen te hebben, verlies je je identiteit ofzo als je 1 rekening samen hebt?quote:Op maandag 28 september 2009 10:10 schreef heaven7 het volgende:
Ja mensen roepen hier dat je gaat sámenwonen en dus alles sámen doet en dat alle inkomsten van jullie sámen zijn. Ik vind dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik wil gewoon zelf nog een stukje eigen hebben. Gelukkig verschillen meningen he.
We zijn 23 en 24 jaar en zijn net een jaar samenquote:Op maandag 28 september 2009 10:10 schreef capricia het volgende:
[..]
En hou zou je dat doen als je kinderen zou hebben en 1 van beiden besluit om meer voor de kinderen te zorgen en minder te werken?
Dat is sowieso een besluit dat je samen neemt, toch?quote:Op maandag 28 september 2009 10:10 schreef capricia het volgende:
[..]
En hou zou je dat doen als je kinderen zou hebben en 1 van beiden besluit om meer voor de kinderen te zorgen en minder te werken? (meestal de vrouw)
Tuurlijk, net als samenwonen. Ik begrijp je opmerking niet...dat geldt toch voor alles wat we hier aan het bespreken zijn?quote:Op maandag 28 september 2009 10:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat is sowieso een besluit dat je samen neemt, toch?
Wil jij alles altijd in 3voud hebben ofzo?quote:Op maandag 28 september 2009 10:12 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nogmaals, wat let je om iets eigen te hebben, verlies je je identiteit ofzo als je 1 rekening samen hebt?
Soort zakgeld dus...quote:Op maandag 28 september 2009 10:16 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Wil jij alles altijd in 3voud hebben ofzo?Het is puur een mening. Ik vind het prettig om een stukje financieel nog eigen te hebben omdat onze inkomsten niet gelijk zullen zijn en ik geen, in zijn ogen nutteloze, dingen van zijn salaris wil betalen.
Dat wil ik dus niet iddquote:
Belangrijkste is dat je samen iets afspreekt waar je je allebei goed bij voelt, toch?quote:Op maandag 28 september 2009 10:19 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Dat wil ik dus niet iddWij zullen ook een percentage naar die gezamelijke rekening gaan storten. En als ik dan veel te dure laarzen wil, moet ik er maar een maandje extra op wachten. Had ik ook maar uni moeten gaan studeren. Oh ik zal ze heus van zijn geld mogen kopen
Maar dat wil ik niet.
Wat een relatie heb je danquote:Op maandag 28 september 2009 10:16 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Wil jij alles altijd in 3voud hebben ofzo?Het is puur een mening. Ik vind het prettig om een stukje financieel nog eigen te hebben omdat onze inkomsten niet gelijk zullen zijn en ik geen, in zijn ogen nutteloze, dingen van zijn salaris wil betalen.
Pff anders léés je even huilertquote:Op maandag 28 september 2009 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat een relatie heb je dan
Boehoeee zij verdient minder maar maakt ook geld van mijn salaris op. Dat is niet eerlijk![]()
![]()
![]()
Veel mensen hier met hun eigen rekeningen gedragen zich als kleine kinderen.
quote:Op maandag 28 september 2009 10:22 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Pff anders léés je even huilertHet mág wel, ik wíl het alleen niet! En dan heb ik het dus alleen over priveaankopen. Dat je partner die meer verdient meer hypotheek betaalt kun je weinig aan doen.
Vraagje :quote:Op maandag 28 september 2009 10:22 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Pff anders léés je even huilertHet mág wel, ik wíl het alleen niet! En dan heb ik het dus alleen over priveaankopen. Dat je partner die meer verdient meer hypotheek betaalt kun je weinig aan doen.
quote:Op maandag 28 september 2009 10:24 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het feit dat je binnen een relatie al over prive aankopen spreekt zegt voor mij al genoeg.
Misschien loopt ie ook in de onderbroekjes van z'n vriendin?quote:Op maandag 28 september 2009 10:25 schreef heaven7 het volgende:
[..]Dus als jij getrouwd bent maar je wil een veel-te-dure mp3-speler kopen die je toch echt zélf gaat gebruiken is dat geen priveaankoop?
Goeie. Ik denk dat het gevoelsmatig in het begin wellicht zo is dat de woning meer van hem is. Maar ik hoop en denk dat dat slijt naarmate de tijd verstrijktquote:Op maandag 28 september 2009 10:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Vraagje :
Zeg dat je partner 70% hyp.lasten betaalt en jijzelf 30% (ivm verschil in inkomen).
Is de woning dan voor je gevoel ook voor 70% van hem?
Of is dat dan weer wel 50/50?
quote:Op maandag 28 september 2009 10:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Belangrijkste is dat je samen iets afspreekt waar je je allebei goed bij voelt, toch?
Nee. Ons geld, onze spullenquote:Op maandag 28 september 2009 10:25 schreef heaven7 het volgende:
[..]Dus als jij getrouwd bent maar je wil een veel-te-dure mp3-speler kopen die je toch echt zélf gaat gebruiken is dat geen priveaankoop?
Jullie hebben 2 inboelels?quote:Op maandag 28 september 2009 10:26 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Misschien loopt ie ook in de onderbroekjes van z'n vriendin?
Echt, zo'n onzin dat je geen 'privé' meer zou hebben als je samenwoont.
En dat bedoelde ik dus met dat 'samensmelten tot 1 individu'. Krijg er kippenvel van.quote:Op maandag 28 september 2009 10:26 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Misschien loopt ie ook in de onderbroekjes van z'n vriendin?
Echt, zo'n onzin dat je geen 'privé' meer zou hebben als je samenwoont.
Jij snapt het!quote:
Dat zal wel zo groeien neem ik aan. Maar we hebben het nu ook gescheiden en zullen het zeker in het begin niet op 1 hoop willen gooien. En daarbij, 'onze spullen', als ik iets heb wat van mij is wil ik dat ook gewoon gebruiken als zijnde 'mijn apparaat/whatever' en niet ruzie erover maken omdat het van allebei is en je er allebei evenveel recht op hebtquote:Op maandag 28 september 2009 10:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nee. Ons geld, onze spullen
Als zei iets wil kopen waar ze gelukkig van wordt moet ze dat vooral doen, ze heeft zelf ook verstand en ze kan prima uitmaken of die uitgave verantwoord is. Dat hoeft ze echt niet te overleggen met mij.
Wat dat betreft zitten we ook altijd redelijk op een lijn
Dus ieder zijn eigen tv, eigen stereo, eigen pc, eigen bank, eigen stoel etc?quote:Op maandag 28 september 2009 10:29 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Dat zal wel zo groeien neem ik aan. Maar we hebben het nu ook gescheiden en zullen het zeker in het begin niet op 1 hoop willen gooien. En daarbij, 'onze spullen', als ik iets heb wat van mij is wil ik dat ook gewoon gebruiken als zijnde 'mijn apparaat/whatever' en niet ruzie erover maken omdat het van allebei is en je er allebei evenveel recht op hebt
quote:
Kom op, inboedel, bank, servies is van allebei maar zeg nou zelf, jouw Playstation? Mijn veel te dure laarzen? ik gebruik die Playstation niet, vind het wellicht zonde geld (als in, ik zou het zelf nooit kopen) en jij vindt die laarzen onzinnig omdat er al 4 paar staan. Dat is juist dat stukje prive waar ik het over heb. Het is toch prettig als je niet over alles wat je koopt verantwoording hoeft af te leggen. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe breed je het hebt. Als je per maand maar weinig overhoudt en je koopt daar ook nog eens dat soort meuk van..quote:Op maandag 28 september 2009 10:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus ieder zijn eigen tv, eigen stereo, eigen pc, eigen bank, eigen stoel etc?
Dus jullie moeten aan elkaar toestemming vragen als je een prive eigendom van de ander wil gebruiken.quote:Op maandag 28 september 2009 10:29 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Dat zal wel zo groeien neem ik aan. Maar we hebben het nu ook gescheiden en zullen het zeker in het begin niet op 1 hoop willen gooien. En daarbij, 'onze spullen', als ik iets heb wat van mij is wil ik dat ook gewoon gebruiken als zijnde 'mijn apparaat/whatever' en niet ruzie erover maken omdat het van allebei is en je er allebei evenveel recht op hebt
Euh hangt er vanaf wat maar ja, natuurlijkquote:Op maandag 28 september 2009 10:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dus jullie moeten aan elkaar toestemming vragen als je een prive eigendom van de ander wil gebruiken.
Okee..............
quote:Op maandag 28 september 2009 10:32 schreef heaven7 het volgende:
[..]
[..]
Kom op, inboedel, bank, servies is van allebei maar zeg nou zelf, jouw Playstation? Mijn veel te dure laarzen? ik gebruik die Playstation niet, vind het wellicht zonde geld (als in, ik zou het zelf nooit kopen) en jij vindt die laarzen onzinnig omdat er al 4 paar staan. Dat is juist dat stukje prive waar ik het over heb. Het is toch prettig als je niet over alles wat je koopt verantwoording hoeft af te leggen. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe breed je het hebt. Als je per maand maar weinig overhoudt en je koopt daar ook nog eens dat soort meuk van..
Betaalt een iemand de huur/hypotheek en de ander de rest? Of delen jullie dat wel?quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:43 schreef Duderella het volgende:
Sterker nog, we zijn inmiddels getrouwd en hebben niet eens een gezamenlijke rekening. Ieder betalen we een deel van de vaste lasten en we hebben ooit eens uitgerekend dat het wel ongeveer gelijk is zo. En mocht dat ooit scheef gaan hangen, dan kijken we daar wel weer eens opnieuw naar.
Ik snap dan ook niet dat jij mensen hier aanvalt op hun manier van doen. Niet dat ze jou verantwoording schuldig zijn of zo.quote:Op maandag 28 september 2009 10:36 schreef Revolution-NL het volgende:
![]()
[..]
Ik snap niet dat je steeds op die verantwoording terugkomt
Ik zie die aanval niet zo...waar zie jij dan dat er mensen aangevallen worden?quote:Op maandag 28 september 2009 10:46 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik snap dan ook niet dat jij mensen hier aanvalt op hun manier van doen. Niet dat ze jou verantwoording schuldig zijn of zo.
Ik val niemand aan, ik zeg alleen dat ik het totaal niet snap en dat ik me zo relatie niet kan voorstellen.quote:Op maandag 28 september 2009 10:46 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik snap dan ook niet dat jij mensen hier aanvalt op hun manier van doen. Niet dat ze jou verantwoording schuldig zijn of zo.
Mensen beschuldigen van kinderachtig gedrag omdat ze het anders aanpakken dan jij zelf vind ik aardig beneden peil.quote:Op maandag 28 september 2009 10:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik val niemand aan, ik zeg alleen dat ik het totaal niet snap en dat ik me zo relatie niet kan voorstellen.
Volgens mij is dat iets compleet anders.
quote:Boehoeee zij verdient minder maar maakt ook geld van mijn salaris op. Dat is niet eerlijk![]()
![]()
![]()
Dat klinkt sws gezond. Lijkt me moeilijk om een relatie te hebben die veel om geld zou draaien!quote:Op maandag 28 september 2009 10:58 schreef heaven7 het volgende:
Het financiele aspect binnen een relatie is zo'n klein deel. Gelukkig is het het minst belangrijke in onze relatie.
Vergis je niet, op onenigheid over financiën kunnen relaties best stuklopen. Als de een meer uitgeeft dan er binnen komt, schulden oplopen, partners het niet eens kunnen worden over bestedingspatronen...quote:Op maandag 28 september 2009 10:58 schreef heaven7 het volgende:
Het financiele aspect binnen een relatie is zo'n klein deel. Gelukkig is het het minst belangrijke in onze relatie.
Dat lijkt me dus een moeilijke situatie. Als het mis gaat in je relatie dan moet jij daar weg. Want jij hebt 0 rechten op het huis wat voor 100% van hem is. Terwijl jij wel gewoon meebetaald hebt...al die jaren.quote:Op maandag 28 september 2009 11:05 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Ik woon sinds een aantal weken met mijn vriend in zijn koophuis. Hij woonde er al een jaar (wilde eerst op zichzelf wonen) en ik ben erbij ingetrokken.
Ik betaal een deel van de hypotheek aan hem (minder dan de helft, omdat ik nog geen baan heb en hij vindt dat ik niet de helft van zijn huis moet betalen, mochten we ooit uit elkaar gaan) en bonnetjes van boodschappen stoppen we voorlopig nog in een bus met naam erop. Een keer in de zoveel tijd rekenen we uit hoeveel we beiden hebben uitgegeven en zorgen dat we quitte spelen.
We hebben nog geen gezamenlijke rekening, omdat we eerst wilden afwachten hoe het samenwonen gaat. Als we die wel hebben, houden we onze eigen rekeningen ernaast en betalen alleen boodschappen en gezamenlijke uitjes/vakanties/meubels etc. van die rekening.
Daarom hebben we dit al uitgebreid besproken en heb ik er zo'n duidelijke mening over die mijn vriend deeltquote:Op maandag 28 september 2009 11:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vergis je niet, op onenigheid over financiën kunnen relaties best stuklopen. Als de een meer uitgeeft dan er binnen komt, schulden oplopen, partners het niet eens kunnen worden over bestedingspatronen...
Daarom is het verstandig een samenlevingscontract en testament op te stellen.quote:Op maandag 28 september 2009 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus een moeilijke situatie. Als het mis gaat in je relatie dan moet jij daar weg. Want jij hebt 0 rechten op het huis wat voor 100% van hem is. Terwijl jij wel gewoon meebetaald hebt...al die jaren.
Ik zou dat dus niet zo snel doen...
Sterker nog: Als je vriend iets overkomt en je hebt (zoals ik het lees) niets geregeld, dan is het huis voor zijn erfgenamen...lees zijn ouders (of eventuele kinderen). Niets voor jou.
Maar daarom betaal ik ook veel minder dan de helft van de hypotheek. Ik vind het niet meer dan logisch eigenlijk dat ik meebetaal, ik woon daar tenslotte ook. Anders zou ik het gevoel hebben dat ik op zijn zak teer. Dit is trouwens ook inclusief gas/water/licht en internet.quote:Op maandag 28 september 2009 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus een moeilijke situatie. Als het mis gaat in je relatie dan moet jij daar weg. Want jij hebt 0 rechten op het huis wat voor 100% van hem is. Terwijl jij wel gewoon meebetaald hebt...al die jaren.
Ik zou dat dus niet zo snel doen...
Sterker nog: Als je vriend iets overkomt en je hebt (zoals ik het lees) niets geregeld, dan is het huis voor zijn erfgenamen...lees zijn ouders (of eventuele kinderen). Niets voor jou.
Besef je wel heel goed welk risico je loopt!quote:Op maandag 28 september 2009 11:16 schreef Filiassi_Jane het volgende:
[..]
Maar daarom betaal ik ook veel minder dan de helft van de hypotheek. Ik vind het niet meer dan logisch eigenlijk dat ik meebetaal, ik woon daar tenslotte ook. Anders zou ik het gevoel hebben dat ik op zijn zak teer. Dit is trouwens ook inclusief gas/water/licht en internet.
Ach, ieder z'n eigen manier natuurlijk. Wij denken dat dit zo voor ons goed werkt, misschien zeggen we over een jaar wel dat we het beter anders kunnen doen.
Eens. Ik zou eens gaan nadenken over samenlevingscontract en/of testamenten.quote:Op maandag 28 september 2009 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Besef je wel heel goed welk risico je loopt!
Zeker als hem iets zou overkomen, dan ben jij de pineut.
Ik leef samen met iemand, waarbij we goddank allebei onze eigen persoonlijkheden behouden. Voor dat wat we samen doen, hebben we één rekening. Voor dat wat ons uniek maakt (en aantrekkelijk voor de ander), hebben we allebei een eigen rekening.quote:Op maandag 28 september 2009 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat een relatie heb je dan
Boehoeee zij verdient minder maar maakt ook geld van mijn salaris op. Dat is niet eerlijk![]()
![]()
![]()
Zie hier het resultaat van de individualisering van de maatschappij welke zelfs al tot relaties door dringt.
Dus jij denkt dat als je samen je geld gezamelijk beheert, je een amorf wezen bentquote:Op maandag 28 september 2009 11:50 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Ik leef samen met iemand, waarbij we goddank allebei onze eigen persoonlijkheden behouden. Voor dat wat we samen doen, hebben we één rekening. Voor dat wat ons uniek maakt (en aantrekkelijk voor de ander), hebben we allebei een eigen rekening.
Als anderen hun relatie zien als iets waarbij je samensmelt tot één amorf wezen, waarbij je geen eigen persoonlijkheid mag hebben, privé bezit is uitgesloten, dan is dat fijn voor hen, maar ik moet er niet aan denken..
Nee, dat zeg ik niet. Ik reageer op iemand die zegt dat je geen relatie hebt als je er een privé rekening op na houdt.quote:Op maandag 28 september 2009 11:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat als je samen je geld gezamelijk beheert, je een amorf wezen bent![]()
Lekker kortzichtig...
!! Als zij meebetaald heeft, dan heeft ze meer dan 0 rechten op dat huis! Die vriend is ook niet helemaal snugger.quote:Op maandag 28 september 2009 11:07 schreef capricia het volgende:
Dat lijkt me dus een moeilijke situatie. Als het mis gaat in je relatie dan moet jij daar weg. Want jij hebt 0 rechten op het huis wat voor 100% van hem is.
Leg eens uit...het huis, de hypotheek staat op zijn naam. Niet op die van haar...quote:Op maandag 28 september 2009 11:53 schreef speknek het volgende:
[..]
!! Als zij meebetaald heeft, dan heeft ze meer dan 0 rechten op dat huis! Die vriend is ook niet helemaal snugger.
Laat je voorlichten mensen.
Ik meende dat mijn notaris dit had gezegd en ik lees nu overigens ook ergens anders op het internet dat hier jurisprudentie over is, heb de jurisprudentie zelf alleen nog niet gevonden.quote:Op maandag 28 september 2009 12:03 schreef speknek het volgende:
Uhm, misschien dat ik ietwat voor m'n beurt sprak, als alles op zijn naam staat. Maar volgens mij, als ze geregistreerd inwonende is in het huis, en ze meebetaalt aan het huis, en ze kan de bankafschriften aan de rechter overleggen, wil de rechter best nog wel eens zeggen dat ze recht heeft op dat gedeelte van het huis.
Tenzij dat natuurlijk is vastgelegd, bijv. in een samenlevingscontract (zo'n clausule staat er n.l. bij ons in, hoewel niet van toepassing omdat we nog huren).quote:Op maandag 28 september 2009 12:40 schreef speknek het volgende:
Ze betaalt aan hem, dan kan hij echt niet net doen alsof het alleen gebruikt is aan renteaflossing. Daarbij vraag ik me af of de rechter dat onderscheid uberhaupt zou maken.
(Wat bedoel je, alleen renteaflossing? Nou, omdat degene die het huis op zijn naam heeft, dat zo wil houden? En de partner daar geen bezwaar tegen heeft?)quote:Op maandag 28 september 2009 12:48 schreef speknek het volgende:
Ja dan natuurlijk wel.
(even een terzijde, waarom zou je dat in godesnaam doen, tenzij jij een risicovol eigen bedrijf hebt)
quote:Op maandag 28 september 2009 12:57 schreef speknek het volgende:
Als de ene partner dat echt vast wil leggen in een contract, zou ik me als andere partner toch ernstig genaaid voelen. Dat is zoiets als in een contract vastleggen dat bij een gelijk salaris de ene partner altijd 80% betaald en de ander 20%, zodat ie tenminste nog geld heeft voor de hoeren. Ofzo.
Ik volg je analogie niet, eerlijk gezegd. De partner met huis heeft dat huis misschien al 10 of 15 jaar op zijn naam staan en draagt dus alle lasten. De bijdrage aan de renteaflossing wordt gezien als bijdrage in de woonlasten.quote:Op maandag 28 september 2009 12:57 schreef speknek het volgende:
Als de ene partner dat echt vast wil leggen in een contract, zou ik me als andere partner toch ernstig genaaid voelen. Dat is zoiets als in een contract vastleggen dat bij een gelijk salaris de ene partner altijd 80% betaald en de ander 20%, zodat ie tenminste nog geld heeft voor de hoeren. Ofzo.
Lees het nog even door. Lienekien zei dat je in een contract kon vastleggen dat de partner wel meebetaalt aan het huis maar er daarna geen enkele aanspraak op kan doen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:59 schreef capricia het volgende:
![]()
Dat vastleggen doe je niet voor de momenten waarop je deeply in love bent. Maar juist voor het moment dat je uit elkaar gaat. Je voorkomt er gewoon heel veel ellende mee.
Samenwonen in de koopwoning van je vriend is erg leuk, totdat je relatie uit gaat en je met helemaal niets op straat komt te staan...
Meebetaalt aan de renteaflossing. Als bijdrage in de woonlasten.quote:Op maandag 28 september 2009 13:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Lees het nog even door. Lienekien zei dat je in een contract kon vastleggen dat de partner wel meebetaalt aan het huis maar er daarna geen enkele aanspraak op kan doen.
Maar dan blijft dat je 0 aanspraak op die woning kan maken uiteindelijk. Het huis is en blijft eigendom van je vriend en de bank.quote:Op maandag 28 september 2009 13:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Meebetaalt aan de renteaflossing. Als bijdrage in de woonlasten.
Precies.quote:Op maandag 28 september 2009 13:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan blijft dat je 0 aanspraak op die woning kan maken uiteindelijk. Het huis is en blijft eigendom van je vriend en de bank.
Renteaflossing zijn geen woonlasten, woonlasten zijn belastingen en gwl. Rente is onderdeel van de lening die het kopen van het huis mogelijk gemaakt heeft. Als je meebetaalt in de rente, dan maak je het de partner mogelijk het huis te kopen. Als je partner wil dat je daarin meebetaalt dan verdien je gewoon een gedeelte van het huis. Zo niet, moet ie je ook niet mee laten betalen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:02 schreef Lienekien het volgende:
Meebetaalt aan de renteaflossing. Als bijdrage in de woonlasten.
Ik snap dat je dat vindt, maar zoals gezegd is het wel een afspraak die je in een samenlevingscontract kunt vastleggen. Helaas heb ik even niet de letterlijke tekst voor je bij de hand.quote:Op maandag 28 september 2009 13:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Renteaflossing zijn geen woonlasten, woonlasten zijn belastingen en gwl. Rente is onderdeel van de lening die het kopen van het huis mogelijk gemaakt heeft. Als je meebetaalt in de rente, dan maak je het de partner mogelijk het huis te kopen. Als je partner wil dat je daarin meebetaalt dan verdien je gewoon een gedeelte van het huis. Zo niet, moet ie je ook niet mee laten betalen.
edit- renteaflossing zijn natuurlijk wel woonlasten, net zoals de hypotheek zelf, maar rente hoort gewoon bij de hypotheek.
quote:Op maandag 28 september 2009 11:06 schreef Rooligan het volgende:
Wij hebben ieder onze eigen betaal- en spaarrekeningen, maar ook 1 gezamelijke betaal- en 1 gezamelijk spaarrekening. Iedere maand storten wij een gelijk bedrag + onze ontvangen reiskostenvergoedingen op onze gezamelijke betaalrekening waarvan alle zaken zoals hypotheek, boodschappen, huis- en autoverzekeringen, tanken, aanschaf interieur, onderhoud woning.
Zelf betalen we ieder onze eigen z.k.verzekering, onze eigen kleren, aflossing IB-groep, mob. tel. abonnementen, spullen voor hobbies; kortom dingen die voor onszelf zijn. De HRA storten we zoveel mogelijk op onze gezamelijk spaarrekening.
Zo hebben we (voor ons) een overzichtelijk manier om onze financiën op orde te houden. Dankzij een vast bedrag per maand storten, kan ieder voor zich bepalen hoeveel hij wil sparen. Wil mijn vriending die geweldige laarzen toch hebben, dan koopt ze ze van haar eigen (spaar)geld. Wil ik voor mijn hobby weer eens iets aanschaffen, dan doe ik dat van mijn eigen (spaar)geld. Moet er een kamer gewit worden, dan betalen de verf van onze gezamelijke rekening.
Mag ik bij jullie komen wonen?quote:Op maandag 28 september 2009 13:56 schreef E.T. het volgende:
Ik heb geen inkomen, teer volledig op Swets z'n inkomen en koop wat ik wil zonder verantwoording af te leggen
Als je een eigen bedrijf hebt is het wel zo slim ook je eigen pensioen te regelen. Fiscaal partnerschap voor inwonenden langer dan een half jaar is vanaf 1 januari 2010 niet meer geldig volgens mij, je moet dan notarieel partner zijn.quote:Op zaterdag 26 september 2009 06:58 schreef saaw het volgende:
[..]
Ik studeer nog en hij heeft een eigen bedrijf dus dat is voorlopig nog niet van toepassing.
Hij regelt zijn pensioen ook wel maar ik sta daar voorlopig nog compleet buiten.quote:Op maandag 28 september 2009 13:59 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Als je een eigen bedrijf hebt is het wel zo slim ook je eigen pensioen te regelen. Fiscaal partnerschap voor inwonenden langer dan een half jaar is vanaf 1 januari 2010 niet meer geldig volgens mij, je moet dan notarieel partner zijn.
Hij regelt zijn pensioen wel, maar aan partnerpensioen heb je nog niet gedacht...klopt dat?quote:Op maandag 28 september 2009 14:05 schreef saaw het volgende:
[..]
Hij regelt zijn pensioen ook wel maar ik sta daar voorlopig nog compleet buiten.
We zijn 22 en 24 dus het is simpelweg nog niet zo heel belangrijk.
Wel halfslachtig aan gedacht maar leek ons nog een beetje voorbarig.quote:Op maandag 28 september 2009 14:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij regelt zijn pensioen wel, maar aan partnerpensioen heb je nog niet gedacht...klopt dat?
Toch wel hoor. Ik ben 25 en ik heb het ook goed geregeld. Bij overlijden bijvoorbeeld (voor het pensioen) kan jij dan een flinke som geld (in mijn geval 90%) blijven vangen. Partnerpensioen bij overlijden na pensioen is 70%.quote:Op maandag 28 september 2009 14:05 schreef saaw het volgende:
[..]
Hij regelt zijn pensioen ook wel maar ik sta daar voorlopig nog compleet buiten.
We zijn 22 en 24 dus het is simpelweg nog niet zo heel belangrijk.
Dat heeft dan ook wel een beetje te maken met fatsoen van je ouders in zo'n situatie, ik weet zeker dat mijn ouders mijn vriendin niet met een halve inboedel zouden laten zitten. Maar eens: better safe then sorry.quote:Op maandag 28 september 2009 14:49 schreef silliegirl het volgende:
Zo'n samenlevingscontract regelt ook zaken omtrent overlijden van 1 van de 2 partners; daar denk je niet aan als je nog jong bent, maar er kan altijd iets gebeuren. Beetje lullig als ik nu zou verongelukken en mijn ouders zouden de helft van de spullen hier weghalen, dan zit m'n vriend zonder inboedel..
Verdeling naar rato vind ik ook het eerlijkst.quote:Verder hebben wij geen gezamelijke rekening, maar hebben we de vaste lasten naar rato verdeeld over onze eigen rekeningen. Voor de boodschappen leggen we beiden maandelijks een vast bedrag in, de rest van het geld is voor onszelf, maar ook dat gaat met een korrel zout. Mijn vriend verdient veel meer en als ik een keer tekort kom betaalt hij wel is wat voor me..
Dat is zeker waar, en mijn ouders zouden het ook netjes oplossen, maar toch... Ook van die meer basic dingen als geld van een levensverzekering enzo...quote:Op maandag 28 september 2009 14:58 schreef JeMoeder het volgende:
Dat heeft dan ook wel een beetje te maken met fatsoen van je ouders in zo'n situatie, ik weet zeker dat mijn ouders mijn vriendin niet met een halve inboedel zouden laten zitten. Maar eens: better safe then sorry.
Fatsoen van je ouders?quote:Op maandag 28 september 2009 14:58 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat heeft dan ook wel een beetje te maken met fatsoen van je ouders in zo'n situatie, ik weet zeker dat mijn ouders mijn vriendin niet met een halve inboedel zouden laten zitten. Maar eens: better safe then sorry.
[..]
Verdeling naar rato vind ik ook het eerlijkst.
Wat jij hier nu opnoemt is gewoon op te lossen met een simpele levensverzekering.quote:Op maandag 28 september 2009 15:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Fatsoen van je ouders?
De fiscus komt gewoon bij de erfgenamen afrekenen...als dat de overwaarde van een woning betreft, zullen je ouders wel genoodzaakt zijn het huis verkopen...alleen maar om de fiscus te kunnen betalen.
Serieus mensen, regel dit soort zaken goed!
Leg eens uit?quote:Op maandag 28 september 2009 15:11 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat jij hier nu opnoemt is gewoon op te lossen met een simpele levensverzekering.
Bij een goede levensverzekering wordt er een aardig bedrag bij overlijden uitgekeerd (vroegtijdig vaak) en kan je dus daarmee de fiscus aflossen (zoveel hoeft de fiscus niet van je - tenzij je dus gigantische achterstallige betalingen en schulden hebt staan).quote:Op maandag 28 september 2009 15:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Leg eens uit?
Volgens mij heb jij het over iets anders namelijk.
We hebben de volgende situatie:quote:Op maandag 28 september 2009 15:19 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Bij een goede levensverzekering wordt er een aardig bedrag bij overlijden uitgekeerd (vroegtijdig vaak) en kan je dus daarmee de fiscus aflossen (zoveel hoeft de fiscus niet van je - tenzij je dus gigantische achterstallige betalingen en schulden hebt staan).
Dan is er toch nog de levensverzekering die gekoppeld is aan de hypotheek. Daarmee is de woning weer voor een heel groot deel hypotheekvrij (misschien nog een stukje aflossingsvrije hypotheek).quote:Op maandag 28 september 2009 15:27 schreef capricia het volgende:
[..]
We hebben de volgende situatie:
1. Vriend heeft een eigen woning en een beetje overwaarde. Zeg 40K of zo, want hij woont er al een tijdje.
2. Vriendin komt zonder overeenkomst bij hem inwonen en betaalt aan vriend iedere maand wat geld.
3. Vriend komt bij een autoongeluk om het leven.
4. Het huis vervalt automatisch aan de ouders van de vriend als erfenis.
5. Ouders zijn schatten van mensen, maar moeten van de fiscus successierechten over de woning afrekenen.
6. Ouders hebben dat geld niet en zijn dus gedwongen om het huis te verkopen.
7. Lieve vriendin moet dan a. het hele huis voor markconforme prijs zelf kopen of b. verhuizen.
En nou is jouw idee dat die vriendin een levensverzekering heeft afgelosten op die vriend, en bij uitkering dat geld aan zijn ouders geeft zodat zij de successierechten kunnen betalen? Dat zou ik heel vreemd vinden. Want die ouders hebben ook het huis al... Dan heeft vriendin helemaal niets meer...
Daar doelde ik ook op. + dat je in je polis goed op moet laten stellen wie de zgn. 'beneficiary' is.quote:Op maandag 28 september 2009 15:52 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dan is er toch nog de levensverzekering die gekoppeld is aan de hypotheek. Daarmee is de woning weer voor een heel groot deel hypotheekvrij (misschien nog een stukje aflossingsvrije hypotheek).
Daarmee kan vriendin weer een nieuwe hypotheek op de woning nemen om zo de ouders / fiscus te betalen.
Des te duurder is de woning om over te nemen door de partner.quote:Op maandag 28 september 2009 15:52 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dan is er toch nog de levensverzekering die gekoppeld is aan de hypotheek. Daarmee is de woning weer voor een heel groot deel hypotheekvrij (misschien nog een stukje aflossingsvrije hypotheek).
Daarmee kan vriendin weer een nieuwe hypotheek op de woning nemen om zo de ouders / fiscus te betalen.
Ja, En dat testament dat regel je vaak tegelijkertijd met je samenlevingsovereenkomst. Want je bent dan toch bij de notaris.quote:Op maandag 28 september 2009 16:04 schreef Lienekien het volgende:
Als je wilt dat je partner goed verzorgd achterblijft, dan zou ik hem/haar toch ook als erfgenaam in mijn testament opnemen. Alleen zo'n levensverzekering is dan maar half werk.
Nog even de precieze tekst uit het samenlevingscontract:quote:Op maandag 28 september 2009 13:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Renteaflossing zijn geen woonlasten, woonlasten zijn belastingen en gwl. Rente is onderdeel van de lening die het kopen van het huis mogelijk gemaakt heeft. Als je meebetaalt in de rente, dan maak je het de partner mogelijk het huis te kopen. Als je partner wil dat je daarin meebetaalt dan verdien je gewoon een gedeelte van het huis. Zo niet, moet ie je ook niet mee laten betalen.
edit- renteaflossing zijn natuurlijk wel woonlasten, net zoals de hypotheek zelf, maar rente hoort gewoon bij de hypotheek.
Zo kún je het dus regelen. Ik zeg niet dat ik ervoor ben.quote:Woning in eigendom bij een van de partijen
3 Wanneer voor de financiering van de gezamenlijk bewoonde woning een hypothecaire lening wordt aangegaan (ongeacht hoofdelijkiheid van partijen), worden de rentelasten beschouwd als kosten van de gemeenschappelijke huishouding en overeenkomstig het bepaalde in artikel 2 lid 1 gedragen, tenzij partijen anders overeenkomen.
(Artikel 2, lid 1: Komt neer op kosten van de huishouding worden naar evenredigheid van ieders inkomen gedragen.)
Damn, beseffen mensen wel wat daar staat?quote:Op maandag 28 september 2009 16:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nog even de precieze tekst uit het samenlevingscontract:
[3 Wanneer voor de financiering van de gezamenlijk bewoonde woning een hypothecaire lening wordt aangegaan (ongeacht hoofdelijkiheid van partijen), worden de rentelasten beschouwd als kosten van de gemeenschappelijke huishouding en overeenkomstig het bepaalde in artikel 2 lid 1 gedragen, tenzij partijen anders overeenkomen.]
Zo kún je het dus regelen. Ik zeg niet dat ik ervoor ben.
Het kan een keuze zijn, hangt toch helemaal af van de omstandigheden?quote:Op maandag 28 september 2009 16:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Damn, beseffen mensen wel wat daar staat?
jaja, dat lees ik ook.quote:Op maandag 28 september 2009 16:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het kan een keuze zijn, hangt toch helemaal af van de omstandigheden?
Let wel: alle kosten en lasten met betrekking tot de eigendom van de woning komen voor rekening van de eigenaar; ook de voor- of nadelige gevolgen van waardeverandering komen voor diens rekening.
Als je dat met een samenlevingscontract zou willen doen, zitten daar volgens mij wat haken en ogen aan (extra kosten als je wilt dat een bepaald gedeelte in eigendom overgaat op de partner, ik meen overdrachtsbelasting). Dus mocht het zo zijn dat de relatie wel zo bestendig is dat degene met het huis wil delen met de partner, dan kun je beter in gemeenschap van goederen trouwen of registreren.quote:Op maandag 28 september 2009 16:26 schreef capricia het volgende:
[..]
jaja, dat lees ik ook.
Maar zeker als je langere tijd gaat samenwonen, dan wil je dit toch 'beter' regelen...?
Omdat je naast je "samen"- gedeelte ook nog een "eigen"-gedeelte hebt. Ik tenminste wel. Hij hoeft zich niet overal mee te bemoeien en ik hoef ook echt niet elke cent die hij uitgeeft van hem te weten. We houden van elkaar en wonen lekker samen en doen alles samen. Maar ik heb ook gewoon nog mijn eigen dingen en mijn eigen uitgave-patroon etc. Als ik over elk ding moet gaan overleggen wordt ik gek. Zeker als ik hier hoor dat je al over een Wii moet overleggen. Pff, da's 250 euro. Nou, dan hebben we elke 2 maanden wel groot overleg en moet vriendlief het die maand even rustig aan doenquote:Op maandag 28 september 2009 10:02 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch helemaal niet? Iedereen moet doen wat voor hem werkt, alleen geef ik aan dat ik het principe van aparte rekeningen niet begrijp. Ik snap niet waarom mensen per se geld 'voor zichzelf' willen houden als je al hebt besloten sámen te wonen.
Inderdaad, of van. Maar wou jij geen nieuwe jas kopen? Ow, dan komt dat volgende maand wel. Zolang je maar weet waar je aan toe bent.quote:Op maandag 28 september 2009 19:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik weet niet wat jullie verstaan onder overleggen, maar bij ons is overleg:
- zullen we een wii kopen?
- is goed. Halen we hem donderdag of zaterdag?
Lekker makkelijk als je alles goed vind...dan kan je hem toch net zo goed zonder overleg kopenquote:Op maandag 28 september 2009 19:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik weet niet wat jullie verstaan onder overleggen, maar bij ons is overleg:
- zullen we een wii kopen?
- is goed. Halen we hem donderdag of zaterdag?
Nouja, bij overleg gaat het meer zoals hierboven geschetst werd - even kijken of het mogelijk is die maand, of dat we er even mee moeten wachten.quote:Op maandag 28 september 2009 19:53 schreef ivetje het volgende:
[..]
Lekker makkelijk als je alles goed vind...dan kan je hem toch net zo goed zonder overleg kopenBij overleggen denk ik aan echt overleggen over iets. Dus of de 1 het goed vind en zo niet dat je samen een andere oplossing zoekt etc. blablabla. Misschien ligt het ook wel aan het feit dat mijn vriend en ik totaal niet klef zijn enzo. We zitten het liefst ieder aan 1 kant van de bank, lopen nooit hand in hand en houden al helemaal niet van het "ik hou van jou"-gedoe.
een relatie is meer dan handje vasthouden en kusjes geven hoorquote:Op maandag 28 september 2009 19:56 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Nouja, bij overleg gaat het meer zoals hierboven geschetst werd - even kijken of het mogelijk is die maand, of dat we er even mee moeten wachten.
overigens begrijp ik niet helemaal waarom je dan een relatie hebt, als je niet van die dingen houdt die je noemt, maar dat is weer een andere discussie
Nouja, wij hebben maandelijks 600 euro vrij te besteden (dus na aftrek van boodschappen/vaste lasten/benzin etcetera), en dan is 300 euro voor een Wii daar een behoorlijke hap uit, dus is overleg wel even op zn plaats.quote:Op maandag 28 september 2009 19:42 schreef ivetje het volgende:
[..]
Omdat je naast je "samen"- gedeelte ook nog een "eigen"-gedeelte hebt. Ik tenminste wel. Hij hoeft zich niet overal mee te bemoeien en ik hoef ook echt niet elke cent die hij uitgeeft van hem te weten. We houden van elkaar en wonen lekker samen en doen alles samen. Maar ik heb ook gewoon nog mijn eigen dingen en mijn eigen uitgave-patroon etc. Als ik over elk ding moet gaan overleggen wordt ik gek. Zeker als ik hier hoor dat je al over een Wii moet overleggen. Pff, da's 250 euro. Nou, dan hebben we elke 2 maanden wel groot overleg en moet vriendlief het die maand even rustig aan doenEn IK zou gewoon het gevoel krijgen dat ik me moet verantwoorden voor aankopen. Prima dat mensen met 1 rekening dat gevoel niet hebben, maar ik zou me best schuldig voelen als ik een paar uggs koop van 300 euro en vriendlief moet die maand even rustig aan doen met z'n eigen uitgave. Da's toch ook zielig voor hem dan
Nu spaar ik er 2 maanden voor en koop ik het lekker en hij doet hetzelfde.
dat is uiteraard zo, maar lichamelijk contact is toch ook belangrijkquote:Op maandag 28 september 2009 19:58 schreef ivetje het volgende:
[..]
een relatie is meer dan handje vasthouden en kusjes geven hoorwe zijn gewoon niet klef.
Ik verdien soms máánden niks. Mijn lief heeft ook wel eens maanden niks verdiend.quote:Op maandag 28 september 2009 20:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Bovendien zou het bij ons ook niet te doen zijn om naar rato in te leggen: hij verdient zo'n 2000 per maand, ik slechts 600. Allebei 70% inleggen bijvoorbeeld, zou betekenen dat ik slechts 180,- overhoud en hij 600.. waardoor ik na het kopen van een winterjas blut ben, en hij de hele maand wild kan gaan stappen. Dat zou natuurlijk niet werken.
Je kunt ook gewoon doen dat je allebei 300 euro overhoudt. Doen wij ook, ookal verdient zij wat meer dan ik. Ik neem aan dat als de een van de ander vindt dat hij/zij een klaploper is, dat eerder dan in financieel opzicht een probleem wordt.quote:Op maandag 28 september 2009 20:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Bovendien zou het bij ons ook niet te doen zijn om naar rato in te leggen: hij verdient zo'n 2000 per maand, ik slechts 600. Allebei 70% inleggen bijvoorbeeld, zou betekenen dat ik slechts 180,- overhoud en hij 600.. waardoor ik na het kopen van een winterjas blut ben, en hij de hele maand wild kan gaan stappen. Dat zou natuurlijk niet werken.
wie overlegt er dan?quote:
Nog weer een redenquote:Op maandag 28 september 2009 22:09 schreef capricia het volgende:
[..]
wie overlegt er dan?
Een echte vrouw geeft voornamelijk uit!!
Ik vind dat nogal krom. Dus degene die het meeste verdient omringt zich dan met een hoop luxe en de andere partij moet dat met lede ogen aanzien. Wat is de toegevoegde waarde van SAMEN dan?quote:Op maandag 28 september 2009 22:11 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
@Swets: nee hoor, maar over je eigen verdiende geld? Sorry, maar dat is toch onzin? Zolang ieder 50% bijdraagt in de huishoudelijke kosten is het toch verder prima?
gratis sex en een gratis werksterquote:Op maandag 28 september 2009 22:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal krom. Dus degene die het meeste verdient omringt zich dan met een hoop luxe en de andere partij moet dat met lede ogen aanzien. Wat is de toegevoegde waarde van SAMEN dan?
Eensch. Ik ga ook uit van gelijke verdienste. Misschien is dat niet slim. In een samenlevingscontract staat normaal: naar rato. Dat lijkt me ook billijk. Dan houdt ieder evenveel over, en betaald evenveel.quote:Op maandag 28 september 2009 22:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal krom. Dus degene die het meeste verdient omringt zich dan met een hoop luxe en de andere partij moet dat met lede ogen aanzien. Wat is de toegevoegde waarde van SAMEN dan?
eh hoezoquote:
Wederom dat 'bepalen' Overleg is toch geen bepalen? Nogmaals, wat is de toegevoegde waarde van samen als je alletwee heel erg vasthoudt aan 'mijn' en 'jou'.quote:Ik kan je er zo aan minimaal 10 (stellen) voorstellen van 30+ die het zo doen.
Maar het is toch een keuze van iedereen zelf? Ik moet er persoonlijk alleen niet aan denken dat iemand bepaald wat ik koop. Of ik nu een nieuwe laptop, TV of fiets wil, kan ik zelf bepalen
Ik vind samen zijn toch wel iets anders dan geld hoor. Ik hang er niets aan op, en ik hoef ook mijn partner niet met geld om te kopen. Bij jouw wel? Zonder geld mag je er niet op oid? Daar lijkt het meer op. Als je maar betaald, mag je opeens meer doen? Is dat een toegevoegde waarde van samen zijn?quote:Op maandag 28 september 2009 22:25 schreef Swetsenegger het volgende:
Wederom dat 'bepalen' Overleg is toch geen bepalen? Nogmaals, wat is de toegevoegde waarde van samen als je alletwee heel erg vasthoudt aan 'mijn' en 'jou'.
Ik vind het echt een motie van wantrouwen.
Kun je ook normaal discussie voeren in plaats van op de man spelen?quote:Op maandag 28 september 2009 22:28 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik vind samen zijn toch wel iets anders dan geld hoor. Ik hang er niets aan op, en ik hoef ook mijn partner niet met geld om te kopen. Bij jouw wel? Zonder geld mag je er niet op oid? Daar lijkt het meer op. Als je maar betaald, mag je opeens meer doen? Is dat een toegevoegde waarde van samen zijn?
De toegevoegde waarde van samen zijn is dat je dingen samen doet. Zoals o.a. de financien. Jammer dat je een beetje puberaal persoonlijk moet worden in een verder normale discussie.quote:Op maandag 28 september 2009 22:28 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik vind samen zijn toch wel iets anders dan geld hoor. Ik hang er niets aan op, en ik hoef ook mijn partner niet met geld om te kopen. Bij jouw wel? Zonder geld mag je er niet op oid? Daar lijkt het meer op. Als je maar betaald, mag je opeens meer doen? Is dat een toegevoegde waarde van samen zijn?
quote:Op maandag 28 september 2009 22:29 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Kun je ook normaal discussie voeren in plaats van op de man spelen?
Op de man spelen? Wat een onzin. Misschien moet je niet alles zo persoonlijk betrekken?quote:Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De toegevoegde waarde van samen zijn is dat je dingen samen doet. Zoals o.a. de financien. Jammer dat je een beetje puberaal persoonlijk moet worden in een verder normale discussie.
Mijn partner heeft geen inkomen. Hoe 'jullie' dat dan doen is me onduidelijk. Mag ze dan geld lenen om een boterham te kunnen 'kopen'?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |