Is dit een feitelijk uitspraak?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
huh?
Ik zeg gewoon wat er meestal gebeurt. Wil best wat bronnen leveren of zo maar snap ten eerste je reactie niet, noch waarom je zou stoppen met lezen van een feitelijke uitspraak waar geen valentie aan vast geknoopt zit?
quote:Nou meestal wordt het dan geherintepreteerd in: " door ons geloof en onze standvastigheid hebben wij de ramp weten te voorkomen"
Er zijn sektes die massaal suicide pleegden uit angst voor een datum/event, dat nooit heeft plaatsgevondenquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:18 schreef Ticker het volgende:
[..]
Daar stopte ik met lezen..
Ik vraag me namelijk af of jij de vorige ramp-die niet kwam, maar waar de mensen voor in de bergen trokken, heb meegemaakt.
Boh, we mogen ze wel dankbaar zijn, gek !quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:28 schreef oompaloompa het volgende:
4:45 A.M. Another message by automatic writing is sent to Keech. It states, in effect, that the God of Earth has decided to spare the planet from destruction. The cataclysm has been called off: "The little group, sitting all night long, had spread so much light that God had saved the world from destruction."
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:59 schreef Dragorius het volgende:
Al die afwijkende data ... verwarrend.
Na een groot meta-onderzoek waarin ik de resultaten van andere onderzoeken combineer ben ik tot de volgende conclusie gekomen :quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:59 schreef Dragorius het volgende:
Al die afwijkende data ... verwarrend.
Ja. Ik vind dit soort denken eigenlijk heel erg fascinerend. Het is ook de basis voor het Messiaanse denken zoals het in het Christendomen Jodendom voorkomt. Waar komt toch die drang vandaan dat dingen rigoreus veranderen? Hoe kan zo'n collectieve ontevredenheid over de status quo ontstaan?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:09 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nou meestal wordt het dan geherintepreteerd in: " door ons geloof en onze standvastigheid hebben wij de ramp weten te voorkomen"
Het is een vorm van cognitieve dissonantie. Vergeet niet, dit zijn mensen die hun familiebanden hebben verbroken & heel hun hebben en houwen opgegeven hebben voor het idee dat er iets gaat gebeuren. Het leven van die mensen heeft dag en nacht in het teken gestaan van het grote idee. Als het dan in een keer niet uit komt zijn er twee opties, óf je hele leven van de afgelopen jaren was een farce en je bent alles kwijt als gevolg van je eigen naïviteit, of je gelooft de man/vrouw die je al jaren hebt geloofd, dat je de wereld hebt gered.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Ik vind dit soort denken eigenlijk heel erg fascinerend. Het is ook de basis voor het Messiaanse denken zoals het in het Christendomen Jodendom voorkomt. Waar komt toch die drang vandaan dat dingen rigoreus veranderen? Hoe kan zo'n collectieve ontevredenheid over de status quo ontstaan?
In het geval van het Jodendom bijvoorbeeld is het goed te verklaren; Jezus kwam ten tijde van de Romeinse bezetting, en na elke ramp zag je weer een golf van messiaspretendenten (bijvoorbeeld het Spaanse verdrijvingsedict in 1492). Christenen wachten nog steeds op de terugkeer van Christus; Paulus sprak al over een zeer spoedige terugkeer, maar die bleef uit. En toch blijven mensen wachten en hopen.
Ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dat dat hele 2012-gebeuren stilletjes voorbij gaat, dat voor de zoveelste keer blijkt dat de mens een te spectaculair en fantasievol wereldbeeld heeft, en dat het wachten is op de volgende interpretatie (waarschijnlijk ook weer uit "oeroude geschriften" oid) om onszelf massaal voor de gek te houden. En dat levert dan natuurlijk ook weer de nodige topics hier op![]()
Rare beestjes zijn wij mensen eigenlijk![]()
Als dat besef ooit komt, dan kunnen we ons misschien weer es wat meer richten op het aardse en datgene wat wel belangrijk is.Lijkt me een stuk gezonder dan je ingraven in een wereldje die telkens weer "op het punt staat helemaal te veranderen".
Heb er maar ff een topic over geopend in F&Lquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:05 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het is een vorm van cognitieve dissonantie. Vergeet niet, dit zijn mensen die hun familiebanden hebben verbroken & heel hun hebben en houwen opgegeven hebben voor het idee dat er iets gaat gebeuren. Het leven van die mensen heeft dag en nacht in het teken gestaan van het grote idee. Als het dan in een keer niet uit komt zijn er twee opties, óf je hele leven van de afgelopen jaren was een farce en je bent alles kwijt als gevolg van je eigen naïviteit, of je gelooft de man/vrouw die je al jaren hebt geloofd, dat je de wereld hebt gered.
Als je het zo bekijkt is het misschien een stukje minder vreemd?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |