quote:do 24 sep 2009, 22:03
Balkenende: Meer ingrepen als AOW-leeftijd nodig
PITTSBURGH - Er zijn nog zeker „zes tot zeven” ingrepen als verhoging van de AOW-leeftijd nodig om de overheidsfinanciën op termijn weer op orde te krijgen.
Premier Jan Peter Balkenende zei dat donderdag op weg naar het Amerikaanse Pittsburgh waar hij de top van de G20 bijwoont, de twintig belangrijkste economieën ter wereld. Nederland is geen lid van de G20 maar woonde de afgelopen twee bijeenkomsten in Washington en Londen wel bij. Voor Pittsburgh ontving Balkenende afgelopen zomer een uitnodiging van de Amerikaanse president Barack Obama.
Een van de onderwerpen donderdagavond en vrijdag is hoe landen na de financiële steunoperaties van afgelopen jaar hun begrotingen zo snel mogelijk weer op orde krijgen. Het kabinet laat de komende maanden topambtenaren zoeken naar miljardenbezuinigingen.
Balkenende zei het gevoel te hebben dat wereldwijd en in de Nederlandse samenleving inmiddels duidelijker beseft wordt welke grote inspanningen noodzakelijk zijn om de economie er weer bovenop te helpen. Het zou volgens hem „zelfbedrog” zijn als men denkt dat na de eerste positieve signalen over de economie en de aandelenbeurzen het vanzelf allemaal wel weer goed komt.
In Pittsburgh is de aanpak van de bonussen een ander belangrijk gespreksonderwerp. Balkenende stoort zich ook aan de „perverse prikkels” die uitgaan van de bonussen, maar hij waarschuwt dat er nog veel meer nodig is. Het gaat wat hem betreft in Pittsburgh ook over een duurzaam financieel systeem en versterking van het toezicht op de financiële sector.
Balkenende hoopt in Pittsburgh op een gezamenlijke aanpak, waarbij wereldwijde kwesties als de financiering van het klimaatprobleem, de problemen voor ontwikkelingsslanden en vrije handel samen om een antwoord vragen.
Ook de premier zei te beseffen dat nog niet alles loopt zoals bij eerdere G20-toppen afgesloten. Dagelijks nemen landen nog protectionistische maatregelen. „Maar we moeten het samen doen, en elkaar erop aanspreken als het nodig is.” Onderzoeken hebben volgens hem aangetoond dat een coördineerde aanpak wereldwijd miljoenen banen kan opleveren.
Als al weet dat de AOW-ingreep zo succesvol gaat worden, waarom bedenkt ie er dan niet nog een paar? Waarom moet ie daarvoor al 'topambtenaren' hebben?quote:Op donderdag 24 september 2009 22:54 schreef henkway het volgende:
Zeker zes a zeven ingrijpende maatregelen zijn er nodig om de financiën gezond te maken
Ik weet niet waar JP op doelt, U wel??
Noem hier onder de maatregelen die JP bedoelt
Ik begin:
AWBZ 5 miljard per jaar
HRA 5 miljard per jaar
Huurtoeslag 1 miljard
Onderwijs 5 miljard per jaar
Ontwikkelingshulp 2 miljard per jaar
Defensie 2 miljard per jaar
Landbouwsubsidies 3 miljard per jaar
Ik heb er 6maar ik kom maar aan de 23 miljard euro
![]()
verder denk ik dat de herstructurering van de IB (vlaktax / fisc AOW ) nog 2 miljard op zal leveren
[..]
Nee, de 35 miljard is het Jaarlijks verschil tussen inkomsten en uitgaven, de investering in banken staat daar los vanquote:Op vrijdag 25 september 2009 04:07 schreef eight het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe ze aan die 35 miljard tekort komen? Het grootste gedeelte van die 35 miljard bestaat uit geld wat de overheid aan de banken heeft geleend. Uiteindelijk moeten de banken dit geld weer terugbetalen incl. rente. Dat duurt waarschijnlijk nog wel een tijdje maar toch...
Het werkelijke tekort is dan toch veel lager?
Die hebben ook allemaal een eigen woning!!quote:Op donderdag 24 september 2009 23:37 schreef henkway het volgende:
want de BB hebben de woning nu wel hypotheekvrij en zijn meer gebaat bij continuering van de wet Hillen
Ja en een bijtellingquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Die hebben ook allemaal een eigen woning!!
Inderdaad, maar ondertussen maar klagen dat ze al jaren zo hard hebben gewerkt en dat de jeugd van tegenwoordig maar blijft doorstuderen, omdat die te lui zijn om te werken.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:10 schreef LXIV het volgende:
Ik bedoel; kijk eens goed op je loonstrookje. Van je bruto-bedrag wordt altijd zo'n 70 euro VUT-equivalent afgetrokken. Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat dat is?
Dat is geld dat jij aan de VUT-ters mag betalen zodat zij benzine voor hun kamper kunnen kopen terwijl je zelf tot je 67-ste door mag werken! Het is werkelijk waar, het is geen grap!
En jij betaald dat equivalent dus tot je 67-ste terwijl je er nooit, nooit, nooit een cent van zal zien.
Dat is over al die jaren zo'n 40.000 euro! Rechtstreeks naar die F-king babyboomers.
Nee, de meeste babyboomers hebben geen eigen woning. Waar haal je het idee vandaan dat dat zo is?quote:
en dankzij Hoogervorst persoonlijk ingrijpen in Marbella slechts 1,35% ZVW betalen ipv 5,1% wegens het woonlandbeginsel en tevens een buitenlandtoelage op de AOW ontvangenquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ondertussen maar klagen dat ze al jaren zo hard hebben gewerkt en dat de jeugd van tegenwoordig maar blijft doorstuderen, omdat die te lui zijn om te werken.
Ja godverdomme, willen ze nou wel of geen behendige chirurg die straks hun leven nog wat kan verlengen, zodat ze nog iets langer van ons geld bij het zwembad van hun villa in Spanje kunnen liggen?
Pensioenen worden toch geindexeerd (meegroeien met inflatie) dus als het toen al 38 euro, of iets van 80 gulden, was dan zou het nu toch stukken meer moeten zijn? Geen aanval, ik weet gewoon niet precies hoe het werkt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, de meeste babyboomers hebben geen eigen woning. Waar haal je het idee vandaan dat dat zo is?
Veel mensen waren vroeger te huiverig om zo'n grote schuld aan te gaan.
De groep die dat wel durfde heeft inderdaad goed geboerd. Maar er zijn er ook heeeeel veeeeeel die het moeten doen van hun AOW'tje, omdat ook de bedrijfspensioentjes van die tijd niet echt je van het zijn.
Mijn vader heeft bijvoorbeeld 38 euro per maand aan pensioen. In de tijd dat die werd afgesloten was dat aardig wat aanvulling op je AOW, maar nu stelt het geen reet voor. Geen eigen huis, ze huren een seniorenwoning. En in alle woningen om hen heen wonen ook babyboomers zonder eigen huis.
Dus, ga aub niet beweren dat ze er allemaal warmpjes bijzitten en jij zo zielig bent!!
38 euro per maand is geen vetpot nee, en dat met een eindloonstelsel '')quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:42 schreef Gia het volgende:
Mijn vader heeft bijvoorbeeld 38 euro per maand aan pensioen. In de tijd dat die werd afgesloten was dat aardig wat aanvulling op je AOW, maar nu stelt het geen reet voor. Geen eigen huis, ze huren een seniorenwoning. En in alle woningen om hen heen wonen ook babyboomers zonder eigen huis.
Tegenwoordig is dat allemaal beter geregeld. De pensioenen van vroeger zijn vaak zo laag dat de pensioenfondsen aanbieden om het pensioen af te kopen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:00 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Pensioenen worden toch geindexeerd (meegroeien met inflatie) dus als het toen al 38 euro, of iets van 80 gulden, was dan zou het nu toch stukken meer moeten zijn?
Niet dat ik wil beweren dat alle babyboomers er warmpjes bij zitten, bejaarden trouwens ook niet.
quote:vr 25 sep 2009, 13:02
Kabinet: 'Kaasschaaf lost niks op'
DEN HAAG - „Indien we met elkaar de kwaliteit en toegankelijkheid van collectieve voorzieningen zoveel mogelijk willen behouden, dan zijn fundamentele keuzes onvermijdelijk. De kaasschaaf biedt geen uitkomst.” Dat schrijft het kabinet vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet maakt vrijdag de werkgroepen bekend die de heroverwegingen moeten maken die tot de noodzakelijke 35 miljard aan bezuinigingen moeten leiden.
De werkgroepen worden voorgezeten door (oud-)topambtenaren. Naast ambtenaren van betrokken vakdepartementen zullen ook externe deskundigen betrekken bij de werkgroepen. „In hun analyse en voorstellen zijn zij niet gebonden aan bestaande wetgeving, het coalitieakkoord, kabinetsafspraken, departementale begrenzingen of ministerieel beleid. De werkgroepen krijgen de opdracht om alle relevante informatie en analyses neer te leggen om zo tot een gewogen politieke besluitvorming te komen, zonder daarop een voorschot te nemen”, aldus het kabinet.
Je roept nu al meer dan een jaar dat je gaat emigreren. Doe het dan. Ik denk niet dat Balkenende wakker van ligt van de gederfte inkomsten.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:01 schreef Yi-Long het volgende:
Zolang ze maar niet met een emigratie-belasting komen voordat ik vertrokken ben.
Gewoon helemaal géén kinderbijslag meer. Kan er ook geen dieskrieminatsie geroepen worden.quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:50 schreef kriele het volgende:
Stop kinderbijslag aan mensen met kids die niet in Nederland wonen.
dat gaan ze al doen, maar das nog steeds een druppel op een gloeiende plaat. Net als het Koningshuis. Bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking is al een grotere druppel, maar nog lang niet genoeg.quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:50 schreef kriele het volgende:
Stop kinderbijslag aan mensen met kids die niet in Nederland wonen.
Ik zou per direct kunnen vertrekken, wat mij betreft, maar goed... ik ben niet de enige die over die beslissing gaat, en elders ook een baan moet kunnen vinden.quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:56 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je roept nu al meer dan een jaar dat je gaat emigreren. Doe het dan. Ik denk niet dat Balkenende wakker van ligt van de gederfte inkomsten.
Als ze eens leren te schrappen ipv regeltjes makenquote:Op vrijdag 25 september 2009 13:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als ik lees dat werkgroepen met (top)ambtenaren de opties gaan bekijken dan krijg ik al koude rillingen. Ambtenaren, werkgroepen en projecten is zoals de geschiedenis ons leert een zeer foute combinatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |