abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73112638
En op de Betouweroute, Fles en co, kan er momenteel achter elkaar aan gereden worden. Ik geloof dat er minstens 4 paden per uur per richting liggen. Overigens ligt de Betuweroute er de komende dagen wel geheel uit.

Ook leuk, werkzaamheden Rtd-Gd voor dit weekend gaan niet door, zodat goederentreinen gewoon het land kunnen verlaten. Dit kan wel geteld op 1 manier. Rotterdam-Gouda-Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven-Venlo. Owee als het morgen daar ook ergens fout gaat...
pi_73112744
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 16:37 schreef MassimO het volgende:

[..]

Automatisch blokstelsel

De meeste spoorlijnen zijn tegenwoordig uitgerust met een automatisch blokstelsel op de vrije baan. Als de trein door bijvoorbeeld een spoorstroomloop gedetecteerd wordt (blokbezetting), valt het sein dat toegang geeft tot het betreffende blok automatisch op rood. Omdat een trein een lange remweg heeft, gaat het sein van het vorige blok op geel, opdat de machinist de remming al eerder kan inzetten. Op deze manier houden de treinen voldoende afstand van elkaar.

Seinen van het automatisch blokstelsel zijn in Nederland te herkennen aan wit bord met daarop de letter 'P' onder de lichten. Men spreekt dan ook van 'P-seinen'. De 'P' is hier een afkorting voor 'Permissief'; in bepaalde situaties is het de machinist toegestaan langs een rood P-sein rijden.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokstelsel#Automatisch_blokstelsel
Weet je wat het grappige is, dit spoornet stond dit weekend op de nominatie voor onderhoud.
pi_73112777
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 22:02 schreef Zug-Chef het volgende:
En op de Betouweroute, Fles en co, kan er momenteel achter elkaar aan gereden worden. Ik geloof dat er minstens 4 paden per uur per richting liggen. Overigens ligt de Betuweroute er de komende dagen wel geheel uit.

Ook leuk, werkzaamheden Rtd-Gd voor dit weekend gaan niet door, zodat goederentreinen gewoon het land kunnen verlaten. Dit kan wel geteld op 1 manier. Rotterdam-Gouda-Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven-Venlo. Owee als het morgen daar ook ergens fout gaat...
Het zou me niet eens verbazen als het fout zou gaan, ik zie het zelfs gebeuren
pi_73114606
PRIO 2 SB431 HA431 TS431 Fennaweg Barendrecht Regot (Middel Hulpv.: ja) (grip: 2) Vak: 4890106
25-09-2009 22:08:25 - Rotterdam-Rijnmond - Barendrecht

Weer grip2?
Ik dacht dat alles op 1 stond hiervoor?
pi_73115586
Zo, m'n reisje van 847 km zit er weer op
  zaterdag 26 september 2009 @ 00:12:22 #246
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_73116397
Een kennis van mij, niet een echte spoorhobbyist, maar wel werkzaam bij een spooraannemer melde het volgende op een ander forum
quote:
Het is in ieder geval een zeer ernstig en groot ongeluk wat gewoon eigenlijk niet meer kán en mág gebeuren. De technologie van tegenwoordig moet voorkomen dat twee treinen met hoge snelheid op één spoor terecht komen. Helaas wordt de havenspoorlijn (waarop de goederentreinen reden) omgebouwd. De spanning op de bovenleiding is hier 25.000 volt, ten opzichte van 1800 op het normale net. Die hoge voltages zorgen voor magneetvelden die de normale ATB-beveiliging in het spoor beïnvloeden, deze ATB zorgt ervoor dat een trein automatisch stopt bij het passeren van een rood sein.

Helaas is de nieuwe beveiliging die geen last heeft van de hoge voltages nog niet gereed, maar de 25k spanning staat al wel op de bovenleiding. De ATB is dus uitgeschakeld, waardoor goederentreinen op dit stuk spoor nu 'op zicht' moeten rijden, wat betekend 40 km/uur maximaal. Immers, bij het passeren van een rood sein wordt nu niet ingegrepen door de techniek.
  zaterdag 26 september 2009 @ 01:26:05 #247
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73117785
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 23:06 schreef Kwaliteit het volgende:
PRIO 2 SB431 HA431 TS431 Fennaweg Barendrecht Regot (Middel Hulpv.: ja) (grip: 2) Vak: 4890106
25-09-2009 22:08:25 - Rotterdam-Rijnmond - Barendrecht

Weer grip2?
Ik dacht dat alles op 1 stond hiervoor?
Het was gister zelf GRIP-3..
Volgens mij is het alleen maar voor aflossing.
Ik kan me geen situatie indenken dat er nu weer extra brandweer word opgeroepen
En btw, dit is alsnog een offtopic in een PTA treinentopic..
Hier gaat het niet om een trein, maar om een P2000 melding

[ Bericht 15% gewijzigd door greavy op 26-09-2009 02:11:28 ]
pi_73119615
Het verhogen van de GRIP heeft te maken maken het leegpompen van de tanks lijkt me. Ze wilde ook eerst nog de A15 afsluiten maar dat was niet meer van belang
pi_73119705
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 22:02 schreef Zug-Chef het volgende:
En op de Betouweroute, Fles en co, kan er momenteel achter elkaar aan gereden worden. Ik geloof dat er minstens 4 paden per uur per richting liggen. Overigens ligt de Betuweroute er de komende dagen wel geheel uit.

Ook leuk, werkzaamheden Rtd-Gd voor dit weekend gaan niet door, zodat goederentreinen gewoon het land kunnen verlaten. Dit kan wel geteld op 1 manier. Rotterdam-Gouda-Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven-Venlo. Owee als het morgen daar ook ergens fout gaat...
Ze kunnen bij Geldermalsen toch ook de betuweroute opdraaien?
  Redactie Sport zaterdag 26 september 2009 @ 10:01:51 #251
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73120005
Volgens mij zijn die verbindingsbogen nog steeds niet in dienst, omdat er normaal gesproken niets overheen gaat en er dus niet wordt roestgereden. Nou zou je dat alsnog kunnen doen, maar ze vinden vast iets in de beveiliging waardoor dat onmogelijk is
(en dan heb ik het nog niet over treinen die normaal ook via Venlo gaan, die moeten alsnog tussen Meteren en Eindhoven rijden)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73120056
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:16 schreef allsystemshalt het volgende:
Hup met camera's op stap ze gaan met Leopard's de treinstellen uit elkaar trekken
Dat wilde ik net zeggen..

http://www.nu.nl/algemeen(...)-treinen-elkaar.html
Take on the situation, but not the torment ...
pi_73120266
vet ja, daar had ik ook wel bij willen zijn

Oh ze gaan pas om 2 uur vanmiddag aan de gang lees ik net. Misschien kom ik er nog wel even langs dan

[ Bericht 43% gewijzigd door Dr_Flash op 26-09-2009 10:32:20 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73122268
quote:
ZEVENAAR - Er rijden geen treinen op de Betuwelijn als gevolg van de botsing, donderdag bij Barendrecht. Exploitant Keyrail leidt het goederenvervoer tijdelijk om via het spoor Gouda-Utrecht-Arnhem.

Vrijdag bleek dat vorige week op het spoor bij Zevenaar bijna een botsing was tussen twee goederentreinen waaronder een van DB Schenker. Bij Barendrecht was ook een trein van deze vervoerder betrokken.

De bijna-botsing was te wijten aan het feit dat de machinist van Schenker 'een rood sein over het hoofd zag' aldus een woordvoerder.

Een bijna botsing, hmmm
bron is btw TV Gelderland txt pag. 108 of via deze link:
http://www.omroepgelderla(...)en-op-Betuwelijn.htm
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:01:00 #255
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73122884
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:12 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Een kennis van mij, niet een echte spoorhobbyist, maar wel werkzaam bij een spooraannemer melde het volgende op een ander forum
[..]
Hier staan pertinente onwaarheden en insinuaties in. Dit te posten op internet is echt onwijs stom, ik kan er dan ook ontzettend pissig om worden.

Zonder ATB rijden is immers niet "rijden op zicht", daarnaast: ATB zet een trein niet stil bij het passeren van een stoptonend sein en last but not least: het deel waar de botsing plaatsvond is 1500V en als ik me niet vergis uitgerust met ATB.

Daarbij: het is waar dat op de Havenspoorlijn onder 25kV gereden wordt zonder ATB of ERTMS. Daarom is de snelheid ook teruggebracht naar 40km/u. N.B.: de installatie in de trein bewaakt volgens mij wel dat niet harder gereden wordt dan 40...

Het blijft aldus gissen wat de oorzaak was. Het NOS Journaal had het er over dat één trein 30 zou hebben gereden en de andere 80. Dat snijdt nog wel hout: de ene kan met 30 een rood sein gepasseerd zijn en zo in het pad van de trein die 80 reed terecht zijn gekomen. Dan kan ik de ravage ook nog wel enigszins verklaren...

[ Bericht 39% gewijzigd door Duvel op 26-09-2009 13:08:01 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73124872
quote:
Een van de twee machinisten van de goederentreinen die donderdagavond op elkaar klapten bij Barendrecht heeft waarschijnlijk een rood sein gemist. Dat is volgens de Onderzoeksraad van Veiligheid de meest voor de hand liggende verklaring, aldus het AD.

“Het is een waarheid als een koe dat er een sein moet zijn gemist om de treinen op hetzelfde spoor tegenover elkaar te krijgen”, zegt Jelle Rebbers van goederenvervoerder DB Schenker zaterdag in het AD.
bron

Kennelijk ben ik wat ouderwets in mijn mening om met speculeren te wachten tot het rapport er is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73125147
Flash niet terplekke om bergepanzers te fotograferen?
hula
  zaterdag 26 september 2009 @ 14:39:40 #258
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73125149
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:38 schreef Kwaliteit het volgende:

[..]

Een bijna botsing, hmmm
bron is btw TV Gelderland txt pag. 108 of via deze link:
http://www.omroepgelderla(...)en-op-Betuwelijn.htm
Misschien moet DB Schenker zijn personeel grondig doorlichten?
  zaterdag 26 september 2009 @ 14:44:58 #259
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73125254
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:36 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ze kunnen bij Geldermalsen toch ook de betuweroute opdraaien?
Herstel: Meteren.

De Betuweroute kan alleen verlaten worden vanuit Zevenaar of alleen bereden worden richting Zevenaar.
  zaterdag 26 september 2009 @ 14:59:00 #260
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73125495
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 14:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

bron

Kennelijk ben ik wat ouderwets in mijn mening om met speculeren te wachten tot het rapport er is.
Wat een vertrouwen om technisch falen al bij voorbaat uit te sluiten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73131331
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 14:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat een vertrouwen om technisch falen al bij voorbaat uit te sluiten.
Inderdaad. Er kan bijvoorbeeld ook een rood lampje zijn doorgebrand, om eens iets te noemen.

Of die machinist moet heel toevallig weten dat het betreffende gebied precies één van de gebieden is waar defecte lampen worden opgemerkt en je geen rijweg naar een sein met een defect rood licht kunt instellen.

Maar dat zou dan weer speculatie van mijn kant zijn.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2009 19:19:53 ]
pi_73131608
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 19:17 schreef Igen het volgende:
Inderdaad. Er kan bijvoorbeeld ook een rood lampje zijn doorgebrand, om eens iets te noemen.
Als een rood lampje doorbrand dan wordt het vervangende groen-knipper in werking gesteld...
(in tegenstelling tot de verkeerslichten voor het wegverkeer heeft men voor het spoorverkeer wel maatregelen bedacht om defecte lampen op te vangen).
So we just called him Fred too
  zaterdag 26 september 2009 @ 19:30:47 #263
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73131680
Een machinist hoort eigenlijk wegbekendheid te hebben, en een gedoofd sein geldt als een rood sein. Geen idee of hier lampcontrole zit...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zaterdag 26 september 2009 @ 19:31:56 #264
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73131718
@Cothen: Nee, als rood kapot is gebeurd er helemaal niets, omdat een gedoofd sein (voor zover niet afgekruist) gelijk staat aan een rood sein. Met groen knipper mag je met 40kmh doorrijden (en niet op zicht). Geel knipper zou wel kunnen, maar op zicht rijden is nog altijd wat anders dan stoppen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 26 september 2009 @ 19:33:16 #265
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73131766
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 19:28 schreef Cothen het volgende:

[..]

Als een rood lampje doorbrand dan wordt het vervangende groen-knipper in werking gesteld...
(in tegenstelling tot de verkeerslichten voor het wegverkeer heeft men voor het spoorverkeer wel maatregelen bedacht om defecte lampen op te vangen).
Volgens mij kan dat niet: het verschil in betekenis tussen die twee is nogal fors.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73131803
Volgens RTL Nieuws had het ongeluk waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als men hier ATB-VV had aangelegd.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 26 september 2009 @ 19:34:43 #267
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73131810
Veiligheid dient voorop te staan bij de systemen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73131830
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 19:31 schreef dennistd het volgende:
@Cothen: Nee, als rood kapot is gebeurd er helemaal niets, omdat een gedoofd sein (voor zover niet afgekruist) gelijk staat aan een rood sein. Met groen knipper mag je met 40kmh doorrijden (en niet op zicht). Geel knipper zou wel kunnen, maar op zicht rijden is nog altijd wat anders dan stoppen.
Precies. Je zal maar een trein op een zijspoortje hebben staan, die met zo'n vervangende geel-knipper de rijweg in rijdt van een IC die met 140 km/u voorbij komt geraasd ofzo.
pi_73131932
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 19:28 schreef Cothen het volgende:
Als een rood lampje doorbrand dan wordt het vervangende groen-knipper in werking gesteld...
Dan doe je nog steeds de AANNAME dat dat wel werkt. Het komende half jaar kan iedereen erover roepen wat hij wil, speculatief is het en speculatief blijft het.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73131992
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 19:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Dan doe je nog steeds de AANNAME dat dat wel werkt. Het komende half jaar kan iedereen erover roepen wat hij wil, speculatief is het en speculatief blijft het.
Puntje...

en straks doet iedereen deAANNAME de commisie die het rapport schrijft de waarheid spreekt.
So we just called him Fred too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')