Weet je wat het grappige is, dit spoornet stond dit weekend op de nominatie voor onderhoud.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:37 schreef MassimO het volgende:
[..]
Automatisch blokstelsel
De meeste spoorlijnen zijn tegenwoordig uitgerust met een automatisch blokstelsel op de vrije baan. Als de trein door bijvoorbeeld een spoorstroomloop gedetecteerd wordt (blokbezetting), valt het sein dat toegang geeft tot het betreffende blok automatisch op rood. Omdat een trein een lange remweg heeft, gaat het sein van het vorige blok op geel, opdat de machinist de remming al eerder kan inzetten. Op deze manier houden de treinen voldoende afstand van elkaar.
Seinen van het automatisch blokstelsel zijn in Nederland te herkennen aan wit bord met daarop de letter 'P' onder de lichten. Men spreekt dan ook van 'P-seinen'. De 'P' is hier een afkorting voor 'Permissief'; in bepaalde situaties is het de machinist toegestaan langs een rood P-sein rijden.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokstelsel#Automatisch_blokstelsel
Het zou me niet eens verbazen als het fout zou gaan, ik zie het zelfs gebeurenquote:Op vrijdag 25 september 2009 22:02 schreef Zug-Chef het volgende:
En op de Betouweroute, Fles en co, kan er momenteel achter elkaar aan gereden worden. Ik geloof dat er minstens 4 paden per uur per richting liggen. Overigens ligt de Betuweroute er de komende dagen wel geheel uit.
Ook leuk, werkzaamheden Rtd-Gd voor dit weekend gaan niet door, zodat goederentreinen gewoon het land kunnen verlaten. Dit kan wel geteld op 1 manier. Rotterdam-Gouda-Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven-Venlo. Owee als het morgen daar ook ergens fout gaat...
quote:Het is in ieder geval een zeer ernstig en groot ongeluk wat gewoon eigenlijk niet meer kán en mág gebeuren. De technologie van tegenwoordig moet voorkomen dat twee treinen met hoge snelheid op één spoor terecht komen. Helaas wordt de havenspoorlijn (waarop de goederentreinen reden) omgebouwd. De spanning op de bovenleiding is hier 25.000 volt, ten opzichte van 1800 op het normale net. Die hoge voltages zorgen voor magneetvelden die de normale ATB-beveiliging in het spoor beïnvloeden, deze ATB zorgt ervoor dat een trein automatisch stopt bij het passeren van een rood sein.
Helaas is de nieuwe beveiliging die geen last heeft van de hoge voltages nog niet gereed, maar de 25k spanning staat al wel op de bovenleiding. De ATB is dus uitgeschakeld, waardoor goederentreinen op dit stuk spoor nu 'op zicht' moeten rijden, wat betekend 40 km/uur maximaal. Immers, bij het passeren van een rood sein wordt nu niet ingegrepen door de techniek.
Het was gister zelf GRIP-3..quote:Op vrijdag 25 september 2009 23:06 schreef Kwaliteit het volgende:
PRIO 2 SB431 HA431 TS431 Fennaweg Barendrecht Regot (Middel Hulpv.: ja) (grip: 2) Vak: 4890106
25-09-2009 22:08:25 - Rotterdam-Rijnmond - Barendrecht
Weer grip2?
Ik dacht dat alles op 1 stond hiervoor?
Ze kunnen bij Geldermalsen toch ook de betuweroute opdraaien?quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:02 schreef Zug-Chef het volgende:
En op de Betouweroute, Fles en co, kan er momenteel achter elkaar aan gereden worden. Ik geloof dat er minstens 4 paden per uur per richting liggen. Overigens ligt de Betuweroute er de komende dagen wel geheel uit.
Ook leuk, werkzaamheden Rtd-Gd voor dit weekend gaan niet door, zodat goederentreinen gewoon het land kunnen verlaten. Dit kan wel geteld op 1 manier. Rotterdam-Gouda-Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven-Venlo. Owee als het morgen daar ook ergens fout gaat...
Dat wilde ik net zeggen..quote:Op zaterdag 26 september 2009 09:16 schreef allsystemshalt het volgende:
Hup met camera's op stap ze gaan met Leopard's de treinstellen uit elkaar trekken
quote:ZEVENAAR - Er rijden geen treinen op de Betuwelijn als gevolg van de botsing, donderdag bij Barendrecht. Exploitant Keyrail leidt het goederenvervoer tijdelijk om via het spoor Gouda-Utrecht-Arnhem.
Vrijdag bleek dat vorige week op het spoor bij Zevenaar bijna een botsing was tussen twee goederentreinen waaronder een van DB Schenker. Bij Barendrecht was ook een trein van deze vervoerder betrokken.
De bijna-botsing was te wijten aan het feit dat de machinist van Schenker 'een rood sein over het hoofd zag' aldus een woordvoerder.
Hier staan pertinente onwaarheden en insinuaties in. Dit te posten op internet is echt onwijs stom, ik kan er dan ook ontzettend pissig om worden.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:12 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Een kennis van mij, niet een echte spoorhobbyist, maar wel werkzaam bij een spooraannemer melde het volgende op een ander forum
[..]
bronquote:Een van de twee machinisten van de goederentreinen die donderdagavond op elkaar klapten bij Barendrecht heeft waarschijnlijk een rood sein gemist. Dat is volgens de Onderzoeksraad van Veiligheid de meest voor de hand liggende verklaring, aldus het AD.
“Het is een waarheid als een koe dat er een sein moet zijn gemist om de treinen op hetzelfde spoor tegenover elkaar te krijgen”, zegt Jelle Rebbers van goederenvervoerder DB Schenker zaterdag in het AD.
Misschien moet DB Schenker zijn personeel grondig doorlichten?quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:38 schreef Kwaliteit het volgende:
[..]
Een bijna botsing, hmmm![]()
bron is btw TV Gelderland txt pag. 108 of via deze link:
http://www.omroepgelderla(...)en-op-Betuwelijn.htm
Herstel: Meteren.quote:Op zaterdag 26 september 2009 09:36 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ze kunnen bij Geldermalsen toch ook de betuweroute opdraaien?
Wat een vertrouwen om technisch falen al bij voorbaat uit te sluiten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
bron
Kennelijk ben ik wat ouderwets in mijn mening om met speculeren te wachten tot het rapport er is.
Inderdaad. Er kan bijvoorbeeld ook een rood lampje zijn doorgebrand, om eens iets te noemen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:59 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat een vertrouwen om technisch falen al bij voorbaat uit te sluiten.
Als een rood lampje doorbrand dan wordt het vervangende groen-knipper in werking gesteld...quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:17 schreef Igen het volgende:
Inderdaad. Er kan bijvoorbeeld ook een rood lampje zijn doorgebrand, om eens iets te noemen.
Volgens mij kan dat niet: het verschil in betekenis tussen die twee is nogal fors.quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:28 schreef Cothen het volgende:
[..]
Als een rood lampje doorbrand dan wordt het vervangende groen-knipper in werking gesteld...
(in tegenstelling tot de verkeerslichten voor het wegverkeer heeft men voor het spoorverkeer wel maatregelen bedacht om defecte lampen op te vangen).
Precies. Je zal maar een trein op een zijspoortje hebben staan, die met zo'n vervangende geel-knipper de rijweg in rijdt van een IC die met 140 km/u voorbij komt geraasd ofzo.quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:31 schreef dennistd het volgende:
@Cothen: Nee, als rood kapot is gebeurd er helemaal niets, omdat een gedoofd sein (voor zover niet afgekruist) gelijk staat aan een rood sein. Met groen knipper mag je met 40kmh doorrijden (en niet op zicht). Geel knipper zou wel kunnen, maar op zicht rijden is nog altijd wat anders dan stoppen.
Dan doe je nog steeds de AANNAME dat dat wel werkt. Het komende half jaar kan iedereen erover roepen wat hij wil, speculatief is het en speculatief blijft het.quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:28 schreef Cothen het volgende:
Als een rood lampje doorbrand dan wordt het vervangende groen-knipper in werking gesteld...
Puntje...quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Dan doe je nog steeds de AANNAME dat dat wel werkt. Het komende half jaar kan iedereen erover roepen wat hij wil, speculatief is het en speculatief blijft het.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |