En hartverscheurender. R4aD vind ik 1 van de 10 beste films ooit. Een 9,5. Echt ongelooflijk goed.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is de magie wel een beetje weg.Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
Zou heel goed kunnen inderdaad! Maakt de film wel nog zieker.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:23 schreef shiNinG_staR het volgende:
Even dit kijken: http://bit.ly/eq5oty En dit lezen: http://bit.ly/gXiWyG
Geeft weer een andere dimensie aan de film. Vind het wel geloofwaardig en denk eigenlijk wel dat dit de ware betekenis is achter Nina's gedrag.
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:31 schreef Stefan het volgende:
Ik vond de film naargeestig dus wat dat betreft is het goed gelukt. Maar zodra je doorhebt dat de film wel erg lijkt op films alsBehalve dat alle 3 de hoofdpersonages niet goed bij hun hoofd zijn zie ik geen parallellen. Verhaal, structuur, ontwikkeling personages zijn allemaal anders.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is de magie wel een beetje weg.“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
Inderdaad, ik vind die vergelijking ook redelijk vergezocht.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:35 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Behalve dat alle 3 de hoofdpersonages niet goed bij hun hoofd zijn zie ik geen parallellen. Verhaal, structuur, ontwikkeling personages zijn allemaal anders.
Yep, da's hetzelfde zeggen dat Star Wars en 2001: A Space Odyssey dezelfde films zijn omdat ze allebei over het heelal gaan.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:40 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Inderdaad, ik vind die vergelijking ook redelijk vergezocht.
Precies, zo'n soort voorbeeld zocht ik maar kon geen goede verzinnen. Bedanktquote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:07 schreef Mike het volgende:
[..]
Yep, da's hetzelfde zeggen dat Star Wars en 2001: A Space Odyssey dezelfde films zijn omdat ze allebei over het heelal gaan.
Oh dat is wel interessant om te lezen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:23 schreef shiNinG_staR het volgende:
Geeft weer een andere dimensie aan de film. Vind het wel geloofwaardig en denk eigenlijk wel dat dit de ware betekenis is achter Nina's gedrag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
Interessant, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:23 schreef shiNinG_staR het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door thedeedster op 05-02-2011 21:10:16 ]Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
Wel erg ballerinamager. Is ook (lees ik net) 20 lbs (bijna 10 kg) afgevallen voor haar rol.quote:
Leuk Israëlisch meisje inderdaad, die Natalie Hershlag.quote:
Interessant, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
quote:Op zondag 6 februari 2011 00:21 schreef Tha_Erik het volgende:
Wat een prachtfilm. Had niet anders verwacht (was wel bang dat mijn verwachtingen te hoog gespannen zouden zijn, maar dat was niet het geval).
Echt een (zwarte) parel. Goed spannend, goed verwarrend, goed vreemd.
En de details. Echt dat je in de eerste helft van de film soms denkt "Huh? zag ik dat nou goed?"
Als je niet verder kàn kijken dan dat dan is deze film waarschijnlijk ook niets voor die persoonquote:Op donderdag 3 februari 2011 18:29 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Als je niet verder dan het onderwerp ballet kijkt, dan zou je dat misschien kunnen denken.
Als beide films door Lucas waren gemaakt dan was het wel degelijk een vergelijking.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:07 schreef Mike het volgende:
[..]
Yep, da's hetzelfde zeggen dat Star Wars en 2001: A Space Odyssey dezelfde films zijn omdat ze allebei over het heelal gaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Plus dat beide films indringend zijn. Nee, het zijn niet dezelfde films maar hebben wel raakvlakken.Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
quote:Op zondag 6 februari 2011 12:15 schreef Stefan het volgende:
[..]
Als beide films door Lucas waren gemaakt dan was het wel degelijk een vergelijking.
Beide films (R4aD en BS) zijn films over zelfdistructie, hoop en dromen, mindfucks enSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Plus dat beide films indringend zijn. Nee, het zijn niet dezelfde films maar hebben wel raakvlakken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 6 februari 2011 12:35 schreef Bot13 het volgende:
Okay, gisteren geweest, mijn mening:Een poepende giraffe?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:01 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Interessant, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.But while the earth sinks to its grave
quote:Op zondag 6 februari 2011 13:13 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
quote:Op zondag 6 februari 2011 13:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.But while the earth sinks to its grave
quote:Op zondag 6 februari 2011 13:59 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
quote:Op zondag 6 februari 2011 17:39 schreef Ang3l het volgende:
OwBlijkbaar doet Natalie zelf niet zo gek veel danswerk in d film maar is het een pro-ballerina en daarna met SFX Natalie's hoofd er op. Ik vond al dat ze best goed kon dansen
Had wel body doubles verwacht, maar niet head replacement.
In de Vrij Nederland van vorige week stond dat ze alles zelf gedaan heeft hoor.quote:Op zondag 6 februari 2011 17:39 schreef Ang3l het volgende:
OwBlijkbaar doet Natalie zelf niet zo gek veel danswerk in d film maar is het een pro-ballerina en daarna met SFX Natalie's hoofd er op. Ik vond al dat ze best goed kon dansen
Wat vreemd, zoals Ang3l al zei hebben ze een professionele danseres ingehuurd die qua figuur op Natalie Portman lijkt. Is ook begrijpelijk aangezien je jaren ervaring moet hebben om op zo'n hoog niveau te kunnen dansenquote:Op zondag 6 februari 2011 18:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
In de Vrij Nederland van vorige week stond dat ze alles zelf gedaan heeft hoor.
Apart cijfer. Wat is de ontbrekende 0.1 waardoor de film geen 10 verdient bij jou?quote:
Een 10 sluit uit dat er ooit nog een mooiere film gemaakt gaat worden.quote:Op zondag 6 februari 2011 18:13 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Apart cijfer. Wat is de ontbrekende 0.1 waardoor de film geen 10 verdient bij jou?
Een 9.9 ook. Want als je nu een mooiere film tegenkomt moet je die film wèl een 10 geven, of je hebt hetzelfde probleem.quote:Op zondag 6 februari 2011 18:14 schreef pfaf het volgende:
[..]
Een 10 sluit uit dat er ooit nog een mooiere film gemaakt gaat worden.
quote:Op zondag 6 februari 2011 13:59 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]Nee, ze is gewoonSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
quote:Op zondag 6 februari 2011 18:21 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee, ze is gewoonSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
But while the earth sinks to its grave
Dat ze niet zelf danstquote:
Ja daarom vond ik het al zo vreemd. Verwacht wel dat ze iets van danstraining heeft gehad hiervoor, maar had op bodydoubles in onherkenbare shots gegokt. Alleen toen ik zo vaak scenes zag met haar gezicht duidelijk in beeld dacht ik "Zou ze dan toch....?". Het zijn dus echter special effects. Wel goeiequote:Op zondag 6 februari 2011 18:12 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Wat vreemd, zoals Ang3l al zei hebben ze een professionele danseres ingehuurd die qua figuur op Natalie Portman lijkt. Is ook begrijpelijk aangezien je jaren ervaring moet hebben om op zo'n hoog niveau te kunnen dansen
Je hebt gelijk. Ik had al op meerdere plekken gelezen dat ze het allemaal wel zelf danst, vandaar mijn verbazing. Desondanks heeft ze toch delen wel zelf gedanst, anders had ze natuurlijk ook niet hoeven trainen.quote:Op zondag 6 februari 2011 18:34 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Dat ze niet zelf danst
Dat haar hoofd met special effects op het lijf van een ballerina is geplakt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
Iets van dans training? het schijnt dat ze 10 maanden 5 dagen per week heeft getrained voor deze rol.quote:Op zondag 6 februari 2011 18:36 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ja daarom vond ik het al zo vreemd. Verwacht wel dat ze iets van danstraining heeft gehad hiervoor
Ik heb niet zo veel ervaring met ballet, maar deze film laat niet echt merken wanneer het nep is en wanneer niet (in tegenstelling tot andere films). En daar gaat het meer om imo.quote:Op zondag 6 februari 2011 17:39 schreef Ang3l het volgende:
Hoe weet je dat ze meestal zelf niet danst?quote:Op zondag 6 februari 2011 21:51 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik vind het allemaal nogal tegenstrijdig.
Eerst verhalen over de inzet van Portman die bij wijze van spreken een jaar fulltime traint om de film voor te bereiden en dan anderzijds verhalen over de knappe CGI waarbij men stelt dat hij zo goed is dat het nauwelijks opvalt dat het Portman meestal zelf niet is die danst.
De agenten die de promopraatjes voor Black Swan in elkaar flansen moeten dringend hun verhalen eens coördineren.
Ik weet helemaal niets, ik hoor tegenstrijdige verhalen waaruit ik concludeer dat iemand uit zijn nek lult, geen idee wie. Maakt me trouwens persoonlijk niet uit of ze 't nu zelf vaak of zelden is die danst. Ik vind haar acteerprestatie sterk om andere redenen dan het dansen, het aantal uren voorbereiding dat daar in is gestoken of het aantal kilo's dat ze is afgevallen.quote:Op zondag 6 februari 2011 21:53 schreef Lithia het volgende:
[..]
Hoe weet je dat ze meestal zelf niet danst?
Het hoeft helemaal niet tegenstrijdig te zijn als het goed gecombineerd is. Ik denk dat het heel veel tijd kost om alles via CGI te doen. Dus uiteindelijk moet ze wel kunnen dansen.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:03 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik weet helemaal niets, ik hoor tegenstrijdige verhalen waaruit ik concludeer dat iemand uit zijn nek lult, geen idee wie.
Vind je dat niet belachelijk, een film een 10 geven? Er was dus heel weinig te vinden dat niet verbeterd kon worden? Misschien is het ook je enthousiasme op korte termijn dat je het niet goed in perspectief kunt zien.quote:
In dit filmpje laten ze zien hoe ze de effects hebben gedaan en hoe ze het hoofd van Natalie op het lichaam van de ballerina plakken. http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=20593quote:Op zondag 6 februari 2011 22:06 schreef Lithia het volgende:
[..]
Het hoeft helemaal niet tegenstrijdig te zijn als het goed gecombineerd is. Ik denk dat het heel veel tijd kost om alles via CGI te doen. Dus uiteindelijk moet ze wel kunnen dansen.
Omdat ze moet voorstellen als iemand dat heel goed is met ballet is, moet ze sowieso veel aandacht aan besteden.
Zie het maar als modelleren, je kan tegenwoordig iedereen aantrekkelijk maken met photoshop, maar het is makkelijker om iemand te hebben wat al een mooi uiterlijk heeft waardoor je een stuk minder hoeft te photoshoppen.
Het wordt wel erg duidelijk gemaakt dat ballet voor haar en haar moeder alles is, wat er te verliezen valt is te zien aan haar moeder.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:22 schreef Robby87 het volgende:
[..]
Wat mij het meest stoort aan het verhaal is dat er weinig voor nodig is om je niet met leven van Nina betrokken te laten voelen: who cares?!
Waarom zouden wij als kijker ons moeten interessen voor het al dan niet slagen van de rol die Nina kan krijgen en zal spelen? Wat heeft ze te verliezen in dit geheel? Ze woont bij haar moeder met knuffels op haar kamer, heeft geen sociaal leven, en krijgt vervolgens die glansrol door aan te pappen met de dansleraar: erg overtuigend inderdaad, en ook heel geloofwaardig...
De hele film draait toch om de balans tussen de witte en zwarte zwaan in Nina?quote:Er wordt helemaal niet ingegaan op het feit waarom ze schizofreen is, dit wordt al snel aangehaald als een waarneming (in de metro meen ik) die voorspellend voortborduurt gedurende de film.
Knap. Ik hoop dat ze op de dvd/br nog wat meer beelden laten zien/uitleg hierover geven.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:30 schreef DanielleM het volgende:
[..]
In dit filmpje laten ze zien hoe ze de effects hebben gedaan en hoe ze het hoofd van Natalie op het lichaam van de ballerina plakken. http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=20593
In de film gaat het erom dat Nina die zwarte zwaan wil kunnen zijn. Daarvoor moet ze haar seksualiteit kunnen uiten en zichzelf durven te laten gaan. Dit is erg moeilijk voor haar. Op vraag waarom ze daar zo'n moeite mee heeft wordt echter niet ingegaan.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:32 schreef pfaf het volgende:
[..]
Het wordt wel erg duidelijk gemaakt dat ballet voor haar en haar moeder alles is, wat er te verliezen valt is te zien aan haar moeder.
[..]
De hele film draait toch om de balans tussen de witte en zwarte zwaan in Nina?
Dat filmpje werd hier al gepost en ik heb m al gezien.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:30 schreef DanielleM het volgende:
[..]
In dit filmpje laten ze zien hoe ze de effects hebben gedaan en hoe ze het hoofd van Natalie op het lichaam van de ballerina plakken. http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=20593
Mila Kunis heeft ook iets van 5 maanden elke dag balletles gehad en die danst bijna niet in de film. Volgens mij gaat het meer om het inleven in de rol.
Ok, dat is een andere vraag. Dat is zo, maar ik zie daarvan het belang voor de film ook niet van in. Het is geen boek, of tv-serie. Bij film moet mijns inziens in plus-minus twee uur --eventueel door middel van een verhaal-- een sfeer en gevoel opgeroepen worden, iets waar Black Swan perfect in slaagt. De muziek, de beelden, het ballet, de opbouw, acteerprestaties; alles klopt en is in symbiose met elkaar. In vijf minuutjes terloops uitleggen waarom Nina een fragiele witte zwaan is voegt voor mij niets toe. Daar zijn boeken en series voor; karakteruitdieping.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:48 schreef Fascination het volgende:
[..]
In de film gaat het erom dat Nina die zwarte zwaan wil kunnen zijn. Daarvoor moet ze haar seksualiteit kunnen uiten en zichzelf durven te laten gaan. Dit is erg moeilijk voor haar. Op vraag waarom ze daar zo'n moeite mee heeft wordt echter niet ingegaan.
Mooi filmpje is dat! Prachtig hoe ze dat gedaan hebben.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:30 schreef DanielleM het volgende:
[..]
Mila Kunis heeft ook iets van 5 maanden elke dag balletles gehad en die danst bijna niet in de film. Volgens mij gaat het meer om het inleven in de rol.
Maar de zwarte kant van Nina presenteren als zijnde lesbische seks en masturbatie wel?quote:Op zondag 6 februari 2011 22:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ok, dat is een andere vraag. Dat is zo, maar ik zie daarvan het belang voor de film ook niet van in. Het is geen boek, of tv-serie. Bij film moet mijns inziens in plus-minus twee uur --eventueel door middel van een verhaal-- een sfeer en gevoel opgeroepen worden, iets waar Black Swan perfect in slaagt. De muziek, de beelden, het ballet, de opbouw, acteerprestaties; alles klopt en is in symbiose met elkaar. In vijf minuutjes terloops uitleggen waarom Nina een fragiele witte zwaan is voegt voor mij niets toe. Daar zijn boeken en series voor; karakteruitdieping.
Bij een film moet er alleen een sfeer en gevoel bij je worden opgeroepen? Really?quote:Op zondag 6 februari 2011 22:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ok, dat is een andere vraag. Dat is zo, maar ik zie daarvan het belang voor de film ook niet van in. Het is geen boek, of tv-serie. Bij film moet mijns inziens in plus-minus twee uur --eventueel door middel van een verhaal-- een sfeer en gevoel opgeroepen worden, iets waar Black Swan perfect in slaagt. De muziek, de beelden, het ballet, de opbouw, acteerprestaties; alles klopt en is in symbiose met elkaar. In vijf minuutjes terloops uitleggen waarom Nina een fragiele witte zwaan is voegt voor mij niets toe. Daar zijn boeken en series voor; karakteruitdieping.
Welke twee woorden uit mijns inziens begrijp je niet?quote:Op zondag 6 februari 2011 23:05 schreef Fascination het volgende:
[..]
Bij een film moet er alleen een sfeer en gevoel bij je worden opgeroepen? Really?
En films zijn er niet voor om karakters uit te diepen. Wait whut?
quote:Op zondag 6 februari 2011 23:05 schreef Robby87 het volgende:
[..]
Maar de zwarte kant van Nina presenteren als zijnde lesbische seks en masturbatie wel?
Hoogst opmerkelijke mening. Ook is je eerdere beschrijving van de film onjuist.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:12 schreef pfaf het volgende:
[..]
Welke twee woorden uit mijns inziens begrijp je niet?
Voegt 'quote' wel toe aan de balans tussen de witte/zwarte zwaan 'in' Nina?quote:
De film heeft alleen maar de intentie de gevolgen van een beschadigde persoonlijkheid te tonen, niet de oorzaak.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:48 schreef Fascination het volgende:
[..]
In de film gaat het erom dat Nina die zwarte zwaan wil kunnen zijn. Daarvoor moet ze haar seksualiteit kunnen uiten en zichzelf durven te laten gaan. Dit is erg moeilijk voor haar. Op vraag waarom ze daar zo'n moeite mee heeft wordt echter niet ingegaan.
Dat vind ik toch wel erg jammer.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:23 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
De film heeft alleen maar de intentie de gevolgen van een beschadigde persoonlijkheid te tonen, niet de oorzaak.
Dus op de vraag wordt niet ingegaan omdat niemand ze stelt en het irrelevant is binnen de context van het verhaal.
Precies. Wat een gezeur zeg, dat alles per se helemaal uitgewerkt zou moeten worden.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:23 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
De film heeft alleen maar de intentie de gevolgen van een beschadigde persoonlijkheid te tonen, niet de oorzaak.
Dus op de vraag wordt niet ingegaan omdat niemand ze stelt en het irrelevant is binnen de context van het verhaal.
Dat is weer het andere uiterste, he.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:31 schreef Mike het volgende:
[..]
Precies. Wat een gezeur zeg, dat alles per se helemaal uitgewerkt zou moeten worden.
Daar heb je een goed punt, ja.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik ben blij dat er geen verklaring voor werd gegeven. Je blijft als kijker net zo onwetend als Nina. Het zou ook niet in het verhaal, of in de manier van vertellen, gepast hebben. Je maakt eigenlijk door Nina's ogen mee wat zij zelf meemaakt, en dat zit nou eenmaal niet vol met introspectie naar waar het allemaal begon.
Je kan het zelf invullen (of juist niet).
quote:Op zondag 6 februari 2011 23:31 schreef Mike het volgende:
[..]
Precies. Wat een gezeur zeg, dat alles per se helemaal uitgewerkt zou moeten worden.
Waarom is het niet relevant binnen de context van het verhaal? Je stelt blijkbaar dat het een gegeven is dat ballerina's kampen met het soort problemen dat Nina al ondervindt in een vroeg stadium van haar, letterlijke, doorbrak als Swan Queen. Dit roept bij mij als kijker vragen op, waarom is dit zo? Dat Nina dit meemaakt is voor mij helemaal niet interessant omdat ik mij niet kan refereren aan haar, ik kan niet om haar geven omdat ik haar achtergrond niet ken: hetgeen waarover wij nu discussiëren, ofwel: waarom ze zoveel moeite heeft om zich los te laten.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:23 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Blijkbaar wordt, onder andere, Nina's schizofrenie geaccepteerd om het verhaal af te wikkelen op de manier zoals dat nu is gedaan.quote:Op maandag 7 februari 2011 00:19 schreef Toad het volgende:
Wat had je dan willen zien? Een soort flashback waarin het allemaal uitgelegd zou worden?
Je hoeft toch geen genie te zijn om door te hebben dat ze haar hele jeugd gebogen is gegaan onder het strenge regime van haar moeder? Ze 'wil' (moet van haar moeder) in de voetsporen treden van haar, omdat haar moeder gefaald heeft in haar carriere. Dit brengt zoveel druk met haar mee dat ze koste wat het koste goed wil functioneren, of zoals ze zelf zegt in de film: 'I wanna be perfect'. Orbis zegt eigenlijk hetzelfde.quote:Op maandag 7 februari 2011 00:05 schreef Robby87 het volgende:
Dat Nina dit meemaakt is voor mij helemaal niet interessant omdat ik mij niet kan refereren aan haar, ik kan niet om haar geven omdat ik haar achtergrond niet ken: hetgeen waarover wij nu discussiëren, ofwel: waarom ze zoveel moeite heeft om zich los te laten.
Wat volgens Nina's moeder de schuld van Nina is, omdat ze zwanger werd van Nina. Nina is dus inderdaad een tweede kans voor haar, iets wat ik wekelijks bij de pupillen langs de voetballijnen zie..quote:Op maandag 7 februari 2011 10:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ze 'wil' (moet van haar moeder) in de voetsporen treden van haar, omdat haar moeder gefaald heeft in haar carriere.
quote:Op maandag 7 februari 2011 10:56 schreef HAL9000S het volgende:
Mannen die gefaald hebben in hun voetbalcarriere omdat ze zwanger werden van hun zoontje?
Niet om heel erg lullig te doen, maar ik vind persoonlijk dat je bij een film niet alles in hapklare brokken gepresenteerd moet krijgen, soms is het gewoon zo dat je zelf ook wel kan redeneren waarom iets zo is, dan hoeft dat niet expliciet weergegeven te worden op film.quote:Op maandag 7 februari 2011 00:28 schreef Robby87 het volgende:
[..]
Blijkbaar wordt, onder andere, Nina's schizofrenie geaccepteerd om het verhaal af te wikkelen op de manier zoals dat nu is gedaan.
Films worden gemaakt om je met de hoofdpersoon te laten identificeren, om belangstelling voor hen te creëren, het moet ons met andere woorden raken, als hen iets overkomt. Voor mij persoonlijk is dit nu absoluut niet het geval. Oké, ze heeft deze ziekte, oké ze doet aan zelfverminking... maar dit rechtvaardigt voor mij niet het verloop van het verhaal. Je wilt toch weten wat haar beweegreden zijn.
De regisseur slaagt erin, naar mijn inziens, om een overgroot deel van het publiek mee te slepen in een algeheel geaccepteerd stadium waarin je tot dergelijke acties kunt komen als die Nina maakt. Een klein deel vraagt zich af waarom dat zo is om die acties vervolgens te kunnen rechtvaardigen.
Dat vind ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
Dat lijkt me niet. Lijkt me eerder een vorm van zelfverminking. Haar moeder ziet de verwondingen ook. En meestal verminken mensen zichzelf om een uiting aan hun emoties te geven.quote:Op maandag 7 februari 2011 10:49 schreef starla het volgende:
[..]
Je hoeft toch geen genie te zijn om door te hebben dat ze haar hele jeugd gebogen is gegaan onder het strenge regime van haar moeder? Ze 'wil' (moet van haar moeder) in de voetsporen treden van haar, omdat haar moeder gefaald heeft in haar carriere. Dit brengt zoveel druk met haar mee dat ze koste wat het koste goed wil functioneren, of zoals ze zelf zegt in de film: 'I wanna be perfect'. Orbis zegt eigenlijk hetzelfde.
Daarnaast zijn de krabwonden verbeelding, die staan symbolisch voor het niet perfect kunnen zijn.
Dus we hebben een timide vrouw (nog geen seksuele contacten gehad, blijkt uit de seksscenes) geobsedeerd door perfectie onder dwang van haar moeder. Genoeg bron van ellende dus.
Ja. We zijn toch geen Amerikanenquote:Op maandag 7 februari 2011 11:04 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Niet om heel erg lullig te doen, maar ik vind persoonlijk dat je bij een film niet alles in hapklare brokken gepresenteerd moet krijgen, soms is het gewoon zo dat je zelf ook wel kan redeneren waarom iets zo is, dan hoeft dat niet expliciet weergegeven te worden op film.
quote:
Nu ik dit zo lees klinkt het erg aannemelijk en wellicht heb ik wat te snel geoordeeld. Ik heb de eerste keer niet echt gelet op de moeder, dat zij Nina in de weg loopt van haar doorbraak was mij al lang duidelijk, maar niet dat het zo'n impact heeft als je nu beschrijft.quote:Op maandag 7 februari 2011 09:12 schreef Orbis het volgende:
Haar beweegredenen zijn toch wel duidelijk? Nina is tot in het diepst van haar wezen gestoord en gefrustreerd. En haar moeder speelt hierin een heel duidelijke rol die niet verder uitgelegd had hoeven worden. De schizofrenie is natuurlijk een aandoening waar al geen ontstaansgeschiedenis gekoppeld kan worden. Maar de druk die de moeder op Nina uitoefent is toch wel duidelijk, Nina is haar tweede kans op succes. De psychologisch (extreem) fragiele Nina gaat hier nu eenmaal zeer sterk in mee.
Robby87, ik zou de film nog eens goed bekijken en dan vooral letten op de moeder. Volgens mij is zij de bron van alle ellende. Ze behandelt Nina als een klein kind (zie haar kamer, het gedoe met de taart, het gebrek aan privacy), is extreem dwingend en blijkens alle tekeningen (doodenge scène toen die gingen praten...) is ze ook een tikje geobsedeerd. En door al dit gedrag heeft Nina zich nooit tot sterk en weerbaar mens kunnen ontwikkelen. Door de eeuwige druk op haar was ze daarom ook zo gebrand op de rol van Zwanenkoningin, denk ik. De repressieve en vernederende behandeling door haar moeder verklaart dan ook waarom ze op geen enkele wijze op haar gemak is met zichzelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |