abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 februari 2011 @ 22:03:20 #261
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_92433928
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:53 schreef Lithia het volgende:

[..]

Hoe weet je dat ze meestal zelf niet danst?
Ik weet helemaal niets, ik hoor tegenstrijdige verhalen waaruit ik concludeer dat iemand uit zijn nek lult, geen idee wie. Maakt me trouwens persoonlijk niet uit of ze 't nu zelf vaak of zelden is die danst. Ik vind haar acteerprestatie sterk om andere redenen dan het dansen, het aantal uren voorbereiding dat daar in is gestoken of het aantal kilo's dat ze is afgevallen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zondag 6 februari 2011 @ 22:06:36 #262
333374 Lithia
Too serious
pi_92434137
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:03 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik weet helemaal niets, ik hoor tegenstrijdige verhalen waaruit ik concludeer dat iemand uit zijn nek lult, geen idee wie.
Het hoeft helemaal niet tegenstrijdig te zijn als het goed gecombineerd is. Ik denk dat het heel veel tijd kost om alles via CGI te doen. Dus uiteindelijk moet ze wel kunnen dansen.
Omdat ze moet voorstellen als iemand dat heel goed is met ballet is, moet ze sowieso veel aandacht aan besteden.
Zie het maar als modelleren, je kan tegenwoordig iedereen aantrekkelijk maken met photoshop, maar het is makkelijker om iemand te hebben wat al een mooi uiterlijk heeft waardoor je een stuk minder hoeft te photoshoppen.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_92435260
quote:
14s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:35 schreef Timo20 het volgende:

All hail Darren Aronofsky!

10/10
Vind je dat niet belachelijk, een film een 10 geven? Er was dus heel weinig te vinden dat niet verbeterd kon worden? Misschien is het ook je enthousiasme op korte termijn dat je het niet goed in perspectief kunt zien.

Wat mij het meest stoort aan het verhaal is dat er weinig voor nodig is om je niet met leven van Nina betrokken te laten voelen: who cares?!

Waarom zouden wij als kijker ons moeten interessen voor het al dan niet slagen van de rol die Nina kan krijgen en zal spelen? Wat heeft ze te verliezen in dit geheel? Ze woont bij haar moeder met knuffels op haar kamer, heeft geen sociaal leven, en krijgt vervolgens die glansrol door aan te pappen met de dansleraar: erg overtuigend inderdaad, en ook heel geloofwaardig...

Er wordt helemaal niet ingegaan op het feit waarom ze schizofreen is, dit wordt al snel aangehaald als een waarneming (in de metro meen ik) die voorspellend voortborduurt gedurende de film.
  zondag 6 februari 2011 @ 22:27:22 #264
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_92435566
Ik werd moe van die gekwelde blik van Portman de hele tijd.. Op en gegeven moment dacht ik, JA NU WEET IK HET WEL. De laatste 20 minuten maakten voor mij veel goed.
pi_92435770
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:06 schreef Lithia het volgende:

[..]

Het hoeft helemaal niet tegenstrijdig te zijn als het goed gecombineerd is. Ik denk dat het heel veel tijd kost om alles via CGI te doen. Dus uiteindelijk moet ze wel kunnen dansen.
Omdat ze moet voorstellen als iemand dat heel goed is met ballet is, moet ze sowieso veel aandacht aan besteden.
Zie het maar als modelleren, je kan tegenwoordig iedereen aantrekkelijk maken met photoshop, maar het is makkelijker om iemand te hebben wat al een mooi uiterlijk heeft waardoor je een stuk minder hoeft te photoshoppen.
In dit filmpje laten ze zien hoe ze de effects hebben gedaan en hoe ze het hoofd van Natalie op het lichaam van de ballerina plakken. http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=20593

Mila Kunis heeft ook iets van 5 maanden elke dag balletles gehad en die danst bijna niet in de film. Volgens mij gaat het meer om het inleven in de rol.
Because simple is bad!
  zondag 6 februari 2011 @ 22:32:00 #266
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_92435872
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:22 schreef Robby87 het volgende:

[..]
Wat mij het meest stoort aan het verhaal is dat er weinig voor nodig is om je niet met leven van Nina betrokken te laten voelen: who cares?!

Waarom zouden wij als kijker ons moeten interessen voor het al dan niet slagen van de rol die Nina kan krijgen en zal spelen? Wat heeft ze te verliezen in dit geheel? Ze woont bij haar moeder met knuffels op haar kamer, heeft geen sociaal leven, en krijgt vervolgens die glansrol door aan te pappen met de dansleraar: erg overtuigend inderdaad, en ook heel geloofwaardig...
Het wordt wel erg duidelijk gemaakt dat ballet voor haar en haar moeder alles is, wat er te verliezen valt is te zien aan haar moeder.

quote:
Er wordt helemaal niet ingegaan op het feit waarom ze schizofreen is, dit wordt al snel aangehaald als een waarneming (in de metro meen ik) die voorspellend voortborduurt gedurende de film.
De hele film draait toch om de balans tussen de witte en zwarte zwaan in Nina?
pi_92436298
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:30 schreef DanielleM het volgende:

[..]

In dit filmpje laten ze zien hoe ze de effects hebben gedaan en hoe ze het hoofd van Natalie op het lichaam van de ballerina plakken. http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=20593
Knap. Ik hoop dat ze op de dvd/br nog wat meer beelden laten zien/uitleg hierover geven. :)
pi_92436890
quote:
3s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:32 schreef pfaf het volgende:

[..]

Het wordt wel erg duidelijk gemaakt dat ballet voor haar en haar moeder alles is, wat er te verliezen valt is te zien aan haar moeder.

[..]

De hele film draait toch om de balans tussen de witte en zwarte zwaan in Nina?
In de film gaat het erom dat Nina die zwarte zwaan wil kunnen zijn. Daarvoor moet ze haar seksualiteit kunnen uiten en zichzelf durven te laten gaan. Dit is erg moeilijk voor haar. Op vraag waarom ze daar zo'n moeite mee heeft wordt echter niet ingegaan.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zondag 6 februari 2011 @ 22:55:36 #269
333374 Lithia
Too serious
pi_92437295
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:30 schreef DanielleM het volgende:

[..]

In dit filmpje laten ze zien hoe ze de effects hebben gedaan en hoe ze het hoofd van Natalie op het lichaam van de ballerina plakken. http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=20593

Mila Kunis heeft ook iets van 5 maanden elke dag balletles gehad en die danst bijna niet in de film. Volgens mij gaat het meer om het inleven in de rol.
Dat filmpje werd hier al gepost en ik heb m al gezien.
Ik zie helaas nergens in het filmpje waar 'verteld' wordt dat ze bijna niet danst.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  zondag 6 februari 2011 @ 22:58:22 #270
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_92437457
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:48 schreef Fascination het volgende:

[..]

In de film gaat het erom dat Nina die zwarte zwaan wil kunnen zijn. Daarvoor moet ze haar seksualiteit kunnen uiten en zichzelf durven te laten gaan. Dit is erg moeilijk voor haar. Op vraag waarom ze daar zo'n moeite mee heeft wordt echter niet ingegaan.
Ok, dat is een andere vraag. Dat is zo, maar ik zie daarvan het belang voor de film ook niet van in. Het is geen boek, of tv-serie. Bij film moet mijns inziens in plus-minus twee uur --eventueel door middel van een verhaal-- een sfeer en gevoel opgeroepen worden, iets waar Black Swan perfect in slaagt. De muziek, de beelden, het ballet, de opbouw, acteerprestaties; alles klopt en is in symbiose met elkaar. In vijf minuutjes terloops uitleggen waarom Nina een fragiele witte zwaan is voegt voor mij niets toe. Daar zijn boeken en series voor; karakteruitdieping.
  zondag 6 februari 2011 @ 23:05:14 #271
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_92437891
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:30 schreef DanielleM het volgende:

[..]

In dit filmpje laten ze zien hoe ze de effects hebben gedaan en hoe ze het hoofd van Natalie op het lichaam van de ballerina plakken. http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=20593

Mila Kunis heeft ook iets van 5 maanden elke dag balletles gehad en die danst bijna niet in de film. Volgens mij gaat het meer om het inleven in de rol.
Mooi filmpje is dat! Prachtig hoe ze dat gedaan hebben.
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
pi_92437914
quote:
3s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:58 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ok, dat is een andere vraag. Dat is zo, maar ik zie daarvan het belang voor de film ook niet van in. Het is geen boek, of tv-serie. Bij film moet mijns inziens in plus-minus twee uur --eventueel door middel van een verhaal-- een sfeer en gevoel opgeroepen worden, iets waar Black Swan perfect in slaagt. De muziek, de beelden, het ballet, de opbouw, acteerprestaties; alles klopt en is in symbiose met elkaar. In vijf minuutjes terloops uitleggen waarom Nina een fragiele witte zwaan is voegt voor mij niets toe. Daar zijn boeken en series voor; karakteruitdieping.
Maar de zwarte kant van Nina presenteren als zijnde lesbische seks en masturbatie wel?
pi_92437927
quote:
3s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:58 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ok, dat is een andere vraag. Dat is zo, maar ik zie daarvan het belang voor de film ook niet van in. Het is geen boek, of tv-serie. Bij film moet mijns inziens in plus-minus twee uur --eventueel door middel van een verhaal-- een sfeer en gevoel opgeroepen worden, iets waar Black Swan perfect in slaagt. De muziek, de beelden, het ballet, de opbouw, acteerprestaties; alles klopt en is in symbiose met elkaar. In vijf minuutjes terloops uitleggen waarom Nina een fragiele witte zwaan is voegt voor mij niets toe. Daar zijn boeken en series voor; karakteruitdieping.
Bij een film moet er alleen een sfeer en gevoel bij je worden opgeroepen? Really?
En films zijn er niet voor om karakters uit te diepen. Wait whut?
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zondag 6 februari 2011 @ 23:12:01 #274
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_92438297
quote:
Op zondag 6 februari 2011 23:05 schreef Fascination het volgende:

[..]

Bij een film moet er alleen een sfeer en gevoel bij je worden opgeroepen? Really?
En films zijn er niet voor om karakters uit te diepen. Wait whut?
Welke twee woorden uit mijns inziens begrijp je niet?
  zondag 6 februari 2011 @ 23:13:10 #275
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_92438367
quote:
Op zondag 6 februari 2011 23:05 schreef Robby87 het volgende:

[..]

Maar de zwarte kant van Nina presenteren als zijnde lesbische seks en masturbatie wel?
:? Ik snap je vraag niet?
pi_92438440
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:12 schreef pfaf het volgende:

[..]

Welke twee woorden uit mijns inziens begrijp je niet?
Hoogst opmerkelijke mening. Ook is je eerdere beschrijving van de film onjuist.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_92438502
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:13 schreef pfaf het volgende:

[..]

:? Ik snap je vraag niet?
Voegt 'quote' wel toe aan de balans tussen de witte/zwarte zwaan 'in' Nina?

Daar gaat het volgens jou toch om, de balans in Nina?
  zondag 6 februari 2011 @ 23:23:46 #278
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_92438908
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:48 schreef Fascination het volgende:

[..]

In de film gaat het erom dat Nina die zwarte zwaan wil kunnen zijn. Daarvoor moet ze haar seksualiteit kunnen uiten en zichzelf durven te laten gaan. Dit is erg moeilijk voor haar. Op vraag waarom ze daar zo'n moeite mee heeft wordt echter niet ingegaan.
De film heeft alleen maar de intentie de gevolgen van een beschadigde persoonlijkheid te tonen, niet de oorzaak.

Dus op de vraag wordt niet ingegaan omdat niemand ze stelt en het irrelevant is binnen de context van het verhaal.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_92439044
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:23 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

De film heeft alleen maar de intentie de gevolgen van een beschadigde persoonlijkheid te tonen, niet de oorzaak.

Dus op de vraag wordt niet ingegaan omdat niemand ze stelt en het irrelevant is binnen de context van het verhaal.
Dat vind ik toch wel erg jammer.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  Moderator zondag 6 februari 2011 @ 23:31:23 #280
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_92439270
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:23 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

De film heeft alleen maar de intentie de gevolgen van een beschadigde persoonlijkheid te tonen, niet de oorzaak.

Dus op de vraag wordt niet ingegaan omdat niemand ze stelt en het irrelevant is binnen de context van het verhaal.
Precies. Wat een gezeur zeg, dat alles per se helemaal uitgewerkt zou moeten worden.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_92439862
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:31 schreef Mike het volgende:

[..]

Precies. Wat een gezeur zeg, dat alles per se helemaal uitgewerkt zou moeten worden.
Dat is weer het andere uiterste, he.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zondag 6 februari 2011 @ 23:49:20 #282
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_92440044
Ik ben blij dat er geen verklaring voor werd gegeven. Je blijft als kijker net zo onwetend als Nina. Het zou ook niet in het verhaal, of in de manier van vertellen, gepast hebben. Je maakt eigenlijk door Nina's ogen mee wat zij zelf meemaakt, en dat zit nou eenmaal niet vol met introspectie naar waar het allemaal begon.

Je kan het zelf invullen (of juist niet).
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_92440303
quote:
3s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik ben blij dat er geen verklaring voor werd gegeven. Je blijft als kijker net zo onwetend als Nina. Het zou ook niet in het verhaal, of in de manier van vertellen, gepast hebben. Je maakt eigenlijk door Nina's ogen mee wat zij zelf meemaakt, en dat zit nou eenmaal niet vol met introspectie naar waar het allemaal begon.

Je kan het zelf invullen (of juist niet).
Daar heb je een goed punt, ja. :Y
Ik blijf toch een beetje een onbevredigend gevoel houden na het zien van de film.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  maandag 7 februari 2011 @ 00:00:28 #284
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_92440483
Het is ook een kwestie (en ik vind dit punt altijd stom, maar het is er wel) van smaak. De een houdt van een afgerond geheel, de ander van gesloten eindes, de volgende van meer vragen dan antwoorden en de laatste houdt alleen van actiefilms.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_92440773
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:31 schreef Mike het volgende:

[..]

Precies. Wat een gezeur zeg, dat alles per se helemaal uitgewerkt zou moeten worden.
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:23 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

De film heeft alleen maar de intentie de gevolgen van een beschadigde persoonlijkheid te tonen, niet de oorzaak.

Dus op de vraag wordt niet ingegaan omdat niemand ze stelt en het irrelevant is binnen de context van het verhaal.
Waarom is het niet relevant binnen de context van het verhaal? Je stelt blijkbaar dat het een gegeven is dat ballerina's kampen met het soort problemen dat Nina al ondervindt in een vroeg stadium van haar, letterlijke, doorbrak als Swan Queen. Dit roept bij mij als kijker vragen op, waarom is dit zo? Dat Nina dit meemaakt is voor mij helemaal niet interessant omdat ik mij niet kan refereren aan haar, ik kan niet om haar geven omdat ik haar achtergrond niet ken: hetgeen waarover wij nu discussiëren, ofwel: waarom ze zoveel moeite heeft om zich los te laten.
pi_92441384
Wat had je dan willen zien? Een soort flashback waarin het allemaal uitgelegd zou worden?
pi_92441761
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 00:19 schreef Toad het volgende:
Wat had je dan willen zien? Een soort flashback waarin het allemaal uitgelegd zou worden?
Blijkbaar wordt, onder andere, Nina's schizofrenie geaccepteerd om het verhaal af te wikkelen op de manier zoals dat nu is gedaan.

Films worden gemaakt om je met de hoofdpersoon te laten identificeren, om belangstelling voor hen te creëren, het moet ons met andere woorden raken, als hen iets overkomt. Voor mij persoonlijk is dit nu absoluut niet het geval. Oké, ze heeft deze ziekte, oké ze doet aan zelfverminking... maar dit rechtvaardigt voor mij niet het verloop van het verhaal. Je wilt toch weten wat haar beweegreden zijn.

De regisseur slaagt erin, naar mijn inziens, om een overgroot deel van het publiek mee te slepen in een algeheel geaccepteerd stadium waarin je tot dergelijke acties kunt komen als die Nina maakt. Een klein deel vraagt zich af waarom dat zo is om die acties vervolgens te kunnen rechtvaardigen.

Dat vind ik.
pi_92448533
Haar beweegredenen zijn toch wel duidelijk? Nina is tot in het diepst van haar wezen gestoord en gefrustreerd. En haar moeder speelt hierin een heel duidelijke rol die niet verder uitgelegd had hoeven worden. De schizofrenie is natuurlijk een aandoening waar al geen ontstaansgeschiedenis gekoppeld kan worden. Maar de druk die de moeder op Nina uitoefent is toch wel duidelijk, Nina is haar tweede kans op succes. De psychologisch (extreem) fragiele Nina gaat hier nu eenmaal zeer sterk in mee.

Robby87, ik zou de film nog eens goed bekijken en dan vooral letten op de moeder. Volgens mij is zij de bron van alle ellende. Ze behandelt Nina als een klein kind (zie haar kamer, het gedoe met de taart, het gebrek aan privacy), is extreem dwingend en blijkens alle tekeningen (doodenge scène toen die gingen praten...) is ze ook een tikje geobsedeerd. En door al dit gedrag heeft Nina zich nooit tot sterk en weerbaar mens kunnen ontwikkelen. Door de eeuwige druk op haar was ze daarom ook zo gebrand op de rol van Zwanenkoningin, denk ik. De repressieve en vernederende behandeling door haar moeder verklaart dan ook waarom ze op geen enkele wijze op haar gemak is met zichzelf.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
  maandag 7 februari 2011 @ 09:34:50 #289
333374 Lithia
Too serious
pi_92449046
Wow, Orbis, zo heb ik het niet bekeken. Scherp. :D
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_92450172
Wat een briljante film was dit zeg... het verhaal zuigt je echt helemaal op... ik was na afloop zelfs helemaal beduusd :D
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_92450837
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 00:05 schreef Robby87 het volgende:
Dat Nina dit meemaakt is voor mij helemaal niet interessant omdat ik mij niet kan refereren aan haar, ik kan niet om haar geven omdat ik haar achtergrond niet ken: hetgeen waarover wij nu discussiëren, ofwel: waarom ze zoveel moeite heeft om zich los te laten.
Je hoeft toch geen genie te zijn om door te hebben dat ze haar hele jeugd gebogen is gegaan onder het strenge regime van haar moeder? Ze 'wil' (moet van haar moeder) in de voetsporen treden van haar, omdat haar moeder gefaald heeft in haar carriere. Dit brengt zoveel druk met haar mee dat ze koste wat het koste goed wil functioneren, of zoals ze zelf zegt in de film: 'I wanna be perfect'. Orbis zegt eigenlijk hetzelfde.

Daarnaast zijn de krabwonden verbeelding, die staan symbolisch voor het niet perfect kunnen zijn.

Dus we hebben een timide vrouw (nog geen seksuele contacten gehad, blijkt uit de seksscenes) geobsedeerd door perfectie onder dwang van haar moeder. Genoeg bron van ellende dus.
I feel kinda Locrian today
  maandag 7 februari 2011 @ 10:54:18 #292
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_92450990
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:49 schreef starla het volgende:

[..]
Ze 'wil' (moet van haar moeder) in de voetsporen treden van haar, omdat haar moeder gefaald heeft in haar carriere.
Wat volgens Nina's moeder de schuld van Nina is, omdat ze zwanger werd van Nina. Nina is dus inderdaad een tweede kans voor haar, iets wat ik wekelijks bij de pupillen langs de voetballijnen zie.. :')
  maandag 7 februari 2011 @ 10:56:16 #293
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_92451054
Mannen die gefaald hebben in hun voetbalcarriere omdat ze zwanger werden van hun zoontje? :P
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  maandag 7 februari 2011 @ 11:03:14 #294
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_92451274
quote:
7s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:56 schreef HAL9000S het volgende:
Mannen die gefaald hebben in hun voetbalcarriere omdat ze zwanger werden van hun zoontje? :P
:P Flauw.
pi_92451306
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 00:28 schreef Robby87 het volgende:

[..]

Blijkbaar wordt, onder andere, Nina's schizofrenie geaccepteerd om het verhaal af te wikkelen op de manier zoals dat nu is gedaan.

Films worden gemaakt om je met de hoofdpersoon te laten identificeren, om belangstelling voor hen te creëren, het moet ons met andere woorden raken, als hen iets overkomt. Voor mij persoonlijk is dit nu absoluut niet het geval. Oké, ze heeft deze ziekte, oké ze doet aan zelfverminking... maar dit rechtvaardigt voor mij niet het verloop van het verhaal. Je wilt toch weten wat haar beweegreden zijn.

De regisseur slaagt erin, naar mijn inziens, om een overgroot deel van het publiek mee te slepen in een algeheel geaccepteerd stadium waarin je tot dergelijke acties kunt komen als die Nina maakt. Een klein deel vraagt zich af waarom dat zo is om die acties vervolgens te kunnen rechtvaardigen.

Dat vind ik.
Niet om heel erg lullig te doen, maar ik vind persoonlijk dat je bij een film niet alles in hapklare brokken gepresenteerd moet krijgen, soms is het gewoon zo dat je zelf ook wel kan redeneren waarom iets zo is, dan hoeft dat niet expliciet weergegeven te worden op film.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_92451319
Ik ga zaterdag! :)
"Sans toi, les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois.."
pi_92452695
quote:
Op maandag 7 februari 2011 10:49 schreef starla het volgende:

[..]

Je hoeft toch geen genie te zijn om door te hebben dat ze haar hele jeugd gebogen is gegaan onder het strenge regime van haar moeder? Ze 'wil' (moet van haar moeder) in de voetsporen treden van haar, omdat haar moeder gefaald heeft in haar carriere. Dit brengt zoveel druk met haar mee dat ze koste wat het koste goed wil functioneren, of zoals ze zelf zegt in de film: 'I wanna be perfect'. Orbis zegt eigenlijk hetzelfde.

Daarnaast zijn de krabwonden verbeelding, die staan symbolisch voor het niet perfect kunnen zijn.

Dus we hebben een timide vrouw (nog geen seksuele contacten gehad, blijkt uit de seksscenes) geobsedeerd door perfectie onder dwang van haar moeder. Genoeg bron van ellende dus.
Dat lijkt me niet. Lijkt me eerder een vorm van zelfverminking. Haar moeder ziet de verwondingen ook. En meestal verminken mensen zichzelf om een uiting aan hun emoties te geven.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_92454354
vond dit echt een mooie film. In het begin een beetje traag, maar vanaf het stapavondje ging het steeds harder. Het einde vond ik mooi, maar niet zo satisfying.. Wel een film waar je nog dagen over blijft denken.

Die scene dat nina de zwarte zwaan danst en die vleugels krijgt, vond ik trouwens erg mooi gedaan!
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  maandag 7 februari 2011 @ 12:56:18 #299
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_92455226
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 11:04 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Niet om heel erg lullig te doen, maar ik vind persoonlijk dat je bij een film niet alles in hapklare brokken gepresenteerd moet krijgen, soms is het gewoon zo dat je zelf ook wel kan redeneren waarom iets zo is, dan hoeft dat niet expliciet weergegeven te worden op film.

Ja. We zijn toch geen Amerikanen ;)
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  maandag 7 februari 2011 @ 14:25:03 #300
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_92458738
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 12:56 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Ja. We zijn toch geen Amerikanen ;)
:')
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
pi_92462949
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 09:12 schreef Orbis het volgende:
Haar beweegredenen zijn toch wel duidelijk? Nina is tot in het diepst van haar wezen gestoord en gefrustreerd. En haar moeder speelt hierin een heel duidelijke rol die niet verder uitgelegd had hoeven worden. De schizofrenie is natuurlijk een aandoening waar al geen ontstaansgeschiedenis gekoppeld kan worden. Maar de druk die de moeder op Nina uitoefent is toch wel duidelijk, Nina is haar tweede kans op succes. De psychologisch (extreem) fragiele Nina gaat hier nu eenmaal zeer sterk in mee.

Robby87, ik zou de film nog eens goed bekijken en dan vooral letten op de moeder. Volgens mij is zij de bron van alle ellende. Ze behandelt Nina als een klein kind (zie haar kamer, het gedoe met de taart, het gebrek aan privacy), is extreem dwingend en blijkens alle tekeningen (doodenge scène toen die gingen praten...) is ze ook een tikje geobsedeerd. En door al dit gedrag heeft Nina zich nooit tot sterk en weerbaar mens kunnen ontwikkelen. Door de eeuwige druk op haar was ze daarom ook zo gebrand op de rol van Zwanenkoningin, denk ik. De repressieve en vernederende behandeling door haar moeder verklaart dan ook waarom ze op geen enkele wijze op haar gemak is met zichzelf.
Nu ik dit zo lees klinkt het erg aannemelijk en wellicht heb ik wat te snel geoordeeld. Ik heb de eerste keer niet echt gelet op de moeder, dat zij Nina in de weg loopt van haar doorbraak was mij al lang duidelijk, maar niet dat het zo'n impact heeft als je nu beschrijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')