Ik dacht niks. Tenminste: de Culturele Revolutie staat niet echt in de top 1000 van dingen waar ik jaarlijks aan denk.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:53 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ook cute. Jij dacht ook dat de chineese culturele revolutie iets met toneel en dans was, zeker...![]()
Nou, de Nederlandse wel ja. Onvolledig, slecht geschreven, twee van de dingen die zo bij me op komen als ik aan de NL Wikipedia denk. Zelfs over Nederland vind je meer en betere stukken in de Engelse editie dan in de versie in onze eigen taal.quote:[..]
Jij zou wikipedia het liefst willen verbieden, hè? Daar halen die kutburgers toch maar steeds van die gekke ideeen vandaan...*O*
Dat zijn jouw hersenspinseltjes, niet de mijne. De mijne zegt "De wereld en de Loya Jirgas vonden het een goed idee. Wie ben ik om vanuit mijn comfortabele bureaustoel in een warme kamer in Nederland te zeggen dat het een slecht idee is?" Ik heb niet de arrogantie om te beweren dat ik het beter weet, of beter kan, of zelfs maar beter kan bedenken. Ik heb al vanaf de aankondiging van de missie mijn gedachten over de wijsheid van de missie. Die staan hier gewoon op FOK!. Als je je een weekeindje verveelt, zoek het dan maar op, ik heb geen zin.quote:Het feit dat er een VN-mandaat is wil toch niet zeggen dat het geen bezetting is? Op het moment dat onze bezettingsmacht het doel heeft de overheid daar "op te bouwen" dan stellen wij kennelijk de doelen, niet de locale bevolking. En zolang de locale bevolking zichzelf niet volledig bestuurt maar een buitenlandse macht dat doet spreek je van bezetting. Of die nou gevraagd, gewild of gewenst is doet er dan niet veel toe, lijkt me.
Als je al van een bezetting kunt spreken, dan is dat in de ogen van de Taliban. We zijn daar om assistentie op het gebied van veiligheid te verlenen. De missie heet zelfs zo: "International Security Assistance Force". Als de VN of Afghanistan de ISAF vraagt te vertrekken, dan vertrekken we weer. Een bezetter moet je er doorgaans uit schoppen. Net zo lang schoppen tot hij vlucht.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:07 schreef Sloggi het volgende:
Wikipedia is ook niet alles. Verder ben ik het voor de verandering met SingleCoil eens. We bezetten de boel, of je het nu met de reden van die bezetting eens bent of niet. Bestaat er niet ook zoiets als een rechtvaardige bezetting?
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Met je laatste zin ben ik het helemaal eens.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je al van een bezetting kunt spreken, dan is dat in de ogen van de Taliban. We zijn daar om assistentie op het gebied van veiligheid te verlenen. De missie heet zelfs zo: "International Security Assistance Force". Als de VN of Afghanistan de ISAF vraagt te vertrekken, dan vertrekken we weer. Een bezetter moet je er doorgaans uit schoppen. Net zo lang schoppen tot hij vlucht.
En natuurlijk bestaat er zoiets als een rechtvaardige bezetting. Zie Duitsland en Japan na WO-II.
Ik zou niet weten hoe. Ik heb het woord 'als' niet voor niets scheef gezet. Ik kan het ook wel vet, of vet en scheef, of misschien in hoofdletters kunnen doen. Als je het woord 'bezetter' wilt gebruiken voor ISAF, dan kijk je vanuit hetzelfde perspectief als de Taliban en hun supporters.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf een beetje tegen.
quote:Als de VN of Afghanistan de ISAF vraagt te vertrekken, dan vertrekken we weer. Een bezetter moet je er doorgaans uit schoppen. Net zo lang schoppen tot hij vlucht.
En natuurlijk bestaat er zoiets als een rechtvaardige bezetting. Zie Duitsland en Japan na WO-II.
Ah, ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Maar dat gaat niet helemaal op: de Taliban hebben namelijk alleen binnenlands problemen veroorzaakt, boven op de problemen die Afghanistan al had. Al-Qaeda maakte gebruik van die problemen door zich daar te verstoppen. Duitsland en Japan daarentegen besloten echter halve continenten in het verderf te storten.quote:
Ah, je bent er weer!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:36 schreef henkway het volgende:
Ja, ga nu die opiumvelden maar bombarderen in plaats van pappen en nathouden, de taliban rijk maken, en het westen arm
nee, gewoon Agent orange erop, klaarquote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:38 schreef sp3c het volgende:
nou ja als het van Henkway moet dan moet het maar
* sp3c vult zijn tas met 120mm fosforgranaten en stapt met mortier en al op het vliegtuig
quote:Extra militairen naar Afghanistan
Algemeen - door (Stefan) op 15-10-2009 @ 19:29
Tussen de tienduizend en 15.000 extra militairen zijn nodig om de veiligheid te garanderen in het onrustige zuiden van Afghanistan. Dat heeft de Nederlandse legercommandant Mart de Kruif in Afghanistan gezegd.
De benodigde extra manschappen, ten minste twee brigades, moeten bestaan uit zowel gevechtseenheden als ondersteunend personeel, zei De Kruif,. De generaal voert momenteel het bevel over alle ISAF-troepen in het zuiden van Afghanistan.
Eh, het verwijt was juist dat de Taliban terroristen steunden, en niet genoeg deden om ze te pakken? De buitenlandse 'problemen' waren daar toch een logisch gevolg van? Daarom zitten we daar toch?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ah, ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Maar dat gaat niet helemaal op: de Taliban hebben namelijk alleen binnenlands problemen veroorzaakt, boven op de problemen die Afghanistan al had. Al-Qaeda maakte gebruik van die problemen door zich daar te verstoppen. Duitsland en Japan daarentegen besloten echter halve continenten in het verderf te storten.
Je kunt er over redetwisten, maar ik vind de zaken niet goed vergelijkbaar.
Nee, we zitten daar omdat de VS dat deel van het probleem aanpakten. Daarna was het land (be)stuurloos, aangezien niemand in staat was om een fatsoenlijke overheid neer te zetten. In Duitsland is toen de eerste VN-conferentie gehouden over hoe het verder moest met Afghanistan. De NAVO bood de VN aan om het land te helpen herbouwen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eh, het verwijt was juist dat de Taliban terroristen steunden, en niet genoeg deden om ze te pakken? De buitenlandse 'problemen' waren daar toch een logisch gevolg van? Daarom zitten we daar toch?
Inderdaad de overwinnaar heeft gelijk. Echter dat winnen in Afghanistan is kansloos voorlopig. Omdat men de burger bevolking wil sparen zijn er geen strategieën toe te passen die het winnen van de Taliban mogelijk maken. In essentie zou je met de inzet van een leger dit soort beperkingen opzij moeten zetten. Zeker als je vijand die beperkingen niet heeft.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:39 schreef SingleCoil het volgende:
ik begrijp dat een bezetting gerechtvaardigd wordt door het succes ervan. (Net als bij revoluties)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |