abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73720501
ik begrijp dat een bezetting gerechtvaardigd wordt door het succes ervan. (Net als bij revoluties)
Mu!
  donderdag 15 oktober 2009 @ 20:36:59 #177
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73726802
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:53 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ook cute. Jij dacht ook dat de chineese culturele revolutie iets met toneel en dans was, zeker...
Ik dacht niks. Tenminste: de Culturele Revolutie staat niet echt in de top 1000 van dingen waar ik jaarlijks aan denk.
quote:
[..]

Jij zou wikipedia het liefst willen verbieden, hè? Daar halen die kutburgers toch maar steeds van die gekke ideeen vandaan...*O*
Nou, de Nederlandse wel ja. Onvolledig, slecht geschreven, twee van de dingen die zo bij me op komen als ik aan de NL Wikipedia denk. Zelfs over Nederland vind je meer en betere stukken in de Engelse editie dan in de versie in onze eigen taal.
quote:
Het feit dat er een VN-mandaat is wil toch niet zeggen dat het geen bezetting is? Op het moment dat onze bezettingsmacht het doel heeft de overheid daar "op te bouwen" dan stellen wij kennelijk de doelen, niet de locale bevolking. En zolang de locale bevolking zichzelf niet volledig bestuurt maar een buitenlandse macht dat doet spreek je van bezetting. Of die nou gevraagd, gewild of gewenst is doet er dan niet veel toe, lijkt me.
Dat zijn jouw hersenspinseltjes, niet de mijne. De mijne zegt "De wereld en de Loya Jirgas vonden het een goed idee. Wie ben ik om vanuit mijn comfortabele bureaustoel in een warme kamer in Nederland te zeggen dat het een slecht idee is?" Ik heb niet de arrogantie om te beweren dat ik het beter weet, of beter kan, of zelfs maar beter kan bedenken. Ik heb al vanaf de aankondiging van de missie mijn gedachten over de wijsheid van de missie. Die staan hier gewoon op FOK!. Als je je een weekeindje verveelt, zoek het dan maar op, ik heb geen zin.
De lokale Loya Jirga is akkoord gegaan met het plan dat eind 2001 in Duitsland onder auspiciën van de VN bedacht is, en in dat plan staat dat de NAVO (met wat extra landen van buiten de NATO) assisteert bij het weer opzetten van de Afghaanse staat. Met de nadruk op "assisteert". Afghanistan werkt aan het opzetten van een nationaal leger, en een nationale politiemacht, om uiteindelijk zelfstandig voor de binnenlandse stabiliteit te kunnen zorgen. Het land had in 2001 helemaal niets van dien aard, en dus hadden ze die hulp hard nodig.
Jij wilt dat bezetting noemen, en ga gerust je gang, we leven in een vrij land. Maar roep niet dat de consensus hier is dat jouw mening de enig juiste is. De internationale consensus is dat het land niet bezet is, maar buitenlandse hulp ontvangt bij het stabiliseren van een land dat 30 jaar burgeroorlog heeft gekend, waar alle infrastructuur die een overheid normaal heeft verdwenen is. Over het succes van die hulp kun je twisten, maar niet over de vraag of het land bezet is, want dat is het uitsluitend in jouw hoofd.

Kun je wel kut vinden maar dat verandert er niet veel aan.
Ik leen die regel maar even van je.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 15 oktober 2009 @ 20:41:56 #178
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73727011
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:07 schreef Sloggi het volgende:
Wikipedia is ook niet alles. Verder ben ik het voor de verandering met SingleCoil eens. We bezetten de boel, of je het nu met de reden van die bezetting eens bent of niet. Bestaat er niet ook zoiets als een rechtvaardige bezetting?
Als je al van een bezetting kunt spreken, dan is dat in de ogen van de Taliban. We zijn daar om assistentie op het gebied van veiligheid te verlenen. De missie heet zelfs zo: "International Security Assistance Force". Als de VN of Afghanistan de ISAF vraagt te vertrekken, dan vertrekken we weer. Een bezetter moet je er doorgaans uit schoppen. Net zo lang schoppen tot hij vlucht.

En natuurlijk bestaat er zoiets als een rechtvaardige bezetting. Zie Duitsland en Japan na WO-II.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73727522
Ik betwijfel of de VS zouden vertrekken als de Afghaanse regering dat vroeg. Obama is ook niet gek, als 'ie nu vertrekt loopt het daar helemaal uit de klauwen.

Ik begrijp wel dat er een negatieve connotatie aan het begrip 'bezetting' hangt, maar de facto heeft de ISAF het daar toch gewoon voor het zeggen? En de ISAF is een vreemde 'mogendheid'? Ik denk dat het een bezettingsmacht is, al vind ik het wel een gerechtvaardigde bezetting.

/edit: Misschien zou je, omdat de Afghaanse regering tegenwoordig vrij veel zaken zelf in handen heeft, niet meer kunnen spreken van een bezetting. Aan de andere kant: Afghanistan bepaalt niet wat de ISAF doet (toch?). Van een soevereine staat kun je ook niet spreken.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2009 20:56:05 ]
pi_73727816
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:41 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Als je al van een bezetting kunt spreken, dan is dat in de ogen van de Taliban. We zijn daar om assistentie op het gebied van veiligheid te verlenen. De missie heet zelfs zo: "International Security Assistance Force". Als de VN of Afghanistan de ISAF vraagt te vertrekken, dan vertrekken we weer. Een bezetter moet je er doorgaans uit schoppen. Net zo lang schoppen tot hij vlucht.

En natuurlijk bestaat er zoiets als een rechtvaardige bezetting. Zie Duitsland en Japan na WO-II.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Met je laatste zin ben ik het helemaal eens.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 21:11:03 #181
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73728442
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf een beetje tegen.
Ik zou niet weten hoe. Ik heb het woord 'als' niet voor niets scheef gezet. Ik kan het ook wel vet, of vet en scheef, of misschien in hoofdletters kunnen doen. Als je het woord 'bezetter' wilt gebruiken voor ISAF, dan kijk je vanuit hetzelfde perspectief als de Taliban en hun supporters.

Het valt me trouwens op dat SC geen woord vuilmaakt aan mijn eerdere post. Niet dat het me verbaast, maar het valt me wel op. Blijkbaar is het makkelijker om een steek te geven over chinese dansgroepen dan om een lastige vraag over hoe het dan wel moet te beantwoorden. Blijkbaar is het makkelijker om te roepen "we moeten weg daar", dan om met een goed idee te komen om de problemen voor de Afghaanse bevolking op te lossen.
SC weet heel goed hoe het niet moet, maar hoe het dan wel moet, daar laat hij zich niet over uit. Dat is voor hem misschien acceptabel, voor mij is het dat niet. Ik ga liever voor het handen uit de mouwen steken met het risico op missers, dan helemaal niets doen zodat ik ook niks verkeerd kan doen. Uiteindelijk levert dat namelijk veel meer slachtoffers op.
- Privacy Matters
pi_73730997
quote:
Als de VN of Afghanistan de ISAF vraagt te vertrekken, dan vertrekken we weer. Een bezetter moet je er doorgaans uit schoppen. Net zo lang schoppen tot hij vlucht.

pi_73732256
Ja, ga nu die opiumvelden maar bombarderen in plaats van pappen en nathouden, de taliban rijk maken, en het westen arm

Latan die militairen maar eens proberen echt geld te verdienen, in plaats van rondcrossen en medailles van nikkel te claimen
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:36:51 #184
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73732284
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:06 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ah, ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Maar dat gaat niet helemaal op: de Taliban hebben namelijk alleen binnenlands problemen veroorzaakt, boven op de problemen die Afghanistan al had. Al-Qaeda maakte gebruik van die problemen door zich daar te verstoppen. Duitsland en Japan daarentegen besloten echter halve continenten in het verderf te storten.
Je kunt er over redetwisten, maar ik vind de zaken niet goed vergelijkbaar.
- Privacy Matters
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:37:22 #185
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73732298
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:36 schreef henkway het volgende:
Ja, ga nu die opiumvelden maar bombarderen in plaats van pappen en nathouden, de taliban rijk maken, en het westen arm
Ah, je bent er weer!
- Privacy Matters
  Moderator donderdag 15 oktober 2009 @ 22:38:51 #187
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73732352
nou ja als het van Henkway moet dan moet het maar

* sp3c vult zijn tas met 120mm fosforgranaten en stapt met mortier en al op het vliegtuig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_73732384
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:38 schreef sp3c het volgende:
nou ja als het van Henkway moet dan moet het maar

* sp3c vult zijn tas met 120mm fosforgranaten en stapt met mortier en al op het vliegtuig
nee, gewoon Agent orange erop, klaar

Taliban arm, probleem opgelost

[ Bericht 8% gewijzigd door henkway op 15-10-2009 22:49:07 ]
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:40:01 #189
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73732397
quote:
Extra militairen naar Afghanistan
Algemeen - door (Stefan) op 15-10-2009 @ 19:29

Tussen de tienduizend en 15.000 extra militairen zijn nodig om de veiligheid te garanderen in het onrustige zuiden van Afghanistan. Dat heeft de Nederlandse legercommandant Mart de Kruif in Afghanistan gezegd.

De benodigde extra manschappen, ten minste twee brigades, moeten bestaan uit zowel gevechtseenheden als ondersteunend personeel, zei De Kruif,. De generaal voert momenteel het bevel over alle ISAF-troepen in het zuiden van Afghanistan.

Heerlijk als mensen met verstand van zaken over dit onderwerp spreken, in plaats van een stel Conformisten
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_73732407
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:36 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ah, ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Maar dat gaat niet helemaal op: de Taliban hebben namelijk alleen binnenlands problemen veroorzaakt, boven op de problemen die Afghanistan al had. Al-Qaeda maakte gebruik van die problemen door zich daar te verstoppen. Duitsland en Japan daarentegen besloten echter halve continenten in het verderf te storten.
Je kunt er over redetwisten, maar ik vind de zaken niet goed vergelijkbaar.
Eh, het verwijt was juist dat de Taliban terroristen steunden, en niet genoeg deden om ze te pakken? De buitenlandse 'problemen' waren daar toch een logisch gevolg van? Daarom zitten we daar toch?
pi_73732892
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:38 schreef henkway het volgende:

[..]

Yes life from Agadir
leer engels, of schrijf het anders gewoon niet.
Peace through power!!
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:01:35 #192
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73733184
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:40 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Eh, het verwijt was juist dat de Taliban terroristen steunden, en niet genoeg deden om ze te pakken? De buitenlandse 'problemen' waren daar toch een logisch gevolg van? Daarom zitten we daar toch?
Nee, we zitten daar omdat de VS dat deel van het probleem aanpakten. Daarna was het land (be)stuurloos, aangezien niemand in staat was om een fatsoenlijke overheid neer te zetten. In Duitsland is toen de eerste VN-conferentie gehouden over hoe het verder moest met Afghanistan. De NAVO bood de VN aan om het land te helpen herbouwen.

Helemaal niet zo lastig om op te zoeken hoor! Kwestie van even Googlen. Of je zoekt op (de engelse versie van) Wikipedia, die hebben er een hele serie duidelijke artikelen bij, compleet met referenties. Ik ga het in ieder geval niet nog een keer uitleggen, ik ben wel een beetje klaar met in circeltjes redeneren.
- Privacy Matters
pi_73733401
Met we bedoel ik dan niet zozeer ISAF, maar het 'Westen'. De hulp van ISAF was dus het gevolg van ingrijpen van de VS wat weer het gevolg was van de door mij genoemde redenen.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 03:11:45 #194
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_74212274
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:39 schreef SingleCoil het volgende:
ik begrijp dat een bezetting gerechtvaardigd wordt door het succes ervan. (Net als bij revoluties)
Inderdaad de overwinnaar heeft gelijk. Echter dat winnen in Afghanistan is kansloos voorlopig. Omdat men de burger bevolking wil sparen zijn er geen strategieën toe te passen die het winnen van de Taliban mogelijk maken. In essentie zou je met de inzet van een leger dit soort beperkingen opzij moeten zetten. Zeker als je vijand die beperkingen niet heeft.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_74213202
Het is wel interessant eens naar de strategische mogelijkheden te kijken. McChrystal zegt: "de Talibaan kunnen niet winnen, maar we kunnen onszelf wel verslaan" Dat lijkt me een beetje gelul vanuit de Reichsbunker, immers, de VS c.s. verliest per dag meer mensen én meer terrein. De enige manier om dat op te vangen is meer troepen sturen maar daarvoor lijkt de steun steeds verder af te kalven. Het is een kwestie van tijd voor dat de Talibaan in leren te spelen op de inherente zwakheden van de VS-aanpak en zo de noodzakelijke burgersteun weten te verwerven die de bezetters in staat stelt zichzelf te verslaan (als de steun er al niet is).

Denk je dat een nieuwe strategie nog enige kans heeft, na 8 jaar oorlog voeren ineens de ontwikkelingswerker uit gaan hangen?
Mu!
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:33:11 #196
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_74213407
Hoeveel tijd heb jij eigenlijk nodig om een land waar helemaal niets meer heel is een weer enigzins functionerend geheel te maken?
En hoeveel extra tijd heb je nodig om het helemaal oorlogs- en corruptievrij te doen, denk je?
- Privacy Matters
pi_74213656
Maar is dat dan zo? Ik bedoel, ligt dat land helemaal in puin door de oorlog of is het gewoon een heel arm ontwikkelingsland? En tot op welk niveau wil jedat land dan opbouwen? Pakistan? India? Nederland?
Enis corruptievrij niet een hele rare doelstelling? Er bestaan toch geen corruptievrije landen?
Mu!
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:54:40 #198
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_74213727
Maak me wild, en formuleer een doel en een tijdspad. Jij klaagt dat dat er niet is. Dus kom maar op: Wat zijn voor jou acceptabele doelen en tijdslijnen? Wat zijn de randvoorwaarden waarop dat bereikt moet worden?

Kom op: jij roept al topics lang dat dit is hoe het niet moet, hoe moet het dan wel volgens jou? Concreet graag.
- Privacy Matters
pi_74213914
Is het niet gewoon de bedoeling Afghanistan christelijk te maken??

Dus toch kruisvaarders??

En dat ten koste van vele miljarden aan gemeenschapsgeld.
pi_74213922
Concreet: direct terugtrekken, helemaal niks opbouwen. Als we zo'n vertrouwen hebben in Karzai c.s., geef dan de helft van de kosten die we met z'n allen maken aan de bezetting gewoon in de vorm van extra ontwikkelingshulp aan de Afghaanse regering. Dan hebben we onze schuldige zieltjes weer schoongewassen en kan iedereen gewoon op tijd thuis zijn. Niks te zien mensen, gewoon doorlopen.

Van mij hoeft dat trouwens niet hoor, ik vind dat ieder land het recht heeft zijn eigen problmen op z'n eigen manier op te lossne, dat is de enige manier waarop je structureel iets kunt veranderen. Want vergeet niet dat de Talibaan op zich gewoon burgers van dat land zijn, en die plegen walgelijke misdaden. Zolang die mensen niet uit zichzelf begrijpen dat begrippen als bloedwraak en vergelding geen oplossing voor hun problemen brengt kunnen wij ze daarbij ook niet helpen.
EN ik denk dat de enige manier waarop je kunt leren dat al dat bloedvergieten niet werkt de traditionele manier is: door er proefondervindelijk achter te komen.

Hoeveel miljoenen levens hebben wij moeten vernietigen voordat er bij ons het besef ontstond dat je met geweld heel zuinig om moet gaan? En dat corruptie een kanker in ieder vreedzaam systeem is dat je met wortel en tak uit moet roeien?

Die dingen moet een volk zélf leren, en dat leer je ze niet met deze bezetting. Ongetwijfeld door sommigen ook nog lief bedoeld maar totaal zinloos.

Dus gewoon wegwezen daar.
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')