abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72921849
*Hosselcopter*
pi_72922299
TVP voor morgen.

Willem is echt een boeman.
  zondag 20 september 2009 @ 01:18:24 #3
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_72922358

Koop goud en alles komt goed
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
pi_72922893
quote:
Op zondag 20 september 2009 01:18 schreef TGVkopper het volgende:
[ afbeelding ]
Koop goud en alles komt goed

Ik heb vanavond al gouden sinterklaas chocolade munten gekocht... Glimt mooi, dat goud.
Goud kan je niet bijdrukken
  zondag 20 september 2009 @ 04:40:21 #5
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72924430
Willem was een baas maar slaat een beetje door, alle media-aandacht heeft 'm gek gemaakt
pi_72925411
Hij heeft op punten wel gelijk, maar niemand wil het meer horen. Men is crisis-moe, nu al, terwijl de echte crisis nog moet beginnen.

Overigens zegt hij nergens letterlijk dat "de crisis een terminale kanker is". Hij gebruikt het voorbeeld van een terminale kanker slechts om aan te tonen dat het gebruik van lapmiddeltjes (zware medicijnen) in een compleet verziekte situatie geen echte oplossingen biedt.
  zondag 20 september 2009 @ 10:01:36 #7
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_72925492
Willem heeft gelijk. In the daily mail stond laatst een goed artikel over al die schepen die langs de zuidkust van Maleisie staan. De shipbuilders in Korea zullen klaar zijn met hun werk in 2011 en geen nieuwe orders meer krijgen. Ik denk dat dit allemaal signalen zijn dat de crisis nog lang niet over is.
No bad soldiers under a good leader
pi_72928601
Ik verwacht ook dat Willem Middelkoop dichter bij de waarheid zitten dan de meesten willen geloven. Onze welvaart is niet langer te handhaven op het huidige niveau. Als kind was ik altijd al geinteresseerd in de vraag hoe het kon dat de welvaart steeds bleef toenemen. En achteraf gezien komt dit heel goed samen met de enorme waardestijging op de huizenmarkt en de opkomst van de Chinese industrie. De laatste 20 jaar is enorm veel productiviteit verdwenen uit Nederland, verplaatst naar lage lonen landen. Wat ervoor in de plaats is teruggekomen zijn meestal diensten die totaal niet in basisbehoeften voorzien. Voor dit soort behoeften zijn we zeer sterk afhankelijk geworden van de lage lonen landen. De wisselkoers tussen onze 'creatieve' producten en hun fysieke producten zal steeds verder afbrokkelen aangezien zij de creatieve diensten steeds vaker uit de lokale economie zullen betrekken. We gaan gewoon weer terug naar het welvaartsniveau van de jaren 60 en beginnen opnieuw.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zondag 20 september 2009 @ 12:34:27 #9
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72928899
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:25 schreef xenobinol het volgende:
Ik verwacht ook dat Willem Middelkoop dichter bij de waarheid zitten dan de meesten willen geloven. Onze welvaart is niet langer te handhaven op het huidige niveau. Als kind was ik altijd al geinteresseerd in de vraag hoe het kon dat de welvaart steeds bleef toenemen. En achteraf gezien komt dit heel goed samen met de enorme waardestijging op de huizenmarkt en de opkomst van de Chinese industrie. De laatste 20 jaar is enorm veel productiviteit verdwenen uit Nederland, verplaatst naar lage lonen landen. Wat ervoor in de plaats is teruggekomen zijn meestal diensten die totaal niet in basisbehoeften voorzien. Voor dit soort behoeften zijn we zeer sterk afhankelijk geworden van de lage lonen landen. De wisselkoers tussen onze 'creatieve' producten en hun fysieke producten zal steeds verder afbrokkelen aangezien zij de creatieve diensten steeds vaker uit de lokale economie zullen betrekken. We gaan gewoon weer terug naar het welvaartsniveau van de jaren 60 en beginnen opnieuw.
Kan ik, in een notendop, zeggen dat kapitalisme de reden is dat ons geld naar Azie vloeit?

Kan ik, in het verlengde daarvan, zeggen dat kapitalisme een uiterst beperkte houdbaarheid heeft qua maatschappelijk nut?

Of zal de boel weer rechttrekken wanneer de economieen in het oosten en westen nader tot elkaar komen, omdat we elkaar dan meer te bieden op een gelijkwaardiger voet?

Of onttrekken bepaalde mensen simpelweg geld aan de economie?

Verdwijnen doet het niet, dus wie me dit uit kan leggen.... Graag.
Intelligent, but fucked up.
pi_72929379
quote:
Op zondag 20 september 2009 09:54 schreef JernyBodal het volgende:
Hij heeft op punten wel gelijk, maar niemand wil het meer horen. Men is crisis-moe, nu al, terwijl de echte crisis nog moet beginnen.

Overigens zegt hij nergens letterlijk dat "de crisis een terminale kanker is". Hij gebruikt het voorbeeld van een terminale kanker slechts om aan te tonen dat het gebruik van lapmiddeltjes (zware medicijnen) in een compleet verziekte situatie geen echte oplossingen biedt.
Klopt, Willem heeft wel gelijk, maar men wil 'm niet meer horen omdat iedereen crisis-moe is .
pi_72931470
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Kan ik, in een notendop, zeggen dat kapitalisme de reden is dat ons geld naar Azie vloeit?

Of zal de boel weer rechttrekken wanneer de economieen in het oosten en westen nader tot elkaar komen, omdat we elkaar dan meer te bieden op een gelijkwaardiger voet?

Dit dus. Momenteel vloeit ons geld deels naar Azie (overigens niet het geld van Nederland, want wij exporteren nog steeds meer dan we importeren). Dus laten we zeggen: de dollars vliegen massaal naar China. Dat is voor de VS natuurlijk niet vol te houden, wat ook merkbaar is aan de dalende dollar. (Overigens is de Chineze remnibi ondergewaardeerd, op de lange termijn ook niet vol te houden).

Het gevolg is dat de Amerikanen minder kunnen importeren. En het voor sommige Amerikaanse bedrijven wellicht weer aantrekkelijk wordt om een deel van de productie 'terug te halen' naar de VS, waardoor de VS zelf weer meer produceren. Gevolg is dat de boel op termijn weer redelijk in balans zal komen; China is dan rijker geworden en de VS minder rijk. De VS kunnen pas weer welvarender worden als de arbeidsproductiviteit toeneemt (bijv door innovatie) terwijl de import en export redelijk in balans blijven.
  zondag 20 september 2009 @ 16:58:21 #12
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_72938232
quote:
Op zondag 20 september 2009 13:52 schreef justanick het volgende:

[..]

Dit dus. Momenteel vloeit ons geld deels naar Azie (overigens niet het geld van Nederland, want wij exporteren nog steeds meer dan we importeren). Dus laten we zeggen: de dollars vliegen massaal naar China. Dat is voor de VS natuurlijk niet vol te houden, wat ook merkbaar is aan de dalende dollar. (Overigens is de Chineze remnibi ondergewaardeerd, op de lange termijn ook niet vol te houden).

Het gevolg is dat de Amerikanen minder kunnen importeren. En het voor sommige Amerikaanse bedrijven wellicht weer aantrekkelijk wordt om een deel van de productie 'terug te halen' naar de VS, waardoor de VS zelf weer meer produceren. Gevolg is dat de boel op termijn weer redelijk in balans zal komen; China is dan rijker geworden en de VS minder rijk. De VS kunnen pas weer welvarender worden als de arbeidsproductiviteit toeneemt (bijv door innovatie) terwijl de import en export redelijk in balans blijven.
Nadeel is dan wel dat op dat moment de dollar behoorlijk aan kracht heeft verloren. En niet meer op nummero uno staat van wereldmunten. Afgeleide Amerikaanse producten zullen qua buying power niet meer hetzelfde opleveren en zelfs minder aantrekkelijk worden. Zullen Amerikaanse bedrijven straks nog wel Amerikaans blijven ? als de munt gaat devalueren.

En Joe-Sixpack die 70 % van de Amerikaanse economie bevat (grofweg 15-20 % van de wereldeconomie)

Die kan niet meer

[ Bericht 5% gewijzigd door Drugshond op 20-09-2009 17:07:53 ]
  zondag 20 september 2009 @ 17:08:18 #13
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_72938579
  zondag 20 september 2009 @ 17:11:16 #14
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_72938700
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat Willem en andere doemdenkers gelijk hebben.

Desondanks bekruipt mij een groot "waarom-zouden-we-economen-nu-wel-moeten-geloven"gevoel. Diezelfde economen die jarenlang riepen hoe fantastisch het wel niet ging en (op een aantal uitzonderingen na) die hele crisis niet zagen aankomen begrijpen het nu opeens wel?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_72940504
quote:
Op zondag 20 september 2009 17:11 schreef teamlead het volgende:
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat Willem en andere doemdenkers gelijk hebben.

Desondanks bekruipt mij een groot "waarom-zouden-we-economen-nu-wel-moeten-geloven"gevoel. Diezelfde economen die jarenlang riepen hoe fantastisch het wel niet ging en (op een aantal uitzonderingen na) die hele crisis niet zagen aankomen begrijpen het nu opeens wel?
Meeste economen gaan uit van een V-herstel, nog een maandje en ze geloven het allemaal, daarna gaat de crisis pas beginnen...
  zondag 20 september 2009 @ 18:20:52 #16
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_72940969
ik hoor vooral veel over het W-scenario de laatste tijd.. maar dan nog.. het voelt een beetje als een arts die eerst de verkeerde diagnose stelt en vervolgens roept "maar hier wordt u echt beter van, nu weet ik het zeker"
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  zondag 20 september 2009 @ 23:16:21 #17
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72953795
quote:
Op zondag 20 september 2009 17:11 schreef teamlead het volgende:

Lang leve de media...

Ik heb zo'n beetje het idee dat iedereen erg oppast, als een bankier zijn mond opentrekt met nieuwe ideeën. Waarom zouden ze hem ook geloven? Het is een vieze stinkurd die ons geld loopt te jatten, met weinig werk.
Right ?

pi_72954139
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zondag 20 september 2009 @ 23:32:42 #19
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72954501
quote:
Lol, dat is best maf. Maar als al die boten stil staan, en de stijging van de beurs moet een voorloper zijn van de economie. Dan moeten al die boten toch in relatief korte tijd (3-6) maanden weer allemaal aan de slag gaan? Ik zag laatst op Ned2 ook een uitzending over een Nederlandse jumbo boten transport, dat ze het weer drukker kregen. Maar op fok! zie ik alleen plaatjes van stilstaande boten.
  zondag 20 september 2009 @ 23:38:11 #20
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_72954677
quote:
Op zondag 20 september 2009 13:52 schreef justanick het volgende:

[..]

Dit dus. Momenteel vloeit ons geld deels naar Azie (overigens niet het geld van Nederland, want wij exporteren nog steeds meer dan we importeren).
is het juist niet andersom qua landbouw is NL namelijk niets op wereldschaal.
*Hosselcopter*
pi_72955979
quote:
Op zondag 20 september 2009 23:38 schreef Dibble het volgende:

[..]

is het juist niet andersom qua landbouw is NL namelijk niets op wereldschaal.
Nee, onze handelsbalans is positief. We exporteren voor 44 miljard U$D meer dan we importeren. (China staat overigens 267 mld in de plus, de VS staan een whopping 605 miljard in de min). Nederland is internationaal ook 1 van de grotere exportlanden ter wereld (en opzichte van Bruto Nationaal Product gemeten, that is). Daarom hebben wij ook altijd zo veel 'last'/'profijt' van de wereldeconomie.
  maandag 21 september 2009 @ 00:43:41 #22
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_72956038
quote:
Op maandag 21 september 2009 00:38 schreef justanick het volgende:

[..]

Nee, onze handelsbalans is positief. We exporteren voor 44 miljard U$D meer dan we importeren. (China staat overigens 267 mld in de plus, de VS staan een whopping 605 miljard in de min). Nederland is internationaal ook 1 van de grotere exportlanden ter wereld (en opzichte van Bruto Nationaal Product gemeten, that is). Daarom hebben wij ook altijd zo veel 'last'/'profijt' van de wereldeconomie.
Ja, dat geloof ik best. Maar ik vatte het te letterlijk op denk ik. Namelijk NL produceert niets om te exporteren. Het is slechts een doorvoerhaven. Volgens mij moet de import dan net zo hoog zoniet hoger dan dan het export liggen.
*Hosselcopter*
pi_72956233
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Kan ik, in het verlengde daarvan, zeggen dat kapitalisme een uiterst beperkte houdbaarheid heeft qua maatschappelijk nut?
Vind je het niet positief dat men in Azië ook een hogere levensstandaard krijgt?
pi_72956280
quote:
Op maandag 21 september 2009 00:43 schreef Dibble het volgende:
Ja, dat geloof ik best. Maar ik vatte het te letterlijk op denk ik. Namelijk NL produceert niets om te exporteren. Het is slechts een doorvoerhaven. Volgens mij moet de import dan net zo hoog zoniet hoger dan dan het export liggen.
Nederland voegt wel waarde toe hoor. Zelfs het legen van een bulk-carrier en dat overhevelen naar kleinere binnenschepen is productie, er worden goederen geëxporteerd die tegen een lagere prijs zijn geïmporteerd. Een schip van 300 meter lang, 70 meter breed, en 25 meter diep kan de Duitse staalindustrie nooit bereiken, met de overslag er van naar kleinere schepen voegt Nederland dus waarde toe ook al is er slechts sprake van doorvoer.

Denk trouwens ook aan de zeer hoogwaardige metaalproducten die Hoogovens produceert, denk aan het enorme scala petrochemische producten dat in Nederland geproduceerd wordt (Nederland heeft de grootste raffinagecapaciteit ter wereld, in absolute zin!). Denk aan de bloemen, fruit en groenten. Allemaal echte Nederlandse producten.
  maandag 21 september 2009 @ 08:04:42 #25
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_72957677
quote:
Op maandag 21 september 2009 01:02 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nederland voegt wel waarde toe hoor. Zelfs het legen van een bulk-carrier en dat overhevelen naar kleinere binnenschepen is productie, er worden goederen geëxporteerd die tegen een lagere prijs zijn geïmporteerd. Een schip van 300 meter lang, 70 meter breed, en 25 meter diep kan de Duitse staalindustrie nooit bereiken, met de overslag er van naar kleinere schepen voegt Nederland dus waarde toe ook al is er slechts sprake van doorvoer.

Denk trouwens ook aan de zeer hoogwaardige metaalproducten die Hoogovens produceert, denk aan het enorme scala petrochemische producten dat in Nederland geproduceerd wordt (Nederland heeft de grootste raffinagecapaciteit ter wereld, in absolute zin!). Denk aan de bloemen, fruit en groenten. Allemaal echte Nederlandse producten.
En ehhhmmm....

Niet echt van orgine een Nederlandsproduct maar we hebben de grenzen wel iets of wat opgerekt.
  maandag 21 september 2009 @ 10:12:44 #26
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72959503
quote:
Op maandag 21 september 2009 08:04 schreef Drugshond het volgende:

[..]

En ehhhmmm....
[ afbeelding ]

Niet echt van orgine een Nederlandsproduct maar we hebben de grenzen wel iets of wat opgerekt.
Alleen wordt dat op dit moment natuurlijk ook behoorlijk in de kiem gesmoord door de overheid. Althans, dat proberen ze.
pi_72962099
quote:
Op maandag 21 september 2009 08:04 schreef Drugshond het volgende:
En ehhhmmm....
[ afbeelding ]

Dat is ook een goeie, natuurlijk zit het niet direct in de CBS cijfers. Maar ook drugsdealers zullen bij de detailhandel hun inkopen doen, iedere week 100 Westlandse-rozen voor hun meisje, en dan nog al die benzine die in de Mercedes SEL 500 gaat. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot dat effect in werkelijkheid is.
pi_72962378
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:01 schreef Rbhp het volgende:
Willem heeft gelijk. In the daily mail stond laatst een goed artikel over al die schepen die langs de zuidkust van Maleisie staan. De shipbuilders in Korea zullen klaar zijn met hun werk in 2011 en geen nieuwe orders meer krijgen. Ik denk dat dit allemaal signalen zijn dat de crisis nog lang niet over is.
De scheepsmarkt is altijd hollen en stilstaan. Is nog nooit anders geweest.
pi_72971065
quote:
Op zondag 20 september 2009 23:38 schreef Dibble het volgende:

qua landbouw is NL namelijk niets op wereldschaal.
Valt mee, onze landbouw is ontzettend intensief. Nederland is een van 's werelds grootste voedselexporteurs. Maar dat is ook omdat we veel aan bewerking doen - we exporteren veel kaas, maar importeren melk, en zijn de grootste chocoladeexporteur, maar importeren cacao.
  maandag 21 september 2009 @ 16:52:20 #30
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_72971279
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:52 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De scheepsmarkt is altijd hollen en stilstaan. Is nog nooit anders geweest.
Nou, dat denk ik dus niet.

Anyway, de tsunami in de crisis zal rond 2011/2012 komen verwacht ik zo. Slechts mijn humble opinion. De sub-prime hebben we gehad, nu de prime, werkloosheid zal stijgen, consumptie dalen, 70% van gdp US is consumptie. Al die subsidies voor de auto industrie, kost de overheid alleen maar geld en het is allemaal goed voor de korte termijn. De 2e en harde klap/daling in de W komt nog.
pi_72978317
Soort rommelige samenvatting van z'n boek (aanrader) .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_72980869
quote:
Op maandag 21 september 2009 16:52 schreef Rbhp het volgende:

[..]

Nou, dat denk ik dus niet.
Dat denk ik dus wel. Is nooit anders geweest.
  maandag 21 september 2009 @ 21:32:03 #33
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_72982014
quote:
Op zondag 20 september 2009 23:16 schreef Tobey het volgende:

[..]

Lang leve de media...

Ik heb zo'n beetje het idee dat iedereen erg oppast, als een bankier zijn mond opentrekt met nieuwe ideeën. Waarom zouden ze hem ook geloven? Het is een vieze stinkurd die ons geld loopt te jatten, met weinig werk.
Right ?

nou nee..

Ik luister een uurtje of 5 per dag BNR (toegegeven, vooral vanwege de flitsers, maar toch). Het valt mij enorm op dat de "analysten" en "experts" die in ieder geval daar worden opgevoerd vrijwel structureel achter de feiten aanlopen en lijken te teren op het gebrek aan geheugen bij het grote publiek.

Neem de beursontwikkelingen: toen de rally een maandje of 6 geleden begon en de beurzen een eerste herstel lieten zien, buitelden de analysten en experts over elkaar heen om maar vooral te roepen dat "de echte dip nog moest komen" en "de bodem nog lang niet bereikt was"
Nu na 6 maanden de koersen tegen alle verwachtingen in nog steeds stijgen en het consumentenvertrouwen weer toeneemt, komt "men" met de W-shaped recovery op de proppen. Het lijkt er verdorie wel op alsof ze een bonus krijgen voor dramatisch en negatief nieuws.

Vooropgesteld: ik ben geen econoom en al helemaal geen expert. De paar jaar basis-lessen economie op de middelbare school mag je nauwelijks meer noemen dan een soort woordenboek om een vaag idee te hebben waar men het over heeft.
Maar het negatieve sentiment wordt in de praktijk simpelweg niet gestaafd. Bedrijven zijn weer (magere) winsten aan het maken, banken zijn zwak maar niet meer in levensgevaar (dankzij efficient ingrijpen) en de werkeloosheid is gelukkig niet zo dramatisch geworden als we een half jaar geleden nog dachten.

laten we wel wezen: als "de consument" massaal besluit dat het crisisgezeur nu wel klaar is en we weer gewoon geld gaan uitgeven, trekt de economie écht wel weer aan. Vraag is nog steeds de motor
pi_72982243
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:32 schreef teamlead het volgende:

[..]

laten we wel wezen: als "de consument" massaal besluit dat het crisisgezeur nu wel klaar is en we weer gewoon geld gaan uitgeven, trekt de economie écht wel weer aan. Vraag is nog steeds de motor
De consument heeft geen geld meer. Niet van zichzelf en kan het ook niet meer lenen. Alles wat er nu gebeurt in de economie gebeurt door de achterlijk grote overheids uitgaven. En die gaan stoppen. En zo lang duurt dat niet meer.

Er is een enorme hoeveelheid geld verdwenen uit de westerse economieën en dat geld komt niet meer terug. Net als de groei. Die komt niet meer terug. Er is nu geen groei, het is één grote poppenkast.
For great justice!
  maandag 21 september 2009 @ 21:43:52 #35
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_72982537
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:36 schreef Q. het volgende:

[..]

De consument heeft geen geld meer. Niet van zichzelf en kan het ook niet meer lene

De consument die jij kent misschien niet. De consument die ik ken kiest er over het algemeen voor om op zijn/haar geld te gaan zitten ipv het uit te geven. Voor het overgrote deel van de consument is er namelijk nauwelijks iets veranderd.
quote:
n. Alles wat er nu gebeurt in de economie gebeurt door de achterlijk grote overheids uitgaven. En die gaan stoppen. En zo lang duurt dat niet meer.
dan weet jij meer dan de gemiddelde overheden.. de exitstrategie voor de bankensector is bijv. nog lang niet helder
quote:
Er is een enorme hoeveelheid geld verdwenen uit de westerse economieën en dat geld komt niet meer terug.
jawel hoor.. alleen kan het even duren voor we weer op het niveau van pakweg 2007/2008 zitten. Maar laten we realistisch zijn: het welvaartsniveau is niet structureel veranderd
quote:
Net als de groei. Die komt niet meer terug. Er is nu geen groei, het is één grote poppenkast.
nonsens. Wereldwijd klimmen economiën (langzaam, heel langzaam) uit de recessie. Voor een groot deel door overheidsstimulatie, da's waar.. maar heel misschien was die oude gekke Keynes toch niet zo gek als veelal in de laatste 20/30 jaar werd geroepen door velen
pi_72982894
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:32 schreef teamlead het volgende:

Neem de beursontwikkelingen: toen de rally een maandje of 6 geleden begon en de beurzen een eerste herstel lieten zien, buitelden de analysten en experts over elkaar heen om maar vooral te roepen dat "de echte dip nog moest komen" en "de bodem nog lang niet bereikt was"
Die waarschuwingen waren terecht, en zijn dat nog steeds want de hopeloze schuldsituatie in alle lagen en sectoren van de economie is nog nauwelijks verbeterd, en bij overheden zelfs ernstig verslechterd. Het merkwaardige is alleen dat we het patroon van de crash van 1929 tegen de verwachtingen in keurig blijven volgen; net als toen werd de initiële klap gevolgd door een stevige opleving die tot het voorjaar van '30 duurde:

Maar na die oploving kwam zoals je ziet de echte klap pas.
quote:
Dat gaat de consument niet doen, want dat kan hij niet. In voorgaande jaren kon hij tienduizenden euro's overwaarde verpanden en anders wel een persoonlijke lening nemen, op afbetaling kopen of op zijn creditcards teren. Dat gaat nu allemaal een stuk lastiger. Overigens zijn de banken helemaal niet gezonder, ze rapporteren weliswaar winsten maar dat komt omdat ze hun nog immer oplopende megaverliezen nog steeds niet hoeven af te schrijven (en bovendien hun schuldenaren uit de wind houden). Maar dat houden ze niet eindeloos vol, en de kans dat overheden ze nog overeind kunnen (of willen) houden als het weer fout gaat is klein.
pi_72983960
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:43 schreef teamlead het volgende:

[..]

De consument die jij kent misschien niet. De consument die ik ken kiest er over het algemeen voor om op zijn/haar geld te gaan zitten ipv het uit te geven. Voor het overgrote deel van de consument is er namelijk nauwelijks iets veranderd.
Volgens velen moet het herstel uit de VS komen. Laat ik het voorzichtig omschrijven: de economie van de VS is momenteel problematisch. De dollar staat onder druk en gaat onderuit.

Overigens zitten veel Nederlanders diep in de schulden (o.a. hypotheken). Als de huizenprijzen verder gaan zakken komen er veel mensen serieus in de problemen.
quote:
nonsens. Wereldwijd klimmen economiën (langzaam, heel langzaam) uit de recessie. Voor een groot deel door overheidsstimulatie, da's waar.. maar heel misschien was die oude gekke Keynes toch niet zo gek als veelal in de laatste 20/30 jaar werd geroepen door velen
Die klim uit de recessie is grotendeels kunstmatig. Het wordt betaald met geleend en versgedrukt geld. Probleem is dat een dergelijke situatie niet eindeloos door kan gaan. Overheden moeten op een gegeven moment bezuinigen; anders krijg je vervelende effecten als hogere rentes, acute liquiditeitsproblemen en (hyper)inflatie. En vooral inflatie begint een steeds groter risico te worden. En dan met name in de VS, waar de situatie dusdanig uit de hand is gelopen dat China en Japan serieus nerveus beginnen te worden (die twee landen hebben nog heeeeeel veeeeeel geld tegoed van de VS).

Linksom of rechtsom zal het herstel van de wereldeconomie niet uit de VS kunnen komen, want dat land is technisch zo goed als failliet. Om nog maar niet te spreken over de schulden van de gemiddelde Amerikaanse consument.

En oh, ken je het verhaal van de Alt-A hypotheken? D'r komt nog een financieel bommetje uit de VS aan... terwijl veel banken al insolvabel zijn.
  dinsdag 22 september 2009 @ 12:59:26 #38
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_72998044
Even een vraagje. Men heeft allemaal een andere mening over de echte crash. Wanneer gaat die zich inzetten? Oftewel, tot wanneer is het allemaal nog positief en relatief rooskleurig?

Vanuit een ander (arbeids) perspectief, tot wanneer is men gegarandeerd van zijn/haar baan als hij/zij een proeftijd heeft van 6 maanden, die in november ingaat en eind april eindigt?
pi_72998407
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 12:59 schreef Rbhp het volgende:
Even een vraagje. Men heeft allemaal een andere mening over de echte crash. Wanneer gaat die zich inzetten? Oftewel, tot wanneer is het allemaal nog positief en relatief rooskleurig?

Vanuit een ander (arbeids) perspectief, tot wanneer is men gegarandeerd van zijn/haar baan als hij/zij een proeftijd heeft van 6 maanden, die in november ingaat en eind april eindigt?
18 oktober begint de crash als venus in waterman staat,om precies 14:35 lokale tijd. Nee, dat kan niemand weten, de toekomst voorspellen, daar zijn economen heel slecht in gebleken. Maar er zijn genoeg tekenen aan de wand dat de huidige situatie ten einde moet komen. Wat wordt de exit strategie van de overheden? Wanneer gaat men zich terugtrekken, en wat komt er dan allemaal in beweging. Ik geloof ook dat de boel nog echt gaat inzakken, maar wanneer? Dat kan ook nog een jaar of langer duren.

Een proeftijd van 6 maanden mag juridisch niet. 2 maanden max. (Bron)
pi_73000761
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 12:59 schreef Rbhp het volgende:
Als men doorgaat op de huidige manier zal men vrij snel valuta-problemen krijgen is mijn idee, met de dollar of misschien nog eerder met de Britse pond.

Men kan niet doorgaan met het persen van geld (vooral dollars en ponden) en verwachten dat het buitenland de goederen zomaar blijft produceren.
pi_73008902
Het volgende betoog zal wel over de bom gaan die gaat vallen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73013292
Met z'n analyse is niks mis, maar SCHOKKEND vind ik wat hij laatst zei over banken die nuts-bedrijven moeten worden.
pi_73015840
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 19:05 schreef arjanus het volgende:
Met z'n analyse is niks mis, maar SCHOKKEND vind ik wat hij laatst zei over banken die nuts-bedrijven moeten worden.
Wat zei hij dan dat jij zo schokkend vond? Zoals veel banken er nu voorstaan kan op termijn alleen nationalisatie ze redden (aannemende dat de belastingbetaler niet geplukt zal worden om aandeelhouders te sparen). De volgende stap is om primaire bankfuncties zoals geldverkeer, lenen en sparen te scheiden van allerlei meer riskante maar ook lucratievere handels- en investeringsactiviteiten. Het zou best kunnen dat die eerstgenoemde (saaie, weinig lucratieve) activiteiten in nutsbedrijven achterblijven.
pi_73018457
De huidige structuur van de bankensector is op termijn niet houdbaar. Een absolute voorwaarde voor een goed functionerende markt is de mogelijkheid tot een faillissement. Dit is nu "too big to fail' niet mogelijk. Er zijn twee oplossingsrichtingen: schaalverkleining en nationalisatie. Ik heb een sterke voorkeur voor het eerste scenario, omdat overheden hun macht in de bancaire sector net zo zullen misbruiken als private partijen. Alleen concurrentie houdt partijen scherp en voorkomt misbruik.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_73018555
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:25 schreef xenobinol het volgende:
Een gedeelte van de welvaartsstijging komt voort uit innovatie. Met dezelfde input (kapitaal, mensen, grondstoffen) kunnen we steeds meer output genereren. Maar dan heb je het over een gemiddelde groei van maximaal enkele procentpunten per jaar.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_73018741
quote:
Insiders sell like there's no tomorrow
Corporate officers and directors were buying stock when the market hit bottom. What does it say that they're selling now?
NEW YORK (Fortune) -- Can hundreds of stock-selling insiders be wrong?

The stock market has mounted an historic rally since it hit a low in March. The S&P 500 is up 55%, as U.S. job losses have slowed and credit markets have stabilized.

But against that improving backdrop, one indicator has turned distinctly bearish: Corporate officers and directors have been selling shares at a pace last seen just before the onset of the subprime malaise two years ago.

While a wave of insider selling doesn't necessarily foretell a stock market downturn, it suggests that those with the first read on business trends don't believe current stock prices are justified by economic fundamentals.

"It's not a very complicated story," said Charles Biderman, who runs market research firm Trim Tabs. "Insiders know better than you and me. If prices are too high, they sell."

Biderman, who says there were $31 worth of insider stock sales in August for every $1 of insider buys, isn't the only one who has taken note. Ben Silverman, director of research at the InsiderScore.com web site that tracks trading action, said insiders are selling at their most aggressive clip since the summer of 2007.

Silverman said the "orgy of selling" is noteworthy because corporate insiders were aggressive buyers of the market's spring dip. The S&P 500 dropped as low as 666 in early March before the recent rally took it back above 1,000.

"That was a great call," Silverman said. "They were buying when prices were low, so it makes sense to look at what they're doing now that prices are higher."
Straightforward trading

In the case of firms such as discount broker TD Ameritrade (AMTD), they are selling with abandon. Chairman Joe Moglia has netted more than $10 million in profits from stock sales since April, by selling shares on each of the last 106 business days, according to Securities and Exchange Commission filings.

A TD Ameritrade spokeswoman said Moglia's sales are being made under a pre-arranged selling plan he filed with the SEC last August. Under that plan, his brokers exercise some options he got eight years ago and sell the underlying shares every day the company's stock price is above a certain level.

Moglia's not the only insider selling at TD Ameritrade. The company's founder and former chairman, Joe Ricketts, and his wife Marlene last month sold 5.7 million shares to help fund the family's purchase of the Chicago Cubs baseball team. They owned 16% of the company's stock at last count.

Silverman said the TD Ameritrade insider sales don't particularly raise concerns about the company's health, because "special circumstances" -- the Cubs deal and the pending expiration of Moglia's options -- are evident.

He said it's potentially more worrisome when insiders suddenly make big sales without obvious motivating factors.

Fossil (FOSL) CEO Tom Kartsotis has sold $25 million of the watchmaker's stock over the past month. Shares of Fossil have more than doubled since early March. Fossil didn't immediately return a call seeking comment.

At video game maker Activision Blizzard (ATVI), CEO Robert Kotick and director Brian Kelly each made more than $10 million last month by selling shares after exercising stock options.

While some of Kotick's options were due to expire next year, others weren't due to expire until 2014 in his case and 2012 in Kelly's. The stock sales took place at prices that were about 50% above their 52-week low. Activision didn't respond to a request for comment.

Adding to the flurry of stock sales, companies are selling stock to the public at a brisk clip while buybacks have tailed off. All told, U.S. corporations have been net sellers of $105 billion of stock over the past four months, Biderman said.

Insiders have managed to cash in on some of those offerings. Healthcare payment administrator Emdeon (EM), for instance, last month raised $155 million in an initial public offering. At the same time, selling shareholders led by private equity investor General Atlantic Partners raised $188 million.

Though the wave of selling by insiders doesn't necessarily predict a pullback in their stocks or the market as a whole, it's hard to put a happy spin on the recent trends.

"The disparity between buyers and sellers right now is vast," said Silverman. "That's the beauty of following insider trading -- these guys are talking with their checkbooks."
http://money.cnn.com/2009(...)ider.sales/index.htm
pi_73021578
Wat is goud toch mooi

<3
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_73023560
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:36 schreef Q. het volgende:

[..]

De consument heeft geen geld meer. Niet van zichzelf en kan het ook niet meer lenen. Alles wat er nu gebeurt in de economie gebeurt door de achterlijk grote overheids uitgaven. En die gaan stoppen. En zo lang duurt dat niet meer.
Of de rente moet om hoog, of we gaan printen als gekken

en de EU is de lul want de ECB is eigenwijs en zal niet zomaar gaan printen

Euro deflation here we come
pi_73023615
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 22:07 schreef Mendeljev het volgende:
Wat is goud toch mooi

[ afbeelding ]

<3
Ongeveer even groot als de Shift-toets.

Zei Bolkesteijn als een boer met kiespijn omdat hij enkel schuldpapier van de ECB heeft.
pi_73023830
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ongeveer even groot als de Shift-toets.

Zei Bolkesteijn als een boer met kiespijn omdat hij enkel schuldpapier van de ECB heeft.
Daarom is goud ook zo'n geschikte fysieke belegging. Da's een kilo wat je daar ziet, en dat kun je dus zonder enige moeite overal in je huis verstoppen. Maar we hebben het wel over ¤20k.

Ik heb vroeger ook weleens zilver in bezit gehad, een kilootje of 10, maar daar mag je wel een hele kast voor uittrekken. En dan heb je het nog maar over een schamele 3000 euro.
pi_73026338
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 23:00 schreef JernyBodal het volgende:

Da's een kilo wat je daar ziet, en dat kun je dus zonder enige moeite overal in je huis verstoppen. Maar we hebben het wel over ¤20k.
Grappig is dat, het is haast niks, maar als je dat met je zeefje zelf in de binnenlanden van Brazilië bij elkaar wilt harken ben je ongeveer een jaar bezig.
pi_73032165
quote:
Op woensdag 23 september 2009 00:12 schreef dvr het volgende:

[..]

Grappig is dat, het is haast niks, maar als je dat met je zeefje zelf in de binnenlanden van Brazilië bij elkaar wilt harken ben je ongeveer een jaar bezig.
Dan is het maar goed dat delvers in brazilie geen modaal nederlands salaris verdienen want dan zou het goud veel duurder moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')