nou, dat heb je eigenlijk alleen maar in tubes, dat is niet te doen..quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:22 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Waar heb je hem van gemaakt? Ik neem aan hout/mdf. Dus waarom geen houtvulmiddel gebruiken? En gewoon 10 keer vullen en schuren denk ik.
geen idee, hoe werkt dat?quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:31 schreef bleiblei het volgende:
Van dat epoxyachtige plamuur is ook geen optie? Dat heb ik geloof ik in blikken gezien bij de bouwmarkt.
Ik bedoel dan dat spul dat ze ook bij auto's gebruiken...
Eh, geen ideequote:
ja daar heb je wel weer een punt. he wat lastigquote:Op zaterdag 19 september 2009 18:43 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Eh, geen idee.
Maar op auto's moet het resultaat hard zijn en in alle rond vormen te schuren.
Ik zit zelf alleen niet in die wereld.
dat klinkt goed! en de bouwmarkt heeft dat ook?quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:47 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Autoplamuur is denk ik ook geen gekke optie. Het moet hard worden, schuurbaar en glad. Ik weet echter niet hoe het op mdf zal hechten.
ff googlelen: ze hebben het ook van alabastine (er zijn natuurlijk vast betere merken)
*blabla*
Hecht op hout dus!!!
Eensch!quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:53 schreef bleiblei het volgende:
Muurspul zou ik overigens sowieso niet gebruiken.
Dat hecht niet lekker op MDF, is op vaak op gipsbasis dus vrij zacht en ook nog eens op waterbasis wat MDF doorgaans niet heel tof vindt.
naja, hij ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de eerste foto. alleen dan met andere pootjes en niet afgewerkt. staat al wel in de grondverf trouwens. dan kon ik de onevenheden beter zienquote:Op zaterdag 19 september 2009 18:57 schreef bleiblei het volgende:
Ben trouwens wel erg benieuwd naar het eindresultaat!
Ziet eruit als een veel belovend project.
Lakplamuur krimpt/zakt inquote:Op zondag 20 september 2009 20:10 schreef Walter-Ego het volgende:
Je bent al een heel eind, maar misschien heb je er nog wat aan. Ik ben op dit moment zelf met een meubel bezig. Deze plamuur ik af met een gewone lakplamuur (geen 2-componenten plamuur). Het voordeel van een simpele lakplamuur (o.a. van Alabastine) is dat je iets meer tijd hem om het op te zetten en strak te trekken. Dat scheelt later een heleboel schuurwerk.
Dat klopt. Je moet er een beetje rekening mee houden, maar als je niet teveel uit wil vullen is het een vrij betaalbare oplossing.quote:
in welke mate is betaalbaar dan het criterium? expoxy spul is idd wat duurder maar als je iets neemt dat weinig kost en het resultaat is dat je later scheurtjes enzo krijgt... wat heb je dan bespaard? dan kun je er netzo goed niets meer aan doen. De verf die er dan over dat goedkope spul overhene gaat is dan ook weggegooid geld.quote:Op zondag 20 september 2009 22:55 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Dat klopt. Je moet er een beetje rekening mee houden, maar als je niet teveel uit wil vullen is het een vrij betaalbare oplossing.
ok, dit klinkt goed.quote:Op zondag 20 september 2009 19:46 schreef waterkip het volgende:
Ik zou hem in de sealer zetten ,om hem te isoleren van wat je er nu allemaal opgesmeerd hebt.
daarna in een tweecomponenten epoxy spuitplamuur.
Dat kan je zonder zakkers tot drie millimeter opbouwen,beetje accelerator erin kan je constant doorstapelen.
Na 24 uur t schuren /slijpen beginnende met 360>naar 600 eindigen met 1000.
wanneer je er dan een natte spons overheen haalt kan je al zien of hij perfect is .
Hulpje kan je toepassen door er een nevellaagje van een contrasterende kleur op te zetten.
waar zich nog nevel bevind zit een gaatje of een oneffenheid.
Kijk eens op forums van mensen die electrische gitaren bouwen ,dat is dezelfde werkwijze en die zijn ook gebaat bij een harde probleemloze eindfinish.
hehe. helaas waar.quote:Op maandag 21 september 2009 17:20 schreef klusfoobje het volgende:
Dus niet naar de gamma met de pipo's dieje moet uitleggen wat een schroef is.
echt, het beste dat je kunt doen is even opschrijven wat er allemaal al voor een meuk opzit, waar het van gemaakt is en wat je wilt. Met dat lijstje ga je echt even o-p zoek naar een goede verfspecialist.quote:Op maandag 21 september 2009 19:36 schreef Saisai het volgende:
[..]
hehe. helaas waar.![]()
Ik zag hier ergens bij een verfwinkel coating staan in spuitbus. (kan gebruikt worden ter voorbehandeling stond erop) is dat wat je bedoeld?
Nee,glasweefselbehang verlijm je met een waterafdunbare lijm.quote:Op maandag 21 september 2009 20:57 schreef Saisai het volgende:
ik had nog een ideetje. Als ik nou de tafel 1x omwikkel met glasvezel(behang) en dat plamuur met de spuitbus? Mits ik de fijnste vezel gebruik, lijkt me dit best wel een slimme en goedkope oplossing. Bovendien is de tafel als het af is beresterk en kan ik erop gaan varen!![]()
ik bedoelde ook meer glasvlies of renovlies..quote:Op maandag 21 september 2009 21:32 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
glasvezelbehang is zeker niet spiegelglad...
Enig idee hoe duur dat gaat worden? de bovenkant is inmiddels niet echt glad meer, ik had het beter zo kunnen laten. op zich valt het nog mee qua hoogteverschil, op de foto lijkt het erger dan wat het is. maar toch..quote:Op maandag 21 september 2009 21:18 schreef waterkip het volgende:
Goedkoopste manier is om het bij een autospuiterij te doen ,want spuitbussen geven geen laagdikte en dan stoken ze hem in de droogcabine dat hij lekkker snel hard is .
Daarna kan je hem waterproef slijpen ,en met elke verf afwerken die je wenst.
Altijd moeilijk om te zeggen,maar het is 10 minuten werk en een half uur stoken en dat stoken doe je in combinatie met een auto of andere werkstukken.quote:Op maandag 21 september 2009 22:28 schreef Saisai het volgende:
[..]
Enig idee hoe duur dat gaat worden? de bovenkant is inmiddels niet echt glad meer, ik had het beter zo kunnen laten. op zich valt het nog mee qua hoogteverschil, op de foto lijkt het erger dan wat het is. maar toch..
Afhankelijk van welke lak er gebruikt is .quote:Op zondag 27 september 2009 15:15 schreef AnneX het volgende:
even inbreken in dit topic.
Zeg Waterkip, blijkbaar weet jij er meer van...
In mijn topic Overspuiten van eettafel. vraag ik om advies.
De voor-vorige keer is de tafel overgespoten door een autospuiter - wist ik veel.
Gewoon op advies van een vriend.
Nu zegt deze, dat de vorige keer "gebakken" is en de laatste keer niet.
En dat weet ik niet.
Zou dat wat uitmaken dan?
Ik ben in dubio of ik de tafel voor de 2e keer bij dezelfde pro over laat doen en met welke lak.
MDF bevat geen jaaringen is dus ook minimaal onderhevig aan krimpquote:Op zondag 27 september 2009 19:00 schreef AnneX het volgende:
Dank je WK voor de uitleg.
De tafel is van massief mdf en nooit iets van werken gemerkt.
Hij staat nb dicht in de buurt van de haard, 's winters dan.
Sorry Saisai voor topic kapen.
Ik vind het trouwens stoer dat je je tafelprojekt bent begonnen.
Wel apart met die sterretjesquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:50 schreef Saisai het volgende:
uiteindelijk heb ik het strak genoeg gekregen met de epoxy, en ben ik verder gegaan met de rest. ik heb ervoor gekozen de tafel te bekleden met vinyl. prachtig spul ervoor eigenlijk. super duurzaam, niet kapot te krijgen. (mits te er niet met messen in gaat lopen hakken, maar ja dat overleeft geen enkele tafel)
juist door de epoxy op de bovenkant is de tafel goed stevig geworden en ik ben tevreden over het resultaat. zie hier:
De zijkanten heb ik inmiddels geplakt met vinyllijm op waterbasis. mocht er toch een beschadiging in komen, kan ik het er gemakkelijk aftrekken en opnieuw plaatsen.
[ afbeelding ]
tafel (goed veel) ingesmeerd met lijm
[ afbeelding ]
alvast op de rol vinyl gelegd
[ afbeelding ]
de vinyl eromheen gevouwen..
[ afbeelding ]
en aangedrukt met de deegroller zodat het egaal word. ik ben nu al blij met het resultaat
aan de onderkant komt nu een extra stukje "losse" vinyl omdat mn andere baan vinyl vouwen bleek te hebben. op zich niet erg, want dat zie je toch niet.
ik snijd de randen pas weg als het vinyl helemaal vast zit zodat ik zeker weet dat het niet uitzet of iets dergelijks.
Uw feauteuax zijn niet zichtbaarquote:Op vrijdag 6 november 2009 15:25 schreef Saisai het volgende:
[..]
uuh.. er zijn geen sterretjes?![]()
het vinyl is matzwart
quote:Op maandag 9 november 2009 17:04 schreef Saisai het volgende:
ik ben nog niet zeker of ik de binnenkant wit laat of dat ik deze ook zwart maak. wat vinden jullie?
quote:Op donderdag 12 november 2009 14:15 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
oh gelukkig, ik kreeg al hele enge visioenen over geschilderd vinyl.
rond? moet het niet ellipsvormige tafel zijn ?quote:
ok, ga ik doen!quote:Op maandag 26 april 2010 17:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Resultaat is erg netjes !
--
Ik denk dat dit topic een plaats krijgt in het FOK! Klusboek --> Het enige echte FOK K&W Klusboek !
Jezus, wat een werk allemaal, maar goed dat je toch vinyl hebt gekozen. Toffe tafel!quote:Op maandag 26 april 2010 17:49 schreef Rensjebree het volgende:
Ik ben van plan om een salontafel te gaan maken met deze look. ( alleen zonder ipod details)
[ afbeelding ]
nu zijn de maten van deze tafel, lengte 120 cm, breedte 75 cm, hoogte 35 cm (met poten) 20 cm de opbouw!
de rondingen zijn in de straal van 10cm, en wil ik 16/18mm mdf gaan gebruiken.
Maar van welk materiaal kan ik het beste die ronding maken om die straal van 10 cm te halen?
buig-mdf of met meerder platen buigtriplex?
Oooh.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:52 schreef Saisai het volgende:
en het einde.. (nog wel een beetje lijmresten verwijderen)
[ afbeelding ]
Die reacties moeten dus omgedraaid zijn.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 02:38 schreef eightone. het volgende:
[..]
Jezus, wat een werk allemaal, maar goed dat je toch vinyl hebt gekozen. Toffe tafel!![]()
[..]
Oooh.
Die tafel heb ik al 's eerder gezien bij DesignMilk en leek mij ook wel iets om te maken, alleen nooit geweten hoe ik hout goed kan buigen, maar ik zal 's een beetje in gaan lezen over buig-mdf.
wat betreft jouw idee zal ik gebruik maken van beide materialen. buig-mdf is duur, maar het meest buigzaam. Aangezien jij zo'n dunne rand wilt, is het geheel wat breekbaarder dan mijn tafel. Ik zou het als volgt doen:quote:Op maandag 26 april 2010 17:49 schreef Rensjebree het volgende:
Ik ben van plan om een salontafel te gaan maken met deze look. ( alleen zonder ipod details)
[ afbeelding ]
nu zijn de maten van deze tafel, lengte 120 cm, breedte 75 cm, hoogte 35 cm (met poten) 20 cm de opbouw!
de rondingen zijn in de straal van 10cm, en wil ik 16/18mm mdf gaan gebruiken.
Maar van welk materiaal kan ik het beste die ronding maken om die straal van 10 cm te halen?
buig-mdf of met meerder platen buigtriplex?
Dat gaat alleen op als het MDF overal (nagenoeg) dezelfde dichtheid heeft. Bij cheapass MDF wil het missen wel eens een veel lagere dichtheid hebben en dan kan het alsnog gaan scheuren. Als je dan tegen de kopse kant aan kijkt, dan scheurt ie op het dunne stukquote:Op zondag 27 september 2009 22:15 schreef waterkip het volgende:
[..]
MDF bevat geen jaaringen is dus ook minimaal onderhevig aan krimp
koipieerring hoeft niet eens. een rechte frees met een volglager is voldoende.quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:24 schreef Saisai het volgende:
Dat kan ook inderdaad, moet je wel écht je mal aanhouden, anders wordt het lelijk. Kan je een frees op een bepaalde manier vastzetten zodat ie er niet vandoor gaat? (of ben ik gewoon een enorme kneus dat ik zo'n ding niet kan houden)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |