quote:
Op maandag 26 april 2010 17:49 schreef Rensjebree het volgende:Ik ben van plan om een salontafel te gaan maken met deze look. ( alleen zonder ipod details)
[
afbeelding ]
nu zijn de maten van deze tafel, lengte 120 cm, breedte 75 cm, hoogte 35 cm (met poten) 20 cm de opbouw!
de rondingen zijn in de straal van 10cm, en wil ik 16/18mm mdf gaan gebruiken.
Maar van welk materiaal kan ik het beste die ronding maken om die straal van 10 cm te halen?
buig-mdf of met meerder platen buigtriplex?
wat betreft jouw idee zal ik gebruik maken van beide materialen. buig-mdf is duur, maar het meest buigzaam. Aangezien jij zo'n dunne rand wilt, is het geheel wat breekbaarder dan mijn tafel. Ik zou het als volgt doen:
maak eerst een mal, zoals dit:
![]()
Vervolgens buig je het buig mdf er omheen, met de goede kant naar binnen. Dat betekend dat de kartels naar buiten staan.
Gebruik twee sjorbanden (aan de zijkanten) om het geheel vast te zetten en te houden. Zorg ervoor dat de metalen sjorgedeeltes naast elkaar liggen. Dit gedeelte ga je namelijk vooralsnog niet bekleden, om de constructie tijdens het maken stevig te houden.
Als je de boel stevig hebt aangetrokken kan je rustig beginnen met het buigtriplex op de kartels plakken. Met véél houtlijm. Vooral niet zuinig zijn. Je kunt de boel aan elkaar vastzetten met véél lijmtangen. Omdat het om ene ronde constructie gaat, is het erg moeilijk te lijmen. Zeker in jouw geval van een zeer scherpte hoek. Ik raad je aan om aan de onderkant te beginnen, dus direct achter of voor de metalen stukken van de sjorbanden. Je gaat namelijk gewoon over de sjorbanden heen plakken.
Tussen het lijmen door veel wachten, de lijm moet goed uitharden. Liever 3 maand over een mooie tafel doen dan een week over ééntje die twee week meegaat.
Als je helemaal rond bent, kom je weer terug bij de metalen sjordingen. Deze snij de nu weg, en je plakt het af.
Nu komt het moment waarop je doorhebt dat je met piepschuim hebt gewerkt.
De mal moet eruit. Als je hout had gebruikt had je daar nogal moeite mee gehad. Gelukkig maak je piepschuim gemakkelijk kapot en is het er zo uit.
Hou er rekening mee dat je het buig-triplex iets breder houdt dan dat je van plan was. Volledig loodrecht lijmen is erg moeilijk. je kunt beter later iets wegzagen dan scheefplakken en een hap uit je tafel hebben.
Mijn eigen tafel heb ik anders gemaakt, maar ik denk dat dit voor jou de beste oplossing is.
(althans, zo zou ik het doen

)