quote:do 17 sep 2009, 08:39 | 15 reacties
'VS geven raketschild Oost-Europa op'
NEW YORK - De Verenigde Staten zien af van hun plannen een antiraketschild in Europa te bouwen. Het plan voor een luchtafweersysteem dat in Tsjechië en Polen zou worden opgesteld, is een erfenis van de regering van George Bush, de voorganger van de Amerikaanse president Barack Obama. Bush hamerde op de dreiging die Iraanse langeafstandsraketten zouden vormen.
The Wall Street Journal berichtte donderdag dat de huidige regering die dreiging niet zo serieus neemt. Iran is volgens betrokken ambtenaren in Washington niet zo ver met langeafstandsraketten als eerder werd aangenomen. De dreiging is dus afgenomen, stelt een analyse die volgens The Wall Street Journal komende week aan Obama wordt verstrekt.
Obama zou dan radicaal breken met het beleid van Bush. Bush drukte aan het einde van zijn laatste ambtstermijn fanatiek plannen voor het raketschild door en liet de bouw van installaties beginnen. Het maakte het Kremlin razend. Het schild was in Russische ogen een bedreiging voor Rusland.
Moskou reageerde verheugd op de berichten. Het schrappen van het schild „zou goed nieuws zijn”, zei een functionaris van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken tegen het Russische persbureau Interfax.
Ook Polen, waar een deel van het antiraketschild zou moeten worden gehuisvest, zinspeelde op het einde van het project. „Over tien dagen gaan de onderminister van Defensie en ik naar Washington om meer te weten te komen. We horen van verscheidene bronnen dat de kans groot is dat het schild hier niet wordt gebouwd”, zei de Poolse onderminister van Buitenlandse Zaken Stanislaw Komorowski.
Ik denk dat Obama samen met Gates (secdef) een afweging tussen kosten en effectieviteit gemaakt hebben, dat raketschild is onbewezen en kost miljarden en dat om een dreiging die er niet is tegen te gaan.quote:Op donderdag 17 september 2009 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik moet het nog zien, ik gok dat de ontwikkeling gewoon doorgaat maar dat ze nog even niet geplaatst gaan worden
ik heb de tel niet bijgehouden maar deze week heeft ie er al 4 gescoordquote:Op donderdag 17 september 2009 12:05 schreef Sjaakmat het volgende:
Zo zo. Hoeveel puntjes zijn dat nu al?
Hier kreeg hij er ook al 100quote:Op donderdag 17 september 2009 13:07 schreef henkway het volgende:
[..]
ik heb de tel niet bijgehouden maar deze week heeft ie er al 4 gescoord
Dat is dus 104.quote:Op donderdag 17 september 2009 13:10 schreef Northside het volgende:
100 bonuspunten voor Obama voor het bevorderen van de wereldvrede. Tevens een terechtwijzing voor Bush met zijn cowboyplannen.
quote:do 17 sep 2009, 20:04
Medvedev stelt nieuw antiraketsysteem voor
MOSKOU - President Dmitri Medvedev van Rusland heeft donderdag de Verenigde Staten voorgesteld samen met andere Europese landen te werken aan een nieuw systeem tegen de verspreiding van raketten en massavernietigingswapens. Hij deed het voorstel tot nauwere samenwerking, nadat Medvedevs Amerikaanse ambtgenoot, Barack Obama, had besloten de bouw van een raketafweersysteem in Polen en Tsjechië te schrappen.
Medvedev ontmoet Obama volgende week in New York en wil dan met hem over zijn idee praten. Hij toonde zich verheugd over „de verantwoordelijke benadering” van Obama. Rusland heeft zich altijd tegen het antiraketschild verzet, omdat het de wapenwedloop zou bevorderen.
Ook bondskanselier Angela Merkel van Duitsland en de Britse premier Gordon Brown steunen Obama's beslissing. Merkel ziet er een „teken van hoop” in, waardoor waarschijnlijk een einde komt aan „problemen met Rusland”,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |