abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 september 2009 @ 22:19:10 #126
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72891133
Oooh hoe heb ik dit topic nou gemist egeltjes

Even bijlezen
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  vrijdag 18 september 2009 @ 22:22:31 #127
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72891259
Oooh egel koekjes zijn erg leuk voor een zondagochtend-ontbijtje

Ontzettend leuk topic
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  vrijdag 18 september 2009 @ 22:25:21 #128
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72891371
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 22:22 schreef MrSubtle het volgende:
Oooh egel koekjes zijn erg leuk voor een zondagochtend-ontbijtje

Ontzettend leuk topic
Ik las:
quote:
Oooh egeltjes zijn erg leuk voor een zondagochtend-ontbijtje
En aangezien je ze NIET! mag roosteren, lijkt me dat heel niet zo lekker.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  vrijdag 18 september 2009 @ 22:32:07 #129
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72891622
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 23:02 schreef Duderella het volgende:
broekspijpenpijpen
Ja maar jij zei pijpen da's erger!
  vrijdag 18 september 2009 @ 22:48:17 #130
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72892122
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 22:32 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ja maar jij zei pijpen da's erger!
Over pijpen praten in een egeltjestopic is best wel Het Keldertje trouwens!
  vrijdag 18 september 2009 @ 22:51:14 #131
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72892202
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 22:48 schreef Duderella het volgende:

[..]

Over pijpen praten in een egeltjestopic is best wel Het Keldertje trouwens!
Ik moest hardop lachen . Ben ik nou geschikt voor Het Keldertje?
  vrijdag 18 september 2009 @ 22:57:25 #132
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72892417
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 22:51 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ik moest hardop lachen . Ben ik nou geschikt voor Het Keldertje?
Ja weet ik veel. Ik ben een softe F&F-er die egeltjes garnalen voert en zich daarbij afvraagt of daar een knofje en wat verse limoensap bij moeten. Denk je nou echt dat de gemiddelde Keldenaar zo in het fauna-leven staat? Jaha... die vraagt zich af met welke snelheid je zo'n egel tegen je sub moet werpen om er iets van terug te zien.
En al dat leer. Dat vind ik nog zielig voor die koeien ook!

Nee, doe mij maar egeltjes. Zonder pijpen.
  vrijdag 18 september 2009 @ 23:02:04 #133
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72892604
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 22:57 schreef Duderella het volgende:

[..]

Ja weet ik veel. Ik ben een softe F&F-er die egeltjes garnalen voert en zich daarbij afvraagt of daar een knofje en wat verse limoensap bij moeten. Denk je nou echt dat de gemiddelde Keldenaar zo in het fauna-leven staat? Jaha... die vraagt zich af met welke snelheid je zo'n egel tegen je sub moet werpen om er iets van terug te zien.
En al dat leer. Dat vind ik nog zielig voor die koeien ook!

Nee, doe mij maar egeltjes. Zonder pijpen.
maar dan wel termen als 'sub' heel casual laten vallen... je probeert mij gewoon mee de kelder in te lokken. Bah. Viespeuk!

(hoe laat moet ik waar zijn?)
  vrijdag 18 september 2009 @ 23:12:44 #134
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72892998
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 23:02 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

maar dan wel termen als 'sub' heel casual laten vallen... je probeert mij gewoon mee de kelder in te lokken. Bah. Viespeuk!

(hoe laat moet ik waar zijn?)
MrSubtle, ja gaat wel weer geheel sub topic hè?
Hup! Praat over egeltjes! Voor het te laat is!

Oh ja Dude, ik zag ook eens een egeltje, zo lief bladiebla onder de auto, blabla, garnaaltje nog in zijn pootjes geklemd, tutteletut wat een schattige wezentjes und so weiter und so weiter.

Want anders loopt dit topic vol en ik ga echt geen tweede openen - we doen het er maar mee tot de winterslaap (de jouwe, of die van de egeltjes).
pi_72893137
Agggghhh wat schattig. (Tvp voor meer foto's)
  vrijdag 18 september 2009 @ 23:24:29 #136
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72893397
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 23:16 schreef Min-e het volgende:
Agggghhh wat schattig. (Tvp voor meer foto's)
Ik hoop echt dat er nog wat foto's komen, ook omdat ze zo lekker groeien en dat is leuk om te zien. Ik zag er straks nog eentje nét vertrekken van een potje boterham met pindakaas. Maar 's avonds krijg ik ze niet meer op de foto (zichtbaar ).
De camera ligt klaar voor als ze dit weekend nog een middagwandelingetje doen.

Overigens heb ik toch ergens het idee dat moeder egel er niet meer is. Wij hebben haar de laatste tijd niet in gezelschap van haar kinders gezien. Nu las ik wel dat ze hun jongen op een bepaald moment 'in de steek' laten, en de kleintjes doen het volgens mij ook best goed, maar gek vind ik het toch wel.
Zo'n moeder gaat toch ook de winterslaap in? Waarom niet onder die vlonder?
Of zou ze al in dromenland zijn?

Iemand die weet hoe dit gaat bij egelmoeders?
  zaterdag 19 september 2009 @ 00:43:57 #137
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72895914
Misschien kun je eens informeren bij een egelopvang? Zo rond half/eind November gaan ze in winterslaap en moeten ze een minimaal gewicht behaald hebben om dat te kunnen overleven. Ik zie die kleintjes dat nog niet doen en dat zou betekenen dat ze allemaal dood zouden gaan als de kou ineens intreedt en het is vannacht op sommige plaatsen al rond het vriespunt geweest......

Goed bijvoeren en voor voldoende schuiplaatsen zorgen (veel bladeren, oud hout, een schuurtje) is volgens mij het enige wat je kunt doen.
  zaterdag 19 september 2009 @ 00:59:53 #138
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72896354
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 00:43 schreef childintime het volgende:
Misschien kun je eens informeren bij een egelopvang? Zo rond half/eind November gaan ze in winterslaap en moeten ze een minimaal gewicht behaald hebben om dat te kunnen overleven. Ik zie die kleintjes dat nog niet doen en dat zou betekenen dat ze allemaal dood zouden gaan als de kou ineens intreedt en het is vannacht op sommige plaatsen al rond het vriespunt geweest......

Goed bijvoeren en voor voldoende schuiplaatsen zorgen (veel bladeren, oud hout, een schuurtje) is volgens mij het enige wat je kunt doen.
De egelopvang is gebeld en die maakten zich niet al te veel zorgen. De meningen variëren ook sterk: de najaarsjongen kunnen volgens sommige deskundigen wel pas in december (!) in winterslaap gaan. Dan hebben ze nog wel even.
Het feit dat ze zich ook niet als gekken op mijn bijvoer storten, doet ook vermoeden dat ze niet half omkomen. Wel schat ik inmiddels dus in dat de moeder weg is en ze dus zeker niet zogend meer zijn. Maar wellicht is dat ook prima en normaal in dit stadium.
Een schuilplaats hebben ze al, want ze wonen droog (en volgens mij ook relatief warm) onder de vlonder.
En bijvoeren blijf ik ze zeker.

Kortom: ik begrijp helemaal wat je zegt, en ik zal vandeweek de opvang gewoon nog eens bellen. Maar de meningen lopen kennelijk best uiteen. Dat vind ik zo lastig, als egel-leek.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:25:35 #139
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72896930
Ja, dat is ook lastig. Ik heb jaren lang egels in mijn tuin gehad en er heel wat naar de opvang gebracht. Mij is altijd verteld dat als ze niet een bepaald gewicht hebben tegen de tijd dat de kou intreedt, ze naar de opvang moeten. Sowieso moeten egeltjes die je overdag rond zien lopen naar de opvang. Een egel hoort niet overdag rond te lopen.

Maar ik heb ook eens ergens gelezen dat egels die niet zwaar genoeg zijn, niet in winterslaap gaan en als je dus zulke egeltjes in je tuin hebt, dan moet je ze de hele winter bijvoeden en voor voldoende schuilplekken zorgen.

Ik zit nu zelf ook met een egelvraag. Het gekke is dat het tenslotte "het jaar van de egel" is, je je best voor ze doet en als je vragen of problemen hebt, je eigenlijk nauwelijks ergens terecht kunt.Ik zoek met mijn vraag al 2 dagen lang, maar op alle sites staat dat ze "gewone" vragen niet beantwoorden via mail.....? Ik ben geen egelkenner dus voor mij is de vraag niet gewoon.

Ik heb wel heel goede ervaringen met de egelopvang in Naarden. De egels die ik tot nog toe vond, zijn allemaal naar Naarden gegaan.
  zaterdag 19 september 2009 @ 02:01:19 #140
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72897405
childintime heeft ook een vraag in haar eigen topic over egels. Interessant! Ook voor hier: Egel woont in mijn schuur.

[ Bericht 4% gewijzigd door Duderella op 19-09-2009 03:01:53 ]
  zaterdag 19 september 2009 @ 08:45:25 #141
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72898651
grmbl wat ben jij streng

Ik denk eigenlijk dat het nog te vroeg is voor winterslaap omdat het zo'n warme zomer en na-zomer is. Normaal zou ik mijn gras bijvoorbeeld ook al niet meer maaien eind september, maar dat groeit ook nog volop.

Wel lomp van mama egeltje typsich vrouwen (hoe zie jij er trouwens aan welke de mama en welke de papa is? )
pi_72902206
Egels die garnalen eten
Oftewel, ik heb het topic gevonden

Een man met een egeltje op zijn hand
Wat een dubbel genot heppudaar dude in de tuin!
  zaterdag 19 september 2009 @ 12:39:58 #143
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72902256
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 08:45 schreef MrSubtle het volgende:
grmbl wat ben jij streng

Ik denk eigenlijk dat het nog te vroeg is voor winterslaap omdat het zo'n warme zomer en na-zomer is. Normaal zou ik mijn gras bijvoorbeeld ook al niet meer maaien eind september, maar dat groeit ook nog volop.

Wel lomp van mama egeltje typsich vrouwen (hoe zie jij er trouwens aan welke de mama en welke de papa is? )
Nou, mama kickt papa er na de paring keihard uit, dus zo doende!
pi_72902282
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:39 schreef Duderella het volgende:

Nou, mama kickt papa er na de paring keihard uit, dus zo doende!
Gelijk heeft ze, ff bijkomen toch?
  zaterdag 19 september 2009 @ 12:54:01 #145
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72902583
God en wij mannen maar naar smoesjes zoeken om weg te komen na een goede avond paren . Papa egeltje heeft het goed bekeken
pi_72902641
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 23:24 schreef Duderella het volgende:

[..]

Overigens heb ik toch ergens het idee dat moeder egel er niet meer is. Wij hebben haar de laatste tijd niet in gezelschap van haar kinders gezien. Nu las ik wel dat ze hun jongen op een bepaald moment 'in de steek' laten, en de kleintjes doen het volgens mij ook best goed, maar gek vind ik het toch wel.
Zo'n moeder gaat toch ook de winterslaap in? Waarom niet onder die vlonder?
Of zou ze al in dromenland zijn?

Iemand die weet hoe dit gaat bij egelmoeders?
http://lmgtfy.com/?q=winterslaap+egel
pi_72902683
Egels leven in hun eentje. Alleen tijdens de paartijd (van juni tot september) komen ze even samen. Een egel krijgt een keer per jaar drie tot acht jongen (soms meer). Deze worden meestal tussen eind juli en half oktober geboren.
Als de jongen zeven weken oud zijn, worden ze door de moeder verlaten . Ze wegen dan ongeveer 250-350 gram. De jonge egels blijven nog een tijdje bij elkaar.

Egels houden een winterslaap. Volwassen egels gaan eind november slapen, jonge egels vaak pas eind december. Eind april, begin mei worden de egels weer wakker.
Ook kleine egels kunnen in hun eentje de winter goed doorkomen. Soms slapen ze samen in één nest. Wat belangrijk is voor hun overlevingskans, is de vetreserve die ze hebben.

Tijdens de winterslaap daalt de lichaamstemperatuur van egels van 35,5 graden naar nog maar 5 graden! De hartslag gaat langzamer: van 180 slagen per minuut naar 9 slagen per minuut. Ook ademen de egels langzamer en onregelmatiger. Normaal halen ze 45 keer per minuut en tijdens de winterslaap slechts 3 keer per minuut.

De egel wordt lichter tijdens de winterslaap. Hij verliest 15-25 procent van zijn lichaamsgewicht. Tijdens het slapen maakt hij het vet op dat hij in zijn flanken heeft opgeslagen.

Dat dus
  zaterdag 19 september 2009 @ 13:23:15 #148
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72903313
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:56 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

http://lmgtfy.com/?q=winterslaap+egel
Ja en óveral staat weer wat anders. Maar goed, het kan dus goed zijn dat moeders er inmiddels vandoor is! Ik zal eens aan de buren vragen of zij haar nog wel eens zien. dank voor het opzoeken!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 19 september 2009 @ 13:49:07 #149
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_72903890
Als ik het zo lees is het dus zaak om de komende tijd nog wat bij te voeren

Toch maar een voerhuisje bestellen? Is wel tof natuurlijk en we willen hier nog minstens 40 jaar blijven wonen dus dan is het de investering wel waard
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_72904047
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:49 schreef Rewimo het volgende:
Als ik het zo lees is het dus zaak om de komende tijd nog wat bij te voeren
..................
Gewoon bammetje pindakaas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')