abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 september 2009 @ 00:52:07 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72896142
Ik ontdekte toevallig van de week dat een volwassen egel mijn schuur heeft uitgezocht om lekker te gaan wonen. Op zich geen probleem, maar ik ga over ongeveer een maand verhuizen. Ik ben dus ook mijn schuur aan het leeg ruimen. Ik heb konijnen en heb in de schuur 2 grote zakken met stro en plospan staan. Tussen die zakken lag de egel te slapen. Er ligt natuurlijk altijd los stro op de grond, dus voor die egel een heerlijk warm en cosy bedje.

Wat moet ik doen. Moet ik die zakken maar zo laten om de egel rust te geven of kan ik een egelhuisje neerzetten en zal die egel dan in dat huisje gaan of verstoord worden?
pi_72896328
Lastig, De winter komt er weer aan zo. Dus kan je het diertje wel verstoren vraag ik me af? Vindt het wel lief en top van je dat je met het diertje rekening wil houden. Maar met al dat stro moet het diertje wel weer een warm plekje kunnen vinden denk ik zo. En in winterslaap zal het wel niet zijn nu.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:01:04 #3
67103 Caspian
Sneaky fucker, dont you think?
pi_72896380
Is het niet een idee om naast de schuur een ezelhuis te bouwen, desnoods van wat losse planken ofzo? Leg daar wat stro tussen/omheen, en weet die egel dat wel te vinden, toch?

Of ben ik nu te optimistisch?
Take Sick Boy, for instance, he came off junk at the same time as me, not because he wanted to, you understand, but just to annoy me, just to show me how easily he could do it, thereby downgrading my own struggle.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:07:58 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72896556
Nee, vanmorgen werd'ie ontdekt door de hond. Daardoor kwam ik erachter. Ik heb hem de rest van de dag in de gaten gehouden en heb gewacht tot de schemering. Toen was'ie weg van zijn slaapplek en scharrelde door de schuur. Ik heb eten neergezet. Maar ik vond ook van de week egelkeutels in de schuur. Dus ws zit'ie er al een tijdje.

Ik wil mijn schuur leeg maken voor ik ga verhuizen, maar ik wil dat beest niet wegjagen. Ze zijn trouwens beschermd, dus ook al zou ik willen, dan mag ik hem niet weg jagen. Ik heb ze regelmatig in deze periode in de tuin om eten te zoeken. Maar nog nooit meegemaakt dat 1 een slaapplek in de schuur had gemaakt.

Ik weet wie in mijn huis komt wonen, dus als het echt nodig mocht zijn, dan moet ik die zakken maar laten staan. Maar als de egel het redt met een egelhuis ipv die zakken, dan doe ik dat liever.

Dit is een volwassen egel ( ong 20 centimeter) en die gaan rond half/eind November pas in winterslaap, dus het is niet zeker dat'ie hier de hele winter blijft.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:11:17 #5
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72896647
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:01 schreef Caspian het volgende:
Is het niet een idee om naast de schuur een ezelhuis te bouwen, desnoods van wat losse planken ofzo? Leg daar wat stro tussen/omheen, en weet die egel dat wel te vinden, toch?

Of ben ik nu te optimistisch?
Ik weet niet of de egel dat doet. Ik heb ook een hond en kat. De kat slaapt vaak in de schuur, dus die weet inmiddels dat die egel er is. Maar de hond zal de egel niet met rust laten. Hij zal er niet bovenop duiken omdat'ie heel goed weet dat dat pijn gaat doen, maar zal alles op alles zetten om dat beest te verjagen. En als ik de zelf uitgezochte slaapplek van de egel weghaal en zo'n 1,5 meter verder een huisje neerzet, zal de egel daar dan in gaan?
pi_72896966
Heb je misschien iets aan deze link.

http://www.egelbescherming.nl/
pi_72896968
Hij moest eens weten die hond van jou

zaterdag 19 september 2009 @ 01:28:31 #8
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_72896974
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:11 schreef childintime het volgende:
En als ik de zelf uitgezochte slaapplek van de egel weghaal en zo'n 1,5 meter verder een huisje neerzet, zal de egel daar dan in gaan?
Ik zou zeggen: beter dan mee verhuizen, of door de tuin geschoffeld worden door de hond

Was er niet ergens een egel-forum?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:31:28 #9
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_72897016
Het is Egel weekend geef je melding door!
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:32:23 #10
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_72897031
Hier nog meer egels op fok:

Een egelgezinnetje in de tuin
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:35:37 #11
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72897076
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:28 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: beter dan mee verhuizen, of door de tuin geschoffeld worden door de hond

Was er niet ergens een egel-forum?
Daar ben ik naar op zoek. Op al die egel sites staat alleen maar info over wat ze eten en hoe ze zich gedragen. Maar ik zoek juist naar ervaringen van anderen. Wat doe je met een egel als de situatie verandert.

Enne.... Mijn hond is een echte jager, maar stond vanmorgen 36 keer een rondje om de egel heen te draaien en besloot toen toch maar dat zijn tere reukorgaan belangrijker was dan de egel te grijpen
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:39:49 #12
33954 ElisaB
pi_72897153
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:35 schreef childintime het volgende:
Daar ben ik naar op zoek. Op al die egel sites staat alleen maar info over wat ze eten en hoe ze zich gedragen. Maar ik zoek juist naar ervaringen van anderen. Wat doe je met een egel als de situatie verandert.

Enne.... Mijn hond is een echte jager, maar stond vanmorgen 36 keer een rondje om de egel heen te draaien en besloot toen toch maar dat zijn tere reukorgaan belangrijker was dan de egel te grijpen
Ik heb ff gezocht, maar kan ook niets beters vinden dan egelbescherming.

Toch wel cool dat de hond helemaal niets weet uit te richten tegen dat kleine bolletje met stekels
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:43:40 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72897194
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:39 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik heb ff gezocht, maar kan ook niets beters vinden dan egelbescherming.

Toch wel cool dat de hond helemaal niets weet uit te richten tegen dat kleine bolletje met stekels
Hij werd er helemaal gestresst van. Hij ziet hier dagelijks reeen, vossen, mollen, roofvogels en probeert alles te vangen, maar tegen een egel moet hij het onderspit delven

Maar als de egel niet in orde is, dan kan hij hem in zijn buik bijten en dan is het natuurlijk einde verhaal....
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:43:51 #14
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72897196
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 00:52 schreef childintime het volgende:
Ik ontdekte toevallig van de week dat een volwassen egel mijn schuur heeft uitgezocht om lekker te gaan wonen. Op zich geen probleem, maar ik ga over ongeveer een maand verhuizen. Ik ben dus ook mijn schuur aan het leeg ruimen. Ik heb konijnen en heb in de schuur 2 grote zakken met stro en plospan staan. Tussen die zakken lag de egel te slapen. Er ligt natuurlijk altijd los stro op de grond, dus voor die egel een heerlijk warm en cosy bedje.

Wat moet ik doen. Moet ik die zakken maar zo laten om de egel rust te geven of kan ik een egelhuisje neerzetten en zal die egel dan in dat huisje gaan of verstoord worden?
Die egel is klaar voor de winterslaap. Maar je weet nooit of de nieuwe bewoners daarop zitten te wachten. Bel de dichtstbijzijnde egelopvang voor een goed advies. Misschien kan Egel naar een gastopvanggezin met een fijne bladerboel in de tuin? Opvanginstanties hebben een dergelijk adressenbestand, aangezien egels beschermde dieren zijn.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:45:43 #15
33954 ElisaB
pi_72897230
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:43 schreef Duderella het volgende:
Die egel is klaar voor de winterslaap. Maar je weet nooit of de nieuwe bewoners daarop zitten te wachten. Bel de dichtstbijzijnde egelopvang voor een goed advies. Misschien kan Egel naar een gastopvanggezin mt een fijne bladerboel in de tuin?
Tuurlijk; egelopvang! Die zijn er vast wel!

Ik ben een watje en zou ook niet kunnen slapen als ik met een egeltje in mijn maag zat.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:48:15 #16
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72897268
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:43 schreef Duderella het volgende:

[..]

Die egel is klaar voor de winterslaap. Maar je weet nooit of de nieuwe bewoners daarop zitten te wachten. Bel de dichtstbijzijnde egelopvang voor een goed advies. Misschien kan Egel naar een gastopvanggezin mt een fijne bladerboel in de tuin?
De nieuwe bewoner is mijn moeder; we hebben woningruil gedaan. Zij zal het geen probleem vinden. Maar ik voel me wel bezwaard als ik die zakken met troep laat staan. En juist is het lastig voor een egel die voldoet aan de maten en gewichten van de opvang. Ze worden tegenwoordig niet meer zomaar opgevangen; ze moeten aan allerlei criteria voldoen om opgevangen te worden.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:49:33 #17
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72897279
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:45 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Tuurlijk; egelopvang! Die zijn er vast wel!

Ik ben een watje en zou ook niet kunnen slapen als ik met een egeltje in mijn maag zat.
Egelopvang zit, sinds het een beschermd beestje is, in werkelijk elke regio in Nederland. Gewoon even googlen. Soms zijn de opvangcentra gecombineerd met andere beestjes (roofvogels bijvoorbeeld), maar ze hebben er dan in elk geval wel verstand van.
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:50:57 #18
33954 ElisaB
pi_72897296
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:48 schreef childintime het volgende:
De nieuwe bewoner is mijn moeder; we hebben woningruil gedaan. Zij zal het geen probleem vinden. Maar ik voel me wel bezwaard als ik die zakken met troep laat staan. En juist is het lastig voor een egel die voldoet aan de maten en gewichten van de opvang. Ze worden tegenwoordig niet meer zomaar opgevangen; ze moeten aan allerlei criteria voldoen om opgevangen te worden.
Gooi het gewoon op een akkoordje met je mams; na de winterslaap ruim jij de schuur op
  zaterdag 19 september 2009 @ 01:56:37 #19
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72897359
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:48 schreef childintime het volgende:

[..]

Leg nou eerst de situatie eens uit en zeg ook dat je verhuist. Dat je moeder de nieuwe bewoner is, lijkt me niet meteen relevant. De 'troep' kan er kennelijk niet blijven staan wat jou betreft - nou, bel dan ook de juiste instanties. En desnoods bel je een tweede opvangorganisatie.

Als je moeder het eigenlijk geen probleem vindt, snap ik het niet zo. Dan help je haar toch in het voorjaar de schuur opruimen?

Of wilde je het egeltje gewoon uit de schuur zetten? Nee toch?
pi_72897414
Neem 'm gewoon mee.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_72897441
Dit is moeilijk doen om niets
  zaterdag 19 september 2009 @ 02:05:08 #22
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_72897453
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 02:01 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Neem 'm gewoon mee.
Nou, een egel in winterslaap 'meenemen', daar zou ik me persoonlijk wel even het hoofd over breken. Hoe ga je dat dan doen, tot maart/april? Het is geen Tamagochi.
pi_72897479
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 02:05 schreef Duderella het volgende:

[..]

Nou, een egel in winterslaap 'meenemen', daar zou ik me persoonlijk wel even het hoofd over breken. Hoe ga je dat dan doen, tot maart/april? Het is geen Tamagochi.
Hij is nog heul niet aan het winterslapen. Althans niet hier in NL, ik weet niet waar jij woont. Zo'n beestje is geen goudvis ofzo, best wel slim hoor.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  zaterdag 19 september 2009 @ 02:10:20 #24
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72897495
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 01:56 schreef Duderella het volgende:

[..]

Leg nou eerst de situatie eens uit en zeg ook dat je verhuist. Dat je moeder de nieuwe bewoner is, lijkt me niet meteen relevant. De 'troep' kan er kennelijk niet blijven staan wat jou betreft - nou, bel dan ook de juiste instanties. En desnoods bel je een tweede opvangorganisatie.

Als je moeder het eigenlijk geen probleem vindt, snap ik het niet zo. Dan help je haar toch in het voorjaar de schuur opruimen?

Of wilde je het egeltje gewoon uit de schuur zetten? Nee toch?
Nee, zeker niet. ik wil idd mijn schuur leeg hebben voor zij hier komt. Zij laat een gigaruimte voor mij achter en ik wil niet dat ze zich hier in allelei bochten moet wringen als ze hier komt. Maar ik wil ook `mijn` egeltje niet verstoren.
  zaterdag 19 september 2009 @ 02:23:43 #25
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_72897603
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 02:04 schreef vronie het volgende:
Dit is moeilijk doen om niets
Nee dat is het niet. Een egel is een beschermde diersoort. Die mag je niet zomaar verplaatsen of verjagen. Ik ben van mening dat je zuinig moet zijn op ieder dier wat in je leefomgeving verkeert. Allleen, wat doe je als er ineens iets verandert??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')