Een studie-lening is in mijn ogen een valide middel om te investeren in je toekomst, en zorgt ook voor een stukje commitment aan de studie zelf. Het vereist wel wat zelfkennis ivm de goede keuze voor opleiding X, maar het is als je het geld gebruikt waar het voor bedoelt is, en niet over de balk smijt, niet iets engs. Het gaat om een investering in je toekomst, en net als met alle soorten investering moet er een gedegen plan aan ten grondslag liggen, een business plan voor je studie en carrière zo je wilt. Daar zitten wat mitsen en maren aan, niemand kan 10 jaar de toekomst voorspellen, maar het zou een bepaald slag studenten toch eens wat meer focussen op hun opleiding, en de toekomst die de gemaakte keuzes voor je af dwingen. En laten we wel zijn, op jezelf wonen (is erg duur) is geen recht, ze krijgen #$@#$ toch niet voor niks een OV-kaart of wel?quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:14 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk niet dat het goed is studenten te veel te laten lenen. De economie is al te veel gebaseerd op geld uitgeven dat je zelf niet hebt. Ik denk dat de overheid beter kan bezuinigen op andere posten, en niet op investeringen zoals het onderwijs.
Meer = beter in een kenniseconomiequote:Op dinsdag 15 september 2009 14:32 schreef koei het volgende:
Er komen juist elk jaar meer studenten bij!
Ik vraag me sterk af of de kwaliteit omhoog moet gaan door er een zak geld tegenaan te pleuren. Ik heb namelijk niet het idee dat onderwijsinstellingen het geld nu optimaal benutten voor hun onderwijs.quote:Ik zie liever dat de overheid geld gaat pompen in de kwaliteit van sommige opleidingen, dat is af en toe echt om te huilen. Als daarvoor het collegegeld omhoog moet lijkt dat me een goede investering (hoewel gratis schoolboeken af schaffen nog beter zou zijn idd). Deze actie gaat er puur over dat het zoveel meer geld kost om te gaan studeren, waar je stufi en een lening voor hebt.
Als het goed is komen er daar ook een paar van.quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:30 schreef Bankfurt het volgende:
Waarom demonstreren er geen professoren ?
dat gevoel heb ik ook, het kan wel efficienter in het onderwijs.quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:15 schreef Hexagon het volgende:
Op onderwijs gaan bezuinigen is tamelijk kortzichtig aangezien het juist in de toekomst geld oplevert. Een student kost echt een schijntje vergeleken bij wat hij opbrengt na zijn afstuderen. Eveneens zie ik een beter opgeleid Nederland ook als een beter Nederland om meerdere vlakken.
Hoeft niet te betekenen dat er geen geld verschoven kan worden. Ik heb zo het idee dat er door te bezuinigen op marketingbudgetten, hobbies van schoolbesturen en onzin als maatschappelijke stages en gratis schoolboeken genoeg gewonnen kan worden.
Omdat doordeweeks de OV kaart geldig is, en in het weekend niet.quote:Op dinsdag 15 september 2009 15:41 schreef Netsplitter het volgende:
Waarom op een doordeweekse dag
Zo slim zijn ze niet, anders hadden ze geweten dat ze in het weekend meer man op de been kunnen krijgen.
In het weekend liggen studenten lam bij hun ouders thuis uit te slapen van het uitgaan harde studeren.quote:Op dinsdag 15 september 2009 15:41 schreef Netsplitter het volgende:
Waarom op een doordeweekse dag
Zo slim zijn ze niet, anders hadden ze geweten dat ze in het weekend meer man op de been kunnen krijgen.
Klopt, en je kunt nu al op je klompen aanvoelen dat eventuele bezuinigingen NIET de randverschijnselen en de bureaucratische rompslomp gaan treffen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 15:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat gevoel heb ik ook, het kan wel efficienter in het onderwijs.
Je ziet momenteel dat het geld vooral gaat naar dingen die weinig tot geen toegevoegde waarde hebben zoals, marketing en grote besturen etc.
Dat dus!quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:28 schreef draaijer het volgende:
Steek je tijd in je studie ipv demonstreren. Dan blijf je straks weer hangen en kost je wederom geld wat in jullie geïnvesteerd had kunnen worden
Niks aan toe te voegen. Vooral dat laatste is belangrijk.quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:15 schreef Hexagon het volgende:
Op onderwijs gaan bezuinigen is tamelijk kortzichtig aangezien het juist in de toekomst geld oplevert. Een student kost echt een schijntje vergeleken bij wat hij opbrengt na zijn afstuderen. Eveneens zie ik een beter opgeleid Nederland ook als een beter Nederland om meerdere vlakken.
Hoeft niet te betekenen dat er geen geld verschoven kan worden. Ik heb zo het idee dat er door te bezuinigen op marketingbudgetten, hobbies van schoolbesturen en onzin als maatschappelijke stages en gratis schoolboeken genoeg gewonnen kan worden.
bezuinig maar op de pensioenen van de babyboomers. Hebben bij elkaar meer dan voldoende bij de pensioenfondsen staan om de volledige staatsschuld af te lossen. Mogen ze hun eigen rekening even netjes betalen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:08 schreef spijkerbroek het volgende:
Willen de studenten dan ook even zeggen hoe ze het miljardentekort in de komende jaren op een goede manier willen aanpakken? Overal wordt bezuinigd, dus ook op onderwijs.
Hoewel ik de demonstraties van harte steun was dat inderdaad de reden om het bij die ene keer te laten.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:56 schreef Bowlingbal het volgende:
Weer van dat linkse, langharige tuig wat te lui is om te werken wat gaat demonstreren zeker?
Of is dat nu ineens anders?
je weet dat de studiefinanciering al een lening is he.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:42 schreef Tobey het volgende:
[..]
Dat dus!Studenten en demonstratie.
Met lenen voor een studie is niks mis, zo wordt je ook geprikkeld om je best te doen. En de studies in Nederland zijn al relatief goedkoop.
Ja of het levert vooral studenten op met een "ik wil zo snel en goedkoop mogelijk door mijn studie racen" mentaliteit op. Studenten die geen moeilijke studies of vakken meer kiezen omdat dat wel eens meer tijd dus geld gaat kosten. Eveneens studenten die in hun vrije tijd eerder achterlijk werk gaan doen dan dat ze zich met hun flexibele agenda ergens voor in kunnen zetten zoals dat nu het geval is of hun buiten-curriculaire vaardigheden en netwerk ontwikkelen. Ik vind dat we studenten een beetje de ruimte moeten gunnen om zich te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:42 schreef Tobey het volgende:
[..]
Dat dus!Studenten en demonstratie.
Met lenen voor een studie is niks mis, zo wordt je ook geprikkeld om je best te doen. En de studies in Nederland zijn al relatief goedkoop.
Dit is wel een heel primitief standpunt. Feit is dat het onderwijs (en dan met name het hoger onderwijs) al decennia lang wordt afgeknepen, ten gunste van allerhande uitgaven aan zaken die vooral gunstig zijn voor de babyboomers. Het lijkt me vrij legitiem als je daar tegen gaat demonstreren, ipv de kop in het zand te steken en daarmee de status quo te accepteren.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:28 schreef draaijer het volgende:
Steek je tijd in je studie ipv demonstreren. Dan blijf je straks weer hangen en kost je wederom geld wat in jullie geïnvesteerd had kunnen worden
Natuurlijk, want me moeten maar over ons heen laten lopen. Er is niks mis mee om je stem te laten horen in plaats van maar te morren op je werk en verder elke 4 jaar braaf te stemmen op partijen die toch niks veranderen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:28 schreef draaijer het volgende:
Niks aan toe te voegen, kkquote:Op woensdag 16 september 2009 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
Goed gezegd Hexagon. Onderzoek wijst ook uit dat paradoxaal genoeg juist de studenten uit hogere inkomensgroepen geneigd zijn te lenen. Heel logisch eigenlijk: je leent pas als je vet om de botten hebt. Bovendien is het ook begrijpelijk dat onder lage inkomensgroepen geen leencultuur moet heersen.
Wat dat betreft vind ik de 'rechtsen' hier weer bijzonder hypocriet. Aan de ene kant zijn ze er als de kippen bij om de verantwoordelijkheid bij de banken weg te halen en te zeggen 'ja, maar al die tokkies leenden mooi wel voor een plasma-TV en leefden op het randje!'. Maar als het om studenten gaat uit 'arme' gezinnen, dan moeten die opeens wel weer zich suf gaan lenen. Terwijl het dus de praktijk is dat het, heel begrijpelijk, over het algemeen niet gebeurd en precies om de redenen waarmee zij die tokkies zo graag aanvallen. Het rationele risico dat ze het niet kunnen dragen is groot en bovendien komen ze uit een cultuur waar lenen, om heel functionele redenen, niet wordt aangeraden.
College's kon ik dan weer makkelijker skippen dan mijn bijbaan op zaterdag. Voornamelijk omdat ik de gemiste stof wel in kon halen, en het gemiste inkomen niet.quote:Op dinsdag 22 september 2009 15:09 schreef Mini_rulez het volgende:
*schopje*
Hier op de Uithof hangen overal posters van die demonstratie, en elke keer dat ik er langs loop erger ik me er weer aan.Waarom moet dit nou weer op een doordeweekse dag?
Ik had er best heen gewild, maar ik moet nou eenmaal studeren. Ik denk eigenlijk dat juist de mensen die dit aan het hart zal gaan niet kunnen komen op een doordeweekse dag. Met name ambitieuze mensen die het al druk hebben of mensen die een arbeidsintensieve studie doen waardoor ze minder kunnen werken (en minder kunnen demonstreren).
Wie overdag wel tijd hebben zijn waarschijnlijk de mensen die toch al genoeg tijd naast hun studie hebben om te werken, of niet al te fanatiek studeren en die hele kenniseconomie niet belangrijk vinden.
Er zijn trouwens zat studenten met weekend-OV dus het had best op zaterdag gekund.
Ik hoor de laatste tijd van steeds meer mensen dat ze verplichte colleges hebben. Ik vind het een beetje schools voor een studie die volwassen mensen vrijwillig volgen, maar daar moet je dus wel naartoe.quote:Op dinsdag 22 september 2009 18:52 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
College's kon ik dan weer makkelijker skippen dan mijn bijbaan op zaterdag. Voornamelijk omdat ik de gemiste stof wel in kon halen, en het gemiste inkomen niet.
Nooit een kwalificatie kunnen halen kerel?quote:Op woensdag 23 september 2009 16:55 schreef Matteüs het volgende:
Studenten![]()
Al zou je ze meer geld geven, hangen ze enkel meer te zuipen op de terrasjes in de binnenstad.
Laat me niet lachen.
Dat is de verschoolsing en het is diep treurig. Een stagiaire bij ons moet een gemist college alsnog bijwonen terwijl hij het bijbehorende tentamen al gehaald heeft. Pas als hij daar twee uur uit zijn neus heeft zitten vreten, worden de studiepunten geldig.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:50 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik hoor de laatste tijd van steeds meer mensen dat ze verplichte colleges hebben. Ik vind het een beetje schools voor een studie die volwassen mensen vrijwillig volgen, maar daar moet je dus wel naartoe.
Bij bètastudies heb je ook veel verplichte practica, daar kan ik dan nog wel in komen.
Er is dus ook een groep serieuze, ambitieuze mensen, die verdienen het toch om zonder geldzorgen te kunnen studeren, ook als hun ouders toevallig niet (genoeg) bij kunnen springen. Dat zijn juist de mensen die veel tijd in hun studie steken en geen tijd hebben om er nog eens flink naast te gaan werken om al dat bier te betalen.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:55 schreef Matteüs het volgende:
Studenten![]()
Al zou je ze meer geld geven, hangen ze enkel meer te zuipen op de terrasjes in de binnenstad.
Laat me niet lachen.
Amen to that.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:15 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat is de verschoolsing en het is diep treurig. Een stagiaire bij ons moet een gemist college alsnog bijwonen terwijl hij het bijbehorende tentamen al gehaald heeft. Pas als hij daar twee uur uit zijn neus heeft zitten vreten, worden de studiepunten geldig.
Maak je colleges zo interessant dat mensen ze graag willen volgen, en/of het tentamen zo moeilijk dat mensen de colleges wel moeten volgen, denk ik dan. Als je colleges zo overbodig zijn dat mensen ervan weg kunnen blijven en toch hun tentamen halen, doe je iets fout. Doe daar dan wat aan in plaats van mensen te verplichten een inhoudsloos college bij te wonen.
Eens. Verplichte aanwezigheid staat gelijk aan het ontnemen van verantwoordelijkheid die 18-jarigen en ouder zelf zouden moeten dragen. Het doel van een studie is niet om zoveel mogelijk uren college te volgen, het doel is o.a. om bepaalde kennis, technieken en een algemeen denkniveau eigen te maken.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:15 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat is de verschoolsing en het is diep treurig. Een stagiaire bij ons moet een gemist college alsnog bijwonen terwijl hij het bijbehorende tentamen al gehaald heeft. Pas als hij daar twee uur uit zijn neus heeft zitten vreten, worden de studiepunten geldig.
Maak je colleges zo interessant dat mensen ze graag willen volgen, en/of het tentamen zo moeilijk dat mensen de colleges wel moeten volgen, denk ik dan. Als je colleges zo overbodig zijn dat mensen ervan weg kunnen blijven en toch hun tentamen halen, doe je iets fout. Doe daar dan wat aan in plaats van mensen te verplichten een inhoudsloos college bij te wonen.
Maak je niet druk. Ik geniet al een riant inkomen dankzij aangeleerde discipline. Iets wat tegenwoordig steeds schaarser wordt.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nooit een kwalificatie kunnen halen kerel?
Er moet echt een einde komen aan het zesjescultuur en ook ik heb dat op de agenda staan.quote:Op donderdag 24 september 2009 01:30 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Maak je niet druk. Ik geniet al een riant inkomen dankzij aangeleerde discipline. Iets wat tegenwoordig steeds schaarser wordt.
Mijn gevoelens verwoord.quote:Op donderdag 24 september 2009 01:48 schreef Nobu het volgende:
Diep triest inderdaad. elk stuk tuig krijgt in dit land 900 euro per maand maar studenten kunnen doodvallen. Vervolgens mag je na jaren op 10m2 geleefd te hebben de volgende generatie aso's betalen.
je eigenwaarde laten bepalen door je inkomen.quote:Op donderdag 24 september 2009 01:30 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Maak je niet druk. Ik geniet al een riant inkomen dankzij aangeleerde discipline. Iets wat tegenwoordig steeds schaarser wordt.
Strikt genomen is dat waar ja, als ik in de bijstand ging zitten had ik meer te besteden dan nu en hoefde ik niet fulltime te werken.quote:Op donderdag 24 september 2009 01:48 schreef Nobu het volgende:
Diep triest inderdaad. elk stuk tuig krijgt in dit land 900 euro per maand maar studenten kunnen doodvallen. Vervolgens mag je na jaren op 10m2 geleefd te hebben de volgende generatie aso's betalen.
Gelukkig voor mij is persoonlijke ontwikkeling niet in geld uit te drukken.quote:Op donderdag 24 september 2009 01:30 schreef Matteüs het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 24 september 2009 11:40 schreef ethiraseth het volgende:
je eigenwaarde laten bepalen door je inkomen.
quote:Op donderdag 24 september 2009 12:11 schreef Mini_rulez het volgende:
Gelukkig voor mij is persoonlijke ontwikkeling niet in geld uit te drukken.
Ben jij het er dan niet mee eens?quote:Op donderdag 24 september 2009 12:46 schreef Matteüs het volgende:
[..]
[..]
Mensen met geldproblemen of chronisch te kort roepen dat altijd.
Je vindt zeker ook dat werk en productief zijn de belangrijkste dingen in het leven zijn?quote:Op donderdag 24 september 2009 12:46 schreef Matteüs het volgende:
[..]
[..]
Mensen met geldproblemen of chronisch te kort roepen dat altijd.
Whahahaha, die bovenste foto, het lijken nog echt hoeren ookquote:Op donderdag 24 september 2009 13:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Blij dat ik niet geweest ben, zo te zien weer een hoog gehalte aan 'beroepsdemonstranten'.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling.quote:Op donderdag 24 september 2009 14:18 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Whahahaha, die bovenste foto, het lijken nog echt hoeren ook
Sinds wanneer kleven er vooroordelen aan demonstranten? Wees blij dat we in een land leven waar demonstreren een grondrecht is. Dit soort uitspraken zijn gewoon onwaardig in een democratie. Het is wel een goede weergave inderdaad van de hedendaagse samenleving. Gewoon over je heen laten lopen en alles pikken, want demonstreren is maar voor het plebs of relschoppers en ander uitschot. Raar dat ze wel allemaal een HBO of universitaire studie deze 'beroepsdemonstranten'.quote:Op donderdag 24 september 2009 13:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Blij dat ik niet geweest ben, zo te zien weer een hoog gehalte aan 'beroepsdemonstranten'.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Juist. Als er iets mis in de huidige samenleving is het wel dat er te weinig protest klinkt op de plannen van de regering. Helaas wordt er voor het gemak vaak maar aangenomen dat demonstranten vooral relschoppers zijn, wier hoogste doel (naast het ontwrichten van de maatschappij) het vangen van zoveel mogelijk geld is. Het verkleinen van de koopkracht van de student mag dan de directe aanleiding zijn voor de demonstratie, de diepere oorzaak omvat echter de achteruitgang van het onderwijs als geheel. Er is al te veel bezuinigd.quote:Op donderdag 24 september 2009 14:28 schreef Arglist het volgende:
[..]
Sinds wanneer kleven er vooroordelen aan demonstranten? Wees blij dat we in een land leven waar demonstreren een grondrecht is. Dit soort uitspraken zijn gewoon onwaardig in een democratie. Het is wel een goede weergave inderdaad van de hedendaagse samenleving. Gewoon over je heen laten lopen en alles pikken, want demonstreren is maar voor het plebs of relschoppers en ander uitschot. Raar dat ze wel allemaal een HBO of universitaire studie deze 'beroepsdemonstranten'.
Niet in het bijzonder. Maar als een grapjurk mij beticht van onnozelheid en tekortkomingen in onderwijsontwikkeling, wat zeer gericht is op carrière in de toekomst (lees: inkomen), dan zit ik in het groene gebied. Daarbij ben ik niet alleen afhankelijk geweest van mijn specifieke opleiding maar juist van mijn eigen inzet en doortastendheid.quote:Op donderdag 24 september 2009 13:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je vindt zeker ook dat werk en productief zijn de belangrijkste dingen in het leven zijn?
Demonstreren is buitengewoon ineffectief. Werk liever een alternatief plan uit als je het niet eens ben met besluiten, en zorg dat daarvoor aantoonbaar draagvlak bestaat onder studenten, universiteiten en docenten. Benader daarmee politici en zet het lobby-apparaat in werking. Op die manier kun je besluiten niet radicaal beinvloeden, maar wel beter beïnvloeden dan met een demonstratie. Helaas is de LVSB (quote:Op donderdag 24 september 2009 14:28 schreef Arglist het volgende:
Sinds wanneer kleven er vooroordelen aan demonstranten? Wees blij dat we in een land leven waar demonstreren een grondrecht is. Dit soort uitspraken zijn gewoon onwaardig in een democratie. Het is wel een goede weergave inderdaad van de hedendaagse samenleving. Gewoon over je heen laten lopen en alles pikken, want demonstreren is maar voor het plebs of relschoppers en ander uitschot. Raar dat ze wel allemaal een HBO of universitaire studie deze 'beroepsdemonstranten'.
Niet zo gek ook. Afgelopen 1,5 jaar is de staatsschuld met 86 miljard toegenomen. In 2010 komt er nog een 35 miljard aan staatsschuld bij, in 2011 33 miljard, en in de periode tot 2015 jaarlijks 15-20 miljard als er niet zeer fors bezuinigd wordt (en dat gaat nog uit van een zeer optimistisch scenario met 2 % groei van het BBP per jaar). Ik schrik niet snel, maar bij deze getallen lopen de rillingen mij over de rug. Het terugdringen van overheidsuitgaven moet prioriteit nummer één zijn de komende jaren. Van de rente over de staatsschuld kunnen er ieder jaar 2 MIT's worden opgericht.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:26 schreef Mini_rulez het volgende:
Ze zijn nu zo geobsedeerd door het oplopen van die staatsschuld
Helaas schiet de politiek weer in een krimp als er voorgesteld wordt de Universiteiten en Hogescholen veel meer zelfstandigheid te gunnen om zo minder afhankelijk te worden van publiek geld omdat zij dan in staat zijn meer privaat geld voor de financieringen van het onderwijs en onderzoek aan te trekken.quote:Op donderdag 24 september 2009 15:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het verkleinen van de koopkracht van de student mag dan de directe aanleiding zijn voor de demonstratie, de diepere oorzaak omvat echter de achteruitgang van het onderwijs als geheel. Er is al te veel bezuinigd.
Je hebt gelijk dat het voor het onderwijs een zegen zou zijn als de Pvda een kopje kleiner wordt gemaaktquote:Op donderdag 24 september 2009 16:09 schreef ExTec het volgende:
Ach, de studentjes moeten niet zeuren vind ik
Een euro kan nog steeds maar 1 keer uitgegeven worden, en onze overheid vind er niks mis mee om een paar 100 miljoen te gooien naar nieuwe vers geimporteerde PvdA stemmers
Je moet nu eenmaal wat over hebben voor het pluche plakken van onze rode vrienden
Onzin. Psychologische testen, cockpits van vliegtuigen, lesmateriaal, inzichten in het omgaan met personeel en het verhogen van de menselijke productiviteit, to name a few, allemaal zeer verkoopbaar en de productie verhogend van andere vakgebieden.quote:Op donderdag 24 september 2009 19:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
Daarnaast moet nou niet gedaan worden dat alle studenten bijdragen aan een 'kenniseconomie', technische en bèta studies zijn nog steeds zwaar ondervertegenwoordigd vergeleken bij Aziatische landen en de VS. Psychologie, geschiedenis, etc. mag misschien een leuke, nuttige studie gevonden worden, maar tot verkoopbare uitvindingen of diensten heeft het nog nooit geleid.
[..]
=
Zie hier wat diploma inflatie met het beeld van iemand op een bepaalde wetenschap doet.quote:Op maandag 28 september 2009 15:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Wel ben ik het met je eens dat 80% van de studenten psychologie vooral ' iets met mensen' wil doen, en geen klap bijdraagt aan innovatie.
Idd.quote:Op maandag 28 september 2009 16:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zie hier wat diploma inflatie met het beeld van iemand op een bepaalde wetenschap doet.Het zijn inderdaad nuttige zaken die je opnoemt.
Het gaat mij er vooral om dat het smijten met euro's nog geen kenniseconomie oplevert.
De top, een Van Gogh,een Rembrandt e.d. stierven in armoede en zonder subsidie dus eigenlijk kunnen we die wel afschaffen...quote:Op maandag 28 september 2009 16:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Idd.![]()
Al is het oppassen geblazen met het wegzetten als ' nutteloos' van disciplines die niet meteen keiharde euro's opleveren.
Een maatschappij zonder filosofen, kunstenaars, historici, enzovoorts, is een intellectueel verarmde maatschappij, en zal dat uiteindelijk ook in de portemonnee gaan merken.
van Gogh leefde zijn laatste 3 jaren juist rijk, daarvoor was de armoede.quote:Op maandag 28 september 2009 16:38 schreef Napalm het volgende:
[..]
De top, een Van Gogh,een Rembrandt e.d. stierven in armoede en zonder subsidie dus eigenlijk kunnen we die wel afschaffen...
Rembrandt was meer een beetje de Marco Borsato van zijn tijd.quote:Op maandag 28 september 2009 16:38 schreef Napalm het volgende:
[..]
De top, een Van Gogh,een Rembrandt e.d. stierven in armoede en zonder subsidie dus eigenlijk kunnen we die wel afschaffen...
mij ook niet, ook al wordt ik er niet door geraakt omdat ik na dit jaar toch niets meer krijg, het is wel dezelfde groep die telkens de klappen krijgt.quote:Op maandag 28 september 2009 12:24 schreef Mini_rulez het volgende:
http://www.nu.nl/algemeen(...)heroverwegingen.html
Wouter Bos vindt het afschaffen van de basisbeurs, zodat je alleen nog maar kunt lenen, een optie. Het is nog heel vrijblijvend allemaal, maar ik vind het maar niks waar dit heen gaat.
Ik krijg ook niks meer, maar het gaat om het principe.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mij ook niet, ook al wordt ik er niet door geraakt omdat ik na dit jaar toch niets meer krijg, het is wel dezelfde groep die telkens de klappen krijgt.
Ja. en die later lekker veel belasting mag gaan betalen want ze hebben toch ook kunnen studeren?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mij ook niet, ook al wordt ik er niet door geraakt omdat ik na dit jaar toch niets meer krijg, het is wel dezelfde groep die telkens de klappen krijgt.
Ach ze merken het vanzelf wel als over een paar jaar het percentage hoogopgeleide emigranten per jaar stijgtquote:Op dinsdag 29 september 2009 16:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja. en die later lekker veel belasting mag gaan betalen want ze hebben toch ook kunnen studeren?
Zonder stufie zal heel Nederland niet ineens analfabeet worden of zo. Maar er gaan wel minder mensen studeren. Het is belachelijk dat ze de centen weghalen bij mensen die de toekomst zijn. Bezuinigen op een investering is verkeerde bezuiniging. Schroef de AOW maar twee jaar omhoog.![]()
En als het onderwijs echt zo inefficiënt is, met veel mensen die switchen en kansloze pretstudies, ga dan selecteren op op talent en motivatie! En niet op bedrag dat je bereid bent in je studie te stoppen.
Maar dat mag kennelijk niet?? Dus maken we het gewoon duurder! Ja, dat is de manier om de echte talenten boven te laten drijven
.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 16:40 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ach ze merken het vanzelf wel als over een paar jaar het percentage hoogopgeleide emigranten per jaar stijgtHopelijk ben ik 1 van die hoogopgeleide emgiranten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |