FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / In 2010 ruim baan voor de auto
henkwayzondag 13 september 2009 @ 12:38
In deze tijd van bezuinigingen eindelijk definitief erkenning voor de auto als DE grote moneymaker voor de overheid en duurder maken van het OV, zijnde de grootste kostenpost
quote:
za 12 sep 2009, 22:40
Ruim baan voor auto
AMSTERDAM - Het jaar 2010 wordt definitief het jaar van ronkende asfaltmachines. Minister Eurlings (Verkeer) staat op het punt groen licht te geven voor een kolossale operatie aan wegverbeteringen: volgend jaar start op liefst 22 plekken de aanleg van spitsstroken of snelwegverbredingen.

Het langverwachte project begint al op woensdag 23 september met het startschot op de A4 bij Leiderdorp. Eindelijk zullen de dagelijkse filerijders daar verlost worden van de tweebaans flessenhals.

„Deze operatie gaat gigantisch worden”, zegt de CDA-bewindsman. „In een klap slaan we een reeks knelpunten weg uit de filetop 50.”

Tegelijkertijd ontkomt geen automobilist aan het oponthoud dat eruit volgt. „Iedereen gaat dit merken”, zegt Eurlings. „We moeten door de zure appel heen.”

Een massale publiekscampagne – met als logo de schop in de grond – gaat automobilisten wijzen op de noodzakelijke fileaanpak. Rijkswaterstaat zal automobilisten adviseren over andere routes of alternatief vervoer.

De strakke, haast militair geplande operatie rolt in 2010 als een wervelwind over het snelwegennet. „Het gaat om 560 kilometer snelweg. Van Groningen tot Maastricht en weer terug. Een unicum. Dit kabinet legt twee keer zoveel asfalt aan als talloze voorgangers. Rijkswaterstaat is erop gebrand om los te gaan.”

Graafmachines happen over anderhalve week het eerste zand weg voor een verdiepte A4 langs Leiden en Leiderdorp. Over 1400 meter dempt dit het verkeersgeluid. Verder volgen extra rijbanen en zoeft het verkeer vanaf 2011 door een nieuw ringvaartaquaduct bij Burgerveen. Nog voor kerst zijn de spitsstroken op de A9 tussen Holendrecht en Diemen aan de beurt.

„Symbolisch”, noemt voorzitter Bernard Wientjes van ondernemersorganisatie VNO-NCW de aftrap van de immense asfaltoperatie bij Leiden. „Twee jaar terug hees ik daar de stormbal, toen milieuorganisaties via de Raad van State de verbreding blokkeerden. Dat kon zo niet doorgaan! Nu is er eindelijk een regering die doorpakt. Met de A4 bij Midden Delfland, de dubbele tunnel onder Maastricht en deze spoedwet wegverbreding.”

Juridische touwtrekkerij belemmerde jarenlang de wegenaanleg. Economisch was dat rampzalig, omdat inwoners en bedrijven in bijvoorbeeld het Ruhrgebied of de Vlaamse ruit veel minder vertraging kenden. Mede dankzij de dertig spoedprojecten, die in 2014 af zijn, loopt de Randstad die achterstand in.

Eurlings: „Wij halen het uiterste uit onze bouwwereld. De kracht zit in een nieuwe planning. De markt is al benaderd voordat procedures zijn afgerond. Zo maken we een vliegende start. Als ergens een hick-up dreigt, verplaatsen we de asfaltmachines naar een ander project. Alleen op die manier geniet de weggebruiker al over anderhalf jaar op tien plekken van een betere doorstroming.”


[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 14-09-2009 08:43:37 ]
Mendeljevzondag 13 september 2009 @ 12:42
De aanpak past wel in het stramien van Obama's plannen om de infrastructuur te verbeteren als middel om de werkgelegenheid omhoog te schroeven.
G.Fawkeszondag 13 september 2009 @ 12:46
De bereikbaarheid van Nederland is belangrijk voor de concurrentiepositie.
Mendeljevzondag 13 september 2009 @ 12:49
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:46 schreef G.Fawkes het volgende:
De bereikbaarheid van Nederland is belangrijk voor de concurrentiepositie.
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Govermanzondag 13 september 2009 @ 12:50
die welhaast militaire precisie hakt er binnen de Waterstaat behoorlijk in... Afgelopen zomer zijn er verloven ingetrokken om de planstudies (de fase voorafgaand aan de realisatie) rond te krijgen. De grootste bedreiging is nu echter de capaciteit bij zowel Rijkswaterstaat als ingenieursbureaus die onderzoeken moeten leveren (bijv. voor onderzoek naar nieuwe geluidschermen die verplicht zijn bij wegverbreding), ontwerp, onteigening etc. etc. etc. Er zijn in Nederland bijna geen mensen meer die hier wel verstand van hebben, maar niet hier aan werken...

Maar, het is hierdoor wel een erg boeiende periode om bij Rijkwsaterstaat te werken.
henkwayzondag 13 september 2009 @ 12:58
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:42 schreef Mendeljev het volgende:
De aanpak past wel in het stramien van Obama's plannen om de infrastructuur te verbeteren als middel om de werkgelegenheid omhoog te schroeven.
De grootste moneymaker voor de economie is de woning- en wegenbouw, die kun je niet uitbesteden naar China of India en heeft de grootste spinoff naar de Lokale markt.

Dus of fors gaan bouwen of fors betalen

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 13-09-2009 13:14:03 ]
kawotskizondag 13 september 2009 @ 13:15
Ruimbaan voor het Rekening Rijden. Niet meer niet minder. Het is wel de bedoeling dat wanneer we straks allemaal groen en duurzaam rijden dat de overheid nog steeds het grootste gat in onze portemonnee veroorzaakt.
henkwayzondag 13 september 2009 @ 13:19
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:15 schreef kawotski het volgende:
Ruimbaan voor het Rekening Rijden. Niet meer niet minder. Het is wel de bedoeling dat wanneer we straks allemaal groen en duurzaam rijden dat de overheid nog steeds het grootste gat in onze portemonnee veroorzaakt.
ja dan staan we allemaal stil, de overheid zal 50% van de bezuinigingen bij zichzelf moeten zoeken
Hukkiezondag 13 september 2009 @ 13:22
Hehe, gaan ze eindelijk verder hier. Zal eens tijd worden.
Martijn_77zondag 13 september 2009 @ 14:05
Eindelijk en nu vooral door gaan!!!!
henkwayzondag 13 september 2009 @ 14:22
Juist en nu duidelijk afbakenen wat nu eigenlijk dat heilige groene hart is net als in Central Park NY en de rest herindelen

dus niet bij iedere grasspriet en heilige subsidiekoe gaan lopen mekkeren
Red_85zondag 13 september 2009 @ 16:52
Zoals in iedere crisis. Een overheid moet juist DAN grote projecten beginnen die de economie weer van dienst zijn. Zo ook nu. Hier hebben we alleen maar voordelen mee.
Whiskey_Tangozondag 13 september 2009 @ 16:54
Godzijdank, late de lucht van asfalt onze harten vullen.
Daffodil31LEzondag 13 september 2009 @ 16:56
Het vervelende is dat je niet in 1 jaar flink aanpoten 50 jaar achterstallige wegenaanleg kan goedmaken.

Maar het is een leuk initiatief.
Swetseneggerzondag 13 september 2009 @ 16:58
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Het leuke is juist dat lutjebroek nauwelijks te bereiken is aan dat provinciale kutwegentje tussen hoorn en enkhuizen.
henkwayzondag 13 september 2009 @ 17:04
Ik zou beginnen met een achtbaanssnelweg tussen den Haag en Utrecht
Red_85zondag 13 september 2009 @ 17:13
quote:
Op zondag 13 september 2009 16:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het leuke is juist dat lutjebroek nauwelijks te bereiken is aan dat provinciale kutwegentje tussen hoorn en enkhuizen.
Hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht....
S1nn3rzzondag 13 september 2009 @ 17:15
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Ja, en er daar achter komen dat je je scheel kunt betalen aan de accijns op brandstof.
HenryHillzondag 13 september 2009 @ 17:18
quote:
Op zondag 13 september 2009 17:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht....
Vergeet "wegversmalling" en "rotonde" niet.
kawotskizondag 13 september 2009 @ 18:14
quote:
Op zondag 13 september 2009 17:15 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

Ja, en er daar achter komen dat je je scheel kunt betalen aan de accijns op brandstof.
en als je dan eenmaal gevestigd bent in Lutjebroek wordt je ontslagen omdat Donner dat nu zo makkelijk heeft gemaakt.. kun je een nieuwe baan zoeken die natuurlijk niet in Lutjebroek te vinden is.. hoe dan ook, de overheid komt er altijd het gunstigst vanaf..
FeestNummerzondag 13 september 2009 @ 18:28
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
De grootste moneymaker voor de economie is de woning- en wegenbouw, die kun je niet uitbesteden naar China of India en heeft de grootste spinoff naar de Lokale markt.
Wegenbouw = Geldverspilling
#ANONIEMzondag 13 september 2009 @ 19:27
Uitstekende zaak. Je mag over dit kabinet zeggen wat je wilt, maar dit punt pakken ze uitstekend op.
henkwayzondag 13 september 2009 @ 19:33
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:28 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Wegenbouw = Geldverspilling
Als je geen auto en geen werk hebt
henkwayzondag 13 september 2009 @ 19:34
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:27 schreef isogram het volgende:
Uitstekende zaak. Je mag over dit kabinet zeggen wat je wilt, maar dit punt pakken ze uitstekend op.
Dat is meer aan de mens Eurlings te danken , na zes mislukte vrouwelijke ministers VROM voor hem

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 14-09-2009 08:43:19 ]
Apogistmaandag 14 september 2009 @ 03:42
ik zou bijna op Eurlings stemmen... bijna
ethirasethmaandag 14 september 2009 @ 07:35
Leuk, maar binnen een maand staan al die wegen weer net zo vol en dan komt iedereen weer hier klagen.

Meer wegen is de oplossing niet, maar minder auto's. Mensen moeten eens niet in Schubbekutteveen willen wonen en in Amsterdam werken en niet de auto pakken als ze een pak melk en een tube tandpasta moeten kopen bij de winkels die hooguit een kilometer verder weg zijn. Dan blijven ze ook nog eens wat dunner omdat ze eens wat meer beweging hebben dan ze nu krijgen. Want dat indrukken van het gaspedaal met de rechtervoet en rukken met de rechterhand in de auto zet geen zoden aan de dijk.
Dr.Nikitamaandag 14 september 2009 @ 07:59
Noord-Korea niets voor jou?
ethirasethmaandag 14 september 2009 @ 08:15
quote:
Op maandag 14 september 2009 07:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
Noord-Korea niets voor jou?
Deze reactie slaat echt helemaal nergens op. Echt, ik doe mijn best om te snappen wat Noord-Korea met wegen te maken heeft, maar ik zie het niet. Als je dan zo nodig wil proberen om iemand te beledigen doe alsjeblieft je best om een post te maken die een directe connectie heeft.

Om je op weg te helpen: als iemand post over Wilders die moslims beledigd is een goed begin om er meteen een Hitler-vergelijking uit te gooien. Daarmee insinueer je, op basis van in het verleden gepleegde acties en de morele verontwaardiging daarover die men nu nog steeds heeft, van alles over niet alleen het onderwerp (Wilders), maar ook meteen over de mensen die Wilders steunen. Dát is de manier om een effectieve & beledigende post te maken. Laat ik nog een voorbeeld geven, want ik ben de beroerdste niet. Als je dan toch perse over Noord-Korea wilt beginnen (want als rechtgeschapen rechts mens is dat een geliefd object van vergelijking om de linksche poster te pogen op zijn plek te zetten) is dit wat je moet doen. Zoek dan een topic op over, om maar iets te noemen, topsalarissen en vraag of mensen die tegen topsalarissen zijn niet naar Noord-Korea moeten gaan. Daarmee leg je een direct, hoewel rationeel gezien natuurlijk niet kloppend. Maar daar draait het niet om in de beledigende post. Je wilt, in een poging een post te maken die beledigend is, natuurlijk een gevoelsmatige link leggen tussen de post en een regime danwel gebeurtenis die als abject wordt gezien, en het liefst een volledig doorgetrokken overeenkomt aanstippen om zo, door middel van hyperbool, de belachelijkheid ervan aan te tonen.

Bovenstaande, door mij geciteerde, post van je, mijn waarde Dr. Nikita, is echter een voorbeeld van een post die deze kwaliteit van verbinding mist. Ik zou je dan ook graag verzoeken om de volgende keer iets langer na te denken om een waarlijk goede belediging te kunnen posten. Een waarvan ik, na zo'n post gelezen te hebben, zeg "ik neem mijn hoed voor u af, want dat is waarlijk een uitzonderlijk goede post met als doel mij te beledigen. Chapeau mijn beste. Dat uw posts nog lang van eenzelfde kwaliteit zullen mogen wezen, en daarmee dit forum zullen verluchten en verrijken". Op het moment moet ik u helaas meedelen dat dit niveau niet door u wordt bereikt en dit bedroeft mij. Dus, Dr Nikita, ga aan de slag om uzelf te verbeteren. Ik geloof in U en uw kwaliteiten!
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 08:48
quote:
Op maandag 14 september 2009 07:35 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk, maar binnen een maand staan al die wegen weer net zo vol en dan komt iedereen weer hier klagen.

Meer wegen is de oplossing niet, maar minder auto's. Mensen moeten eens niet in Schubbekutteveen willen wonen en in Amsterdam werken en niet de auto pakken als ze een pak melk en een tube tandpasta moeten kopen bij de winkels die hooguit een kilometer verder weg zijn. Dan blijven ze ook nog eens wat dunner omdat ze eens wat meer beweging hebben dan ze nu krijgen. Want dat indrukken van het gaspedaal met de rechtervoet en rukken met de rechterhand in de auto zet geen zoden aan de dijk.
Jawel, we moeten betere wegen en betere auito's, de toekomst blijft aan het vervoer op individueel niveau!!!.

het OV brengt ons van waar we niet zijn , naar waar we niet heen willen

De auto (mogelijk stiller en electrisch) kan dat wel, we moeten dus nadenken over ruime en goede wegen met computergestuurde regulatie en wegenbelasting per gereden KM..
De auto is tenslotte de allergrootste moneymaker voor de overheid, terwijl het OV miljarden blijft kosten
kawotskimaandag 14 september 2009 @ 09:16
quote:
Op maandag 14 september 2009 08:48 schreef henkway het volgende:

[..]

Jawel, we moeten betere wegen en betere auito's, de toekomst blijft aan het vervoer op individueel niveau!!!.
en men moet de wegen anders inrichten. Nu ritst niemand waar het zou moeten, met als gevolg enorme files vanwege al die voorkruipers.
H-blastmaandag 14 september 2009 @ 09:22
Opzich geen slecht idee. Maar eerst zien, dan geloven.
Boze_Appelmaandag 14 september 2009 @ 09:29
quote:
Op maandag 14 september 2009 08:48 schreef henkway het volgende:
De auto (mogelijk stiller en electrisch) kan dat wel, we moeten dus nadenken over ruime en goede wegen met computergestuurde regulatie en wegenbelasting per gereden KM..
Ja, precies. Zitten, knopje indrukken waar je heen wil en verder is het gewoon een kanoortje/ontspanplek met TV., ed.

De wegenbelasting en allerlei extra belastingen zullen dan verzonnen worden om snelheidsboete's te compenseren.
TheFreshPrincemaandag 14 september 2009 @ 09:30
quote:
Op maandag 14 september 2009 08:48 schreef henkway het volgende:

[..]

Jawel, we moeten betere wegen en betere auito's, de toekomst blijft aan het vervoer op individueel niveau!!!.

het OV brengt ons van waar we niet zijn , naar waar we niet heen willen

De auto (mogelijk stiller en electrisch) kan dat wel, we moeten dus nadenken over ruime en goede wegen met computergestuurde regulatie en wegenbelasting per gereden KM..
De auto is tenslotte de allergrootste moneymaker voor de overheid, terwijl het OV miljarden blijft kosten
Die moet ik als onderschrift hebben.
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 09:31
quote:
Op maandag 14 september 2009 09:16 schreef kawotski het volgende:

[..]

en men moet de wegen anders inrichten. Nu ritst niemand waar het zou moeten, met als gevolg enorme files vanwege al die voorkruipers.
Het ritsen zou geautomatiseerd moeten worden, ik geloof in geautomatiseerde besturing, zeker op de snelweg.
Niemand meer een snelheidsbekeuring op de snelweg, iedereen even snel , ook in dichte mist
TheFreshPrincemaandag 14 september 2009 @ 09:33
quote:
Op maandag 14 september 2009 09:31 schreef henkway het volgende:

[..]

Het ritsen zou geautomatiseerd moeten worden, ik geloof in geautomatiseerde besturing, zeker op de snelweg.
Niemand meer een snelheidsbekeuring op de snelweg, iedereen even snel , ook in dichte mist
Iedereen op een veilige, gelijke afstand.
Als er vooraan geremd wordt, weten 20 auto's daarachter het ook al.
Verkeersstromen zijn beter af te stemmen.
Invoegen zal minder files veroorzaken omdat autospacing er voor zorgt dat je als een rits kan invoegen.
"Keep your lane" voorkomt remmen en optrekken en dus nog meer files.
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 09:44
De toekomst is aan een mengvorm van eigen auto en OV .

Dus niet Of - Of, maar iedereen in de eigen auto

De overheid zou daar nu al meer rekening mee moeten houden, de techniek is er.
Kaneelmaandag 14 september 2009 @ 12:14
Ik snap het niet meer, moeten we nou met de trein of met de auto?
IntercityAPTmaandag 14 september 2009 @ 13:12
Wat een achterlijke k*tstreek. Als ik het goed begrijp word ik dus als treinreiziger ongelofelijk gedupeerd. Want waar zal al dat geld vandaan komen? Juist ja, de totale opbrengst van verkeer en waterstaat. Voor asfaltprojecten gaat men geen distinctie maken tussen geld afkomstig van OV, auto, scheepvaart, etcetera. Back to the sixties
Ik ben alle onlogische geldverdelingen echt kotsbeu. Het lijkt erop alsof de politiek wat betreft OV met opzet in prestigeprojecten investeert, enkel omdat ze dan een excuus hebben. Dat hebben ze dus niet. Ik heb het al jaren en jaren en jaren moeten doen met f*cking trage en onpunctuele treinen, terwijl V&W lekker bij het asfalt ligt te slijmen. Gewoon omdat spoortechniek bij de dikkoppen in Den Haag verkeerd wordt begrepen. Ik zou nog bijna liever de auto nemen
Als treinreiziger wil ik dat mijn jaarlijkse 1500 euro in spoorprojecten wordt gestoken, en niet in het asfalt.

[ Bericht 5% gewijzigd door IntercityAPT op 14-09-2009 13:17:10 ]
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 13:19
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:12 schreef IntercityAPT het volgende:
Wat een achterlijke k*tstreek. Als ik het goed begrijp word ik dus als treinreiziger ongelofelijk gedupeerd. Want waar zal al dat geld vandaan komen? Juist ja, de totale opbrengst van verkeer en waterstaat. Voor asfaltprojecten gaat men geen distinctie maken tussen geld afkomstig van OV, auto, scheepvaart, etcetera. Back to the sixties
Ik ben alle onlogische geldverdelingen echt kotsbeu. Het lijkt erop alsof de politiek wat betreft OV met opzet in prestigeprojecten investeert, enkel omdat ze dan een excuus hebben. Dat hebben ze dus niet. Ik heb het al jaren en jaren en jaren moeten doen met f*cking trage en onpunctuele treinen, terwijl V&W lekker bij het asfalt ligt te slijmen. Gewoon omdat spoortechniek bij de dikkoppen in Den Haag verkeerd wordt begrepen. Ik zou nog bijna liever de auto nemen
Als treinreiziger wil ik dat mijn jaarlijkse 1500 euro in spoorprojecten wordt gestoken, en niet in het asfalt.
Het OV kost allen maar geld en blijft dat ook kosten.

Het autoverkeer brengt geld op

BPM
BTW
motorijtuigbelasting
IntercityAPTmaandag 14 september 2009 @ 13:23
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:19 schreef henkway het volgende:

[..]

Het OV kost allen maar geld en blijft dat ook kosten.

Het autoverkeer brengt geld op

BPM
BTW
motorijtuigbelasting
De auto is kunstmatig duurder gemaakt, omdat ze weten dat er geen ander alternatief beschikbaar is. Bovendien is het geld voor OV vooral bestemd voor het onderhoud. Als ze nou eens infra gaan vernieuwen levert dat heel wat minder onderhoud op. Het OV kan op ten duur wel zelf rondkomen; echter daarvoor zijn nou eenmaal investeringen nodig. Ik ben beniewd wat er gebeurt als de snelwegen in handen van een particulier bedrijf komen. Ik denk dat ze het nog geen dag uithouden.
wepsmaandag 14 september 2009 @ 15:20
Wegen zijn in beheer van de overheid (Gemeente, provincie & Rijk) En kennen alleen kosten voor aanleg en onderhoud.

OV is tegenwoordig commerciële business. Waarbij NS zonder subsidie winst weet te maken op alleen al reizigersvervoer. Busmaatschappijen maken ook op genoeg lijnen winsten. Echter voor de bus van sexbierum naar schubbekutteveen waar bij er in 3 dorpen gestopt moet worden 4x per uur voor die 5 reizigers wordt subsidie neergelegd.

En voor de mensen die beweren dat een weg winst maakt... Hoe dan? Op de enkele tolweg na is er niets wat commercieel wordt geëxploiteerd...
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 15:40
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:23 schreef IntercityAPT het volgende:

Ik ben beniewd wat er gebeurt als de snelwegen in handen van een particulier bedrijf komen. Ik denk dat ze het nog geen dag uithouden.
tolheffing. zou een goudmijn zijn voor de staat,

Ik denk dat de kilometerheffing de staat moet gaan redden
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 15:43
quote:
Op maandag 14 september 2009 15:20 schreef weps het volgende:


En voor de mensen die beweren dat een weg winst maakt... Hoe dan? Op de enkele tolweg na is er niets wat commercieel wordt geëxploiteerd...
wegenbelasting
BPM
BTW op benzine
extra heffing op benzine
wepsmaandag 14 september 2009 @ 15:54
Die heffingen ben ik van op de hoogte... De overheid heeft geen commercieel uitgangspunt en kan dus geen winst maken, ze romen immers de overschotten af naar andere posten met tekorten. De overheid zorgt ieder jaar voor een sluitende begroting niet met een begroting met winst.

Wegen maken dus geen winst mits in private handen.
IntercityAPTmaandag 14 september 2009 @ 16:16
quote:
Op maandag 14 september 2009 15:40 schreef henkway het volgende:

[..]

tolheffing. zou een goudmijn zijn voor de staat,

Ik denk dat de kilometerheffing de staat moet gaan redden
Ik denk niet dat veel automobilisten de kilometerheffing lang gaan tolereren. Laat staan tolheffing.
justanickmaandag 14 september 2009 @ 16:19
quote:
Op maandag 14 september 2009 07:35 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk, maar binnen een maand staan al die wegen weer net zo vol en dan komt iedereen weer hier klagen.

Meer wegen is de oplossing niet, maar minder auto's. Mensen moeten eens niet in Schubbekutteveen willen wonen en in Amsterdam werken en niet de auto pakken als ze een pak melk en een tube tandpasta moeten kopen bij de winkels die hooguit een kilometer verder weg zijn. Dan blijven ze ook nog eens wat dunner omdat ze eens wat meer beweging hebben dan ze nu krijgen. Want dat indrukken van het gaspedaal met de rechtervoet en rukken met de rechterhand in de auto zet geen zoden aan de dijk.
Minder auto's? OK, wie moet zijn auto inleveren dan?

Trouwens ook niet meer dan logisch dat veel mensen in een andere plaats wonen dan ze werken. Als je een nieuwe baan krijgt verhuis je niet zomaar even. Kan wel, maar als je een koophuis hebt voor je voor de verhuisdienst door de staat nog even beloond met 6% belasting op je nieuwe woning. Oh, je kunt ook huren natuurlijk. Moet je wel een fatsoenlijke huurwoning weten te vinden. Hoe lang zijn de wachtlijsten voor een 'sociale' huurwoning ook al weer? Gewone huurwoning dan maar? Dan moet je of riant verdienen, of genoegen nemen met een hok.

Amsterdam (en omgeving) is een nogal grote banenmotor. Niet iedereen kan in Amsterdam wonen. Dus gaan ze in BlokkenDoosCity wonen (almere). BlokkenDoosCity heeft een mooie spoorlijn naar oa Amsterdam. Maar ja, in de spits is dat net veevervoer. Afgezien daarvan: het OV start meestal op een plek waar je niet woont en brengt je naar een plek waar je niet wilt zijn. Dan de auto maar in. Sta je knetterend in de file, maar het is aanmerkelijk comfortabeler dan het OV. In veel gevallen is de auto trouwens ook hoe dan ook sneller, ZELFS in de spits.

Kortom: als je minder auto's wilt, zul je toch echt wat aan de ruimtelijke ordening moeten doen en verhuizen minder moeten bestraffen middels belastingen. Maar nee, dat mag niet, want dan wordt heel NL 'volgebouwd' doordat er woningen worden geplaatst in het zogenaamde groene hart.
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 16:31
quote:
Op maandag 14 september 2009 16:19 schreef justanick het volgende:

Kortom: als je minder auto's wilt, zul je toch echt wat aan de ruimtelijke ordening moeten doen en verhuizen minder moeten bestraffen middels belastingen. Maar nee, dat mag niet, want dan wordt heel NL 'volgebouwd' doordat er woningen worden geplaatst in het zogenaamde groene hart.
Ja het groene hart is heilig dat mag best 5 miljard subsidie kosten per jaar die strontweilanden

Heilige koeien de ruimte en mensen op twee M2

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 14-09-2009 16:48:21 ]
IntercityAPTmaandag 14 september 2009 @ 16:34
quote:
Op maandag 14 september 2009 16:19 schreef justanick het volgende:

[..]

Minder auto's? OK, wie moet zijn auto inleveren dan?

Trouwens ook niet meer dan logisch dat veel mensen in een andere plaats wonen dan ze werken. Als je een nieuwe baan krijgt verhuis je niet zomaar even. Kan wel, maar als je een koophuis hebt voor je voor de verhuisdienst door de staat nog even beloond met 6% belasting op je nieuwe woning. Oh, je kunt ook huren natuurlijk. Moet je wel een fatsoenlijke huurwoning weten te vinden. Hoe lang zijn de wachtlijsten voor een 'sociale' huurwoning ook al weer? Gewone huurwoning dan maar? Dan moet je of riant verdienen, of genoegen nemen met een hok.
Eerst baan zoeken, dan verhuizen. Lijkt me inderdaad debiel. Maar je kunt toch ook een baan kiezen die zich dichterbij je huis gevestigd heeft?
quote:
Amsterdam (en omgeving) is een nogal grote banenmotor. Niet iedereen kan in Amsterdam wonen. Dus gaan ze in BlokkenDoosCity wonen (almere). BlokkenDoosCity heeft een mooie spoorlijn naar oa Amsterdam. Maar ja, in de spits is dat net veevervoer.
Dat is slechts het gevolg van bepaalde treintypes en passagiers die zich niet willen deconcentreren. Dat laatste komt door de gedachte dat als men bij de trappen instapt, men ook bij de trappen uitstapt. Daar hebben ze volledig gelijk in, echter dat heeft minder gewenste gevolgen.
quote:
Afgezien daarvan: het OV start meestal op een plek waar je niet woont en brengt je naar een plek waar je niet wilt zijn. Dan de auto maar in. Sta je knetterend in de file, maar het is aanmerkelijk comfortabeler dan het OV. In veel gevallen is de auto trouwens ook hoe dan ook sneller, ZELFS in de spits
.
Integendeel. Het OV heeft wat betreft snelheid veel principiële voordelen tegenover de auto. Die worden in dit land helaas niet benut. Of de auto comfortabeler is maak ik zelf wel uit.
IntercityAPTmaandag 14 september 2009 @ 16:36
quote:
Op maandag 14 september 2009 16:31 schreef henkway het volgende:

[..]

Ja het groene hart is heilig dat mag best 5 miljard subsidie kosten per jaar die strontweilanden

Heilige koeien de ruiuimte en mensen op twee M2
Dan ben ik het voor die éne keer met je eens. Men moest voor de HSL een hele tunnel graven, alleen al ten behoefte van een paar koeien
justanickmaandag 14 september 2009 @ 17:02
quote:
Op maandag 14 september 2009 16:34 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Eerst baan zoeken, dan verhuizen. Lijkt me inderdaad debiel. Maar je kunt toch ook een baan kiezen die zich dichterbij je huis gevestigd heeft?
Dat kan lang niet altijd. Soms zijn er in de regio waar je woont simpelweg onvoldoende banen te vinden die op je cv aansluiten. Dat komt ook omdat bedrijfssectoren de neiging hebben om samen te clusteren.
quote:
[..]

Dat is slechts het gevolg van bepaalde treintypes en passagiers die zich niet willen deconcentreren. Dat laatste komt door de gedachte dat als men bij de trappen instapt, men ook bij de trappen uitstapt. Daar hebben ze volledig gelijk in, echter dat heeft minder gewenste gevolgen.
Nee, dat is het gevolg van een tekort aan capaciteit. Bepaalde lijnen in Nederland zijn al tot ongeveer de max in gebruik. Extra treinen kan niet, langere treinen kan niet. Gevolg is dat bepaalde treinen in de spits echt stampvol zitten, van begin tot eind.
quote:
[..]
.
Integendeel. Het OV heeft wat betreft snelheid veel principiële voordelen tegenover de auto. Die worden in dit land helaas niet benut. Of de auto comfortabeler is maak ik zelf wel uit.
Kun je even een aantal voorbeelden geven van die snelheidsvoordelen? Ik ken nl maar zeer weinig reizen waarbij de trein sneller is dan de auto (deur tot deur). Alleen als ik gedurende de spits naar het centrum van Amsterdam moet is het OV sneller. Iets buiten de spits, of iets buiten de directe radius rondom A'dam Centraal of -Zuid en de auto wint het alweer. En ik woon op kruipafstand van een IC-station

Zelfs in de spits naar centraal of zuid wil ik overigens nog wel eens voor de auto kiezen. Liever een file dan last hebben van luidruchtige medepassagiers of de luchten die af en toe vrijkomen in een trein. Daarnaast is het op bepaalde trajecten sowieso een halve survival om in de spits de tsjoeketjoeketjoek te pakken, aangezien er maar iets fout hoeft te gaan en de hele dienstregeling draait finaal de soep in.
IntercityAPTmaandag 14 september 2009 @ 17:33
quote:
Op maandag 14 september 2009 17:02 schreef justanick het volgende:

[quote]Dat kan lang niet altijd. Soms zijn er in de regio waar je woont simpelweg onvoldoende banen te vinden die op je cv aansluiten. Dat komt ook omdat bedrijfssectoren de neiging hebben om samen te clusteren.
Onzin. Een woonwijk is vaak op verwaarloosbare afstand van een bedrijventerrein. Kun je uitstekend met de fiets of auto doen. De afstand naar het centrum is vaak wat langer, maar die zijn over het algemeen goed bediend door bussen of andere vormen van OV.
quote:
Nee, dat is het gevolg van een tekort aan capaciteit. Bepaalde lijnen in Nederland zijn al tot ongeveer de max in gebruik. Extra treinen kan niet, langere treinen kan niet. Gevolg is dat bepaalde treinen in de spits echt stampvol zitten, van begin tot eind.
Dat er een tekort is aan capaciteit ben ik wel met je eens. Maar als dagelijks treinreiziger merk ik maar al te goed dat ook de reiziger nog heel wat initiatief kan tonen. Daar waar zich de trappen bevinden moet je vaak staan, terwijl voorin de trein nog heel wat plaatsen over zijn. Daarnaast kan er nog heel wat aan de materieelverdeling verbeterd worden. Ik vind het achterlijk dat SGMm dienst doet op die lijn. Ik vind dat treintype überhaupt niet geschikt. Tijdens de revisie van dat treintype richtte men zich voornamelijk op staanplaatsen. Verwachten ze soms dat het ons niet uitmaakt of we zitten of staan?
quote:
Kun je even een aantal voorbeelden geven van die snelheidsvoordelen? Ik ken nl maar zeer weinig reizen waarbij de trein sneller is dan de auto (deur tot deur). Alleen als ik gedurende de spits naar het centrum van Amsterdam moet is het OV sneller. Iets buiten de spits, of iets buiten de directe radius rondom A'dam Centraal of -Zuid en de auto wint het alweer. En ik woon op kruipafstand van een IC-station
Alleen theoretische voorbeelden, geen feitelijke. Zoals ik al zei, die voordelen worden niet benut. Dat is het gevolg van een aantal dikkoppen in Den Haag die geen verstand hebben van spoortechniek. Zij weten niet wat er allemaal toe is aan vernieuwing; de politiek interesseert zich liever voor prestigeprojecten. Iets wat zich richt op een zeer specifieke doelgroep(die bereid is om toeslag te betalen) en waar de gemiddelde reiziger helemaal niets aan heeft.
quote:
Zelfs in de spits naar centraal of zuid wil ik overigens nog wel eens voor de auto kiezen. Liever een file dan last hebben van luidruchtige medepassagiers of de luchten die af en toe vrijkomen in een trein.Daarnaast is het op bepaalde trajecten sowieso een halve survival om in de spits de tsjoeketjoeketjoek te pakken, aangezien er maar iets fout hoeft te gaan en de hele dienstregeling draait finaal de soep in.
Jouw mening is van allergrootst belang Op die manier kan ik ook wel wat.
Ofyles2maandag 14 september 2009 @ 17:43
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Dat zeker.

In ieder geval ben ik positief gestemd aangezien de milieumaffia eindelijk buitenspel gezet wordt.

Ik prefereer het openbaar vervoer boven de auto, maar ik beklaag me erover dat sommige regio's niet voldoende bereikbaar zijn en dat die mutsen die Eurlings voorgingen op V&W zich daardoor lieten gijzelen.
justanickmaandag 14 september 2009 @ 18:41
quote:
Op maandag 14 september 2009 17:33 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Onzin. Een woonwijk is vaak op verwaarloosbare afstand van een bedrijventerrein. Kun je uitstekend met de fiets of auto doen. De afstand naar het centrum is vaak wat langer, maar die zijn over het algemeen goed bediend door bussen of andere vormen van OV.
Er zijn zat bedrijventerreinen in de buurt van woonwijken. Maar dat is geen reactie op mijn argument. Ik zal mijn argument anders formuleren: Niet ieder type baan is overal beschikbaar. Een handelaar in aandelen heeft weinig kans om een baan te vinden in Lutjebroek, hoe mooi het bedrijventerrein ook is wat ze in Lutjebroek hebben. Heb je veel verstand van uitzendtechniek, is de kans dat het prachtige bedrijventerrein in Houten een baan voor je heeft ook zo goed als nul.
quote:
[..]

Dat er een tekort is aan capaciteit ben ik wel met je eens. Maar als dagelijks treinreiziger merk ik maar al te goed dat ook de reiziger nog heel wat initiatief kan tonen. Daar waar zich de trappen bevinden moet je vaak staan, terwijl voorin de trein nog heel wat plaatsen over zijn. Daarnaast kan er nog heel wat aan de materieelverdeling verbeterd worden. Ik vind het achterlijk dat SGMm dienst doet op die lijn. Ik vind dat treintype überhaupt niet geschikt. Tijdens de revisie van dat treintype richtte men zich voornamelijk op staanplaatsen. Verwachten ze soms dat het ons niet uitmaakt of we zitten of staan?
Nee, ze denken vooruit met die staanplaatsen. Het aantal treinreizigers blijft groeien. De spoorcapaciteit voorlopig niet tot nauwelijks. Afgezien daarvan begint het spoornetwerk in bepaalde regio's, mede door de aanleg van voorstadhaltes, steeds meer het karakter van een metrolijn te krijgen. Dan begin je andere prioriteiten te krijgen dan zeer veel zitplaatsen; het faciliteren van snel in- en uitstappen, bijvoorbeeld.
quote:
[..]
Alleen theoretische voorbeelden, geen feitelijke. Zoals ik al zei, die voordelen worden niet benut. Dat is het gevolg van een aantal dikkoppen in Den Haag die geen verstand hebben van spoortechniek. Zij weten niet wat er allemaal toe is aan vernieuwing; de politiek interesseert zich liever voor prestigeprojecten. Iets wat zich richt op een zeer specifieke doelgroep(die bereid is om toeslag te betalen) en waar de gemiddelde reiziger helemaal niets aan heeft.
Kom eens met voorbeelden dan; wat zou jij veranderd willen zien aan de spoortechniek?

Overigens zijn de door mij aangehaalde voorbeelden 100% feitelijk en uit de praktijk.
quote:
[..]
Jouw mening is van allergrootst belang Op die manier kan ik ook wel wat.
Wederom begrijp je mijn punt niet. Ik probeer aan te geven waarom mensen de auto prefereren boven de trein en de rest van het OV, zelfs als het OV in een specifiek geval sneller is dan een auto.
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 18:44
quote:
Op maandag 14 september 2009 17:43 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dat zeker.

In ieder geval ben ik positief gestemd aangezien de milieumaffia eindelijk buitenspel gezet wordt.
Een kleine auto is veel goedkoper als het OV en dat wordt met iedere OV prijsverhoging meer., de overheid moet stoppen met investeren in het OV en inzetten op gecontroleerd individueel vervoer van deur tot deur
IntercityAPTmaandag 14 september 2009 @ 22:05
quote:
Op maandag 14 september 2009 18:41 schreef justanick het volgende:


Er zijn zat bedrijventerreinen in de buurt van woonwijken. Maar dat is geen reactie op mijn argument. Ik zal mijn argument anders formuleren: Niet ieder type baan is overal beschikbaar. Een handelaar in aandelen heeft weinig kans om een baan te vinden in Lutjebroek, hoe mooi het bedrijventerrein ook is wat ze in Lutjebroek hebben. Heb je veel verstand van uitzendtechniek, is de kans dat het prachtige bedrijventerrein in Houten een baan voor je heeft ook zo goed als nul.
Dat de diversiteit aan beroepen erg groot is begrijp ik wel. Wat ik niet begrijp is dat de werknemer hier zo'n behoefte aan neemt. En als de werknemer te lui is om iniatief te tonen kan de overheid dat wel. De overheid kan het kiezen voor een baan op fietsafstand op z'n minst wel aanmoedigen. Dat laatste is nog ver in zicht, en dat blijkt ook uit die miljardeninvesteringen die naar de 'ronkende asfaltmachines' gaan. Er moet snel een onderzoek komen naar waar men woont en werkt, en geloof me hier bestaan heus wel middelen voor. Een begin kan al gemaakt worden door potentiële woonwijken of bedrijventerreinen een betere plaats aan te wijzen.
quote:
Nee, ze denken vooruit met die staanplaatsen. Het aantal treinreizigers blijft groeien. De spoorcapaciteit voorlopig niet tot nauwelijks. Afgezien daarvan begint het spoornetwerk in bepaalde regio's, mede door de aanleg van voorstadhaltes, steeds meer het karakter van een metrolijn te krijgen. Dan begin je andere prioriteiten te krijgen dan zeer veel zitplaatsen; het faciliteren van snel in- en uitstappen, bijvoorbeeld.
Daarom moeten de spoorwegen weer teruggaan het ouderwetse 3-treinen systeem:
-Intercity
-Sneltrein
-Stoptrein
Met ingang van de dienstregeling 2007 verdween de sneltrein. Een slechte zaak, aangezien Intercity's meer stops hebben gekregen terwijl steden zoals Zoetermeer worden bediend met enkel stoptreinen.
quote:
Kom eens met voorbeelden dan; wat zou jij veranderd willen zien aan de spoortechniek?
Zoals ik al eerder zei, herinvoering van de sneltrein. Daarnaast moet de infrastructuur en het materieel aangepast worden met als doel snelheid en capaciteit. Ook aan het dienstregelingsmodel kan wat verbeterd worden. Op intercitystations zal de stoptrein vlak voor de intercity of sneltrein moeten arriveren en vlak na de intercity of sneltrein moeten vertrekken. Zo geef je reizigers de gelegenheid om over te stappen. Maar, de stops moeten niet te lang worden natuurlijk. Kortom: Alles volgens het nog lang niet achterhaalde Rail 21 . Zo'n OV-systeem had het huidige autosysteem met gemak kunnen wedijveren wat betreft snelheid.
quote:
Overigens zijn de door mij aangehaalde voorbeelden 100% feitelijk en uit de praktijk.
Heel mooi, maar voor sommigen niet handig om daar conclusies uit te trekken. Het ligt er maar aan wat je verdedigt, en wat OV betreft zou ik er niet goed aan doen om mijn argumenten volledig te onderbouwen op de huidige situatie. De huidige kenmerken zijn namelijk nou niet de meest aantrekkelijke kant van het OV. Maar als jij
quote:
Wederom begrijp je mijn punt niet. Ik probeer aan te geven waarom mensen de auto prefereren boven de trein en de rest van het OV, zelfs als het OV in een specifiek geval sneller is dan een auto.
Dat argument had geldig geweest, als iedereen die mening met jou had gedeeld. Je kunt iets dergelijks niet als 'standaard' gaan zien, gewoon omdat de meerderheid daarvoor kiest. Dat laatste is trouwens maar van korte duur: zolang het voertuigpark zich uitbreidt zullen de wegverbredingen maar voor een aantal jaren effectief zijn. Ik ben benieuwd hoe lang de automobilisten alle files en parkeerproblemen blijven tolereren.
justanickmaandag 14 september 2009 @ 22:37
quote:
Op maandag 14 september 2009 22:05 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat de diversiteit aan beroepen erg groot is begrijp ik wel. Wat ik niet begrijp is dat de werknemer hier zo'n behoefte aan neemt. En als de werknemer te lui is om iniatief te tonen kan de overheid dat wel. De overheid kan het kiezen voor een baan op fietsafstand op z'n minst wel aanmoedigen. Dat laatste is nog ver in zicht, en dat blijkt ook uit die miljardeninvesteringen die naar de 'ronkende asfaltmachines' gaan. Er moet snel een onderzoek komen naar waar men woont en werkt, en geloof me hier bestaan heus wel middelen voor. Een begin kan al gemaakt worden door potentiële woonwijken of bedrijventerreinen een betere plaats aan te wijzen.
Dan blijf je met een probleem zitten. Bedrijven uit dezelfde sector klonteren vaak samen omdat de infrastructuur in een bepaald gebied aansluit op hun behoeften. Als er vervolgens onvoldoende woonruimte beschikbaar is in de directe omgeving rondom dat gebied waar de sector in kwestie 'samenklontert', zit je met het simpele feit dat mensen gaan reizen. Er zijn zeer veel functies die branche-specifiek zijn of een gedegen kennis van de branche vereisen. Ik heb het hier overigens vooral over functies voor HBO'ers en WO'ers.

Wat er dan overblijft, is het vrijgeven van grond voor woningbouw in de directe omgeving van locaties waar specifieke branches samenklonteren. In de hoop dat projectontwikkelaars ontwikkelen op de 'doelgroep'. Probleem is alleen dat VROM dat niet toestaat en in sommige gebieden bouw ook echt geen realistische optie is.
quote:
[..]

Zoals ik al eerder zei, herinvoering van de sneltrein. Daarnaast moet de infrastructuur en het materieel aangepast worden met als doel snelheid en capaciteit. Ook aan het dienstregelingsmodel kan wat verbeterd worden. Op intercitystations zal de stoptrein vlak voor de intercity of sneltrein moeten arriveren en vlak na de intercity of sneltrein moeten vertrekken. Zo geef je reizigers de gelegenheid om over te stappen. Maar, de stops moeten niet te lang worden natuurlijk. Kortom: Alles volgens het nog lang niet achterhaalde Rail 21 . Zo'n OV-systeem had het huidige autosysteem met gemak kunnen wedijveren wat betreft snelheid.
De treinen zijn niet het enige onderdeel van het OV. Er zijn ook bussen e.d. Die verlengen vaak de deur-tot-deur reistijd aanzienlijk.

Afgezien daarvan: met Rail21 kun je de reistijden (deur-tot-deur) niet dusdanig verminderen dat het het significant sneller wordt dan de auto. En recent is nog onderzocht dat de reistijd met het OV gemiddeld 2 maal de auto-reistijd bedraagt.
quote:
[..]
Dat argument had geldig geweest, als iedereen die mening met jou had gedeeld. Je kunt iets dergelijks niet als 'standaard' gaan zien, gewoon omdat de meerderheid daarvoor kiest. Dat laatste is trouwens maar van korte duur: zolang het voertuigpark zich uitbreidt zullen de wegverbredingen maar voor een aantal jaren effectief zijn. Ik ben benieuwd hoe lang de automobilisten alle files en parkeerproblemen blijven tolereren.
De automobilist accepteert de files al lang niet meer, wat zich uit in een toenemende druk op de politiek. De kiezer schreeuwt om extra asfalt. De projecten van Eurlings zijn een goed begin, maar er is nog veel meer nodig. De nederlandse infra is gewoon niet berekend op de verkeersstromen van vandaag de dag. Dat, gecombineerd met het extreem slechte beleid van VROM, veroorzaakt de problematiek.

Afgezien daarvan, zelfs als je de capaciteit van het OV in Nederland zou verdubbelen - een zeer kostbare operatie, omdat je ook stations groter moet maken (midden in centra!) - kan het bij lange na de vervoersstromen nog niet aan als plotseling zeg 20% van de automobilisten over zou stappen naar het OV.

Dan: de overgrote meerderheid van de Nederlanders is het blijkbaar met mij eens omtrent het gebruik van het OV, gezien het aantal automobilisten in Nederland. Blijkbaar presteert het OV (om diverse redenen) voor deze mensen niet voldoende om de auto te laten staan, ondanks het feit dat de automobilist behoorlijke belastingen moet betalen en het OV grosso modo flinke subsidies ontvangt (en dus 'te' goedkoop is).

Het OV is leuk, maar de auto is blijkbaar beter.
henkwaymaandag 14 september 2009 @ 22:46
quote:
Op maandag 14 september 2009 22:37 schreef justanick het volgende:

[..]
De automobilist accepteert de files al lang niet meer, wat zich uit in een toenemende druk op de politiek. De kiezer schreeuwt om extra asfalt. De projecten van Eurlings zijn een goed begin, maar er is nog veel meer nodig. De nederlandse infra is gewoon niet berekend op de verkeersstromen van vandaag de dag. Dat, gecombineerd met het extreem slechte beleid van VROM, veroorzaakt de problematiek.

Het OV is leuk, maar de auto is blijkbaar beter.
Juist, zie Eurlings die eindelijk doet wat het volk wil
AAAAAAmaandag 14 september 2009 @ 22:53
Maar Valburg vergeten we weer.
IntercityAPTdinsdag 15 september 2009 @ 22:41
quote:
Op maandag 14 september 2009 22:37 schreef justanick het volgende:


Dan blijf je met een probleem zitten. Bedrijven uit dezelfde sector klonteren vaak samen omdat de infrastructuur in een bepaald gebied aansluit op hun behoeften. Als er vervolgens onvoldoende woonruimte beschikbaar is in de directe omgeving rondom dat gebied waar de sector in kwestie 'samenklontert', zit je met het simpele feit dat mensen gaan reizen. Er zijn zeer veel functies die branche-specifiek zijn of een gedegen kennis van de branche vereisen. Ik heb het hier overigens vooral over functies voor HBO'ers en WO'ers.
Dezelfde sector? Dat is onzin. In het bedrijventerrein hier(Waddinxveen) is er juist een grote diversiteit aan functies. De werknemer heeft vaak uit een groot aantal beroepen te kiezen, die zich allemaal op fietsafstand bevinden. En die hoeven zich niet noodzakelijk op een bedrijventerrein te bevinden. Dat bedrijven uit dezelfde sector samenklonteren lijkt me sterk gezien het vaak concurrenten zijn.
quote:
Wat er dan overblijft, is het vrijgeven van grond voor woningbouw in de directe omgeving van locaties waar specifieke branches samenklonteren. In de hoop dat projectontwikkelaars ontwikkelen op de 'doelgroep'. Probleem is alleen dat VROM dat niet toestaat en in sommige gebieden bouw ook echt geen realistische optie is.
Woon- en werkafstand inkorten was juist het primaire doel van de derde nota ruimtelijke ordening! Ik kan me niet vóórstellen dat VROM dergelijke hulpmiddelen hiervoor met opzet zou belemmeren.
quote:
De treinen zijn niet het enige onderdeel van het OV. Er zijn ook bussen e.d. Die verlengen vaak de deur-tot-deur reistijd aanzienlijk.
Dat is het gevolg van verwaarlozing en gebrek aan aanmoediging. Gezien busvervoer in privé handen is, is dat laatste noodzakelijk. Busmaatschappijen ontvangen zelden subsidie; hoogwaardig busvervoer is dus alleen zinvol als veel mensen er ook gebruik van maken. In Gouda rijden de bussen vrijwel leeg rond, maar in de OV-vriendelijke stad Utrecht ligt dat anders. Daar maken de mensen over het algemeen veel gebruik van de bus; zoveel dat er een tram noodzakelijk was(die er ook is gekomen).
quote:
Afgezien daarvan: met Rail21 kun je de reistijden (deur-tot-deur) niet dusdanig verminderen dat het het significant sneller wordt dan de auto.
Vooroordeel. Het geheim achter snelheid bij OV zit 'm juist in de primaire schakels van de reis. Van dat voordeel kunnen treinen veel nut ondervinden. Heb jij het wiki-artikel überhaupt wel gelezen?
quote:
En recent is nog onderzocht dat de reistijd met het OV gemiddeld 2 maal de auto-reistijd bedraagt.
'Recent' is geen Rail 21.
quote:
De automobilist accepteert de files al lang niet meer, wat zich uit in een toenemende druk op de politiek. De kiezer schreeuwt om extra asfalt. De projecten van Eurlings zijn een goed begin, maar er is nog veel meer nodig. De nederlandse infra is gewoon niet berekend op de verkeersstromen van vandaag de dag. Dat, gecombineerd met het extreem slechte beleid van VROM, veroorzaakt de problematiek.
De latente vraag aan voertuigen is zeer groot en wordt nog groter als je het verkeersaanbod gaat verhogen. Men bevindt zich in een vicieuze cirkel waar je alleen uitkomt als je meerdere denkramen opent.
quote:
Afgezien daarvan, zelfs als je de capaciteit van het OV in Nederland zou verdubbelen - een zeer kostbare operatie, omdat je ook stations groter moet maken (midden in centra!) - kan het bij lange na de vervoersstromen nog niet aan als plotseling zeg 20% van de automobilisten over zou stappen naar het OV.
Stations groter maken gebeurt al, zie Rotterdam Centraal bijvoorbeeld. Daarnaast kan er heel wat capaciteit gewonnen worden door middel van dubbeldekstreinen. Ik zeg hiermee niet dat enkeldekstreinen nu volledig uit dienst moeten gaan, maar wel dat dubbeldekstreinen op ten duur een noodzaak zijn.
Bovendien ga je voorbij aan het feit dat snelheid juist de sleutel is tot capaciteit. Zolang je de intervallen in afstand blijft handhaven kun je met minder materieel aan een hoge capaciteit komen. Hiervoor zal men wel spoedig moeten overgaan op ERTMS(dit had Brussel al 5 jaar geleden beloofd)
quote:
Dan: de overgrote meerderheid van de Nederlanders is het blijkbaar met mij eens omtrent het gebruik van het OV, gezien het aantal automobilisten in Nederland. Blijkbaar presteert het OV (om diverse redenen) voor deze mensen niet voldoende om de auto te laten staan, ondanks het feit dat de automobilist behoorlijke belastingen moet betalen en het OV grosso modo flinke subsidies ontvangt (en dus 'te' goedkoop is).

Het OV is leuk, maar de auto is blijkbaar beter.
Het OV is niet leuk, het OV is bloedserieus. De auto is nu beter, maar met de samenklontering van de Randstad in zicht over een aantal jaren niet meer haalbaar. Als men met al deze wegverbredingen klaar is, dan moet er snel werk gemaakt worden van het OV. Als zeer dichtbevolkt land kun je gezien de hoge gebruikersruimte die auto's innemen niet eeuwig aan individueel vervoer blijven hangen. Wanneer de files weer terug zullen keren zullen automobilisten de overheid dankbaar zijn dat er een alternatief voor hun klaar staat.
athlonkmfdinsdag 15 september 2009 @ 23:01
Zelfs nu het slechter wordt, gaan ze al de prijzen verhogen o.a. door de OV-chipkaart.
Als de OV meer gebruikt wordt, wordt het gewoon nog duurder.
justanickdinsdag 15 september 2009 @ 23:59
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:41 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dezelfde sector? Dat is onzin. In het bedrijventerrein hier(Waddinxveen) is er juist een grote diversiteit aan functies. De werknemer heeft vaak uit een groot aantal beroepen te kiezen, die zich allemaal op fietsafstand bevinden. En die hoeven zich niet noodzakelijk op een bedrijventerrein te bevinden. Dat bedrijven uit dezelfde sector samenklonteren lijkt me sterk gezien het vaak concurrenten zijn.
Je beweert dat eea onzin is, terwijl je maar heel even hoeft te kijken om te zien dat mijn stelling (die inmiddels ook terugkomt in economische literatuur, is nl wetenschappelijk onderzocht en er is bewijs voor gevonden) gewoon correct is. Waar zit het gros van de banken? Zuidas. Media? Mediapark, Hilversum. Telecomoperators? Den Haag (nu aan het verschuiven richting Amsterdam). Online sector? Klontert ook vaak samen in Amsterdam. Creatieve sector? Idem. Reden: infrastructuur, mensen, etcetera.
quote:
Woon- en werkafstand inkorten was juist het primaire doel van de derde nota ruimtelijke ordening! Ik kan me niet vóórstellen dat VROM dergelijke hulpmiddelen hiervoor met opzet zou belemmeren.
Ook al kun je het niet voorstellen, het beleid dat de overheid uitstippelt wordt niet altijd uitgevoerd. Soms uit onkunde, soms uit (politieke) onwil. En in sommige gevallen (bijv Mediapark) kan het ook nauwelijks, omdat Hilversum is omringd door natuurgebieden waar niet gebouwd mag worden. Daar komt nog als probleem bij dat de overheid niet kan controleren welk bedrijfstype zich waar vestigt.
quote:
Vooroordeel. Het geheim achter snelheid bij OV zit 'm juist in de primaire schakels van de reis. Van dat voordeel kunnen treinen veel nut ondervinden. Heb jij het wiki-artikel überhaupt wel gelezen?
Dat artikel heb ik een hele tijd terug al gelezen. Mooie plannen die zijn afgeschoten (deels). Waar jij alleen geen rekening mee houdt, is dat het OV vooral onaantrekkelijk wordt als je van schubbekutterveen naar lutjebroek zuid-oost moet. Zelfs van Amsterdam naar schubbekutterveen wordt het al vrij problematisch, omdat de reis dan eigenlijk al standaard langer duurt.

Een traject wat ik vroeger nog wel eens met het OV deed, is 1:15 uur met trein en bus (was zelfs 1:30 door een waardeloze overstap). Met de auto is het onder normale omstandigheden 30 min, en 45-55 min in de spits. Zelfs een aanmerkelijke verbetering van het OV krijgt 45 minuten aan reistijd er niet af.

In (delen van) de Randstad kan het redelijk efficient zijn, maar NL is meer dan de randstad.
quote:
'Recent' is geen Rail 21.
Ik haal gewoon de feiten rondom de huidige situatie aan; reizen met het OV is niet verstandig als je van je tijd houdt. Rail 21 is nooit uitgevoerd. En gezien de overheidsfinancien acht ik de kans nihil dat ze het alsnog helemaal uit gaan voeren.
quote:
De latente vraag aan voertuigen is zeer groot en wordt nog groter als je het verkeersaanbod gaat verhogen. Men bevindt zich in een vicieuze cirkel waar je alleen uitkomt als je meerdere denkramen opent.
En waarom denk je dat de latente vraag naar voertuigen zo groot is? Overigens rijdt er al een heel groot wagenpark rond in Nederland.
quote:
Stations groter maken gebeurt al, zie Rotterdam Centraal bijvoorbeeld.
Er was ruimte voor dat prestigeproject. Maar ik had het niet alleen over stations, ook over spoorlijnen. Als je die allemaal verdubbelt, ben je wel even bezig.
quote:
Het OV is niet leuk, het OV is bloedserieus. De auto is nu beter, maar met de samenklontering van de Randstad in zicht over een aantal jaren niet meer haalbaar. Als men met al deze wegverbredingen klaar is, dan moet er snel werk gemaakt worden van het OV. Als zeer dichtbevolkt land kun je gezien de hoge gebruikersruimte die auto's innemen niet eeuwig aan individueel vervoer blijven hangen. Wanneer de files weer terug zullen keren zullen automobilisten de overheid dankbaar zijn dat er een alternatief voor hun klaar staat.
Heb jij recent gedurende de spits in de auto gezeten of de verkeersinfo bekeken? Die projecten van Eurlings zijn een druppel op een groeiende plaat. Dus 'wanneer de files weer terugkeren' is nogal enthousiast over het effect van een klein beetje extra asfalt. Het complete wegennet (A en N-wegen) is aan een stevige upgrade toe. En zelfs in de huidige situatie blijven mensen doodleuk in de auto zitten.

Ik ben het met je eens dat het OV wel een stimulans kan gebruiken qua capaciteit, comfort en snelheid. Maar dat gaat een heel duur project worden. Je moet het dan nl echt zeer grof aanpakken. Een beetje helpt niet (is alleen goed om de OV-knelpunten aan te pakken), als je mensen de auto uit wilt krijgen moet je grovere maatregelen nemen. Maar de regering moet kiezen. Wat doen we, de automobilisten (en de economie) vooruit krijgen, of het OV? Gezien de verhouding auto <--> OV is die keuze zeer snel gemaakt.

edit:
quote:
Dat is het gevolg van verwaarlozing en gebrek aan aanmoediging. Gezien busvervoer in privé handen is, is dat laatste noodzakelijk. Busmaatschappijen ontvangen zelden subsidie; hoogwaardig busvervoer is dus alleen zinvol als veel mensen er ook gebruik van maken. In Gouda rijden de bussen vrijwel leeg rond, maar in de OV-vriendelijke stad Utrecht ligt dat anders. Daar maken de mensen over het algemeen veel gebruik van de bus; zoveel dat er een tram noodzakelijk was(die er ook is gekomen).
Het grote verschil tussen Gouda en Utrecht: Utrecht is een studentenstad. Dat verklaart ook een hoop. Studenten kunnen immers gratis met het OV. En kunnen in veel gevallen ook geen auto betalen.
henkwaywoensdag 16 september 2009 @ 00:02
OV brengt je van waar je niet moet zijn, naar waar je niet heen wilt

OV is klote
centrale parkeerplaatsen aan de rand van de stad werkt goed, vouwfiets uit de bak en hoppa

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 16-09-2009 17:03:12 ]
Ofyles2woensdag 16 september 2009 @ 00:46
quote:
Op maandag 14 september 2009 18:44 schreef henkway het volgende:

[..]

Een kleine auto is veel goedkoper als het OV en dat wordt met iedere OV prijsverhoging meer., de overheid moet stoppen met investeren in het OV en inzetten op gecontroleerd individueel vervoer van deur tot deur
Lekker kortzichtig weer.

Je bent vergeten dat het kabinet opzettelijk het OV de nek aan het omdraaien is met de Wet Personenvervoer 2000?
justanickwoensdag 16 september 2009 @ 00:54
quote:
Op woensdag 16 september 2009 00:46 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Lekker kortzichtig weer.

Je bent vergeten dat het kabinet opzettelijk het OV de nek aan het omdraaien is met de Wet Personenvervoer 2000?
Het officiele beleid is om het OV te bevorderen. Maar ja, de belastingen uit het autogebruik zijn wel een aantrekkelijke bron van inkomsten natuurlijk
henkwaywoensdag 16 september 2009 @ 17:05
quote:
Op woensdag 16 september 2009 00:54 schreef justanick het volgende:

[..]

Het officiele beleid is om het OV te bevorderen. Maar ja, de belastingen uit het autogebruik zijn wel een aantrekkelijke bron van inkomsten natuurlijk
Dat dacht ik wel en het kan nog veel meer opbrengen met de kilometerheffing, het is de nummer een inkomstenbron.
Boetes
BPM
BTW
benzinetax
motorrijtuigbelasting

en het OV kost bakken met geld