quote:za 12 sep 2009, 22:40
Ruim baan voor auto
AMSTERDAM - Het jaar 2010 wordt definitief het jaar van ronkende asfaltmachines. Minister Eurlings (Verkeer) staat op het punt groen licht te geven voor een kolossale operatie aan wegverbeteringen: volgend jaar start op liefst 22 plekken de aanleg van spitsstroken of snelwegverbredingen.
Het langverwachte project begint al op woensdag 23 september met het startschot op de A4 bij Leiderdorp. Eindelijk zullen de dagelijkse filerijders daar verlost worden van de tweebaans flessenhals.
„Deze operatie gaat gigantisch worden”, zegt de CDA-bewindsman. „In een klap slaan we een reeks knelpunten weg uit de filetop 50.”
Tegelijkertijd ontkomt geen automobilist aan het oponthoud dat eruit volgt. „Iedereen gaat dit merken”, zegt Eurlings. „We moeten door de zure appel heen.”
Een massale publiekscampagne – met als logo de schop in de grond – gaat automobilisten wijzen op de noodzakelijke fileaanpak. Rijkswaterstaat zal automobilisten adviseren over andere routes of alternatief vervoer.
De strakke, haast militair geplande operatie rolt in 2010 als een wervelwind over het snelwegennet. „Het gaat om 560 kilometer snelweg. Van Groningen tot Maastricht en weer terug. Een unicum. Dit kabinet legt twee keer zoveel asfalt aan als talloze voorgangers. Rijkswaterstaat is erop gebrand om los te gaan.”
Graafmachines happen over anderhalve week het eerste zand weg voor een verdiepte A4 langs Leiden en Leiderdorp. Over 1400 meter dempt dit het verkeersgeluid. Verder volgen extra rijbanen en zoeft het verkeer vanaf 2011 door een nieuw ringvaartaquaduct bij Burgerveen. Nog voor kerst zijn de spitsstroken op de A9 tussen Holendrecht en Diemen aan de beurt.
„Symbolisch”, noemt voorzitter Bernard Wientjes van ondernemersorganisatie VNO-NCW de aftrap van de immense asfaltoperatie bij Leiden. „Twee jaar terug hees ik daar de stormbal, toen milieuorganisaties via de Raad van State de verbreding blokkeerden. Dat kon zo niet doorgaan! Nu is er eindelijk een regering die doorpakt. Met de A4 bij Midden Delfland, de dubbele tunnel onder Maastricht en deze spoedwet wegverbreding.”
Juridische touwtrekkerij belemmerde jarenlang de wegenaanleg. Economisch was dat rampzalig, omdat inwoners en bedrijven in bijvoorbeeld het Ruhrgebied of de Vlaamse ruit veel minder vertraging kenden. Mede dankzij de dertig spoedprojecten, die in 2014 af zijn, loopt de Randstad die achterstand in.
Eurlings: „Wij halen het uiterste uit onze bouwwereld. De kracht zit in een nieuwe planning. De markt is al benaderd voordat procedures zijn afgerond. Zo maken we een vliegende start. Als ergens een hick-up dreigt, verplaatsen we de asfaltmachines naar een ander project. Alleen op die manier geniet de weggebruiker al over anderhalf jaar op tien plekken van een betere doorstroming.”
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.quote:Op zondag 13 september 2009 12:46 schreef G.Fawkes het volgende:
De bereikbaarheid van Nederland is belangrijk voor de concurrentiepositie.
De grootste moneymaker voor de economie is de woning- en wegenbouw, die kun je niet uitbesteden naar China of India en heeft de grootste spinoff naar de Lokale markt.quote:Op zondag 13 september 2009 12:42 schreef Mendeljev het volgende:
De aanpak past wel in het stramien van Obama's plannen om de infrastructuur te verbeteren als middel om de werkgelegenheid omhoog te schroeven.
ja dan staan we allemaal stil, de overheid zal 50% van de bezuinigingen bij zichzelf moeten zoekenquote:Op zondag 13 september 2009 13:15 schreef kawotski het volgende:
Ruimbaan voor het Rekening Rijden. Niet meer niet minder. Het is wel de bedoeling dat wanneer we straks allemaal groen en duurzaam rijden dat de overheid nog steeds het grootste gat in onze portemonnee veroorzaakt.
Het leuke is juist dat lutjebroek nauwelijks te bereiken is aan dat provinciale kutwegentje tussen hoorn en enkhuizen.quote:Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht....quote:Op zondag 13 september 2009 16:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het leuke is juist dat lutjebroek nauwelijks te bereiken is aan dat provinciale kutwegentje tussen hoorn en enkhuizen.
Ja, en er daar achter komen dat je je scheel kunt betalen aan de accijns op brandstof.quote:Op zondag 13 september 2009 12:49 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Misschien dat het dan ook wat aantrekkelijker wordt om in Lutjebroek te gaan wonen i.v.m. de absurd hoge huizenprijzen.
Vergeet "wegversmalling" en "rotonde" niet.quote:Op zondag 13 september 2009 17:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht, hobbel, hobbel, hobbel, hobbel, stoplicht....
en als je dan eenmaal gevestigd bent in Lutjebroek wordt je ontslagen omdat Donner dat nu zo makkelijk heeft gemaakt.. kun je een nieuwe baan zoeken die natuurlijk niet in Lutjebroek te vinden is.. hoe dan ook, de overheid komt er altijd het gunstigst vanaf..quote:Op zondag 13 september 2009 17:15 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ja, en er daar achter komen dat je je scheel kunt betalen aan de accijns op brandstof.
Wegenbouw = Geldverspillingquote:Op zondag 13 september 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
De grootste moneymaker voor de economie is de woning- en wegenbouw, die kun je niet uitbesteden naar China of India en heeft de grootste spinoff naar de Lokale markt.
Dat is meer aan de mens Eurlings te danken , na zes mislukte vrouwelijke ministers VROM voor hemquote:Op zondag 13 september 2009 19:27 schreef isogram het volgende:
Uitstekende zaak. Je mag over dit kabinet zeggen wat je wilt, maar dit punt pakken ze uitstekend op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |