Dit verhaal verteld mij een aantal dingen:quote:Een prediker gaat naar de Inuit en begint zijn pogingen om de mensen te bekeren. hij legt ze uit dat Jezus voor onze zonden gestorven is en dat je alleen naar het paradijs gaat als je daarin oprecht geloofd en gedoopt bent. Een Inuit vraagt vervolgens kritisch wat er dan met hun voorvaderen is gebeurd? Zij hadden geen weet van Jezus en zijn God, het is dan erg oneerlijk dat zij niet naar het paradijs konden gaan. De prediker antwoord dat degene die gestorven zijn zonder ooit van Jezus en God gehoord te hebben ook naar het paradijs gaan. Hierop antwoord de Inuit verbaasd: "Als we als onwetenden ook het paradijs in mogen, waarom kom je ons dan van God en Jezus vertellen?"
Welk topic?quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:58 schreef error_404 het volgende:
ojee, gaan we weer.
Volgens mij is het een letterlijke kopie van je vorige topic TS, of moet ik toch even alles doorlezen om een verschil te ontdekken?
Maar van de andere kant, ik denk dat heel veel mensen echt geen kwade bedoelingen hebben. Heel veel gelovigen zijn echt oprecht. Als je ziet dat iemand op een ravijn afstormt, dan probeer je die persoon tegen te houden. Je gaat ’m niet ‘inspireren eventueel misschien te stoppen,’ als je snapt wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Idd. Iblis, hoe ethisch is het. Ikzelf heb een giga hekel aan mensen die anderen willen bekeren. Het heeft iets heel dwingends. En in combinatie met voedselhulp of iets dergelijks vind ik het al helemáál laakbaar. KAN NIET.
Je kunt iemand inspireren om ergens in te gaan geloven. Maar met een vingertje zwaaien en zoiets persoonlijks als geloof bijvoorbeeld, een ander op gaan dringen heeft iets van een verkapt dreigement.
Iemand inspireren, iets aanreiken of mee laten kennismaken uit eigen vrije wil dat staat iedereen vrij.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er zoiets als 'de hel' bestaat. Volgens mij komt iedereen in de hemel, goed of slecht. God ervaar ik als zó liefhebbend, die gaat Zijn kinderen niet de hel in sturen als ze niet meer leven. Daar kan ik écht niet bij.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar van de andere kant, ik denk dat heel veel mensen echt geen kwade bedoelingen hebben. Heel veel gelovigen zijn echt oprecht. Als je ziet dat iemand op een ravijn afstormt, dan probeer je die persoon tegen te houden. Je gaat ’m niet ‘inspireren eventueel misschien te stoppen,’ als je snapt wat ik bedoel.
En veel gelovigen zien heel veel mensen die rechtstreeks op zo’n ravijn afstormen: namelijk de hel. Of in ieder geval ‘limbo’. (Lang niet alle Christenen geloven namelijk dat mensen die nooit kennis hebben gemaakt met het Christendom zo in de hemel komen, ze komen misschien niet in de hel, maar echte verlossing kan alleen door Jezus aan te nemen). Als je dan het beste voor hebt met iemand zal je ze dus Jezus aanreiken.
Ik vind dat wel lastig. Want als je er zó over denkt, dan kun je in feite niet anders dan mensen voor ellende behoeden. (En dus bekeren.)
Dit vind ik een hele goeie.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:23 schreef Disorder het volgende:
Mensen bekeren andere mensen omdat ze onzeker zijn over het bestaan van 'hun' God. Mensen willen zekerheid, gelovigen dus ook. Des te meer mensen geloven in 'hun' God, des te aannemelijker voelt het dat die God ook werkelijk bestaat. En bij twijfel is het geloof zo weer teruggevonden, aangezien de omgeving, die ook gelooft, daar dan voor kan zorgen.
Enerzijds snap ik je vergelijking, die maakt het prima duidelijk wat een (groot) kwaad in de ogen van sommige Christenen zo’n vreemde religie is, maar anderzijds is ze natuurlijk vreselijk aanmatigend.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Je bent een baas van een bedrijf met 100 werknemers. Op een gegeven moment betrap je een werknemer op aanranding. Later blijkt dat deze werknemer al een aantal malen eerder andere collega’s heeft aangerand en dat waarschijnlijk nog steeds had gedaan ware het niet dat je hem betrapt hebt en op staande voet ontslagen. Nu vraagt een medewerker aan je of je de aanrander niet eerder had kunnen ontslaan. Natuurlijk had dit niet gekund, want alhoewel er wel een reden voor was, je wist er nog niet van en dus kon je geen handelingen verrichten. De medewerker vraagt vervolgens aan je of het niet beter was als je de aanrander nooit had betrapt. Je reageert furieus op deze vraag, daar het natuurlijk goed was om de aanrander te betrappen. Je zou zelfs de persoon eerder hadden willen betrappen, of hebben gewild dat een van de eerste slachtoffers zich hadden gemeld!
Iemand die het christelijke geloof predikt gelooft dat datgene wat hij predikt waar is, en dat mensen die zich met andere dingen bezighouden (zoals shamanisme) niet alleen onwetend zijn maar zelfs iets slechts doen. Zolang de mensen niet weten dat ze slecht doen (de voorouders) is dit natuurlijk niet te bestraffen, maar dat betekent niet dat het niet goed was om er, zodra de kennis er wel was, een punt achter te zetten.
Verder kan ik niet veel zeggen over de specifieke religieuze omstandigheden van de Inuits.
Als dat wáár is, dan geldt dat absoluut niet voor mij! En ik ben Christen.quote:en is dat bekeren een essentieel onderdeel van het geloof
Het Christendom is een geloof. En in mijn ervaring kan geloof een ontzettende steun maar ook leidraad zijn in met name, de meest tragische tijden van je leven. Een houvast, wat je door het leven helpt. Dus in dat opzicht, mits geheel vrijwillig natuurlijk, zouden ze er best beter van kunnen zijn geworden.quote:Wat heeft het Christendom uberhaupt toe te voegen aan een cultuur als die van de Inuit, die erg sterk is gebleken -> overleven rond de poolstreken is niet niks. Daarom ook mijn vraag of ze er beter van zijn geworden?
Daarom is het voor mij ook de vraag of ze dit nodig hadden? Een nieuwe informatiebron kan inderdaad veel toevoegen aan een leven. Echter het probleem in dit verhaal zit hem in het verkrijgen van deze informatie.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:53 schreef Boca_Raton het volgende:
TS:
[..]
Het Christendom is een geloof. En in mijn ervaring kan geloof een ontzettende steun maar ook leidraad zijn in met name, de meest tragische tijden van je leven. Een houvast, wat je door het leven helpt. Dus in dat opzicht, mits geheel vrijwillig natuurlijk, zouden ze er best beter van kunnen zijn geworden.
Erg goede reactie.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:23 schreef Disorder het volgende:
Mensen bekeren andere mensen omdat ze onzeker zijn over het bestaan van 'hun' God. Mensen willen zekerheid, gelovigen dus ook. Des te meer mensen geloven in 'hun' God, des te aannemelijker voelt het dat die God ook werkelijk bestaat. En bij twijfel is het geloof zo weer teruggevonden, aangezien de omgeving, die ook gelooft, daar dan voor kan zorgen.
Maar dat is een zuiver pragmatische kijk op de zaken, en dan is het Christendom vrij inwisselbaar denk ik. Als de Inuit dan een systeem dat ‘werkt’ (en volgens mij kun je daar wel vanuit gaan omdat er natuurlijk eeuwen ontwikkeling achter zo’n systeem zit) en ook nog eens op hun leefomgeving is aangepast, dan is het Christendom, dat uiteindelijk toch een typisch Grieks-Palestijns product is, misschien wel een héél vreemde eend in de bijt.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:53 schreef Boca_Raton het volgende:
TS:
[..]
Het Christendom is een geloof. En in mijn ervaring kan geloof een ontzettende steun maar ook leidraad zijn in met name, de meest tragische tijden van je leven. Een houvast, wat je door het leven helpt. Dus in dat opzicht, mits geheel vrijwillig natuurlijk, zouden ze er best beter van kunnen zijn geworden.
Is het ook. Maar TS vroeg specifiek naar het Christendom.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
en dan is het Christendom vrij inwisselbaar denk ik.
Ik denk dat er hier een onderscheidt gemaakt moet worden tussen prediken en bekering. Dat is namelijk niet hetzelfde begrip.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:23 schreef Disorder het volgende:
Mensen bekeren andere mensen omdat ze onzeker zijn over het bestaan van 'hun' God. Mensen willen zekerheid, gelovigen dus ook. Des te meer mensen geloven in 'hun' God, des te aannemelijker voelt het dat die God ook werkelijk bestaat. En bij twijfel is het geloof zo weer teruggevonden, aangezien de omgeving, die ook gelooft, daar dan voor kan zorgen.
Jij zei dat geloof een ontzettende steun kan zijn, en dat wil ik ook echt niet betwisten, maar ik denk dat geloof uiteindelijk een cultuurproduct is. En dat een geloof dat is ontstaan in het Midden Oosten, dat vervolgens door Paulus beïnvloed is, die op zijn beurt weer door de Griekse filosofen beïnvloed is, een heel ander geloof is dan het geloof dat in de barre omstandigheden van de Noordpool is ontstaan.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is het ook. Maar TS vroeg specifiek naar het Christendom.
Verder kon ik jouw post wat moeilijk begrijpen Iblis. Dat snap ik niet meer.
In Europa is dat op zich redelijk goed gelukt. Daar heeft het Christendom natuurlijk ook bestaande geloven verdrongen. Toen de Paus ook nog wereldlijk leider was, was er ook zeker wel een machtscomponent die daar meespeelde.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:01 schreef vaarsuvius het volgende:
De enige manier is door de cultuur te veranderen.
Ik zou het woord 'geloof' met religie vervangen, dat maakt het geheel iets correcter.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij zei dat geloof een ontzettende steun kan zijn, en dat wil ik ook echt niet betwisten, maar ik denk dat geloof uiteindelijk een cultuurproduct is. En dat een geloof dat is ontstaan in het Midden Oosten, dat vervolgens door Paulus beïnvloed is, die op zijn beurt weer door de Griekse filosofen beïnvloed is, een heel ander geloof is dan het geloof dat in de barre omstandigheden van de Noordpool is ontstaan.
En dan vraag ik me af of een geloof dat aan b.v. een Westerse missionaris steun biedt ook wel op die manier steun biedt aan een Eskimo, die volgens mij heel anders in het leven staat.
Je ziet dan ook b.v. in Zuid-Amerika dat veel lokale gebruiken zijn vermengd met het Christendom. Dus dat men inderdaad het Christendom een beetje aanpast, zo gezegd, aan hun eigen tradities.
Klopt. maar ik zie het christendom als iets wat voornamelijk een product is van wat we nu de katholieke kerk noemen (En de oosters orthodoxe kerk) De reformatie is niet meer dan een afsplitsing, belangrijk, maar ondergeschikt in het grote geheel en vrij recent als je naar de hele geschiedenis kijkt en heeft als basis nog steeds hetzelfde als die oudere varianten.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
In Europa is dat op zich redelijk goed gelukt. Daar heeft het Christendom natuurlijk ook bestaande geloven verdrongen. Toen de Paus ook nog wereldlijk leider was, was er ook zeker wel een machtscomponent die daar meespeelde.
Bij Protestanten speelt dat minder denk ik, want die hebben niet zo’n kerkhoofd, maar voor de Paus was in principe elke bekeerling een nieuwe onderdaan.
Ik denk dat dat ook wel enige missies beïnvloed heeft. Ahem.
quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:09 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Ik zou het woord 'geloof' met religie vervangen, dat maakt het geheel iets correcter.
Daarnaast is religie wel, maar ook niet een cultuurproduct. Je hebt zelf aangegeven waarom wel, maar feit blijft dat je christenen overal ter wereld en in iedere cultuur vindt. Je hebt dan twee keuzes: of je gaat spreken over veel verschillende religies, of je geeft aan dat het dezelfde religie in essentie is, maar met verschillende bijzonderheden.
Ik denk dat de belangrijkste dingen binnen het christendom, namelijk liefde voor God en je medemens, onafhankelijk van cultuur door ieder mens kan worden beoefend.
Maar dat kan ook prima zonder Christen te zijn, dat is zo algemeen, daar is het Christendom niet voor nodig.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:09 schreef jdschoone het volgende:
Ik denk dat de belangrijkste dingen binnen het christendom, namelijk liefde voor God en je medemens, onafhankelijk van cultuur door ieder mens kan worden beoefend.
Inderdaad, ik was aan het twijfelen om andere religies ook mee te nemen in dit verhaal, echter ben ik totaal niet bekend met hoe de islam is verspreid bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat is een zuiver pragmatische kijk op de zaken, en dan is het Christendom vrij inwisselbaar denk ik.
Dat is inderdaad een van mijn punten.quote:Maar dat kan ook prima zonder Christen te zijn, dat is zo algemeen, daar is het Christendom niet voor nodig.
Ware het niet dat het aanhangen van een geloof je wel erg inspireerd het goede na te komen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat kan ook prima zonder Christen te zijn, dat is zo algemeen, daar is het Christendom niet voor nodig.
Is alles ook mee gezegd. Snap niet dat je nog twijfel/vragen hierover hebt.quote:Een prediker gaat naar de Inuit en begint zijn pogingen om de mensen te bekeren. hij legt ze uit dat Jezus voor onze zonden gestorven is en dat je alleen naar het paradijs gaat als je daarin oprecht geloofd en gedoopt bent. Een Inuit vraagt vervolgens kritisch wat er dan met hun voorvaderen is gebeurd? Zij hadden geen weet van Jezus en zijn God, het is dan erg oneerlijk dat zij niet naar het paradijs konden gaan. De prediker antwoord dat degene die gestorven zijn zonder ooit van Jezus en God gehoord te hebben ook naar het paradijs gaan. Hierop antwoord de Inuit verbaasd: "Als we als onwetenden ook het paradijs in mogen, waarom kom je ons dan van God en Jezus vertellen?"
In het geval van de Groenlandse Noren was het krampachtig vasthouden aan hun Noorse conservatieve, christelijke opvatting en de afwijzing van de kennis en expertise van de heidenen (zoals ze de Inuit zagen) een van de belangrijkste oorzaken voor hun ondergang.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:44 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Ware het niet dat het aanhangen van een geloof je wel erg inspireerd het goede na te komen.
Toen waren het heidenen, tegenwoordig zijn dat terroristen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 15:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
In het geval van de Groenlandse Noren was het krampachtig vasthouden aan hun Noorse conservatieve, christelijke opvatting en de afwijzing van de kennis en expertise van de heidenen (zoals ze de Inuit zagen) een van de belangrijkste oorzaken voor hun ondergang.
Hoe bedoel je dat? Terroristen worden toch niet bekeerd? Ik zie vast wat over het hoofd maar ik snap niet helemaal hoe het samenhangt met deze topic.quote:Op vrijdag 11 september 2009 15:41 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Toen waren het heidenen, tegenwoordig zijn dat terroristen.
Ik doel meer op een techniek om groepen mensen in een verkeerd daglicht te zetten. De heidenen waren de mensen uit de wildernis, ze werden aangekeken met de nek, wij lachen dan ook maar al te graag om die mensen bij groeten uit de rimboe.quote:Op vrijdag 11 september 2009 15:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Terroristen worden toch niet bekeerd? Ik zie vast wat over het hoofd maar ik snap niet helemaal hoe het samenhangt met deze topic.
De Inuit moesten dat ook, aangezien een fout in hun levensstijl ervoor kon zorgen dat een complete stam van de aardbodem verdween door de omstandigheden waarin ze leefden.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:44 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Ware het niet dat het aanhangen van een geloof je wel erg inspireerd het goede na te komen.
Niet de terroristen, maar hun omgeving wel. In feite is het brengen van democratie niet heel anders. We trappen ergens de deur open, pleuren de huiseigenaar naar buiten en installeren onze eigen stromannen die democratie prediken.quote:Op vrijdag 11 september 2009 15:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Terroristen worden toch niet bekeerd? Ik zie vast wat over het hoofd maar ik snap niet helemaal hoe het samenhangt met deze topic.
Ongeacht wáár een mens woont, in welke culturen hij leeft, iedereen heeft te maken met dood, verlies, zin van het leven, hoop, verwachtingen, levensvragen, en vaak behoefte aan houvast. Daar is een mens méns voor. Hoe primitief of ontwikkeld een maatschappij is.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dan vraag ik me af of een geloof dat aan b.v. een Westerse missionaris steun biedt ook wel op die manier steun biedt aan een Eskimo, die volgens mij heel anders in het leven staat.
Dat hebben deze mensen aangeleerd. Ze geven de moed op en gaan dus liever bidden, dan dat ze helder denken om een oplossing voor hun situatie te vinden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe je het ook noemt, heel veel mensen beginnen toch te bidden als ze bijvoorbeeld in doodsnood verkeren. En dan bedoel ik geen uitgebreide gebeden, maar iets aanroepen voor hulp. Niemand dwingt hen, ze voelen die behoefte zélf.
Wie zijn wij om te denken dat we welvarender zijn dan welk ander volk dan ook? We kunnen misschien beter met techniek omgaan enzo, uiteindelijk kom je er dan ook vaak achter dat in onze maatschappij wij daarvoor erg veel hebben moeten inleveren. Volwassen mensen zijn dan ook een zeldzaamheid tegenwoordig in de westerse wereld. We weten nieteens meer wat zelfvertrouwen en dus volwassenheid is. Eerlijkheid wordt dan ook voortdurend verkeerd opgepakt, we zijn bang van de eerlijkheid. Eerlijkheid moet bestreden worden! We luisteren dan ook liever naar die goede vriendin die je verteld dat je niet dik bent, dan dat je naar een slechte vriendin luistert die zegt dat je dik bent.quote:Alleen: hoe welvarender een mens wordt, hoe meer de omstandigheden verbeteren. Het leefniveau wordt opgetild, ziektes kunnen worden bestreden bijvoorbeeld en overleven maakt plaats voor leven. Dus de behoefte om te bidden en te willen vertrouwen op iets dat groter is dan jezelf, neemt evenredig af. Maar als hier in Nederland oorlog zou uitbreken durf ik er wat om te verwedden dat de kerken weer vol lopen en men de buren weer opzoekt. Idem dito als hier grote armoede zou komen.
Hetzelfde met relaties. Je wil als man een vrouw omdat je toch echt wel een vrouw moet hebben, je enorme zin hebt in sex en het eng is om alleen te zijn. Dan heb je een vrouw, en ga je alle energie in de relatie stoppen, dit begint het liefst al zo vroeg mogelijk, naar jezelf kijken is dan ook niet nodig. Dan komt de trouwerij en de eerste kinderen, waar je zo vast aan zit als een huis. Als je als man dan een keer eerlijk bent, moet je uitkijken voor de roddelcirkel van je vrouw, en moet je nog meer uitkijken dat het geen scheiding word, waarmee je vrouw je het liefst voor het gerecht sleept mbt sexueel misbruik. Om dan nog niet te gaan praten over de kinderen. op het moment dat deze last krijgen van de scheiding krijgen ze de meest fantastische psychologische aandoeningen aangemeten, en krijgen ze drugs toegediend, omdat het niet normaal is dat deze kinderen veel te verwerken hebben en hier moeite mee hebben.quote:"Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen."
God ís geen buitenstaander. God wil geen macht om jou te gronde te richten. Dat is niet aan de orde.quote:In tussentijd is er dan een religie die zegt je te helpen dmv te gaan vertrouwen op alles dat buiten jezelf ligt. Oftewel god. Als je jezelf ten gronde wilt richten, je zelfvertrouwen naar de tering wilt laten gaan om een onderdaan te worden. Dan moet je vooral luisteren naar verhalen van een buitenstaander die ineens verteld hoe het zit, en de informatie over dit onderwerp maar al te goed bewaakt.
Het is lastig verwoorden, je hebt gelijk. Het is dan ook de vraag, is economische welvaart eigenlijk wel welvaart? Er zijn namelijk ook verhalen van dat elke cent die je bezit, schuld is.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik bedoel natuurlijk wel economische welvaart.
[..]
God ís geen buitenstaander. God wil geen macht om jou te gronde te richten. Dat is niet aan de orde.
Zelfvertrouwen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 00:25 schreef Ticker het volgende:
Punt 2.
Toen kwam de wetenschap, deze wist de 'wereld' te overtuigen met feiten dat er fouten in het bijbel verhaal zit.
Men neemt dit aan, want dit is de huidige, meest gangbare theorie.
Maar wat komt er na wetenschap?
quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:10 schreef mediaconsument het volgende:
Hetzelfde met relaties. Je wil als man een vrouw omdat je toch echt wel een vrouw moet hebben, je enorme zin hebt in sex en het eng is om alleen te zijn. Dan heb je een vrouw, en ga je alle energie in de relatie stoppen, dit begint het liefst al zo vroeg mogelijk, naar jezelf kijken is dan ook niet nodig. Dan komt de trouwerij en de eerste kinderen, waar je zo vast aan zit als een huis. Als je als man dan een keer eerlijk bent, moet je uitkijken voor de roddelcirkel van je vrouw, en moet je nog meer uitkijken dat het geen scheiding word, waarmee je vrouw je het liefst voor het gerecht sleept mbt sexueel misbruik. Om dan nog niet te gaan praten over de kinderen. op het moment dat deze last krijgen van de scheiding krijgen ze de meest fantastische psychologische aandoeningen aangemeten, en krijgen ze drugs toegediend, omdat het niet normaal is dat deze kinderen veel te verwerken hebben en hier moeite mee hebben.
Voor de rest zitten we thuis op de bank/achter de computer, of zuipend in de kroeg, ons uiterste best te doen om ons maar niet bezig te hoeven houden van de realiteit. Want daar zijn we o zo bang voor! Daarom dat we dan ook nog wat extra drugs gebruiken om dit effect te versterken, waarmee je uiteindelijk je complete balans naar de tering werkt.
In tussentijd is er dan een religie die zegt je te helpen dmv te gaan vertrouwen op alles dat buiten jezelf ligt. Oftewel god. Als je jezelf ten gronde wilt richten, je zelfvertrouwen naar de tering wilt laten gaan om een onderdaan te worden. Dan moet je vooral luisteren naar verhalen van een buitenstaander die ineens verteld hoe het zit, en de informatie over dit onderwerp maar al te goed bewaakt.
Dan zou ik liever als Inuit willen overleven in de woestenij tbh.
Vanuit boeddhistisch oogpunt is dat ook niet verwonderlijk:quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:07 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Zelfvertrouwen.
Wetenschap is uiteindelijk ook maar een geloof. Alles wat je nodig hebt aan kennis om te overleven, krijg je vanzelf dmv. leren. Dat is natuurlijk.
Zelfvertrouwen is niet voor niets het grootste probleem in onze maatschappij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhismequote:De drie karakteristieken
Alle dingen die bestaan (zowel materieel als geestelijk) hebben de volgende drie karakteristieken:
1. Ze zijn vergankelijk en onderhevig aan verandering (pali: anicca)
2. Doordat dingen veranderlijk zijn, kunnen onze wensen met betrekking tot deze dingen nooit compleet vervuld worden. Ze zullen blijven veranderen en dat is pijnlijk (pali: dukkha).
3. Daarom zijn deze dingen ook niemands werkelijk bezit, niemand heeft er complete controle over.
Er bestaat dan ook geen echte onveranderlijke essentie, zelf of ziel, waarvan je kunt zeggen: “Dat ben ik”. Alle dingen zijn zelfloos (pali: anattā).
De enige uitzondering hierop is het nirwana, het hoogste dhamma, dat onvergankelijk en niet pijnlijk is, en ook zelfloos.
ach voelde ik het alweer goed aan!quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik bedoel natuurlijk wel economische welvaart.
[..]
God ís geen buitenstaander. God wil geen macht om jou te gronde te richten. Dat is niet aan de orde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |