abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88315265
quote:
Op donderdag 4 november 2010 01:17 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Een HBO is inderdaad vrij lastig. Aan de andere kant zeggen de cijfers hierboven niet zoveel. In mijn vorige baan kregen we ook gemiddeld 100 aanmeldingen per baan/stage, maar daarvan ging 80% direct de vuilnisbak in. Je vergist je in hoeveel mensen zich aanmelden voor jobs die duidelijk niet bij hun profiel passen, met een relevant studie zit je al snel in een kleinere selectie.
Dat is zeker waar. Uiteindelijk is je CV een middel om binnen te komen, en als je eenmaal een bepaalde grens hebt gehaald kom je zo'n beetje overal binnen voor een gesprek. Vanaf daar wordt het pas echt een zware selectie.
pi_88318887
quote:
Op donderdag 4 november 2010 00:07 schreef Jetfly het volgende:
Student Technische Bedrijfskunde, in opleiding tot consultant. Wel HBO maar oke.
Ik heb dus exact hetzelfde 'probleem '(ook zelfde opleiding). Tevens TVP.
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_88319091
Waar doe jij het dan? En welk jaar?
Ik 1e jaars @ HU.
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_88319196
3e jaars, richting Management & Consultancy (Groningen). Volg op dit moment een minor Finance en vertrek in februari naar Sydney (stage) w/

Volgens mij zag ik je ook al in het Investment Banking-topic. (Volg het veel, maar post er nooit :+ )
pi_88319352
Holy crap! Bij jou zitten er ook AP&M (piloot) gasten right? Wij hebben niet echt bepaalde richtingen. Je moet wel voor jezelf stellen of je nou voor Consultancy wilt gaan of Projectleider, en dan doe je zeg maar ervaring op binnen de projectgroepen.
Bovendien volgen wij pas een minor in het 4e jaar. Stage heb ik van januari 2012 tot juni 2012.

EDIT: Je hebt je post ge-edit! Haha. En af en toe in het Investment Banking topic ja. Maar niet echt heel interessant meer. Geen zin om zo vaak achter de schermen te zitten.
pi_88320810
Ja consulantcy en IB verschillen in dat opzicht denk ik wel een beetje. Maar eigenlijk is investment banking ook consultancy, de bank of het begeleidend bedrijf heeft een adviserende functie ten opzichte van het overnemende bedrijf.
pi_88320913
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:59 schreef kevin7 het volgende:
Ja consulantcy en IB verschillen in dat opzicht denk ik wel een beetje. Maar eigenlijk is investment banking ook consultancy, de bank of het begeleidend bedrijf heeft een adviserende functie ten opzichte van het overnemende bedrijf.
Mwah, ik zou het niet zo willen vergelijken. Je vergeet dat banken er een hoop omheen doen en enkel bezig zijn met transacties, terwijl consultants maar een fractie van de tijd met deals bezig zijn.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_88322964
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 00:07 schreef Jetfly het volgende:
Eindelijk zo een topic! Innovatief! Hehe! Dikke TVP.

Student Technische Bedrijfskunde, in opleiding tot consultant. Wel HBO maar oke. Kan je bij bijv. McKinsey wel binnenkomen als je HBO + (pre)master WO hebt? Of willen ze ook WO bachelor zien?
Heb zelf ook HTS TBK gedaan, vervolgens uni. Vooropleiding VWO. Met HBO (HTS) kun je dit haast wel shaken, heb in het verleden een paar keer geprobeerd, maar deze 'smet' krijg je haast niet weggepoetst. Ze vinden niet zozeer dat er iets mis is met HBO als vooropleiding, maar als ze beta's kunnen krijgen met VWO-TU en minimaal 8 gemiddeld dan zullen ze daar bijna altijd voor kiezen. En in deze conjunctuur hebben ze de keuze dus...

Allereerst moet je je afvragen of je dit wel wilt doen trouwens want mensen hebben vaak een ander/verkeerd beeld bij strategieconsultancy.

ik denk dat je alleen een kans hebt met een research Master met zoveel mogelijk kwantitatieve vakken/raakvlakken erbij. Met HTS en bijbehorende stages zou ik mijn peilen niet richten op een bestuursjaar.
  donderdag 4 november 2010 @ 13:01:58 #39
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88323128
ook als de conjunctuur goed is hebben ze de keuze. Het is nou eenmaal erg populair vanwege het salaris + carrière vervolgpaden + je met je hoofd bezig kan zijn en naar eigen inzicht dingen kan aanpakken wat altijd leuker is dan dom de regels volgen.

Als je HBO hebt en je wilt toch graag deze richting op zou ik één nivotje daaronder gaan: PwC, KPMG, Accenture, Atos. Dat soort bedrijven

Je kan natuurlijk ook gewoon accountant worden. Dat doe ik.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_88324215
quote:
Op donderdag 4 november 2010 11:17 schreef Jetfly het volgende:
Holy crap! Bij jou zitten er ook AP&M (piloot) gasten right? Wij hebben niet echt bepaalde richtingen. Je moet wel voor jezelf stellen of je nou voor Consultancy wilt gaan of Projectleider, en dan doe je zeg maar ervaring op binnen de projectgroepen.
Bovendien volgen wij pas een minor in het 4e jaar. Stage heb ik van januari 2012 tot juni 2012.

EDIT: Je hebt je post ge-edit! Haha. En af en toe in het Investment Banking topic ja. Maar niet echt heel interessant meer. Geen zin om zo vaak achter de schermen te zitten.
Klopt, vliegacademie zit er bij in. Verder zit ik zelf bij de top 10%, misschien wel 5%. Heb de minor finance gekozen omdat het me enorm interessant leek (bleek achteraf een goede keuze!). Sowieso wil ik verder naar de universiteit, master finance of master TBK. Hoewel Technische Bedrijfskunde een beta is, vraag ik me af of dit wel zo door het bedrijfsleven gezien wordt (meer soort semi-beta).

Probeer op dit moment een zo breed mogelijk beeld te vormen. De stage die ik ga doen is meer een consultant functie bij een onderneming (niet bij een Consultancy!).

Vind het erg jammer dat er zo zwaar wordt getild aan middelbare school cijferlijsten. Heb zelf namelijk MAVO-MBO4-HBO traject en straks dus de uni. Mijn ouders hebben zelf na de middelbare school geen opleiding meer gevolgd, en heb dus vroeger weinig tot geen advies gehad (Verder wel topouders! 8-) ). Probeer mezelf nu dus helemaal op te werken. Vandaar dat ik het jammer vind dat er zo relatief zwaar aan getild wordt, maar wel begrijpelijk als je snel het beste wilt vinden voor je bedrijf.

Neemt niet weg dat ik deze 2 topics met veel plezier volg :)
pi_88324590
Wat is je gemiddelde dan wel niet? Hoorde van een persoon, @ Hanze ook van vliegacademie, dat ze bij jullie écht makkelijke toetsen geven.
pi_88324903
Daar ben ik het niet mee eens, afgezien het feit dat de piloten maar heel kort bij ons op de opleiding zitten. 9% haalde zijn P maar in 1 jaar en op mijzelf na weet ik van 1 ander persoon dat hij nominaal loopt (van de ~150 studenten).

Maar we dwalen te ver af :*
pi_88325095
So hey! Jij gaat goed dan! Wil je ook bij McKinsey etc werken of wat?

Accenture ligt mij wel. McKinsey is denk ik een beetje te hoog aangegrepen voor mij! Kom van de HAVO, nu HBO, maar waar een wil is, is een weg! We zien het wel.
pi_88338595
Weet iemand concreet wat de uren en salarissen bij kantoren als McKinsey, Bain, BCG voor juniors zijn?

Ik lees veel verschillende schattingen op internet, maar het meest realistisch lijkt mij ma-do 12 uur/dag en vrijdag 8 uur. Samen 56 uur dus, plus de reistijd van maandag heen en donderdag terug. Startsalaris 50-60k euro schat ik? Hoewel hier iemand zegt $200k te hebben gekregen: http://tech.mit.edu/V130/N16/dubai.html

Zijn er hier mensen met andere schattingen?
pi_88338769
De website glassdoors.com geeft op basis van 50 anonieme reacties van McKinsey consultants dat een analist gemiddeld $70.000 per jaar verdient (incl. bonus etc.). Ter indicatie: tegen de huidige koers is dan inderdaad zo'n 50.000 euro.

Overige gemiddeldes:
Associate $145.000 (¤100.000)
Engagement Manager $200.000 (¤140.000)
Associate-Principal $340.000 (¤240.000)
Partner kan ik niet vinden, maar dat varieert ook nogal per geval geloof ik.

[ Bericht 52% gewijzigd door Kaas- op 04-11-2010 21:03:12 ]
pi_88342448
Bedankt, goede bronnen! Het verschilt dus erg per bedrijf :') Als iemand nog de uren voor Nederlandse kantoren uit betrouwbare bronnen weet ben ik heel benieuwd! Amerikanen maken toch meer uren over het algemeen...
  donderdag 4 november 2010 @ 21:29:47 #48
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88342677
quote:
Op donderdag 4 november 2010 20:02 schreef Kaas- het volgende:
De website glassdoors.com geeft op basis van 50 anonieme reacties van McKinsey consultants dat een analist gemiddeld $70.000 per jaar verdient (incl. bonus etc.). Ter indicatie: tegen de huidige koers is dan inderdaad zo'n 50.000 euro.

:o een startend programmeur verdient per uur meer :o

[ Bericht 13% gewijzigd door Outlined op 04-11-2010 21:55:57 ]
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_88342936
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:25 schreef Ambitious het volgende:
Bedankt, goede bronnen! Het verschilt dus erg per bedrijf :') Als iemand nog de uren voor Nederlandse kantoren uit betrouwbare bronnen weet ben ik heel benieuwd! Amerikanen maken toch meer uren over het algemeen...
Er zijn 4 Nederlanders die salarissen voor het Amsterdam-kantoor hebben opgegeven en die zeggen analist 54.000 en associate 85.000.
pi_88344514
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:02 schreef Kaas- het volgende:
De website glassdoors.com geeft op basis van 50 anonieme reacties van McKinsey consultants dat een analist gemiddeld $70.000 per jaar verdient (incl. bonus etc.).
Ik weet niet of die site nou zo betrouwbaar is. Een chaffeur bij UPS zou een gemiddeld salaris van 72000 USD hebben met een bandbreedte van 55000 tot 82000 USD hebben (op basis van 20 reacties). Dat is natuurlijk krankzinnig hoog voor een chauffeur en meer dan startend analist bij McKinsey...
pi_88352628
Ik zou me sowieso niet zo bezig houdig met een startsalaris. Ten eerste krijg je bij de consultants altijd wel prima betaald op een leeftijd waar je weinig geld nodig hebt. Ten tweede zit je na 2/3 jaar alweer in een compleet andere categorie, dus wat boeit je salaris dan nog? Als je het echt belangrijk vindt, denk ik dat het niet echt de juiste richting is trouwens...

Anyway, een starter zal rond de 50-60 zitten, daarna groeit het heel hard.
pi_88354318
Je maakt als Associate/Fellow of hoe dat dan ook mag heten (verschilt per bedrijf) rond de 50 - 60 uur per week (in Nederland). Ongeveer iedere dag van 8 tot 6, soms 7, en een a twee avonden per week erbij. Rond de deadline loopt het aantal uren op, aan de andere kant is er heus wel af en toe een rustig dagje. Afhankelijk van het project breng je best veel tijd door met reizen, je zit toch wel 2 tot 3 dagen per week bij de klant en afhankelijk van waar dat is sta je veel of weinig in de file.

Voordeel hierin is dat je, als je niet bij de klant hoeft te zijn en verder geen afspraken hebt, best een middagje thuis mag werken en sowieso je uren wel zelf mag indelen. Als het werk maar afkomt.

Verschil met investment banking bijvoorbeeld is wel dat het aantal uren wat je maakt niet terugloopt naarmate je doorgroeit. Partners maken over het algemeen de meeste uren.

[ Bericht 14% gewijzigd door leysha op 05-11-2010 09:45:36 ]
pi_88368250
Tvp voor later dan maar. Lijkt me een erg interessante bedrijfstak, maar dat is nu nog niet aan de orde.
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_88372532
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 09:39 schreef leysha het volgende:
Je maakt als Associate/Fellow of hoe dat dan ook mag heten (verschilt per bedrijf) rond de 50 - 60 uur per week (in Nederland). Ongeveer iedere dag van 8 tot 6, soms 7, en een a twee avonden per week erbij. Rond de deadline loopt het aantal uren op, aan de andere kant is er heus wel af en toe een rustig dagje. Afhankelijk van het project breng je best veel tijd door met reizen, je zit toch wel 2 tot 3 dagen per week bij de klant en afhankelijk van waar dat is sta je veel of weinig in de file.

Voordeel hierin is dat je, als je niet bij de klant hoeft te zijn en verder geen afspraken hebt, best een middagje thuis mag werken en sowieso je uren wel zelf mag indelen. Als het werk maar afkomt.

Verschil met investment banking bijvoorbeeld is wel dat het aantal uren wat je maakt niet terugloopt naarmate je doorgroeit. Partners maken over het algemeen de meeste uren.
Bedankt, hier was ik naar opzoek! Dit is, zoals ik al dacht, toch anders dan het Amerikaanse verhaal, waarbij je maandag het vliegtuig heen en donderdag het vliegtuig terug pakt. (als de sites kloppen)
pi_88376456
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 18:10 schreef Ambitious het volgende:

[..]

Bedankt, hier was ik naar opzoek! Dit is, zoals ik al dacht, toch anders dan het Amerikaanse verhaal, waarbij je maandag het vliegtuig heen en donderdag het vliegtuig terug pakt. (als de sites kloppen)
Ik hoor van mensen uit de business wel dat het er in Nederland rustig aan toe gaat vergeleken met bijvoorbeeld Londen of New York. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook hier voorkomen dat je een project hebt ergens in verwegkistan en iedere moment klaar moet staan om die kant op te vliegen. Maar dat is natuurlijk ook wel eens leuk.
pi_88376607
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 20:03 schreef leysha het volgende:

[..]

Ik hoor van mensen uit de business wel dat het er in Nederland rustig aan toe gaat vergeleken met bijvoorbeeld Londen of New York. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook hier voorkomen dat je een project hebt ergens in verwegkistan en iedere moment klaar moet staan om die kant op te vliegen. Maar dat is natuurlijk ook wel eens leuk.
Dat dus. Zo groot is het verschil ook niet, een goeie vriend van me heeft zowel bij McK A'dam en Londen gewerkt, dus kan het redelijk vergelijken. Het hangt ook een beetje af van je projecten. Je twee jaar voor je MBA kan je besteden aan vier projecten die toevallig ver weg zijn, of aan wat projecten voor de Nederlandse overheid en vrij goeie uren draaien. Het verschil tussen Anglosaksische landen en Nederland is met de werk "attitude". De uren op zich zijn redelijk hetzelfde, je bent als junior alleen wat minder "waard" en dus voel je je wat minder in controle van je eigen schema. Dan vallen dezelfde uren je zwaarder, kan ik je vertellen.
pi_88430024
ik dacht dus ook dat de uren verschilden tussen bijv. londen en a'dam. Toch lijkt het me wel gaaf om in london te werken. Het is daar toch allemaal wat grootser lijkt mij dan in amsterdam.
pi_88430578
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:05 schreef kevin7 het volgende:
ik dacht dus ook dat de uren verschilden tussen bijv. londen en a'dam. Toch lijkt het me wel gaaf om in london te werken. Het is daar toch allemaal wat grootser lijkt mij dan in amsterdam.
Het heeft voor- en nadelen. Nadeel is dat je voornamelijk in Londen werkt, je reist minder omdat veel klanten gewoon in de buurt zitten. Misschien is dat wat je wil, dan is het een voordeel. Verder maakt het niet enorm uit, maar Londen is inderdaad een leuke werkplek. McK A'dam is echter ook niet verkeerd, je reist best wat als je leuke projecten hebt en het is een vrij groot kantoor.
pi_88430668
quote:
Op zondag 7 november 2010 13:05 schreef kevin7 het volgende:
Uiteindelijk is het werk dat je doet overal hetzelfde...
pi_88537414
Laatst nog naar een presentatie van iemand van McKinsey geweest. Er schijnen daar verhoudingsgewijs vrij veel promovendi te werken. Het leuke zal em vooral zitten in het feit dat je gelijk veel verantwoordelijkheid krijgt, veel mag reizen en dat het een stuk concreter is dan veel academisch onderzoek. Aan de andere kant gaf hij wel aan dat hij vaak "op z'n tenen moest lopen". Je zult dus wel stressbestendig moeten zijn.

Persoonlijk lijkt het me leuk om voor de afwisseling te doen en te kijken of het bevalt, maar ik denk eigenlijk dat ik er niet de geschikte persoon voor ben. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 10-11-2010 09:23:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')