Nee, die 3 halen we niet, het blijft niet zo doorgaan. Toen ik mijn vorige post plaatste was er inderdaad nog geen afvlakking te zien. Exeptioneel het verlies van ijs in de laatste weken (en vooral voor de tijd van het jaar). Maar de laatste 2 dagen zie ik de afname van het ijs wel al iets langzamer gaan dan die week ervoor. Het wordt natuurlijk langzaam kouder daar, en een depressie in Fram strait gaat het ijstransport door Fram strait stoppen. Het minimum gaat (denk ik) meer in de richting van de 3,8quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:01 schreef Basp1 het volgende:
Wat bizar is om te zien aan deze grafiek, dat de afvlakking nog niet aan het plaatsvinden is terwijl alle eerder lijnen wel al wat begonnen af te vlakken. Ik ben benieuwd wat het nieuwe minimum record gaat worden. Zouden we de 3 in de grafiek nog gaan halen.
Ik was weer te optimistisch, de IJIS grafiek zit nu al op 3,74. Het bleef toch nog wat harder afnemen dan ik verwachtte.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 18:21 schreef barthol het volgende:
Het minimum gaat (denk ik) meer in de richting van de 3,8
Over hilarische lulkoek gesproken, Bastardi maakt er een gewoonte van...quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:13 schreef cynicus het volgende:
Het lijkt erop dat het zeeijs vanaf nu weer gaat aangroeien. En anders is de storm wel de oorzaak van een nieuw dieptepunt terwijl het herstel na de uitschieter 2007 is begonnen. Rotten ijs bestaat immers niet, zeg nou zelf: wat weet een Arctisch onderzoeker nou van ijs af? Trouwens, hoe minder ijs hoe meer de arctische oceaan kan afkoelen en dus hoe meer ijs er komt. Dus...vergeet die gesubsidieerde onderzoekers en laat het voorspellen maar aan een TV-weerman over:
Allemaal hilarische lulkoek van de ontkennertjes natuurlijk maar hoe staat het Arctische ijs er nou echt voor?
Ja, ik heb het ook gelezen. Wat een verschil tussen het stuk van Van Calmthout en het stuk van Keulemans over de nieuwe publicatie van James Hansen een paar weken eerder. Van Calmthout heeft het over de inhoud en Keulemans om het blog circus eromheen. Vertolken van wetenschappelijk nieuws naar de lezer of proberen de opinie bij te schaven, er zit nogal wat verschil in de berichtgeving, zelfs bij dezelfde krant.quote:Op zondag 9 september 2012 07:46 schreef Basp1 het volgende:
Het wetenschapskatern van de volkskrant dit weekend heeft een uitgebreide reportage over het verdwijnende ijs. Voor de regelmatige bezoekers van dit topic staat er alleen denk ik niets nieuws in.
En die tweede dip kwam er dus ook, en de afname is weer niet kinderachtig voor september-begrippen.quote:Op maandag 10 september 2012 16:35 schreef cynicus het volgende:
... maar een tweede dip is ook mogelijk
NSIDC roept September 16 uit tot minimum met een extent van 3.41 miljoen km2, maar liefst 18% minder dan het vorige record jaar 2007 en bijna 50% minder dan het langjarige gemiddelde. En dat terwijl 2012 bij lange na niet zulke perfecte weersomstandigheden had als 2007, wat nog maar eens aangeeft hoe dun het zeeijs geworden is. Het weer maakt nu bijna niet meer uit, het ijs smelt toch wel.quote:Op zondag 16 september 2012 11:31 schreef barthol het volgende:
[..]
Nu al beneden de 3,5 ! waar houdt het op?
[..]
Maar je zou zeggen dat het smeltseizoen een dezer dagen zo langzamerhand wel eens ten einde moet komen...
De aarde heeft natuurlijk al vaker grote ecologische en klimatologische veranderingen ondergaan, maar niet met 7 miljard mensen die van voldoende voedsel voorzien moeten worden.quote:Op donderdag 20 september 2012 10:44 schreef cynicus het volgende:
Een ding is zeker, de wereld staat aan de vooravond van grote (geopolitieke/klimaat/ecologische) veranderingen.
Ik maak me ook geen zorgen over de aarde. Als ooit de huidige uitstervingsgolf voorbij is zal miljoenen jaren later de aarde weer een grote soorten rijkheid hebben.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:09 schreef Basp1 het volgende:
De aarde heeft natuurlijk al vaker grote ecologische en klimatologische veranderingen ondergaan, maar niet met 7 miljard mensen die van voldoende voedsel voorzien moeten worden.
De Groenlandse ijskap is zeker 400.000 jaar oud en de ijskappen op sommige eilanden in de Canadese Archipelligo hebben het HCO ook overleefd. Daar hebben kleine populaties ijsberen hun heil moeten zoeken. Dat geeft ze ook in het antropogene tijdperk hoop maar in tegenstelling tot 8000 jaar geleden zijn er nu meer bedreigingen dan het klimaat alleen. Millieuvervuiling, voedselconcurrentie door de mens, jacht, exotische dieren (o.a. honden) en de optie dat over enkele honderden jaren de complete Groendlandse ijskap verdwenen is zijn multipliers in de uitdaging voor de overleving van de soort.quote:Wel interessant dat men uit proxies heeft gevonden dat 8000 jaar geleden de poolkap ook waarschijnlijk een keer verdwenen is geweest. Dat brengt me meteen bij het volgende punt de ijsbeer soort is ook al veel ouder dan 8000 jaar dus die soort zal het heus wel overleven, of wij moeten als mensheid zijnde ook teveel van het andere voedsel voor hun neus weggepikt hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |