abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72538760
quote:
Op maandag 7 september 2009 13:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is toch ook het punt niet? Geen hiernamaals, nooit meer bestaan...júist voor Atheïsten is de dood beangstigend. De wereld gaat gewoon door zonder je en je bent binnen no-time vergeten, alsof je nooit bestaan hebt.
Daar heb jij toch geen last van? Je bent toch dood.
quote:
Op maandag 7 september 2009 16:35 schreef Strawberryjuice het volgende:
Het is vooral zo kut dat niemand echt kan zeggen hoe het voelt. Dat geeft me altijd rust, als ik tegen iets opzie... Soms denk ik: bestonden er mar geesten die het me vertelden.

En hoe weet ik of ik niet de enige ben die bestaat en alles in mijn hoofd zit? Dat als ik sterf alles verdwijnt... Ik g volgende week naar een psych.
Je denkt als Plato.
Probeer het van de positieve kant te zien; als alles in jouw hoofd zit kun je het zo maken als je wilt. En ja, als dat niet lukt, zit het dus niet alleen in jouw hoofd en word je niet zomaar vergeten als jij overlijdt.

Ik snap dat nooit zo, bang zijn voor de dood. Ik ben zelf ook atheist en heb zoiets van 'och, dood ga je toch.' Het leven is mooi, en als het eindigt, dan heb ik er toch van genoten, hoe kort of lang het ook moge zijn. Het zou fijn zijn als ik tot mijn 95ste gezond mag leven, maar ik zou er ook niet wakker om liggen (OMGkan dat? Nee, waarschijnlijk niet). als ik over vijf jaar het loodje leg (want hee, ik merk het dan toch niet).
Maar ik zal er dan wel weer te licht over denken. Het is overigens niet zo dat ik het leuk zou vinden hoor, als ik over vijf jaar dood ben, maar angst heb ik er ook niet voor.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: Waar ik dan weer wel bang voor ben trouwens, als ik er zo over nadenk, is - zoals velen al gezegd hebben - de manier waarop ik dood zou gaan. Ik wil niet bang sterven, that's all. Dat lijkt me echt verschrikkelijk, je laatste minuut in angst zitten.

Gelukkig ga ik er niet vanuit dat ik vermoord word.

[ Bericht 5% gewijzigd door Anoniem_03032014_01 op 07-09-2009 23:37:48 ]
pi_72539302
Ik zie heel wat stoere reacties hier maar het idee dat zodra het leven stopt er tot in de eeuwigheid niks meer is benauwd mij ook erg als ik er aan denk.
pi_72539675
Ik herken mezelf hier ook wel in. Niet al te lang geleden is mijn moeder overleden en een korte tijd daarna mijn oma. Sindsdien ben ik (vooral als ik savonds alleen ben) bang om dood te gaan. Vooral omdat mijn moeder vrij plotseling overleed besef ik nu dat het ineens over kan zijn..
Maar ook ben ik bang om na mijn moeder en oma ook mijn vader te verliezen.. Dat idee maakt me zo bang
pi_72539680
Maar als er niks meer is omdat je dood bent, dan weet je van niks. Dus tegen die tijd heb je ook niks meer om dat niks maar niks te vinden.
Als je geen prioriteit bent, wees dan ook geen optie.
pi_72539715
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:00 schreef Pannenkoeken het volgende:
Ik herken mezelf hier ook wel in. Niet al te lang geleden is mijn moeder overleden en een korte tijd daarna mijn oma. Sindsdien ben ik (vooral als ik savonds alleen ben) bang om dood te gaan. Vooral omdat mijn moeder vrij plotseling overleed besef ik nu dat het ineens over kan zijn..
Maar ook ben ik bang om na mijn moeder en oma ook mijn vader te verliezen.. Dat idee maakt me zo bang
Dat lijkt me dan weer veel erger. Zelf blijven leven maar een dierbare verliezen.
pi_72539780
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:47 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik zie heel wat stoere reacties hier maar het idee dat zodra het leven stopt er tot in de eeuwigheid niks meer is benauwd mij ook erg als ik er aan denk.
Want? Je maakt er niets van mee, dus wat benauwd je dan precies..
pi_72539832
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:02 schreef StreepjesSok het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan weer veel erger. Zelf blijven leven maar een dierbare verliezen.
Dat dus. Dan ben je dus niet bang voor je eigen dood, maar voor die van iemand anders. Ik zou het ook heel erg vinden voor dierbaren als ik dood zou gaan, maar voor mezelf, nah.
pi_72539934
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:04 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Mensen zijn van nature bang om van allerlei zaken te missen.. Iets wat inderdaad zal gebeuren als de dood zijn intrede doet, maar wanneer we eens wat langer bij de materie stilstaan dan zien we dat het leven en eventuele toekomstige zaken (waarvan je denkt ze niet te willen missen) vrij weinig voeten in aarde heeft.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_72539967
To be or not to be..
herkenbaar...vooral als je wel eens hyperventileerd...woowwwww
niet fijn..Vreemde is hyperventileer ik niet heb ik nergens last van...van dat soort angsten bv...dus misschien moet je eens opletten of je als zo denkt niet te snel ademhaalt..
ik heb dit vaak als ik hooikoorts heb bv...dan moet ik mijn hooikoorts pil maar weer innemen maar ik wil die dus niet een heel seizoen achter elkaar slikken ...vandaar dat het wel eens mis kan gaan ..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_72539984
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:10 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Mensen zijn van nature bang om van allerlei zaken te missen.. Iets wat inderdaad zal gebeuren als de dood zijn intrede doet, maar wanneer we eens wat langer bij de materie stilstaan dan zien we dat het leven en eventuele toekomstige zaken (waarvan je denkt ze niet te willen missen) vrij weinig voeten in aarde heeft.
Ach er zijn wel dingen die ik graag had meegemaakt. Zowel in de toekomst als in het verleden.
Maar ondertussen vind ik het ook een mooi idee dat ik nu nog vanalles kan doen dat daadwerkelijk betekenis heeft. 'Een verschil maken'. Gewoon in mijn eigen tijd. En straks dood gaan, zoals iedereen. Ik zie het probleem niet zo. Nooit gedaan ook.
pi_72540113
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:11 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ach er zijn wel dingen die ik graag had meegemaakt. Zowel in de toekomst als in het verleden.
Maar ondertussen vind ik het ook een mooi idee dat ik nu nog vanalles kan doen dat daadwerkelijk betekenis heeft. 'Een verschil maken'. Gewoon in mijn eigen tijd. En straks dood gaan, zoals iedereen. Ik zie het probleem niet zo. Nooit gedaan ook.
Natuurlijk, maar bij de dood verlies je het geheel. Namelijk het gehele leven en zoals je weet bestaat het leven voor een groot deel helemaal niet uit spectaculaire bezigheden of zaken waar je veel op terugkijkt.

Het kan natuurlijk wel een boeiende bezigheid zijn en een ieder maakt ook ongetwijfeld erg leuke dingen mee, maar een probleem van de dood maken vind ik onzinnig. Zo ongeveer wat je zelf al zei in de laatste 2 a 3 zinnetjes.
pi_72540120
Tjah men zegt dat in de hemel van alles te beleven valt...mooie dingen...
En de hemel moet je breed zien niet in de zin van het Christelijke geloof oid..denk ik niet.
Maar ik geloof er wel in maar toch....liever nog niet aub!
Dat gevoel...:O
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_72540163
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:16 schreef zhe-devilll het volgende:
Tjah men zegt dat in de hemel van alles te beleven valt...mooie dingen...
En de hemel moet je breed zien niet in de zin van het Christelijke geloof oid..denk ik niet.
Maar ik geloof er wel in maar toch....liever nog niet aub!
Dat gevoel...:O
"Men zegt"? Je bedoelt naieve mensen die 'geloven' (vooral zeggen te geloven) in toekomstbeelden die ze zich hebben laten voorspiegelen door gedateerde sprookjesboeken als de Bijbel etc.
pi_72540288
quote:
Op maandag 7 september 2009 13:08 schreef Luxuria het volgende:
Ik denk daar ook wel eens aan, maar ik ben vooral bang dat mijn dierbaren opeens wat overkomt, dat iemand verongelukt ofzo.
Ook daar kun je niets aan doen...je kunt 's morgens weggaan en aan het einde van de middag terugkomen en dan erachterkomen dat je halfwees bent geworden terwijl er toch die ochtend niets aan de hand was.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72540341
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:23 schreef trovey het volgende:

[..]

Ook daar kun je niets aan doen...je kunt 's morgens weggaan en aan het einde van de middag terugkomen en dan erachterkomen dat je halfwees bent geworden terwijl er toch die ochtend niets aan de hand was.
Plotseling gehandicapt worden lijkt mij veel erger dan plotseling dood gaan. Van dood zijn heb je geen last.
pi_72540343
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:19 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

"Men zegt"? Je bedoelt naieve mensen die 'geloven' (vooral zeggen te geloven) in toekomstbeelden die ze zich hebben laten voorspiegelen door gedateerde sprookjesboeken als de Bijbel etc.
doe niet zo agressief aub
pi_72540375
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:26 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

doe niet zo agressief aub
Ik zie niet in wat er agressief aan is. Ik analyseerde slechts welke denkbeelden jij er (volgens mij) op nahoudt?
pi_72540435
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:26 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Plotseling gehandicapt worden lijkt mij veel erger dan plotseling dood gaan. Van dood zijn heb je geen last.
De persoon niet (al was 54 jaar wel erg jong om te gaan) maar als dochter is het toch wel erg schrikken als je 's ochtend je moeder gedag zegt en 's middags terugkomt, een briefje vindt en in het ziekenhuis te horen krijgt dat ze is overleden aan een hersenbloeding terwijl ze met je vader koffie zat te drinken, zie je haar terug in het mortuarium en moet je ook nog je oma bellen om te zeggen dat haar enige dochter is overleden.(en Luxuria waarop ik reageerde was vooral bang voor de dood van naasten daarom reageerde ik)
Optimist tot in de kist
pi_72540693
Een interessante (en naar mijn mening goede) uiteenzetting waarom angst voor de dood niet gepast is: http://academicearth.org/lectures/fear-of-death

Het is een deel uit een vak van 26 colleges 'Philosophy of Death' van Yale. De hele serie is trouwens een aanrader, en allemaal gratis te bekijken.
pi_72540725
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:46 schreef KGB12 het volgende:
Een interessante (en naar mijn mening goede) uiteenzetting waarom angst voor de dood niet gepast is: http://academicearth.org/lectures/fear-of-death

Het is een deel uit een vak van 26 colleges 'Philosophy of Death' van Yale. De hele serie is trouwens een aanrader, en allemaal gratis te bekijken.
Dat is wel een toffe site. Het verbaast me eerlijk gezegd dat ik hem nog niet kende.
  dinsdag 8 september 2009 @ 01:00:04 #71
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_72540902
Ik herken het meer in de vorm dat ik erg bang ben om familie te verliezen.
pi_72540965
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 01:00 schreef Sargon het volgende:
Ik herken het meer in de vorm dat ik erg bang ben om familie te verliezen.
Ook dat zal een keer gebeuren. Geen idee hoe oud je bent maar ik had ook ooit twee ouders en 4 grootouders, 2 grootouders verloor ik al snel, de derde met 11 jaar, mijn ouders zijn nu ook al 20 en 12 jaar geleden overleden en mijn laatste oma sloot in 2001 de rij af. Nu heb ik nog een 1 broer over als directe familie....toen vooral mijn ouders nog leefden dacht ik er wel eens aan hoe het zou zijn zonder hen....en ook dat went al zul je ze nooit vergeten, het enige waar ik nooit aan zal wennen is dat je nooit meer even naar huis kunt bellen voor advies, als ik in de stad loop en zie moeders en dochters gezellig winkelen dan kan ik een steek van jaloezie niet onderdrukken, het gemis zal altijd blijven maar je leert er mee leven.
Optimist tot in de kist
pi_72541011
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 01:06 schreef trovey het volgende:

[..]

Ook dat zal een keer gebeuren. Geen idee hoe oud je bent maar ik had ook ooit twee ouders en 4 grootouders, 2 grootouders verloor ik al snel, de derde met 11 jaar, mijn ouders zijn nu ook al 20 en 12 jaar geleden overleden en mijn laatste oma sloot in 2001 de rij af. Nu heb ik nog een 1 broer over als directe familie....toen vooral mijn ouders nog leefden dacht ik er wel eens aan hoe het zou zijn zonder hen....en ook dat went al zul je ze nooit vergeten, het enige waar ik nooit aan zal wennen is dat je nooit meer even naar huis kunt bellen voor advies, als ik in de stad loop en zie moeders en dochters gezellig winkelen dan kan ik een steek van jaloezie niet onderdrukken, het gemis zal altijd blijven maar je leert er mee leven.
Dat het waarschijnlijk een keer gaat gebeuren dat je je ouders verliest is evident, maar ik kan me enigszins wel voorstellen dat het idee sommige mensen beangstigt.. Persoonlijk heb ik er niet zoveel last van.

Gevoelsmatig lijkt het me veel erger om een jonger zusje ofzo te verliezen, dan een ouder. Vrienden verliezen schijnt ook heel zwaar te zijn, maar ook daar sta ik eigenlijk nooit zo bij stil.
pi_72541663
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:19 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

in welke boekjes gelooft meneer zelf dan ?
pi_72541718
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 02:29 schreef loni55 het volgende:

[..]

in welke boekjes gelooft meneer zelf dan ?
Ik geloof niet in boekjes, maar neem kennis van zaken wat o.a. naar voren komt vanuit de wetenschap..

Er is geen enkele reden om het ene sprookjesboek boven het ander te prefereren, sterker nog het is vaak juist enorm selectief (en hypocriet) waar veel mensen in zeggen te geloven.

Maargoed dit is allemaal offtopic en ik wens je dan ook veel plezier met wat je gelooft..
pi_72542762
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:32 schreef Noortje. het volgende:

[..]

Daar heb jij toch geen last van? Je bent toch dood.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom hoe ik er nu tegenaan kijk, wetende dat het leven daar ophoudt en dat beangstigt me soms.
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:47 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Dat inderdaad.
En daar wil je 's avonds niet te diep over nadenken in bed, want dan wordt je (ik in elk geval) gek.
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:00 schreef StreepjesSok het volgende:
Maar als er niks meer is omdat je dood bent, dan weet je van niks. Dus tegen die tijd heb je ook niks meer om dat niks maar niks te vinden.
Maar voor die tijd wel.

[ Bericht 28% gewijzigd door -Strawberry- op 08-09-2009 08:53:44 ]
pi_72542818
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:21 schreef Strawberryjuice het volgende:
Huisarts, psychologen heeftie al gehad maar helpen niet.
Klinkt mij erg bekend, m'n vader heeft hetzelfde. Hij weet precies wat ie fout doet (zie: fout denkt), maar dat is lastig uit te schakelen. Nu krijgt hij angst onder drukkende pillen (3 per dag) en ik denk niet dat therapie of iets dergelijks hem zal helpen. Jammergenoeg wordt de werking van die pillen steeds minder en ben je geneigd om naar de drank te grijpen.
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:04 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Omdat we van te voren wél weten dat het gaat gebeuren en dat het leven dan ophoudt. Het gaat er niet om dat je er niets van mee krijgt tijdens de dood, maar dat je niet wil dat die dood komt.

[ Bericht 28% gewijzigd door -Strawberry- op 08-09-2009 08:56:15 ]
pi_72544464
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 08:51 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klinkt mij erg bekend, m'n vader heeft hetzelfde. Hij weet precies wat ie fout doet (zie: fout denkt), maar dat is lastig uit te schakelen. Nu krijgt hij angst onder drukkende pillen (3 per dag) en ik denk niet dat therapie of iets dergelijks hem zal helpen. Jammergenoeg wordt de werking van die pillen steeds minder en ben je geneigd om naar de drank te grijpen.
[..]

Omdat we van te voren wél weten dat het gaat gebeuren en dat het leven dan ophoudt. Het gaat er niet om dat je er niets van mee krijgt tijdens de dood, maar dat je niet wil dat die dood komt.
Dat is geen reden. Waarom is het een probleem dat het leven dan ophoudt? Waarom is het een probleem dat de dood komt? Je leeft nu, dus geniet nu in plaats van je druk te maken om iets dat je toch niet tegenhoudt. Maar sowieso; ik zie het probleem in de dood uberhaupt niet. Als ik nu dood neer zou vallen, tja, vooral vervelend voor mijn nabestaanden denk ik dan. Ik heb geen last van dood zijn.
pi_72546314
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:20 schreef RRGJL het volgende:

[..]
Als ik nu dood neer zou vallen, tja, vooral vervelend voor mijn nabestaanden denk ik dan. Ik heb geen last van dood zijn.
Bij mij is het meer dat ik heb meegemaakt hoe het is om iemand die belangrijk voor mij is te verliezen. Het idee dat ik ook dood zou gaan en mensen mij "verliezen", waardoor ze zich hetzelfde zouden voelen als ik toen mijn moeder net was overleden maakt me bang en verdrietig.
Vooral mijn vader, die na mijn moeder dan weer iemand kwijt zou raken..
pi_72546995
Een dagje pretpark houdt ook een keer op en daar heb je achteraf ook geen flikker aan. Maar op de dag zelf is het genieten. Een beetje met die instelling leven is wel fijn.

Niet alles tot morgen uitstellen of 'dat doe ik later wel een keer beter'. Tuurlijk moet je dromen en plannen hebben, maar geniet er vooral van in het NU. Doe het NU goed. Doe NU je best om een goed, leuk en fijn mens te zijn. Voor jezelf en anderen.

Leef elke dag alsof het je laatste is, zeggen ze weleens. Nou is dat als je weet dat het echt je laatste is wel anders natuurlijk. Dan zou ik nu echt niet saai achter de computer zitten te werken en mijn werkontwijkend gedrag besteden aan zwetsen op Fok...

Maar toch vind ik het een fijn idee dat mensen waarschijnlijk bij mijn grafrede zouden zeggen: StreepjesSok, ja dat was een fijn, lief en mooi mens. (en dat ze het dan nog menen ook zou helemaal mooi zijn )
pi_72547035
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:20 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Dat is geen reden. Waarom is het een probleem dat het leven dan ophoudt? Waarom is het een probleem dat de dood komt? Je leeft nu, dus geniet nu in plaats van je druk te maken om iets dat je toch niet tegenhoudt. Maar sowieso; ik zie het probleem in de dood uberhaupt niet. Als ik nu dood neer zou vallen, tja, vooral vervelend voor mijn nabestaanden denk ik dan. Ik heb geen last van dood zijn.
Jij vindt het niet erg dat je ophoudt te bestaan, tot in de eeuwigheid? Tja, dan heeft discussiëren ook geen zin. Het is ook niet zo dat ik me elke dag druk maak over de dood, maar ik denk er vaak te diep en te lang over na, waardoor ik het onderwerp liever vermijd. Het gaat er puur om dat ik niet wil ophouden te bestaan, dat vind ik een heel vervelend idee.
pi_72547091
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:08 schreef StreepjesSok het volgende:

Maar toch vind ik het een fijn idee dat mensen waarschijnlijk bij mijn grafrede zouden zeggen: StreepjesSok, ja dat was een fijn, lief en mooi mens. (en dat ze het dan nog menen ook zou helemaal mooi zijn )
Alleen zo jammer dat je na 200 jaar vergeten bent. Maar ja, eigenlijk heeft het leven sowieso niet erg veel nut door de ogen van een Atheïst. Het enige wat je inderdaad kunt doen is er het beste van maken en proberen zoveel mogelijk mensen (en jezelf) gelukkig te maken.
  dinsdag 8 september 2009 @ 12:22:38 #83
221640 Dirty-Little-Monkey
3 hoera'tjes voor Yoshimi
pi_72547323
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 11:41 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

Bij mij is het meer dat ik heb meegemaakt hoe het is om iemand die belangrijk voor mij is te verliezen. Het idee dat ik ook dood zou gaan en mensen mij "verliezen", waardoor ze zich hetzelfde zouden voelen als ik toen mijn moeder net was overleden maakt me bang en verdrietig.
Vooral mijn vader, die na mijn moeder dan weer iemand kwijt zou raken..
Maar er is geen enkele reden waarom jij binnen de komende 50 jaar zal sterven, dan een dodelijk ongeluk of een ziekte/virus. Maar de kans daarop is zo klein dat je, naar mijn mening, er geen zorgen over hoeft te maken. Er zijn wel mensen in mijn omgeving gestorven, maar het overgrote deel niet.

Ook als ik er over nadenk ben ik niet bang voor mijn dood, omdat ik weet dat het nog heel lang gaat duren (tenzij ik uitverkoren ben om die 0,00000001% te zijn) en ik als ik dood ben er niets van merk. Ik moet er niet aan denken dat familie of vrienden doodgaan, want daar merk ik wel wat van en dat hoef ik niet meer mee te maken. Maar bang ben ik er niet voor. Het is alleen niet leuk om er over na te denken, dus als je slim bent ga je dat ook niet doen, want daar word je alleen maar depressief van.

Overigens begrijp ik wel dat je er over nadenkt (of gedwongen wordt daartoe), als het nog niet zo lang geleden bij een zeer dierbare gebeurd is. Maar als het verwerkingsproces te lang duurt (dat nadenken over de dood maakt daar deel van uit), dan is het raadzaam om er eens met iemand over te gaan praten.
17 mei 2009: Bekerfinale: s.c. Heerenveen - FC Twente 2-2 (5-4)
pi_72547402
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:10 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Jij vindt het niet erg dat je ophoudt te bestaan, tot in de eeuwigheid? Tja, dan heeft discussiëren ook geen zin. Het is ook niet zo dat ik me elke dag druk maak over de dood, maar ik denk er vaak te diep en te lang over na, waardoor ik het onderwerp liever vermijd. Het gaat er puur om dat ik niet wil ophouden te bestaan, dat vind ik een heel vervelend idee.
Klopt, er is geen eeuwigheid waar je niet aanwezig bent.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen er mee zitten hoor, ik zelf alleen gelukkig niet
pi_72547564
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:26 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Klopt, er is geen eeuwigheid waar je niet aanwezig bent.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen er mee zitten hoor, ik zelf alleen gelukkig niet
Aan de andere kant denk ik ook dat ik een eeuwigheid vóór mijn geboorte ook niet heb bestaan, en zo'n ramp was dan nou ook weer niet. Maar toch zou ik een stuk geruster zijn als ik wist dat er hierna nog weer een nieuw soort leven is, hoewel het eeuwige leven ook geen pretje moet zijn (als je iedereen die je dierbaar is kwijtraakt). En uiteindelijk heb je dan ook geen dromen meer te verwezelijken, of iets om naar uit te kijken. Juist dit tijdelijke maakt het leven speciaal, maar wetende dat het ooit zal ophouden zal mij altijd benauwen.
pi_72547586
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:22 schreef Dirty-Little-Monkey het volgende:
Het is alleen niet leuk om er over na te denken, dus als je slim bent ga je dat ook niet doen, want daar word je alleen maar depressief van.
Klopt, daarom stop ik mezelf altijd vroegtijdig.
pi_72549418
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 12:22 schreef Dirty-Little-Monkey het volgende:

Maar er is geen enkele reden waarom jij binnen de komende 50 jaar zal sterven, dan een dodelijk ongeluk of een ziekte/virus. Maar de kans daarop is zo klein dat je, naar mijn mening, er geen zorgen over hoeft te maken. Er zijn wel mensen in mijn omgeving gestorven, maar het overgrote deel niet.
Dat weet ik, maar dit was ook zo bij mijn moeder, er was geen enkele reden waardoor zij (te vroeg)
zou sterven.
quote:
Ook als ik er over nadenk ben ik niet bang voor mijn dood, omdat ik weet dat het nog heel lang gaat duren (tenzij ik uitverkoren ben om die 0,00000001% te zijn) en ik als ik dood ben er niets van merk. Ik moet er niet aan denken dat familie of vrienden doodgaan, want daar merk ik wel wat van en dat hoef ik niet meer mee te maken. Maar bang ben ik er niet voor. Het is alleen niet leuk om er over na te denken, dus als je slim bent ga je dat ook niet doen, want daar word je alleen maar depressief van.

Overigens begrijp ik wel dat je er over nadenkt (of gedwongen wordt daartoe), als het nog niet zo lang geleden bij een zeer dierbare gebeurd is. Maar als het verwerkingsproces te lang duurt (dat nadenken over de dood maakt daar deel van uit), dan is het raadzaam om er eens met iemand over te gaan praten.
Dat doe ik ook al wel.

Het is overigens niet zo dat ik hier dagelijks nog over nadenk ofzo, ik kan er wel een poos over wakker liggen savonds, maar ik weet wel hoe ik die gedachtes weer weg kan krijgen . Ik denk er tegenwoordig alleen veel vaker over na dan vroeger.
pi_72550258
Ik ben vooral bang voor een ongeluk. Ik kom zovaak in Amsterdam en het verkeer is daar echt gestoord. Ik blijf volgens mij als een van de weinigen altijd wachten tot het verkeerslicht groen is en dan loop ik heel snel naar de overkant. Ik ben al eens geschept door een fietser (de klootzak hoorde daar niet eens te zijn), het kan de volgende keer ook een auto zijn.

Ziektes... tsja. ik kom niet echt in landen waar dodelijke ziektes zijn, ben geen risicogroep voor de Mexicaanse griep (dat zijn vooral ouderen en zieken toch?)... Kanker hebben we 2 x in de familie gehad, maar de eerste keer was longkanker door roken, en ik rook niet...en de tweede keer was goedaardige borstkanker. Dus opzich...

Ik wil gewoon oud worden, als ik bejaard ben en mijn kleinkinderen groot heb zien worden, dan kan ik het mss beter afsluiten.

Nu heb ik zoveel potentieel....
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:41:31 #89
pi_72550843
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 13:42 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar dit was ook zo bij mijn moeder, er was geen enkele reden waardoor zij (te vroeg)
zou sterven.

Dat klopt, en zoals ik eerder al zei ken ik twee jongeren die de afgelopen twee jaar zijn gestorven door kanker (leukemie) en daarnaast twee andere jongeren die eigenlijk ook halfdood zijn, een jongen die een dwarslaesie heeft opgelopen bij een ondiepe duik en eentje die zijn verstand zo wat is verloren door een tropische bacterie.

Maar meestal gebeurd dit niet, en natuurlijk is die kans er, maar die is zo klein dat het, als je rationeel bent, eigenlijk heel raar is om er bang voor te zijn. Maarja, het is ook een zinloze discussie eigenlijk, want anderen zijn weer bang voor muizen, spinnen, kleine of grote ruimtes, hoogtes of laagtes etc.

Gelukkig heb je die gedachtes een beetje onder controle
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:18 schreef Strawberryjuice het volgende:
Ik ben vooral bang voor een ongeluk. Ik kom zovaak in Amsterdam en het verkeer is daar echt gestoord. Ik blijf volgens mij als een van de weinigen altijd wachten tot het verkeerslicht groen is en dan loop ik heel snel naar de overkant. Ik ben al eens geschept door een fietser (de klootzak hoorde daar niet eens te zijn), het kan de volgende keer ook een auto zijn.

Ziektes... tsja. ik kom niet echt in landen waar dodelijke ziektes zijn, ben geen risicogroep voor de Mexicaanse griep (dat zijn vooral ouderen en zieken toch?)... Kanker hebben we 2 x in de familie gehad, maar de eerste keer was longkanker door roken, en ik rook niet...en de tweede keer was goedaardige borstkanker. Dus opzich...

Ik wil gewoon oud worden, als ik bejaard ben en mijn kleinkinderen groot heb zien worden, dan kan ik het mss beter afsluiten.

Nu heb ik zoveel potentieel....
Ik woon in Amsterdam en begrijp wat je bedoelt (vooral op punten waar tram, fietsers, wandelaars en auto's langskomen). Gelukkig rijden ze daar meestal niet hard (omdat dát gewoon onmogelijk is), en is de kans dat je sterft door een ongeval wel heel klein. Maar aangereden worden door een tram is ook geen pretje als je niet sterft (ik spreek uit ervaring). Er zijn trouwens veel meer mensen bang voor dat verkeer, vooral vrouwen, en vooral die niet dagelijks door amsterdam rijden.

Zelf rook ik ook niet en zal ik als het goed is ook geen last krijgen van borstkanker. Helaas heb ik weer andere 'ziektes' in de familie. Mijn moeder heeft MS, wat ook niet echt een pretje is om te hebben, en mijn oma is heel jong (ver voor mijn dood) overleden aan een ziekte (maar niet echt duidelijk wat nou precies).

Maarja, ik voel me gezond, en ben zes jaar geleden voor het laatst naar de dokter gegaan, toen ik een wond had opgelopen in thailand (koraal) en dat door allerlei ontstekingen niet heelde. Pas na 3 maanden leek het mij een goed idee om eens naar de huisarts te gaan.

Overigens heeft dat ook te maken met mijn angst voor dokters en tandartsen etc. (die natuurlijk net zo idioot is als bang zijn voor de dood).
pi_72551226
Ik heb gelukkig niet echt ziektes, wel geestelijke problemen (verslavingen) in de familie.
Ik ga er maar van uit dat ik de 80 wel haal ofzo, dan heb ik mijn leven ook wel weer geleefd denk ik...
pi_72551253
Ik vraag me trouwens echt af hoe het is als je echt een slopende ziekte hebt en je maar niet dood gaat.. ik snap euthenasie wel.:)

Ik wil mijn kinderen en kleinkinderen gewoon nog zien opgroeien... dan leeft er iig iets van mij voort...
pi_72551555
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:57 schreef Strawberryjuice het volgende:
Ik vraag me trouwens echt af hoe het is als je echt een slopende ziekte hebt en je maar niet dood gaat.. ik snap euthenasie wel.:)
Dan "wil" je zelf waarschijnlijk dood, en zien je naasten, je familie ed ook in dat dood gaan "beter" is voor jou. Omdat je dan eindelijk de rust kunt krijgen waar je (denk ik) al lang op wacht en die je verdient.
pi_72551722
quote:
en gezien ik in de randstad woon is de kans op een gek als Karst T ook niet minimaal
Die kans is wel minimaal. Sterker nog, die is bijna te verwaarlozen.
Net als de kans dat je de jackpot wint en toch doe je er aan mee
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_72552012
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 15:15 schreef vosss het volgende:

[..]

Die kans is wel minimaal. Sterker nog, die is bijna te verwaarlozen.
Net als de kans dat je de jackpot wint en toch doe je er aan mee
Ik weet niet precies wie je quotte, maar idd; wat een ongelofelijke bullshit om Karst T. aan te halen.

Naast dat deze gek ook nogeens in de provincie toesloeg (hoe randstad extra gevaarlijk?), zijn er tientallen andere, veel grotere risicofactoren, dan dat je slachtoffer wordt van een kamikaze-actie of een (terroristische) aanslag.

Hilarisch.
pi_72552110
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 15:26 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wie je quotte, maar idd; wat een ongelofelijke bullshit om Karst T. aan te halen.

Naast dat deze gek ook nogeens in de provincie toesloeg (hoe randstad extra gevaarlijk?), zijn er tientallen andere, veel grotere risicofactoren, dan dat je slachtoffer wordt van een kamikaze-actie of een (terroristische) aanslag.

Hilarisch.

Hij quotte de TS, maar deze dingen zijn angsten waar ik totaal niet bang voor ben.
Vind dit zelf ook wel een beetje ver gezocht eigenlijk
pi_72555420
Randstad is gevaarlijker want er wonen meer mensen dus meer gekken...

Maargoed...
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:07:52 #97
pi_72556571
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:26 schreef Strawberryjuice het volgende:
Randstad is gevaarlijker want er wonen meer mensen dus meer gekken...

Maargoed...
provincie is gevaarlijker, want er wonen weinig mensen, maar relatief meer gekken, dus grotere kans dat je buurman een gek is.

onderbouwing: gekken zijn meestal werkloos of verdienen niet al te veel en kunnen daardoor geen huis in b.v. amsterdam betalen en gaan daarom maar naar de provincie. sowieso komen al die idioten die in het weekend ruzie zoeken in amsterdam uit de provincie...

en daarnaast zijn de amsterdamse gekken vaak ook nog aan de drugs waardoor er makkelijk aan te ontkomen valt of waardoor jij ze zelfs nog ff kunt lastig vallen
pi_72568675
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 14:57 schreef Strawberryjuice het volgende:

Ik wil mijn kinderen en kleinkinderen gewoon nog zien opgroeien... dan leeft er iig iets van mij voort...
Ik sprak laatst iemand waarvan een ouder jarenlang ziek is geweest, welk een impact dat op mensen heeft is erg...
In mijn geval is die drie weken tijd die we nog hadden...met mijn moeder, plots ernstig ziek, ook heel schokkend en traumatiserend.
Wat is erger dan? Het verlies is erg, maar iemand jaren zien lijden lijkt me ook gruwelijk..
pi_72569669
Ja ! niet leuk !

Ik heb dierbaren verloren, heb ongelukken gezien en ben er zelf slachtoffer van geweest met grote gevolgen.
Zelfmoord is ook geen onbekende hier. Aids stervenden meegemaakt,, en nee het went niet! maar....

je doet er gewoon weinig tegen.. hoe stom het ook klinkt.
En geloof me je woont in de randstad met misschien alle risico's van dien ( onzin natuurlijk want Karst deed zijn daad in Apeldoorn) maar je wilt niet 24 uur per dag in het huis veilig zijn ... terwijl er iemand het toch onbewust op je gemund heeft.

Leef!, onderga en accepteer.

Je wordt er echt niet gelukkiger van het oheil te voorkomen namelijk.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_72570308
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 02:42 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Ik geloof niet in boekjes, maar neem kennis van zaken wat o.a. naar voren komt vanuit de wetenschap..

Er is geen enkele reden om het ene sprookjesboek boven het ander te prefereren, sterker nog het is vaak juist enorm selectief (en hypocriet) waar veel mensen in zeggen te geloven.

Maargoed dit is allemaal offtopic en ik wens je dan ook veel plezier met wat je gelooft..
en die dingen die naar voren komen vanuit de wetenschap haal je uit een boek/medium neem ik aan ? Heb je die zelf allemaal geverifieerd dan of geloof je dat het toch zo is zoals ze (wetenschappers) het zegen ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')