Denk dat het vooral het idee is dat als je vroegtijdig komt te overlijden dat je dan nog een hoop dingen hebt liggen die je had willen doen. Maar in plaats van daar bang voor te zijn lijkt het me beter om dat als reden te gebruiken om nu gewoon veel leuke dingen te doenquote:Op zondag 6 september 2009 15:26 schreef MASD het volgende:
Ik snap dat hele "bang zijn voor de dood" niet echt, zeker als atheïst. Zie het als slapen. Je valt in slaap en merkt er verder niks meer van.
Als Apeldoorn in de randstad ligt, ligt Amsterdam dan in de provincie?quote:Op zondag 6 september 2009 15:21 schreef Strawberryjuice het volgende:
Een ongeluk zit in een klein hoekje en gezien ik in de randstad woon is de kans op een gek als Karst T ook niet minimaal...
Wie heeft deze angstgedachtes nog meer en hoe ga je hiermee om?
En dan merk je dat je begint te dromen.......quote:Op zondag 6 september 2009 15:26 schreef MASD het volgende:
Ik snap dat hele "bang zijn voor de dood" niet echt, zeker als atheïst. Zie het als slapen. Je valt in slaap en merkt er verder niks meer van.
ik weet al wat je probleem is, je leeft te veel in clichés. Heb je de laatste tijd soms veel naar films gekeken?quote:Op zondag 6 september 2009 16:57 schreef Strawberryjuice het volgende:
Als ik 80 ben en ik heb gedaan wat ik wou zou ik het minder erg vinden dan nu denk ik...
Makkelijk gezegd. Ik heb een tijdje terug steeds de angst gehad dat mijn hart er plotseling mee op zou houden. Als er maar genoeg mensen zijn in je omgeving die op zo een manier weg vallen kan je toch wat makkelijker zo een angst onwikkelen. En als het eenmaal in je kop vast zit.....quote:Op zondag 6 september 2009 15:23 schreef BarbaRob het volgende:
Je kunt er toch niks aandoen. En als je er alleen maar bij stil blijft staan dan wordt je er niet gelukkiger van.
Leef! en zie wat er gebeurt...je weet het toch niet namelijk
Het is denk ik meer de manier waarop. Ik ben geen atheist maar ben ook niet bang voor de dood. Wel voor de manier waarop ik aan mijn einde kom. Als ik gewoon in mijn slaap dood ga is dat niet erg maar als er een pijnlijke lange lijdensweg aan te pas komt kijk ik daar niet echt naar uitquote:Op zondag 6 september 2009 15:26 schreef MASD het volgende:
je bent duidelijk wel een persoon die kan gaan gelovenquote:Op zondag 6 september 2009 15:21 schreef Strawberryjuice het volgende:
Ik ben zelf als atheist opgevoed en nu vind ik dat echt een kwelling, want als ik een christen was geweest dan had ik tenminste het idee van een hiernamaals om me te sussen.
Dat is toch ook het punt niet? Geen hiernamaals, nooit meer bestaan...júist voor Atheïsten is de dood beangstigend. De wereld gaat gewoon door zonder je en je bent binnen no-time vergeten, alsof je nooit bestaan hebt.quote:Op zondag 6 september 2009 15:26 schreef MASD het volgende:
Mijn vader heeft daar ook last van, en paniekaanvallen....hypochonder zijn is geen pretje.quote:Op zondag 6 september 2009 19:10 schreef cheqy het volgende:
[..]
Makkelijk gezegd. Ik heb een tijdje terug steeds de angst gehad dat mijn hart er plotseling mee op zou houden. Als er maar genoeg mensen zijn in je omgeving die op zo een manier weg vallen kan je toch wat makkelijker zo een angst onwikkelen. En als het eenmaal in je kop vast zit.....
Gewoon hulp gaan zoeken als het te ver door gaat slaan.
Geloven is niet iets wat je jezelf kan opleggen. Óf je gelooft dat er na de dood iets is en dat er een God kan bestaan, óf niet. Op sommige momenten wil ik ook wel geloven dat er een hiernamaals is, of dat je geest op de een of andere manier doorleeft, maar echt geloven kan ik het niet.quote:Op maandag 7 september 2009 11:36 schreef rival het volgende:
[..]
je bent duidelijk wel een persoon die kan gaan geloven
Nee, denk er juist wèl aan! Juist dat platte hedonisme ("gewoon lekker genieten van je leven") is geen leven voor de mens. De dood is juist iets dat aanvaard moet worden, evenals pijn, verdriet en meer. De dood moet niet als de pijn weggemoffeld worden in streng hygenische ziekenhuizen en crematoria of geformaliseerd in korte en plechtige uitvaarten, aangekondigd in uniforme rouwkaarten. Juist vaker nadenken over de dood maakt je bewust van je grens.quote:Op zondag 6 september 2009 18:00 schreef Lub_ya het volgende:
Probeer er niet meer zo over te piekeren en geniet van het leven zolang het nog kan.
En het zorgt ervoor dat je je leven leert waarderen.quote:Op maandag 7 september 2009 13:59 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nee, denk er juist wèl aan! Juist dat platte hedonisme ("gewoon lekker genieten van je leven") is geen leven voor de mens. De dood is juist iets dat aanvaard moet worden, evenals pijn, verdriet en meer. De dood moet niet als de pijn weggemoffeld worden in streng hygenische ziekenhuizen en crematoria of geformaliseerd in korte en plechtige uitvaarten, aangekondigd in uniforme rouwkaarten. Juist vaker nadenken over de dood maakt je bewust van je grens.
Hoezo? Ik ben niet bang om dood te gaan, alleen wanneer het werkelijk lijkt te gebeuren (bv: bijna van de trap af vallen, of bijna een aanrijding) dan is het beangstigend. En als ik er maar over blijf piekeren, dat als ik op de fiets ben en straks een ongeluk gebeurt en dat ik dan dood ga, dan kan ik amper leven.quote:Op maandag 7 september 2009 13:59 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nee, denk er juist wèl aan! Juist dat platte hedonisme ("gewoon lekker genieten van je leven") is geen leven voor de mens. De dood is juist iets dat aanvaard moet worden, evenals pijn, verdriet en meer. De dood moet niet als de pijn weggemoffeld worden in streng hygenische ziekenhuizen en crematoria of geformaliseerd in korte en plechtige uitvaarten, aangekondigd in uniforme rouwkaarten. Juist vaker nadenken over de dood maakt je bewust van je grens.
Dat zeg ik ook niet, maar je antwoord leek te impliceren alsof we er onszelf helemaal niet mee bezig moeten houden en gewoon 'moeten leven'. Daar ben ik het juist niet mee eens; ik vind dat je veel bewuster met je leven moet omgaan dan 'puur genieten'. De dood (en de gedachte daaraan) maken je mijns inziens meer bewust van je eigen leven en de waarde daarvan.quote:Op maandag 7 september 2009 14:24 schreef Lub_ya het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ben niet bang om dood te gaan, alleen wanneer het werkelijk lijkt te gebeuren (bv: bijna van de trap af vallen, of bijna een aanrijding) dan is het beangstigend. En als ik er maar over blijf piekeren, dat als ik op de fiets ben en straks een ongeluk gebeurt en dat ik dan dood ga, dan kan ik amper leven.![]()
Of wel in angstigheid. Dan kan je amper van het leven genieten. Dus er niet over piekeren lijkt mij beter? Toch?
Nou, ik vind dat je je daar niet druk om moet maken, en mijn post lijkt ook zo tegenstrijdig ik ben niet bang voor de dood, alleen dan wel voor de pijn die er vooraf gaat. Dat is dan voor mij beangstigend.quote:Op maandag 7 september 2009 14:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar je antwoord leek te impliceren alsof we er onszelf helemaal niet mee bezig moeten houden en gewoon 'moeten leven'. Daar ben ik het juist niet mee eens; ik vind dat je veel bewuster met je leven moet omgaan dan 'puur genieten'. De dood (en de gedachte daaraan) maken je mijns inziens meer bewust van je eigen leven en de waarde daarvan.
Religie is het verklaren van het onverklaarbare zodat je er geen angst meer voor hebt. Nu is er heden ten dage meer te verklaren dan vroeger, maar de angst voor het onbekende van de dood is er niet minder op geworden. Maar dat is natuurlijk niet alleen voorbestemd voor alleen gelovigen of alleen atheïsten. Religie creërt een moreel kompas, geeft "leefregels" zodat je door "goed" te leven het paradijs mag bereiken.quote:Op maandag 7 september 2009 16:50 schreef StreepjesSok het volgende:
Enne... onzekerheid maakt angstig. Daarom verzinnen mensen godsdiensten zodat ze zichzelf een zekerheid kunnen geven. "Als ik goed doe, ga ik naar de hemel" geeft een soort van zekerheid, dus is het minder eng. Bovendien heb je dan het idee dat je er iets voor kunt doen om later op die wolk rond te mogen huppelen met je harpje. En "God heeft het zo gewild" vind ik ook altijd zo'n mooie. Kun je mooi de verantwoordelijkheid afschuiven. Gewoon met je klauwen aan die slang zitten, want als God het wil bijt de slang niet.
Excuus als ik hiermee gelovigen voor het hoofd stoot. Ik ben soms misschien gewoon jaloers dat ik zelf niet in de hemel of het walhalla of reincarnatie geloof. Zou toch mooi zijn als ik in mijn volgende leven als kat terug mag komen en dan lekker de hele dag in de zon soezen... Verheug me er nu al op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |