abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72538760
quote:
Op maandag 7 september 2009 13:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is toch ook het punt niet? Geen hiernamaals, nooit meer bestaan...júist voor Atheïsten is de dood beangstigend. De wereld gaat gewoon door zonder je en je bent binnen no-time vergeten, alsof je nooit bestaan hebt.
Daar heb jij toch geen last van? Je bent toch dood.
quote:
Op maandag 7 september 2009 16:35 schreef Strawberryjuice het volgende:
Het is vooral zo kut dat niemand echt kan zeggen hoe het voelt. Dat geeft me altijd rust, als ik tegen iets opzie... Soms denk ik: bestonden er mar geesten die het me vertelden.

En hoe weet ik of ik niet de enige ben die bestaat en alles in mijn hoofd zit? Dat als ik sterf alles verdwijnt... Ik g volgende week naar een psych.
Je denkt als Plato.
Probeer het van de positieve kant te zien; als alles in jouw hoofd zit kun je het zo maken als je wilt. En ja, als dat niet lukt, zit het dus niet alleen in jouw hoofd en word je niet zomaar vergeten als jij overlijdt.

Ik snap dat nooit zo, bang zijn voor de dood. Ik ben zelf ook atheist en heb zoiets van 'och, dood ga je toch.' Het leven is mooi, en als het eindigt, dan heb ik er toch van genoten, hoe kort of lang het ook moge zijn. Het zou fijn zijn als ik tot mijn 95ste gezond mag leven, maar ik zou er ook niet wakker om liggen (OMGkan dat? Nee, waarschijnlijk niet). als ik over vijf jaar het loodje leg (want hee, ik merk het dan toch niet).
Maar ik zal er dan wel weer te licht over denken. Het is overigens niet zo dat ik het leuk zou vinden hoor, als ik over vijf jaar dood ben, maar angst heb ik er ook niet voor.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: Waar ik dan weer wel bang voor ben trouwens, als ik er zo over nadenk, is - zoals velen al gezegd hebben - de manier waarop ik dood zou gaan. Ik wil niet bang sterven, that's all. Dat lijkt me echt verschrikkelijk, je laatste minuut in angst zitten.

Gelukkig ga ik er niet vanuit dat ik vermoord word.

[ Bericht 5% gewijzigd door Anoniem_03032014_01 op 07-09-2009 23:37:48 ]
pi_72539302
Ik zie heel wat stoere reacties hier maar het idee dat zodra het leven stopt er tot in de eeuwigheid niks meer is benauwd mij ook erg als ik er aan denk.
pi_72539675
Ik herken mezelf hier ook wel in. Niet al te lang geleden is mijn moeder overleden en een korte tijd daarna mijn oma. Sindsdien ben ik (vooral als ik savonds alleen ben) bang om dood te gaan. Vooral omdat mijn moeder vrij plotseling overleed besef ik nu dat het ineens over kan zijn..
Maar ook ben ik bang om na mijn moeder en oma ook mijn vader te verliezen.. Dat idee maakt me zo bang
pi_72539680
Maar als er niks meer is omdat je dood bent, dan weet je van niks. Dus tegen die tijd heb je ook niks meer om dat niks maar niks te vinden.
Als je geen prioriteit bent, wees dan ook geen optie.
pi_72539715
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:00 schreef Pannenkoeken het volgende:
Ik herken mezelf hier ook wel in. Niet al te lang geleden is mijn moeder overleden en een korte tijd daarna mijn oma. Sindsdien ben ik (vooral als ik savonds alleen ben) bang om dood te gaan. Vooral omdat mijn moeder vrij plotseling overleed besef ik nu dat het ineens over kan zijn..
Maar ook ben ik bang om na mijn moeder en oma ook mijn vader te verliezen.. Dat idee maakt me zo bang
Dat lijkt me dan weer veel erger. Zelf blijven leven maar een dierbare verliezen.
Als je geen prioriteit bent, wees dan ook geen optie.
pi_72539780
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:47 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik zie heel wat stoere reacties hier maar het idee dat zodra het leven stopt er tot in de eeuwigheid niks meer is benauwd mij ook erg als ik er aan denk.
Want? Je maakt er niets van mee, dus wat benauwd je dan precies..
pi_72539832
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:02 schreef StreepjesSok het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan weer veel erger. Zelf blijven leven maar een dierbare verliezen.
Dat dus. Dan ben je dus niet bang voor je eigen dood, maar voor die van iemand anders. Ik zou het ook heel erg vinden voor dierbaren als ik dood zou gaan, maar voor mezelf, nah.
pi_72539934
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:04 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Want? Je maakt er niets van mee, dus wat benauwd je dan precies..
Mensen zijn van nature bang om van allerlei zaken te missen.. Iets wat inderdaad zal gebeuren als de dood zijn intrede doet, maar wanneer we eens wat langer bij de materie stilstaan dan zien we dat het leven en eventuele toekomstige zaken (waarvan je denkt ze niet te willen missen) vrij weinig voeten in aarde heeft.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_72539967
To be or not to be..
herkenbaar...vooral als je wel eens hyperventileerd...woowwwww
niet fijn..Vreemde is hyperventileer ik niet heb ik nergens last van...van dat soort angsten bv...dus misschien moet je eens opletten of je als zo denkt niet te snel ademhaalt..
ik heb dit vaak als ik hooikoorts heb bv...dan moet ik mijn hooikoorts pil maar weer innemen maar ik wil die dus niet een heel seizoen achter elkaar slikken ...vandaar dat het wel eens mis kan gaan ..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_72539984
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:10 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Mensen zijn van nature bang om van allerlei zaken te missen.. Iets wat inderdaad zal gebeuren als de dood zijn intrede doet, maar wanneer we eens wat langer bij de materie stilstaan dan zien we dat het leven en eventuele toekomstige zaken (waarvan je denkt ze niet te willen missen) vrij weinig voeten in aarde heeft.
Ach er zijn wel dingen die ik graag had meegemaakt. Zowel in de toekomst als in het verleden.
Maar ondertussen vind ik het ook een mooi idee dat ik nu nog vanalles kan doen dat daadwerkelijk betekenis heeft. 'Een verschil maken'. Gewoon in mijn eigen tijd. En straks dood gaan, zoals iedereen. Ik zie het probleem niet zo. Nooit gedaan ook.
pi_72540113
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:11 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ach er zijn wel dingen die ik graag had meegemaakt. Zowel in de toekomst als in het verleden.
Maar ondertussen vind ik het ook een mooi idee dat ik nu nog vanalles kan doen dat daadwerkelijk betekenis heeft. 'Een verschil maken'. Gewoon in mijn eigen tijd. En straks dood gaan, zoals iedereen. Ik zie het probleem niet zo. Nooit gedaan ook.
Natuurlijk, maar bij de dood verlies je het geheel. Namelijk het gehele leven en zoals je weet bestaat het leven voor een groot deel helemaal niet uit spectaculaire bezigheden of zaken waar je veel op terugkijkt.

Het kan natuurlijk wel een boeiende bezigheid zijn en een ieder maakt ook ongetwijfeld erg leuke dingen mee, maar een probleem van de dood maken vind ik onzinnig. Zo ongeveer wat je zelf al zei in de laatste 2 a 3 zinnetjes.
pi_72540120
Tjah men zegt dat in de hemel van alles te beleven valt...mooie dingen...
En de hemel moet je breed zien niet in de zin van het Christelijke geloof oid..denk ik niet.
Maar ik geloof er wel in maar toch....liever nog niet aub!
Dat gevoel...:O
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_72540163
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:16 schreef zhe-devilll het volgende:
Tjah men zegt dat in de hemel van alles te beleven valt...mooie dingen...
En de hemel moet je breed zien niet in de zin van het Christelijke geloof oid..denk ik niet.
Maar ik geloof er wel in maar toch....liever nog niet aub!
Dat gevoel...:O
"Men zegt"? Je bedoelt naieve mensen die 'geloven' (vooral zeggen te geloven) in toekomstbeelden die ze zich hebben laten voorspiegelen door gedateerde sprookjesboeken als de Bijbel etc.
pi_72540288
quote:
Op maandag 7 september 2009 13:08 schreef Luxuria het volgende:
Ik denk daar ook wel eens aan, maar ik ben vooral bang dat mijn dierbaren opeens wat overkomt, dat iemand verongelukt ofzo.
Ook daar kun je niets aan doen...je kunt 's morgens weggaan en aan het einde van de middag terugkomen en dan erachterkomen dat je halfwees bent geworden terwijl er toch die ochtend niets aan de hand was.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72540341
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:23 schreef trovey het volgende:

[..]

Ook daar kun je niets aan doen...je kunt 's morgens weggaan en aan het einde van de middag terugkomen en dan erachterkomen dat je halfwees bent geworden terwijl er toch die ochtend niets aan de hand was.
Plotseling gehandicapt worden lijkt mij veel erger dan plotseling dood gaan. Van dood zijn heb je geen last.
pi_72540343
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:19 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

"Men zegt"? Je bedoelt naieve mensen die 'geloven' (vooral zeggen te geloven) in toekomstbeelden die ze zich hebben laten voorspiegelen door gedateerde sprookjesboeken als de Bijbel etc.
doe niet zo agressief aub
pi_72540375
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:26 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

doe niet zo agressief aub
Ik zie niet in wat er agressief aan is. Ik analyseerde slechts welke denkbeelden jij er (volgens mij) op nahoudt?
pi_72540435
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:26 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Plotseling gehandicapt worden lijkt mij veel erger dan plotseling dood gaan. Van dood zijn heb je geen last.
De persoon niet (al was 54 jaar wel erg jong om te gaan) maar als dochter is het toch wel erg schrikken als je 's ochtend je moeder gedag zegt en 's middags terugkomt, een briefje vindt en in het ziekenhuis te horen krijgt dat ze is overleden aan een hersenbloeding terwijl ze met je vader koffie zat te drinken, zie je haar terug in het mortuarium en moet je ook nog je oma bellen om te zeggen dat haar enige dochter is overleden.(en Luxuria waarop ik reageerde was vooral bang voor de dood van naasten daarom reageerde ik)
Optimist tot in de kist
pi_72540693
Een interessante (en naar mijn mening goede) uiteenzetting waarom angst voor de dood niet gepast is: http://academicearth.org/lectures/fear-of-death

Het is een deel uit een vak van 26 colleges 'Philosophy of Death' van Yale. De hele serie is trouwens een aanrader, en allemaal gratis te bekijken.
pi_72540725
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:46 schreef KGB12 het volgende:
Een interessante (en naar mijn mening goede) uiteenzetting waarom angst voor de dood niet gepast is: http://academicearth.org/lectures/fear-of-death

Het is een deel uit een vak van 26 colleges 'Philosophy of Death' van Yale. De hele serie is trouwens een aanrader, en allemaal gratis te bekijken.
Dat is wel een toffe site. Het verbaast me eerlijk gezegd dat ik hem nog niet kende.
  dinsdag 8 september 2009 @ 01:00:04 #71
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_72540902
Ik herken het meer in de vorm dat ik erg bang ben om familie te verliezen.
pi_72540965
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 01:00 schreef Sargon het volgende:
Ik herken het meer in de vorm dat ik erg bang ben om familie te verliezen.
Ook dat zal een keer gebeuren. Geen idee hoe oud je bent maar ik had ook ooit twee ouders en 4 grootouders, 2 grootouders verloor ik al snel, de derde met 11 jaar, mijn ouders zijn nu ook al 20 en 12 jaar geleden overleden en mijn laatste oma sloot in 2001 de rij af. Nu heb ik nog een 1 broer over als directe familie....toen vooral mijn ouders nog leefden dacht ik er wel eens aan hoe het zou zijn zonder hen....en ook dat went al zul je ze nooit vergeten, het enige waar ik nooit aan zal wennen is dat je nooit meer even naar huis kunt bellen voor advies, als ik in de stad loop en zie moeders en dochters gezellig winkelen dan kan ik een steek van jaloezie niet onderdrukken, het gemis zal altijd blijven maar je leert er mee leven.
Optimist tot in de kist
pi_72541011
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 01:06 schreef trovey het volgende:

[..]

Ook dat zal een keer gebeuren. Geen idee hoe oud je bent maar ik had ook ooit twee ouders en 4 grootouders, 2 grootouders verloor ik al snel, de derde met 11 jaar, mijn ouders zijn nu ook al 20 en 12 jaar geleden overleden en mijn laatste oma sloot in 2001 de rij af. Nu heb ik nog een 1 broer over als directe familie....toen vooral mijn ouders nog leefden dacht ik er wel eens aan hoe het zou zijn zonder hen....en ook dat went al zul je ze nooit vergeten, het enige waar ik nooit aan zal wennen is dat je nooit meer even naar huis kunt bellen voor advies, als ik in de stad loop en zie moeders en dochters gezellig winkelen dan kan ik een steek van jaloezie niet onderdrukken, het gemis zal altijd blijven maar je leert er mee leven.
Dat het waarschijnlijk een keer gaat gebeuren dat je je ouders verliest is evident, maar ik kan me enigszins wel voorstellen dat het idee sommige mensen beangstigt.. Persoonlijk heb ik er niet zoveel last van.

Gevoelsmatig lijkt het me veel erger om een jonger zusje ofzo te verliezen, dan een ouder. Vrienden verliezen schijnt ook heel zwaar te zijn, maar ook daar sta ik eigenlijk nooit zo bij stil.
pi_72541663
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:19 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

in welke boekjes gelooft meneer zelf dan ?
pi_72541718
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 02:29 schreef loni55 het volgende:

[..]

in welke boekjes gelooft meneer zelf dan ?
Ik geloof niet in boekjes, maar neem kennis van zaken wat o.a. naar voren komt vanuit de wetenschap..

Er is geen enkele reden om het ene sprookjesboek boven het ander te prefereren, sterker nog het is vaak juist enorm selectief (en hypocriet) waar veel mensen in zeggen te geloven.

Maargoed dit is allemaal offtopic en ik wens je dan ook veel plezier met wat je gelooft..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')