offtopicquote:Op maandag 7 september 2009 18:55 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
Ik heb sinds kort rfactor, vooral vanwege de fsone mod waar ik veel goeds over heb gehoord. Nu probeer ik te vinden waar ik de laatste complete versie hiervan kan vinden!
Ik heb tot nu toe alleen een 2007 versie met maar 4 f1 circuits gevonden.. wie kan mij helpen?
Daarom stemden ze als enige tegen een verbod op KERS volgend jaar. Ze willen er nog gebruik van gaan maken.quote:Op maandag 7 september 2009 17:02 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik vind Williams echt de grote verliezer in deze...
Pracht van een mechanisch systeem en er gewoon niet gebruik van maken.
KERS blijft in 2010, toch?quote:Op maandag 7 september 2009 21:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Daarom stemden ze als enige tegen een verbod op KERS volgend jaar. Ze willen er nog gebruik van gaan maken.
IS het werkelijk een prachtig systeem? Wanneer het daadwerkelijk zo goed zou werken zou het allang zijn ingezet tijdens race weekenden. Ik hoop dat het een goed systeem is maar ik heb mijn twijfels. Ik denk dat het een flink hoger gewicht met zich meebrengt dan de elec systemen van Ferrari/mclaren/renault.quote:Op maandag 7 september 2009 17:02 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik vind Williams echt de grote verliezer in deze...
Pracht van een mechanisch systeem en er gewoon niet gebruik van maken.
FSONE 2008 1.01 is volgens mij de nieuwste.quote:Op maandag 7 september 2009 18:55 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
Ik heb sinds kort rfactor, vooral vanwege de fsone mod waar ik veel goeds over heb gehoord. Nu probeer ik te vinden waar ik de laatste complete versie hiervan kan vinden!
Ik heb tot nu toe alleen een 2007 versie met maar 4 f1 circuits gevonden.. wie kan mij helpen?
In de reglementen wel, maar de FOTA wil er vanaf. De enige manier om dus KERS te gaan gebruiken is geen lid van de FOTA te zijn.quote:
Dat denk ik niet ... je weet vast wel wat een accu weegt ^^quote:Op maandag 7 september 2009 23:17 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
IS het werkelijk een prachtig systeem? Wanneer het daadwerkelijk zo goed zou werken zou het allang zijn ingezet tijdens race weekenden. Ik hoop dat het een goed systeem is maar ik heb mijn twijfels. Ik denk dat het een flink hoger gewicht met zich meebrengt dan de elec systemen van Ferrari/mclaren/renault.
Ehmz, nu zijn er toch ook leden van de FOTA die het (soms) niet gebruiken?quote:Op maandag 7 september 2009 23:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
In de reglementen wel, maar de FOTA wil er vanaf. De enige manier om dus KERS te gaan gebruiken is geen lid van de FOTA te zijn.
De FOTA-leden hebben voor volgend jaar afgesproken dat ze het systeem vrijwillig in de ban doen. KERS blijft volgend jaar reglementair bestaan, maar FOTA-leden zullen niet van die mogelijkheid gebruik gaan maken. Niet-FOTA-leden mogen dat zelf apart beslissen en ze kunnen nergens toe gedwongen worden.quote:Op maandag 7 september 2009 23:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Ehmz, nu zijn er toch ook leden van de FOTA die het (soms) niet gebruiken?
Hoe zit dat dan? Ben je volgend jaar VERPLICHT om het te gebruiken of wat?
http://www.rfactorcentral.com/detail.cfm?ID=F1%202009%20F1RL ??quote:Op maandag 7 september 2009 23:20 schreef vosss het volgende:
[..]
FSONE 2008 1.01 is volgens mij de nieuwste.
De tracks zijn ook te vinden op die site
Ik wacht wel op CD. met een Wii.. heb veel gemod met GP3 en F1serie van EA maar nu ik geen eigen pc meer heb (alleen Macbook) zit het gamen er niet meer inquote:Op dinsdag 8 september 2009 00:06 schreef vosss het volgende:
Die is niet van FSONE
De beste voor rFactor zijn FSONE, MMG en CTDP wat mij betreft.
Deze ken ik (nog) niet.
Ik zal hem eens binnen harken
Ophanging zit niet aan het bodywork vast hoorquote:Op dinsdag 8 september 2009 09:26 schreef sanger het volgende:
Door het aanpassen van het bodywork zal er ook effect zijn op de ophanging. Die zal dus ook opnieuw gebouwd zijn
Ik bedoel meer dat de neerwaartse druk wsl verandert waardoor de ophanging aan andere specs zou moeten voldoen. Zeker met de ingrijpende wijzigingen op gebied van voor en achtervleugels.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ophanging zit niet aan het bodywork vast hoorZo moeilijk is het niet om de gaten in het bodywork voor de ophanging een stukkie te verplaatsen.
Ik denk dat neerwaartse druk daar niet heel veel mee te maken heeft, dat kan je opvangen met de dempers. Het zijn juist eerder de slicks die zorgen voor meer krachten op wielophanging en dus een redesign zouden vragenquote:Op dinsdag 8 september 2009 09:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat de neerwaartse druk wsl verandert waardoor de ophanging aan andere specs zou moeten voldoen. Zeker met de ingrijpende wijzigingen op gebied van voor en achtervleugels.
quote:Geslaagde cosmetische ingreep voor Massa
08 september 2009
Ferrari-coureur Felipe Massa heeft maandag een geslaagde cosmetische ingreep ondergaan aan zijn hoofd. De operatie vond plaats in het Albert Einstein-ziekenhuis in de Braziliaanse stad Sao Paulo en nam anderhalf uur in beslag.
Massa kreeg tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije een metalen veer van de auto van Rubens Barrichello tegen zijn helm. De 28-jarige Braziliaan liep hierbij een hersenschudding en een schedelbreuk op. Tijdens de laatste operatie hebben de doktoren het gedeelte boven het linkeroog, waar de veer de helm raakte, weer hersteld. Massa zal na een kort verblijf in het ziekenhuis weer naar huis mogen.
Naar verwachting keert Massa volgend jaar weer terug op de grid. Tot het zover is, wordt hij vervangen door Ferrari's nieuwe reservecoureur Giancarlo Fisichella.
quote:Massa vol goede moed
over terugkeer
Felipe Massa wil graag weer racen en zegt geen angst te hebben na zijn ongeluk in Hongarije. De Braziliaan is inmiddels weer geopereerd. Er is een titanium plaat in zijn hoofd gezet:" Die was nodig om weer te kunnen racen. Er miste een stuk bot en normaal kun je dar gewoon mee leven, maar om te racen moest er een pleet overeen",aldus Felipe.
Hij heeft zijn crash pas thuis in Brazilie bekeken en kon het niet geloven dat hij door een veer geraakt werd;"Ik heb eerder klappers meegmaakt die voor mijn gevoel erger waren, Monaco 2002 en twee keer in Barcelona toen ik zonder remmen kwam te zitten. Dan ga nadenken over de gevolgen, deze klap weet ik niks van en dus zal ik er geen last van hebben als ik weer in de auto zit. Mijn vrouw heeft me twee gevraagd of ik door wil gaan , maar dit is mijn leven , dit is wat ik doe en wil doen. Ook mijn moeder zie ik soms kijken en denken maar zijn durft de vraag niet te stellen omdat ze weet hoe ik ben' zegt Massa.
Nadat deze ingreep genezen is wil hij weer naar Europa en veel tijd besteden in de simulator en aan karten. Massa:" ik zal er bij zijn in Interlagos voor mijn thuisrace, het zal niet makkelijk zijn om toeschouwer te zijn maar ik zal er zijn".
grts
Olav
Dempers zijn een onderdeel van de ophanging imo.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:54 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik denk dat neerwaartse druk daar niet heel veel mee te maken heeft, dat kan je opvangen met de dempers. Het zijn juist eerder de slicks die zorgen voor meer krachten op wielophanging en dus een redesign zouden vragen
Jawel, maar neerwaarste druk varieert sowieso al veel per circuit. Ik denk dat de wielophanging daarop al is berekent, maar het gebruik van slicks (en dus meer krachten op de wielophanging) zal de grootste factor zijn lijkt mequote:Op dinsdag 8 september 2009 11:42 schreef sanger het volgende:
[..]
Dempers zijn een onderdeel van de ophanging imo.
Slicks is ook een goede inderdaad.
Daar ga je alweer he. Vrouwen vragen nooit wat ze bedoelen. Het lijkt mij dat zijn vrouw bedoelde te vragen of hij er mee wil stoppen, maar in plaats daarvan vraagt ze of hij door wil gaan.quote:Mijn vrouw heeft me twee gevraagd of ik door wil gaan , maar dit is mijn leven , dit is wat ik doe en wil doen.
Ik geloof er eerlijk gezegd niks van. Hoe kun je nou voor de race al bepalen wat een PERFECT moment is om zo je teamgenoot maximaal voordeel ervan te laten hebben.quote:Renault ontkent manipulatie in brief aan FIA
Renault-teambaas Flavio Briatore en hoofdengineer Pat Symonds ontkennen ten stelligste dat ze Nelson Piquet vorig jaar in Singapore de opdracht gaven om opzettelijk te crashen. Het tweetal heeft een brief aan de internationale autosportbond FIA gestuurd om dat te benadrukken.
Renault moet op 21 september echter wel voor de World Motor Sport Council verschijnen om zich te verantwoorden. De Spaanse krant AS meldt dat Piquet voor de race verteld werd dat hij in een specifieke ronde een ongeluk diende te veroorzaken. Als beloning zou hem contractverlenging voor 2009 in het vooruitzicht zijn gesteld. De Braziliaanse zender Globo TV bericht ondertussen dat de spin van Piquet in de opwarmronde een oefening was voor de daadwerkelijke crash tijdens de race.
quote:Modern Formula One suspension is minutely adjustable. Initial set-up for a track will be made according to weather conditions (wet weather settings are far softer) and experience from previous years, which will determine basic spring and damper settings. These rates can then be altered according to driver preference and tyre performance, as can the suspension geometry under specific circumstances.
Waarom moeten ze het nu altijd zo ingewikkeld makenquote:Op dinsdag 8 september 2009 12:03 schreef Googolplexian het volgende:
Niet vergeten dat de geometrie van de ophanging ook verstelbaar is
[..]
Wat de uitkomst ook is die Piquet is echt een eikelquote:Op dinsdag 8 september 2009 12:04 schreef kepler het volgende:
Haha de spin in de opwarmronde als oefening![]()
Maar zo onmogelijk is dat niet, crashen zodra Alonso in de pits staat
Tuurlijk is dat onmogelijk. Ik denk dat er vrij weinig pitstops gemaakt worden die EXACT volgens de planning verlopen. Je weet van te voren niet of je klem komt te zitten achter iemand, of dat je om kans te houden ineens een rondje of 2 eerder mee moet klappen met iemand anders.quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:04 schreef kepler het volgende:
Haha de spin in de opwarmronde als oefening![]()
Maar zo onmogelijk is dat niet, crashen zodra Alonso in de pits staat
Ehhh ... hoe bedoel je "PERFECT moment" ?quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik geloof er eerlijk gezegd niks van. Hoe kun je nou voor de race al bepalen wat een PERFECT moment is om zo je teamgenoot maximaal voordeel ervan te laten hebben.
In mijn optiek is dat schier onmogelijk
Ik wel ... tot nu toe hebben de meeste whistle-blowers in het F1-wereldje gelijk gekregen. Bovendien is er zo weinig motivatie voor Nelson om dit te doen als het niet waar is.quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:08 schreef vosss het volgende:
Flavio is een achterbakse lamlul, maar dit verhaal geloof ik persoonlijk niet
Ik heb nog nergens gelezen dat Nelsinho dit verhaal naar buiten heeft gebrachtquote:Op dinsdag 8 september 2009 12:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik wel ... tot nu toe hebben de meeste whistle-blowers in het F1-wereldje gelijk gekregen. Bovendien is er zo weinig motivatie voor Nelson om dit te doen als het niet waar is.
Alleen nu is er geen echt duidelijke Whistle-blower toch? Er zijn een paar geruchten over wie het is, maar niemand weet het zeker. Het kan ook idd de Braziliaanse media zijn die met 'bewijzen' is gekomen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik wel ... tot nu toe hebben de meeste whistle-blowers in het F1-wereldje gelijk gekregen. Bovendien is er zo weinig motivatie voor Nelson om dit te doen als het niet waar is.
Mocht hij dit wel zelf gezegd hebben, en het blijkt niet waar te zijn, dan heeft Piquet zijn kansen in de F1 wel vergooit.quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb nog nergens gelezen dat Nelsinho dit verhaal naar buiten heeft gebracht
Dat denk ik ook jaquote:Mocht hij dit wel zelf gezegd hebben, en het blijkt niet waar te zijn, dan heeft Piquet zijn kansen in de F1 wel vergooit.
Maar Piquet zal hiervoor zelf ook gestraft worden, niet alleen Flavioquote:Op dinsdag 8 september 2009 12:23 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Mocht het wel waar zijn, wordt Renault sowieso geschrapt uit de uitslag van die race, en ik denk uit het hele seizoen 2008 + dat Flavio kan vertrekken. Is toch een zeer ernstig vergrijp om je rijder, de marshals en het publiek op deze manier in gevaar te brengen.
Wel als de hele race wordt geschrapt. Dan verliest Hamilton meer punten (6) dan Massa (0).quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:23 schreef bodylotion het volgende:
Voor het wereldkampioenschap maakt het niet zoveel uit, gezien Massa die race niet in de punten is gefinished en dus nooit meer punten dan Hamilton zou kunnen hebben behaald.
De race gaan ze echt niet schrappen. Hamilton kan er niets aan doen dat Renault wellicht de boel oplicht.quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Wel als de hele race wordt geschrapt. Dan verliest Hamilton meer punten (6) dan Massa (0).
autosport.comquote:Ferrari will announce its sponsorship deal with Spanish banking giants Santander at Monza on Thursday, confirming a deal that was first revealed by AUTOSPORT in July last year.
Ferrari is to hold a press conference ahead of the Italian Grand Prix with Ferrari president Luca di Montezemolo and the president of the Bank of Santander, Emilio Botin.
The Santander alliance comes amid continued speculation that Spaniard Fernando Alonso is also on his way to Ferrari, although it is not known if an announcement about the Maranello team's 2010 driver plans will be made at Monza this weekend.
Ferrari has already stated that it is waiting for Felipe Massa to be fully fit for the start of next season, and it has a contract with Kimi Raikkonen too - although there is a chance this could be bought out.
Santander entered Formula 1 in 2007 with the McLaren team, on the back of its signing of Alonso, and its contract with the Woking-based team runs until the end of this year.
En als ze dat al doen, dan zullen de punten voor de rest van de coureurs/teams gelijk blijven. Zie 1997 met Schumacher.quote:Op dinsdag 8 september 2009 12:41 schreef vosss het volgende:
[..]
De race gaan ze echt niet schrappen. Hamilton kan er niets aan doen dat Renault wellicht de boel oplicht.
Ik denk eerder dat ze Renault schrappen, al dan niet volledig uit 2008
Source: GMMquote:F1's testing agreement will be slightly modified next year so that new or returning drivers can get some experience of their cars prior to racing.
According to Auto Motor und Sport, if a team wants or needs to alter its race line-up during the 2010 season, a one-day test for the replacement will be excluded from the total ban on proper in-season circuit testing.
Drivers eligible for the measure this year would have been Michael Schumacher, Luca Badoer, Tonio Liuzzi and rookies Jaime Alguersuari and Romain Grosjean.
To prevent abuse of the measure, in situations like that of Schumacher - who ultimately did not return to race - his test day would have been deleted from Ferrari's allocation of testing for the subsequent season.
Toch zie ik hem in 2010 nog steeds niet bij Ferrari rijden..quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:54 schreef Tarado het volgende:
Santander to announce Ferrari deal
By Jonathan Noble Tuesday, September 8th 2009, 16:15 GMT
[..]
autosport.com
Goede zaak, en ook goed doorgedacht over het alsnog niet instappen van de tester.quote:Op woensdag 9 september 2009 10:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Source: GMM
© CAPSIS International
Ik eigenlijk wel.quote:Op woensdag 9 september 2009 11:01 schreef Giem het volgende:
[..]
Toch zie ik hem in 2010 nog steeds niet bij Ferrari rijden..
Alonso + Renault werkt op een of andere manier gewoon wel, maar bij een ander team kan hij geen potten breken. Hij moet het team naar zijn hand kunnen zetten, en ik vraag me af of hij dat bij Ferrari kan.quote:
quote:Op woensdag 9 september 2009 12:20 schreef kriele het volgende:
Nu bemoeid Bernie zich met de rijderskeuze van Force India. Mallya had volgens eikelsteen moeten kiezen voor Karun Chandhok uit India, want hij is zooooo getalenteerdYeah right, en het zal er niets mee te maken hebben dat er zo nodig een GP naar India moet gaan. Fuck GP's in Verweggistan. F1 heeft de oorsprong in Europa. Verloochen die roots dan niet.
Ik heb het helemaal gehad met die karakterloze grand prix' in vage landen. Totaal geen sfeer en lege tribunes. Fuck it!
Deze discussie is eerder gevoerd maar als Alonso naar Ferrari gaat is hij binnen 2 jaar weer wereldkampioen en mogelijk zelfs zijn eerste jaarquote:Op woensdag 9 september 2009 12:55 schreef Giem het volgende:
[..]
Alonso + Renault werkt op een of andere manier gewoon wel, maar bij een ander team kan hij geen potten breken. Hij moet het team naar zijn hand kunnen zetten, en ik vraag me af of hij dat bij Ferrari kan.
Kimi en Alonso naast elkaar lijkt me wel leuk om te zien, maar ik vrees dat het gaat uitmonden in een rel tussen Ferrari en Alonso net als bij McLaren.
Hij werkte eerder het team tegenquote:Op woensdag 9 september 2009 14:26 schreef Waffle het volgende:
Daar durf ik ook wel geld op in te zetten. Want voor zover ik weet is Alonso bij elk team redelijk succesvol geweest. Minardi deed hij het niet slecht voor een Minardi coureur, Renault perfect en Mclaren goed, maar het team werkte hem tegen.
vergeet niet dat hij in 2007 een gelijk aantal punten had als Hamilton, en 1 punt minder dan Raikkonenquote:Op woensdag 9 september 2009 12:55 schreef Giem het volgende:
[..]
Alonso + Renault werkt op een of andere manier gewoon wel, maar bij een ander team kan hij geen potten breken. Hij moet het team naar zijn hand kunnen zetten, en ik vraag me af of hij dat bij Ferrari kan.
Kimi en Alonso naast elkaar lijkt me wel leuk om te zien, maar ik vrees dat het gaat uitmonden in een rel tussen Ferrari en Alonso net als bij McLaren.
Toevallig dat Monza juist nu dit besluit neemt.. Juist het nemen van die kerbstones met veel snelheid is een zwakte van de F60, en dankzij deze aanpassing moeten alle bolides het in die chicanes rustiger aan doen.quote:Monza voorziet chicanes van hogere kerbstones
08 september 2009
De eerste twee chicanes van Monza zijn voorzien van hogere kerbstones, waardoor de coureurs deze bochten niet zomaar meer kunnen afsnijden. Het gaat om de Variante del Rettifilo, de eerste bocht na de start, en de Variante della Roggia.
In deze twee chicanes zijn zogenaamde combinatie-kerbstones geplaatst, die ook te vinden zijn in de Veedol-chicane op de Nürburgring en in de nieuwe chicane van Barcelona. De coureurs zullen voortaan dus iets voorzichtiger moeten zijn in deze bochten, om schade aan de voorvleugel of de bodem van de auto te voorkomen.
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl(...)n-hogere-kerbstones/
Niet rustiger aan doen, ze kunnen moeilijker een 'metertje minder' pakkenquote:Op woensdag 9 september 2009 15:27 schreef Noud_ het volgende:
[..]
Toevallig dat Monza juist nu dit besluit neemt.. Juist het nemen van die kerbstones met veel snelheid is een zwakte van de F60, en dankzij deze aanpassing moeten alle bolides het in die chicanes rustiger aan doen.
Het is ook op andere circuits al ingevoerd, zoals je in je eigen stuk kunt lezen. No conspiracy sir, sorryquote:Op woensdag 9 september 2009 15:27 schreef Noud_ het volgende:
[..]
Toevallig dat Monza juist nu dit besluit neemt.. Juist het nemen van die kerbstones met veel snelheid is een zwakte van de F60, en dankzij deze aanpassing moeten alle bolides het in die chicanes rustiger aan doen.
Precies, op 2 van zulke geweldige circuits moet je elk jaar racen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:57 schreef Giem het volgende:
[..]
Alle mooie circuits hier gaan we verliezen door van die saaie zandbak races.. :S Als we ook weer zagen wat er dit weekend in Spa allemaal gebeurd, een grote crash, inhalen binnen door en buitenlangs.
Spa zou nu al moeten afwisselen met duitsland, krijgen we dus een leuke race om het jaar..
Link naar het originele artikel in blick.ch http://www.blick.ch/sport(...)-holt-rosberg-128169quote:Nico Rosberg is going to switch to Brawn to drive a silver-coloured car in 2010, according to the authoritative Swiss publication Blick.
In an article penned by the well-connected journalist veteran Roger Benoit, it is claimed that Mercedes will allow its contract with McLaren to lapse at the end of 2011, and by then the German manufacturer will own 75 per cent of Brawn GP.
Blick said the Brawn buyout is in conjunction with Arab partners, and will see the Brackley-built cars painted silver and with prominent Mercedes branding as of 2010.
Benoit also wrote that Rosberg is in fact not heading to McLaren, the British team that is currently 40 per cent owned by Mercedes, but to Brawn, despite chief executive Nick Fry saying recently he was happy to keep Rubens Barrichello alongside Jenson Button.
Rosberg said coyly last week that although still with multiple options for 2010, he had now at least honed in on one in particular.
"Nico is an option," Mercedes' motor sport president Norbert Haug said on Tuesday. "He is a candidate."
Kun je daaruit opmaken dat BrawnGP straks het febrieksteam van Mercedes wordt? En misschien zelfs onder de naam Mercedes verder gaat?quote:Op woensdag 9 september 2009 16:19 schreef Tarado het volgende:
Rosberg to drive Mercedes owned Brawn in 2010
09/09/2009
[..]
Link naar het originele artikel in blick.ch http://www.blick.ch/sport(...)-holt-rosberg-128169
Dat denk ik wel. Die 75% zegt genoeg. Het is ongeveer hetzelfde als met Williams-BMW. BMW wilde meer zeggenschap, maar kreeg het niet en nam Sauber over om zijn eigen team te starten. Nu lijkt Mercedes dat te gaan doen met Brawn, omdat het te weinig zeggenschap heeft binnen McLaren.quote:Op woensdag 9 september 2009 16:34 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Kun je daaruit opmaken dat BrawnGP straks het febrieksteam van Mercedes wordt? En misschien zelfs onder de naam Mercedes verder gaat?
Interessant trouwens, in deze setting zou Kimi wellicht volgend jaar terugkeren naar McLaren
quote:Race-day meeting key to Renault case
A meeting between Nelson Piquet, Flavio Briatore and Pat Symonds hours before last year's Singapore Grand Prix is central to the race fixing allegations surrounding the Renault team, AUTOSPORT has learned.
With the FIA's World Motor Sport Council due to meet on September 21 for Renault to answer charges that the team caused a deliberate crash in Singapore last year to help Fernando Alonso win, sources have confirmed for the first time background details of the case.
AUTOSPORT understands that key to what happened in the race is the discussion that took place in one of Renault's offices at the Singapore track on the Sunday, where race tactics were discussed between Piquet, team principal Briatore and director of engineering Symonds.
Sources claim that in evidence submitted to the FIA by Nelson Piquet, the Brazilian driver says he was asked by Briatore and Symonds to crash deliberately early in the race so as to help Alonso win.
Piquet says that he agreed to do so because he felt uncomfortable about his situation at the team, with Renault having not renewed his contract for 2009 at that time - and Briatore was stalling on making a firm commitment. Piquet suggests that he only went ahead and caused the accident because he felt he would be rewarded for his actions.
In his evidence, Piquet claims that he was taken aside by Symonds after the first meeting and instructured that he should crash on lap 13 or 14, shortly after Alonso's scheduled first stop, at Turn 17.
The reason this part of the track was singled out was because there were no cranes present there to lift the car away, so any accident would virtually guarantee a safety car.
Piquet's claims have, however, been denied by both Briatore and Symonds in documents that are believed to have been submitted with the FIA. Although they confirm that the meeting between the three of them took place, both suggest that it was Piquet's own suggestion to cause an accident.
Sources claim that the Singapore race-fix matter came to light on July 26 - the day of Piquet's last race for Renault in Hungary - when his father Nelson contacted FIA president Max Mosley to make him aware of what had happened.
Piquet Jr. then visited the FIA's headquarters in Paris on July 30 to present a statement to FIA representatives, believed to be stewards' advisor Alan Donnelly, and external investigators from the Quest agency.
Following Piquet's testimony, the three stewards from the Singapore Grand Prix, plus two external investigators from Quest, were flown to the Belgian Grand Prix to conduct interviews with Renault representatives.
A report in Italian magazine Autosprint also suggests that telemetry data from Piquet's car has emerged as another reason why the matter has gone to the WMSC.
At Turn 17 where Piquet crashed, normally the rear wheels of the Renault would lose grip on the exit - requiring the driver to ease off the throttle briefly. However, on the lap he crashed, Piquet kept accelerating even though the rear wheels had lost grip.
Briatore is reported to have claimed that he was: "a victim of extortion by the Piquet family.
"I confirm the meeting with Piquet on Sunday morning, but nothing like that was ever talked about. I also remember that Piquet at Singapore was in a very fragile state of mind. Besides that, there are the audio recordings where I express disappointment when I see on the screens that Piquet had crashed."
Symonds is also reported as saying: "It's true, during the Sunday meeting with Piquet the issue of deliberately causing a SC deployment came up, but it was proposed by Piquet himself. It was just a conversation."
Renault has said it will not comment on the matter officially before the WMSC hearing later this month.
Lees ik het nou goed? Dat er plannen waren of suggesties te crashen geven alle drie toe maar alleen over van wie de suggestie kwam zijn ze het niet eens.............dat ziet er niet goed uitquote:
Nope, toen ik dat las had ik al snel het idee dat Renault aardig de lul is. Ben benieuwd wat voor straf die gaan krijgen als dit allemaal waar is.quote:Op woensdag 9 september 2009 19:11 schreef Tarado het volgende:
[..]
Lees ik het nou goed? Dat er plannen waren of suggesties te crashen geven alle drie toe maar alleen over van wie de suggestie kwam zijn ze het niet eens.............dat ziet er niet goed uit
quote:
Terwijl zowel Piquet als Symonds het toegeven. Denk dat dit weleens het einde van Briatore zijn geloofwaardigheid kan zijn....quote:I confirm the meeting with Piquet on Sunday morning, but nothing like that was ever talked about. I also remember that Piquet at Singapore was in a very fragile state of mind. Besides that, there are the audio recordings where I express disappointment when I see on the screens that Piquet had crashed.
Maar wie moet er uit bij Brawn, Button of Barrichello?quote:Op woensdag 9 september 2009 20:11 schreef vosss het volgende:
Who gives a fuck, Kimi naar BrawnGP/Mercedes volgend jaar
Dan heb jij de eerste 6-7 races van dit seizoen zeker gemistquote:Op woensdag 9 september 2009 21:30 schreef Trystar het volgende:
[..]
Maar wie moet er uit bij Brawn, Button of Barrichello?
Ik zie liever Button gaan, ik ben niet onder de indruk van hem. Nooit geweest.
Als ze Kimi? en Rosberg nemen moeten ze er allebei uitquote:Op woensdag 9 september 2009 21:30 schreef Trystar het volgende:
[..]
Maar wie moet er uit bij Brawn, Button of Barrichello?
Ik zie liever Button gaan, ik ben niet onder de indruk van hem. Nooit geweest.
Waarom zou Nelsinho Alonso in bescherming nemen? Want ook Nelsinho houdt zijn mond over Alonso.quote:Op woensdag 9 september 2009 21:31 schreef Googolplexian het volgende:
Wat ik heel gek vind en eigenlijk bijna bewijs dat het Renault-geval he-le-maal niet snor zit is dat Alonso hier buiten wordt gehouden.
Waarom was Alonso niet bij die meeting? Een meeting met alleen Briatore, Symmonds en Piquet?
Wist Alonso zogenaamd hier niets van zodat zijn WK veilig zou zijn (deniability)?
En -als het Piquet's idee zou zijn- hoe kan Nelson als rookie een meeting bijeenroepen met de bazen (en dan zo'n belachelijk idee opperen waar de bazen dan kennelijk op ingaan)?
Da's m'n hele punt juist ... ik geloof best dat Alonso er niet bij was (de beste manier om te beschermen is als hij er niets vanaf weet) maar ik vind dat juist wel heel vreemd ... een race-meeting zonder de #1 coureur.quote:Op woensdag 9 september 2009 21:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Waarom zou Nelsinho Alonso in bescherming nemen? Want ook Nelsinho houdt zijn mond over Alonso.
quote:Interestingly in the evidence which has come to light thus far, there is no suggestion that Fernando Alonso, who was the main beneficiary of Piquet’s accident and who is hoping to be unveiled as a Ferrari driver shortly, had any part in the planning of it.
quote:Op woensdag 9 september 2009 21:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Da's m'n hele punt juist ... ik geloof best dat Alonso er niet bij was (de beste manier om te beschermen is als hij er niets vanaf weet) maar ik vind dat juist wel heel vreemd ... een race-meeting zonder de #1 coureur.
Snappie? Het is een beetje net zo verdacht als een secretaresse die sigaren komt brengen in de Oval Office terwijl de vrouw er niet bij is.
Talk to Mosleyquote:Op donderdag 10 september 2009 09:21 schreef vosss het volgende:
DIE ZIET ER UIT ALS EEN WILLEKEURIGE F1 AUTO!!!!
Waar is toch de tijd gebleven dat elk team een herkenbare en compleet andere bolide op de grid had staan
quote:Op donderdag 10 september 2009 10:11 schreef Googolplexian het volgende:
F1 boss Bernie Ecclestone pockets 15 per cent pay rise while sport loses millions
quote:Op donderdag 10 september 2009 10:11 schreef Googolplexian het volgende:
F1 boss Bernie Ecclestone pockets 15 per cent pay rise while sport loses millions
Bijzonder is het zeker maar de vaag is natuurlijk of het gelijkwaardig of beter is dan het electrische systeem? Tot nu toe hebben we het nog niet in actie gezien dus is het zeer moeilijk om te bepalen of het daadwerkelijk echt een goed alternatief is. Ik ben benieuwd of ze het volgend jaar zullen gaan gebruiken. Dit waren ze eerst wel van plan aangezien ze toen niet meer aangesloten waren bij de FOTA.quote:Op maandag 7 september 2009 23:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat denk ik niet ... je weet vast wel wat een accu weegt ^^
En ja, het is een prachtsysteem ... ze hebben het mechanisch opgelost en dat is voor een F1 auto toch wel bijzonder.
Vandaar dat ik hun dus de grote KERS-verliezer vind ^^quote:Op donderdag 10 september 2009 13:20 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Bijzonder is het zeker maar de vaag is natuurlijk of het gelijkwaardig of beter is dan het electrische systeem? Tot nu toe hebben we het nog niet in actie gezien dus is het zeer moeilijk om te bepalen of het daadwerkelijk echt een goed alternatief is. Ik ben benieuwd of ze het volgend jaar zullen gaan gebruiken. Dit waren ze eerst wel van plan aangezien ze toen niet meer aangesloten waren bij de FOTA.
autosport.comquote:Fernando Alonso knew nothing of the alleged plan for Nelson Piquet to crash deliberately at last year's Singapore Grand Prix in a bid to help him win the race, AUTOSPORT has learned.
While the focus of the FIA's World Motor Sport Council hearing later this month now appears to revolve around what took place in a pre-race meeting between Piquet, Flavio Briatore and Pat Symonds, it has emerged that Alonso was not involved in any of the tactics.
AUTOSPORT understands that Alonso was interviewed at the Belgian Grand Prix as part of the FIA investigation into exactly what took place in Singapore last year.
Sources have revealed that he told the stewards, plus representatives of the Quest agency and lawyers Sidley Austin LLP, that he was unaware that Piquet planned to crash deliberately early in the race.
It is understood that Alonso told the investigators that he had accepted his strategy to stop so early in the race simply because he wanted an 'aggressive' approach to the event.
A report submitted ahead of the FIA's World Motor Sport Council hearing into the matter, which takes place in Paris on September 21, confirms that Alonso "knew nothing of the alleged plan to cause a deliberate crash."
Sources have also revealed that race engineers at Renault were also unaware of any plan for Piquet to crash - with some of them having also been interviewed in Belgium.
It is understood that one engineer even questioned Piquet after the Singapore race about exactly what happened when he spun into the wall on lap 14 of the race. The Brazilian replied that he had simply lost control of the car.
There was also some debate on the pit wall during the race when Alonso was brought into the pits on lap 12 of the race - which was earlier than his fuel load would have allowed him to go.
Radio transcripts of the race, which have been obtained by the FIA, show that director of engineering Symonds did not share the concerns of fellow team members about making such an early stop – telling the team: "No, no, it's going to be alright."
Piquet claims that in the pre-race meeting in Singapore he was asked to crash deliberately in the race to help Alonso win, while Symonds and Briatore are both adamant that the idea came from the Brazilian driver himself.
Renault has said it will issue no comment about the matter prior to the FIA hearing later this month.
Tjah die kan je best tonen als je toch niet mee rijdquote:Op donderdag 10 september 2009 09:04 schreef bodylotion het volgende:
Lola reveals 2010 F1 car model
[ afbeelding ]
quote:Rosberg to drive silver Brawn in 2010 - report
Date 2009-09-09
Nico Rosberg is going to switch to Brawn to drive a silver-coloured car in 2010, according to the authoritative Swiss publication Blick.
In an article penned by the well-connected journalist veteran Roger Benoit, it is claimed that Mercedes will allow its contract with McLaren to lapse at the end of 2011, and by then the German manufacturer will own 75 per cent of Brawn GP.
Blick said the Brawn buyout is in conjunction with Arab partners, and will see the Brackley-built cars painted silver and with prominent Mercedes branding as of 2010.
Benoit also wrote that Rosberg is in fact not heading to McLaren, the British team that is currently 40 per cent owned by Mercedes, but to Brawn, despite chief executive Nick Fry saying recently he was happy to keep Rubens Barrichello alongside Jenson Button.
Rosberg said coyly last week that although still with multiple options for 2010, he had now at least honed in on one in particular.
"Nico is an option," Mercedes' motor sport president Norbert Haug said on Tuesday. "He is a candidate."
Heftâg.quote:Op donderdag 10 september 2009 14:25 schreef Tarado het volgende:
Official statement Piquet with FIA about incident
Nou, gezien de "band" tussen Bernie en Flavio, hij zal hem vast niet laten vallen (:r overigens).quote:Op donderdag 10 september 2009 16:04 schreef Googolplexian het volgende:
Briatore hangt, als je het mij vraagt (effe los van vriendjes en doofpotten)
In ander "nieuws"
[..]
Ach ... het houdt de media weer effe bezig. Briatore is Ron Dennis niet, he ... remember?quote:Op donderdag 10 september 2009 16:09 schreef LeXX het volgende:
[..]
Heftâg.
Telemetrie en boodradio gaan dus het bewijs leveren denk ik, als ik dat zo lees.
quote:The second FIA hearing into the matter took place on 13 September 2007, and resulted in several penalties for McLaren. The most important of these were the team's exclusion from the 2007 Constructors' Championship and a record-breaking fine of $100 million (USD).
Allegations were subsequently made during November 2007 by the FIA against the Renault F1 team regarding information they were found to have in their possession concerning the 2006 and 2007 McLaren F1 cars. These allegations were also the subject of an FIA investigation, with an FIA hearing taking place 6 December 2007. Renault were found guilty of breaching the same regulation as McLaren, but were not punished.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |