quote:De Tweede Kamer maakt een einde aan een van de
grote ergernissen van consumenten: het ongemerkt en ongewild
jarenlang vastzitten aan abonnementen en lidmaatschappen. Een
initiatiefwetsvoorstel van de PvdA dat daar een einde aan maakt,
kreeg donderdag steun van een overgrote meerderheid van de Kamer.
,,Bedrijven vangen consumenten als een bij in een lege fles met
honing. Hij weet de ingang te vinden, maar komt er nooit meer
uit'', verwoordde initiatiefnemer Martijn van Dam van de PvdA het
gevoel van veel mensen die moeilijk van een abonnement of
lidmaatschap af komen.
Hij diende bijna vijf jaar geleden een eerste versie in van zijn
initiatiefwetsvoorstel dat een einde moest maken aan het fenomeen
van de stilzwijgende verlenging. Een aantal wijzigingen later is de
Kamer het er nu over eens. Het is de bedoeling dat de wet al op 1
januari volgend jaar in werking treedt.
De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en
lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn
van maximaal een maand. Abonnementen en lidmaatschappen die in de
wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs,
internet- en telefoniebedrijven en autopechtdiensten. Consumenten
krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet,
telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering
gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar
in de wet verder een maximum van een maand geldt.
Van Dam verwees hierbij naar logistieke redenen (bestellen
papier, advertentiewerving) en naar het feit dat de Nederlandse
krantensector het economisch moeilijk heeft, maar vooral ook naar
het belang van kranten voor de Nederlandse democratie en
samenleving. Kranten zijn volgens de PvdA'er een bondgenoot van het
parlement bij het controleren van het kabinet.
Staat toch in de laatste alinea?quote:Op donderdag 3 september 2009 13:57 schreef Sjeen het volgende:
Vanwaar de uitzondering voor kranten en tijdschriften?
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzonderingquote:Op donderdag 3 september 2009 13:57 schreef Sjeen het volgende:
Vanwaar de uitzondering voor kranten en tijdschriften?
quote:Van Dam verwees hierbij naar logistieke redenen (bestellen
papier, advertentiewerving) en naar het feit dat de Nederlandse
krantensector het economisch moeilijk heeft, maar vooral ook naar
het belang van kranten voor de Nederlandse democratie en
samenleving. Kranten zijn volgens de PvdA'er een bondgenoot van het
parlement bij het controleren van het kabinet.
Dat staat er onder.quote:Op donderdag 3 september 2009 13:57 schreef Sjeen het volgende:
Vanwaar de uitzondering voor kranten en tijdschriften?
? Hoezo?quote:Op donderdag 3 september 2009 13:56 schreef sweboy het volgende:
Dus bedrijven worden weer de dupe van luie/domme consumenten
"Van Dam verwees hierbij naar logistieke redenen (bestellenquote:Op donderdag 3 september 2009 13:57 schreef Sjeen het volgende:
Vanwaar de uitzondering voor kranten en tijdschriften?
Aan de ene kant geef ik je gelijk. Ik vind ook dat mensen zelf moeten opletten en op tijd opzeggen. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je zoiets gemakkelijk vergeet en er dan meteen weer voor een jaar aan vast zit.quote:Op donderdag 3 september 2009 13:56 schreef sweboy het volgende:
Dus bedrijven worden weer de dupe van luie/domme consumenten
Is ook waardeloos.quote:Op donderdag 3 september 2009 13:59 schreef Sjeen het volgende:
Sjit... niet gezien dat er nog wat onder stond
Vind het wel een waardeloos argument verder...
Kwestie van een reminder in agenda/outlook/telefoon zetten...quote:Op donderdag 3 september 2009 14:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Aan de ene kant geef ik je gelijk. Ik vind ook dat mensen zelf moeten opletten en op tijd opzeggen. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je zoiets gemakkelijk vergeet en er dan meteen weer voor een jaar aan vast zit.
neen eerder "consumenten worden niet de dupe van mierenneukerij van bedrijven"quote:Op donderdag 3 september 2009 13:56 schreef sweboy het volgende:
Dus bedrijven worden weer de dupe van luie/domme consumenten
Da's heel fijn, kan ik meteen een nieuwe telefoon bestellenquote:Het is de bedoeling dat de wet al op 1
januari volgend jaar in werking treedt.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat KPN al waarschuwde dat de gratis mobieltjes dan ook ophouden te bestaan.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:00 schreef BazzieK het volgende:
Ben benieuwd wat dat met prijzen van mobiele telefoons en dergelijke gaat doen als er geen 2 jarige abonnementen enz mogen worden afgesloten.
Ach, die bedrijven zijn altijd je mailtjes kwijt, je telefoontje is te laat en meer dat soort kul!quote:Op donderdag 3 september 2009 14:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Kwestie van een reminder in agenda/outlook/telefoon zetten...
Ben ik helemaal met je eens, dat heb ik zelf ook gedaan.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Kwestie van een reminder in agenda/outlook/telefoon zetten...
Oh toch niet dusquote:Op donderdag 3 september 2009 14:01 schreef detulp050 het volgende:
Dit was per 1 juni al het geval voor Internet- en telefoniediensten. Een initiële contractsperiode of verlenging mag nog steeds (maximaal 24 maanden), maar dit mag dus niet meer stilzwijgend verlengd worden. Goede zaak
kan altijd, maar als jij deze maand een 2 jaren contract hebt afgesloten, dan zit je er nog gewoon aan vast tot die 2 jaar afgelopen zijn.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:03 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Da's heel fijn, kan ik meteen een nieuwe telefoon bestellen
Valt toch wel mee? want voor een T-moblie verandert er volgens mij helemaal niets (correct me if i am wrong)quote:Op donderdag 3 september 2009 14:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat KPN al waarschuwde dat de gratis mobieltjes dan ook ophouden te bestaan.
Zal door de wetswijziging de betreffende telecomaanbieder niet genoodzaakt zijn de algemene voorwaarden te wijzigen waardoor je per direct op kan zeggen? Of is dat niet nodig in dit geval?quote:Op donderdag 3 september 2009 14:05 schreef CaLeX het volgende:
[..]
kan altijd, maar als jij deze maand een 2 jaren contract hebt afgesloten, dan zit je er nog gewoon aan vast tot die 2 jaar afgelopen zijn.
Rond het einde zal je:
of een brief krijgen dat je contract afloopt of je deze weer wil verlengen
of je krijgt niets te horen, maar dan mag je dus elke maand opzeggen
Mijn idee. Mensen willen helemaal geen jaarabonnementen, mensen willen een vast contract waar ze desgewenst ook snel vanaf kunnen. Alleen viel daar niet over te onderhandelen met bedrijven.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:02 schreef CaLeX het volgende:
[..]
neen eerder "consumenten worden niet de dupe van mierenneukerij van bedrijven"
Hoe vaak het al niet is gebeurt in mijn omgeving dat je belde en dan een brief moest schrijven, die brief werd kwijtgeraakt, nieuwe brief was te laat, moest aangetekent verzonden worden.
Bedrijven namen gewoon een loopje met heel veel mensen en dat wordt nu EINDELIJK aangepakt.
keyword in dit geval is stilzwigende, dus als je contract op 1-1-2000 afloopt en je hebt niet op tijd opgezegd, dan zit je vaak weer een jaar vast tot 1-1-2001.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:08 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Zal door de wetswijziging de betreffende telecomaanbieder niet genoodzaakt zijn de algemene voorwaarden te wijzigen waardoor je per direct op kan zeggen? Of is dat niet nodig in dit geval?
Nee makker, bedrijven die misbruik maken van eventuele slordigheid van mensen worden gestopt. En terecht, als je op die basis als bedrijf wilt bestaan, dan ben je dat bestaan eigenlijk niet waard. Je moet klanten binden door goed te zijn in wat je doet, kun je dat niet, rot dan een eind op als bedrijf zijnde.quote:Op donderdag 3 september 2009 13:56 schreef sweboy het volgende:
Dus bedrijven worden weer de dupe van luie/domme consumenten
Een beetje eigen verantwoordelijkheid hoeft dus niet meer? Ik ben het met je eens dat bedrijven niet altijd netjes zijn, maar om dan alles maar op het bedrijf af te schuiven gaat mij te ver.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:13 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Nee makker, bedrijven die misbruik maken van eventuele slordigheid van mensen worden gestopt. En terecht, als je op die basis als bedrijf wilt bestaan, dan ben je dat bestaan eigenlijk niet waard. Je moet klanten binden door goed te zijn in wat je doet, kun je dat niet, rot dan een eind op als bedrijf zijnde.
Of gewoon alvast opzeggen, je hoeft natuurlijk niet tot het laatste moment te wachten.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:01 schreef Sjeen het volgende:
Kwestie van een reminder in agenda/outlook/telefoon zetten...
Klopt, maar als ik een abonnement aanga, bedenk ik niet nu al dat ik over een jaar wil stoppen.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:35 schreef 700MB het volgende:
[..]
Of gewoon alvast opzeggen, je hoeft natuurlijk niet tot het laatste moment te wachten.
LE-ZENquote:Op donderdag 3 september 2009 13:57 schreef Sjeen het volgende:
Vanwaar de uitzondering voor kranten en tijdschriften?
Nee, consumenten die wel op tijd opzeggen worden de dupe, doordat er minder aantrekkelijke aanbiedingen zullen komen.quote:Op donderdag 3 september 2009 13:56 schreef sweboy het volgende:
Dus bedrijven worden weer de dupe van luie/domme consumenten
Hoe fucking krom was het dat je via alle mogelijke manieren je bij een dienst kon aanmelden, maar als je wilde opzeggen moest je per se een brief schrijven, die ze heel vaak toevallig "kwijt" raken.quote:Consumenten
krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet,
telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.
Dat ben ik helemaal met je eens. Je kon je via mail of telefoon aanmelden, bij afmelden moest je perse een brief sturen die ze altijd toevallig kwijt waren.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:41 schreef Asgard het volgende:
Dit is nog wel het beste aan deze wet:
[..]
Hoe fucking krom was het dat je via alle mogelijke manieren je bij een dienst kon aanmelden, maar als je wilde opzeggen moest je per se een brief schrijven, die ze heel vaak toevallig "kwijt" raken.
Ga iemand anders zitten irriteren...quote:
quote:Op donderdag 3 september 2009 14:45 schreef Kloddertjeroze het volgende:
Is dat per direct??
Nee dusquote:Het is de bedoeling dat de wet al op 1 januari volgend jaar in werking treedt.
In de meeste landen is dit volsterkt normaal. Ik heb het altijd gek gevonden dat de consumentenbescherming in Nederland zo slecht was op dit gebied. Vooral sportscholen moeten flink afgestraft worden, opzegtermijn van drie maanden en dan rustig weer een jaar (en soms zelfs twee) aan een abonnement vast zitten.quote:Op donderdag 3 september 2009 13:56 schreef sweboy het volgende:
Dus bedrijven worden weer de dupe van luie/domme consumenten
???quote:Op donderdag 3 september 2009 14:49 schreef Fastmatti het volgende:
Trouwens ook goed nieuws voor mensen die plotseling een deel van hun inkomen kwijtraken. Die kunnen nu veel sneller hun financiën weer op orde krijgen.
Net alsof je die niet zelf betaaldquote:Op donderdag 3 september 2009 14:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat KPN al waarschuwde dat de gratis mobieltjes dan ook ophouden te bestaan.
Jawel, maar dan meegerekend in het abonnement. Nu moet je waarschijnlijk een bedrag ineens op tafel leggen.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:51 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Net alsof je die niet zelf betaald
Voorwaarden die in strijd zijn met de wet hoef je je sowieso niet aan te houden.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:52 schreef onearmedman het volgende:
Consumentenbescherming is over het algemeen gewoon erg slecht imo. Neem bijvoorbeeld de algemene voorwaarden bij bedrijven, in meer dan de helft van de gevallen vallen er voorwaarden te vinden die niet rechtsgeldig zijn en ten nadele van de klant. De consument is niet op de hoogte van al zijn rechten en dit kun je ook niet verwachten, daarom moet ook op andere vlakken strenger toe worden gezien.
En dat is een probleem? Daarbij wilde de telefoonmaatschappijen zelf al van die gratis mobieltjes af, maar dat vertellen ze er dan weer niet bij.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Jawel, maar dan meegerekend in het abonnement. Nu moet je waarschijnlijk een bedrag ineens op tafel leggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |