Ze zouden bij A de fout gewoon over kunnen nemen van hun bron en bij B de dollar en euro verwarren.quote:Op zondag 6 september 2009 12:54 schreef Wouter1989 het volgende:
Een stukje van RTL-nieuws waar ik toevallig vandaag op kwam:
[..]
Ligt het nou aan mij, of staan er hier twee loeiers van fouten in? Te weten, A 0,46x900=414 (en dus niet 396) en B, de begroting van Nederland is nog niet de helft van 396.
Als dat inderdaad fouten zijn, vind ik dat zeer zorgwekkend. Hoe moet je weten of je een nieuwsbericht kan vertrouwen?
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk. Pro-Obama is echter wel biased, en dus eigenlijk verkeerd. Ook al is objectieve verslaggeving in wezen een illusie.quote:Op zondag 6 september 2009 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
Dat de NOS pro-Obama was maakt hen nog niet links omdat Obama zelf ook niet onversneden links is.
Dat eerste kan komen door significantie.quote:Op zondag 6 september 2009 12:54 schreef Wouter1989 het volgende:
Een stukje van RTL-nieuws waar ik toevallig vandaag op kwam:
[..]
Ligt het nou aan mij, of staan er hier twee loeiers van fouten in? Te weten, A 0,46x900=414 (en dus niet 396) en B, de begroting van Nederland is nog niet de helft van 396.
Als dat inderdaad fouten zijn, vind ik dat zeer zorgwekkend. Hoe moet je weten of je een nieuwsbericht kan vertrouwen?
Inderdaad. Als je maar één significant cijfer hebt, dan moet je die 46% ook naar 50%, of beter gezegd "ongeveer de helft" afronden.quote:Op zondag 6 september 2009 13:09 schreef Wouter1989 het volgende:
waht: de dollar heeft toch niet lager dan een euro of 0,7 gestaan?
igen: daar zat ik ook al aan te denken. Als het zo is, zou het pijnlijk amateuristisch zijn.
Och, ik kijk niet meer op van fouten met betrekking tot statistieken, rekenen, wiskunde en chemische termen bij journalisten. Volgens mij maken alle journalisten dat soort fouten aan de lopende band.quote:Op zondag 6 september 2009 13:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad. Als je maar één significant cijfer hebt, dan moet je die 46% ook naar 50%, of beter gezegd "ongeveer de helft" afronden.
Dat vind ik juist van de NOS, die tegenwoordig het nieuws van Jan Smit groot aanpaktquote:Op zondag 6 september 2009 13:19 schreef Zith het volgende:
Ik maak niet zozeer de onderscheid tussen objectief, of links/rechts - maar vind het gewoon vervelender dat RTL wat populistischer is (meer spannend probeert te doen of nutteloze items die, omdat ze grappig zijn, worden uitgezonden).
Nee, maar het gaat om het idee. Valuta verwarren.quote:Op zondag 6 september 2009 13:09 schreef Wouter1989 het volgende:
waht: de dollar heeft toch niet lager dan een euro of 0,7 gestaan?
En daarom wantrouw ik NOS als het gaat om een aantal onderwerpen.quote:Op zondag 6 september 2009 12:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het staat dan ook in hun taakomschrijving om te berichten over het Koninklijk Huis.
Nieuwslezers moeten zich inderdaad van elk commentaar onthouden, behalve bij het weer. Als we dat willen gaan we wel naar dat zooitje bij SBS kijken.quote:Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef FinancialBubble het volgende:
Ik vind RTL Nieuws prettiger om te zien. Bij Het Journaal zit ik me vaak te ergeren aan de tenenkrommende taal of persoonlijke ontboezemingen van Sasha de Boer of een item over technologie, waarbij ze opmerkt dat "het gelukkig nog niet zo ver is".
Ik verdenk de NOS ook van populisme, valt me vies op hoe vaak een randzaak het tot een nieuwsitem schopt. Vergeleken daarmee vind ik de journaals op VRT, BBC, en in Duitsland professioneler.quote:Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef FinancialBubble het volgende:
Ik vind RTL Nieuws prettiger om te zien. Bij Het Journaal zit ik me vaak te ergeren aan de tenenkrommende taal of persoonlijke ontboezemingen van Sasha de Boer bij een item over technologie, waarbij ze opmerkt dat "het gelukkig nog niet zo ver is".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |