bronquote:LEEUWARDEN - Inwoners van Leeuwarden maken zich grote zorgen over een ludiek kunstproject van het Fries Museum, waarbij elk huishouden in de Friese hoofdstad de komende dagen een baksteen bezorgd krijgt.
Als de bewoners niet thuis zijn of niet opendoen, wordt de steen voor de deur gelegd, zo laat het museum weten. "Je kunt de klok erop gelijkzetten dat er ruiten gaan sneuvelen", vreest Edwin Hasenbos van Wijkcentrum 't Knooppunt in de stad. De VVD Leeuwarden noemt de actie bij monde van fractievoorzitter Aukje de Vries "ludiek, maar niet erg handig".
Het Fries Museum organiseert een eerbetoon aan de Friese architect W.C. de Groot en vroeg een kunstenaar om een origineel project te verzinnen. "Dat is gelukt", zegt Paul Klarenbeek van het museum trots. De komende dagen krijgen de 45.000 huishoudens in Leeuwarden een baksteen thuisbezorgd met een brief. De bedoeling is dat de bewoners zaterdag met die stenen een monument op het Mercuriusplein gaan bouwen.
Voor het project zijn bezorgers met ladingen stenen op pad gegaan. De ingepakte bakstenen passen uiteraard niet door de brievenbus en worden dus voor de deur neergelegd. "We verwachten geen problemen", zegt Klarenbeek. "In de brief wordt keurig uitgelegd wat er met de steen moet gebeuren." Enkele wijkverenigingen en de plaatselijke VVD zijn minder enthousiast en vrezen dat raddraaiers de stenen verkeerd gaan gebruiken. "Ik vind de actie op zich wel leuk, maar het lijkt me onhandig die stenen voor de deur te leggen. Iedereen weet wat er dan kan gebeuren", zegt Hasenbos. De gemeente Leeuwarden - die zelf 30.000 euro subsidie in het kunstproject heeft gestopt - zegt dat dit risico besproken is. "Door de brief die erbij is gevoegd, denken wij de risico's te beperken ", stelt een woordvoerder.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:34 schreef El_Psycho het volgende:
Geweldig!Ik vat het even samen: "We geven iedereen een baksteen met een briefje dat het de bedoeling is een monument te bouwen, geen ruiten in te gooien. Niemand zal dus een ruit ingooien''
Mooi om te zien dat er mensen zijn die nog zoveel vertrouwen in de mensheid hebben.
De intelligentie druipt er inderdaad weer vanaf...quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:15 schreef TNA het volgende:
Ik maak me meer zorgen om 30.000 euro subsidie voor de verspreiding van bakstenen
Nee dat hopen ze. Dit gaat dus floppen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:07 schreef 2cv het volgende:
Dus iedereen wordt maar weer geacht mee te werken aan de hersenspinsels van zo'n kunstenaar ?
ijn e wel helemaal lekker?quote:De gemeente Leeuwarden - die zelf 30.000 euro subsidie in het kunstproject heeft gestopt -
Dan heb je in ieder geval weer een kunstenaar die geen uitkering hoeft voor een tijdje.quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:15 schreef TNA het volgende:
Ik maak me meer zorgen om 30.000 euro subsidie voor de verspreiding van bakstenen
Nou inderdaad, stenen en andere objecten zijn normaal nergens te vinden. Dit is wel de kat op het spek binden hoor. Gewone sociale burgers zullen veranderen in nietsontziende vandalisten.quote:"Je kunt de klok erop gelijkzetten dat er ruiten gaan sneuvelen", vreest Edwin Hasenbos
idd belachelijk gebeuren.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:09 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ijn e wel helemaal lekker?
niemand die erover denkt om dat geld naar de plaatselijke voedselbank over te maken, of de bewoners van weet ik veel wat voor zorgcentrum een leuke dag te geven, néé, laten we voor een idioot bedrag bakstenen aan mensen bezorgen![]()
Omdat ze daar bakken vol geld mee krijgen?quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:08 schreef Metalfreak het volgende:
Waarom staan kunstenaars toch altijd zover van de echte mensen af
Mwah, die paupers krijgen al elke week gratis vreten, en die zorginstellingen zitten ook redelijk in het geld. Laat de gewone burger ook eens een keer iets terugkrijgen van z'n belastingcenten. Een baksteen, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:09 schreef Mirjam het volgende:
niemand die erover denkt om dat geld naar de plaatselijke voedselbank over te maken, of de bewoners van weet ik veel wat voor zorgcentrum een leuke dag te geven, néé, laten we voor een idioot bedrag bakstenen aan mensen bezorgen![]()
Mensen die slim genoeg zijn de rest in eigen zak te steken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:29 schreef Atreidez het volgende:
30000 euro voor een actie waarbij je 1 baksteen krijgt ?Welke mongolen verzinnen dit in godsnaam.
Volgende week krijgt elke inwoner een flesje Spa en een boterhamzakje cement.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:40 schreef speknek het volgende:
Ik vind het trouwens op zich best aardig bedacht. Hee je kunt ook 40.000 pleuro uitgeven aan een grote opgeblazen drol, zoals in Utrecht. Dit is iets dat tenminste nog leuk is voor sommigen. Ik snap alleen niet hoe je zo'n kunstwerk gaat bouwen van losse stenen. Of hebben ze ook specie ter plaatse?
Nee, maar zatte jongeren zullen eerder een baksteen gooien als ze hem voor de voeten vinden, dan wanneer ze eerst ergens een klinker uit de grond moeten wrikken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:11 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nou inderdaad, stenen en andere objecten zijn normaal nergens te vinden. Dit is wel de kat op het spek binden hoor. Gewone sociale burgers zullen veranderen in nietsontziende vandalisten.
Dit is nu eenmaal het niveau van de culturele elite.quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De intelligentie druipt er inderdaad weer vanaf...
Verder is dit gewoon vervuiling!
vestzak\broekzakquote:Op dinsdag 1 september 2009 12:56 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Dan heb je in ieder geval weer een kunstenaar die geen uitkering hoeft voor een tijdje.
Lijkt me een prachtige klus voor zo'n Work First-project. Of voor een sociale werkplaats.quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:53 schreef Man_of_Aran het volgende:
De bakstenen zullen niet zo duur zijn.
Iedere baksteen inpakken en verzenden wel.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:34 schreef El_Psycho het volgende:
Geweldig!Ik vat het even samen: "We geven iedereen een baksteen met een briefje dat het de bedoeling is een monument te bouwen, geen ruiten in te gooien. Niemand zal dus een ruit ingooien''
Mooi om te zien dat er mensen zijn die nog zoveel vertrouwen in de mensheid hebben.
Dat dus. Van de zottenquote:Op dinsdag 1 september 2009 11:15 schreef TNA het volgende:
Geheel naar Nederlands gebruikquote:Op woensdag 2 september 2009 19:38 schreef henkway het volgende:
ik zou hem wel terugbrengen bij ze, door de ruit
Dit dus.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:11 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nou inderdaad, stenen en andere objecten zijn normaal nergens te vinden. Dit is wel de kat op het spek binden hoor. Gewone sociale burgers zullen veranderen in nietsontziende vandalisten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |