abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72332780
quote:
Een onderscheid tussen hbo en universiteiten zou moeten komen te vervallen.

Tijdens de opening van het academisch jaar aan de Universiteit Twente in Enschede verkondigde minister Plasterk dit idee. De minister en zijn ambtenaren zijn momenteel aan het onderzoeken of een nieuw stelsel van hoger onderwijs mogelijk is.

Het is volgens Plasterk niet meer van deze tijd om op de universiteit voor de wetenschap en op het hbo voor beroepsgerichte vakken te worden opgeleid. Daarom zou het hoger onderwijs anders georganiseerd moeten worden.

Studenten zouden beter kunnen doorstromen en meer maatwerk krijgen aangeboden bij een een Amerikaans model dat zou moeten bestaan uit verschillende onderwijsprogramma's.

Universiteiten en de HBO-Raad staan niet negatief tegenover dit idee.

Binnen een half jaar moet het onderzoek naar het nieuwe stelsel zijn afgerond
zie: Plasterk: 'HBO en universiteit verenigen':-HBO-en-universiteit-verenigen.html

Laat dit geen HBO-bash topic worden, maar ik vind het toch wel interessant om deze discussie ook even hier te voeren.

TS begint:

Ik ben tegen dit idee. Niet omdat ik zelf WO doe en ' mij bedreigd voel door HBO-ers' ofzo, maar vanwege de reden dat deze scheiding ooit is gemaakt:

Beroepsopleiding vs. Wetenschappelijke opleiding. Ik snap werkelijk niet waarom deze scheiding 'niet meer van deze tijd' zou zijn. Keuzes voor een opleidingsinsteek zijn van alle tijden en juist deze scheiding maakt het mensen mogelijk de opleidingsvorm te kiezen die het dichtst bij hunzelf ligt.

Als je niet zo nodig nieuwe dingen hoeft uit te vinden en gewoon practisch bezig wilt zijn, ga je HBO doen, als je wilt vernieuwen, ontdekken en wetenschappelijk onderzoek wilt doen, ga je WO doen. Simpel.

Als dit wordt samengevoegd, wat zouden de gevolgen zijn?

Een niveau-systeem? dat je dan op een bepaald niveau een master hebt?
Gaat het niveau nog verder omlaag? Want als zowel HBO-ers (havisten!) en WO-ers (vwo-ers) hetzelfde onderwijs krijgen delft er een iemand het onderspit: wordt het moeilijker voor de havisten? Of te makkelijk voor de vwo-ers?

Hoe gaat dit ingevuld worden? Wat zou dan de beste oplossing zijn en waarom zou het niet of juist wel moeten kunnen?

Ik ben erg benieuwd naar de invulling van dit plan. Jullie ook?
Ja doei.
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:48:40 #2
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72333056
Niet omdat ik HBO doe...

Het is natuurlijk van de zotten dat je op een gegeven moment leert op een bepaald niveau in het hoger onderwijs dat je niet je eigen plan kunt trekken waarmee je toch aan de voorwaarden voldoet.

Ik vind het ook nog steeds behoorlijk krom dat je feitelijk bij het kiezen van een studie een totaal andere studie moet beginnen als deze te moeilijk of niet naar je zin is. Met hetzelfde gemak doe je dezelfde opleiding in een andere richting die voor jou wel passend is. Dit wordt een stuk makkelijker als alles bij elkaar zit.

Maar het belangrijkste vind ik dus dat eerste punt. Je eigen route kunnen uitstippelen binnen de norm van de richting die je kiest. Je moet zelf het niveau en diepte van de vakken kunnen kiezen. Dan wordt het pas echt persoonlijk dat onderwijs. In die zin is die scheiding ook totaal verouderd. HEt houdt geen rekening met veranderende behoeften op educatief gebied

(dat was in theorie, maar stiekem vermoed ik dat deze actie een poging is tot het bezuinigen op hoger onderwijs, met als gevolg dat het HBO en het WO er slechter van worden doordat alles op 1 hoop wordt gegooid en dit vervolgens weer wordt gesimplificeerd).
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:50:18 #3
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72333084
Dus ik ging in de kroeg naar de WC... staat minister Plasterk daar ook te plassen. Dus ik zeg zo van: "zo, wat is uw plas sterk"
pi_72333332
Ik gok dat je de verkeerde conclusies trekt.

Je zult niet in de zelfde klassen terecht komen. Er zal een praktijkgerichte (HBO) opleidingsrichting zijn en een theoretisch (WO) richting zijn. Vast in de trant van hoe nu de VMBO niveaus ingedeeld zijn ofzo.

en ik gok dat dit gedaan wordt omdat het buitenland geen HBO kent, alleen maar universiteiten. Op dat punt zou het beter zijn uit te leggen. Tevens zou het door stromen van HBO naar master makkelijker moeten zijn. (in theorie dan.)

maar of het een verbetering zal zijn, geen idee. Je zal de onderwijs verschillen behouden. Bedoel, ik krijg het maar lastig uitgelegd in het buitenland wat mijn HBO niveau nou werkelijk is. In begrippen is het nog wel simpel: applied science(HBO) tegen fundamental science (WO) maar daar houd het wel bij op. Je blijft bezig met het uitleggen van je vakken pakket en het niveau er van.
Je kan wel zeggen dat je de bachelor gehaald hebt van een HBO opleiding maar die staat totaal niet evenredig tegen over het WO bachelor. Als ik bekijk hoe WO bachelor studenten op het lab staan, of wat hun uiteindelijke praktijk ervaring zal zijn is het totaal niets. Het is daarom ook niet voor niets, als ze het HBO niveau niet kennen, dat HBO bachelor studenten worden behandeld alsof ze voor het eerst een pipet zien.
pi_72333430
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 10:03 schreef GanGStaR het volgende:
Ik gok dat je de verkeerde conclusies trekt.

Je zult niet in de zelfde klassen terecht komen. Er zal een praktijkgerichte (HBO) opleidingsrichting zijn en een theoretisch (WO) richting zijn. Vast in de trant van hoe nu de VMBO niveaus ingedeeld zijn ofzo.

en ik gok dat dit gedaan wordt omdat het buitenland geen HBO kent, alleen maar universiteiten. Op dat punt zou het beter zijn uit te leggen. Tevens zou het door stromen van HBO naar master makkelijker moeten zijn. (in theorie dan.)

maar of het een verbetering zal zijn, geen idee. Je zal de onderwijs verschillen behouden. Bedoel, ik krijg het maar lastig uitgelegd in het buitenland wat mijn HBO niveau nou werkelijk is. In begrippen is het nog wel simpel: applied science(HBO) tegen fundamental science (WO) maar daar houd het wel bij op. Je blijft bezig met het uitleggen van je vakken pakket en het niveau er van.
Je kan wel zeggen dat je de bachelor gehaald hebt van een HBO opleiding maar die staat totaal niet evenredig tegen over het WO bachelor. Als ik bekijk hoe WO bachelor studenten op het lab staan, of wat hun uiteindelijke praktijk ervaring zal zijn is het totaal niets. Het is daarom ook niet voor niets, als ze het HBO niveau niet kennen, dat HBO bachelor studenten worden behandeld alsof ze voor het eerst een pipet zien.
ik trek niet zozeer conclusies, omdat ik simpelweg niet weet hoe ze dat in willen richten en of het het 'probleem' wat ze hebben gevonden oplost?
Ja doei.
pi_72334375
Hmm. In elk geval interessante stof. Even een TVP voor de reacties.
pi_72336376
wat een raar idee. Ik snap echt niet hoe hij hier nou weer op komt. Waarom zou het niet meer van deze tijd zijn om een onderscheid te maken tussen wetenschappelijk onderwijs en beroepsonderwijs? Hoe dan verder te gaan op de middelbare school?

Daarbij ben ik bang dat het eerder leidt tot een achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs omdat het niveau ook toegankelijker gemaakt moet worden voor havisten.
pi_72337477
Hier is de toespraak van plasterk te vinden http://www.minocw.nl/mini(...)stuitzijnvoegen.html

Persoonlijk vind ik het een redelijk warrig betoog, waar een beetje van hot naar her wordt gesprongen. Laat ik daar echter niet op focussen maar op wat hij als voorbeeld aanhaalt van hoe hij een mogelijk nieuw systeem zou zien.
quote:
Ik noem u een voorbeeld van een ander stelsel, en ik zeg er nadrukkelijk bij, let wel: slechts ter illustratie. In Californië bestaat het hoger onderwijs uit vier typen instellingen. In de eerste plaats de zogenoemde Community colleges: die zijn tweejarig, ze sluiten aan op het middelbaar onderwijs, de high school: voor velen de beroepsopleiding waarmee ze direct de arbeidsmarkt opgaan, voor anderen de eerste instap naar andere typen hoger onderwijs. Dan - tweede categorie - de regionaal goed gespreide colleges: die hebben een breed curriculum, ze zijn vierjarig, en ze leiden op tot een brede bachelor. Derde type is de university: bachelor en master opleiding, onderwijs als core business met soms toegepast of ook ander onderzoek, en dan tot slot de vierde categorie, research university: die hebben behalve bachelor en masters ook promoties (PhD).
Als ik het zo lees lijkt dit voorbeeld al verdomd veel op het nederlandse systeem
1. VMBO === community colleges --> leiden beiden op tot een beroepsopleiding met mogelijkheid tot doorstroming naar ander niveau (verschil is dat CC 2 jaar zijn)
2. regionale colleges === HBO --> vierjarige brede bachelor (lijkt redelijk hetzelfde)
3. education university === universiteit zonder onderzoek ---> Bachelors/masters
4. research university === universiteit met onderzoek ---> Bachelors/masters/promoties

Als dit systeem wordt doorgezet zullen (kort door de bocht) VMBO's een kortere duur krijgen en zullen van een aantal universiteiten de onderzoekstaken worden afgepakt. Ik snap dan ook niet de koppen in de krant die stellen dat Plasterk het HBO en de universiteit wil verenigen.
quote:
het universitaire onderwijs is breder geworden; een groot deel van de groei zit bij vakken waar de studenten niet primair een wetenschappelijke ambitie of interesse hebben; ze hopen journalist of communicatieadviseur te worden, of willen een managementfunctie in het bedrijfsleven. Daar is niets mis mee, het zijn fantastische ambities, maar strikt genomen zijn het toch eerder beroepsgerichte motivaties dan wetenschappelijke interesse.
Het briljante is uiteindelijk dat juist de journalistiek bovenstaande volledig onderuit haalt. Waar Plasterk in zijn toespraak betoogd dat een journalist, communicatieadviseur of manager beroepsgericht zou zijn en wetenschapsbeoefening niet zozeer relevant is voor die personen, heeft een of andere kutjournalist zijn toespraak niet goed gelezen en de illusie gewekt dat plasterk HBO en universiteit wil verenigen. Als de journalist echter enigszins was onderwezen in onderzoek doen, was echter de conclusie geweest dat Plasterk alleen een onderzoek wil starten naar een verbetering van het huidige tertiair onderwijsstelsel.

Conclusie: Het is voor elk beroep benodigd dat je minimale kennis en vaardigheden verwerft van onderzoek doen. (Dat je in ieder geval enigszins leert nadenken en niet al te domme fouten maakt.) Plasterk lijkt te suggeren dat als je later in het bedrijfsleven terecht komt dat je nooit in aanraking komt met onderzoek doen. De stelselwijziging die plasterk voorstelt lijkt dan ook in te houden dat studenten in mindere mate in aanraking zullen komen met onderzoek. Persoonlijk denk ik dat dat voor niveaudaling zal zorgen. Dan krijg je bijv. nog meer journalisten die eigen verhalen gaan verzinnen in plaats van even een tekst induiken en proberen te achterhalen wat een persoon eigenlijk probeert te vertellen. Beetje jammer
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:07:18 #10
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72338559
quote:
Het is niet de eerste keer dat een topic zowel in NWS loopt als in een ander forum, dat komt vrij vaak voor zelfs. En als je vindt dat ergens een slotje op hoort, kun je ons dat melden via een topicreport of het feedbackforum
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72338643
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 12:32 schreef kamikaze het volgende:
Hier is de toespraak van plasterk te vinden http://www.minocw.nl/mini(...)stuitzijnvoegen.html

Persoonlijk vind ik het een redelijk warrig betoog, waar een beetje van hot naar her wordt gesprongen. Laat ik daar echter niet op focussen maar op wat hij als voorbeeld aanhaalt van hoe hij een mogelijk nieuw systeem zou zien.
[..]

Als ik het zo lees lijkt dit voorbeeld al verdomd veel op het nederlandse systeem
1. VMBO === community colleges --> leiden beiden op tot een beroepsopleiding met mogelijkheid tot doorstroming naar ander niveau (verschil is dat CC 2 jaar zijn)
2. regionale colleges === HBO --> vierjarige brede bachelor (lijkt redelijk hetzelfde)
3. education university === universiteit zonder onderzoek ---> Bachelors/masters
4. research university === universiteit met onderzoek ---> Bachelors/masters/promoties

Als dit systeem wordt doorgezet zullen (kort door de bocht) VMBO's een kortere duur krijgen en zullen van een aantal universiteiten de onderzoekstaken worden afgepakt. Ik snap dan ook niet de koppen in de krant die stellen dat Plasterk het HBO en de universiteit wil verenigen.
[..]

Het briljante is uiteindelijk dat juist de journalistiek bovenstaande volledig onderuit haalt. Waar Plasterk in zijn toespraak betoogd dat een journalist, communicatieadviseur of manager beroepsgericht zou zijn en wetenschapsbeoefening niet zozeer relevant is voor die personen, heeft een of andere kutjournalist zijn toespraak niet goed gelezen en de illusie gewekt dat plasterk HBO en universiteit wil verenigen. Als de journalist echter enigszins was onderwezen in onderzoek doen, was echter de conclusie geweest dat Plasterk alleen een onderzoek wil starten naar een verbetering van het huidige tertiair onderwijsstelsel.

Conclusie: Het is voor elk beroep benodigd dat je minimale kennis en vaardigheden verwerft van onderzoek doen. (Dat je in ieder geval enigszins leert nadenken en niet al te domme fouten maakt.) Plasterk lijkt te suggeren dat als je later in het bedrijfsleven terecht komt dat je nooit in aanraking komt met onderzoek doen. De stelselwijziging die plasterk voorstelt lijkt dan ook in te houden dat studenten in mindere mate in aanraking zullen komen met onderzoek. Persoonlijk denk ik dat dat voor niveaudaling zal zorgen. Dan krijg je bijv. nog meer journalisten die eigen verhalen gaan verzinnen in plaats van even een tekst induiken en proberen te achterhalen wat een persoon eigenlijk probeert te vertellen. Beetje jammer
dank je voor de uitgebreide post! Zal hem vanavond even doorlezen
Ja doei.
pi_72342020
Ik denk dat het huidige systeem goed is zoals het nu is. Al zou ik het niet meer mogelijk maken dat HBO'ers zomaar een MSc kunnen doen. Gewoon het HBO Master aanbod uitbreiden.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  dinsdag 1 september 2009 @ 15:11:31 #13
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72342334
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:01 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik denk dat het huidige systeem goed is zoals het nu is. Al zou ik het niet meer mogelijk maken dat HBO'ers zomaar een MSc kunnen doen. Gewoon het HBO Master aanbod uitbreiden.
Waarom niet? Daar is het systeem toch op ingevoerd? Ik heb met mijn HBO echt gigantisch veel aan een master, vanwege de kennis. Je zou niet meer diepe kennis mogen opdoen omdat je HBO deed, zonder dat je een nieuw bachelor moet doen?
pi_72350948
Ik vraag me af hoe dit plan er concreet uit gaat zien en hoe ze zoiets willen gaan realiseren. Ik ben bang dat het niveau(verschil) enorm achteruit zal gaan door zoiets.
  dinsdag 1 september 2009 @ 20:36:40 #15
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_72352395
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 12:32 schreef kamikaze het volgende:

De community colleges worden gevolgd om een Associate Degree(een Amerikaanse!! dus gelijk aan mbo4 & soms een Nederlandse AD) te halen. Dat lijkt mij iets meer als VMBO.
Regionale colleges worden ook wel university colleges genoemd. Hier stel je simpelweg je eigen curriculum vast. Enkele Nederlandse universiteiten bieden dit ook aan(Maastricht, Utrecht Amsterdam en de RUG(brede bachelor) dacht ik).
Education university is dan meer HBO(als je op undergraduate niveau blijft) & WO(voor wie niet promoveert maar wel een Master behaald)
Dan blijft research university over zoals het WO ooit bedoeld was(wetenschapper worden). En aangezien niet iedereen wil promoveren is het misschien wel handig om daarnaast inderdaad een Education university te hebben. Het lijkt me wel dat je dan tijdens je bachelor zelf kiest om of de professionele kant(om met je bachelor te gaan werken) op te gaan of de theoretische waarmee je dan weer door kunt gaan voor een Master.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_72352683
Interessant.

Het lijkt er op alsof Plasterk niet zo zeer daadwerkelijk de opleidingsvormen wil samenvoegen, maar er puur 1 instelling van te maken, waarbinnen verschillende niveaus zijn. Ik denk dat het in de praktijk niet zo veel gaat verschillen, maar alleen in naam verandert. Het zal meer op het Amerikaanse systeem gaan lijken.
pi_72354409
In mijn ogen is dit de nieuwste stap in de verdere aftakeling van het onderwijs in Nederland. HBO niveau is al belachelijk doordat het toegankelijk moet zijn voor MBO'ers. Op de Uni is dezelfde ontwikkeling in gang gezet met toelaten van de HBO'ers (al zijn er ook zat goede tussen die het niveau daadwerkelijk aan kunnen). Feit is gewoon dat er op het ministerie wordt verzonnen dat de doorstroom van respectievelijk van MBO naar HBO en van HBO naar Master moet worden gestimuleerd en de goedkoopste en makkelijkste weg om dit te bewerkstelligen is door het niveau drastisch te laten indonderen. Resultaat is dat elke (spreekwoordelijke) mongool een diploma of bul weet te bemachtigen.
  dinsdag 1 september 2009 @ 23:14:35 #18
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72357979
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:33 schreef BertusG het volgende:
In mijn ogen is dit de nieuwste stap in de verdere aftakeling van het onderwijs in Nederland. HBO niveau is al belachelijk doordat het toegankelijk moet zijn voor MBO'ers. Op de Uni is dezelfde ontwikkeling in gang gezet met toelaten van de HBO'ers (al zijn er ook zat goede tussen die het niveau daadwerkelijk aan kunnen). Feit is gewoon dat er op het ministerie wordt verzonnen dat de doorstroom van respectievelijk van MBO naar HBO en van HBO naar Master moet worden gestimuleerd en de goedkoopste en makkelijkste weg om dit te bewerkstelligen is door het niveau drastisch te laten indonderen. Resultaat is dat elke (spreekwoordelijke) mongool een diploma of bul weet te bemachtigen.
Ik las deze week toevallig Onder Professoren en in die tijd werd daar ook al erg moeilijk over gedaan (althans, niet zozeer de samenstelling van de opleidingen, maar meer het onderwijsniveau) . Je kan mij niet vertellen dat er sinds de jaren '70 'achteruitgang is geboekt' .

Als je kijkt welke technieken van de afgelopen 10, 15 jaar wij aangeleerd krijgen bij software engineering (en dan doel ik niet op vakspecifieke technieken) dan moet ik ook concluderen dat in ieder geval op HBO-niveau echt wel wat geleerd wordt en ook meer dan jaren terug. Ok dat hangt er natuurlijk van af ook, want ik ken ook een aantal mensen die na hun Bachelor nog steeds geen fatsoenlijke regel code kunnen schrijven doordat de opleiding niet deugt, maar over het algemeen...

edit

hé over SE gesproken.... jouw avatar lijkt verdomd veel op die Head First-plaatjes

[ Bericht 4% gewijzigd door wallofdolls op 01-09-2009 23:37:46 ]
pi_72359036
Wat een belachelijk idee. We gaan dezelfde richting op als Amerika. Iemand komt zeggen dat hij "high school" heeft gedaan en daarna op de universiteit heeft gezeten: ja, lekker hoor, maar in Nederland is zelfs de HAVO nog hoger.

Gevolg: je moet in beginsel alle diploma's wantrouwen totdat je bewijs hebt gezien dat de onderwijsinstelling op niveau heeft onderwezen.

Vroeger was het Nederlandse onderwijs zo goed omdat je bij wijze van spreken aan iemands titel kon zien wat zijn niveau is en hoeveel stof hij zichzelf eigen heeft gemaakt. Tegenwoordig geef je de doctorandus die komt solliciteren maar een baantje in het archief, want je weet niet of zijn diploma het resultaat is van positieve discriminatie, HBO of academisch denkniveau.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_72360152
Ik denk niet dat je HBO en de uni kan verenigen, het is te verschillend.
In Engeland heb je goede en minder goede universiteiten, en hoe goed je presteert op de middelbare school bepaalt voor welke je je kunt inschrijven. Ik vind dit persoonlijk veel beter, het is een simpel concept en mensen weten meteen waar ze aan toe zijn. Eenmaal op de universiteit sta je er alleen voor en is het totaal afhankelijk van je eigen inzet, geen groepjes en al dat soort onzin. Veel mensen die niet naar de uni gaan omdat het gewoon niet voor hen is wat prima is gaan werken en komen terecht in prima banen, of ze doen wat anders zoals een college of een apprenticeship.
Ik kan een groep mensen waaronder mijn vriend die op de uni van Bristol gestudeerd hebben, een goeie uni, interessante studies en ze hebben daar echt een toptijd gehad. 3 jaar was veel te kort zeggen ze allemaal. In Nederland krijg ik toch het gevoel dat vooral op het HBO veel mensen echt zichzelf moeten pushen om de studie af te maken.
pi_72362454
tvp!
  woensdag 2 september 2009 @ 11:41:41 #22
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_72366140
quote:
Op woensdag 2 september 2009 00:35 schreef Liedewiet het volgende:
In Engeland heb je goede en minder goede universiteiten, en hoe goed je presteert op de middelbare school bepaalt voor welke je je kunt inschrijven. Ik vind dit persoonlijk veel beter, het is een simpel concept en mensen weten meteen waar ze aan toe zijn.
In Engeland hebben ze het hoger onderwijs enkele jaren geleden samengevoegd.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_72461085
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 10:03 schreef GanGStaR het volgende:

-blablabla-

Bedoel, ik krijg het maar lastig uitgelegd in het buitenland wat mijn HBO niveau nou werkelijk is. In begrippen is het nog wel simpel: applied science(HBO) tegen fundamental science (WO) maar daar houd het wel bij op. Je blijft bezig met het uitleggen van je vakken pakket en het niveau er van.

-blablabla-
Dat is jouw HBO-niveau.
pi_72542825
ja, kom, we gaan elkaars grammatica- en taalfouten in de strijd gooien hier, doe dat lekker in ONZ ofzo
quote:
Op woensdag 2 september 2009 00:35 schreef Liedewiet het volgende:
Ik denk niet dat je HBO en de uni kan verenigen, het is te verschillend.
In Engeland heb je goede en minder goede universiteiten, en hoe goed je presteert op de middelbare school bepaalt voor welke je je kunt inschrijven. Ik vind dit persoonlijk veel beter, het is een simpel concept en mensen weten meteen waar ze aan toe zijn. Eenmaal op de universiteit sta je er alleen voor en is het totaal afhankelijk van je eigen inzet, geen groepjes en al dat soort onzin. Veel mensen die niet naar de uni gaan omdat het gewoon niet voor hen is wat prima is gaan werken en komen terecht in prima banen, of ze doen wat anders zoals een college of een apprenticeship.
Ik kan een groep mensen waaronder mijn vriend die op de uni van Bristol gestudeerd hebben, een goeie uni, interessante studies en ze hebben daar echt een toptijd gehad. 3 jaar was veel te kort zeggen ze allemaal. In Nederland krijg ik toch het gevoel dat vooral op het HBO veel mensen echt zichzelf moeten pushen om de studie af te maken.
dus in de UK heb je 3-jarige Ba opleidingen?

Ik denk dat het voor veel enthousiaste HBO-ers een voordeel zou zijn als ze direct een vakkenpakket kunnen kiezen (wat klinkt dat middelbare school!) waarmee ze makkelijker in de masters door kunnen stromen zonder meteen een schakelprogramma te moeten volgen.

Maar ik vraag me dan af waar het mogelijke voordeel voor huidige en toekomstige WO studenten zou zijn. Volgens mij zijn de enige mensen die profiteren van een ander stelsel, gebaseerd op 'niveaus' de HBO-ers.. denk dat, wil zoiets slagen er voor de WO-ers ook iets te halen moet zijn..
Ja doei.
pi_72558226
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:01 schreef MoneyTalks het volgende:
Volgens mij komt dat ook niet voor. Voor zover ik weet is er altijd een schakeltraject wat eerst gedaan moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')