Uiteraard mag er rekening gehouden worden met handicaps en dergelijke, maar niet in die zin dat iemand milder beoordeeld wordt dan anderen vanwege een handicap. Iemand die vanwege een handicap niet naar de havo kan, gaat maar naar het vmbo. Iemand die 5 jaar geen Nederlands heeft gehad en daardoor een onvoldoende haalt, moet niet gaan verlangen dat die onvoldoende niet moet meetellen, omdat hij nu eenmaal in het buitenland heeft gewoond.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:13 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het eerste dus? Dus alle leerlingen ongeacht hun niveau van intelligentie gelijke leerstof en beoordelingen daarop geven? Geen onderscheid maken tussen chronisch zieken, gehandicapten en gezonde kinderen? Dus dat?
Heel mooi gedaan met veel leuke details!quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
![]()
[ link | afbeelding ]
Dus iemand met 2 lamme benen moet ook gewoon maar die shuttle-run lopen... heftig hoorquote:Op dinsdag 1 september 2009 14:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Uiteraard mag er rekening gehouden worden met handicaps en dergelijke, maar niet in die zin dat iemand milder beoordeeld wordt dan anderen vanwege een handicap. Iemand die vanwege een handicap niet naar de havo kan, gaat maar naar het vmbo. Iemand die 5 jaar geen Nederlands heeft gehad en daardoor een onvoldoende haalt, moet niet gaan verlangen dat die onvoldoende niet moet meetellen, omdat hij nu eenmaal in het buitenland heeft gewoond.
Ja regels zijn regels.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:20 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dus iemand met 2 lamme benen moet ook gewoon maar die shuttle-run lopen... heftig hoor![]()
Een hoogbegaafde met dyslectie gewoon maar onderbrengen op vmbo?
Tja, zoals ik eerder al opmerkte: je bent compleet gestoord.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben er op tegen om kinderen te behandelen als zijnde bijzonder, omdat ze in het buitenland gewoond hebben. Elk kind dient op school, in die klas, hetzelfde behandeld te worden als de rest. Uiteraard mag een vrijstelling wel voor vakken waar ze ver voor zijn op de rest. Die tijd kunnen ze dan gebruiken om vakken met een achterstand op te halen.
Dus, een beetje uitzondering mag wel. Maar een vak laten zitten, omdat het niet meer bij te benen is, moet gewoon niet kunnen. Iemand die er toevallig heel slecht in is, blijft ook gewoon zitten.
Er mag wat mij betreft nog meer gekeken worden naar het potentieel van het individu.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:23 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Haha nee hoor, dit zijn godzijdank niet de regels die in Nederland gelden
Daar kan ik me iets bij voorstellen (zelf bij onderwijs). Niet ieder kind leert op dezelfde manier, de één leert meer van zelfstandig aan het huiswerk bezig zijn, de ander meer door de behandeling van de stof in de klas, en veel leerlingen door een mix daarvan. Het is niet onwaarschijnlijk, dat je, als je twee jaar lang zelfstandig gestudeerd hebt, je die zelfstandigheid wilt behouden als je weer in een klassikaal systeem komt.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Me dunkt dat je diploma in de schoolbanken halen een stuk makkelijker is. Je hoeft minder zelfstandig te werken, krijgt begeleiding door een leraar, kun je vragen stellen enzo..
En je wordt niet afgeleid door de voortdurende gevaren op zee.
Of door het losbandige leven aan wal, waar ze dus ook veel 'leermomenten' gepland had..(volgens jou)
Wat is er 'anders' dat het moeilijker zou maken?
Doe normaal zeg. Dat zeg ik helemaal niet.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:20 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dus iemand met 2 lamme benen moet ook gewoon maar die shuttle-run lopen... heftig hoor![]()
Een hoogbegaafde met dyslectie gewoon maar onderbrengen op vmbo?
Zeg ik toch ook. Indien een kind meer kan, mag daar rekening mee gehouden worden.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:26 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Er mag wat mij betreft nog meer gekeken worden naar het potentieel van het individu.
Waar blijf je dan met je aanvankelijke statement dat alle leerlingen zonder uitzondering hetzelfde behandeld dienen te worden op school?quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Doe normaal zeg. Dat zeg ik helemaal niet.
Voor dyslectie gelden regels. En die zijn prima. Het mag alleen niet als excuus worden gebruikt om iedere onvoldoende dan maar weg te poetsen. Ook iemand die dyslectisch is, kan onvoldoendes halen.
Het gaat mij meer om zaken als rekenen op een andere manier dan hier gebruikt wordt. Tja, ik heb dat nu eenmaal anders geleerd, dus kan ik dat niet meer veranderen, slaat nergens op. Dat noem ik 'eigenwijs' gedrag. Soepeler omgaan met cijfers voor bijvoorbeeld Nederlands, omdat je 5 jaar hoofdzakelijk Engels hebt gesproken, moet ook niet kunnen. Andersom mag dan, wmb wel een vrijstelling worden gegeven voor Engels, na het afleggen van een examen.
Het komt zo vaak voor dat ouders hun kinderen als uitzonderlijk of bijzonder zien, alleen omdat ze in het buitenland hebben gewoond of met de ouders rond de wereld hebben gezeild. Scholen moeten hier niet aan meewerken. Kan een kind niet mee vanwege een tijd in het buitenland, dan maar een lager niveau.
Kan Laura na haar zeiltrip niet naar het examenjaar, dan moet ze getest worden in welk jaar ze kan instromen. Als dat 2 jaar terug betekent, dan moet dat maar.
Blijkbaar maakt men dan een inschattingsfout. Je moet er voor zorgen dat er geen onvoldoendes worden gehaald. Je hebt voorkennis van de persoon waar je vervolgens te weinig mee doet. Dat ligt eerder aan het systeem.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Zeg ik toch ook. Indien een kind meer kan, mag daar rekening mee gehouden worden.
Als een kind minder kan dan moet gekeken worden naar welk niveau dan bij hem past en niet wat de ouders denken dat goed voor hem is, want hij is zo bijzonder. Moet hij dan gestraft worden omdat de ouders in het buitenland woonden? Laat die onvoldoendes voor Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde toch zitten, dat heeft hij gewoon allemaal niet gehad!
Straks in het bejaardentehuis (waar iedereen naar toe moet, we gaan toch geen uitzondering maken omdat jouw kinderen denken dat jij bijzonder bent?) wordt ook iedereen gewoon gelijk behandeld. Gia wil een uurtje langer het licht aan om een boek te lezen? Nee, de lichten gaan uit om 9 uur 's avonds. En trouwens, je bent oud; waarom zou je in godsnaam willen lezen? Je ogen zijn sowieso veel te oud en kunnen beter rusten. Gia wil 8 uur 's morgens in bad omdat de kinderen om 10 uur op bezoek komen? Nee Gia, je wacht maar rustig totdat de verzorgster de anderen langs is geweest.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Zeg ik toch ook. Indien een kind meer kan, mag daar rekening mee gehouden worden.
Als een kind minder kan dan moet gekeken worden naar welk niveau dan bij hem past en niet wat de ouders denken dat goed voor hem is, want hij is zo bijzonder. Moet hij dan gestraft worden omdat de ouders in het buitenland woonden? Laat die onvoldoendes voor Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde toch zitten, dat heeft hij gewoon allemaal niet gehad!
Tja, ik weet het, dit is fok, dan moet je alles in het belachelijke trekken en gewoon niet willen snappen wat iemand bedoelt. Ik had het niet over gehandicapten of rekening houden met een handicap, maar over het volgen van de vakken en excuses gebruiken om onvoldoendes weg te poetsen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:35 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Waar blijf je dan met je aanvankelijke statement dat alle leerlingen zonder uitzondering hetzelfde behandeld dienen te worden op school?
Het onderwijsniveau ligt in sommige landen gewoon heel anders dan hier. Dat een kind in het buitenland op het hoogste niveau zit, wil nog niet zeggen dat hij bij terugkeer dan ook hier het hoogste niveau aankan. Maar dit wordt dan wel door de ouders afgedwongen bij de school.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:35 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Blijkbaar maakt men dan een inschattingsfout. Je moet er voor zorgen dat er geen onvoldoendes worden gehaald. Je hebt voorkennis van de persoon waar je vervolgens te weinig mee doet. Dat ligt eerder aan het systeem.
Inderdaad, zo werkt dat in een bejaardentehuis. Maar je hoeft er niet naartoe.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:43 schreef beeer het volgende:
[..]
Straks in het bejaardentehuis (waar iedereen naar toe moet, we gaan toch geen uitzondering maken omdat jouw kinderen denken dat jij bijzonder bent?) wordt ook iedereen gewoon gelijk behandeld. Gia wil een uurtje langer het licht aan om een boek te lezen? Nee, de lichten gaan uit om 9 uur 's avonds. En trouwens, je bent oud; waarom zou je in godsnaam willen lezen? Je ogen zijn sowieso veel te oud en kunnen beter rusten. Gia wil 8 uur 's morgens in bad omdat de kinderen om 10 uur op bezoek komen? Nee Gia, je wacht maar rustig totdat de verzorgster de anderen langs is geweest.
Iedereen moet gelijk zijn.
Maar dat past toch ook helemaal niet in deze discussie? Tenzij je vindt dat Laura nu op school minder streng beoordeeld wordt? Ik denk niet dat dat het geval is.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, ik weet het, dit is fok, dan moet je alles in het belachelijke trekken en gewoon niet willen snappen wat iemand bedoelt. Ik had het niet over gehandicapten of rekening houden met een handicap, maar over het volgen van de vakken en excuses gebruiken om onvoldoendes weg te poetsen.
Iemand die een half jaar door ziekte niet op school is, blijft gewoon zitten. Dan ga je toch niet zeggen: Ach laat maar over gaan, want ze kon er niks aan doen dat ze ziek was. Die leerstof haal je niet in! Tenzij je eigenlijk al ver beneden je niveau zit. Maar normaal gesproken haal je een half jaar of jaar leerstof niet in en moet je dat jaar gewoon over doen.
Zo ook met kinderen die in het buitenland gewoond hebben. Een school moet die gewoon testen en dan op kunnen en kennen plaatsen op het niveau waar ze thuis horen en niet wat pa en ma liever willen.
Vaak worden die kinderen hoger geplaatst dan ze aankunnen en krijg je na een half jaar het gezeik dat ze bepaalde vakken niet bij kunnen benen omdat ze gewoon teveel daarvan gemist hebben. Ouders willen dan dat voor dat kind een uitzondering gemaakt wordt. Daar doel ik dus op. Ik heb het niet speciaal over gehandicapten. Dove kinderen en autisten krijgen toch ook aangepast onderwijs. Vind ik prima. Maar in één klas een bepaald kind milder beoordelen vanwege bijvoorbeeld verblijf in het buitenland, moet niet kunnen.
In plaats van terugzetten op een lager niveau zou je moeten kijken, zoals ik al eerder oreerde, naar het potentieel van het individu. Door middel van extra lessen, hard werken om achterstanden weg te werken. Oh nee laten we voor het gemak gaan in Nederland. Gewoon een jaartje of twee het reguliere programma volgen. Ik pleit voor maatwerk en niet voor eenheidsworst.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Het onderwijsniveau ligt in sommige landen gewoon heel anders dan hier. Dat een kind in het buitenland op het hoogste niveau zit, wil nog niet zeggen dat hij bij terugkeer dan ook hier het hoogste niveau aankan. Maar dit wordt dan wel door de ouders afgedwongen bij de school.
Had dit kind al die tijd hier gewoond, dan had hij wellicht wel het hoogste niveau aangekunt, maar door wat hij gemist heeft, kan hij dat dan niet. Dan moet hij dus lager geplaatst worden of een klas terug. Dit zou getest moeten worden, maar gebeurt echt niet altijd.
Gevolg: Halverwege het jaar alsnog teruggezet worden, of blijven zitten en een niveau zakken.
Kinderen die meer kunnen, dienen ook gestimuleerd te worden, daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:54 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar dat past toch ook helemaal niet in deze discussie? Tenzij je vindt dat Laura nu op school minder streng beoordeeld wordt? Ik denk niet dat dat het geval is.
En verder, vind ik dat scholen juist naar het individu behoren te kijken, de meeste scholen doen dat ook, en andere scholen hebben zelfs een speciaal individueel lessysteem (IVO). De school waar Laura haar opleiding volgt, zou best in kunnen springen in de wetenschap dat dit kind voornemens is op korte termijn de wijde wereld in te trekken. Dat kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door het aanbieden van een extra taal buiten het normale rooster om. Creatieve leerlingen krijgen ook vaak de mogelijkheid om hun vaardigheden extra onder de knie te krijgen op school. Er zijn dus veel variaties mogelijk op aandacht voor het individu.
Een goede voorkennis van een persoon houdt, in, dat je ook rekening houdt met de mogelijkheden dat iemand iets minder goed (misschien zelfs onvoldoende) kan leren. Niet iedereen is bijvoorbeeld zorgvuldig genoeg om 8 uur per dag veilig de bedrading van Essent te verzorgen, niet iedereen is geschikt om 8 uur per dag geconcentreerd bezig te kunnen zijn met het uitdelen van medicijnen, niet iedereen is in staat om gecompliceerde wiskundige vergelijkingen op te lossen, niet iedereen kan tekenen, niet iedereen is in staat om een gedegen vergelijking te maken tussen Guy de Maupassant en Dickens, niet iedereen kan piano spelen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:35 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Blijkbaar maakt men dan een inschattingsfout. Je moet er voor zorgen dat er geen onvoldoendes worden gehaald. Je hebt voorkennis van de persoon waar je vervolgens te weinig mee doet. Dat ligt eerder aan het systeem.
Prima, maar als die achterstand zo groot is, dat die niet ingehaald c.q. weggewerkt kan worden, dient de leerling een niveau te gaan volgen dat wel bij zijn kunnen past. Of een jaartje teruggaan, om dit in te kunnen halen. Nu is het zo dat ouders vaak een verzoek indienen om bepaalde onvoldoendes dan maar niet mee te tellen, omdat het kind er niets aan kan doen dat hij voor dat vak niet het gewenste niveau heeft.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:55 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
In plaats van terugzetten op een lager niveau zou je moeten kijken, zoals ik al eerder oreerde, naar het potentieel van het individu. Door middel van extra lessen, hard werken om achterstanden weg te werken. Oh nee laten we voor het gemak gaan in Nederland. Gewoon een jaartje of twee het reguliere programma volgen. Ik pleit voor maatwerk en niet voor eenheidsworst.
Jij loopt wel heel ernstig op de zaken vooruit. In deze discussie gaat het nog altijd over de vraag of ze uberhaubt zal vertrekken en alle problemen die er rond dat mogelijke vertrek bestaan. Jij hebt het al over de problemen die er bij terugkomst zouden bestaan?quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Kinderen die meer kunnen, dienen ook gestimuleerd te worden, daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar stel dat Laura straks blijkt een achterstand opgelopen te hebben, dan moet niet door de ouders gevraagd worden of ze niet milder kunnen oordelen zodat ze gewoon naar het examenjaar kan. Als ze daar dan niet klaar voor is, gaat ze maar één of zelfs twee klassen terug.
In die zin bedoel ik dus 'het uitzonderingen maken'. Laura gaat er nu al vanuit dat ze bij terugkomst direct examen havo kan doen. Dat betwijfel ik dus ten sterkste. En ik vind dat ze dan uitgebreid getest moet worden hoe het met haar niveau gesteld is.
Ik reageerde op 13-jarige wil alleen de wereldzeeën bevaren # 16 deze post van Leandra. Zij haalt aan dat het belachelijk is om Laura zo als wonderkind neer te zetten en vraagt zich af hoever we moeten gaan met voor haar straks uitzonderingen te gaan maken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:07 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Jij loopt wel heel ernstig op de zaken vooruit. In deze discussie gaat het nog altijd over de vraag of ze uberhaubt zal vertrekken en alle problemen die er rond dat mogelijke vertrek bestaan. Jij hebt het al over de problemen die er bij terugkomst zouden bestaan?
Eerst maar eens kijken of ze het avontuur idd aan zal kunnen/mogen gaan.
Om ontopic te gaan: dat is wat mij bij de zaak Laura zo stoort. Ze mag blijkbaar niet een meisje zijn dat gewoon de mogelijkheden die het opgroeien rondom Wijk bD verkent, kennis maakt met allerlei vakken op de Havo, en erg geniet van het feit dat ze zo goed kan zeilen en daar alle mogelijkheid toe heeft.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:04 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Een goede voorkennis van een persoon houdt, in, dat je ook rekening houdt met de mogelijkheden dat iemand iets minder goed (misschien zelfs onvoldoende) kan leren. Niet iedereen is bijvoorbeeld zorgvuldig
blabbla etc.
In die reactie loopt Leandra ook op de zaken vooruitquote:Op dinsdag 1 september 2009 15:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik reageerde op 13-jarige wil alleen de wereldzeeën bevaren # 16 deze post van Leandra. Zij haalt aan dat het belachelijk is om Laura zo als wonderkind neer te zetten en vraagt zich af hoever we moeten gaan met voor haar straks uitzonderingen te gaan maken.
Nogmaals: er moeten geen uitzonderingen gemaakt worden voor dit zogenaamde wonderkind. Niet meer dan voor andere kinderen met haar intelligentie niveau. De wereld rond zeilen is geen voorbereiding op een havo-examen. Hiervoor dient ze, als ze al mag gaan wat ik betwijfel, dan gewoon getest te worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |