Je zou nog maar 9 jaar op school zittenquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:18 schreef Bevin het volgende:
Doe maar over 9 jaar als ik klaar ben.
Ja!quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:19 schreef k_man het volgende:
Waar moet je dan nog elitair over doen?
Pfff, als je niet meer neer kunt kijken op HBO-scholieren is de lol er toch wel af hè?
In feite is het al zo... HBO heet ook al bachelor en met HBO kun je vaak ook een universitaire master doen.quote:
De naam van de universiteit, de studie (studie op niveau A of B), de cijfers, ik ben er wel een voorstander van dat een diploma op zich minder veelzeggend wordt. Ook is het onderscheid tussen WO en HBO echt niet meer van deze tijd, op zich een goed idee dus van de minister. Nog beter is het echter als de overheid zich terug trekt uit het onderwijs, hogescholen en universiteiten moeten zelf kunnen bepalen aan welke studenten zij les geven en hoe zij het onderwijs vorm geven.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:18 schreef GoeRoe86 het volgende:
gaat dan de naam van de universiteit bepalen wat je diploma waard is?
Opzich is daar niets mis mee. Ik ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor de betaalbaarheid van verschillende universiteitenquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De naam van de universiteit, de studie (studie op niveau A of B), de cijfers, ik ben er wel een voorstander van dat een diploma op zich minder veelzeggend wordt. Ook is het onderscheid tussen WO en HBO echt niet meer van deze tijd, op zich een goed idee dus van de minister.
Totale onzin, er zijn zat WO studies die makkelijker zijn dan bijvoorbeeld TN-HBO.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:28 schreef Skylark. het volgende:
Flikker op, WO is moeilijker dan HBO, dus is het niet eerlijk voor de mensen die nu WO doen.
Ja, laat de breezerboys en marrokanen maar op hetzelfde niveau als de hardwerkende studentquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:28 schreef damsco het volgende:
Goed idee. Pak meteen ook het basisonderwijs en MBO instellingen erbij. Gewoon 1 diploma voor iedereen.
Begin eens met lezen zou ik zeggen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:28 schreef damsco het volgende:
Goed idee. Pak meteen ook het basisonderwijs en MBO instellingen erbij. Gewoon 1 diploma voor iedereen.
De meeste WO-studies hebben een zeer beperkt wetenschappelijk karakter. De huidige scheiding tussen WO en HBO is slechts een schijnwerkelijkheid.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:27 schreef Robin__ het volgende:
ondanks dat er een punt zit in zn 2e alinea zie ik niet waarom het hier beter van word, of waarom het slecht is dat die scheiding tussen beroeps en wetenschappelijk bezig zijn in sommige richtingen een beetje vaag/verschoven is.
Of jij. Ik heb het gewoon over een idee om dan maar alles bij elkaar te voegen. Verder denken dat het nieuwsbericht, of is dat tegenwoordig niet meer toegestaan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Begin eens met lezen zou ik zeggen.
Economie - HBO < Economie - WOquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Totale onzin, er zijn zat WO studies die makkelijker zijn dan bijvoorbeeld TN-HBO.
Heb je ooit HBO gedaan? Indien ja, welke opleiding. Zo niet, je praat poep.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:33 schreef Ladidadida het volgende:
Volgens het journaal is er "op dit moment nog weinig verschil tussen HBO en WO"
HBO --> geen enkele kennisoverdracht, puur reflectieverslagen, evaluaties en competenties
WO --> enkel kennisoverdracht
Klinkt alsof jij gewoon SPH hebt gedaan op het HBOquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:33 schreef Ladidadida het volgende:
Volgens het journaal is er "op dit moment nog weinig verschil tussen HBO en WO"
HBO --> geen enkele kennisoverdracht, puur reflectieverslagen, evaluaties en competenties
WO --> enkel kennisoverdracht
Meen je dat serieus ?quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Totale onzin, er zijn zat WO studies die makkelijker zijn dan bijvoorbeeld TN-HBO.
Waarom zou het uiteindelijke diploma gelijk getrokken worden met studies van een ander niveau? Dat is jouw interpretatie maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat gaat gebeuren, het enige wat Plasterk voorstelt is de scheiding tussen HBO en WO te verminderen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:33 schreef Skylark. het volgende:
Economie - HBO < Economie - WO
Techniek - HBO < Techniek - WO
En iemand die een baan wilt zal moeten concurreren met iemand uit zijn vakgebied, dus is de WO'er zijn voordeelpositie kwijt, ook al heeft hij het moeilijker gehad.
Nee, maar dat is gewoon zo. Kom alsjeblieft niet aan met dat bemoederende gelul van moeders tegenover hun HBO-zonen: "HBO'ers zijn gewoon beter met praktische dingen.".quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:34 schreef damsco het volgende:
[..]
Heb je ooit HBO gedaan? Indien ja, welke opleiding. Zo niet, je praat poep.
Ik doe een economische studie aan de universiteit, dankje.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:37 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Klinkt alsof jij gewoon SPH hebt gedaan op het HBO
Oh, ik las in de OP iets van samenvoegen en in het geval van samenvoegen vind ik dat HBO'ers te makkelijk een even hoog aangeschreven diploma als WO'ers krijgen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou het uiteindelijke diploma gelijk getrokken worden met studies van een ander niveau? Dat is jouw interpretatie maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat gaat gebeuren, het enige wat Plasterk voorstelt is de scheiding tussen HBO en WO te verminderen.
Ja.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:37 schreef Seam het volgende:Meen je dat serieus ?
Waarom zou het samenvoegen van instellingen leiden tot diploma's van gelijkwaardig niveau? Binnen hetzelfde instituut is het goed mogelijk verschillende onderwijsniveau's aan te bieden en dat tot uiting te laten komen in een ander diploma.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:39 schreef Skylark. het volgende:
Oh, ik las in de OP iets van samenvoegen en in het geval van samenvoegen vind ik dat HBO'ers te makkelijk een even hoog aangeschreven diploma als WO'ers krijgen.
Ik heb geen idee waarom je je aangesproken voelt door mijn postquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:39 schreef Skylark. het volgende:
[..]
Nee, maar dat is gewoon zo. Kom alsjeblieft niet aan met dat bemoederende gelul van moeders tegenover hun HBO-zonen: "HBO'ers zijn gewoon beter met praktische dingen.".![]()
[..]
Ik doe een economische studie aan de universiteit, dankje.
[..]
Oh, ik las in de OP iets van samenvoegen en in het geval van samenvoegen vind ik dat HBO'ers te makkelijk een even hoog aangeschreven diploma als WO'ers krijgen.
wat belachelijk is want het niveau verschil tussen hbo en wo is nog steeds (in iedergeval bij de technische studies) levensgroot.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou het uiteindelijke diploma gelijk getrokken worden met studies van een ander niveau? Dat is jouw interpretatie maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat gaat gebeuren, het enige wat Plasterk voorstelt is de scheiding tussen HBO en WO te verminderen.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:19 schreef k_man het volgende:
Waar moet je dan nog elitair over doen?
Pfff, als je niet meer neer kunt kijken op HBO-scholieren is de lol er toch wel af hè?
In dat teletekstbericht staat dat hij ze wil samenvoegen, dus HBO Economie en WO Economie wil samentrekken. Dus één diploma, neem ik aan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou het samenvoegen van instellingen leiden tot diploma's van gelijkwaardig niveau? Binnen hetzelfde instituut is het goed mogelijk verschillende onderwijsniveau's aan te bieden en dat tot uiting te laten komen in een ander diploma.
Oh, verkeerd gelezen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:44 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom je je aangesproken voelt door mijn post
1 woord:quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou het samenvoegen van instellingen leiden tot diploma's van gelijkwaardig niveau? Binnen hetzelfde instituut is het goed mogelijk verschillende onderwijsniveau's aan te bieden en dat tot uiting te laten komen in een ander diploma.
Veel plezier in je eigen fictiewereld dan. Het gaat om organisatorisch aanpassingen, met het onderwijs op zich bemoeit de minister zich niet. Of denk je dat de minister alle curriculums persoonlijk vast stelt?quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:45 schreef Skylark. het volgende:
In dat teletekstbericht staat dat hij ze wil samenvoegen, dus HBO Economie en WO Economie wil samentrekken. Dus één diploma, neem ik aan.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Veel plezier in je eigen fictiewereld dan.
Jep, Pabo.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:34 schreef damsco het volgende:
[..]
Heb je ooit HBO gedaan? Indien ja, welke opleiding. Zo niet, je praat poep.
Pabo dus, maar ook dat is (helaasquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:37 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Klinkt alsof jij gewoon SPH hebt gedaan op het HBO
Dit is precies wat ik ook zeg. Er zijn tegenwoordig zoveel studenten die helemaal niks met wetenschap hebben dat het onderscheid tussen universiteit, opgeleid voor de wetenschap, en HBO, opgeleid voor de beroepspraktijk, dat het onderscheid volstrekt kunstmatig is geworden. Het vindt geen enkele aarding meer in de realiteit. Het gaat er dus ook niet om het niveau van de studies op één hoop te gooien, maar het gaat er om dat er functionele scheiding gaat ontstaan tussen wetenschap enerzijds en gericht op de beroepspraktijk anderzijds, die scheiding is er nu totaal niet meer.quote:Een derde factor: het universitaire onderwijs is breder geworden; een groot deel van de groei zit bij vakken waar de studenten niet echt een wetenschappelijke ambitie of interesse hebben; ze hopen journalist of communicatieadviseur te worden, of willen een managementfunctie in het bedrijfsleven, wat welbeschouwd een beroepsgerichte motivatie is. Dus de klassieke Humboldtiaanse universiteit als gemeenschap van wetenschappers met gezellen is een fictie geworden.
quote:
Dat zijn instellingen, geen studies. Denk je nu werkelijk dat iemand die tot de beste wetenschappers van ons land heeft behoord het niveau van wetenschappelijk onderwijs naar beneden wil halen?quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:50 schreef Skylark. het volgende:
[..]
! Die snap ik niet.
Er staat toch letterlijk; "Plasterk laat onderzoek doen naar een nieuw stelsel van hoger onderwijs waar geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen universiteiten en Hoger Beroepsonderwijs."
Dus Technische of beta studies op WO verdienen een hogere titel of diploma in jouw ogen?quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dit is precies wat ik ook zeg. Er zijn tegenwoordig zoveel studenten die helemaal niks met wetenschap hebben dat het onderscheid tussen universiteit, opgeleid voor de wetenschap, en HBO, opgeleid voor de beroepspraktijk, dat het onderscheid volstrekt kunstmatig is geworden. Het vindt geen enkele aarding meer in de realiteit. Het gaat er dus ook niet om het niveau van de studies op één hoop te gooien, maar het gaat er om dat er functionele scheiding gaat ontstaan tussen wetenschap enerzijds en gericht op de beroepspraktijk anderzijds, die scheiding is er nu totaal niet meer.
Vieze HBO'ert.quote:
Het diploma moet gewoon laten zien wat je gedaan hebt (vakken, cijfers, en eventueel nog andere informatie), het is aan de markt om daar een rankschikking naar niveau tussen te maken. Natuurlijk kun je die rangschikking logischerwijs beïnvloeden door als onderwijsinstelling bijvoorbeeld strikter te gaan selecteren op kwaliteit.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:55 schreef Seam het volgende:
Dus Technische of beta studies op WO verdienen een hogere titel of diploma in jouw ogen?
quote:
quote:
Dit soort opmerkingen worden meestal gemaakt door mensen zonder opleiding of ambitiesquote:
die zaten er 50 jaar geleden ook al, het is al zeer lang zo dat universiteiten vooral mensen opleiden voor een baan ipv onderzoeker bij de uni.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dit is precies wat ik ook zeg. Er zijn tegenwoordig zoveel studenten die helemaal niks met wetenschap hebben dat het onderscheid tussen universiteit, opgeleid voor de wetenschap, en HBO, opgeleid voor de beroepspraktijk, dat het onderscheid volstrekt kunstmatig is geworden. Het vindt geen enkele aarding meer in de realiteit. Het gaat er dus ook niet om het niveau van de studies op één hoop te gooien, maar het gaat er om dat er functionele scheiding gaat ontstaan tussen wetenschap enerzijds en gericht op de beroepspraktijk anderzijds, die scheiding is er nu totaal niet meer.
Voor de technische opleidingen waar wel degelijk nog inhoud aan wordt gegeven zoals Elektro of TI zou dat best kunnen vind ik.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:52 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Pabo dus, maar ook dat is (helaas) een HBO-opleiding. En dat gelijk stellen aan WO is gewoon krankzinnig. Het is totaal niet te vergelijken.
Mensen die slim zijn zouden moeten weten dat andere er niks aan kunnen doen dat ze niet zo slim zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:09 schreef Seam het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen worden meestal gemaakt door mensen zonder opleiding of ambities
Pabo is eerder MBO dan HBO. Pabo vergelijken met een willekeurige HBO opleiding is sad, en getuigd ook niet echt van veel kennis van het Nederlandse onderwijssysteem.quote:
quote:
quote:
Dat geloof ik ook wel. Het zou niet best zijn als alle HBO-opleidingen het niveau hadden van de Paboquote:Op maandag 31 augustus 2009 19:11 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Voor de technische opleidingen waar wel degelijk nog inhoud aan wordt gegeven zoals Elektro of TI zou dat best kunnen vind ik.
Ik kan er ook niks aan doen dat Pabo een HBO-opleiding is. Net als SPH, dat stelt ook niks voor. Toch is het HBO.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:15 schreef damsco het volgende:
[..]
Pabo is eerder MBO dan HBO. Pabo vergelijken met een willekeurige HBO opleiding is sad, en getuigd ook niet echt van veel kennis van het Nederlandse onderwijssysteem.
Door types zoals jij ontstaat het beeld HBO/WO wat hier op FOK! heerst.
quote:
mooie paint broquote:Op maandag 31 augustus 2009 19:17 schreef Nuvard het volgende:
[ afbeelding ]
Hij moet opdonderen. CKV en maatschappelijk stage zijn zulke onzinnige vakken
quote:
quote:
Nou, als je daar je wetenschappelijke karakter aan moet ontlenen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echter krijg je bij de meeste uni`s nog steeds vakken als onderzoeksmethodologie, iets wat ze op het hbo niet kennen
mee eens maar het wordt wel gestimuleerd end at zie ik ook bij de zij-instromers die van het HBO afkomen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nou, als je daar je wetenschappelijke karakter aan moet ontlenen.En dan heb ik nog niet eens over de wijze waarop de gemiddelde student naar vakken als methodologie en filosofie kijkt (methodologie vond ik ook prut, maar filosofie is erg nuttig in mijn ogen). Hele volksstammen hebben totaal niks met wetenschap op. Zijn willen kennis op doen en dat in de beroepspraktijk gebruiken.
CKV was er al. De maatschappelijke stage is een CDA dinges.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:17 schreef Nuvard het volgende:
[ afbeelding ]
Hij moet opdonderen. CKV en maatschappelijk stage zijn zulke onzinnige vakken
lijkt me een slecht ideequote:Op maandag 31 augustus 2009 19:12 schreef Aestivate het volgende:
En bepaalde universitaire studies kunnen geschrapt worden en alleen op HBO niveau worden gegeven.
Dan ga jij lekker Vrijetijdsmanagement (quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:36 schreef electronique het volgende:
[..]
lijkt me een slecht idee
kan me voorstellen dat er mensen zijn die te weinig uitdaging hebben aan een HBO studie
Maar de markt heeft toch weinig met wetenschap op? Wetenschap is een discipline opzich, en werkt niet onder een economisch begrip als markt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het diploma moet gewoon laten zien wat je gedaan hebt (vakken, cijfers, en eventueel nog andere informatie), het is aan de markt om daar een rankschikking naar niveau tussen te maken. Natuurlijk kun je die rangschikking logischerwijs beïnvloeden door als onderwijsinstelling bijvoorbeeld strikter te gaan selecteren op kwaliteit.
Ach, wat voor domme kutten er daar kunnen rondlopen...quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:22 schreef Neroje het volgende:
Gewoon het niveau van de universiteiten naar beneden, goed voor de kenniseconomie
Wetenschap kan zich niet onttrekken aan de markt hoor. De markt is overal om ons heen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:21 schreef Railywayman het volgende:
Maar de markt heeft toch weinig met wetenschap op? Wetenschap is een discipline opzich, en werkt niet onder een economisch begrip als markt.
Hoe wil je dan een rangschikking naar niveau maken als deze niet gericht is op wetenschap, maar op de markt in een context van de academie?
Ik weet wel dat andere landen in Europa relatief veel meer in onderwijs investeren en geïnvesteerd hebben dan dat Nederland dat doet en heeft gedaan. Het is alsof Plasterk met zijn idee voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:18 schreef Duikelaar het volgende:
Plasterk wil gewoon dat ons systeem meer op het internationale systeem gaat lijken. Dat is ook wel enigszins logisch natuurlijk aangezien steeds meer mensen met een hogere opleiding in het buitenland gaan werken en vice versa.
Ik vind dat de arbeidsmarkt voor wetenschappelijke onderzoekers erg dun gezaaid is dan. Een selectieproces naar een niveau vind ik erg inefficiënt dan met het oog op het inschakelen van de kenniscapaciteit in het algemeen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wetenschap kan zich niet onttrekken aan de markt hoor. De markt is overal om ons heen.
Dus eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee voor NL, aangezien wij ons relatief lagere nivo dan gelijktrekken met het hogere nivo in het buitenland. Maar het bedrijfsleven zal snel genoeg merken dat een NL Bachelor een lager nivo heeft dan de Belgische Bachelor. De zweep erover, bij dat stelletje luie studenten.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:25 schreef Railywayman het volgende:
[..]
Ik weet wel dat andere landen in Europa relatief veel meer in onderwijs investeren en geïnvesteerd hebben dan dat Nederland dat doet en heeft gedaan. Het is alsof Plasterk met zijn idee voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
Des te meer reden om het toch gewoon door te drukken dusquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:52 schreef gebrokenglas het volgende:
Die vent is niet goed bij zijn hoofd. Als hij ook maar even verder denkt komt ie er wel achter dat het plan
1. praktisch onuitvoerbaar is
2. enorm veel geld kost (geld dat er niet is)
3. geen toegevoegde waarde heeft
4. niet eens het uitwerken waard is.
Een curriculum dat doorlopen wordt in een collegezaal. Wat verschilt er naar jouw mening dan - behalve dat de presentatie professioneel op het internet geplaatst wordt?quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:23 schreef NoShitSherlock het volgende:
Er moet gewoon geïnvesteerd worden in de kwaliteit van het onderwijs en weer meer klassikaal les gegeven worden. Kijk bijvoorbeeld naar deze colleges van de stanford university in de Verenigde staten:
http://www.academicearth.org/courses/programming-methodology
Dit soort goede manier van les geven kennen we geen eens meer in Nederland. Dit is dan ook een top universiteit maar toch de manier waarop hier les gegeven wordt heb ik echt zelden gezien in Nederland.
Eens. En er zijn genoeg weldenkenden in Nederland die dat soort studies onzin vinden. Studie's zonder enig zicht op een baan (dat is op zich niet zo erg) maar ook zonder enig perspectief op het gebied van onderzoek of maatschappelijke relevantie.quote:Op dinsdag 1 september 2009 02:36 schreef dieselnoi het volgende:
Pak eerst gewoon de hippe studies aan met namen waarvan ze in het buitenland zeggen WTF?!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |